Dark Ambient

17 June 2006
14,350
anton-bruckner-1-sized.jpg


Ο Anton Bruckner δεν είναι ανάμεσα στις πρώτες προτεραιότητές μου, ούτε είναι ανάμεσα σ αυτά που μπορώ να ακούω όλες τις ώρες. Σε γενικές γραμμές, σαν άκουσμα, δεν είναι καθόλου εύκολος: η μουσική του μου φέρνει στο νού ανηφόρα. Σκοτεινό ποτάμι.
Ο Anton Bruckner θεωρούσε τη μουσική σαν αποθέωση της συμμετρίας κι έχτιζε τις συνθέσεις του σαν τους μεγαλόπρεπους καθεδρικούς ναούς που βλέπει κανείς στις μητροπόλεις της Δύσης: λαμπρές, όλο επισημότητα και χλιδή, με απύθμενο πνευματικό βάθος, ωκεανούς από τρικυμισμένες συγκινήσεις, ηφαίστεια, επικά και ερεβώδη.
Ο τι ισχύει για τις Συμφωνίες του, ισχύει σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό για τα χορωδιακά του. Ξεχνάς όσα σου έμαθε ο Χρυσός Αιώνας του μπαρόκ με τις καντάτες και τα μοτέτα: η γραφή του είναι στον αντίποδα, αυστηρή και απέριττη, χωρίς καλλωπισμούς και στολίδια. Ο τι της λείπει από φτιασίδια, μοιάζει να το κερδίζει σε αμεσότητα και δύναμη.
Το Te Deum του είναι αβάσταχτο. Με τα πρώτα κιόλας μέτρα του σε πιάνει απ το λαιμό. Η μελωδία σχεδόν λάμπει με την απουσία της, τα tempi μοιάζουν στατικά εως αναλλοίωτα και η ένταση κλιμακώνεται συνεχώς.


lvb_piano.JPG


Οι Σονάτες για πιάνο του Beethoven είναι, από μόνες τους, ένας ολόκληρος κόσμος. Οι τελευταίες 6 (Νο. 27-32), είναι το αποκορύφωμα της πιανιστικής βιρτουοζιτέ, μιά απίστευτη δοκιμασία που αποτελεί πρόκληση ζωής για κάθε μεγάλο μουσικό. Πέρα απ αυτό όμως, στη διάρκειά τους, ακούς τις ακαδημαϊκές φόρμες να τρίζουν κάτω από ολομέτωπη επίθεση, καθώς ο συνθέτης επανεξετάζει συνέχεια θέματα αρμονίας, μέτρου, έντασης, μορφής.
Την πιο ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου κατέχει η λιγότερο γνωστή απ αυτές, η Νο. 27, Op. 90. Οι ρυθμικές και αρμονικές προοπτικές της είναι απίστευτα πλαστικές και μοντέρνες. Η ελευθερία που δίνει στον εκτελεστή είναι αδιανόητη. Την έχω ακούσει σε πολλές εκδοχές, άλλοτε παιγμένη επιθετικά με υπερτονισμένες τις αρχιτεκτονικές της λεπτομέρεις, άλλοτε ρομαντική με υπογραμμισμένο το συναίσθημα, άλλοτε με την έμφαση στο λυρισμό που αξιοποιεί τον τεράστιο μελωδικό της πλούτο – πάντα έχει κάτι να πεί, είτε την προσεγγίζουν Κλασσικά, είτε στα χέρια των εξτρεμιστών. Αλλά εμένα με τρελλαίνει πάνω απ όλα αυτή η εναλλαγή, το πήγαινε-έλα, από το ανελέητο σφυροκόπημα στα σπαράγματα μελωδίας γεμάτης μελαγχολία, αυτός ο θρίαμβος της θλίψης πριν την αβυσσαλέα σιωπή – το δικαίωμα να κοιμάσαι μόνος, με κρύα καρδιά.


589338_gabykerpel_200x200.jpg


Ο Gaby Kerpel είναι πιανίστας με εντυπωσιακή ακαδημαϊκή παιδεία που έφθασε στην ηλεκτρονική μουσική μέσα από το avant garde θέατρο και τον σύγχρονο χορό. Γεννημένος στο Μπουένος Αϋρες, ζεί στο πολυ-πολιτισμικό χωνευτήρι της Νέας Υόρκης. Τον παρομοιάζουν με διασταύρωση του Manu Chao με τον Pascal Comelade, μιά περιγραφή που δείχνει πετυχημένη και ταυτόχρονα δεν λέει τίποτα. Ο Gaby Kerpel το 2003, κυκλοφόρησε στη Nonesuch ένα άλμπουμ με τίτλο Carnabailito, έναν δίσκο που ανακατεύει τη folk με την ηλεκτρονική μουσική. Σύμφωνα με τα λεγόμενά του, του πήρε 15 χρόνια σκληρής δουλειάς. Δεν ξέρω αν είναι υπερβολικός. Αυτό που ξέρω, είναι πως το Carnabailito, είναι γεμάτο εκπλήξεις και κερδίζει άνετα μια θέση ανάμεσα στους πιο πειραματικούς και ενδιαφέροντες δίσκους της δεκαετίας που διανύουμε. Απ όσο ξέρω είναι ήδη καταργημένο αλλά με λίγο ψάξιμο το βρίσκει κανείς σχετικά εύκολα. Αξίζει τον κόπο.
Πρόκειται βασικά για ένα άκουσμα μινιμαλιστικό και πολύ ιδιαίτερο που έχει σαν βάση παραδοσιακά folk ιδιώματα της Νότιας Αμερικής. Ο Kerpel επεμβαίνει πάνω τους, τα επεξεργάζεται με samples από παραδοσιακά και ηλεκτρονικά όργανα, φλάουτα των Μάγιας, calimba, charango και ακορντεόν, κουαρτέτα εγχόρδων, φωνητικά, ηλεκτρική κιθάρα και κρουστά. Το αποτέλεσμα, ώρες ώρες είναι περίεργο και παράξενα οικείο, υπαινικτικό, αφηρημένο,– άλλες πάλι φορές, σ αφήνει άφωνο με την επινοητικότητά του στις ηχητικές του πηγές: οικιακό DIY που ακούγεται σαν να έρχεται από το μακρινό διάστημα, λούπες εμφυτεύονται πάνω σε παιδικά τραγουδάκια και τα κάνουν να ηχούν αλλόκοσμα και κλειστοφοβικά.
 

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,051
Αιγάλεω
Οι Σονάτες για πιάνο του Beethoven είναι, από μόνες τους, ένας ολόκληρος κόσμος. Την πιο ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου κατέχει η λιγότερο γνωστή απ αυτές, η Νο. 27, Op. 90. Οι ρυθμικές και αρμονικές προοπτικές της είναι απίστευτα πλαστικές και μοντέρνες. Η ελευθερία που δίνει στον εκτελεστή είναι αδιανόητη. Την έχω ακούσει σε πολλές εκδοχές, άλλοτε παιγμένη επιθετικά με υπερτονισμένες τις αρχιτεκτονικές της λεπτομέρεις, άλλοτε ρομαντική με υπογραμμισμένο το συναίσθημα, άλλοτε με την έμφαση στο λυρισμό που αξιοποιεί τον τεράστιο μελωδικό της πλούτο – πάντα έχει κάτι να πεί, είτε την προσεγγίζουν Κλασσικά, είτε στα χέρια των εξτρεμιστών.
.

Κωστή καλησπέρα! -bye-
Θα μπορούσες να μας δώσεις και κάποιες εκτελέσεις; Προσωπικά θα προτιμούσα την δεύτερη και την τρίτη εκδοχή που αναφέρεις.
 
17 June 2006
14,350
Γειά σου Γιώργο. Long time no see :rolleyes:

δύο προσωπικές αδυναμίες:
11445940.gif


dg4530102.jpg


τα τελευταία χρόνια, επιστρέφω όλο και πιο συχνά στον Brendel. Κάτι αυτό το Σουμπερτικό του άγγιγμα, κάτι η άψογη ρυθμική αγωγή και η ποιητική ανάγνωση, το αποτέλεσμα είναι κουφό και δύσκολο να το περιγράψω: σαν ανισόρροπος, πλήν σε πλήρη ισορροπία.
Ο γιατρός, νομίζω, έχει σε CD ένα δίσκο που είχα χρόνια σε βινύλιο. Είναι η Σονάτα νο. 27 με τον Sviatoslav Richter και έχει για συμπλήρωμα τις Συμφωνικές Σπουδές του Schumann. Chant du Monde/Melodyia, είμαι σχεδόν βέβαιος πως το είχα δεί σπίτι του πριν μετακομίσει. Ενα Αριστούργημα George.
 
17 June 2006
14,350
εγώ, βέβαια, ήμουν ιδιαίτερα τυχερός: την έμαθα από τον ασύγκριτο Rudolf Serkin.

Serkin-Rudolf-08.jpg




Ο Εdwin Fischer είναι επίσης κορυφαίος στον Beethoven, αλλά οι ηχογραφήσεις του δείχνουν τα χρονάκια τους...

fischer_edwin.jpg
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Απάντηση: Re: Dark Ambient

Γειά σου Γιώργο. Long time no see :rolleyes:

δύο προσωπικές αδυναμίες:
11445940.gif


dg4530102.jpg



Ο γιατρός, νομίζω, έχει σε CD ένα δίσκο που είχα χρόνια σε βινύλιο. Είναι η Σονάτα νο. 27 με τον Sviatoslav Richter και έχει για συμπλήρωμα τις Συμφωνικές Σπουδές του Schumann. Chant du Monde/Melodyia, είμαι σχεδόν βέβαιος πως το είχα δεί σπίτι του πριν μετακομίσει. Ενα Αριστούργημα George.

Γιατρέ ,έχεις μνήμη ελέφαντα.:D .Aπο Olympia είναι μαζί με τις σονάτες τού Beethoven op2No 3 και Νο 4 Οπ.7
Oι συμφωνικές σπουδές είναι σε άλλο.
Στην διάθεση κάθε ενδιαφερομένου.
 
Μερικά χρόνια πριν, στην επιφυλλίδα του Βήματος για τα βιβλία, είχα διαβάσει την παρουσίαση ενός πολύ ενδιαφέροντος βιβλίου, που συνέκρινε την μουσική του Μπρούκνερ με τους πίνακες του μεγάλου ρομαντικού Γερμανού ζωγράφου Κάσπαρ Νταβίντ Φρήντριχ, όπως ο περίφημος Περιπλανώμενος μπροστά σε θάλασσα από ομίχλη, του 1818. Δυστυχώς δεν έγραψα τον τίτλο του βιβλίου και το έχω ξεχάσει. :angry:
cdf.jpg


Για μένα η μουσική του Μπρούκνερ είναι πρώτα και κύρια υπαρξιακή. Άνθρωπος με βαθιά θρησκευτικότητα, που ήταν αναγκασμένος όμως να τη συγκεράσει με τον επίμονο ηδονισμό του, που για πολλούς λόγους - ορισμένοι από τους οποίους είναι προφανείς - έμενε συνήθως ανικανοποίητος.

Ως φιλοσοφική παιδεία, όπως είχε πει και σε μια συνέντευξη του ο Μπρούνο Βάλτερ, ήταν απλοϊκός. Του άρεσε να ακούει τις σχετικές συζητήσεις των μαθητών του, μεταξύ των οποίων και ο Μάλερ. Τα έργα του εξακολουθούν να μου αφήνουν ορισμένες φορές μια αίσθηση αδεξιότητας. Οι συμφωνικές κατασκευές του όμως είναι σμιλευμένες με πάθος και στις καλύτερες στιγμές του με μια ενστικτώδη αλήθεια. Η προβολή του πάθους του στον ογκώδη συμφωνικό καμβά του, αποτελεί θαρρείς μια απόπειρα λύσης μέσω της εναπόθεσης του σ' αυτό που αντιλαμβανόταν ως συμπαντική σοφία του θείου, ένας μηχανισμός που προσφέρει όραμα και προοπτική στους περιθωριοποιημένους, μια μεγέθυνση του εγώ σε όσους αισθάνονται πως τους έχουν στερήσει την ευκαιρία που δικαιούντο.
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
O Bruckner αποτελεί την επιτομή τής προσπάθειας.Χωρίς το αστείρευτο ταλέντο άλλων,προσφέρει στιγμές μαγείας και στιγμές τού ανολοκλήρωτου,τουλάχιστον σε μένα.
Η περιγραφή τού Δαμιανού με καλύπτει απόλυτα.
Το Te Deum πάντως είναι ένα έργο που εμένα μού προκαλεί πολύ έντονα συναισθήματα,ειδικά στο πρώτο και στο τελευταίο του μέρος.Εχει μιά φοβερή ένταση,που με καθηλώνει.Σαν να πρέπει να σπρώξω έναν βράχο στην κορυφή τού βουνού.
Το ακούω απο την Συμφωνική τού Σικάγου υπο την διεύθυνση τού Μπαρενμπόϊμ συνήθως.
Ο Μπρούκνερ το παρέδωσε σε ηλικία μεγαλύτερη τών 60 ετών αφού τόχε ταλανίσει επι μιά δεκαετία.
Πραγματικά αξίζει τον κόπο.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
10,100
Έχω εδώ και μερικές ημέρες το te deum στο repeat ... θεωρώ ότι είναι το καλύτερο έργο του Μπρούκνερ, απίστευτα 'πυκνό' και όπως προαναφέρθηκε με τιτάνια, συνεχώς κλιμακούμενη ένταση, η οποία ιδιαίτερα στα μέρη των μονωδών αγγίζει την λυγμική ασφυξία ...

Υπέροχο....

Αν και δεν τον πολυσυμπαθώ, ομολογώ ότι στην εκτέλεση του Χάιτινκ βρίσκω το καλύτερο σερβίρισμα των παραπάνω στοιχείων ...

Cover.jpg
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Μια και μου το ζήτησε ο Δημοκηδής

Η 1η σημαντική εκτέλεση και αναφοράς είναι του Jochum αναμφισβήτητα. Ο πρώτος που το ηχογράφησε νομίζω (μεταπολεμικά τουλάχιστο μια και σαν έργο "κουβαλούσε" την αρέσκεια που είχαν οι Ναζί σε αυτό).
61fqJ3AFZzL._SS500_.jpg


Ο Karajan έχει από τις καλύτερες ερμηνεία, η ύστερη του (με Tomowa-Sintow, Baltsa, Van Dam κ.λπ). Μεταχειρίζεται την χορωδία και τους σολίστ σαν μουσικά όργανα, κάτι που ταιριάζει στο ύφος του έργου και είναι εκδηλωτικός. Υπάρχει σε ένα 2πλο DVD Karajan-Bruckner (με την καλύτερη 8η που έχω ακούσει)
41Q3Fnx0OsL._SS500_.jpg


Εξαιρετικά ενδιαφέρον και υπέρ του δεόντως ενθουσιώδης ο Daniel Barenboim. Τρεις φορές. Την μία με Philharmonia (ΕΜΙ) και αργότερα Σικάγο και στο Βερολίνο. Στο 1η είναι άπλετος ο ενθουσιασμός του και πιέζει στα άκρα τα χάλκινα και έχει τους καλύτερους σολίστ ιστορικά. Ίσως να είναι αντισυμβατικός αλλά εμένα μ' αρέσει. Είναι και η πρώτη ηχογράφηση του σε έργα Bruckner. Στο Βερολίνο είναι πιο κατασταλαγμένος και πιο κοντά στο ύφος του έργου, δείχνοντας και την εξέλιξη του στην μουσική.
Mozart_Bruckner_2127182.jpg


Η προτεινόμενη επιλογή (κατ' εμε): Corydon Orchestra και Singers του Matthew Best. Το κλειδί εδώ είναι η χορωδία (ο σολίστ προέρχονται από αυτήν) όπου τραγουδούν και ερμηνεύουν με ένα μοναδικό στόμφο. Αν τους ακούσεις μηδενίζουν ότι άλλο έχεις ακούσεις. Ηχογράφησαν όλα τα χορωδιακά έργα του Bruckner (Μοτέτα, ψαλμούς, Requiem, Te Deum κ.λπ) για την εταιρία Hyperion όπου έτυχαν και πολύ καλής και προσεγμένης ηχογράφησης. Η πρώτη επιλογή υπάρχει πλέον και στην οικονομική σειρά της Hyperion, Helios σε πολύ καλή τιμή:

41nND1tZTuL._SS400_.jpg


http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CDH55356.htm

Συνιστάται ανεπιφύλακτα. Έχει και την λειτουργία σε Ρε μινόρε (αριστούργημα).
 
Last edited by a moderator:
  • Like
Reactions: Kostas P. K.

Bosie

New member
18 February 2010
59
Αθήνα
Re: Απάντηση: Dark Ambient

Μερικά χρόνια πριν, στην επιφυλλίδα του Βήματος για τα βιβλία, είχα διαβάσει την παρουσίαση ενός πολύ ενδιαφέροντος βιβλίου, που συνέκρινε την μουσική του Μπρούκνερ με τους πίνακες του μεγάλου ρομαντικού Γερμανού ζωγράφου Κάσπαρ Νταβίντ Φρήντριχ, όπως ο περίφημος Περιπλανώμενος μπροστά σε θάλασσα από ομίχλη, του 1818. Δυστυχώς δεν έγραψα τον τίτλο του βιβλίου και το έχω ξεχάσει. :angry:

Αν δε κάνω λάθος, πρόκειται για το "ΛΑΜΨΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΒΑΤΟ" του Άκη Μπελεζίνη από τα (οσονούπω ιστορικά :frown:) "ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ".
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
10,100

Η προτεινόμενη επιλογή (κατ' εμε): Corydon Orchestra και Singers του Matthew Best. Το κλειδί εδώ είναι η χορωδία (ο σολίστ προέρχονται από αυτήν) όπου τραγουδούν και ερμηνεύουν με ένα μοναδικό στόμφο. Αν τους ακούσεις μηδενίζουν ότι άλλο έχεις ακούσεις. Ηχογράφησαν όλα τα χορωδιακά έργα του Bruckner (Μοτέτα, ψαλμούς, Requiem, Te Deum κ.λπ) για την εταιρία Hyperion όπου έτυχαν και πολύ καλής και προσεγμένης ηχογράφησης. Η πρώτη επιλογή υπάρχει πλέον και στην οικονομική σειρά της Hyperion, Helios σε πολύ καλή τιμή:

41nND1tZTuL._SS400_.jpg
]

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CDH55356.htm

Συνιστάται ανεπιφύλακτα. Έχει και την λειτουργία σε Ρε μινόρε (αριστούργημα).



παραγγέλθηκε και έρχεται σε 4 ημέρες ...
 
Last edited by a moderator:
Απάντηση: Re: Απάντηση: Dark Ambient

Αν δε κάνω λάθος, πρόκειται για το "ΛΑΜΨΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΒΑΤΟ" του Άκη Μπελεζίνη από τα (οσονούπω ιστορικά :frown:) "ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ".

Νομίζω πως έχετε δίκιο! Σας ευχαριστώ πολύ! :smileJap: Πρέπει να προλάβω πριν ο εκδοτικός οίκος περάσει στο παρελθόν. :frown:
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
10,100
παραγγέλθηκε και έρχεται σε 4 ημέρες ...

τελικά ο Μπρουκνερικός είχε απόλυτο δίκαιο ... υπέροχος δίσκος, οι ερμηνευτές αποδίδουν λες και εξαρτάται η ίδια τους η ζωή απ' αυτό .... ομολογώ ότι αγνοούσα την ύπαρξη τους... τώρα μάλλον θα παραγγείλω ότι έχουν κάνει ...
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
τελικά ο Μπρουκνερικός είχε απόλυτο δίκαιο ... υπέροχος δίσκος, οι ερμηνευτές αποδίδουν λες και εξαρτάται η ίδια τους η ζωή απ' αυτό .... ομολογώ ότι αγνοούσα την ύπαρξη τους... τώρα μάλλον θα παραγγείλω ότι έχουν κάνει ...

Χαίρομαι που σας άρεσαν. Πάρετε ότι έχουν ηχογραφήσει σε Bruckner, τα μοτέτα του Brahms και το CD με τα Requiem των Faure/Durufle (τέλεια!). Έπρεπε να ηχογραφήσουν το Requiem του Brahms ως χορωδία (Corydon Singers)...
 
  • Like
Reactions: Kostas P. K.