Ayrton Senna : 1η Μαΐου 1994

Μιχάλης Κορ.

Moderator
Staff member
18 June 2006
21,476
Πειραιάς
ayrton-senna-image800.jpg


http://www.newsauto.gr/2013/05/01/αφιέρωμα-19-χρόνια-χωρίς-τον-ayrton-video/

Η πρωτομαγιά είναι μία ημέρα συνδεμένη με μία από τις πιο μαύρες στιγμές του παγκόσμιου μηχανοκίνητου αθλητισμού: το θάνατο του τρεις φορές παγκόσμιου πρωταθλητή της Formula 1 και πραγματικού θρύλου, του Άιρτον Σένα…

Του Πάνου Σεϊτανίδη (twitter.com/SeitanF1)

Δεν μου αρέσουν οι επικήδειοι και γενικά η ετήσια θύμηση τόσο θλιβερών στιγμών. Ειδικά όμως στη περίπτωση του Βραζιλιάνου που σημάδεψε ανεξίτηλα τη κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, επιβάλλονται μερικές λέξεις, για να μαθαίνουν και οι νέοι, που δεν έχουν προλάβει να ζήσουν το μεγαλείου ενός εκ των κορυφαίων οδηγών στην ιστορία.

«Όλα είναι θέλημα Θεού και κατευθυνόμενα από Εκείνον», έλεγε ο Σένα, που είχε βαθιά πίστη και κάθε φορά που έμπαινε στο μονοθέσιο, ξεκινούσε μία μυστική κουβέντα με Τον δημιουργό του. Προσευχόταν και κοιτούσε το άπειρο, άδειαζε τον εαυτό του από κάθε σκέψη και συναίσθημα. Και μετά, πατούσε το γκάζι και τρέλαινε τα χρονόμετρα κάνοντας συχνά, πράγματα πέρα από τη λογική.

Όπως στα δοκιμαστικά του Grand Prix του Μονακό το 1988 όπου βρισκόμενος σε άλλο, σχεδόν τρομακτικό επίπεδο, κατέβασε το χρόνο των υπολοίπων οδηγών κατά 2 και πλέον δευτερόλεπτα. Ο Σένα είχε αυτή την απίστευτη ικανότητα, να σημειώνει ξαφνικά απίστευτους χρόνους. Ένα χάρισμα μοναδικό…

Υπερέβαλε εαυτόν με μονοθέσια που στα χέρια άλλων θα έμοιαζαν αργά και πάνω απ’ όλα, «χόρευε» στη βροχή. Όταν οι ουρανοί άνοιγαν, κανείς δεν μπορούσε να τον νικήσει, παρότι η εποχή του περιελάμβανε κι άλλους σπουδαίους οδηγούς: Νάιτζελ Μάνσελ, Νέλσον Πικέ και φυσικά, ο Αλέν Προστ. Ειδικά ο Γάλλος, αποτελούσε το αντίπαλο δέος. Ήταν ο μεγάλος του αντίπαλος και οι μεταξύ τους μονομαχίες εντός πίστας, έχουν μείνει στην ιστορία. Όπως άλλωστε και οι καβγάδες τους αλλά ποτέ, δεν έπαψαν να τρέφουν απεριόριστο σεβασμό ο ένας για τον άλλο.

Όταν έτρεχε, ο Σένα εκπροσωπούσε ένα ολόκληρο έθνος. Παρότι γόνος πλούσιας οικογένειας, είχε καταφέρει να αγγίξει και τον πιο φτωχό Βραζιλιάνο που σε κάθε επιτυχία του ήρωα του, έβρισκε μία σύντομη απόδραση από την μιζέρια του. Και για αυτό θα αποτελεί για πάντα τον ήρωα τους. Έφυγε νωρίς και κανείς δεν ξέρει πως θα είχαν διαμορφωθεί οι αριθμοί αν συνέχιζε μερικά χρόνια ακόμα. Δώδεκα χρόνια μετά το θάνατο του, ακόμα και το απίστευτο ρεκόρ με τις 65 pole position «έπεσε», με τον Μίκαελ Σουμάχερ να τον ξεπερνά. Ένα ρεκόρ που έσπασε -τι ειρωνεία- στο ίδιο σίρκουι που είχε επιτευχθεί και το προηγούμενο, στην Ίμολα.

Η καριέρα του Σένα στη Formula 1, άρχισε το 1984. Τα επόμενα δέκα χρόνια, οδήγησε για λογαριασμό των Tolema, Lotus, McLaren και Williams. Με την τελευταία όμως, πρόλαβε να τρέξει μόνο σε τρεις αγώνες και έξι γύρους.

«Φόβος είναι ο κίνδυνος που βιώνει ένας οδηγός, να μην τραυματιστεί ή σκοτωθεί», έλεγε και την τραγική εκείνη Πρωτομαγιά, διαισθανόταν αυτό το φόβο. Ένα 24ωρο νωρίτερα, ο Αυστριακός Ρόλαντ Ράτζενμπεργκερ είχε χάσει τη ζωή του, όταν η Simtek που οδηγούσε, είχε καρφωθεί στον τοίχο. Αυτό προκάλεσε σοκ στον Σένα που φώναζε για περαιτέρω μέτρα ασφαλείας και ήταν εμφανώς προβληματισμένος.


Έμοιαζε να βρίσκεται πάλι σε ένα μακρινό κόσμο, βυθισμένος στις σκέψεις του, ίσως να μιλούσε πάλι με Εκείνον… «Το μονοθέσιο μου είναι νευρικό και η πίστα γλιστερή και επικίνδυνη, χωρίς αρκετά σημεία διαφυγής», δήλωνε λίγο πριν την εκκίνηση, λόγια που αποδείχθηκαν τραγικά προφητικά. Είχε προμηθευτεί μία αυστριακή σημαία ώστε αν νικήσει, να τιμήσει τη μνήμη του Ράτζενμπεργκερ αλλά αυτό δεν συνέβη ποτέ.

Στον 6[SUP]ο[/SUP] γύρο, προσεγγίζοντας την στροφή Ταμπουρέλο, η Williams συνέχισε ευθεία ακολουθώντας καταδικαστική πορεία προς τον τσιμεντένιο τοίχο που βρισκόταν εφιαλτικά κοντά. Ο Σένα δεν είχε περιθώρια αντίδρασης. Η σύγκρουση ήταν σφοδρή, αφού το μονοθέσιο του κινείτο με περίπου 310 χλμ/ω την στιγμή της εξόδου. Ένα μεταλλικό κομμάτι από την μπροστινή ανάρτηση είχε διαπεράσει το κράνος του προκαλώντας σοβαρότατες κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις. Ήταν κλινικά νεκρός. Μεταφέρθηκε με ελικόπτερο στο νοσοκομείο της Μπολώνια καθώς η καρδιά του κτυπούσε ακόμα αλλά και αυτή, σταμάτησε στις 18.40 μ.μ.

Τα τραγικά νέα προκάλεσαν παγκόσμια θλίψη. Όλος ο κόσμος (και όχι μόνο οι φίλοι της Formula 1) ήταν συντετριμμένος από τον θάνατο του. Η Βραζιλία, έπεσε σε πένθος. Κηδεύτηκε με τιμές εθνικού ήρωα, παρουσία 250.000 συμπατριωτών του που έσπευσαν να του πουν το ύστατο χαίρε. Άλλωστε, ήταν Θεός τους. Μέσα στη μιζέρια που τους περιστοίχιζε, έβρισκαν στο πρόσωπο του Άιρτον ένα λόγο να νιώθουν υπερήφανοι.

[video=youtube;VIEcoRlbgEQ]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=VIEcoRlbgEQ[/video]


http://www.sport24.gr/Sports/Motorsport/Formula1/otan_o_airton_sena_epairne_to_logo.2235472.htmlΟι 15 πιο διάσημες ατάκες του Άιρτον Σένα:


  • Αν ποτέ μου συμβεί κάποιο ατύχημα που τελικά θα μου στοιχίσει τη ζωή, ελπίζω να συμβεί ακαριαία. Δεν θα ήθελα να είμαι σε αναπηρικό καροτσάκι. Δεν θα ήθελα να είμαι σε ένα νοσοκομείο και να υποφέρω από κάποιον τραυματισμό. Αν είναι να ζήσω, θέλω να ζήσω πλήρως, πολύ έντονα, διότι είμαι ένας έντονος άνθρωπος. Θα κατέστρεφα τη ζωή μου αν έπρεπε να ζήσω μισός.
  • Το να είσαι δεύτερος, είναι σαν να είσαι πρώτος μεταξύ αυτών που χάνουν.
  • Αν έχεις το Θεό στο πλευρό σου, όλα γίνονται ξεκάθαρα.
  • Δεν έχω είδωλα. Θαυμάζω τη δουλειά, την αφοσίωση και την ικανότητα.
  • Οι πλούσιοι δεν μπορούν να ζήσουν σε ένα νησί που περικλείεται από φτώχεια. Όλοι αναπνέουμε τον ίδιο αέρα. Πρέπει να δίνουμε μία ευκαιρία στον καθένα, τουλάχιστον μία απλή ευκαιρία.
  • Δεν ξέρω να οδηγώ με άλλον τρόπο που να μην είναι επικίνδυνος. Ο καθένας πρέπει να βελτιώνεται. Κάθε οδηγός έχει το όριό του. Το όριό μου είναι λίγο μακρύτερα από των υπολοίπων.
  • Το να συμμετέχω σε αγώνες και να διαγωνίζομαι είναι στο αίμα μου. Είναι κομμάτι μου, κομμάτι της ζωής μου. Το κάνω για όλη μου τη ζωή και ξεχωρίζει από οτιδήποτε άλλο.
  • Ο φόβος με συναρπάζει.
  • Τα λεφτά είναι μία περίεργη υπόθεση. Οι άνθρωποι που δεν έχουν, τα επιδιώκουν. Οι άνθρωποι που έχουν, αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα.
  • Όταν μπαίνεις σε ένα αυτοκίνητο και αγωνίζεσαι για να νικήσεις, η δεύτερη ή η τρίτη θέση δεν είναι αρκετή.
  • Δεν είμαι σχεδιασμένος για να τερματίζω δεύτερος ή τρίτος. Είμαι σχεδιασμένος για να νικάω.
  • Ποτέ δεν θα μάθετε το συναίσθημα ενός οδηγού όταν νικάει σε έναν αγώνα. Το κράνος κρύβει συναισθήματα που δεν μπορούν να γίνουν κατανοητά.
  • Γυναίκες. Πάντα έχεις προβλήματα μαζί τους, αλλά δεν μπορείς να ζήσεις χωρίς αυτές.
  • Το συναίσθημα του κινδύνου είναι συναρπαστικό. Η πρόκληση είναι να βρίσκεις νέους κινδύνους.
  • Η νίκη είναι το πιο σημαντικό. Όλα τα άλλα έρχονται μετά.