Ya tvoi sluga , Ya tvoi rabotnik

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
41xeaCk-tqL._SX425_.jpg


KRAFTWERK / The Catalogue ( KlingKlang 2009 )

“An alphabet of the people they’ve influenced would run to 2.500 names before it even got to Cabaret Voltaire”
Uncut , Nov. 2009

Οσο και αν μια τέτοια αποστροφή , μπορεί να φαντάζει υπερβολική , εν τούτοις είναι η αλήθεια και μάλιστα ειπωμένη με συντηρητικές εκτιμήσεις . Απλώς κανείς δεν πρόκειται να μπεί στον κόπο να αραδιάσει 2.500 ονόματα και πλέον για να καταδείξει την σημαντική συνεισφορά των Kraftwerk στην σύγχρονη popular μουσική , συνεισφορά αντίστοιχη αυτής των Beatles . Και πράγματι , μόνο με τους τελευταίους κοντράρονται στα ίσα , καθώς μοιράζονται την μαζική αποδοχή και τα υψηλά αισθητικά και μουσικά στάνταρ , την εφευρετικότητα και την καινοτομία .

Το 8πλό boxset που μόλις κυκλοφόρησε σε μια υψηλής αισθητικής , καίτοι άβολη συσκευασία , περιλαμβάνει σε remaster από τους ίδιους τους Kraftwerk ή εν πάση περιπτώσει από τον εναπομείναντα εκ των πρωτεργατών του γκρουπ των ηλεκτρονικών κλασσικιστών Ralf Hutter όλα τα 8 Lps τους , από το θρυλικό "Autobahn "του 1974 έως το τελευταίο τους "Tour de France" του 2003 και αποδεικνύει πέραν πάσης αμφιβολίας ότι για μία τουλάχιστον 12ετία , η ποπ μουσική αγωνιζόταν να φτάσει τους Kraftwerk ασθμαίνουσα και το κατάφερε καταϊδρωμένη το 1986 με την κυκλοφορία του "Electric Cafe "( 7 ) - ήδη μετονομασθέντος σε "Τechno Pop" – όταν δηλαδή ο μοντερνισμός τους είχε μπολιάσει την μαζική κουλτούρα και ποπ αισθητική αποτελώντας πλέον κοινό τόπο των ηλεκτρονικών και μεταηλεκτρονικών «μπλιμπλικάδων» και πάσης φύσεως κομπιουτεράδων . κατά τι μεγαλύτερο , μια 15ετία υπήρξε το χρονικό διάστημα που απαιτήθηκε για να δημιουργηθεί κάτι αντίστοιχο του Computerwelt από τους Οrbital .Μιλάμε βέβαια για το "Ιn Sides" που κυκλοφόρησε το 1996 και που , παρά την per se αξία του , δεν κατάφερε να προσθέσει ούτε ένα λιθαράκι στο αισθητικό και μουσικό πλαίσιο που είχαν ήδη κατοχυρώσει οι Kraftwerk από το 1981. Από εκεί και μετά το Electric Cafe , όταν η υπόλοιπη μουσική τους έφθασε , οι Kraftwerk συνέχισαν να είναι μια σημαντική περίπτωση αλλά όχι καινοτόμος . Tο The Mix ( 6 ) είναι απλώς μια ρεμιξαρισμένη εκδοχή των επιτυχιών τους και το Tour de France ( 7 ) μια αξιοπρεπής συνέχεια ενός λαμπρού παρελθόντος .

Η ιστορία είναι λίγο –πολύ γνωστή . Ο Florian Scheider συνάντησε τον Ralf Hutter στο κονσερβατουάρ του Ντύσελντορφ και έφτιαξαν τους Organization . Μετά την διάλυση τους , αφού πρόλαβαν να κυκλοφορήσουν το πειραματικό Tone Float , με παραγωγό τον «πολύ» Connie Plank , οι Hutter και Schneider μετονόμασαν το γκρουπ σε Kraftwerk και ηχογράφησαν τα Kraftwerk 1 , kraftwerk 2 και Ralf & Florian , επιδεικνύοντας μεν έλλειψη φαντασίας στην ονομασία των δίσκων τους , όχι όμως και στο περιεχόμενο τους . ( Τα τρία αυτά Lps θα κυκλοφορήσουν σύντομα , σε ξεχωριστή έκδοση , μια και το γκρουπ τα αντιμετωπίζει , ως κάτι διαφορετικό από τον κανόνα των οκτώ επόμενων δίσκων που απαρτίζουν το προκείμενο box set ( “it is like in painting , you can say the green period , the red period , whatever , the 3-D period…” λέει χαριτολογώντας επ’ αυτου ο Hutter ) . Μέλη ήρθαν και έφυγαν με σημαντικότερα τον Karl Bartos ( 1975-1991 ) και τον Wolfgang Flur ( 1973-1987 ) . Ηδη σήμερα από τους αρχικούς , υπάρχει πιά μόνον ο 63χρονος Ralf Hutter

Εάν οι φουτουριστές , με την αγάπη τους για το νέο , τον θαυμασμό τους για την ταχύτητα και την τεχνολογία , την λατρεία τους για τα τεχνολογικά επιτεύγματα , όπως το αεροπλάνο και την εξύμνηση του θριάμβου της τεχνολογίας πάνω στη φύση , προκάλεσαν μια μεγάλη αισθητικής φύσεως αναταραχή στην Ευρώπη των αρχών του 20ού αιώνα , πριν τον Α´ Παγκόσμιο Πόλεμο , τότε τηρουμένων των αναλογιών οι Kraftwerk υπήρξαν φουτουριστές . Εάν οι σουπρεματιστές και οι κονστρουκτιβιστές δημιούργησαν χρησιμοποιώντας βιομηχανικά υλικά και αντλώντας έμπνευση από τα λειτουργικά ιδανικά ενός μηχανικού πολιτισμού , τοτε οι Kraftwerk υπήρξαν σουπρεματιστές και κονστρουκτιβιστές . Ηδη με το "Autobahn" ( 9) ύμνησαν μουσικά το αυτοκίνητο , εξήραν τις χάρες του αυτοκινητοδρόμου , της ταχύτητας . Με το "Trans Europe Express "( 10 ) ήρθε η σειρά του τρένου , ως ατσαλένιου θηρίου που καταβροχθίζει άκοπα και λαίμαργα τα χιλιόμετρα να εξαρθεί ως τεχνολογικό επίτευγμα μηχανικής τελειότητας . Ο μεταλλικός ήχος των σιδηροτροχιών , προσέφερε την ιδανική ρυθμική βάση μιας μεγαλειώδους απόπειρας να αποτυπωθεί στο βινύλιο ο μηχανικός πολιτισμός . Με τα "Radio Aktivitat "( 9,5 ) και "Computerwelt "( 10 ) ο θαυμασμός και η αποθέωση της τεχνολογίας συνεχίζονται υποστηριζόμενες και λειτουργώντας μέσα σε ένα μουσικό πλαίσιο που θυμίζει ποπ συμφωνίες με παραλλαγές στο βασικό θέμα , ενώ με το "The man Machine "( 10 ) το αντικείμενο του θαυμασμού γίνεται υποκείμενο σχολιασμού και απομακρύνεται από τον εαυτό του προς χάριν της ενδελεχούς αποστασιοποιημένης παρατήρησης ( το "The Model" από το lp αυτό για παράδειγμα το μοντέλο ποζάροντας για καταναλωτικά προϊόντα , γίνεται το ίδιο προϊόν και προσαρμόζει το lifestyle του στον εικονικό κόσμο της διαφήμισης , υπάρχοντας για την κάμερα , την ηδονοβλεπτική δηλαδή σχέση με τον θεατή ) .

Όλα αυτά μέσα από ένα παράδοξο αμάλγαμα , που ξεκινά από την γερμανική παράδοση του ρομαντισμού , περνά από τα ηλεκτρονικά ηχοτοπία του πλέον μοντέρνου και πρωτόγνωρου αφηρημένου εξπρεσιονισμού , αγγίζει την μελωδία της ευρωπαϊκής τραγουδοποιϊας , ακουμπά ξώφαλτσα το καμπαρέ του 30 , και ξεχύνεται στις πίστες των απανταχού ντίσκο έχοντας ως όπλο μια μηχανικής , ρομποτικής υφής ρυθμική βάση . Φυσικό άλλωστε . Οι Kraftwerk σαν όλα τα σημαντικά γερμανικά γκρουπς της εποχής , κουβαλούσαν μέσα τους την άρνηση της μεταπολεμικής γενιάς και επιθυμούσαν την δημιουργία μιάς νέας αισθητικής γλώσσας . Οι Kraftwerk το κατάφεραν και με το παραπάνω , όντας το πλέον ευρωπαϊκό από τα ευρωπαϊκά συγκροτήματα , έχοντας ως απώτερο όνειρο την τεχνολογία ως μέσο για μια ευρωπαϊκή ενοποίηση.
 
Last edited by a moderator:
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απορία ,πού συχνά την έχω κι´εγώ γιά κάποιες απο τίς μουσικές προτιμήσεις μου,κατ´αναλογίαν....
Οι Kraftwerk είναι σπουδαίοι επειδή μετουσίωσαν πετυχημένα τήν ιδεολογία τους σέ Ηχους και Μουσική ή μιάς και η ευρωπαϊκή ενοποίηση δέν φαίνεται να πέτυχε ,μέσω τής τεχνολογίας,αυτονομήθηκαν ώς Μουσικό έργο ανεξαρτήτως τής ´ιδεολογικής τους θέσης´?

By the way εξαιρετική η περιγραφή και οι πληροφορίες σχετικά μέ την περί τούς Kraftwork ´ατμόσφαιρα´ αλλά και οι κατ´αναλογίαν συγκρίσεις μέ προϋπάρχοντα κινήματα.:worshippy:
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,733
πετρουπολη
παντως οντως ολη η συγχρονη μουσικη απο 78 - 79 και μετα χρωσταει της μιχαλους σ'αυτο το τεραστιο συγκροτημα.
 

antid0t

Senior Member
17 January 2007
546
Αθηνα
[ το ανησυχητικο ειναι οτι αναγνωρισα το τιτλο του post..... :Banane0: ]

Ευχαριστουμε για την καλογραμμενη παρουσιαση. Ως "οπαδος" εδω και χρονια, θα συμφωνησω για την αξια και ουσια της μπαντας αυτης.

Ειχα και την τυχη να τους δω live, παππουδες πια, οπως και να βρω ορισμενα original βινυλια της εποχης.

Παρ' ολα αυτα, εχω ακομη ορισμενα ερωτηματικα για καποια στοιχεια που συνθετουν την ταυτοτητα τους... Για παραδειγμα, η ιστορια με τα autobahn ειναι γνωστη - συμβολικα εχουν συνδεθει με τον Goering και τον Γερμανικο Εθνικισμο - οι Kraftwerk εμφανιζονται να ταξιδευουν με ενα VW Beetle πανω στο Autobahn... εχω αδικο να αναρωτιεμαι τι σημαινει αυτο?

Επισης, εξωφυλλα σαν και αυτο:
36625923.png

Παλι, συμβολικα, τι μας θυμιζει?

{επ'αυτου τα πραγματα δεν ειναι οπως φαινονται, οι kraftwerk ποτε μα ποτε δεν αναφερθηκαν πολιτικα!}

Τελος παντων, ως φαν δε θα' πρεπε να τα λεω αυτα (!) για να μην τρομαζω τον κοσμο.... Ας μην ξεχναμε οτι στοιχοι σαν του Radioaktivity δεν ειχαν υπαρξει μεχρι τοτε - το ιδιο ισχυει και για το καταπληκτικο κυνικο model.

Πολλα απο τα ερωτηματικα μου απαντηθηκαν (οσον αφορα στο στυλιστικο) με το παρακατω ντοκυμαντερ:

Οποιος ενδιαφερεται για τη μουσικη κουλτουρα της Γερμανιας των τελων '60 - μεσα '70 πρεπει να δει ενα ντοκυμαντερ που μολις "εμφανιστηκε", ονοματι "Krautrock The Rebirth of Germany" (23 Oct 2009) του BBC - καταπληκτικη δουλεια και σπανια πλανα απο την εποχη! Οποιος ενδιαφερεται, ας με ενημερωσει (εαν δεν το .... βρει).

Σε αυτο, γινεται ξεκαθαρο οτι οι Kraftwerk ειναι αναποσπαστο κομματι του ειδους που οι Βρετανοι (με ξεκαθαρα εθνικιστικη χροια) ονοματισαν Krautrock (kraut, οπως λεμε σαουρκραουτ - σουκρουτ, κλπ). Μουσικοι, δηλαδη, και καλλιτεχνες που προσπαθησαν να ανασυγκροτησουν μια νεα ευρωπαικη/γερμανικη ταυτοτητα στη μεταπολεμικη περιοδο, υπο το βαρος που εφερε το εθνος τους. Παραλληλα, εχοντας μια απεχθεια προς την Αμερικανικη πολιτιστικη εισβολη, ανακαλυψαν / συνεθεσαν / προεβαλαν οσα στοιχεια μπορουσαν απο το εσωτερικο!

Σημαντικο στοιχειο ειναι η χρηση των πρωιμων αναλογικων συνθεσαιζερ σε μεγαλη κλιμακα, κατι που οι υπολοιποι (αμερικανοι, βρεταννοι) ειχαν αμελησει, υπο τη "λαιλαπα" του ροκ (δε μιλαω μονο για τη χρηση μιας φαρφιζας ή ενος moog στο background). Οι Γερμανοι, λοιπον, το' ριξαν στα ηλεκτρικα/ηλεκτρονικα ως εργαλειο αυτοπροσδιορισμου! Με κεφαλια σαν τον Stockhausen να διδασκουν στα μουσικα παν/μια, τον Klaus Shulze και τους Tangerine Dream (ακομη και τον Brian Eno που εσκασε φαντης-μπαστουνι γιατι μυριστηκε κατι!!!), ο δρομος ανοιξε για την εισαγωγη του νεου ηχου στη μουσικη. Σε συνεχεια, ολοι περασαν απο το Βερολινο - απο τον Bowie και τoυς Velvet)...

Με τη δεκαετια του 80, οι επιρροες ειναι προφανεις - απο την ηλεκτρο-ποπ μεχρι το House, οι πρωτες δοκιμες των Γερμανων ειχαν πλεον περασει στην Δυτικη κουλτουρα (παραλληλα, φυσικα, με την ευκολια χειρισμου και αναπτυξη των ηλεκτρονικων οργανων).

Επισης, καταπληκτικη και η σκηνικη παρουσια τους - σαν κεραυνος εν αιθριω, στη μεση της ροκ παρακρουσης!

kraftwerk460.jpg


By pressing down a special key it plays a little melody! :music-smiley-005:
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Το ζήτημα της ιδεολογικής θέσης των Kraftwerk – εάν είχαν και ένα ήταν φανερή τουλάχιστον prima facie - είναι πάντοτε αμφιλεγόμενο . Ας έχουμε υπ’ όψιν ότι το concept με τα κοκκινόμαυρα ανθρωποειδή / ανδροειδή που παραπέμπουν , θέλοντας και μη στις δύο ιδεολογίες που χώρισαν την Ευρώπη , τον ναζισμό/φασισμό από την μία και τον κομμουνισμό από την άλλη , εμφανίστηκε στο The man machine. Πριν από αυτό το look τους , περισσότερο σε τραπεζίτες – οικονομικούς παράγοντες - παρέπεμπε παρά συμβόλιζε ιδεολογίες και άγγιζε πολιτικά θέματα. Ηταν όμως πάντα , εκτός των όποιων αισθητικών πλαισίων αυτού που είχαμε συνηθίσει να ονομάζουμε ροκ και κυρίως εκτός της εικόνας που είχαν όλοι αυτοί . Αξιομνημόνευτο είναι πάντως ότι η εικόνα τους ήταν διαφορετική ακόμη και από αυτών των συνοδοιπόρων τους στο krautrock. Περισσότερο κοντά σε μια ροκ εικονογραφία ήταν οι Can και οι Faust παρά οι Κraftwerk.

Ας μην λησμονούμε από την άλλη ότι η κυρίαρχη γερμανική ιδεολογία , υπήρξε πάντοτε υπερ της ενωμένης ευρώπης , είτε κάτω από την μπότα του ναζισμού και του ολοκληρωτισμού , είτε με την Γερμανία ως ατμομηχανή της οικονομικής ενοποίησης. Σαφώς και η μεταπολεμική γενιά θέλησε να απαλλαγεί από το βάρος του αιματοκυλίσματος της Ευρώπης και του ναζιστικού άχθους αλλά απέναντι στον αμερικάνικο πολιτιστικό ιμπεριαλισμό , μόνο όπλο μπορεί μερικές φορές να είναι ο υπερβάλλων εθνικισμός .

Από την άλλη μπορεί να δίνουμε και μεγαλύτερο βάρος σε απλά εικαστικά τερτίπια . Ο Hutter για παράδειγμα , λέει πως στην αρχή έπαιζαν σε κλαμπ και πάρτυ έξω από το Ντυσελντορφ και μετά γυρνούσαν αυθημερόν ταξιδεύοντας μέσα στο βιομηχανικό περιβάλλον του αυτοκινητόδρομου , αργά την νύχτα και νωρίς το πρωί . οπότε το Autobahn μπορεί να είναι μια λογική συνέπεια αυτών χωρίς πολιτική ή εθνικιστική χροιά .