ANABAΘΜΙΣΗ CROSSOVER WHARFEDALE LINTON HERITAGE 85th ANNIVERSARY

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Η αναβάθμιση των crossovers στα Wharfedale Linton έγινε με στόχο την ανάδειξη των μικρολεπτομερειών, τη βελτίωση της μουσικότητας (ροή στην ατάκα) και την αντοχή (απομάκρυνση ηλεκτρολυτικών πυκνωτών) στον χρόνο.
Οι τροποποιήσεις βασίστηκαν σε αρχική πληροφόρηση του κατόχου των ηχείων από το διαδίκτυο, που στην συνέχεια οριστικοποιήθηκαν επί του σχηματικού και υλοποιήθηκαν από εμένα.
Οι αλλαγές είναι οι παρακάτω :

  • Αντικατάσταση της αντίστασης R1 με MUNDORF MRESIST SUPREME MRES20-2.2 Resistor 20W 2,2Ω
  • Αντικατάσταση της αντίστασης R2 με MUNDORF MRESIST SUPREME MRES20-2.2 Resistor 20W 2,2Ω
  • Αντικατάσταση της αντίστασης R3 με MUNDORF MRESIST SUPREME MRES20-5.6 Resistor 20W 5,6Ω
  • Αντικατάσταση του πυκνωτή C1 με JANTZEN AUDIO STANDARD Z-CAP Capacitor 400V 6,8μF
  • Αντικατάσταση του πυκνωτή C3 με JANTZEN AUDIO STANDARD Z-CAP Capacitor 400V 15μF
  • Αντικατάσταση του πυκνωτή C6 22μF/50V electrolytic capacitor με MKT - JANTZEN AUDIO STANDARD Z-CAP Capacitor 400V 22μF
  • Αντικατάσταση του πυκνωτή C11 80μF/50V electrolytic capacitor με MKT - MONACOR 68μF / 250V
  • Αντικατάσταση του πυκνωτή C12 6,3μF/50V από τον C3 15μF/250V που περίσσεψε από τον κλάδο του υψιπερατού φίλτρου.
  • Προσθήκη του πυκνωτή MIFLEX-KPCU01H410J 0.1μF σε παράλληλη διάταξη και μεταξύ των άκρων των πυκνωτών C1 και C3.
Σημείωση :
Διατηρήθηκαν όλες οι αρχικές τιμές των υλικών των crossovers, πλην της περίπτωσης των C11 και C12, όπου υπήρχαν τοποθετημένοι παράλληλα ένας ηλεκτρολυτικός 80uF και ένας ΜΚΤ 6,3μF με συνολική χωρητικότητα 86,3μF.
Στην θέση τους τοποθετήθηκαν δύο ΜΚΤ 68μF και 15μF (περίσσευμα των υψιπερατών φίλτρων όπως προαναφέρθηκε) αντίστοιχα, με συνολική χωρητικότητα κατά 3,3μF μικρότερη της αρχικής.
Η μόνη προσθήκη επιπλέον υλικού στα crossovers, ήταν αυτή των by-pass πυκνωτών 0,1μF.
 

Attachments

  • 1. Wharfedale Linton.jpg
    1. Wharfedale Linton.jpg
    881.8 KB · Views: 64
  • 2. Wharfedale Linton crossover (2).gif
    2. Wharfedale Linton crossover (2).gif
    222.5 KB · Views: 70
  • 3. LINTON crossover  STENTOR.jpg
    3. LINTON crossover STENTOR.jpg
    148.4 KB · Views: 67
  • 4. LINTON crossover updated  STENTOR.jpg
    4. LINTON crossover updated STENTOR.jpg
    187.2 KB · Views: 69
  • 5. Wharfedale Linton crossover.gif
    5. Wharfedale Linton crossover.gif
    211.6 KB · Views: 72
  • 6. Wharfedale Linton crossover.jpg
    6. Wharfedale Linton crossover.jpg
    231.5 KB · Views: 74

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Το ηχείο είχε γέμισμα ή είναι χωρίς μονωτικά από μαμά;
Υπήρχε επαρκής ποσότητα ηχοαπορροφητικού υλικού από κατασκευής, ειδικά για bass-reflex καμπίνα. Η δε ποιότητά του ήταν εξαιρετική.
Οπότε, το υλικό και η ποσότητά του παρέμειναν δίχως επεμβάσεις.
 
  • Like
Reactions: tonal

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Μετρήσεις πριν και μετά σε nearfield έχουμε; φαντάζομαι τύπου ground plane δύσκολο να γίνει.
Μετρήσεις "πριν" θα μπορούσα να κάνω, αλλά δεν, διότι ήταν εξαιρετικά πιεστικός ο χρόνος παράδοσης. Επισυνάπτω ενδεικτικά κάποιες από τεστ σε ιταλικό περιοδικό του χώρου κι απ' ό,τι άκουσα δεν είναι καθόλου μακριά από την πραγματικότητα.
Όσο για το "μετά", ελπίζω να βρεθεί ο χρόνος(!) για να κάνω και να τις παρουσιάσω.
 

Attachments

  • Wharfedale Linton Heritage 1.jpg
    Wharfedale Linton Heritage 1.jpg
    64.1 KB · Views: 28
  • Wharfedale Linton Heritage 2.jpg
    Wharfedale Linton Heritage 2.jpg
    134.8 KB · Views: 26
  • Wharfedale Linton Heritage 3.jpg
    Wharfedale Linton Heritage 3.jpg
    106.9 KB · Views: 26

billpeppas

Supreme Member
23 October 2013
6,819
Athens
Όντως, από τις αναλυτικές μετρήσεις του Erin βλέπουμε πως παίζει πάρα πολύ καλά, εξαιρετικά για 1500€ το σετ μάλιστα.
Χωρίς την γρίλλια οι ψιλές τσιμπάνε βλέπω, αλλά με την γρίλλια παίζει πολύ καλά, άντε να τις έριχνα 2dB πιο κάτω ακόμα.
Το μόνο αρνητικό που βλέπω είναι το μη περιθώρειο στον κάθετο άξονα, aligned ears-tweeter ή "κακός" ήχος. Μικρό το κακό.

Θα ήθελα να δω και μετά-STENTOR πως παίζουν :)
 
  • Like
Reactions: STENTOR

ihodemon

Supreme Member
4 April 2019
4,290
ΑΘΗΝΑ
Επ' ευκαιρίας σχετικά με τις μετρήσεις ακόμα και σε απλή
αντικατάσταση εξαρτημάτων ίδιας ονομαστικής τιμής..
Λοιπόν όταν αλλάζουμε εξαρτήματα με καλύτερης ποιότητας, δύσκολα θα δούμε διαφορές
στις μετρήσεις εκτός αν πάμε σε μεγάλες διατομές στα πηνία σε σειρά με το woofer,
γιατί εκεί αλλάζουμε τις ισορροπίες στάθμης των μεγαφώνων.
Αν μετρήσουμε γενικά διαφορές σημαίνει ή ότι τα υλικά του υπάρχοντος cross
είναι για πέταμα ή έχουν αλλοιωθεί οι τιμές των ηλεκτρολυτικών
(συχνό φαινόμενο).
Οι μετρήσεις γενικά μας δίνουν μία εικόνα για την τονική ισορροπία,
για βυθίσεις και pic στο φάσμα, αλλά δεν μας πληροφορούν
για την ηχητική υπογραφή του ηχείου..
Το αν τα πρίμα είναι υγρά ή στεγνά, αν ο ήχος έχει διαφάνεια,
αν τα ηχεία μας διαβάζουν μικρολεπτομέρειες και αν τα μπάσα έχουν
την ταχύτητα που απαιτεί δεν θα τα βρούμε στις μετρήσεις..
Γι' αυτό δεν ρωτάμε πως ακούγεται;
Τα καλύτερα υλικά μας δίνουν την λεπτομέρεια που θέλουμε,
και όλα τα εξαρτήματα έχουν τις χροιές τους γιατί έχουν απώλειες μικρότερες
των φτηνών εξαρτημάτων, που δεν φαίνονται σε ένα διάγραμμα μετρήσεων
με ένα μικρόφωνο μετρήσεων..
Οταν όμως παίζουμε ροκιές ακόμα και σε λογικές εντάσεις ο καλός
πυκνωτής θα παίξει τον ρόλο του.
Βέβαια όλα έχουν τις ισορροπίες τους, π.χ. ένας πυκνωτή Jantzen σε ένα φτηνό tweeter,
δεν θα δώσει τίποτα παραπάνω από ένα ΜΚΤ.
Εκεί αλλάζουμε tweeter και επανασχεδιάζουμε το high pass..
Για τον λόγο αυτό η αγορά ακριβών εξαρτημάτων βοηθάει τα καλοσχεδιασμένα,
και συνεπώς ακριβότερα ηχεία, γιατί ήδη ψιλομετράνε σωστά..
Για τα φτηνά συμφέρει η αγορά των "σωστών" ονομαστικών τιμών,
και για όλες τις κατηγορίες ηχείων η βελτίωση στην καμπίνα..
 

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Επ' ευκαιρίας σχετικά με τις μετρήσεις ακόμα και σε απλή
αντικατάσταση εξαρτημάτων ίδιας ονομαστικής τιμής..
Λοιπόν όταν αλλάζουμε εξαρτήματα με καλύτερης ποιότητας, δύσκολα θα δούμε διαφορές
στις μετρήσεις εκτός αν πάμε σε μεγάλες διατομές στα πηνία σε σειρά με το woofer,
γιατί εκεί αλλάζουμε τις ισορροπίες στάθμης των μεγαφώνων.
Αν μετρήσουμε γενικά διαφορές σημαίνει ή ότι τα υλικά του υπάρχοντος cross
είναι για πέταμα ή έχουν αλλοιωθεί οι τιμές των ηλεκτρολυτικών
(συχνό φαινόμενο).
Οι μετρήσεις γενικά μας δίνουν μία εικόνα για την τονική ισορροπία,
για βυθίσεις και pic στο φάσμα, αλλά δεν μας πληροφορούν
για την ηχητική υπογραφή του ηχείου..
Το αν τα πρίμα είναι υγρά ή στεγνά, αν ο ήχος έχει διαφάνεια,
αν τα ηχεία μας διαβάζουν μικρολεπτομέρειες και αν τα μπάσα έχουν
την ταχύτητα που απαιτεί δεν θα τα βρούμε στις μετρήσεις..
Γι' αυτό δεν ρωτάμε πως ακούγεται;
Τα καλύτερα υλικά μας δίνουν την λεπτομέρεια που θέλουμε,
και όλα τα εξαρτήματα έχουν τις χροιές τους γιατί έχουν απώλειες μικρότερες
των φτηνών εξαρτημάτων, που δεν φαίνονται σε ένα διάγραμμα μετρήσεων
με ένα μικρόφωνο μετρήσεων..
Οταν όμως παίζουμε ροκιές ακόμα και σε λογικές εντάσεις ο καλός
πυκνωτής θα παίξει τον ρόλο του.
Βέβαια όλα έχουν τις ισορροπίες τους, π.χ. ένας πυκνωτή Jantzen σε ένα φτηνό tweeter,
δεν θα δώσει τίποτα παραπάνω από ένα ΜΚΤ.
Εκεί αλλάζουμε tweeter και επανασχεδιάζουμε το high pass..
Για τον λόγο αυτό η αγορά ακριβών εξαρτημάτων βοηθάει τα καλοσχεδιασμένα,
και συνεπώς ακριβότερα ηχεία, γιατί ήδη ψιλομετράνε σωστά..
Για τα φτηνά συμφέρει η αγορά των "σωστών" ονομαστικών τιμών,
και για όλες τις κατηγορίες ηχείων η βελτίωση στην καμπίνα..
Εξαιρετική και κατατοπιστικότατη ανάλυση πάνω στο θέμα, που θα βοηθήσει πιλοτικά, οποιονδήποτε θελήσει να κάνει βήματα αναβάθμισης σε κάποιο κρίκο της αλυσίδας του. Δε θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο με τα συμπεράσματα αυτά!(y)
 
  • Like
Reactions: ihodemon

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Διόλου ευκαταφρόνητο ποσό.. φαντάζομαι αξίζουν τα έξοδα.

το πάχος της καμπίνας πως σου φάνηκε;;
η εσωτερική καλωδίωση ;;
Σωστά, το ποσό δεν ήταν διόλου ευκαταφρόνητο, αλλά το αποτέλεσμα δικαίωσε!
Βεβαίως, τα υλικά ήταν προεπιλογή του ιδιοκτήτη, ο οποίος και μου τα ενεχείρισε προς αντικατάσταση.
Αν ήταν δική μου η επιλογή, δε θα χρησιμοποιούσα τα υλικά αυτών των κατασκευαστών, αλλά αντίστοιχης ποιότητας εξαρτήματα με "λογικότερη" κοστολόγηση! Κατά τη γνώμη μου, το αποτέλεσμα θα ήταν ακριβώς ίδιο.
Η εργοστασιακή καλωδίωση ήταν επαρκούς διατομής και με ποιοτικό χαλκό, οπότε δεν αντικαταστάθηκε. Ομοίως, το ηχοαπορροφητικό υλικό ήταν επαρκές για σχεδίαση bass-reflex κι άριστης ποιότητας, οπότε ούτε εδώ υπήρξε παρέμβαση.
Η καμπίνα είναι από MDF (16χιλ. παντού εκτός των 22χιλ της μπάφλας) επενδυμένο εξωτερικά με φυσικό καπλαμά, χωρίς κανένα "δέσιμο" και χωρίς κανένα αποσβεστικό υλικό. Εδώ φυσικά υπάρχει ένσταση, διότι σε γύρω του μέσου όρου στάθμη, διέκρινα ευκρινώς, χρωματισμούς καμπίνας! Πιθανόν ο ιδιοκτήτης να μεριμνήσει γι αυτό σε δεύτερο χρόνο.
 
Last edited:

billpeppas

Supreme Member
23 October 2013
6,819
Athens
Και η χροιά μετρήσιμη είναι. Το πώς; Θα σας κάνω να το βρείτε με σκέψη.

2 υποθετικά ηχεία παίζουν ένα multitone, ας πούμε f1=35Hz, f2=60Hz, f3=125Hz, f4=350Hz, f5=1kHz, f6=2kHz, f7=4kHz, f8=8kHz, f9=12kHz.
Στον ίδιο χώρο, αν θέλετε για καλύτερη ακρίβεια, σε ανηχοικο θάλαμο. Θα ακουστούν το ίδιο ακριβώς; Αν όχι, γιατί; Τι κάνει διαφορετικά το ένα από το άλλο; Παίζει διαφορετικό ήχο στις συχνότητες; Αν τα βάλουμε να παίξουν μόνο έναν τόνο, ας πούμε τα 40Hz (εννοείται πως μιλάμε για ηχεία με μεγάφωνα, καμπίνα και ενίσχυση που παίζουν εκεί κανονικά), θα έχουμε διαφορετικό ήχο πάλι; Αν ναι, γιατί;
 

Pleo

AVClub Fanatic
14 March 2008
19,703
Αθήνα
Τα τοιχώματα της καμπίνας στα old-new style ηχεία του IAG group είναι sandwich από διαφορετικής πυκνότητας ξύλο. Για τα Wharfedale δεν γνωρίζω γιατί διάλεξαν να μην υπάρχει bracing, ίσως το κρατάνε για τα ακριβότερα μοντέλα στο μέλλον, στην περίπτωση της Mission πάντως αναφέρουν τόσο στο 770 όσο και στο αντίστοιχης τιμής με το Linton, το 700, ότι υπάρχει bracing.

Συμφωνώ στο ότι όταν ένα ηχείο είναι ήδη καλό, για να το αναβαθμίσεις θα φτάσεις περίπου σε κόστος τη μισή του τιμή. Δεν είναι εύκολο. Άλλωστε μπορούμε να το διασταυρώσουμε για το συγκεκριμένο μοντέλο όπου στην περίπτωση της αναβάθμισης από τον GR Research, κι αυτός τόσο το κοστολόγησε.
Το αν αξίζει τον κόπο, μάλλον δεν χρειάζεται καν να το πούμε. Ευχάριστη ενασχόληση και δημιουργία με στόχο τη βελτιστοποίηση είναι το σπορ.
 

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
2 υποθετικά ηχεία παίζουν ένα multitone, ας πούμε f1=35Hz, f2=60Hz, f3=125Hz, f4=350Hz, f5=1kHz, f6=2kHz, f7=4kHz, f8=8kHz, f9=12kHz.
Στον ίδιο χώρο, αν θέλετε για καλύτερη ακρίβεια, σε ανηχοικο θάλαμο. Θα ακουστούν το ίδιο ακριβώς; Αν όχι, γιατί; Τι κάνει διαφορετικά το ένα από το άλλο;
Πανομοιότυπα (ακριβώς όμοια) ηχεία, ίδιος ήχος. Μηδενική μετρήσιμη ή ακουστή διαφορά μεταξύ τους!
Αν τα βάλουμε να παίξουν μόνο έναν τόνο, ας πούμε τα 40Hz (εννοείται πως μιλάμε για ηχεία με μεγάφωνα, καμπίνα και ενίσχυση που παίζουν εκεί κανονικά), θα έχουμε διαφορετικό ήχο πάλι; Αν ναι, γιατί;
Ακριβώς όπως και προηγουμένως. Μηδενική διαφορά!
 
  • Like
Reactions: mparaxir

billpeppas

Supreme Member
23 October 2013
6,819
Athens
Πανομοιότυπα (ακριβώς όμοια) ηχεία, ίδιος ήχος. Μηδενική μετρήσιμη ή ακουστή διαφορά μεταξύ τους!

Ακριβώς όπως και προηγουμένως. Μηδενική διαφορά!
Διαφορετικά ηχεία βρε, όχι δύο ίδια 😆
 
  • Love
Reactions: STENTOR