Τελικά πώς ερμηνεύεται ο Bach?
Πάμπολλοι Μουσικολόγοι,Διευθυντές Ορχήστρας και Σολίστες αναζητούν τήν λεγόμενη ´Αυθεντικότητα´γιά νά ´επιστρέψουν´όσο το δυνατόν ακριβέστερα στην Εποχή τού Κάντορα...
Και όμως.
Ο Βach ακούγεται απο πολλούς καλούς φίλους τής Μουσικής στίς πιανιστικές του εκδοχές και όχι στίς εκδοχές τού Οργάνου ή τού Τσέμπαλου..
Εχοντας ξαναανακαλυφθεί τον Ρομαντικό 19ο Αιωνα πολλοί Συνθέτες τής εποχής μετέγραψαν εκατοντάδες συνθεσεις τού Bach στό πιάνο...
Οι γνωστότεροι ήσαν οι Busoni,Liszt,Reger....
Το ίδιο συνέβη στο πρώτο ήμισυ τού 20ού Αιώνα...
Σήμερα πού διάγουμε μιά Περίοδο αναζητήσεως τού ´Αυθεντικού´οι πιανιστικές μεταγραφές τού Bach ερμηνεύονται όλο και λιγότερο.
Η Σειρά Naxos Historical καλύπτει το ´Κενό´παρουσιάζοντας μιά εξαιρετική Συλλογή απο Μεταγραφές για πιάνο (γνωστών ή λιγότερο γνωστών συνθετών και ερμηνευτών)κάνοντας μιά αυστηρή επιλογή απο εκατοντάδες.
Ολες έχουν ηχογραφηθεί απο τό 1928-1942.
Η Ηχητική επεξεργασία πρέπει νάταν κυριολεκτικά Τιτάνεια.........
Παραθέτω όλο το ´Πρόγραμμα´αυτής τής Συλλογής μέ τούς Ερμηνευτές και τούς Μεταγραψαντες...
1)Three Pieces from the Partita No. 3 for Unaccompanied Violin, BWV 1006
Transcribed and played by Sergei Rachmaninov,1942
2)Aria (Largo) from Concerto in F minor, BWV 1056
Transcribed and played by Alfred Cortot.1937
3)Toccata and Fugue in D minor, BWV 565
Transcribed by Carl Tausig, adapted by Emanuel Moor, played by Winifred Christie.1925-28
4)'Sheep may Safely Graze' (Birthday Cantata), BWV 208
Transcribed by Mary Howe, played by Ethel Bartlett and Rae Robertson.1940
5)Fugue in G minor from the Little Organ Book, BWV 578
Transcribed and played by Olga Samaroff,1930
'6)Jesus Christus, Gottes Sohn', from Easter Cantata No. 4, BWV 4
Transcribed by Walter Rummel, played by George Copeland.1938
'7)Sanctify us by Thy Goodness', Chorale from Contata No. 22, BWV 22
Transcribed and played by Harriet Cohen.1928
8)'Fervent is my Longing', Organ Chorale Prelude,BWV 727.
Transcribed and played by Alexander Kelberine.1937
9)'Jesu, Joy of Man's Desising' from Cantata No.147
Transcribed by Myra Hess, played by Walter Gieseking.1939
10)Pastorale, from Weihnachts-Oratorium (Christmas Oratorio), BWV 248
Transcribed by Clarence Lucas, played by Wilhelm Backhaus.
11)Prelude and Fugue in A minor, BWV 643
Transcribed by Franz Liszt, played Byron Jamis
12)Toccata in C major (Prelude, Intermezzo and Fugue), BWV 564
Transcribed by Ferruccio Busoni, played by Artur Rubinstein....
Αξίζει να επισημανθούν η συγκλονιστική ερμηνεία τού Rachmaninov σέ μέρος τής Παρτίτας γιά Βιολί Νο3,η σχεδόν ρομαντική(αλλά ταυτόχρονα Ποιητικότατη)εκδοχή τού Cortot στό Largo τού 1056, καί η ακριβής και δυσκολότατη προσέγγιση τού Winifred Christie στην πασίγνωστη Toccata 565(χρησιμοποιήθηκε το Bechstein-Moor-Duplex-Coupler Grand Piano).
Επίσης ο George Copland εντυπωσιάζει στην Μεταγραφή στην Πασχαλινή Καντάτα Νο 4...
Η Εκδοχή τού Gieseking στήν μεταγραφή τής Καντάτας Νο 147 απο την Myra Hess,αποστασιοποιημένη αλλά μεγαλοπρεπής.
Ο Backhaus ακριβής και γλυκύτατος στην Pastorale από το Ορατόριο τών Χριστουγέννων..Τι λιτότητα και τι Μεγαλοσύνη ταυτόχρονα..............
Ο 19 χρονος ,τότε Byron Janis,αποδίδει χωρίς ακρότητες τήν μεταγραφή τού Liszt (Πρελούδιο και Φούγκα BWV564).
Και τέλος ο Arthur Rubinstein σέ μιά ερμηνεία-έκπληξη γεμάτη ´παιχνίδισμα´και Τεχνική Ανεση αποδίδει την Τoccata 564(arr.Busoni)κλείνοντας τον Δίσκο...
Αξίζουν τελικά οι Μεταγραφές ??
Για τον γράφοντα αξίζουν και πολύ μάλιστα...
Προσφέρουν στον Ακροατή μιά ´προσωπική´εκδοχή τού εκάστοτε Μεταγράψαντος, γιά τόν Bach, πού ευφραίνει τά ώτα μας..
Και αποτελούν μιά Μουσική Απόλαυση γιά τίς ώρες τής Σχόλης μας...
Αλλως τε η εξαιρετική έκδοση τής Naxos προσφέρεται οσο ένας Καφές σέ ´γκλαμουράτο´Κατάστημα............................ ......
Πάμπολλοι Μουσικολόγοι,Διευθυντές Ορχήστρας και Σολίστες αναζητούν τήν λεγόμενη ´Αυθεντικότητα´γιά νά ´επιστρέψουν´όσο το δυνατόν ακριβέστερα στην Εποχή τού Κάντορα...
Και όμως.
Ο Βach ακούγεται απο πολλούς καλούς φίλους τής Μουσικής στίς πιανιστικές του εκδοχές και όχι στίς εκδοχές τού Οργάνου ή τού Τσέμπαλου..
Εχοντας ξαναανακαλυφθεί τον Ρομαντικό 19ο Αιωνα πολλοί Συνθέτες τής εποχής μετέγραψαν εκατοντάδες συνθεσεις τού Bach στό πιάνο...
Οι γνωστότεροι ήσαν οι Busoni,Liszt,Reger....
Το ίδιο συνέβη στο πρώτο ήμισυ τού 20ού Αιώνα...
Σήμερα πού διάγουμε μιά Περίοδο αναζητήσεως τού ´Αυθεντικού´οι πιανιστικές μεταγραφές τού Bach ερμηνεύονται όλο και λιγότερο.
Η Σειρά Naxos Historical καλύπτει το ´Κενό´παρουσιάζοντας μιά εξαιρετική Συλλογή απο Μεταγραφές για πιάνο (γνωστών ή λιγότερο γνωστών συνθετών και ερμηνευτών)κάνοντας μιά αυστηρή επιλογή απο εκατοντάδες.
Ολες έχουν ηχογραφηθεί απο τό 1928-1942.
Η Ηχητική επεξεργασία πρέπει νάταν κυριολεκτικά Τιτάνεια.........
Παραθέτω όλο το ´Πρόγραμμα´αυτής τής Συλλογής μέ τούς Ερμηνευτές και τούς Μεταγραψαντες...
1)Three Pieces from the Partita No. 3 for Unaccompanied Violin, BWV 1006
Transcribed and played by Sergei Rachmaninov,1942
2)Aria (Largo) from Concerto in F minor, BWV 1056
Transcribed and played by Alfred Cortot.1937
3)Toccata and Fugue in D minor, BWV 565
Transcribed by Carl Tausig, adapted by Emanuel Moor, played by Winifred Christie.1925-28
4)'Sheep may Safely Graze' (Birthday Cantata), BWV 208
Transcribed by Mary Howe, played by Ethel Bartlett and Rae Robertson.1940
5)Fugue in G minor from the Little Organ Book, BWV 578
Transcribed and played by Olga Samaroff,1930
'6)Jesus Christus, Gottes Sohn', from Easter Cantata No. 4, BWV 4
Transcribed by Walter Rummel, played by George Copeland.1938
'7)Sanctify us by Thy Goodness', Chorale from Contata No. 22, BWV 22
Transcribed and played by Harriet Cohen.1928
8)'Fervent is my Longing', Organ Chorale Prelude,BWV 727.
Transcribed and played by Alexander Kelberine.1937
9)'Jesu, Joy of Man's Desising' from Cantata No.147
Transcribed by Myra Hess, played by Walter Gieseking.1939
10)Pastorale, from Weihnachts-Oratorium (Christmas Oratorio), BWV 248
Transcribed by Clarence Lucas, played by Wilhelm Backhaus.
11)Prelude and Fugue in A minor, BWV 643
Transcribed by Franz Liszt, played Byron Jamis
12)Toccata in C major (Prelude, Intermezzo and Fugue), BWV 564
Transcribed by Ferruccio Busoni, played by Artur Rubinstein....
Αξίζει να επισημανθούν η συγκλονιστική ερμηνεία τού Rachmaninov σέ μέρος τής Παρτίτας γιά Βιολί Νο3,η σχεδόν ρομαντική(αλλά ταυτόχρονα Ποιητικότατη)εκδοχή τού Cortot στό Largo τού 1056, καί η ακριβής και δυσκολότατη προσέγγιση τού Winifred Christie στην πασίγνωστη Toccata 565(χρησιμοποιήθηκε το Bechstein-Moor-Duplex-Coupler Grand Piano).
Επίσης ο George Copland εντυπωσιάζει στην Μεταγραφή στην Πασχαλινή Καντάτα Νο 4...
Η Εκδοχή τού Gieseking στήν μεταγραφή τής Καντάτας Νο 147 απο την Myra Hess,αποστασιοποιημένη αλλά μεγαλοπρεπής.
Ο Backhaus ακριβής και γλυκύτατος στην Pastorale από το Ορατόριο τών Χριστουγέννων..Τι λιτότητα και τι Μεγαλοσύνη ταυτόχρονα..............
Ο 19 χρονος ,τότε Byron Janis,αποδίδει χωρίς ακρότητες τήν μεταγραφή τού Liszt (Πρελούδιο και Φούγκα BWV564).
Και τέλος ο Arthur Rubinstein σέ μιά ερμηνεία-έκπληξη γεμάτη ´παιχνίδισμα´και Τεχνική Ανεση αποδίδει την Τoccata 564(arr.Busoni)κλείνοντας τον Δίσκο...
Αξίζουν τελικά οι Μεταγραφές ??
Για τον γράφοντα αξίζουν και πολύ μάλιστα...
Προσφέρουν στον Ακροατή μιά ´προσωπική´εκδοχή τού εκάστοτε Μεταγράψαντος, γιά τόν Bach, πού ευφραίνει τά ώτα μας..
Και αποτελούν μιά Μουσική Απόλαυση γιά τίς ώρες τής Σχόλης μας...
Αλλως τε η εξαιρετική έκδοση τής Naxos προσφέρεται οσο ένας Καφές σέ ´γκλαμουράτο´Κατάστημα............................ ......