Crescendo and Diminuendo in Blue

17 June 2006
14,350
gonzalvez.jpg


Είναι δεκαετία του ’50 και η Αμερική είναι με τα μπούνια μέσα στο Μακαρθισμό. Στη τζάζ, το swing δεν λέει πιά σχεδόν τίποτα σε κανέναν: δεν είναι πια ο καθρέφτης που το έθνος θέλει να βλέπει τον εαυτό του, ανήκει σε άλλες, περασμένες εποχές, πιο αισιόδοξες και πιο αθώες. Το bebop ήρθε και φεύγει: τώρα το φρούτο τελευταίας εσοδείας είναι η cool.
Για τις μεγάλες ορχήστρες, αυτή περιγράφεται σαν η περίοδος των παγετώνων που τις βρίσκει να σβήνουν μία μία σαν τους βροντόσαυρους. Είναι η εποχή που εικονογραφεί εξαιρετικά το New York, New York του Μάρτιν Σκορσέζε.
Η ορχήστρα του Duke Ellington σε αυτά τα χρόνια της χολέρας, ίσα ίσα που τη βγάζει, με μεγάλες περικοπές στο προσωπικό και στους μισθούς αυτών που απέμειναν. Μεροδούλι μεροφάϊ, μειώνουν τις τιμές των εισιτηρίων τους και παίζουν κάθε βράδυ, μια ατέλειωτη και ψυχοφθόρα σειρά από κονσέρτα σε κακόφημα κλάμπ, συνοικιακά σινεμά και όπου αλλού βρούν. Ο Duke θεωρείται περίπου ένας έμπορος νοσταλγίας που ανακυκλώνει κάποιες παλιές επιτυχίες του που κάτι θύμιζαν στους παλιότερους. Ιούλιο του 1956 τους καλούν να παίξουν στο φεστιβάλ του Νιούπορτ. Μέσα σε μια νύχτα, το τοπίο έρχεται τα πάνω κάτω. Αφορμή είναι ένα κομμάτι που ο Duke είχε γράψει το 1937: Diminuendo and Crescendo in Blue. Τυπικός Ellington: χορευτικός αλλά τόσο κομψεπίκομψος και φροντισμένος που δεν σου κάνει καρδιά να τον χορέψεις - θέλεις να κάτσεις παράμερα, να τον ακούς και να μην τον χορταίνεις. Ο Duke, σε μια στιγμή που η ρύθμ σέξιον την έχει καταβρεί και “δουλεύει ρολόϊ”, ζητάει από τον σαξοφωνίστα του, τον Paul Gonsalves, να στολίσει το ακρόαμα με ένα σόλο. Mετά από τον ογκόλιθο Ben Webster, ο Duke πάντα έχει στο τενόρο μεγάλους σαξοφωνίστες. Ο Gonsalves, περιχαρής, απαντά με έναν blues αυτοσχεδιασμό διάρκειας εξήμισυ λεπτών που “στέλνει” το κοινό, του τραβάει μια κλωτσιά και το εξακοντίζει σε Βακχική έκσταση. Το πλήθος παθαίνει παράκρουση. Είναι μία από εκείνες τις στιγμές που γράφεται η ιστορία.
Αρχίζει στα 3.48’, μια ρευστή ραψωδία που βάζει φωτιά στα τόπια, οι νότες ξεχύνονται σαν καταρράκτης και νιώθεις πως θα ανοίξουν τα ηχεία και θα πλημμυρίσει το δωμάτιο. Ζωή και κίνηση και σκέτο ποίημα, είναι κάτι ανάμεσα σε στριγκλιά και κορνάρισμα, πρωτόγονος, βραχνός λαρυγγισμός, γεμάτος αρρενωπή βαρβατίλα. Ο ήχος κόβει σαν μαχαίρι και απλώνεται σαν βούτυρο. Μέσα του ακούς ολόκληρη την παράδοση από τις μπάντες της Νέας Ορλεάνης, το vaudeville, τον Gershwin και τις αυθάδικες τσιρίδες του Rhythm & Blues. Χορεύει ξεσαλωμένος, τη μια παίζει σκανταλιάρικα παιχνίδια με τις συμβατικές δομές των blues, την αμέσως επόμενη γίνεται ασυμμετρικός, φιλέρευνος γκροτέσκος, γκαστρωμένος με όλα τα ρεύματα που έχουν προηγηθεί από αυτόν, από τη συλλογική πολυφωνία του Dixieland μέχρι τη νευρική “μουσική στενογραφία” του bebop. Μέσα στο γενικό μπάχαλο, μέχρι να πείς κίμινο, η μελωδία μοιάζει να αλλάζει συνέχεια ρούχα και να ανανεώνεται ξανά και ξανά με τρόπους μαγικούς. Εχεις την εντύπωση πως ακούς κάτι εξαιρετικά οικείο αλλά σου το σερβίρουν με καινούργια καρυκεύματα και τρόπους που το καθιστούν κυριολεκτικά αγνώριστο.
 
17 June 2006
14,350
61w%2BqZXA6%2BL._SS500_.jpg


Το άλμπουμ έχει πουλήσει περισσότερα αντίτυπα από οποιοδήποτε άλλο δίσκο του Duke Ellington. Ανανέωσε το ενδιαφέρον του κοινού, τον ξαναέφερε στπ προσκήνιο και τον έστειλε συστημένο στο εξώφυλλο του “TIME”.

Ολόκληρο το διπλό άλμπουμ με το κοντσέρτο στο Νιούπορτ έχει αναστηλωθεί εξαιρετικά, με σχολαστική προσοχή σε κάθε του λεπτομέρεια. Ακούγεται καλύτερα από ποτέ.
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Πολύ ενδιαφέρον Κώστα! Από την ορχήστρα του Ellington έχω την Latin American Suite και όσα λες περί "χορευτικού και κομψεπίκοψου" Ellington ισχύουν κι εδω. Ναι μεν υπάρχει ο φρενήρης ρυθμός που καλεί καποιον ν' ανταποκριθεί, η μουσική ομως δείχνει τοσο καλοδουλεμένη που "ντρεπεσαι" να την "θίξεις" χορεύοντας. Το παρόν θα τσεκαριστεί άμεσα ;)

f75879kusx4.jpg
 

Ηλίας Κ

Supreme Member
7 July 2006
4,931
Αθήνα
Εκπληκτική παρουσίαση!
Ένα από τα ομορφότερα κέιμενα που διάβασα εδω μέσα (και το δίαβασα δυό φορές πριν γράψω)

Θα αγοραστεί αύριο κιόλας. Κώστα ένα ευχαριστώ είναι το λιγότερο που μπορώ να πω για όλα τα ωραία που μας λές -bye- :D
 
17 June 2006
14,350
χαλαρααααά ... είπαμε, αυτός πουλάει και πάγο στους εσκιμώους ....

ώρες είναι να μου γίνεις και σκεπτικιστής επενδυτής που δεν παρασύρεται και τα ζυγίζει όλα προσεκτικά πριν αγοράσει. :D

αφού είσαι ρομαντικό κορόϊδο, βρε: when you lose, you lose BIG :aetsch:
that's why I love you :flowers:
 

caerbannog

Established Member
7 May 2008
290
Κάποτε είχα δει σε σπίτι φίλου μεγαλοσυλλέκτη και πιουρίστα σε dvd ένα απόσπασμα από μαυρόασπρο φιλμάκι -ερασιτεχνικό μάλλον - από το Νιούπορτ. Ο Gonsalves είναι και οπτικά απολαυστικός, δοσμένος στο παίξιμό του, χωρίς κινήσεις έντονες, σε υποβάλλει. Υπάρχουν και παλιότερα φιλμάκια με την ορχήστρα του Δούκα αλλά εκεί μοιράζεται τη δόξα - εκ περιτροπής με άλλα μεγάλα πιστόλια. Είναι συναρπαστικό να παρακολουθείς αυτή την αιθέρια σκυταλοδρομία μεταξύ τους, (ρυθμοί μελωδίες, αυτοσχεδιασμοί που εισάγουν νέα δεδομένα) η οποία γίνεται με ακρίβεια ατομικού ρολογιού ανάμεσα σε τόσους μουσικούς.
Αν ανατρέξει κανείς στη βικι θα δει ότι η σημερινή ψηφιακή αποκατάσταση του άλμπουμ είναι αυτή που επιτρέπει να εκτιμήσουμε το περιεχόμενό του αφού το πρωτογενές υλικό πέρασε πολλές περιπέτειες και μονταρίσματα με στουντιο υλικό, λόγω κακής ηχογράφησης. Ειδικά τα σόλι του Gonsalves, ο οποίος έπαιζε σε λάθος μικρόφωνο, στο βινύλιο μάλλον δεν πολυακούγονται.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
10,103
ώρες είναι να μου γίνεις και σκεπτικιστής επενδυτής που δεν παρασύρεται και τα ζυγίζει όλα προσεκτικά πριν αγοράσει. :D

αφού είσαι ρομαντικό κορόϊδο, βρε: when you lose, you lose BIG :aetsch:
that's why I love you :flowers:


μα όχι, ....

εγώ αγαπώ τον Ντιούκ, άλλωστε, πλέον της μουσικής του, το όλο στυλ ζωής του ταιριάζει απόλυτα στις δικές μου αναζητήσεις και στους κώδικες μου ....

το συγκεκριμένο λάιβ δεν είχα την ευτυχία να το ακούσω μέχρι τώρα....

απλά θυμάμαι περιπτώσεις στο παρελθόν, όπου φίλοι μαγεμένοι από την ευφράδεια σου.... ενέδωσαν.... και στην συνέχεια είχαμε τα γνωστά ανέκδοτα που διανθίζουν τις συναντήσεις του κλαμπ ....

εφόσον κάποιος φίλος αναζητήσει (εύκολο μέσω διαδικτύου) και ακούσει ηχητικά δείγματα από τις κατά καιρόν προτάσεις σου και αυτά του κάνουν, τότε ας πλησιάζει άφοβα ...
 
17 June 2006
14,350
εφόσον κάποιος φίλος αναζητήσει (εύκολο μέσω διαδικτύου) και ακούσει ηχητικά δείγματα από τις κατά καιρόν προτάσεις σου και αυτά του κάνουν, τότε ας πλησιάζει άφοβα ...

να χαρώ εγώ συνειδητοποιημένους καταναλωτές :aetsch:

να αγοράζεις δίσκους safe; :frusty:
έτσι χάνεται όλο το fun βρε :ciao:
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Απάντηση: Re: Crescendo and Diminuendo in Blue

εφόσον κάποιος φίλος αναζητήσει (εύκολο μέσω διαδικτύου) και ακούσει ηχητικά δείγματα από τις κατά καιρόν προτάσεις σου και αυτά του κάνουν, τότε ας πλησιάζει άφοβα ...

εμ , έτσι είναι ... όποιος δεν διαβάζει Λυμπερόπουλο τα τελευταία 28 χρόνια , πρέπει να ψάχνει ηχητικά δείγματα . Εγώ πάντως όχι ....:grandpa:
 

Ηλίας Κ

Supreme Member
7 July 2006
4,931
Αθήνα
εφόσον κάποιος φίλος αναζητήσει (εύκολο μέσω διαδικτύου) και ακούσει ηχητικά δείγματα από τις κατά καιρόν προτάσεις σου και αυτά του κάνουν, τότε ας πλησιάζει άφοβα ...

Πέρα από την αναμφισβήτητη ικανότητα του Κώστα στο γραπτό λόγο, νομίζω ότι περιγράφει πολύ καλά το έργο που παρουσιάζει. Αν προσέξεις καλά πίσω από τις εκφράσεις υπάρχει ικανοποιητική περιγραφή για να ξέρεις τι να περιμένεις.
Εγώ τουλάχιστον θεωρώ ότι τον ξέρω καλά αφού τον διαβάζω καιρό, υπάρχουν κείμενα του που καταλαβαίνω ότι μόνο σαν κείμενα μπορώ να τα ευχαριστηθώ, η μουσική τους δεν είναι για μένα.

Τώρα για το ρίσκο, ε τι να κάνουμε. Το ρίσκο στη μουσική είναι δεδομένο. Δε μπαίνεις σε καινούριους μουσικούς κόσμους αν δε ρισκάρεις.
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,530
Θεσσαλονίκη
Εγώ τι να πω, που πάρα πολλά (μην πω τα περισσότερα) από αυτά που παρουσιάζει ο Κώστας, όντως μου αρέσουν;
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
10,103
Ηλία, το σχόλιο μου δεν αφορά εσένα προσωπικά ....

Απλά, γενικολόγησα επί μίας καταστάσεως ....
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
10,103
Άλλωστε για τον Έλλιγκτον μιλάμε, όχι για τον Ναμπάτωφ :BDGBDGB53::earmuffs::flute::flute::flute:
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
10,103
Re: Απάντηση: Re: Crescendo and Diminuendo in Blue

εμ , έτσι είναι ... όποιος δεν διαβάζει Λυμπερόπουλο τα τελευταία 28 χρόνια , πρέπει να ψάχνει ηχητικά δείγματα . Εγώ πάντως όχι ....:grandpa:


άστο καλύτερα .... η όραση μου (στα κοντινά) αδυνατίζει, η μνήμη μου όχι :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 

petros_m

Supreme Member
18 June 2006
8,207
Αλιμος
Το εχω ξαναπει στον Κωστα αυτο. Διαφωνω με αυτο που λεει σχετικα με τις προακροασεις μεσω ιντερνετ ή αντιγραφων κτλ. Ειναι πολυ ρομαντικος και απευθυνεται μονο σε αυτους που ζουν για τη μουσικη, που την εχουν σε απολυτη προτεραιοτητα. Ολοι οι υπολοιποι ομως γιατι να αγοραζουν δισκους που δεν τους αρεσουν? Οχι Κωστα, δεν ειναι σωστο αυτο. Εγω πχ, ακουω 15-20 δισκους το μηνα και αγοραζω 5-15. Δεν ειμαι τζαμπατζης δηλαδη και επι χρονια εδινα ολοκληρο το χαρτζιλικι μου σε δισκους. Γενικα, στο θεμα "μουσικη" ξοδευω παρα πολυ χρονο και χρημα, αν υπολογισω και τα μηχανηματα και τις συναυλιες. Το καταευχαριστιεμαι βεβαια. Το να γεμιζω με αχρηστα πλαστικα κουτακια το σπιτι μου ομως, πλεον δε μου λεει τιποτα. Ασε που ειναι και θεμα χωρου. Ενα δισκο που μου αρεσει, θα τον παρω. Εναν δισκο που διαισθανομαι πως στο μελλον θα με κερδισει, θα τον κρατησω με χαρα. Τους αλλους ομως τους κραταω χωρις λογο.
 
17 June 2006
14,350
Re: Απάντηση: Crescendo and Diminuendo in Blue

απευθυνεται μονο σε αυτους που ζουν για τη μουσικη, που την εχουν σε απολυτη προτεραιοτητα. Ολοι οι υπολοιποι ομως γιατι να αγοραζουν δισκους που δεν τους αρεσουν?

σ αυτό έχεις απόλυτο δίκαιο Πέτρο.
και 5-15 δίσκοι το μήνα είναι όντως πάρα πολλοί. ώρες ώρες σκέφτομαι ότι θα ήμουν ευτυχισμένος με 3 (το μήνα).
αλλά είναι σκουλήκι, όπως και να το κάνω: η απόλυτη προτεραιότητά μου μακράν. κάνω πολλές πατάτες φυσικά. Οι πολύ καλοί καινούργιοι δίσκοι που παίρνω κάθε χρόνο δεν ξεπερνούν τους 15. Μην σου πώ τώρα πόσους αγοράζω για να βρώ αυτούς τους 15. Ολο λέω "θα το κόψω το ρημάδι"...κι όλο μέσα είμαι. Δε μπορώ και τα downloads εγώ...I'm old fashioned: I have to buy the damn thing :rolleyes: