48fps και Soap Opera Effect

takisot

Μέλος Δ.Σ.
Staff member
17 June 2006
27,967
Παλλήνη
Ναι προφανώς.. Στα δικα μου ματια, ηταν επιεικώς απαράδεκτο σε γενικες γραμμές, παρα τα εντυπωσιακα αποτελεσματα σε επιμερους τομεις οπως η ομαλοτητα της κίνησης.
Δλδ φτιαχνουμε εναν τομεα και χαλαμε τους υπολοιπους..
 
19 June 2006
35,671
Τελικά, τα πάντα είναι ζήτημα ορισμών και αντίληψης. Έπειτα μπαίνουν τα ''φιλοσοφικά'' ζητήματα-διλήμματα. Είναι πάντα η εξέλιξη των τεχνικών τέτοια ώστε να μην αλλοιώνει/μεταλλάσσει τον χαρακτήρα του αντικειμένου σε κάτι άλλο, κάτι διαφορετικό που το ορίζουμε αλλιώς?

Π.χ.

Λέμε ότι το 3D είναι η εξέλιξη του κινηματογράφου. Διαφωνώ κάθετα και οριζόντια. Όχι γιατί μ' αρέσει ή δεν μ' αρέσει, αλλά, διότι έχει στρεβλώσει την έννοια της κινηματογραφικής εικόνας. Όταν πρωτοείδα το Άβαταρ, είπα ''ναι, μια χαρά ήταν, μόνο που αυτό δεν είναι κινηματογράφος, είναι θέατρο!!''. Γιατί? Για τον απλούστατο λόγο ότι η ζωγραφική ορίζεται ως το αποτέλεσμα 10-20-100 πινελιών πάνω σ' ένα καμβά. Η πέτρα και το σκαρπέλο δεν ορίζεται ως 3D ζωγραφική, αλλά, ως γλυπτική και είναι άλλο πράγμα. Στο δε μυαλό μας, ζωγραφική και γλυπτική ορίζονται με αντικειμενικούς όρους και παραστάσεις ώστε να διαχωρίζονται εύκολα και να αξιολογούνται αντίστοιχα.

Έτσι και με το σινεμά. Μια μηχανή και ένας φακός πετάνε φως και χρώματα ζωγραφίζοντας μια δισδιάστατη εικόνα πάνω σ' ένα πανί και 'μεις το εκλαμβάνουμε ακριβώς έτσι. Όταν αλλάζει η προοπτική στις βασικές αρχές που αναγκαστικά πρέπει να παραμείνουν αναλλοίωτες διότι ορίζουν το αντικείμενο, τότε δεν υπάρχει εξέλιξη, αλλά, μετάλλαξη-μεταμόρφωση κατά τέτοιο τρόπο ώστε ο αρχικός ορισμός να χάνει πρακτικά την αξία προσδιορισμού.

Ας πάμε σ' ένα άλλο παράδειγμα...

Όσο και αν εξελίχθηκαν εδώ και 100 χρόνια τα αυτοκίνητά μας, πάντα παρέμεναν σταθερά στα χαρακτηριστικά που τα όριζαν προσδιοριστικά. Οι 4 ρόδες, η καμπίνα, το τιμόνι, η μηχανή, οι πόρτες κ.λ.π. Αν ένας άνθρωπος του 1920 δει ένα σημερινό αυτοκίνητο, δεν θα έχει καμμιά δυσκολία να το αναγνωρίσει ως όχημα, παρότι θα του κάνουν εντύπωση τα περίεργα σχήματα, χρώματα, καμπύλες, δυνατότητες κ.λ.π. Έχω την αίσθηση, όμως, ότι δεν θα του φανεί κινηματογράφος αυτό που θ' αντικρίσει με τα γυαλιά.

Ας μην παρεξηγηθώ. Δεν είμαι κατά της εξέλιξης οπουδήποτε. Είμαι κατά της λεγόμενης ''εξέλιξης'' όταν αυτή στρεβλώνει στα βασικά χαρακτηριστικά οποιοδήποτε αντικείμενο που έχουμε ορίσει μ' έναν συγκεκριμένο τρόπο. Δεν έχει τόση σημασία αν ο ορισμός είναι σωστός ή λανθασμένος. Σημασία έχει ότι στο λεξιλόγιο του μυαλού μας έχει καταχωρηθεί με μια συγκεκριμένη μορφή. Αν αυτή η μορφή αλλάξει, μπορούμε πανεύκολα να ορίσουμε διαφορετικά το νέο που προκύπτει και όχι να το στριμώξουμε με το ζόρι κάτω από την κουβέρτα της ''εξέλιξης'' που όλα τα σφάζει και όλα τα μαχαιρώνει.

Τώρα θα μου πείτε....1) γιατί μας τα λες αυτά? και 2) είσαι Οφ τόπικ.

Έκανα αυτό τον πρόλογο για να καταλήξω στο εξής:

Καλώς ή κακώς τα 24 καρεδάκια αποτελούν βασικό συστατικό της κινηματογραφικής εικόνας, είτε μας αρέσει είτε όχι. Είναι δε τόσο βασικό συστατικό, ώστε όταν πρωτοείδαμε τα διπλάσια καρέ μέσα σε ένα δευτερόλεπτο, δεν δυσκολευτήκαμε διόλου να την ορίσουμε αλλιώς.....βιντεάδικη εικόνα!!! Αυτό σημαίνει ότι άλλαξε την προοπτική μας και ως εκ τούτου και τον ορισμό που δίναμε στην συγκεκριμένη μορφή που εκλαμβάναμε μ' έναν δεδομένο τρόπο. Δεν είναι κακό. Όμως, πάραυτα ''φροντίσαμε'' να το ορίσουμε διαφορετικά.

Τι θέλω να πω...

Θέλω να πω ότι τα πάντα είναι ζήτημα ορισμών, προοπτικής και αποδοχής. Για κάποιον τα 48 καρεδάκια είναι η εξέλιξη της κινούμενης εικόνας διότι προσδίδει ένα κάρο συν στην όλη αίσθηση, για κάποιον άλλον, όμως, είναι αιτία διαζυγίου λόγω ασυμβατότητας χαρακτήρων. Στην τελική, δεν είναι όλα ζήτημα κολοκυθόπιττας?

Μα....πανεύκολα θα μπορούσα να υποστηρίξω και το ''ναι'' και το ''όχι'' στην παραπάνω ερώτηση.:smile:
 

spcav

AVClub Fanatic
18 August 2006
16,688
Ο σινεμάς έχει ενα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό: Ειναι τέχνη αλλά βασιζεται πολύ στην τεχνολογία (μιας - ως ένα βαθμό τουλάχιστον (αν και αυτό ανοίγει μεγάλη κουβέντα) - αποσκοπεί στην, όσο το δυνατόν πειστικότερη, αναπαραγωγή στιγμών ζωής).

Πιστεύω, ότι όταν κάποιος χρησιμοποιήσει τα 48 πιο ''αργά'' και ''γλυκά'' και όχι τόσο ''περιπετειώδη'' όπως ο PJ, θα αποκαλυφθεί σε όλους η προφανής τεχνική τους ανωτερότητα.
 

Gojakla

Supreme Member
20 May 2009
5,856
Εγώ πρώτη φορά στη ζωή μου είδα γενικώς 3D... και το είδα με τα 48fps...

Συνολικά θα πώ ότι δεν θα το ξαναδιάλεγα.
Έχασα την ανάλυση, την φωτεινότητα, το sharpness που έχω συνηθίσει...
ΟΚ, σε κάποιες σκηνές ήταν πραγματικά εντυπωσιακό και φαντασμαγορικό.
Στο σύνολό της όμως δεν μου άρεσε. Θα προτιμούσα 2D θέαση.
 

spcav

AVClub Fanatic
18 August 2006
16,688
Την αναλυση / sharpness την ''εχασες'' απλως επειδη τα 2Κ ειναι λιγα πλεον για αυτες τις ίντσες.

Την φωτεινότητα (δεν) την ''εχασες'' επειδή δεν εχεις ξαναδει 3D.
 

SR-71

AVClub Fanatic
15 December 2010
46,867
Kashyyyk stratosphere - 100,000 ft
Eχουμε συνηθισει το οπτικο κεντρο του εγκεφαλου μας .... στα 24 καρε το δευτερολεπτο
εδω και τρεις δεκαετιες (εγω) και ποιος ξερει ποσες δεκαετιες καποιοι αλλοι, εδω μεσα !!!!
Ακομα και με τις 240 Hz (και 600 Hz) HDTVs μας .... νιωθουμε αβολα. Κατι δεν "ρεει" σωστα.
Δεν μπορουμε να το εντοπισουμε αλλα το νιωθουμε. Χωρια οτι, τις πρωτες 5-6 φορες που
εκατσα να δω 3D (στην τηλεοραση) ειχα ενα συναισθημα επικειμενης ναυτιας :laugh:.
Tελικα το συνηθισα και ΤΩΡΑ δεν με ενοχλει καθολου.

Νομιζω, οτι ο (κακομοιρης) ο εγκεφαλος τραβαει των παθων του τον ταραχο, με ολα
τα mumbo-jumbo των καινοτομιων μας. Ειναι ΛΙΑΝ ευπροσαρμοστος (και κατι παραπανω)
απλα ΔΕΝ ειναι "ψηφιακος" στις αλλαγες, να πετιεται απο την μια συνηθεια στην αλλη
ως τετραγωνικος παλμος ! Πιστευω οτι αν αφησουμε ενα χρονικο διαστημα να κυλλισει
με τα 48 fps (και HFR) θα θυμομαστε με νοσταλγια (και μια σχετικη θυμηδια) αυτο το νημα.
Σε αλλους αυτο το χρονικο διαστημα μπορει να ξεπερνα τον χρονο, σε αλλους τις βδομαδες.

Ενα παιδι που γεννιεται ΤΩΡΑ .... δεν προκειται ΠΟΤΕ να αντιληφθει τις οχλησεις μας.
Θα μας καταταξει στα "γερουλανια" και τελειωσε. Ο εγκεφαλος γινεται πολυ καλος σε οτι
του πεταξεις ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ. Και μετα εχει προσαρμοστικοτητα, αλλα οχι τοσο λαστιχενια.

(ο Stuart Hammeroff λεει και αλλα, πολυ πιο ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΑ πραγματα, για νευρωνικες συναψεις
κριμα που ο Takisot αποφασισε να παραμεινει εντος θεματος ..... ορθα σκεπτομενος ..... βεβαια)
 
20 June 2006
9,533
Θεσσαλονίκη
Ας πάμε σ' ένα άλλο παράδειγμα...

Όσο και αν εξελίχθηκαν εδώ και 100 χρόνια τα αυτοκίνητά μας, πάντα παρέμεναν σταθερά στα χαρακτηριστικά που τα όριζαν προσδιοριστικά. Οι 4 ρόδες, η καμπίνα, το τιμόνι, η μηχανή, οι πόρτες κ.λ.π. Αν ένας άνθρωπος του 1920 δει ένα σημερινό αυτοκίνητο, δεν θα έχει καμμιά δυσκολία να το αναγνωρίσει ως όχημα, παρότι θα του κάνουν εντύπωση τα περίεργα σχήματα, χρώματα, καμπύλες, δυνατότητες κ.λ.π. Έχω την αίσθηση, όμως, ότι δεν θα του φανεί κινηματογράφος αυτό που θ' αντικρίσει με τα γυαλιά.
Ε καλα μην εισαι σίγουρος για αυτό..
Τι να πει και ο καημενος Peabody που στο Back to the Future πέρασε το Delorian για αεροπλάνο και ο γιος για σκάφος εξωγήινων…
Τι να κανουμε η εξέλιξη δεν καθεται σε ολους το ιδιο
Παντως και θεατή του 1920 να παρεις που έβλεπε σε βουβο , ασπρόμαυρο και τετράγωνο καδρο θα καταλάβει μια χαρα περι τινος πρόκειται γιατι πολύ απλα το βασικο στοιχείο του κινηματογράφου είναι η μεγαλη προβολική εικονα και η κινηματογραφική αίθουσα .

Deltaepsilonsigmaftauomicronmuepsilonlambdalambdaomicronnu_zps944c203e.jpg
 

FSword

AVClub Enthusiast
19 June 2006
1,244
Είδα κι εγώ το Hobbit σε 48fps. Να σημειώσω ότι πήγα υποψιασμένος μεν, έχοντας διαβάσει τα σχετικά σχόλια, αλλά από την άλλη ποτέ δεν με απασχολούσε ιδιαίτερα το αμιγώς τεχνικό κομμάτι μιας ταινίας, αρκεί να μην είναι χάλια βέβαια (εντάξει θα διακρίνω ένα καλό 3D ή μια ταινία με πολύ κακό ήχο, αλλά π.χ. δε μ' ενδιαφέρει αν το μαύρο δεν είναι τέλειο ή αν υπάρχει λίγος κόκκος στην εικόνα).

Δεδομένων των παραπάνω, αν κάποιος δε μου έλεγε ότι βλέπω 48fps αμφιβάλλω αν θα το καταλάβαινα (by the way πήγα σε Village αίθουσα που έπαιζε την ταινία σε 48fps). Μου φάνηκε απλά σαν ένα ομολογουμένως πάρα πολύ καλό 3D. Τώρα την αίσθηση ντοκιμαντέρ, την έλλειψη μαγείας κτλ. δεν την ένιωσα πουθενά (το αντίθετο θα έλεγα). Αντιστοίχως όμως δεν είδα και κάτι το επαναστατικό, το οποίο θα μου λείψει από προβολές άλλων προσεγμένων και καλογυρισμένων 3D ταινιών στα 24fps. Τώρα αν αυτό με κάνει υπέρμαχο των 48fps ή όχι δεν έχω ιδέα :)
 

Sotiris

Supreme Member
18 June 2006
4,101
Όλα ειναι θεμα συνηθειας και λογικο ειναι να ξενιζει το καινουργιο. Η "κινηματογραφικη αισθηση" ειναι κατι που εχουμε φτιαξει στο μυαλο ολα αυτα τα χρονια.
Με το ιδιο σκεπτικο, θα γελουσα αν μου ελεγε καποιος γερμανος για κινηματογραφικη αισθηση με τον Αλ Πατσινο πχ να μιλαει γερμανικα.
Το ιδιο βεβαια θα γελουσε και αυτος μαζι μου (μου το εχουν πει αλλωστε), οτι παρακολουθω ταινια διαβαζοντας τους υποτιτλους συγχρονως.
Αντε να τον πεισω για κινηματογραφικη αισθηση μετα. Δικιο εχει, αλλο που εγω το εχω συνηθισει και ουτε καν μου δημιουργει προβλημα
 

JL_?

AVClub Fanatic
19 September 2008
15,415
Terra
Όταν το 2009, χάρη στο Avatar, ξανάσκασε για 3η φορά στην ιστορία του κινηματογράφου η μόδα του 3D, είδαμε πως οι εταιρείες παραγωγής, μέσα στην πρεμούρα τους να μας ταΐσουν τρισδιάστατες εικόνες, άρχισαν να μετατρέπουν σε στερεοσκοπικές, ακόμα και ταινίες που γυρίστηκαν ως 2D, πρακτική που εξακολουθεί να εφαρμόζεται μέχρι και σήμερα...

Μετά το, κατά πώς φαίνεται, επιτυχημένο πείραμα του Jackson με τα 48fps, τί απόδοση πιστεύετε πώς θα έχει η πιθανότητα να δούμε στις αίθουσες ταινίες γυρισμένες αρχικά στα 24p, που μετατράπηκαν κατά το post production με frame interpolation σε HFR; :p :laugh:
 

takisot

Μέλος Δ.Σ.
Staff member
17 June 2006
27,967
Παλλήνη
Όλα ειναι θεμα συνηθειας και λογικο ειναι να ξενιζει το καινουργιο. Η "κινηματογραφικη αισθηση" ειναι κατι που εχουμε φτιαξει στο μυαλο ολα αυτα τα χρονια.
Με το ιδιο σκεπτικο, θα γελουσα αν μου ελεγε καποιος γερμανος για κινηματογραφικη αισθηση με τον Αλ Πατσινο πχ να μιλαει γερμανικα.
Το ιδιο βεβαια θα γελουσε και αυτος μαζι μου (μου το εχουν πει αλλωστε), οτι παρακολουθω ταινια διαβαζοντας τους υποτιτλους συγχρονως.
Αντε να τον πεισω για κινηματογραφικη αισθηση μετα. Δικιο εχει, αλλο που εγω το εχω συνηθισει και ουτε καν μου δημιουργει προβλημα

Νομιζω το να θεωρουμε πως "ολα ειναι θεμα συνηθειας", ειναι ελαφρως υπεραπλουστευτικό για το θεμα που συζηταμε..
Πιστευω πως ο κινηματογράφος εχει συγκεκριμενη οπτική ταυτότητα που τον διαχωριζουν απο το video και καποιοι το ονομάζουμε "κινηματογραφική αίσθηση" πχ συχνη χρηση ρηχού βαθους πεδιου, συγκεκριμενοι κανονες στην επιλογη του διαφράγματος, συχνη χρηση χρωματικων φίλτρων, τρόπος φωτισμού κλπ
Το video look αντιθέτως, ειναι αυτο που παίρνουμε "ξερα" απο τις οικιακες μας βιντεοκαμέρες ή τις τηλεοπτικες καμερες οταν πχ παρακολουθουμε εναν αγωνα, με πλήρες νετάρισμα, χωρις φίλτρα κλπ
Υπαρχει σοβαρος λογος που οι ταινιες και οι καλες τηλεοπτικες σειρες εχουν κινηματογραφικο look και οχι video look.
Και εδώ θεωρω πως εγινε λαθος στην παραγωγη του Hobbit, οπου με την χρηση των 48fps, ο PJ άθελα του ισως, εδωσε ενα video look στην ταινία προφανως μην υπολογιζοντας τις παραπλευρες συνεπειες της χρήσης των 48fps σε αλλους τομείς της εικόνας.
Αυτα απο την σκοπια ενος μη-ειδικού παντα..
 
19 June 2006
35,671
Απάντηση: Re: 48fps και Soap Opera Effect

Μετά το, κατά πώς φαίνεται, επιτυχημένο πείραμα του Jackson με τα 48fps, τί απόδοση πιστεύετε πώς θα έχει η πιθανότητα να δούμε στις αίθουσες ταινίες γυρισμένες αρχικά στα 24p, που μετατράπηκαν κατά το post production με frame interpolation σε HFR; :p :laugh:


Наконец-то!

Гонка теперь оправдан!



Μετάφραση:

Επιτέλους!!!

Ο αγώνας τώρα δικαιώνεται!!!


:flipout:
 

auteur

Banned
12 March 2009
9,072
Η αληθεια ειναι οτι προτιμω ταινιες που δεν αφηνουν την μπυρα να χυθει ασκοπα, αλλα οφείλω να παραδεχτώ ότι το πείραμα του ευφυες αλλα και πανουργου "επαγγελματία" σκηνοθέτη (και όχι δημιουργού σκηνοθετη) πέτυχε. Αλλα και απέτυχε ταυτοχρόνως.

Οι ταινία των $180.000.000 έχει ήδη αποφέρει 824.000.000 μιας και αρκετοί πήγαν σινεμά να δουν την ταινία για τα ¨νέο τεχνολογικό επίτευγμα¨ των 48fps όπως ακριβώς είχε γίνει και με το avatar και με εισιτήριο σχεδόν διπλασιας αξίας απο το κανονικό.

Ο PJ πάντα είχε Bad Taste http://www.imdb.com/title/tt0092610/, τώρα έχει και ακομα περισσοτερα χρήματα. Το τελευταίο που ήθελε ήταν η καινοτομία, μιας και καινοτομίες δεν θα δείτε ποτε στον εμπορικό κινηματογράφο μιας και παίζονται πολλα συμφέροντα απο πολλούς παραγωγους που θελουν να έχουν μια σχεδον σίγουρη επένδυση.

Ο κύριος λόγος που βγήκε το 3d και τώρα το 48fps και μάλιστα με διπλάσια αξία εισιτηρίου, είναι κυρίως να ξανά φέρουν πελατεία στους κινηματογράφους για την μοναδικη εμπειρια που παρεχουν αυτα τα νέα τεχνολογικά μέσα, και να αποτρεψουν το κατεβάσμα της ταινίας απο το ιντερνετ.

Το 48fps δεν είναι παρα ένα νέο αισθητικο μέσο, που με σωστή χρήση μπορει να έχει πολυ θετικά αποτελέσματα και όχι αυτο που είδα χθες στο hobbit. Η αποτυχία ήταν στο αισθητικό μέρος, που δεν προσδίδει στην ατμόσφαιρα που θέλει να προσδώσει η ταινία, αλλα αντιθέτως ξεγυμνωνει τις αδυναμιες των ηθοποιών, μεγεθύνει τις αδυναμίες των οπτικών εφε και αντι για παραμυθένιο, μοιάζει σαν σετ γύρισματος making of.

Ίσως μια χρήση σε doc, ή σε έναν ταλαντούχο δημιουργό σκηνοθετη δράματος να προσδώσει ακόμα περισσότερη αληθοφανεια στο δημιούργημα του. Όλα έχουν να κάνουν με την χρήση του 48fps το οποίο δεν με ενόχλησε σαν τεχνολογικο αποτέλεσμα (ίσα ίσα έκανε το 3d ανεκτό) αλλα σαν αισθητικό μέσο στην συγκεκριμένη ταινία.
 
Last edited:

auteur

Banned
12 March 2009
9,072
Ας με συγχωρεσετε.. Αλλα το edit στα κειμενα έχει πολυ μικρο χρόνο, γράφω απο tapatalk με αυτόματο λεξικό και το παραπανω κείμενο μου έχει καποια ορθογραφικά λάθη που δεν πρόλαβα να διορθωσω.
 
Last edited:

Kosh

Μέλος Σωματείου
7 September 2006
91,897
Εκεί ψηλά.....
Έχασα την ανάλυση, την φωτεινότητα, το sharpness που έχω συνηθίσει....



Η αναλυση ειναι ακριβως η ιδια. Δεν αλλαζει με τα 48 fps.

Φωτεινοτητα εξαρταται απο την αιθουσα. Sharpness αποκλειεται.
 

alefgr

AVClub Enthusiast
21 February 2012
741
Α. Αχαρναί
Υπάρχει κανείς από αυτούς που πήγαν και είδαν την ταινία στα 48fps και επέκριναν την τεχνολογία των 48 frames, να την είδε μετά σε απλή αίθουσα στα 24; Μόνο έτσι θα μπορούσε να γίνει ασφαλής σύγκριση.

Πάντως σε λίγες μήνες που θα βγεί η ταινία σε Blu-Ray 3D και θα είναι υποχρεωτικά στα 23,976, τότε θέλω να δω αντιδράσεις...
 

Sotiris

Supreme Member
18 June 2006
4,101
Απάντηση: 48fps must σε 3D

ο PJ άθελα του ισως, εδωσε ενα video look στην ταινία προφανως μην υπολογιζοντας τις παραπλευρες συνεπειες της χρήσης των 48fps σε αλλους τομείς της εικόνας.

Το οποιο οπως ανεφερα στο πρωτο μου Post, το προτιμω οπως και αλλοι, σε ταινια 3D. Για το βαθος πεδιου τα φιλτρα κλπ που προτιμησε ο PJ δεν εχει να κανει το 48p αλλα το 3D που προτιμησε να φτιαξει.
Στο avatar εμενα με χαλασε που επελεξε ο σκηνοθετης να μου εστιαζει το θεμα που ηθελε. Μιλουσαν οι πρωταγωνιστες και εκανε focus σε αυτους, αφηνοντας μπροστα τα διαφορα λουλουδια θολωμενα.

Επειδη το 3D πλεον δεν εχει να παρουσιασει κατι ουσιαστικο, με το 48p εγινε πιο virtual.
Πρωτη φορα ενιωσα οτι ημουν μεσα στην ταινια και οχι να την κοιταω απο ενα παραθυρο.