Diabolus in musica

17 June 2006
14,350
mozart.jpg


Mozart: Piano Concerto K.466 (no. 20)

Το κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα Κ.466 του Μότσαρτ είναι το 20ό από τα 27 που έγραψε συνολικά.
Αν κάποιος θέλει να έχει μόνο ένα κοντσέρτο για πιάνο του Μότσαρτ, αυτό θα πρέπει να είναι το Κ.466. Θα χάσει πάρα πολλή υπέροχη μουσική -κατά τη γνώμη μου δεν μπορεί να αγνοηθεί κανένα από το 19ο (Κ.459) μέχρι το 27ο (Κ.537) συν οπωσδήποτε το 'Jeunhomme' και το 17ο (Κ.453). Αλλά αυτά μπορείτε, κατά κάποιο τρόπο, να τα αφήσετε για αργότερα. Το Κ.466, καλά θα κάνετε να το ακούσετε...χθές.
Το κοντσέρτο αυτό ξαπόστειλε τον Haydn στο περιθώριο και στη λήθη για 100 περίπου χρόνια. Ηταν το πιο αγαπημένο του Μπετόβεν, αυτό που του άρεσε να παίζει και για το οποίο έγραφε καντέντσες. Καθόλου τυχαία το έργο αυτό προαναγγέλει τον Μπετόβεν τον οποίο μοιάζει να κουβαλάει εν σπέρματι. Είναι ένα από εκείνα τα λιγοστά έργα μετά από τα οποία τίποτα πια δεν είναι ίδιο: αυτά που, σαν ατσάλινη λεπίδα, σκάβουν ένα βαθύ χάσμα που χωρίζει το 'πριν' από το 'μετά' και αλλάζουν εκ βάθρων όχι απλά ένα εκφραστικό ιδίωμα αλλά ολόκληρη τη γλώσσα. Το Κ.466 μοιάζει να μιλάει 'έξω απ τα δόντια' για πράγματα στα οποία η μουσική, μέχρι τη γέννησή του, τολμούσε να αναφερθεί μόνο ...'παιχνιδιάρικα': είναι μία αυθεντική και απροκάλυπτη τραγωδία, ένα λαμπερό μαύρο διαμάντι - ένα έργο γεμάτο μνήμες από οτιδήποτε προηγήθηκε από αυτό αλλά που, ταυτόχρονα, τολμάει να είναι ανερυθρίαστα προσωπικό: που ακτινοβολεί ασύλληπτο πνευματικό και συγκινησιακό περιεχόμενο και, μαζί, μιά δραματική δύναμη που δεν μπορείς πια να εξωραΐσης χαρακτηρίζοντάς την όμορφη, 'πεταχτή' ή 'χαριτωμένη' – είναι διονυσιακή, ακραία εμπρηστική: αυτά για τα οποία μιλάει και, πολύ περισσότερο, αυτά που υπαινίσσεται σου παγώνουν τη ραχοκοκκαλιά. Μαζί με τον Don Giovanni, το Κ.466 είναι ο βασικός 'υπαίτιος' για τη 'δαιμονική' φήμη που, πολύ σωστά, κυνηγούσε το όνομα του Μότσαρτ σε ολόκληρη, τη διάρκεια του 19ου αιώνα.
Το κοντσέρτο γράφτηκε το 1785, όταν ο δημιουργός του ήταν 29 ετών. Το συνέθεσε 'πακέτο' μαζί με το επίσης αριστουργηματικό Κ.467, αυτό που ο πολύς κόσμος ξέρει σαν 'κοντσέρτο Ελβίρα Μάντιγκαν', από την ομώνυμη πανέμορφη ταινία του Μπο Βίντερμπεργκ (1967).
Το Κ.466, όταν πρωτοπαρουσιάσθηκε, δεν έκανε ιδιαίτερα μεγάλο 'ντόρο': το κοινό μάλλον τρόμαξε, σάστισε και το υποδέχθηκε αμήχανα. Ο Μότσαρτ πέθανε το 1791. 7 ή 8 χρόνια μετά, οι μουσικοί που έσκηψαν πάνω στο Κ.466 άρχισαν να το ανακαλύπτουν έκθαμβοι. Αυτό που ξεδιπλώθηκε μπροστά τους απασχολεί εδώ και 2 αιώνες τους μουσικολόγους και έχουν χυθεί τόννοι από μελάνι στην προσπάθεια να το αναλύσουν. Βλέπετε, με το κοντσέρτο αυτό, ο Μότσαρτ κάνει ένα πήδημα πίστης στο κενό και ξεπερνάει ολόκληρο το ιδίωμα της φόρμας, μιά για πάντα. Σταχυολογώ από το εξαιρετικό δοκίμιο του Charles Rosen ο οποίος μάζεψε και συνόψισε τα πιο σημαντικά από όσα γράφτηκαν για το έργο πριν από αυτόν, στη μελέτη του The Classical Style (1971):
'Δεν είναι (το Κ.466) ανώτερο από τα κοντσέρτα του που προηγήθηκαν - τα επίπεδα στα οποία είχε φτάσει επανειλημμένα πρωτύτερα ήταν ήδη πάρα πολύ υψηλά. Αλλά η επιρροή του συγκεκριμένου έργου, ιστορικά, είναι τρομαχτική: το Κ.466, ακριβώς όπως η Συμφωνία του Διός ή ο Ντον Τζιοβάννι, είναι ένα έργο που υπερβαίνει την ίδια του την τελειότητα: δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί απλά σαν κοντσέρτο, ακόμη κι αν αποτελεί υποδειγματικό ορόσημο για τη φόρμα. Γιατί το Κ.466 είναι επίσης ορόσημο και μάλιστα κομβικής σημασίας και για την ιστορία της Συμφωνίας ή για εκείνη της όπερας, ακριβώς όπως οι 'Γάμοι του Φίγκαρο' δημιουργούν, από το πουθενά, έναν καινούργιο κόσμο όπου σμίγουν η όπερα με τη μουσική δωματίου'.
Ο Rosen προχωράει και εξηγεί πως αυτό το καινούργιο στοιχείο που κομίζει το Κ.466 είναι ένα φοβερό βήμα εμπρός για την εποχή του από άποψη καθαρής μουσικής διάνοιας. Το κοντσέρτο, με το 'Καλημέρα', χτυπάει σημείο βρασμού και οι τεχνικές του Μότσαρτ στο να συντηρεί και να αυξάνει συνεχώς τη ρυθμική του κίνηση, σε μιά αέναη και διαρκή κλιμάκωση, πέρα από περίπλοκες και άκρως πρωτοποριακές, αποτελούν, από μόνες τους, ένα συγκλονιστικό ορισμό Υψηλότατης Καλλιτεχνίας αδιανόητο μέχρι τότε αλλά και για αρκετά χρόνια αργότερα. Το επιτυγχάνει με μιά μεγάλη ποικιλία απο 'στρατηγικές': εδώ, το αριστερό και το δεξί χέρι του πιανίστα διπλασιάζουν το tempo, εκεί μπαίνουν τα κόρνα και φέρνουν τα πάνω κάτω, παραπέρα η αρμονία που μέχρι τότε άλλαζε σε κάθε μέτρο αρχίζει να μεταβάλλεται 3 φορές κάθε 2 μέτρα κλπ κλπ.
Λένε πως τα κοτσέρτα για πιάνο του Μότσαρτ μπορούν κάλλιστα να παιχθούν εν ανάγκη από ένα πιάνο με συνοδεία κουαρτέτου εγχόρδων. Ισως και να αληθεύει. Οι πενιχρές γνώσεις μου δεν μου επέτρεψαν να το ψάξω διεξοδικά. Ακούγοντας όμως το Κ.466, αδυνατώ να το φαντασθώ χωρίς τα διαρκή ηλεκτροσόκ στα οποία το υποβάλλουν τα πνευστά: κάθε που μπαίνουν σου ανακατατάσσουν τις εγκεφαλικές συνάψεις σου. Βάζουν φωτιά στα τόπια, καθετί γύρω τους ζωηρεύει, οι φωνές του έργου πλουτίζουν, αρχίζουν να καθρεφτίζουν πρωτόφαντους ιριδισμούς, όλα παίρνουν να κινούνται σε πολλαπλάσιες ταχύτητες. Μου είναι επίσης αδιανόητο το έργο χωρίς τύμπανα: υπόκωφα, μασκαρεμένα, μιά στρατιά από Τιτάνες που παριστάνουν τα αρνάκια. Η συμβολή τους όμως στο όλο δράμα είναι ανυπολόγιστη. Πρέπει κανείς να τα ακούσει πως προλέγουν, πως προφητεύουν και υπογραμμίζουν, σαν Χορός σε αρχαία τραγωδία, πλην φευγαλέα: σεμνά και ταπεινά. Αφανής υποβολέας και κρυμμένος πρωταγωνιστής με το δάχτυλο πάντα στον σφυγμό, σεμνός μπουρλοτιέρης με το μάτι αεικίνητο, οσμίζεται πάντα το μπαρούτι αλλά είναι πιστός στις εντολές του Κυρίου του. Που του ζήτησε να τον κόβουν και να μη ματώνει.

Η ορμητικότητα και η βία που αποπνέει το έργο στο πρώτο και στο τρίτο μέρος του σε απσβολώνει. Ενα τμήμα της ξεχύνεται ακάθεκτο και μέσα στη ρομάντζα του δεύτερο μέρους: κάνει στο πι και φι την ειδυλλιακή ατμόσφαιρα ρημαδιό. Σκέφτομαι ένα δοκίμιο του Ζίζεκ που διάβαζα πρόσφατα -Βία: Εξι λοξοί στοχασμοί (εκδ. Scripta)-: 'H αγάπη χωρίς σκληρότητα είναι ανίσχυρη. Η σκληρότητα χωρίς αγάπη είναι τυφλή. Ενα βραχύβιο πάθος το οποίο χάνει γρήγορα την έντασή του. Το παράδοξο που κρύβεται πίσω από αυτό είναι ότι εκείνο που κάνει την αγάπη αγγελική, εκείνο που την εξυψώνει πάνω από τον απλό, ασταθή και γλυκερό συναισθηματισμό, είναι η ίδια η σκληρότητα, η σύνδεσή της με τη βία -αυτή η σύνδεση είναι που την αίρει 'πάνω και πέρα από τα φυσικά όρια του ανθρώπου, μεταμορφώνοντάς την έτσι σε απόλυτη ορμή'.
Και ο Ρίλκε λέει: 'τα έργα τέχνης προκύπτουν πάντοτε ως αποτέλεσμα του ότι η ύπαρξη βρέθηκε σε κίνδυνο, βίωσε μία ακραία εμπειρία που κανείς δεν μπορεί να πάει πέρα από αυτή. Αφού όσο περισσότερο προχωρούμε, τόσο πιο ιδιάζουσα, πιο προσωπική, πιο μοναδική γίνεται η εμπειρία. Το έργο τέχνης τέλος δεν είναι παρά η αναγκαία, αδάμαστη, οριστική, κατά το δυνατόν, έκφραση τούτης της μοναδικότητας. Σ' αυτό έγκειται η τεράστια βοήθεια του έργου τέχνης προς τη ζωή εκείνου που το δημιουργεί: ότι δηλαδή είναι μία σύνοψη: είναι ο κόμπος στο κομποσκοίνι, όπου η ζωή του σταματά και λέει μια προσευχή. Είναι η αδιάκοπη απόδειξη της ενότητας και της αυθεντικότητάς του, που τωόντι στρέφεται μόνο προς εκείνον, ενώ προς τα έξω παραμένει κάτι ανώνυμο, μια απλή ανάγκη, μια πραγματικότητα, μια ύπαρξη'.
Πως να ήταν ο Μότσαρτ όταν έγραφε αυτό το έργο;


Είμαι ιδιαίτερα συνδεδεμένος με το Κ.466 εδώ και 36 χρόνια.
Είναι ο πρώος Μότσαρτ που αγόρασα ποτέ και το πρώτο μου κοντσέρτο για πιάνο.
Οχι μόνο δεν έχει χάσει ούτε ίχνος απ τη μαγεία του όλα αυτά τα χρόνια, αλλά το ακούω όλο και πιο αρχοντικό, όλο και πιο πλούσιο, κάθε φορά που το παίζω.
Το γνώρισα με τον Ρίχτερ αλλά ο Ρώσος, στον Μότσαρτ, έχει λιγό 'βαρύ' χέρι.
Serkin, Haskil και Geza Anda ήταν 'ταμάμ' εκτελεστές, από τους παλιούς.
Δεκαετία του '90 το κυκλοφόρησε ο Murray Perahia σε ένα κουτί που περιλαμβάνει και τα 27 κοντσέρτα για πιάνο του Μότσαρτ.
Απόκτημα. Πιστεύω πως θα περάσουν αρκετές δεκαετίες μέχρι να ξεπερασθεί.
Αν ξεπερασθεί ποτέ.
 
Last edited by a moderator:

Elina

Senior Member
13 January 2009
556
Γέρακας
Πρόσφατα δέχτηκα ένα δώρο.
Sviatoslav Richter, Mozart: Klavierkonzer No. 20
Tο cd στο είναι μόνιμα στο player - στο σπίτι ή το αυτοκίνητο ....

Τα ανοιχτά παράθυρα τα βράδυα μεταδίδουν τη μουσική σ'όλη τη γειτονιά μου, και σιγά σιγά οι γύρω μουσικές σωπαίνουν κι ακούγεται μόνο η Αυτός.

Μου χτυπούν το κουδούνι. "ωχ! μας πιάσανε " και τρέχω να χαμηλώσω την ένταση!
Λάθος. Έρχονται - υπνωτισμένοι- για να ρωτήσουν "τι ακούμε; Το θέλουμε!!"

Αχ, αθάνατο ελληνικό καλοκαίρι, με τις μαγικές σου βραδιές!
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
18,533
Μεσευρώπη
@Κώστα. :D και μόνο που βρίσκεις το κουράγιο καλοκαιριάτικα να γράφεις τόσο ωραίες παρουσιάσεις.

@Ελίνα. Θα μετακομίσω στα Βριλήσσια. Εμένα το πολύ πολύ να με ρωτήσουν τι περίεργη μουσική είναι αυτή που ακούω...
 
Ακόμα θυμάμαι τα λόγια του δασκάλου (και υπερπολύτιμου μέντορά μου στα μουσικά θέματα) όταν έψαχνα να επιλέξω πρόγραμμα για το δίπλωμα πιάνου:

-"Άσε τον Brahms και τον Rachmanninov, θα παίξεις το Re- του Μozart.", είπε ένα πρωί.

-"Mα δάσκαλε, δεν είναι πολύ απλό και εύκολο για διπλωματικές εξετάσεις?" , ήταν η αφελής μου ερώτηση.

-"Όταν σε δω να το παίζεις όπως πρέπει τότε θα το δούμε αυτό. Εξάλλου, τι σημαίνει εύκολο; Υπάρχει η μεγάλη μουσική. Και αυτή δεν έχει σημασία αν είναι εύκολη η όχι. Τη μουσικότητα αυτού του έργου δεν κατάφερε να τη δημιουργήσει ούτε ο Brahms ούτε ο Rachmanninov στα κονσέρτα τους".


Πράγματι λοιπόν, ξεκίνησα ένα ωραίο καλοκαιρινό πρωινό να το μελετάω, με λίγη γκρίνια στην αρχή, και στη συνέχεια εκστασιασμένος για το πως αυτός ο πραγματικά χαρισματικός άνθρωπος κατάφερε να γράψει κάτι τόσο απλό και ταυτόχρονα τόσο "τεράστιο". Πράγματι, τεχνικά, πιανιστικά, το κονσέρτο ήταν πανεύκολο. Τα χέρια μου είχαν βρει τον δρόμο τους μέσα σε 1-2 μέρες και το "έπαιζαν". Όμως ήταν συγκλονιστικό. Μπορεί να μην είχε τις υπερφίαλες 12φωνες συγχορδίες του Rachmanninov, μπορεί να μην είχε τα prestissimi δεξιοτεχνικά σημεία του Brahms, όμως ήταν ένας τυπικός Mozart. Ένα έργο δηλαδή που μπορούσε να σε εκθέσει ανά πάσα στιγμή αν ξέφευγες από αυτή τη μαγική συνέπεια που το διέπει το ύφος του συνθέτη απ'την αρχή ως το τέλος του έργου. Κάποτε μου'χε πει και ένας από τους πολύ σημαντικούς Έλληνες ανερχόμενους μαέστρους, ότι είναι πολύ πιο δύσκολο για μια ορχήστρα να ερμηνεύσει μια εισαγωγή του Mozart από μια συμφωνία του Mahler, ακριβώς επειδή αυτή η φαινομενική απλότητα κρύβει εύκολα την παγίδα να οδηγήσει σε ένα αποτέλεσμα άνισο, κατώτερο από την απόλυτη τελειότητα που πρεσβεύει η μουσική του.


To πόσο ιδιαίτερο είναι αυτό το κονσέρτο φαίνεται από τις πρώτες νότες τις ορχήστρας, με ένα θέμα που έχει τη βαρύτητα ενός ξεχωριστού συμφωνικού έργου, και όχι μιας απλής συνοδείας. Το ίδιο και η ορχηστρική παρουσία στο τρίτο μέρος...


...όσο για το μαγικό δεύτερο μέρος... Πραγματικά, μια μελωδία που θα μπορούσε να παίξει και ένα 8χρονο παιδί χωρίς δυσκολίες... Όμως πραγματικά αν κάποιος έχει την παραμικρή αντίρρηση, και πιστεύει ότι αυτό δεν είναι ένα από τα πιο συγκλονιστικά θέματα που έχουν γραφτεί στην παγκόσμια μουσική φιλολογία ας μου το πει.
Κλασσικός Mozart λοιπόν... o ένας και μοναδικός.

ΥΓ:Η cadenza δε του Beethoven, που χρησιμοποιείται συχνότερα από τις λοιπές, είναι ως σύνθεση αντάξια της ποιότητας του υπόλοιπου έργου... Φαίνεται ότι ο καλός μας ο Λουδοβίκος πράγματι έτρεφε απέραντο σεβασμό στον Mozart, γι'αυτό και δεν τσιγκουνεύτηκε ταλέντο γράφοντάς την.
 
Last edited:
Μεταξύ άλλων, έχω σε βινύλιο της Philips την εκτέλεση του Άλφρεντ Μπρέντελ, με την Ακαδημία του Αγ. Μαρτίνου στους Αγρούς και το Νέβιλ Μάρινερ. Έξοχη ερμηνεία, ηχογράφηση και εκτύπωση στα γνώριμα πολύ ψηλά επίπεδα της -πάλαι ποτέ- Philips.

Στο σημείωμα στο οπισθόφυλλο του δίσκου, ο Ούβε Κρέμερ δίνει μερικές ενδιαφέρουσες πληροφορίες. Η πρεμιέρα του έργου δόθηκε στην αίθουσα συναυλιών "Zur Mehlgrube" της Βιέννης, το απόγευμα της 11ης Φεβρουαρίου του 1785. Ο Μότσαρτ παρουσιάστηκε ντυμένος στην τρίχα, με νέα, πολύ ακριβή αμφίεση, που προκάλεσε το κουτσομπολιό των 150 με 180 παρισταμένων. Σκόπιμη επιλογή εκ μέρους του, για ν' αποσπάσει την προσοχή από τη νευρικότητα του και να επιβληθεί. Οι πρεμιέρες των κονσέρτων του αποτελούσαν σημαντικό γεγονός στη Βιέννη και οι άνθρωποι που είχαν προσέλθει εκεί, περίμεναν να περάσουν ένα ευχάριστο, διασκεδαστικό απόγευμα. Το αποτέλεσμα όμως τους σόκαρε, και όπως σημείωσε στη δυσμενή κριτική του το μουσικό περιοδικό Κράμερ, απέτυχε να γίνει εξ ολοκλήρου ευχάριστος, γιατί το έργο του παρεξέκλινε σκόπιμα προς το βαρύ και το ασυνήθιστο.

Λατρεύω το 20ό κονσέρτο για πιάνο, που μαζί με το άλλο κονσέρτο σε μινόρε, το 24, είναι τα πιο αγαπημένα μου. Στις ερμηνείες που ήδη ανέφερε ο Κώστας, να προσθέσω και μια άλλη, που δυστυχώς την έχω μόνο σ' ένα ταλαιπωρημένο βινύλιο. Αυτή του Πάουλ Μπαντούρα-Σκόντα, με την Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας της Βόρειας Γερμανίας, με τη διεύθυνση του Βίλφρηντ Μπαίτχερ.
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Addicted Member
16 March 2009
1,375
Αθήνα
Μαζί με τον Don Giovanni, το Κ.466 είναι ο βασικός 'υπαίτιος' για τη 'δαιμονική' φήμη που, πολύ σωστά, κυνηγούσε το όνομα του Μότσαρτ σε ολόκληρη, τη διάρκεια του 19ου αιώνα.
Ένα από τα σκοτεινότερα και τραγικότερα μουσικά μυστήρια του 19ου αιώνα είναι ότι αγνόησε τον Mozart. Ότι θεωρήθηκε απλώς σαν ο προικισμένος προπομπός του Beethoven.
Να συμπληρώσω στο εξαιρετικό αυτό κείμενο του Κώστα Λυμπερόπουλου ότι και ο Brahms έπαιζε όποτε του δινόταν η ευκαιρία το 17 το 23 και το 24. Μάλιστα είχε πείσει την Clara Schumann να περιλάβει και αυτή το 24 στο ρεπερτόριο της.
Και πάλι ευχαριστώ για την παρουσίαση.
 

amadeus webern

New member
5 May 2009
83
Εγώ αυτό τον καιρό τρώω κόλλημα με την θεϊκή Sinfonia Concertante του Mozart. Τα κονσέρτα του για πιάνο έχω καιρό να τα πιάσω. Σας ευχαριστώ που μου τα θυμίσατε. Μια επίσης αξιόλογη ερμηνεία αυτού του έργου είναι και με την Mitsuko Uchida στο πιάνο και ταυτόχρονα στη διεύθυνση της ορχήστρας. Υπάρχει και στο youtube.
 
17 June 2006
14,350
Εγώ αυτό τον καιρό τρώω κόλλημα με την θεϊκή Sinfonia Concertante του Mozart.


την Κ.297b ή την K.364;
είναι και οι 2 εξαίσιες. Πιο γνωστή είναι η δεύτερη γιατί το αγαπημένο του όργανο ήταν η βιόλα και λέγεται πως την έγραψε έχοντας κατά νού πως αυτός ο ίδιος θα έπαιζε το μέρος της βιόλας.
Είναι ένα Αριστούργημα - την ακούω συνεχώς αυτό τον καιρό.
Και η Κ.297b όμως είναι υπέροχη. Της αμφισβητούν κάποιοι την πατρότητα -δεν βρήκαν πρωτόγραφη κόπια του συνθέτη, νομίζω- αλλά όσο την ακούω είναι πέρα για πέρα αποπλανητική και μου φαίνεται 'σφραγισμένη' με τον δικό του τρόπο γραφής.
 

amadeus webern

New member
5 May 2009
83
την Κ.297b ή την K.364;
είναι και οι 2 εξαίσιες. Πιο γνωστή είναι η δεύτερη γιατί το αγαπημένο του όργανο ήταν η βιόλα και λέγεται πως την έγραψε έχοντας κατά νού πως αυτός ο ίδιος θα έπαιζε το μέρος της βιόλας.
Είναι ένα Αριστούργημα

Την 364. Αριστούργημα... :)

(τώρα να πιάσω και την άλλη).
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Μιάς και βρίσκομαι,οπως έχω ξαναγράψει σέ φάση Mozart και Paul Bley(πού πιστεύω οτι ο Beeethoven θάχε χαρεί πολύ άν τόν γνώριζε) τό Νο 20 έχει τήν τιμητική του εδώ και καιρό ..
Εχω καταλήξει στήν τριάδα Perahia,Haskil,Richter..
Καί συμφωνώ μέ Λύμπε,πώς η συνολική ''δουλειά'' τού Perahia στά κοντσέρτα τού Mozart πολύ δύσκολα θά ξεπεραστεί ώς '' όλον''.
 
Re: Απάντηση: Diabolus in musica

Περαχια: Μιλαμε για το κουτι με τα 12 CD (2006); Ενδεικτικα, ποσος καιρος χρειαζεται για να αφομοιωσει κανεις αυτο το εργο;

Και, τι ακριβως συμβαινει με Μπάρενμποϊμ/BPO στην Τελντεκ (1997); Τα #20-23 ειναι στη σειρα Ultima (2CD), ηχογραφηση DDD. Παραυτα εδω και κει λενε ο ηχος ειναι φρικη. Εξω ο Μπάρενμπoϊμ;
 
Last edited:
17 June 2006
14,350
Re: Απάντηση: Diabolus in musica

Περαχια: Μιλαμε για το κουτι με τα 12 CD (2006); Ενδεικτικα, ποσος καιρος χρειαζεται για να αφομοιωσει κανεις αυτο το εργο;

Και, τι ακριβως συμβαινει με Μπάρενμποϊμ/BPO στην Τελντεκ (1997); Τα #20-23 ειναι στη σειρα Ultima (2CD), ηχογραφηση DDD. Παραυτα εδω και κει λενε ο ηχος ειναι φρικη. Εξω ο Μπάρενμπoϊμ;

το έργο είναι πολιτιστική κληρονομιά ανυπολόγιστης σημασίας για την ανθρώπινη ράτσα Γιώργο. Τοτέμ. Κατά την ταπεινή μου γνώμη είναι κάτι σαν τη Βίβλο, τη Βασιλική του Αγ. Πέτρου στη Ρώμη, τις 9 Συμφωνίες του Μπετόβεν ή τα μυθιστορήματα του Ντοστογιέσκι.
Η τελευταία λέξη από κάθε άποψη πάνω στην ιστορία του στη δισκογραφία είναι αυτή του Perahia. Αν θέλεις τη γνώμη μου, καλύτερα να αγοράσει κανείς αυτό το κουτί-τούβλο, παρά 5 ντουζίνες άλλους δίσκους.
ή μάλλον όχι: κάν'τες 10! (τις ντουζίνες).
 
Το παραγγειλα (το κουτι).

Εργο, εννοουσα οχι το εργο καθεαυτο αλλα να βαλεις κατω 12 συνεχομενα CD τις εκτελεσεις Περαχια και να τις αφομοιωσεις και μετα να πας στην εκδοχη Ριχτερ. Τα κλαβιεκοντσερτι Μοτσαρτ, ειναι σημασιας Γκετε ή Ουγκω αντιστοιχα στο γραπτο λογο.

Και αν βρεθει κανεις Βερολινο υπαρχει ενα 20μετρο γλυπτο-στηλη αφιερωμα στα ιερα τερατα του Γερμανικου λογου, "βιβλια" γνωσικα θεμελιακα τοποθετημενα απο κατω προς τα πανω και με παχος αναλογο του ειδικου βαρους του συγγραφεα. Αν υπηρχε κατι αναλογο για τη μουσικη ο Μοτσαρτ θα ηταν μαζι με τους Μαν και Γκετε ή απεναντι μονος του.

450px-Printing3_Walk_of_Ideas_Berlin.JPG
 
Last edited:

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Ωραίο έργο. Αλλά θα γίνω δικηγόρος του διαβόλου μια και βρήκαμε τον διάβολο στην μουσική.

Το αγαπημένο μου κονσέρτο για πιανο του Mozart ήταν είναι και θα παραμείνει το Jeunehomme. Αυτό φυσικά είναι προσωπική και υποκειμενική τοποθέτηση. Δεν μειώνει την αξία κανενός άλλου κονσέρτου για πιάνο όπως και γενικότερα.

Έχω διαβάσει πολλά για το Ν.20 και εδώ αλλά επιτρέψετε μου μια προσωπική παρέμβαση. Τα όσα γράφτηκαν για το Νο.20, για την αισθητική του, την ερμηνεία κ.λπ πάντα είχα την εντύπωση ότι ταιριάζουν περισσότερο στο No.24. Έχουν κοινό αισθητικό υπόβαθρο, είναι "σοβαρά" και σκοτεινά. Η ένταση όμως είναι πολύ μεγαλύτερη πιστεύω στο Νο.24, το οποίο να σημειωθεί, είναι από τις λίγες συνθέσεις για τις οποίες ο Mozart είχε 2ες σκέψεις, ήλθε και επανήλθε και "δυσκολεύτηκε" να το ολοκληρώσει (για Mozart πάντα) και πάλι όταν το ολοκλήρωσε είχε αμφιβολίες. Εντελώς "σκοτεινό" κονσέρτο και το πιο "ρομαντικό" από τα έργα του (24ο). Αλλά... μάλλον του έλλειπε ο μύθος.

Ως προς της ερμηνείες. Έχω ακούσει πολλά "τούβλα" από πακέτα και μεμονωμένα. Η γνώμη που σχημάτισα είναι η εξής: Τα έργα της κλασσικής περιόδου είναι "αριστουργήματα κλασσικά" και κάποιος πρέπει απλά να τα ακούσει. Με λίγα λόγια τα έργα είναι κλασσικά και χρήζουν πρωτίστως ακρόασης και θεωρώ πιο δευτερεύων με ποιόν. Οι προσωπικές αναζητήσεις έπειτα του καθενός οδηγούν σε εκτιμήσεις.

Η ακρόαση πολλών "τούβλων" γίνεται κυρίως συνειδητά και συνήθως περιέχει το προσωπικό στοιχείο της αναζήτησης (το είπα θα γίνω δικηγόρος του διαβόλου). Η ακρόαση πολλών ερμηνειών (κυρίως σε έργα κλασσικής περιόδου) σε πολλούς δημιουργεί και επιφυλάξεις για το πια μπορεί να είναι η κορυφαία ερμηνεία. Για αυτό πιο σωστό θα ήταν να χρησιμοποιούμε τον όρο "προτιμήσεις". Τονίζω ότι το πιο σημαντικό για έργα σαν και αυτά είναι η ακρόαση τους (οποιαδήποτε) και όχι η De-facto πρόταση ερμηνείας.

Ξεκαθαρίζοντας αυτά εκφράζω την απόλυτα υποκειμενική μου προτίμηση στο κονσέρτο Νο. 20 άλλα και Νο.24. Αυτή είναι με την Clara Haskil:
028946471821.jpg

H Clara Haskil είναι κορυφαία ερμηνεύτρια του Mozart και εδώ. Δεν μπορώ να αμφισβητήσω την εξαιρετική ερμηνεία του Perahia όπου σε σημεία και στο ερμηνευτικό ύφος ξεπερνάει ίσως την Haskil και ευφυέστατος γαρ εκμεταλλεύεται όλα τα περισσότερα δεδομένα και προσεγγίσεις έχουν προκύψει από την εποχή της Haskil μέχρι την εποχή της ηχογράφησης (ζαβολιά υπέρ του Perahia, πάντα αστειευόμενος). Όμως υπάρχει και η ορχήστρα και όχι μόνο το πιάνο. Εδώ μπαίνει ένας έτερος παράγοντας-καταλύτης. Είναι ο μεγάλος Igor Markevich που διευθύνει την ορχήστρα του Lamoureux. Η επικοινωνία του Markevich με την Haskil είναι από τις ιδανικότερες (κάτι δεδομένο για τον Perahia μια και είχε τον απόλυτο έλεγχο σε πιάνο και ορχήστρα και δεδομένη η ομοιογένεια). O μεγάλος αυτός μαέστρος όμως κάνει τεράστια διαφορά. Το έργο έχει εκ φύσεως δράμα και τα δραματικά "μπασίματα" που κάνει με την ορχήστρα, τονίζοντας σημεία, ακολουθώντας με την ιδανική ένταση έχουν ως αποτέλεσμα την απόλυτη εκφραστικότητα του έργου. Η ερμηνεία του Perahia στο ορχηστρικό μέρος ακούγεται πιο Flat (δεν είναι απόλυτο αυτό, συγκριτικά με τον Markevich πάντα). Έτσι συνολικά και εντελώς υποκειμενικά προτιμώ Haskil/Markevich

Επειδή αναφέρθηκε και o Barenboim, να πω και 2 λόγια για αυτό μια και έχω όλο το σχετικά πρόσφατο κουτί με όλα τα κονσέρτα του Mozart για πιάνο. H ερμηνεία του Barenboim είναι βαθύτατα εκρομαντισμένη. O Mozart αντιμετωπίζεται ως κάτι θείο, αγνό, ιερό και σε πολλές περιπτώσεις καταντάει βαρετός (το Jeunohomme του δεν ακούγεται). Παρόλα αυτά αυτή η προσέγγιση αυτή είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα στα κονσέρτα 20 και 24. Οι ερμηνείες του "σουμανίζουν" (εκ του Σούμαν=Schumann) και τις βρίσκω ιδιαίτερες και ενδιαφέρουσες ως ακροάσεις.
 

geovar

AVClub Addicted Member
24 February 2008
1,730
Νάμαι και εγώ μετά από καιρό.
Annie Fischer, Philarmonia Orchestra ,Sir Adrian Boult.
Παλιά Columbia Blue-Silver.
Νομίζω η Annie είναι από τους καλλίτερους ερμηνευτές του Mozart και λυπάμαι όταν δεν αναφέρεται ως τέτοια. Στο δίσκο αυτό είναι και το 23(Κ488).
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
18,533
Μεσευρώπη
Νάμαι και εγώ μετά από καιρό.
Annie Fischer, Philarmonia Orchestra ,Sir Adrian Boult.
Παλιά Columbia Blue-Silver.
Νομίζω η Annie είναι από τους καλλίτερους ερμηνευτές του Mozart και λυπάμαι όταν δεν αναφέρεται ως τέτοια. Στο δίσκο αυτό είναι και το 23(Κ488).

γειά σου Γιώργο.-bye- Τη Fischer τη γνωρίζω ως ερμηνεύτρια του *Beethoven -από τις μεγαλύτερες κατά την ταπεινή μου γνώμη. Στο Mozart πολύ θα ήθελα να την ακούσω αλλά με αποτρέπουν οι υψηλές τιμές των στερεοφωνικών εκδόσεων των δίσκων της. Μάλλον θα χτυπήσω κάποια μονοφωνική έκδοση σύντομα.
 

geovar

AVClub Addicted Member
24 February 2008
1,730
γειά σου Γιώργο.-bye- Τη Fischer τη γνωρίζω ως ερμηνεύτρια του *Beethoven -από τις μεγαλύτερες κατά την ταπεινή μου γνώμη. Στο Mozart πολύ θα ήθελα να την ακούσω αλλά με αποτρέπουν οι υψηλές τιμές των στερεοφωνικών εκδόσεων των δίσκων της. Μάλλον θα χτυπήσω κάποια μονοφωνική έκδοση σύντομα.
Κώστα -bye-και σε σένα.Αυτόν το δίσκο έχω και δεν φανταζόμουν αυτή την τιμή!!!
PS:Πολύ καλό το site με τη Βάση Δεδομένων,δεν το γνώριζα.
 
Last edited: