Bach-Piano Transcriptions

17 June 2006
62,715
Χολαργός
Τελικά πώς ερμηνεύεται ο Bach?
Πάμπολλοι Μουσικολόγοι,Διευθυντές Ορχήστρας και Σολίστες αναζητούν τήν λεγόμενη ´Αυθεντικότητα´γιά νά ´επιστρέψουν´όσο το δυνατόν ακριβέστερα στην Εποχή τού Κάντορα...
Και όμως.
Ο Βach ακούγεται απο πολλούς καλούς φίλους τής Μουσικής στίς πιανιστικές του εκδοχές και όχι στίς εκδοχές τού Οργάνου ή τού Τσέμπαλου..
Εχοντας ξαναανακαλυφθεί τον Ρομαντικό 19ο Αιωνα πολλοί Συνθέτες τής εποχής μετέγραψαν εκατοντάδες συνθεσεις τού Bach στό πιάνο...
Οι γνωστότεροι ήσαν οι Busoni,Liszt,Reger....
Το ίδιο συνέβη στο πρώτο ήμισυ τού 20ού Αιώνα...
Σήμερα πού διάγουμε μιά Περίοδο αναζητήσεως τού ´Αυθεντικού´οι πιανιστικές μεταγραφές τού Bach ερμηνεύονται όλο και λιγότερο.
Η Σειρά Naxos Historical καλύπτει το ´Κενό´παρουσιάζοντας μιά εξαιρετική Συλλογή απο Μεταγραφές για πιάνο (γνωστών ή λιγότερο γνωστών συνθετών και ερμηνευτών)κάνοντας μιά αυστηρή επιλογή απο εκατοντάδες.
Ολες έχουν ηχογραφηθεί απο τό 1928-1942.
Η Ηχητική επεξεργασία πρέπει νάταν κυριολεκτικά Τιτάνεια.........
Παραθέτω όλο το ´Πρόγραμμα´αυτής τής Συλλογής μέ τούς Ερμηνευτές και τούς Μεταγραψαντες...

1)Three Pieces from the Partita No. 3 for Unaccompanied Violin, BWV 1006
Transcribed and played by Sergei Rachmaninov,1942
2)Aria (Largo) from Concerto in F minor, BWV 1056
Transcribed and played by Alfred Cortot.1937
3)Toccata and Fugue in D minor, BWV 565
Transcribed by Carl Tausig, adapted by Emanuel Moor, played by Winifred Christie.1925-28
4)'Sheep may Safely Graze' (Birthday Cantata), BWV 208
Transcribed by Mary Howe, played by Ethel Bartlett and Rae Robertson.1940
5)Fugue in G minor from the Little Organ Book, BWV 578
Transcribed and played by Olga Samaroff,1930
'6)Jesus Christus, Gottes Sohn', from Easter Cantata No. 4, BWV 4
Transcribed by Walter Rummel, played by George Copeland.1938
'7)Sanctify us by Thy Goodness', Chorale from Contata No. 22, BWV 22
Transcribed and played by Harriet Cohen.1928
8)'Fervent is my Longing', Organ Chorale Prelude,BWV 727.
Transcribed and played by Alexander Kelberine.1937
9)'Jesu, Joy of Man's Desising' from Cantata No.147
Transcribed by Myra Hess, played by Walter Gieseking.1939
10)Pastorale, from Weihnachts-Oratorium (Christmas Oratorio), BWV 248
Transcribed by Clarence Lucas, played by Wilhelm Backhaus.
11)Prelude and Fugue in A minor, BWV 643
Transcribed by Franz Liszt, played Byron Jamis
12)Toccata in C major (Prelude, Intermezzo and Fugue), BWV 564
Transcribed by Ferruccio Busoni, played by Artur Rubinstein....


Αξίζει να επισημανθούν η συγκλονιστική ερμηνεία τού Rachmaninov σέ μέρος τής Παρτίτας γιά Βιολί Νο3,η σχεδόν ρομαντική(αλλά ταυτόχρονα Ποιητικότατη)εκδοχή τού Cortot στό Largo τού 1056, καί η ακριβής και δυσκολότατη προσέγγιση τού Winifred Christie στην πασίγνωστη Toccata 565(χρησιμοποιήθηκε το Bechstein-Moor-Duplex-Coupler Grand Piano).
Επίσης ο George Copland εντυπωσιάζει στην Μεταγραφή στην Πασχαλινή Καντάτα Νο 4...
Η Εκδοχή τού Gieseking στήν μεταγραφή τής Καντάτας Νο 147 απο την Myra Hess,αποστασιοποιημένη αλλά μεγαλοπρεπής.
Ο Backhaus ακριβής και γλυκύτατος στην Pastorale από το Ορατόριο τών Χριστουγέννων..Τι λιτότητα και τι Μεγαλοσύνη ταυτόχρονα..............
Ο 19 χρονος ,τότε Byron Janis,αποδίδει χωρίς ακρότητες τήν μεταγραφή τού Liszt (Πρελούδιο και Φούγκα BWV564).
Και τέλος ο Arthur Rubinstein σέ μιά ερμηνεία-έκπληξη γεμάτη ´παιχνίδισμα´και Τεχνική Ανεση αποδίδει την Τoccata 564(arr.Busoni)κλείνοντας τον Δίσκο...

Αξίζουν τελικά οι Μεταγραφές ??
Για τον γράφοντα αξίζουν και πολύ μάλιστα...
Προσφέρουν στον Ακροατή μιά ´προσωπική´εκδοχή τού εκάστοτε Μεταγράψαντος, γιά τόν Bach, πού ευφραίνει τά ώτα μας..
Και αποτελούν μιά Μουσική Απόλαυση γιά τίς ώρες τής Σχόλης μας...
Αλλως τε η εξαιρετική έκδοση τής Naxos προσφέρεται οσο ένας Καφές σέ ´γκλαμουράτο´Κατάστημα............................ ......

:D


Bach_transcriptions_naxos.jpg
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
18,533
Μεσευρώπη
:D

Ωραίο ακούγεται, μάλλον θα το παραγγείλω. Αυτός που έκανε πρώτος μεταγραφή έργου του Μπαχ για πιάνο ήταν...ο ίδιος ο Μπαχ:ROFLMAO:. Ο Κάντορας έπαιζε τις σονάτες και παρτίτες για σόλο βιολί στο τσέμπαλο για δικιά του ευχαρίστηση, σύμφωνα με μαρτυρίες συγχρόνων του. Εδώ που τα λέμε ποτέ δεν κατάλαβα αυτή την μανία με την "αυθεντικότητα". Γιατί θα έπρεπε να ακούμε τη μουσική του Μπαχ, του Μότσαρτ ή του Βιβάλντι με τα ίδια όργανα που χρησιμοποιούσαν τότε και με τις μικροσκοπικές ορχήστρες της εποχής? Ξέρουμε ότι ο Μπαχ δεν ήταν καθόλου ευχαριστημένος που είχε τόσο μικρή ορχήστρα και χορωδία στον Άγιο Θωμά, και ούτε τα "πιάνα" της εποχής τον ικανοποιούσαν. Αν είναι απο καμμιά μεριά και μας βλέπει θα κρατάει την κοιλιά του απο τα γέλια. Όσο για τον Μότσαρτ που ήταν και αθυρόστομος, δεν θέλω ούτε να το σκέφτομαι τι θα λέει.
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Η μουσική του Bach είναι καθολική, είχε πει ο Perrahia. Δηλαδή η ουσία της ειναι θαμμένη σε αυτή καθαυτή την μουσική, ανεξάρτητα από το όργανο για το οποίο γράφτηκε. Σκεφτείτε, ή ακούστε, για παράδειγμα τη Χρωματική Φαντασία... Εχει τέτοιο αρμονικό πλούτο που δυσκολεύομαι να πιστέψω οτι ο Bach είχε στο νου του μόνο τις δυνατότητες του τσέμπαλου όταν την έγραφε. Αλλωστε ήταν και ο ίδιος γνώστης της τεχνολογίας των πληκτροφόρων της εποχής του και συνεργαζόταν με κατασκευαστές για την βελτίωσή τους. Έπειτα, αν δεν κάνω λάθος και με εξαίρεση τις σουίτες του Handel, δεν υπάρχουν άλλα έργα της εποχής του Bach που ερμηνεύονται σε σύγχρονα όργανα τόσο πολύ.

Το δισκάκι θα τιμηθεί άμεσα :D Στην μεταγραφή της Hess πάνω στην BWV147, δημοφιλής, και πολύ καλή, ειναι και η ερμηνεία του Dinu Lippati.

Από πιανιστικές μεταγραφές, υπάρχει και η εξαιρετική σειρά της Hyperion με 5 δίσκους από τους οποίους έχει παρουσιαστεί ο πρώτος στο παρελθόν.
 

SAKISKARAS

Established Member
1 November 2008
162
πολύ καλή παρουσίαση και ευστοχη παρατήρηση απο τον kostaszag, για τις ορχήστρες της εποχης και την εξέλιξη των οργάνων και της οργανοκατασκευης που ήρθε ως αποτέλεσμα της ανάδειξης των ατελειών τους απο εργα αντίστοιχων συνθετών. οσο για τον Dinu Lippati, συμφωνώ και τον θεωρώ κορυφαίο σε ολες τις ερμηνείες του ιδιαίτερα στα βαλς του chopin.
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,196
Αθήνα
Οι μεταγραφές στέκονται εξίσου με τα πρωτότυπα είτε προβλέπεται είτε όχι συγκεκριμένη ενορχήστρωση ( Χορικά, Τέχνη της Φούγκας, Μουσική Προσφορά, Chaconne κλπ).
Το μεγαλείο της μουσικής του Bach είναι πέρα από ενορχηστρώσεις.
Όσο για τα περί αυθεντικότητας , για να πω την αμαρτία μου, τ'ακούω κι εγώ λίγο βερεσέ.
Όσον αφορά τα έργα για πληκτροφόρο - solo ή μη- το γεμάτο ηχόχρωμα του πιάνου συγκρινόμενο (στα δικά μου αυτιά) με το στεγνό αναιμικό ηχόχρωμα του τσέμπαλου αναδεικνύει περισσότερο τα έργα αυτά (Σουΐτες, Παρτίτες, Τοκκάτες , Κλειδοκύμβαλο, Κοντσέρτα κλπ).

Η σειρά της Hyperion με τα 6 cd (τα δύο 2πλά) είναι όντως πολύ καλή.

Περισσότερες πληροφορίες εδώ
 
Last edited:

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
18,533
Μεσευρώπη
Όσον αφορά τα έργα για πληκτροφόρο - solo ή μη- το γεμάτο ηχόχρωμα του πιάνου συγκρινόμενο (στα δικά μου αυτιά) με το στεγνό αναιμικό ηχόχρωμα του τσέμπαλου αναδεικνύει περισσότερο τα έργα αυτά (Σουΐτες, Παρτίτες, Τοκκάτες , Κλειδοκύμβαλο, Κοντσέρτα κλπ).



Περισσότερες πληροφορίες εδώ

κατά τον Sir Thomas Beecham το τσέμπαλο θυμίζει τον ήχο "δύο σκελετών που συνουσιάζονται πάνω σε μια τσίγκινη σκεπή" . :ROFLMAO:

Τώρα που το θυμήθηκα, την τοκάτα των Μπαχ-Μπουζόνι έπαιξε και ο Horowitz στην περίφημη συναυλία του στο Carnegie Hall με την οποία διέκοψε οκτώ χρόνια αποχής απο τις αίθουσες συναυλιών.




http://ecx.images-amazon.com/images/I/51RWJFJ0Q9L._SS500_.jpg
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
18,533
Μεσευρώπη
Αφίχθη προ ολίγων ημερών και την ακροάσθην μετά της προς τας συνθέσεις του Ιωάννου Σεβαστιανού προσήκουσας ευλαβείας. 'ενα μόνο σχόλιο ταιριάζει για ένα τέτοιο δισκάκι. Σκέτη απόλαυση. Ευχαριστώ για το ξεστράβωμα αγαπητέ Σπύρο.-bye-