Agora

Ψηφίστε την ταινία:


  • Total voters
    0

airb

Super Moderator
Staff member
25 May 2008
15,491
Λιβαδειά
avclubf.jpg









AGORA








» Παιζουν: Ρειτσελ Βαις, Ρομπερτ Εβανς, Μαξ Μινγκελα, Οσκαρ Αιζακ.
» Σκηνοθέτης: Αλεχαντρο Αμεναμπαρ
» Διάρκεια: 127' λεπτά
» κατηγορία: Κοινωνική
» Studio: Focus
» Διανομή: Odeon
» Έτος: 2009
» Γλώσσα: Αγγλικά
» Υπότιτλοι: Ελληνικά
» Κυκλοφορεί σε: DVD








» Υπόθεση:
Στη Ρωμαϊκή Αίγυπτο, τον 4ο αιώνα μ.Χ., η αστρονόμος-φιλόσοφος Υπατία της Αλεξάνδρειας μάχεται για να σώσει τη συγκεντρωμένη
σοφία του αρχαίου κόσμου. Η μειοψηφία του χριστιανικού πληθυσμού υποκινεί τη βία στους δρόμους της Αλεξάνδρειας, με αποτέλεσμα
το ξέσπασμα ενός εμφυλίου πολέμου τεραστίων διαστάσεων. Ο σκλάβος της Υπατίας, Ντάβους, είναι διχασμένος ανάμεσα στην αγάπη
για την αφέντρα του και στην πιθανότητα να αποκτήσει την ελευθερία του, με την έλευση του Χριστιανισμού.








 
Last edited:
8 June 2007
998
ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ
Απάντηση: AGORA

Καταπληκτική ταινια...........!

H ταινία βαζίσετε σε αληθηνά γεγονότα όπου πραγματεύεται τη ζωή της Υπάτιας, της Ελληνίδας φιλοσόφου-μαθηματικού-αστρονόμου που βρήκε φρικτό θάνατο από τον χριστιανικό όχλο.

Νομίζω ότι είναι μία από τις ελάχιστες ταινίες (αν όχι μοναδική) που θα προσπαθήσει να αποδώσει το κλίμα της ύστερης ελληνιστικής εποχής και σίγουρα είναι η πρώτη που ασχολείται με την Υπάτια.

Μεταδίδει επιτυχώς το ταραγμένο κλίμα της εποχής εκείνης με τις θηριωδίες και συγκρούσεις ανάμεσα σε χριστιανούς και ειδωλολάτρες ή χριστιανούς και Εβραίους.

Εχει μερικές δυνατές σκηνές βίας αλλα και φιλοσοφικοί και αστρονομικοί προβληματισμοί εκσφρασμένοι από την Υπατία.
 

andre74

Banned
13 September 2008
5,733
Απάντηση: AGORA

Μια μέτρια ταινία που δεν μετανιώνεις που την είδες, αλλά καταπιάνεται με πολλά και δύσκολα και σε κάποιες στιγμές έχει την αίσθηση-αισθητική τηλεταινίας.
Αλλά σαν προσπάθεια είναι αξιόλογη.
 

oldman

AVClub Enthusiast
7 December 2006
937
Anavissos
Re: AGORA

Πάντα ονειρευόμουνα ότι θα βρισκόταν κάποτε ένας καλλιτέχνης του διαμετρήματος του Όλιβερ Στόουν ή του Μελ Μπρουκς και θα γύριζε μια υπερπαραγωγή για την μαρτυρική Ελληνίδα μαθηματικό, αστρονόμο και φιλόσοφο, ΥΠΑΤΙΑ ΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΗ.
Τελικά μας προέκυψε ο Alejandro Amenábar με την AGORA του.
Τελικά λέμε: Από ολότελα... καλή κι Παναγιώτενα!
Πόσο προσέγγισε ο σκηνοθέτης την πραγματικότητα της ιστορίας;
Για να το κρίνουμε, θα πρέπει να γνωρίζουμε την ιστορία της Υπατίας.
Προσοχή όμως κατά την επιλογή της βιβλιογραφίας, μην τύχει και πέσετε σε κανέναν αυτοαποκαλούμενο δωδεκαθεϊστή συγγραφέα, διότι δεν θα είναι αντικειμενικός. Θα σας πρότεινα το βιβλίο της Πολωνέζας Maria Dzielska, που το συνέγραψε για τις ανάγκες της διατριβής της. Εκεί μαθαίνουμε ότι η Υπατία, κόρη του Έλληνα μαθηματικού Θεωνά, συνέβαλε τα μέγιστα στην επιστήμη της αστρονομίας και των μαθηματικών. Πολλά από τα θεωρήματα του Ευκλείδη δεν θα είχαν εξηγηθεί μέχρι σήμερα αν δεν υπήρχε η Υπατία. Ανάμεσα στους μαθητές της υπήρξαν και μερικοί που έφθασαν στα ανώτερα αξιώματα της εκκλησίας. Όλοι αυτοί αλληλογραφούσαν μαζί της προβάλλοντας έναν αξιοσημείωτο σεβασμό. «Σεβαστή Κυρία, σας ασπάζομαι την χείρα», άρχιζε η προσφώνησή τους. Από αυτά συμπεραίνουμε ότι η Υπατία δεν πρέπει να ήταν ένα σοφό και ποθητό συνάμα θηλυκό όπως η ταινία θέλει να μας την παρουσιάσει, αλλά μία ασεξουαλική γυναίκα, που το μόνο που την ενδιέφερε ήταν η επιστήμη. Κατανοούμε όμως την έτσι παρουσία της από τον Alejandro Amenábar, διότι έπρεπε να χάσει όσο το δυνατόν λιγότερα! Μέχρι πρόσφατα η ταινία δεν είχε βρει διανομείς στην Ιταλία, ενώ στην ίδια την Ισπανία προβλήθηκε μόλις τον περασμένο μήνα! Αξιοσημείωτο είναι ότι ο Κώδικας Νταβίντσι που ήταν φανταστικό μυθιστόρημα, συνάντησε την λυσσαλέα αντίδραση της Καθολικής εκκλησίας. Εδώ που έχουμε μια πραγματική ιστορία, χλιαρές μόνο αντιδράσεις είχαμε από παραθρησκευτικές ιδίως οργανώσεις. Μία από αυτές έφερε αντιρρήσεις στην προβολή της ταινίας με το δικαιολογητικό ότι τέτοιες ταινίες εξάπτουν τα πάθει και πιθανών να δημιουργούν μίση κατά των Χριστιανών! Δηλαδή με την λογική αυτή δεν θα έπρεπε να προβάλλονται ταινίες με θέμα το ολοκαύτωμα, διότι εξάπτουν τα πάθη και πιθανών να δημιουργούν μίση κατά του Γερμανικού λαού!
Η μετριοπάθεια της Καθολικής εκκλησίας ίσως να οφείλεται στο ότι οι άνθρωποι αυτοί κατανόησαν ότι για να διαφημίσεις ένα έργο αρκεί να το κατηγορείς λυσσαλέα. Προτίμησαν λοιπόν την σιωπή. Μπορεί και πάλι αυτά που συνέβησαν στην εκκλησία της Αλεξανδρείας να θεωρούν ότι έχουν περισσότερο να κάνουν με την Ορθόδοξη εκκλησία και ήταν μια ευκαιρία να πάρουν μία ρεβάνς για τις κατηγορίες εναντίων τους για την ιερά εξέταση. Οι αρκετοί χριστιανοί μαθητές της και ο σεβασμός που την αντιμετώπιζαν, έδωσε την ευκαιρία σε Χριστιανούς απολογητές να εκφράσουν το ερώτημα: μήπως η Υπατία ήταν κρυπτοχρισινή και όσα τραγικά συνέβησαν οφείλονται στην αμορφωσιά και στην μη πληροφόρηση ορισμένων φανατικών;
Κάτι τέτοιο αποκλείεται όμως να συνέβη. Η Υπατία ήταν τόσο απορροφημένη με την επιστήμη, ώστε θεωρούσε ανόητη την όποια διαμάχη μεταξύ Χριστιανών και οπαδών τις παλαιάς θρησκείας. Εξάλλου αυτό που εξόργισε τους εχθρούς της δεν ήταν η προσήλωσή της προς την παλαιά θρησκεία, διότι σε αυτήν την περίπτωση ελπίζουμε να μεταπείσουμε κάποτε το άτομο. Ήταν η δήλωσή της ότι η επιστήμη είναι πάνω από όλα αυτά, που το προσέλαβαν σαν δήλωση αθεΐας.
Σε άλλο σημείο που η ταινία διαφέρει από την πραγματικότητα, είναι ότι ο Κύριλλος δεν ήταν κάποιος ντόπιος φανατικός που την κατάλληλη στιγμή άρπαξε το δαχτυλίδι από τον αποθανόντα πατριάρχη για να πάρει το θρόνο αυτός. Ο Κύριλλος στάλθηκε από τα κεντρικά για να αναλάβει τον θρόνο της Αλεξανδρείας. Φθάνοντας εξέφρασε την δυσαρέσκειά του για την χλιαρή υποδοχή. Περνώντας έξω από το σπίτι της Υπατίας ρώτησε σε τι οφείλεται αυτή η κοσμοσυρροή. Πραγματικά λύσσαξε από την ζήλια του όταν άκουσε ότι όλοι αυτοί συγκεντρώθηκαν για να ακούσουν μια γυναίκα να διδάσκει. Το θεώρησε προσβλητικό να συμβαίνει κάτι τέτοιο την ημέρα της άφιξής του. Κάλεσε λοιπόν ορισμένους φανατικούς και άπλυτους ερημίτες από την έρημο και τους είπε: Καλά κοιμάστε; Έχουμε μια γυναίκα που διδάσκει αστρονομία και μαθηματικά, δηλαδή πράγματα του σατανά, δηλαδή πρόκειται για μία μάγισσα και σεις κάθεστε με σταυρωμένα τα χέρια;
Οι άνθρωποι αυτοί ξεσήκωσαν και άλλους φανατικούς, μπήκαν στο σπίτι της Υπατίας την ώρα που δίδασκε, την άρπαξαν από τα μαλλιά, την έσυραν έξω όπου και την θανάτωσαν δια λιθοβολισμού. Κατόπιν τεμάχισαν το πτώμα της και το έριξαν στην φωτιά. Η μυρωδιά της τσίκνας όμως προσέλκυσε πολλά σκυλιά και οι φιλόζωοι τους πέταξαν τα μισοψημένα τεμάχια της Υπατίας.
Για το θεάρεστο αυτό του έργο ο Κύριλλος ανακηρύχτηκε άγιος από την εκκλησία μας. Η μνήμη του εορτάζεται δύο φοράς τον χρόνο!
Για την μαρτυρική Υπατία, ούτε το όνομά της δεν μαθαίνουν τα παιδιά μας στο σχολείο.
 

kostas

Senior Member
2 July 2006
538
Re: AGORA

Πάντα ονειρευόμουνα ότι θα βρισκόταν κάποτε ένας καλλιτέχνης του διαμετρήματος του Όλιβερ Στόουν ή του Μελ Μπρουκς και θα γύριζε μια υπερπαραγωγή για την μαρτυρική Ελληνίδα μαθηματικό, αστρονόμο και φιλόσοφο, ΥΠΑΤΙΑ ΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΗ.
Τελικά μας προέκυψε ο Alejandro Amenábar με την AGORA του.
Τελικά λέμε: Από ολότελα... καλή κι Παναγιώτενα!
Πόσο προσέγγισε ο σκηνοθέτης την πραγματικότητα της ιστορίας;
Για να το κρίνουμε, θα πρέπει να γνωρίζουμε την ιστορία της Υπατίας.
Προσοχή όμως κατά την επιλογή της βιβλιογραφίας, μην τύχει και πέσετε σε κανέναν αυτοαποκαλούμενο δωδεκαθεϊστή συγγραφέα, διότι δεν θα είναι αντικειμενικός. Θα σας πρότεινα το βιβλίο της Πολωνέζας Maria Dzielska, που το συνέγραψε για τις ανάγκες της διατριβής της. Εκεί μαθαίνουμε ότι η Υπατία, κόρη του Έλληνα μαθηματικού Θεωνά, συνέβαλε τα μέγιστα στην επιστήμη της αστρονομίας και των μαθηματικών. Πολλά από τα θεωρήματα του Ευκλείδη δεν θα είχαν εξηγηθεί μέχρι σήμερα αν δεν υπήρχε η Υπατία. Ανάμεσα στους μαθητές της υπήρξαν και μερικοί που έφθασαν στα ανώτερα αξιώματα της εκκλησίας. Όλοι αυτοί αλληλογραφούσαν μαζί της προβάλλοντας έναν αξιοσημείωτο σεβασμό. «Σεβαστή Κυρία, σας ασπάζομαι την χείρα», άρχιζε η προσφώνησή τους. Από αυτά συμπεραίνουμε ότι η Υπατία δεν πρέπει να ήταν ένα σοφό και ποθητό συνάμα θηλυκό όπως η ταινία θέλει να μας την παρουσιάσει, αλλά μία ασεξουαλική γυναίκα, που το μόνο που την ενδιέφερε ήταν η επιστήμη. Κατανοούμε όμως την έτσι παρουσία της από τον Alejandro Amenábar, διότι έπρεπε να χάσει όσο το δυνατόν λιγότερα! Μέχρι πρόσφατα η ταινία δεν είχε βρει διανομείς στην Ιταλία, ενώ στην ίδια την Ισπανία προβλήθηκε μόλις τον περασμένο μήνα! Αξιοσημείωτο είναι ότι ο Κώδικας Νταβίντσι που ήταν φανταστικό μυθιστόρημα, συνάντησε την λυσσαλέα αντίδραση της Καθολικής εκκλησίας. Εδώ που έχουμε μια πραγματική ιστορία, χλιαρές μόνο αντιδράσεις είχαμε από παραθρησκευτικές ιδίως οργανώσεις. Μία από αυτές έφερε αντιρρήσεις στην προβολή της ταινίας με το δικαιολογητικό ότι τέτοιες ταινίες εξάπτουν τα πάθει και πιθανών να δημιουργούν μίση κατά των Χριστιανών! Δηλαδή με την λογική αυτή δεν θα έπρεπε να προβάλλονται ταινίες με θέμα το ολοκαύτωμα, διότι εξάπτουν τα πάθη και πιθανών να δημιουργούν μίση κατά του Γερμανικού λαού!
Η μετριοπάθεια της Καθολικής εκκλησίας ίσως να οφείλεται στο ότι οι άνθρωποι αυτοί κατανόησαν ότι για να διαφημίσεις ένα έργο αρκεί να το κατηγορείς λυσσαλέα. Προτίμησαν λοιπόν την σιωπή. Μπορεί και πάλι αυτά που συνέβησαν στην εκκλησία της Αλεξανδρείας να θεωρούν ότι έχουν περισσότερο να κάνουν με την Ορθόδοξη εκκλησία και ήταν μια ευκαιρία να πάρουν μία ρεβάνς για τις κατηγορίες εναντίων τους για την ιερά εξέταση. Οι αρκετοί χριστιανοί μαθητές της και ο σεβασμός που την αντιμετώπιζαν, έδωσε την ευκαιρία σε Χριστιανούς απολογητές να εκφράσουν το ερώτημα: μήπως η Υπατία ήταν κρυπτοχρισινή και όσα τραγικά συνέβησαν οφείλονται στην αμορφωσιά και στην μη πληροφόρηση ορισμένων φανατικών;
Κάτι τέτοιο αποκλείεται όμως να συνέβη. Η Υπατία ήταν τόσο απορροφημένη με την επιστήμη, ώστε θεωρούσε ανόητη την όποια διαμάχη μεταξύ Χριστιανών και οπαδών τις παλαιάς θρησκείας. Εξάλλου αυτό που εξόργισε τους εχθρούς της δεν ήταν η προσήλωσή της προς την παλαιά θρησκεία, διότι σε αυτήν την περίπτωση ελπίζουμε να μεταπείσουμε κάποτε το άτομο. Ήταν η δήλωσή της ότι η επιστήμη είναι πάνω από όλα αυτά, που το προσέλαβαν σαν δήλωση αθεΐας.
Σε άλλο σημείο που η ταινία διαφέρει από την πραγματικότητα, είναι ότι ο Κύριλλος δεν ήταν κάποιος ντόπιος φανατικός που την κατάλληλη στιγμή άρπαξε το δαχτυλίδι από τον αποθανόντα πατριάρχη για να πάρει το θρόνο αυτός. Ο Κύριλλος στάλθηκε από τα κεντρικά για να αναλάβει τον θρόνο της Αλεξανδρείας. Φθάνοντας εξέφρασε την δυσαρέσκειά του για την χλιαρή υποδοχή. Περνώντας έξω από το σπίτι της Υπατίας ρώτησε σε τι οφείλεται αυτή η κοσμοσυρροή. Πραγματικά λύσσαξε από την ζήλια του όταν άκουσε ότι όλοι αυτοί συγκεντρώθηκαν για να ακούσουν μια γυναίκα να διδάσκει. Το θεώρησε προσβλητικό να συμβαίνει κάτι τέτοιο την ημέρα της άφιξής του. Κάλεσε λοιπόν ορισμένους φανατικούς και άπλυτους ερημίτες από την έρημο και τους είπε: Καλά κοιμάστε; Έχουμε μια γυναίκα που διδάσκει αστρονομία και μαθηματικά, δηλαδή πράγματα του σατανά, δηλαδή πρόκειται για μία μάγισσα και σεις κάθεστε με σταυρωμένα τα χέρια;
Οι άνθρωποι αυτοί ξεσήκωσαν και άλλους φανατικούς, μπήκαν στο σπίτι της Υπατίας την ώρα που δίδασκε, την άρπαξαν από τα μαλλιά, την έσυραν έξω όπου και την θανάτωσαν δια λιθοβολισμού. Κατόπιν τεμάχισαν το πτώμα της και το έριξαν στην φωτιά. Η μυρωδιά της τσίκνας όμως προσέλκυσε πολλά σκυλιά και οι φιλόζωοι τους πέταξαν τα μισοψημένα τεμάχια της Υπατίας.
Για το θεάρεστο αυτό του έργο ο Κύριλλος ανακηρύχτηκε άγιος από την εκκλησία μας. Η μνήμη του εορτάζεται δύο φοράς τον χρόνο!
Για την μαρτυρική Υπατία, ούτε το όνομά της δεν μαθαίνουν τα παιδιά μας στο σχολείο.

Άψογος !!!!
 

takisot

Μέλος Δ.Σ.
Staff member
17 June 2006
28,579
Παλλήνη
Απάντηση: AGORA

Ωραια αναλυση, ευχαριστουμε!
Το εργο ειναι ενδιαφερον αν και εχει αισθηση τηλεταινιας. Σιγουρα ομως δεν χανεις τον χρονο σου...
 

Beavis

AVClub Addicted Member
25 August 2006
2,256
AΘΗΝΑ
Re: AGORA

απο τις πιο ενδιαφερουσες ταινιες που εχω δει τελευταια
 

Beavis

AVClub Addicted Member
25 August 2006
2,256
AΘΗΝΑ
Re: AGORA

δεν νομιζω
αντιθετα πιστευω οτι κραταει τις ισορροπιες που χρειαζονται το εργο

αλλα το γεγονος οτι η Υπατια πετροβοληθηκε μεχρι θανατου και διαμελιστηκε το πτωμα της απο φανατικους χριστιανους δεν μπορει κανεις να το αγνοησει
 
18 June 2006
15,906
Αθήνα-Κέντρο
Απάντηση: Re: AGORA

δεν νομιζω
αντιθετα πιστευω οτι κραταει τις ισορροπιες που χρειαζονται το εργο

αλλα το γεγονος οτι η Υπατια πετροβοληθηκε μεχρι θανατου και διαμελιστηκε το πτωμα της απο φανατικους χριστιανους δεν μπορει κανεις να το αγνοησει

Οχι, αλλά έχει μια ψιλο-σημιτική και μεροληπτική χροιά..
Οι Εβραίοι της περιοχής εμφανίζονται 'άρχοντες",το ίδιο και οι Ρωμαίοι, ενώ οι Χριστιανοί βάρβαροι,όπως η Γερμανοί στην αρχική σκηνή του Μονομάχου !!

Να λέμε τις ιστορίες αλλά να μην τις "χρωματίζουμε" κατά το δοκούν.
Με αυτό το πρίσμα δεν κράτησε τις ισορροπίες η ταινία..
 

Beavis

AVClub Addicted Member
25 August 2006
2,256
AΘΗΝΑ
Απάντηση: AGORA

Aπο παλιοτερες δηλωσεις του σκηνοθετη:
Το «Agora» δεν είναι όμως αντιχριστιανικό. Περισσότερο ως κατηγορητήριο του φονταμενταλισμού θα μπορούσε να ερμηνευτεί. «Το εύκολο είναι να χαρακτηριστεί η ταινία αντιχριστιανική. Νομίζω ότι τελικά είναι χριστιανική. Εξερευνώ την καλή και ανθρώπινη πλευρά της χριστιανοσύνης, που βοηθάει φτωχούς και λεπρούς. Σίγουρα αντιτίθεται στον φονταμενταλισμό, δηλαδή στην ιδέα "θα σε σκοτώσω γι' αυτό που πιστεύεις"», έλεγε ο Αμενάμπαρ. Και, κλείνοντας το μάτι, προσέθετε: «Τα κοστούμια είναι πιστά της περιόδου, αλλά τελικά φορέματα και γενειάδες φέρνουν στο νου τούς Ταλιμπάν». Οι δικές του θρησκευτικές αντιλήψεις; «Μεγάλωσα χριστιανικά, μετά έγινα αγνωστικιστής και κατέληξα άθεος» ομολογεί.



Οχι, αλλά έχει μια ψιλο-σημιτική και μεροληπτική χροιά..
Οι Εβραίοι της περιοχής εμφανίζονται 'άρχοντες",το ίδιο και οι Ρωμαίοι, ενώ οι Χριστιανοί βάρβαροι,όπως η Γερμανοί στην αρχική σκηνή του Μονομάχου !!

Να λέμε τις ιστορίες αλλά να μην τις "χρωματίζουμε" κατά το δοκούν.
Με αυτό το πρίσμα δεν κράτησε τις ισορροπίες η ταινία..

Συμφωνω και δεν συμφωνω
Εννοειται οτι οι ιστοριες στον κιν/φο χρωματιζονται αναλογα

αλλα οι παραβολανοι που την πετσοκοψαν φανατικοι και βαρβαροι μοναχοι ηταν
στην πυρα και αυτοι και οι αραβες που αργοτερα ολοκληρωσαν το 'εργο' τους και αξαφανισαν την αλεξανδρεια
 
Last edited by a moderator:

lgianna

New member
28 July 2010
11
Re: AGORA

Παιδιά, βαρβαρότητες έχουν γίνει (και γίνονται ακόμη) από όλες τις θρησκείες. Δεν υπάρχει και δεν θα υπάρξει ποτέ καλός και κακός φανατισμός.
 

stavrosz

Supreme Member
4 November 2007
3,014
Αθηνα
Re: AGORA

Σημερα ειδα την ταινια. Αξιοπρεπης σαν κινηματογραφικη ταινια αλλα οχι κατι το εξαιρετικο. Εξαιρετικο ομως ειναι οτι σου μεταδιδει την αναγκη να μελετησεις τα ιστορικα γεγονοτα. Αυτη η μεταδοση του ενδιαφεροντος για την υποθεση ειναι μεγαλη επιτυχια απο μονη της.
 

jim...

Moderator
Staff member
22 February 2008
24,669
Μπακοτσιάνος...
Κατάφερα και την είδα...

Πολύ καλή και δίνει πολλά μαθήματα ότι στο όνομα της οποιασδήποτε θρησκείας έχουν γίνει τα χειρότερα πράγματα.

Η Βάϊς εξαιρετική.
Διαχρονικά θα έλεγα.....