Robert Wyatt's "Comicopera"

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Comicopera - Robert Wyatt ( 2007 ) [domino lp/cd]

P67314JCV18.jpg


Ενας εκ των εκλεκτών θαμώνων της μουσικής κατηγορίας , έγραψε κάποια στιγμή και επ’ ευκαιρία της παραθέσεως των σκέψεων του για ένα καλλιτέχνημα , για τις στιγμές εκείνες όπου είναι απαραίτητη και όχι μόνον χρονικά , η επισκόπηση του βίου ενός εκάστου και ο επακόλουθος απολογισμός εν αναφορά με όσα πράξαμε και όσα θα πράξουμε εφ’ εξής . Με λίγα λόγια , για το "ταμείο" .

Ο Γιούνγκ , χωρίζοντας τους στόχους του ανθρώπινου βίου σε εξωτερικούς και εσωτερικούς , με τους πρώτους να είναι στόχοι του πρώτου μισού της ζωής και να σχετίζονται κατά ένα μεγάλο μέρος με την καθιέρωση μιας οικογένειας και τη σταδιοδρομία και τους δεύτερους να αφορούν στο δεύτερο ήμισυ της ζωής μας και να σχετίζονται ή να πρέπει να σχετίζονται κυρίως με την αναζήτηση νοήματος στη ζωή και το θάνατο , θεωρούσε ότι το χρονικό σημείο μετάβασης από την πρώτη , την εξωτερική , φυσική φάση στην δεύτερη την εσωτερική , πολιτιστική φάση βρισκόταν στην διάρκεια της λεγόμενης επικίνδυνης ηλικίας και αποτελούσε μια δύσκολη μετάβαση. «Αυτό που αναζητά ο νέος έξω, ο μεσήλικας οφείλει να το ανακαλύψει μέσα του». Ταμείο δηλαδή .

Ο Robert Wyatt είναι σήμερα 62 ετών . Ετοιμος για την ανασκόπηση της ζωής του και τον απολογισμό. Με το Comicopera βουτάει μια και καλή στα κατάβαθα της ψυχής του , χώνεται με διαύγεια και οξυδέρκεια στον Εσώτερο Εαυτό και κάνει ταμείο ακόμα και όταν αμφισβητεί το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας , σαρκάζοντας το καλλιτεχνικό προϊόν της αναζήτησης , την ίδια δηλαδή την δημιουργία ( "self-expression’s such a fraud . I mean how can I express myself , when there’s no self to express ") .

p67313entjx.jpg


Το Comicopera χωρίζεται σε τρείς ενότητες Α.- Lost in noise , B.-The here and the now , C. – Away with the fairies .

H πρώτη ενότητα , ο θόρυβος , είναι τα συναισθήματα , ο τρόπος έκφρασης τους , οι σχέσεις με την γυναίκα του , η ζωή του μέχρι σήμερα ( όχι και τόσο εύκολη για έναν ντράμερ που έμεινε παράλυτος , καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι και με χρόνιο πρόβλημα αλκοολισμού ) . Γλυκόπικρος , τσακισμένος τραγουδά με ραγισμένη φωνή – που όμως δεν έχει χάσει εκείνη την τόσο γνωστή ιδιαιτερότητα της – για την Απώλεια , ακούεται να κουβεντιάζει και εν τέλει γράφει στίχους επανατοποθετώντας τις σχέσεις του σε άλλες βάσεις , αναζητώντας το ηθος και την τιμιότητα στις επαφές του με τον Άλλο / την σύντροφο του ( ´"cause I’m never going to change a thing about you / never ever going to change a thing / [I‘ll] try to love you / just as you are" ) ξεγυμνώνοντας τον εαυτό του μπροστά της ( "Ιt’s that look in your eyes / I know you despise me /for not being stronger/But what can I do? / What should I do / I’ve always loved you/just as you are" .)

Η δεύτερη ενότητα είναι το εδώ και τώρα κι αποτελείται από τις παρατηρήσεις του Wyatt για την σημερινή μορφή που έχει ο κόσμος που ζούμε . Μελετητής και αναλυτής με οξύτατο πολιτικό ένστικτο , πάντοτε αριστερός στην σκέψη – κομμουνιστής για την ακρίβεια – οξυδερκής παρατηρητής βλέπει τον κόσμο και ανησυχεί . Ανησυχεί για τον φανατισμό της θρησκείας ( το "Be Serious" είναι μια εξυπνότατη και ειρωνική αναφορά στις βεβαιότητες των θρησκειών –"It must be great to be so sure" ) , απασχολείται με την ισοπέδωση των θεσμών και την απώλεια εμπιστοσύνης , τοποθετείται με σκληρότητα απέναντι στην συνεχιζόμενη καταστροφική πολεμική μανία του σύγχρονου πολιτισμού ( "What a beautiful day to see my prey ", τραγουδά στο A beautiful war ) και όλα αυτά μέσα από το φίλτρο της σκωπτικότητας και του ειρωνικού σχολιασμού . Η δεύτερη ενότητα τελειώνει « με το αναπόφευκτο γεγονός πως ότι κι αν συμβαίνει στην Αγγλία , εμείς συνεχίζουμε να στέλνουμε στρατιώτες σε άλλες χώρες για να σκοτώσουν κόσμο , κάτι το οποίο έχω σιχαθεί πλέον» )

Η τρίτη ενότητα είναι η λύση . Αυτή που θα μπορούσε να έρθει με την Επανάσταση . Η Επανάσταση βέβαια είναι αμφίβολο ότι είναι εφικτή σήμερα . Ετσι ο Wyatt προβαίνει στην μόνη δυνατή επαναστατική πράξη , αυτήν σε αισθητικό επίπεδο , ελπίζοντας για την γενίκευση , προσδοκώντας την αλλαγή , παρ’ όλο που δεν νομίζω πιά ότι περιμένει κάτι τέτοιο . Τουλάχιστον όχι τώρα . Γι αυτό και αλλάζει την γλώσσα που τραγουδά ( «Εχω βαρεθεί να είμαι Εγγλέζος . Θέλω να γίνω ξένος» λέει κάποια στιγμή σε μια συνέντευξη του ) . Η αποικιοκρατική αγγλική γλώσσα εξαφανίζεται λοιπόν σχεδόν ολοσχερώς και τα ισπανικά κρατούν εδώ την μερίδα του λέοντος . Ποίηση Garcia Lorca ( Cancion de Julietta), μια διασκευή του Ηasta siempre Commandante – το γνωστό παραδοσιακό τραγούδι για τον Che - αλλά και τα ιταλικά με το Del Mondo σε συνεργασία με το ιταλικό γκρούπ CCCP .


j07069utdmf.jpg


Όλα αυτά , ενδεχομένως να παρέμεναν αντικείμενο φιλολογικού ενδιαφέροντος , εάν δεν υπήρχε η μουσική . Και εδώ στο Comicopera η μουσική είναι η καλύτερη , η πιο ενδιαφέρουσα και η πλέον γοητευτική από αυτές που έχει γράψει ο Wyatt από την εποχή του Ruth Is Stranger than Richard ( 1975) . Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι και οι δύο δίσκοι τελειώνουν με ένα αφιέρωμα στον Che Guevara. ( "Song for Che" στο LP του 1975 , "Hasta Siempre Commandante" στο Comicopera του σήμερα ) Όπως δεν είναι τυχαίο ότι οι πειραματισμοί μπλέκονται με την ιδιότροπα τζάζυ αίσθηση και εδώ , ενώ τα φωνητικά του σημερινού Wyatt πολλές φορές παραπέμπουν ευθέως στα "Muddy Mouse" του Ruth… Συγκλονιστικά και στοιχειωτικά στο "Somewhere" , απολογητικά στο "Just as you are" , πάντοτε όμως χαρακτηριστικά και ιδιαζόντως προσωπικά . Τα πνευστά ( τρομπόνι , σαξόφωνο , κλαρινέτο ) κυριαρχούν προσδίδοντας αυτό το jazz feeling , καθώς άλλοτε γλυκά και αισθαντικά , άλλοτε κυρίαρχα και άλλοτε σχεδόν πένθιμα προσθέτουν την φωνή τους σ’ αυτήν του Wyatt . Οι ρυθμοί είναι νωχελικοί , το παίξιμο των ντραμς αφαιρετικό – όσο χρειάζεται για να υπογραμμίζει την γραμμή του ρυθμού . Πολλές φορές σαμπλάρει τις φωνές των συνεργατών του ( όπως αυτή του Brian Eno στο "Οut of the blue" ή της Karen Mantler στο "A Beautiful War" ) και τις χρησιμοποιεί σαν ένα ακόμη όργανο , ρυθμικό ή μη ( μάλιστα αυτές τις επεξεργασμένες φωνές τις αναφέρει ως enotron και Karenotron αντίστοιχα ) .

Το σημαντικότερο στοιχείο είναι η αίσθηση του απολύτως απαραίτητου σε όλες τις ενορχηστρώσεις . Ο Wyatt ξεγυμνώνει τα τραγούδια του , κρατάει τον σκελετό και προσθέτει με την βοήθεια των φίλων του , παλιών ( Manzanera , Eno , Atzmon ) ή και όχι τόσο παλιών ( Weller ) πινελιές εδώ κι εκεί απολύτως όμως ουσιαστικές και συγκλονιστικές μέσα στην απλότητα της σύλληψης και πραγματοποιήσεως τους .Και τους αφήνει περιθώρια αυτοσχεδιασμού , όπως στο «αρκετά αυτοσχεδιαστικό» σύμφωνα με τα λόγια του "Del Mondo" . Ουσιαστικά υπονοεί τα μουσικά είδη με τα οποία ντύνει τις συνθέσεις . Και βέβαια το tour de force του δίσκου έρχεται με το σχεδόν οκτάλεπτο "Cancion de Julietta" , έναν μονολιθικό υπνωτικό αριστούργημα , τιτάνιο σε όγκο , με το μπάσσο βιολί του Chucho Merchan ( που ακούγεται σαν τσέλο ) να δεσπόζει με τις κοφτές δυναμικές φράσεις του , πάνω σε μια ρυθμική βάση , ακλόνητη σαν τεράστιο παγοθραυστικό που παρασέρνει τα πάντα στο διάβα της . Συγκλονιστικές στιγμές σε έναν δίσκο γεμάτο , χορταστικό , εύκολο , δύσκολο , πειραματικό , ευάκουστο , μελαγχολικό , απαισιόδοξο , παράλογο , προσωπικό και παθιασμένο . Κυρίως παθιασμένο . Close to brilliant το χαρακτηρίζει το allmusic και δεν έχω παρά να συμφωνήσω μαζί του . Η και να υπερθεματίσω .
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
όλα αυτά ακούγονται (διαβάζονται) ιδιαίτερα ενδιαφέροντα, ιδίως προερχόμενα από κάποιον που εκτιμάς την επιμονή του στην αναζήτηση, (άσχετα αν οι αναζητήσεις δεν ταυτίζονται πάντα με τις δικές σου) και γνωρίζεις συνεπώς να φιλτράρεις την ουσία.
Σίγουρα θα δοκιμαστεί, αν και η προσωπική μου επαφή πριν δυό τρία χρόνια με το εξαιρετικό γιά πολλούς Cuckooland δεν άπέδοσε. Δυστυχώς ...not my cup of tea... (ηγοράσθη και επωλήθη)
Αλλά γιά την τιμή των όπλων...
από κοντά
 
Τον είχα αναζητήσει λίγο πριν έλθει στην Ελλάδα, σε αγαπημένο δισκάδικο της Νέας Σμύρνης. Τότε ακόμα τον περίμεναν. Μετά το ξέχασα. Θα είναι η δεύτερη φορά εδώ μέσα - και πάλι καλοκαίρι και μάλιστα Ιούλιο - που παρουσίαση του Ντοκ θα με στείλει στο ταμείο, αυτή τη φορά όχι στο Μετρόπολις, αλλά σε αυτό το μικρό δισκάδικο απέναντι στο οποίο έδειξα τέτοια ασυνέπεια.

Υποθέτω πως το lp είναι από ψηφιακά masters και άρα δεν αξίζει τον κόπο. Πάω για το cd.
 
27 June 2006
7,771
Ντοκ, σου είχα δώσει κόπια mp3 παλιά σε μια συνάντηση στην "Αλεξάνδρα"... Χαίρομαι που είχα πέσει μέσα για την μουσική του αξία.-bye-

Tότε τον πρωτάκουσα και με είχε καταγοητεύσει. Δεν έχω ακούσει άλλο άλμπουμ του Wyatt ποτέ, το Comicopera ήταν το πρώτο.
Χορτασμένος και πλήρης βγαίνει κανείς από την ακρόασή του, παρότι κυριαρχεί μια φυσική απλότητα, μια αβίαστη ροή των συνθέσεων. Σαγηνευτικό άλμπουμ από το μυαλό και τα χέρια κάποιου που ξέρει να "μιλήσει" με τη τέχνη του.

Από το εναρκτήριο "Stay Tuned" σε πιάνει η μέγγενη...

Tρομερή παρουσίαση!
 

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Η φωνή του με είχε συντρίψει στο σάουντρακ της ταινίας-ντοκυμαντέρ "Ταξιδιάρικα πουλιά". Αλλά πέρα από σχόλια σεβασμού που έχω διαβάσει για την πολύχρονη και δύσβατη πορεία του, δεν έχω ακούσει κάποιο προσωπικό του άλμπουμ. Τούτη εδώ όμως η παρουσίαση δεν μου αφήνει άλλα περιθώρια. Πρέπει να αποκτήσω αυτό το άλμπουμ!
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Eξαιρετική παρουσίαση..Απο την αρχή ως το τέλος...
Από τήν θαυμάσια εισαγωγή γιά τήν θέαση τού Γιούνγκ περί τού κόσμου,θέαση πολύ πιό εσωτερική και ρεαλιστική συνάμα απο τού επικρατήσαντος τελικά Freud ,πού μιλούσε γιά τό ένστικτο τής ηδονής καί τού θανάτου παραβλέποντας εντελώς τήν ενασχόληση μέ το θέμα τής Προσωπικής Σχέσης,αλλά και τής πιό Υπαρξιακής πλευράς τού Βίου,μέχρις τήν ανάπτυξη τού κυρίως θέματος πού είναι η μουσική τού Wyatt.
:grinning-smiley-043
 
14 December 2006
4,265
Ντοκ η παρουσίαση σου είναι συγκλονιστική.
Το δίσκο δεν τον γνωρίζω, θα μπω στην διαδικασία να τον ψάξω, και ουσιαστικά λίγη σημασία έχει αν βρίσκεται στο ευρύτερο πεδίο των αναζητήσεων μου ή όχι.
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Απάντηση: Re: Robert Wyatt's "Comicopera"

Ντοκ, σου είχα δώσει κόπια mp3 παλιά σε μια συνάντηση στην "Αλεξάνδρα"... Χαίρομαι που είχα πέσει μέσα για την μουσική του αξία.-bye-

Tότε τον πρωτάκουσα και με είχε καταγοητεύσει. Δεν έχω ακούσει άλλο άλμπουμ του Wyatt ποτέ, το Comicopera ήταν το πρώτο.
Χορτασμένος και πλήρης βγαίνει κανείς από την ακρόασή του, παρότι κυριαρχεί μια φυσική απλότητα, μια αβίαστη ροή των συνθέσεων. Σαγηνευτικό άλμπουμ από το μυαλό και τα χέρια κάποιου που ξέρει να "μιλήσει" με τη τέχνη του.

Από το εναρκτήριο "Stay Tuned" σε πιάνει η μέγγενη...

Tρομερή παρουσίαση!

Το θυμάμαι . Σ' είχα ρωτήσει τι λέει μόλις είχε κυκλοφορήσει κι είπες "πολύ καλό θα σου στείλω δείγμα" . Απλά ως γνήσιος φετιχιστής , ήταν η βινυλιακή κόπια που έπρεπε να έρθει στην κατοχή μου για να το έχω και δικό μου .
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
... πολύ όμορφη παρουσίαση ....

.... ο τύπος γενικά, κρίνοντας τον μέσ' τα χρόνια είναι άνισος .... έχει δημιουργήσει αριστουργήματα, έχει προσφέρει και πατάτες ....

... παλαιότερα είχα αρχίσει να βαριέμαι αφόρητα τους ''αρνητές της πραγματικότητας'' αριστερούς .... όσο μεγαλώνω αλλάζω απόψεις και βλέπω αυτόν τον τελικά ''ηρωικό ρομαντισμό '' τους, μέ άπειρη τρυφερότητα....

.. η φωνή του πάντα θρηνητική / σπαρακτική, .....σαν πουλιού που βιώνει την έξωθεν αρπακτική επίθεση, που νοιώθει ότι αυτή την φορά θα το αποτελειώσει ... αποτελεί το μόνιμο σημείο αναφοράς για μένα ως προς την τέχνη του .... πόσο αυτή η φωνή τρυπάει ταυτόχρονα μυαλό και καρδιά στο ''shipbuilding'' του Mc Manus ....

.... Ντοκ ωραία τα λες .... αναρωτιέμαι βέβαια γιατί, όταν κάποιες φορές γράφω περίπου τα ίδια (είμαι γνωστός ''ταμειολόγος' :flipout: ) αναφέρεις ότι δεν καταλαβαίνεις τίποτις ....
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Απάντηση: Re: Robert Wyatt's "Comicopera"

:FSGSFGS4: Ντοκ ξέρεις αν το βινύλιο προέρχεται από ψηφιακά masters;

Δαμιανέ , γυρνώντας σπίτι θα το ψάξω διότι αυτή τη στιγμή δεν ξέρω . Θα κάνω ενδεχομένως και μιά σύγκριση με το cd του Μουκ ( βλ. πιό πάνω ) . Πάντως το βινύλιο ακούγεται ωραία .
 
27 June 2006
7,771
Re: Απάντηση: Re: Robert Wyatt's "Comicopera"

Δαμιανέ , γυρνώντας σπίτι θα το ψάξω διότι αυτή τη στιγμή δεν ξέρω . Θα κάνω ενδεχομένως και μιά σύγκριση με το cd του Μουκ ( βλ. πιό πάνω ) . Πάντως το βινύλιο ακούγεται ωραία .

Άδικος κόπος Δημήτρη. Το δικό μου ήταν "κατεβαστικό".

Πάω για rock bottom τώρα....:ears:
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Απάντηση: Re: Robert Wyatt's "Comicopera"

... πολύ όμορφη παρουσίαση ....

.... ο τύπος γενικά, κρίνοντας τον μέσ' τα χρόνια είναι άνισος .... έχει δημιουργήσει αριστουργήματα, έχει προσφέρει και πατάτες ....
με βρίσκεις απόλυτα σύμφωνο , έχω φτάσει στο σημείο να πουλήσω 2 δικούς του ( σε cd βέβαια ) , ενώ έχω κρατησει 3 . Nα φανταστείς μάλιστα εμένα δεν μου αρέσει το "αριστούργημα " του Rock Bottom - άβυσσος η ψυχή του μουσικόφιλου


... παλαιότερα είχα αρχίσει να βαριέμαι αφόρητα τους ''αρνητές της πραγματικότητας'' αριστερούς .... όσο μεγαλώνω αλλάζω απόψεις και βλέπω αυτόν τον τελικά ''ηρωικό ρομαντισμό '' τους, μέ άπειρη τρυφερότητα....

όσο η πραγματικότητα είναι πραγματική μόνο διότι επιβάλλεται εκ των άνω , όλα παίζουν

.. η φωνή του πάντα θρηνητική / σπαρακτική, .....σαν πουλιού που βιώνει την έξωθεν αρπακτική επίθεση, που νοιώθει ότι αυτή την φορά θα το αποτελειώσει ... αποτελεί το μόνιμο σημείο αναφοράς για μένα ως προς την τέχνη του .... πόσο αυτή η φωνή τρυπάει ταυτόχρονα μυαλό και καρδιά στο ''shipbuilding'' του Mc Manus ....

.... Ντοκ ωραία τα λες .... αναρωτιέμαι βέβαια γιατί, όταν κάποιες φορές γράφω περίπου τα ίδια (είμαι γνωστός ''ταμειολόγος' :flipout: ) αναφέρεις ότι δεν καταλαβαίνεις τίποτις ....
Κατ' αρχήν εσύ είσαι το εκτλεκτό μέλος - ταμειολόγος στο οποίο αναφέρομαι στην εισαγωγή - πριν από τον Γιούνγκ , -bye- άρα σε παρατηρώ και σε αντιλαμβάνομαι περισσότερο από όσο πιστεύεις

Θα τα πούμε από κοντά :ernaehrung004:
 
17 June 2006
14,350
Eγώ δεν μιλάω. Οταν βγάζει δίσκους αυτός, οι άμυνές μου παραλύουν. Αδυνατώ να τον ...αξιολογήσω και να τον ζυγίσω, "τόσο αυτό και τόσο εκείνο". Νιώθω σαν να μου μιλάει ένας καρδιακός φίλος απ τα παληά.
Φυσικά και δεν τιμώ όλους τους δίσκους του το ίδιο. Αλλά πιστεύω πως όλοι τους είναι τουλάχιστον αξιοπρεπείς και, ανάμεσά τους, υπάρχουν δύο αριστουργήματα και διάχυτες ιδιοφυείς και σπαρακτικές στιγμές σε όλους τους.
Ενας μεγάλος ρομαντικός του καιρού μας. Πάντα ηττημένος. Ποιητής, στη βουνοπλαγιά, ατενίζει τον κόσμο κάτω από τα πόδια του και ψέλνει.
Endangered species.
Ή όπως έλεγε ένας άλλος αγαπημένος: "δεν ξέρω αν το μέλλον θα έχει λιγότερη ποίηση. Αυτό που ξέρω είναι πως στις μέρες μας, η ποίηση λιγοστεύει".