Bass Reflex

Nicholas

New member
31 May 2007
33
Σκέφτηκα να δοκιμάσω να κατασκευάσω (κάποια στιγμή τουλάχιστο) το πρώτο ηχείο μου με την τεχνοτροπία Bass Reflex. Είμαι καινούργιος στο forum και δε ξέρω αν έχει γίνει ξανά θεωρητική συζήτηση για το θέμα αυτό (και ζητώ συγγνώμη αλλά είμαι αρκετά τεμπέλης ώστε να ψάξω όλο το forum να δω). Αναφέρω λοιπόν τις βασικές "αναζητήσεις" μου.

1. Υλικό : πιο υλικό είναι καλύτερο για σωλήνας μέταλλο π.χ. χαλκός, pvc ή ξύλο και γιατί (πρακτικοί-ακουστικοί-θεωρητικοί λόγοι).
2. Θέση : υπάρχει κι αν ναι ποια είναι η βασική αρχή για το σημείο τοποθέτησης του σωλήνα (προφανώς σε σχέση με τους ιδιοσυντονισμούς της καμπίνας).
3. Υπολογισμός μήκους και διατομής : βρήκα τύπους υπολογισμού τους που δεν περιλαμβάνουν καθόλου τα στοιχεία του μεγαφώνου. Είναι αλήθεια αυτό; Ο συντονισμός του σωλήνα εξαρτάται μόνο από τα γεωμετρικά στοιχεία αυτού και της καμπίνας?

Έχω κι άλλα στο μυαλό μου αλλά πιστεύω πως για αρχή καλά είμαστε ως εδώ. Έχω δει τρομερές αναλύσεις σε αυτό το forum που είμαι σχεδόν σίγουρος πως θα βοηθηθώ ( αν και είναι περίοδος διακοπών ). Ευχαριστώ.
 
16 July 2006
7,507
HAMBURG
Νικολα αν δεν εχεις ιδεα αγορασε ενα ετοιμο γιατι θα παιδευτεις αρκετα.......

αν σε τρωει ο κ...... θα χρησιμοποιησεις MDF τουλαχιστον 18 αρι και 20αρι ακομα καλυτερα 22 αρι....

*****2. Θέση : υπάρχει κι αν ναι ποια είναι η βασική αρχή για το σημείο τοποθέτησης του σωλήνα (προφανώς σε σχέση με τους ιδιοσυντονισμούς της καμπίνας).*****

ναι ! σε αυτο που ρωτας ειναι πολυπλοκο διοτι παιζει ρολο το μεγεθος του κουτιου τι μεγαφωνο θα βαλεις τι αποροφητικο υλικο θα βαλεις μεσα...κτλ,

τα ιδια ισχυουν και για το 3 !
 

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Σκέφτηκα να δοκιμάσω να κατασκευάσω (κάποια στιγμή τουλάχιστο) το πρώτο ηχείο μου με την τεχνοτροπία Bass Reflex. Είμαι καινούργιος στο forum και δε ξέρω αν έχει γίνει ξανά θεωρητική συζήτηση για το θέμα αυτό (και ζητώ συγγνώμη αλλά είμαι αρκετά τεμπέλης ώστε να ψάξω όλο το forum να δω). Αναφέρω λοιπόν τις βασικές "αναζητήσεις" μου.

1. Υλικό : πιο υλικό είναι καλύτερο για σωλήνας μέταλλο π.χ. χαλκός, pvc ή ξύλο και γιατί (πρακτικοί-ακουστικοί-θεωρητικοί λόγοι).
2. Θέση : υπάρχει κι αν ναι ποια είναι η βασική αρχή για το σημείο τοποθέτησης του σωλήνα (προφανώς σε σχέση με τους ιδιοσυντονισμούς της καμπίνας).
3. Υπολογισμός μήκους και διατομής : βρήκα τύπους υπολογισμού τους που δεν περιλαμβάνουν καθόλου τα στοιχεία του μεγαφώνου. Είναι αλήθεια αυτό; Ο συντονισμός του σωλήνα εξαρτάται μόνο από τα γεωμετρικά στοιχεία αυτού και της καμπίνας?

Έχω κι άλλα στο μυαλό μου αλλά πιστεύω πως για αρχή καλά είμαστε ως εδώ. Έχω δει τρομερές αναλύσεις σε αυτό το forum που είμαι σχεδόν σίγουρος πως θα βοηθηθώ ( αν και είναι περίοδος διακοπών ). Ευχαριστώ.

1. Δεν τίθεται θέμα ποιότητας υλικού...συνήθως χρησιμοποιείται κλασσικός PVC σωλήνας αποχετεύσης για πρακτικούς λόγους... έχεις διαθέσιμες τις διαμέτρους 50, 63, 75 , 100 χιλ και ανάλογα την σχεδίαση διαλέγεις...

2. η θέση του σωλήνα παίζει καθοριστικό ρόλο στην μείωση ανεπιθύμητων εκπομπών στις συχνότητες από 150-800 ΗΖ ...Δυστυχώς ο υπολογισμός της βέλτισης θέσης προυποθέτει την χρήση ανάλογου σόφτγουερ... Το LFA της ΜΤΖ είναι φθηνό, κάνει σωστή δουλειά και έχει επαληθευτεί ως προς την ακρίβειά του με μετρήσεις αρκετές φορές....

3. Σωστά...το μήκος του σωλήνα ΔΕΝ εξαρτάται από το μεγάφωνο (εκτός από την διάμετρο που πρέπει να λάβει υπ' όψιν της τον όγκο του αέρα που μπορεί να κινήσει το μεγάφωνο) παρά μόνο από την συχνότητα συντονισμού που θέλεις να πετύχεις με την συγκεκριμένη διάμετρο σωλήνα και τον όγκο του κουτιού, και αυτό μπορείς να το κάνεις by hand με 2-3 μαθηματικούς τύπους (μπορώ να στους παραθέσω αν θέλεις)... Υπάρχουν όμως άπειρα freeware προαγραμματάκια που κάνουν το ίδιο αν και προσεγγιστικά (δεν υπολογίζουν ηχοαπορροφητικά κλπ)... Κάποια πιο εξελιγμένα (μεταξύ των οποίων και το LFA) είναι πιο ολοκληρωμένα παίρνοντας υπ' όψιν τόσο τις απώλειες όσο και τα ηχοαπορροφητικά και άρα είναι πιο ακριβή στην εξομείωσή τους...
Το θέμα είναι όμως ότι πρέπει να υπολογίσεις ποια συχνότητα συντονισμού θέλεις (και αυτό ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ από το μεγάφωνο) και να μπορείς να μετρήσεις τις παραμέτρους του μεγαφώνου γιατί πολλές φορές διαφέρουν από τις δημοσιευμένες (αυτό εξαρτάται από την αξιοπιστία και φερρεγγυότητα του κατασκευαστή του μεγαφώνου).
 
Last edited:

Nicholas

New member
31 May 2007
33
Ευχαριστώ για την άμεση ανταπόκριση.....

Το ηχείο που σκοπεύω να "μοντάρω" θα είναι foulrange, απλά σε καμπίνα BR. Ο βασικός λόγος είναι να δω τη διαφορά που θα έχουν τα TB 871 και τα 126e σε BR σχεδιασμούς απο TL και BLH που είναι τώρα αντίστοιχα. Δε με ενδιαφέρει λοιπόν κάποια ακριβής εξομοίωση, αφού θα πειραματιστώ με το αυτί μου αρκετά όπως κάνω πάντα άλλωστε, απλά θέλω να δούμε κάποιες βασικές αρχές. Για παράδειγμα η ίδια η Fostex στο site της προτείνει συγκεκριμένες καμπίνες br χωρίς θεωρητικά στοιχεία για την επιλογή τους (παραλληλεπίπεδα σχήματα με ίσες πλευρικές διαστάσεις => ιδιοσυντονισμοί & στάσιμα). Έχω λοιπόν σκοπό να κάνω κάτι σαν "κουτί αναφοράς" για τη συγκεκριμένη σχεδίαση που θα με βοηθά ηχητικά στη μελέτη μελλοντικών TL & BLH σχεδιάσεων. Ακόμα νομίζω πως ένα πετυχήμενο ηχείο τέτοιου τύπου (full range BR) θα είναι πολύ καλή αρχή για κάποιον που θέλει να ασχοληθεί με ιδιοκατασκευές (χαμηλό κόστος και εύκολη κατασκευή). Η ιδέα γεννήθηκε χθες που είδα στο internet μια εμπορική κατασκευή ενός αμερικάνου που την πουλούσε ...500 $ :slapface:

Μιας και θέλω να ασχοληθώ ενεργά με το forum και να συζητήσουμε εν καιρό πολύ πιο περίπλοκες κατασκευές, έκανα έτσι την αρχή.
Και ας επιστρέψουμε στο θέμα μας...... ποια είναι η σχέση μεταξύ της Fs του μεγαφώνου και της συχνότητας συντονισμού που θα φτιάξω το σωλήνα; Αν καταλήξω στο σχήμα και μέγεθος της καμπίνας και υπολογίσω τους πλευρικούς συντονισμούς πως επιλέγω τη σωστή θέση του σωλήνα; Αυτά αφήνω προς το παρόν ανοικτά....και επαναλαμβάνω πως δε με απασχολεί κάποια ακριβής εξομοίωση παρά βασικές αρχες. Τα ηχεία είναι μουσικά όργανα και κρίνονται με τις αισθήσεις και όχι με τα computers!
Τώρα για το υλικό.... το pvc αποκλείεται γιατί το μισώ άρα πάω μάλλον στο ξύλο που λατρεύω. Άλλωστε όσο μπορώ δε θέλω "ξένα" σώματα στις κατασκευές μου.

Τα λέμε λοιπόν .....
 

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Δεν υπάρχει ακριβώς συγκεκριμένη σχέση μεταξύ του Fs και του συντονισμού του κουτιού αν και συνήθως είναι κοντινές...

Η br σχεδίαση προυποθέτει την υλοποίησης συγκεκριμένης οικογένειας συνάρτησης μεταφοράς με πιο διαδεδομένες τις QB3, C4 , Β4 κλπ. η κάθε μιά από αυτές υλοποιείται με συγκεκριμένη συχνότητα συντονισμού και συγκεκριμένο όγκο κουτιού τα οποία προκύπτουν κυρίως από το Fs, Vas Qt του μεγαφώνου....

Μπορώ να σου παραθέσω όλες τις σχετικές εξισώσεις αλλά στο ξαναλέω ΔΕΝ έχει νόημα...Κατέβασε ένα δωρεάν προγραμματάκι σαν το winisd και θα κάνεις την ίδια δουλειά 100 φορές πιο εύκολα και γρήγορα...την στιγμή μάλιστα που δεν έχεις ιδιαίτερες απαιτήσεις ακρίβειας είσαι άρχοντας...
Πάντως αν ήδη το μεγάφωνο φορτίζεται από γραμμή μεταφοράς η οποία είναι καλοσχεδιασμένη τόσο σε μήκος όσο και σε απορρόφηση, δεν έχεις να κερδίσεις πολλά από μια αντίστοιχη BR...

Για την οπή από ξύλο...επίτρεψέ μου αλλά κάνεις τα εύκολα-δύσκολα...Τέσπα, σωλήνα από ξύλο μπορείς να φτιάξεις αν έχεις πρόσβαση σε ξυλότορνο ή εναλλακτικά μπορείς να χρησιμοποιήσεις αντί σωλήνα κατασκευή slot που θα ακολουθεί μια πλευρά της καμπίνας και θα την υλοποιήσεις με ξυλοκατασκευή εσωτερικά της μπάφλας...και στις 2 περιπτώσεις θα έχεις (πέρα από την δυσκολία κατασκευής) πρόβλημα αλλαγής του μήκους για να πειραματιστείς με λίγο διαφορετική συχνότητα συντονισμού...
 

Nicholas

New member
31 May 2007
33
No problem για το ξύλινο σωλήνα, δακτυλίδια από κόντρα πλακέ κολημένα το ένα πάνω στο άλλο ... (χε χε το έχω ξανακάνει σε προσπάθεια να φτιάξω χοάνη για φόρτιση tweeter) αλλάζεις εύκολα μήκος και διατομή σωλήνα, μπορείς και να μειώσεις σταδιακά τη διατομή.
Τώρα για την συχνότητα συντονισμού σωλήνα-κώνου αυτό που ουσιαστικά ρώτησα είναι ποια είναι η μέγιστη διαφορά που θα δώσει ομαλό αποτέλεσμα πχ φαντάζομαι πως ένα μεγάφωνο με Fs 110 Hz δε μπορεί πρακτικά να μπει σε κουτί με σωλήνα συντονισμένο στα 40 Hz .... θεωρητικά από τους τύπους θα μπορούσε....
 

Nicholas

New member
31 May 2007
33
Τι κι άλλο δίδρομο βάσης.... έχω ένα monitor audio 2 gold και ένα mission 780 ....νομίζω πως φτάνουν !!! Πάντως για κάποιον που ξεκινά στο Hi Fi δείχνουν να είναι καλή επιλογή. Είναι φθηνά και μάλλον ποιοτικά για το χρηματικό αντίτιμο , φυσικά δεν ειναι diy έλεος 5-6 βίδες βάζεις :)

σημ. αυτό καταλαβαίνω πως είναι ένα άχρηστο post , απάντηση σε προηγούμενο αλλά το έκανα γιατί είναι το 10ο μου και τώρα θα μπορώ στο επόμενο να βάλω και link or attachment .... sorry ...
 

Δημήτρης Δ.

Supreme Member
21 June 2006
5,454
Ευχαριστώ για την άμεση ανταπόκριση.....

Το ηχείο που σκοπεύω να "μοντάρω" θα είναι foulrange, απλά σε καμπίνα BR. Ο βασικός λόγος είναι να δω τη διαφορά που θα έχουν τα TB 871 και τα 126e σε BR σχεδιασμούς απο TL και BLH που είναι τώρα αντίστοιχα. Δε με ενδιαφέρει λοιπόν κάποια ακριβής εξομοίωση, αφού θα πειραματιστώ με το αυτί μου αρκετά όπως κάνω πάντα άλλωστε, απλά θέλω να δούμε κάποιες βασικές αρχές. Για παράδειγμα η ίδια η Fostex στο site της προτείνει συγκεκριμένες καμπίνες br χωρίς θεωρητικά στοιχεία για την επιλογή τους (παραλληλεπίπεδα σχήματα με ίσες πλευρικές διαστάσεις => ιδιοσυντονισμοί & στάσιμα). Έχω λοιπόν σκοπό να κάνω κάτι σαν "κουτί αναφοράς" για τη συγκεκριμένη σχεδίαση που θα με βοηθά ηχητικά στη μελέτη μελλοντικών TL & BLH σχεδιάσεων. Ακόμα νομίζω πως ένα πετυχήμενο ηχείο τέτοιου τύπου (full range BR) θα είναι πολύ καλή αρχή για κάποιον που θέλει να ασχοληθεί με ιδιοκατασκευές (χαμηλό κόστος και εύκολη κατασκευή). Η ιδέα γεννήθηκε χθες που είδα στο internet μια εμπορική κατασκευή ενός αμερικάνου που την πουλούσε ...500 $ :slapface:

Μιας και θέλω να ασχοληθώ ενεργά με το forum και να συζητήσουμε εν καιρό πολύ πιο περίπλοκες κατασκευές, έκανα έτσι την αρχή.
Και ας επιστρέψουμε στο θέμα μας...... ποια είναι η σχέση μεταξύ της Fs του μεγαφώνου και της συχνότητας συντονισμού που θα φτιάξω το σωλήνα; Αν καταλήξω στο σχήμα και μέγεθος της καμπίνας και υπολογίσω τους πλευρικούς συντονισμούς πως επιλέγω τη σωστή θέση του σωλήνα; Αυτά αφήνω προς το παρόν ανοικτά....και επαναλαμβάνω πως δε με απασχολεί κάποια ακριβής εξομοίωση παρά βασικές αρχες. Τα ηχεία είναι μουσικά όργανα και κρίνονται με τις αισθήσεις και όχι με τα computers!
Τώρα για το υλικό.... το pvc αποκλείεται γιατί το μισώ άρα πάω μάλλον στο ξύλο που λατρεύω. Άλλωστε όσο μπορώ δε θέλω "ξένα" σώματα στις κατασκευές μου.

Τα λέμε λοιπόν .....

... μια παντως φορα που δοκιμασα να παιξω μικρο Qts σε καμπινα bass reflex (προτεινομενη μεσα απο το wsite της fostex), το αποτελεσμα ηταν απαραδεκτο. Βρε συ, εδω δεν παιζουν τα BR με μοναδες που ειναι σχεδιασμενες γιαυτα, θα παιξουν με φοστεξ ? Που πας να μπλεξεις παλικαρι μου?
 

Nicholas

New member
31 May 2007
33
Μάλλον θα συμφωνήσω μαζί σου φίλε Dim αλλά πριν 4-5 μέρες είδα αυτό : http://www.obadimports.com/catalog/item/4377764/4344751.htm και τα ψιλοπήρα. Αν έχεις χρόνο και δεις το link και μετά αυτό που είναι η κριτική στο 6moons http://www.6moons.com/audioreviews/trends/ta10_2.html είμαι σίγουρος πως θα καταλάβεις το γιατί. Ο reviewer τα συγκρίνει με τα Loth-X BS-1 αν και λέει πως τα δεύτερα είναι λίγο καλύτερα στα χαμηλά...... Ή μας κοροϊδεύουν ή κάτι άλλο συμβαίνει και η "ανήσυχη φύση" μου θέλει να το ερευνήσει......
 

Μ.Τζωρτζάκης - MTZ audio

AVClub Addicted Member
17 June 2006
1,891
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Τι κι άλλο δίδρομο βάσης.... έχω ένα monitor audio 2 gold και ένα mission 780 ....νομίζω πως φτάνουν !!! Πάντως για κάποιον που ξεκινά στο Hi Fi δείχνουν να είναι καλή επιλογή. Είναι φθηνά και μάλλον ποιοτικά για το χρηματικό αντίτιμο , φυσικά δεν ειναι diy έλεος 5-6 βίδες βάζεις :)

σημ. αυτό καταλαβαίνω πως είναι ένα άχρηστο post , απάντηση σε προηγούμενο αλλά το έκανα γιατί είναι το 10ο μου και τώρα θα μπορώ στο επόμενο να βάλω και link or attachment .... sorry ...

Για το θέμα διδρόμο βάσης κανένα σχόλιο.
Το μόνο σχόλιο αφορά στίς λεπτομέρειες / σχολαστικότητα / σχεδίαση / στόχους που πιθανά κάνει ένα ηχείο να είναι διαφορετικό απο ένα άλλο
και :
...σίγουρα 5-6 βίδες δέν είναι , αλλά η εμπειρία
μου με ερασιτέχνες τα τελευταία 25 χρόνια ΕΧΟΥΝ αποδείξει οτι ακόμα και 5-6 βιδες μπορεί να είναι πάρα πολλές ...για να βιδωθούν με επιτυχία ολες

Πόσο δε μάλλον οταν η απαίτηση/επιθυμία/προσδοκία (του καθενός ?) , δέν είναι να φτιάξει (απλώς ?) ακόμα ένα ηχείο/μηχάνημα που απλά να λειτουργεί ...
 

Nicholas

New member
31 May 2007
33
Με τη φράση "5-6 βίδες βάζεις" ήθελα απλά να δείξω την ευκολία της κατασκευής. Το 90% των diy kits ηχείων που κυκλοφορούν στο εμπόριο περιλαμβάνουν μόνο το σχέδιο της καμπίνας και όχι τη καμπίνα ολόκληρη. Άρα είναι πολύ εύκολο για κάποιον να συναρμολογίσει το συγκεκριμένο kit της ΜΤΖ χωρίς προηγούμενη εμπειρία, πράγμα που καθιστά το ηχείο καλή αγορά για όλους (γιατί δεν είναι diy).
Το ότι δεν ενδιαφέρομαι εγώ για ένα τέτοιο ηχείο δε σημαίνει πως το σνομπάρω ή πως υπαινίσομαι κάτι για την αρτιότητά του. Δεν είχα καμία πρόθεση να προσβάλω εσένα, τη δουλειά ή την εμπειρία σου πάνω στη σχεδίαση και κατασκευή ηχείων. Απλά ο φίλος ο komhst σε δικό του post περιέλαβε το link του babybass που δε νομίζω να ήταν συγγενές με το όλο thread. Ίσως έπρεπε να το αφήσω να περάσει 'ετσι αλλά με "έτρωγε" να κάνω το 10ο post μου.
Θα προτιμούσα λοιπόν σύντροφε Μ. Τζ. ( Μανώλης να υποθέσω?) η συμμετοχή σου στο thread να ήταν πάνω στο κεντρικό ζήτημα που θέτει, όπου με τις γνώσεις και την εμπειρία σου θα μπορούσες σαφώς να βοηθήσεις, και όχι παρασυρρόμενος από μια φράση μου να προσπαθήσεις να υποστηρίξεις τη θέση και το έργο σου, μάλιστα σε ένα forum όπου, απο ό,τι έχω προλάβει να παρατηρήσω, χαίρεις της εκτίμισης όλων.
 

Μ.Τζωρτζάκης - MTZ audio

AVClub Addicted Member
17 June 2006
1,891
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Με τη φράση "5-6 βίδες βάζεις" ήθελα απλά να δείξω την ευκολία της κατασκευής. Το 90% των diy kits ηχείων που κυκλοφορούν στο εμπόριο περιλαμβάνουν μόνο το σχέδιο της καμπίνας και όχι τη καμπίνα ολόκληρη. Άρα είναι πολύ εύκολο για κάποιον να συναρμολογίσει το συγκεκριμένο kit της ΜΤΖ χωρίς προηγούμενη εμπειρία, πράγμα που καθιστά το ηχείο καλή αγορά για όλους (γιατί δεν είναι diy).


Το ότι δεν ενδιαφέρομαι εγώ για ένα τέτοιο ηχείο δε σημαίνει πως το σνομπάρω ή πως υπαινίσομαι κάτι για την αρτιότητά του. Δεν είχα καμία πρόθεση να προσβάλω εσένα, τη δουλειά ή την εμπειρία σου πάνω στη σχεδίαση και κατασκευή ηχείων. Απλά ο φίλος ο komhst σε δικό του post περιέλαβε το link του babybass που δε νομίζω να ήταν συγγενές με το όλο thread. Ίσως έπρεπε να το αφήσω να περάσει 'ετσι αλλά με "έτρωγε" να κάνω το 10ο post μου.





Θα προτιμούσα λοιπόν σύντροφε Μ. Τζ. ( Μανώλης να υποθέσω?) η συμμετοχή σου στο thread να ήταν πάνω στο κεντρικό ζήτημα που θέτει, όπου με τις γνώσεις και την εμπειρία σου θα μπορούσες σαφώς να βοηθήσεις, και όχι παρασυρρόμενος από μια φράση μου να προσπαθήσεις να υποστηρίξεις τη θέση και το έργο σου, μάλιστα σε ένα forum όπου, απο ό,τι έχω προλάβει να παρατηρήσω, χαίρεις της εκτίμισης όλων.





ΙΜΗΟ...νομίζω οτι το DIY , έχε πολλά επίπεδα κατασκευής και δυσκολίας ...
Οπότε εύκολα ο καθένας μας το ορίζει όπως θέλει
Για παραδειγμα τι κι αν φτιάξει κανείς μόνο του τα ξύλα ??? άμα δέν το έχει σχεδιάσει ο ιδιος ..??? - φυσικά αυτό είναι ένα μόνο παράδειγμα με τήν λογική που χρησιμοποιηθηκε


Δέν εννοώ κατι τέτοιο , έμεινα για λίγο στήν συμπερασματική λογική τών 5-6 βιδών


Ευχαρίστως να βοηθήσω (χομπιστικά ) σε οποιαδήποτε απορία / επεξήγηση εφόσον γνωρίζω , και βέβαια εννοείται.
Για το τι προσπάθησα κι αν παρασύρθηκα ..ουδέν σχόλιον να μη το κάνουμε και θέμα

Ευχαριστώ
 

JohnJohn

AVClub Addicted Member
25 June 2006
2,481
...και επαναλαμβάνω πως δε με απασχολεί κάποια ακριβής εξομοίωση παρά βασικές αρχες. Τα ηχεία είναι μουσικά όργανα και κρίνονται με τις αισθήσεις και όχι με τα computers!

Κρίνονται ναι, σχεδιάζονται όμως με computers (εκτός αν κάποιος είναι τόσο μαζόχας αλλά και ριψοκίνδυνος ώστε να λύνει εξισώσεις με το χέρι), παρεμβάλλοντας όμως και πολλές ώρες ακρόασης κατά την διάρκεια του σχεδιασμού. Τα λίγα ηχεία που πέσει στα χέρια μου πάντως σχεδιασμένα μόνο με το "αυτί", ηχητικά ήταν από καλούτσικα έως απαράδεκτα. Κατι που επιβεβαιώθηκε και από τις μετρήσεις που ακολούθησαν. Χρησιμοποιώντας ...σωστά τα κατάλληλα εργαλεία, το αποτέλεσμα μπορεί να γίνει εξαιρετικό κι ας ειναι οι μονάδες απλά τυπικής ποιότητας.

Θα πρότεινα, παράλληλα με την αναζήτηση των βασικών αρχών και για να γίνουν τα πράγματα και πιο ευκολα κατανοητά, να παίζεις και με το WinISD ωστε να βλέπεις γραφικά πώς επηρρεάζεται η απόκριση αλλάζοντας το μήκος ή την διάμετρο του σωλήνα ή τον όγκο του κουτιού, τι συμβαίνει αν αντι για εναν σωλήνα βάλεις δύο, τι συμβαίνει αν κλείσεις την τρύπα και το κάνεις ακουστικής ανάρτησης, κτλ.