DIY- Ηχεία δαπέδου με μεγάφωνα αυτοκινήτου …… η «αίρεση!»

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Μ’ έχουν ρωτήσει πολλές φορές, κι έχω δει παρόμοιες συζητήσεις μεταξύ χομπιστών στο διαδίκτυο, αν τα μεγάφωνα αυτοκινήτου γίνεται να χρησιμοποιηθούν σε κατασκευές οικιακών ηχείων.

Η γενική τεχνική απάντηση είναι, ναι. Αλλά θα πρέπει να γνωρίζουμε και για τα δύο εγγενή μειονεκτήματα αυτής της πρακτικής.

Το πρώτο, και σημαντικότερο, αφορά την αισθητική των μεγαφώνων που είναι πολύ ασυνήθιστη για οικιακά ηχεία.

Το δεύτερο έχει να κάνει με την χαμηλή «ωμικότητα» των μεγαφώνων αυτοκινήτου, που τυπικά είναι 4Ω, αλλά όχι σπάνια «φλερτάρει» με τα 3Ω και με τα 2Ω ακόμα. Βέβαια αυτό ξεπερνιέται επιλέγοντας «αυστηρά» 4Ω woofer και συνυπολογίζοντας τις, σε σειρά, αντιστάσεις πτώσης τάσης για ταιριάσματα ευαισθησιών ξεπερνάς τον «σκόπελο».
Επίσης οι σύγχρονοι ενισχυτές ισχύος από 50W/8Ω κι άνω, δεν έχουν ιδιαίτερα προβλήματα αποθέματος ισχύος κι οδηγούν αδιαμαρτύρητα φορτία 4Ω.

Τελικά, γι αυτούς που αδιαφορούν για την αισθητική «παραφωνία» (ή και τους αρέσει), διαθέτουν έναν «τυπικά καλό» ενισχυτή και ακούν κυρίως «ξεσηκωτική» χορευτική μουσική, παρουσιάζω μια πρακτική εφαρμογή ηχείου με χρήση μεγαφώνων αυτοκινήτου.

https://www.skroutz.gr/s/21306596/JBL-Σετ-Ηχεία-Αυτοκινήτου-Club-622-6-5-με-70W-RMS-2-Δρόμων.html?from=catspan

https://www.skroutz.gr/s/14428755/JBL-Stage-1210-Subwoofer-Αυτοκινήτου-12-250W-RMS.html
 

Attachments

  • 1.ΚΑΜΠΙΝΑ.jpg
    1.ΚΑΜΠΙΝΑ.jpg
    259.9 KB · Views: 44
  • 2.ΑΠΟΣΒΕΣΗ  ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ.jpg
    2.ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ.jpg
    245 KB · Views: 40
  • 3.ΚΡΟΣΟΒΕΡ.png
    3.ΚΡΟΣΟΒΕΡ.png
    180.1 KB · Views: 46
  • 4.ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΓΑΦΩΝΟΥ.jpg
    4.ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΓΑΦΩΝΟΥ.jpg
    925.9 KB · Views: 44

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
15,064
Αγιοι Αναργυροι
στην 4η φωτογραφία κόβεις το σήμα προς το tweeter.. και γιατί να αγοραστεί μεγάφωνο/ηχείο με tweeter ;;
αφού υπάρχουν "καθαρά" μεγάφωνα για αυτοκίνητα χωρίς tweeter/s
 
  • Like
Reactions: STENTOR

ihodemon

Supreme Member
4 April 2019
4,287
ΑΘΗΝΑ
στην 4η φωτογραφία κόβεις το σήμα προς το tweeter.. και γιατί να αγοραστεί μεγάφωνο/ηχείο με tweeter ;;
αφού υπάρχουν "καθαρά" μεγάφωνα για αυτοκίνητα χωρίς tweeter/s
Στο car μεγάφωνα πέραν της ταμπέλας πληρώνουμε και την αντοχή τους.
σε ήλιο και θερμοκρασίες που είναι ζόρι για τις κόλλες και τους κώνους,
και την καλή λειτουργία των all in one case.
Ασε που οι ενισχυτές αυτοκινήτου είναι πιο δυνατοί απο ποτέ.
Τα car woofers είναι σχεδιασμένα για boombox με ισχυρές και σκληρές αναρτήσεις,
και προδιαγραφές που "κορυφώνουν" σε μικρά ανάλογως κουτιά.
Το μειονέκτημα που έχουν αυτές οι τακτικές είναι (συνήθως) woofer αναίσθητα
που δεν είναι θέμα για τους ενισχυτές το αυτοκινήτου.
Αρα αν διαλέξουμε car woofer για σπιτική χρήση θα πρέπει να ξέρουμε την ευαισθησία του (στις χαμηλές)
και τις παραμέτρους (Thiele/Small), που δεν παρέχονται πάντα.
Ετσι πέραν της δημιουργικής και πειραματικής διάθεσης που εγκρίνω και επαυξάνω,
δεν συμφέρει οικονομικά και ποιοτικά η επιλογή diy με ηχεία αυτοκινητου
συγκριτικά με τα μεγάφωνα ηχείων ίδιου κόστους.
 
  • Like
Reactions: vlad66

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
ο λόγος για να φτιάξει κάποιος ένα τέτοιο ηχείο είναι η αντοχή του στα πάρτυ ;;
Όχι μόνο γι αυτόν. Κυρίως διότι υπάρχει μια μεγάλη ομάδα ερασιτεχνών, νεαρής κυρίως ηλικίας, που "στήνει" ήχο στο αυτοκίνητο και είναι εξοικειωμένη με τη χροιά των μεγαφώνων αυτών, σε συγκεκριμένα "μοντέρνα" μουσικά ρεύματα.
 
  • Like
Reactions: vlad66 and mikemtb

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
στην 4η φωτογραφία κόβεις το σήμα προς το tweeter.. και γιατί να αγοραστεί μεγάφωνο/ηχείο με tweeter ;;
αφού υπάρχουν "καθαρά" μεγάφωνα για αυτοκίνητα χωρίς tweeter/s
Δεν αχρηστεύεται το tweeter;). Στην εν λόγο φωτογραφία, φαίνεται πως απαλλάσσεται από το "εργοστασιακό crossover" (1ης τάξης - μη πολωμένος ηλεκτρολυτικός), ώστε στη συνέχεια να "οδηγείται" μέσω του ενδεδειγμένου υψιπερατού φίλτρου (3ης τάξης), του crossover της 3ης εικόνας!
 
  • Like
Reactions: mikemtb

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Στο car μεγάφωνα πέραν της ταμπέλας πληρώνουμε και την αντοχή τους.
σε ήλιο και θερμοκρασίες που είναι ζόρι για τις κόλλες και τους κώνους,
και την καλή λειτουργία των all in one case.
Σωστά!
Τα car woofers είναι σχεδιασμένα για boombox με ισχυρές και σκληρές αναρτήσεις,
και προδιαγραφές που "κορυφώνουν" σε μικρά ανάλογως κουτιά.
Σωστά!
Αρα αν διαλέξουμε car woofer για σπιτική χρήση θα πρέπει να ξέρουμε την ευαισθησία του (στις χαμηλές)
και τις παραμέτρους (Thiele/Small),
Το ίδιο ισχύει για κάθε μεγάφωνο που σκοπεύουμε να "αξιοποιήσουμε", ανεξαρτήτως κατηγορίας (pro, PA, Hi-Fi ή car).
παραμέτρους (Thiele/Small), που δεν παρέχονται πάντα
Προμηθευόμαστε μεγάφωνα κατασκευαστών που σέβονται την αγορά και τα παρέχουν. Για αρχή! Όταν έχουμε πλέον τα μεγάφωνα, τα μετράμε προς επιβεβαίωση των χαρακτηριστικών.
1657061312883.png
 

Attachments

  • 1657061408436.png
    1657061408436.png
    461.9 KB · Views: 7
  • Like
Reactions: chris141266

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
15,064
Αγιοι Αναργυροι
Δεν αχρηστεύεται το tweeter;). Στην εν λόγο φωτογραφία, φαίνεται πως απαλλάσσεται από το "εργοστασιακό crossover" (1ης τάξης - μη πολωμένος ηλεκτρολυτικός), ώστε στη συνέχεια να "οδηγείται" μέσω του ενδεδειγμένου υψιπερατού φίλτρου (3ης τάξης), του crossover της 3ης εικόνας!
δεν είπα ότι αχρηστεύεται..
η απορία μου είναι γιατί να αγοραστεί τέτοιο μεγάφωνο αφού υπάρχουν "midbass" μεγάφωνα για αυτοκίνητα, χωρίς tweeter
 

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
15,064
Αγιοι Αναργυροι
Όχι μόνο γι αυτόν. Κυρίως διότι υπάρχει μια μεγάλη ομάδα ερασιτεχνών, νεαρής κυρίως ηλικίας, που "στήνει" ήχο στο αυτοκίνητο και είναι εξοικειωμένη με τη χροιά των μεγαφώνων αυτών, σε συγκεκριμένα "μοντέρνα" μουσικά ρεύματα.
αυτό ούτε που μου πέρασε από το μυαλό...
δηλαδή αυτή η ομάδα ερασιτεχνών θα "εκτιμήσει" ένα τέτοιο ηχείο καλύτερα ακόμα και από ένα ΡΑ ;;
 

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
δεν είπα ότι αχρηστεύεται..
η απορία μου είναι γιατί να αγοραστεί τέτοιο μεγάφωνο αφού υπάρχουν "midbass" μεγάφωνα για αυτοκίνητα, χωρίς tweeter
Δύο λόγοι συνηγορούν υπέρ της χρήσης ομοαξονικού αντί split. Ο πρώτος είναι η "ευθυγράμμιση" των ακουστικών κέντρων κι ο δεύτερος είναι οικονομικός (τα split μεγάφωνα είναι κατά πολύ ακριβότερα δίχως να έχουν να προσφέρουν κάτι περισσότερο, στη συγκεκριμένη σχρδίαση.
 

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
αυτό ούτε που μου πέρασε από το μυαλό...
δηλαδή αυτή η ομάδα ερασιτεχνών θα "εκτιμήσει" ένα τέτοιο ηχείο καλύτερα ακόμα και από ένα ΡΑ ;;
Τα PA "ανοίγουν" ήχο μετά κάμποσες δεκάδες βατ. Τ' αυτοκινήτου "αρπάζουν" από τα πρώτα κιόλας βατ.
Αυτός είναι ο λόγος που εξαιρετικά σπάνια χρησιμοποιούνται PA μεγάφωνα στο αυτοκίνητο.
 

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
15,064
Αγιοι Αναργυροι
Δύο λόγοι συνηγορούν υπέρ της χρήσης ομοαξονικού αντί split. Ο πρώτος είναι η "ευθυγράμμιση" των ακουστικών κέντρων κι ο δεύτερος είναι οικονομικός (τα split μεγάφωνα είναι κατά πολύ ακριβότερα δίχως να έχουν να προσφέρουν κάτι περισσότερο, στη συγκεκριμένη σχρδίαση.
τώρα πρόσεξα στο σχέδιο ότι κάνεις χρήση του tweeter... η αρχική εντύπωση ήταν ότι το έχεις "νεκρό"..

το πόστ μου Νο8 σε μπέρδεψε και δικαιολογημένα.. απολογούμαι.
 
Last edited:
  • Love
Reactions: STENTOR

ihodemon

Supreme Member
4 April 2019
4,287
ΑΘΗΝΑ
Σωστά!

Σωστά!

Το ίδιο ισχύει για κάθε μεγάφωνο που σκοπεύουμε να "αξιοποιήσουμε", ανεξαρτήτως κατηγορίας (pro, PA, Hi-Fi ή car).

Προμηθευόμαστε μεγάφωνα κατασκευαστών που σέβονται την αγορά και τα παρέχουν. Για αρχή! Όταν έχουμε πλέον τα μεγάφωνα, τα μετράμε προς επιβεβαίωση των χαρακτηριστικών.
View attachment 199787
Μπράβο στην Jbl έδωσε παραμέτρους
και στο coaxial,
και ας έχει αισθητική σαν κόκκινο
μάτι που σε κοιτάει. .
 
  • Like
Reactions: STENTOR