DIY - ΠΡΟΕΝΙΣΧΥΤΗΣ ΚΕΦΑΛΗΣ ΠΙΚΑΠ (ΜΜ)

STENTOR

Established Member
11 August 2008
124
Γαλάτσι
Το βινύλιο επέστρεψε δριμύτερο και πολλοί μεγάλοι κατασκευαστές που το είχαν εγκαταλείψει "μπήκαν πάλι στο χορό", παρουσιάζοντας νέα μοντέλα πικάπ. Πολλές εταιρίες κυκλοφορούν τις νέες μουσικές παραγωγές τους και σε βινύλιο. Η ταπεινή μου γνώμη είναι πως οι τελευταίες το κάνουν και για λόγους προστασίας δικαιωμάτων και "αντιγραφής".
Είναι δυσκολότερο και χρονοβόρο να μεταφέρεις "φρέσκια" μουσική από δίσκο βινυλίου σε ψηφιακό μέσο αποθήκευσης, διότι κατ΄αρχάς πρέπει να αγοράσεις τον δίσκο και κατά δεύτερον δεν γνωρίζω πολλούς που θα σου δάνειζαν τα βινύλιά τους για να τ' "αντιγράψεις" εσύ. Επίσης "κάποιοι επαγγελματίες" διασκεδαστές που παίζουν μουσική σε κοινωνικές εκδηλώσεις, δεν θα φορτώσουν με τόση ευκολία εκατοντάδες φρεσκοκλεμμένα Tera στους "σκληρούς" τους στο "πιτς φιτίλι".
Και δεν πρέπει να ξεχνάμε όταν βάζαμε φωτιά στα κασσετόφωνα, από τις αντιγραφές, είχαμε αγοράσει τους δίσκους και προσπαθούσαμε απλώς να τους σώσουμε από το καθημερινό και συστηματικό "όργωμα" της βελόνας μας.
Γι αυτούς που αγαπούν να κατασκευάζουν τα ενισχυτικά τους, παραθέτω τα βασικά στοιχεία που θα τους βοηθήσουν είτε να ξεκινήσουν τη δική τους σχεδίαση-κατασκευή, είτε να την κατακευάσουν βασιζόμενοι στην παρουσίαση αυτουσίως.
 

Attachments

  • 1. PHONO PREAMPLIFIER.png
    1. PHONO PREAMPLIFIER.png
    349.2 KB · Views: 49
  • 2. PSU PHONO.png
    2. PSU PHONO.png
    188.4 KB · Views: 52
  • 3. GROUNDING PHONO preamp..png
    3. GROUNDING PHONO preamp..png
    47.5 KB · Views: 37
  • 4. WIRING PHONO peamp..jpg
    4. WIRING PHONO peamp..jpg
    158.1 KB · Views: 37
  • (ΜΜ) PHONO CARTRIDGE LOADING.png
    (ΜΜ) PHONO CARTRIDGE LOADING.png
    59.4 KB · Views: 47
  • Like
Reactions: vlad66

ihodemon

Supreme Member
4 April 2019
3,504
ΑΘΗΝΑ
Το βινύλιο επέστρεψε δριμύτερο και πολλοί μεγάλοι κατασκευαστές που το είχαν εγκαταλείψει "μπήκαν πάλι στο χορό", παρουσιάζοντας νέα μοντέλα πικάπ. Πολλές εταιρίες κυκλοφορούν τις νέες μουσικές παραγωγές τους και σε βινύλιο. Η ταπεινή μου γνώμη είναι πως οι τελευταίες το κάνουν και για λόγους προστασίας δικαιωμάτων και "αντιγραφής".
Είναι δυσκολότερο και χρονοβόρο να μεταφέρεις "φρέσκια" μουσική από δίσκο βινυλίου σε ψηφιακό μέσο αποθήκευσης, διότι κατ΄αρχάς πρέπει να αγοράσεις τον δίσκο και κατά δεύτερον δεν γνωρίζω πολλούς που θα σου δάνειζαν τα βινύλιά τους για να τ' "αντιγράψεις" εσύ. Επίσης "κάποιοι επαγγελματίες" διασκεδαστές που παίζουν μουσική σε κοινωνικές εκδηλώσεις, δεν θα φορτώσουν με τόση ευκολία εκατοντάδες φρεσκοκλεμμένα Tera στους "σκληρούς" τους στο "πιτς φιτίλι".
Και δεν πρέπει να ξεχνάμε όταν βάζαμε φωτιά στα κασσετόφωνα, από τις αντιγραφές, είχαμε αγοράσει τους δίσκους και προσπαθούσαμε απλώς να τους σώσουμε από το καθημερινό και συστηματικό "όργωμα" της βελόνας μας.
Γι αυτούς που αγαπούν να κατασκευάζουν τα ενισχυτικά τους, παραθέτω τα βασικά στοιχεία που θα τους βοηθήσουν είτε να ξεκινήσουν τη δική τους σχεδίαση-κατασκευή, είτε να την κατακευάσουν βασιζόμενοι στην παρουσίαση αυτουσίως.
Κλασσικός pre με προσεγμένη τροφοδοσία Ωραίος..
Αν ξεμπέρδευες κατευθείαν με τσιπακια 78χχ, 7915 θα άλλαζε κάτι στην τροφοδοσία,
αντί της παραπάνω σταθεροποίησης του σχεδίου?
Ποιά είναι η γνώμη σου?
 

STENTOR

Established Member
11 August 2008
124
Γαλάτσι
Κλασσικός pre
Eυχαριστώ για τα θετικά σου σχόλια. Κλασικός σαν φιλοσοφία ναι. Αλλά (1) ενσωματωμένο φίλτρο ραμπλ που "φουσκώνει" εκεί που "κόβει" ώστε να μην "αισθάνεσαι" πως έχεις φίλτρο (2) προηγείται "υποβάθμιση" των υψηλών προ της ενίσχυσης των "χαμηλομεσαίων" αντί του κλασικού αντίστροφου, ώστε ν' ακούγονται λιγότερο οι γρατσουνιές (χριτς-χρατς) στους δίσκους και (3) ασυνήθιστα μεγάλη ενίσχυση και (4) οι στοχευμένες επιλογές φορτίου κεφαλής ήρθαν μετά χρονοβόρων ακροάσεων με πολλές κεφαλές, είτε που κατά καιρούς είχα, είτε που δανειζόμουν.
 
Last edited:

STENTOR

Established Member
11 August 2008
124
Γαλάτσι
Αν ξεμπέρδευες κατευθείαν με τσιπακια 78χχ, 7915 θα άλλαζε κάτι στην τροφοδοσία,
αντί της παραπάνω σταθεροποίησης του σχεδίου?
Το δεύτερο είναι SHUNT σταθεροποιητής τάσης και κάνει ουσιαστική και θετική διαφορά στα άκρα του φάσματος.
Μόνο με τα 78XX & 79XX δεν θα έχεις σωστό αποτέλεσμα (μείωση λεπτομέρειας, πλαδαρό μπάσο κι έλλειψη "αέρα" στα πρίμα).
Τα LM317 & LM337 μπορούν να δώσουν θαυμάσια αποτελέσματα, αν δεν "συμπαθείς" τα τροφοδοτικά SHUNT και προτιμάς τα SERIES. Η εμπειρία μου είναι πως για να δουλέψουν σωστά τα LM3X7, αν και ο κατασκευαστής ορίζει στα 10mA το κατώφλι ομαλής λειτουργίας, πρέπει να τα "ζορίσεις" περισσότερο στα 20mA τουλάχιστον.
 

Attachments

  • PSU -PHONO STAGE.png
    PSU -PHONO STAGE.png
    739.2 KB · Views: 18
Last edited:

ihodemon

Supreme Member
4 April 2019
3,504
ΑΘΗΝΑ
Eυχαριστώ για τα θετικά σου σχόλια. Κλασικός σαν φιλοσοφία ναι. Αλλά (1) ενσωματωμένο φίλτρο ραμπλ που "φουσκώνει" εκεί που "κόβει" ώστε να μην "αισθάνεσαι" πως έχεις φίλτρο (2) προηγείται "υποβάθμιση" των υψηλών προ της ενίσχυσης των "χαμηλομεσαίων" αντί του κλασικού αντίστροφου, ώστε ν' ακούγονται λιγότερο οι γρατσουνιές (χριτς-χρατς) στους δίσκους και (3) ασυνήθιστα μεγάλη ενίσχυση και (4) οι στοχευμένες επιλογές φορτίου κεφαλής ήρθαν μετά χρονοβόρων ακροάσεων με πολλές κεφαλές, είτε που κατά καιρούς είχα, είτε που δανειζόμουν.
Αυτές οι παρεμβάσεις κάνουν θεαματικές διαφορές στον ήχο
Μία μικρότερη ανάδραση, λιγη ενίσχυση παραπάνω.αλλάζουν τον ήχο,
και θέλει εργατώρες και κυρίως όρεξη για να πάρεις ότι μπορείς απο το σχέδιο.
Ενδιαφέρουσα η φιλοσοφία μείωσης κάποιων συχνοτήτων,
που σηκώνει πολυ συζήτηση, κυρίως απο τούς πολέμιους των φίλτρων,
αλλά έτσι και αλλιώς η RIAA φιλτράρισμα είναι..
Ολα τα λεφτά η προσαρμογή κεφαλών στην είσοδο του pre, μπράβο σου..
 
  • Love
Reactions: STENTOR

ihodemon

Supreme Member
4 April 2019
3,504
ΑΘΗΝΑ
Το δεύτερο είναι SHUNT σταθεροποιητής τάσης και κάνει ουσιαστική και θετική διαφορά στα άκρα του φάσματος.
Μόνο με τα 78XX & 79XX δεν θα έχεις σωστό αποτέλεσμα (μείωση λεπτομέρειας, πλαδαρό μπάσο κι έλλειψη "αέρα" στα πρίμα).
Τα LM317 & LM337 μπορούν να δώσουν θαυμάσια αποτελέσματα, αν δεν "συμπαθείς" τα τροφοδοτικά SHUNT και προτιμάς τα SERIES. Η εμπειρία μου είναι πως για να δουλέψουν σωστά τα LM3X7, αν και ο κατασκευαστής ορίζει στα 10mA το κατώφλι ομαλής λειτουργίας, πρέπει να τα "ζορίσεις" περισσότερο στα 20mA τουλάχιστον.
Προσωπικά δεν είχα πρόβλημα με τα +-78xx, ούτε π.χ πλαδαρά μπάσα,
αρκεί μετασχηματιστής και πυκνωτές να έχουν σωστές τιμές.
Εχω δεί άριστα αποτελέσματα όμως με LM οπως σωστά έγραψες.
Εκει που είχα διαφορές όπως αυξημένη διαύγεια μηδέν κόκκος κ.α. (σε όλους τους preamp),
ήταν με σχολαστική απομόνωση της πλακέτας mm
απο το τροφοδοτικό (και ακόμα περισσότερο όταν έχουμε πλακέτα για mc low input).
Ενα tip που θα βοηθήσει τους επίδοξους που θα ασχοληθούν με τη ψαγμένη σου σχεδίαση..
 
  • Love
Reactions: STENTOR

STENTOR

Established Member
11 August 2008
124
Γαλάτσι
Εκει που είχα διαφορές όπως αυξημένη διαύγεια μηδέν κόκκος κ.α. (σε όλους τους preamp),
ήταν με σχολαστική απομόνωση της πλακέτας mm
Έχεις απόλυτο δίκιο για τη θωράκιση!!!
1655569475424.png
Προσωπικά δεν είχα πρόβλημα με τα +-78xx, ούτε π.χ πλαδαρά μπάσα,
αρκεί μετασχηματιστής και πυκνωτές να έχουν σωστές τιμές.
Δεν θα διαφωνήσω! Αν γίνει η σωστή επιλογή των "συνοδών" υλικών, "ζορίσεις" τα 78(9)ΧΧ με φορτίο τουλάχιστον 20mA και "παίξεις" με NE5532 όλα καλά. Ειδικά στα μπάσα το τσιπάκι αυτό είναι αξεπέραστο.
 
  • Like
Reactions: ihodemon

ihodemon

Supreme Member
4 April 2019
3,504
ΑΘΗΝΑ
κάνετε κάτι για απομόνωση του Μ/Σ ;;;
Επίσης για θωράκιση τοροειδών..
 
  • Like
Reactions: STENTOR

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
10,847
Αγιοι Αναργυροι
Δεν "απομονώνω" μηχανικά τον μετασχηματιστή. Αντίθετα "απομονώνω" σχολαστικά τις πλακέτες.
View attachment 199008
Επίσης για θωράκιση τοροειδών..
σε πλακέτα που ήδη ήταν απομονωμένη με λάστιχο στους αποστάτες, άκουγα ελαφρύ βουητό με το στηθοσκόπιο στο σασί.
έκανα λοιπόν το εξής με θεαματικά αποτελέσματα:
1ον. ο Μ/Σ ήταν στηριγμένος σε ακρυλική βάση και αυτό "βόλεψε" πολύ...

IMG_20220605_155405[1].jpg

τάπωσα την τρύπα της βίδας του τοροειδή και τύλιξα την ακρυλική βάση με χαρτοταινία..

IMG_20220605_155951[1].jpg

σε ευθυγραμμισμένη επιφάνεια έριξα υγρό λάστιχο στην χαρτοταινία και περίμενα 1 μέρα για να "πήξει" καλά.
το υλικό δουλεύει με καταλύτη , υπάρχουν και άλλα ανάλογα με αυτό αλλά την περίοδο που το έψαχνα δεν βρήκα κάτι άλλο

IMG_20220605_160353[1].jpg


IMG_20220605_161423[1].jpg


την επόμενη μέρα έβαλα την βάση με το εκμαγείο στο σασί και πέρασα την βίδα του Μ/Σ.
το αυξημένο μήκος του συνόλου με το ζόρι επέτρεψε λίγες στροφές στο παξιμάδι ασφαλείας..


IMG_20220605_191252[1].jpg


IMG_20220605_191558[1].jpg


ο "θόρυβος" με το στηθοσκόπιο στο σασί έπεσε σε πολύ καλύτερα επίπεδα, αλλά δεν έμεινα 100% ικανοποιημένος.

στο επόμενο πόστ, η τελική λύση που έδωσε το άριστο αποτέλεσμα....
 
Last edited:
  • Love
Reactions: STENTOR

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
10,847
Αγιοι Αναργυροι
μετά από αρκετή σκέψη είπα να δοκιμάσω "ελεγχόμενη πίεση" στον Μ/Σ..

η αγορά μακρύτερης βίδας ήταν επιβεβλημένη..
σε μαγαζί με ελατήρια πήρα ένα στην κατάλληλη διάμετρο και με την κατάλληλη ελαστικότητα.. (όχι πολύ σκληρό).
μαζί με αυτά και ένα φαρδύ λάστιχο σιλικόνης από τα υδραυλικά είδη.. (λάστιχο στεγανοποίησης για καζανάκια δλδ)

IMG_20220616_142245[1].jpg

έκοψα το ελατήριο στο μήκος του σπειρώματος, το λάστιχο πρώτο πρώτο στο σασί και όλα τα άλλα όπως πριν από πάνω...

IMG_20220616_142341[1].jpg


IMG_20220616_142717[1].jpg

ροδέλα, ελατήριο, ξανά ροδέλα και το παξιμάδι από πάνω..


IMG_20220616_142814[1].jpg


μια κόντρα από κάτω στο κεφάλι της βίδας και σφίξιμο στο παξιμάδι σιγά σιγά..
το μηχάνημα αναμμένο και με το ένα χέρι στο παξιμάδι, με το άλλο στο στηθοσκόπιο για να ακούσω πότε θα "σκάσει μύτη το βουητό"...


IMG_20220616_143654[1].jpg


μέχρι εκεί έσφιξα, δεν υπήρχε λόγος για περισσότερη πίεση, το βουητό δεν εμφανίστηκε ποτέ !

IMG_20220616_143839[1].jpg

εδώ φυσικά πρόκειται για phono με πάνω από μια ντουζίνα λυχνίες , των οποίων τα νήματα "ακούνε" διάφορα....
ένα τρανζιστοράτο μηχανάκι προφανώς δεν έχει την ίδια "ανάγκη", αλλά κακό δεν θα κάνει να δοκιμάσει κάποιος κάτι ανάλογο στην περίπτωση που ο Μ/Σ είναι στο ίδιο σασί με το υπόλοιπο κύκλωμα και τα υλικά.
 
  • Love
Reactions: STENTOR

STENTOR

Established Member
11 August 2008
124
Γαλάτσι
σε πλακέτα που ήδη ήταν απομονωμένη με λάστιχο στους αποστάτες, άκουγα ελαφρύ βουητό με το στηθοσκόπιο στο σασί.
Είδα λυχνίες στο σασί σας!:love:
Καταλαβαίνω τη μέριμνά σας για για εξάλειψη των κραδασμών του μετασχηματιστή. Εξαιρετικές ιδέες και το υγρό λάστιχο και χρήση του στηθοσκοπίου!
Όποτε δουλεύω λυχνίες, χρησιμοποιώ ένα υποσασί αλουμινίου 3mm στο οποίο και στερεώνω τον μετασχηματιστή(-ές). Κατόπιν στερεώνω το υποσασί στο κουτί με τέσσερα μικρά σινεμπλόκ.
1655579734501.png
Επίσης έχω πρακτικά διαπιστώσει πως ένα φίλτρο δικτύου για συνεχές, λειτουργεί, κι εξαφανίζει σχεδόν (99%) το τρίξιμο των τοροειδών πριν ακόμα απομονωθούν μηχανικά από το σασί..
 
  • Like
Reactions: aroS3 and vlad66

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
10,847
Αγιοι Αναργυροι
Είδα λυχνίες στο σασί σας!:love:
Καταλαβαίνω τη μέριμνά σας για για εξάλειψη των κραδασμών του μετασχηματιστή. Εξαιρετικές ιδέες και το υγρό λάστιχο και χρήση του στηθοσκοπίου!
Όποτε δουλεύω λυχνίες, χρησιμοποιώ ένα υποσασί αλουμινίου 3mm στο οποίο και στερεώνω τον μετασχηματιστή(-ές). Κατόπιν στερεώνω το υποσασί στο κουτί με τέσσερα μικρά σινεμπλόκ.
View attachment 199023
Επίσης έχω πρακτικά διαπιστώσει πως ένα φίλτρο δικτύου για συνεχές, λειτουργεί, κι εξαφανίζει σχεδόν (99%) το τρίξιμο των τοροειδών πριν ακόμα απομονωθούν μηχανικά από το σασί..
που υπάρχουν τόσο μικρά σινεμπλόκ;;
στα μαγαζιά που συχνάζω το μικρότερο είναι για να κρατάει κινητήρα.... :ROFLMAO:

θέλω κάτι ανάλογο να εφαρμόσω στον τελικό μου που ο Μ/Σ του "χαλάει κόσμο"
 

STENTOR

Established Member
11 August 2008
124
Γαλάτσι
ροδέλα, ελατήριο, ξανά ροδέλα και το παξιμάδι από πάνω..
Συγχαρητήρια vlad66 που λύσατε ένα σύνθετο πρόβλημα με κοινά μέσα. Θα υιοθετήσω την ιδέα σας και ΦΥΣΙΚΑ θ΄αναφέρω την "πατρότητά" της όταν με ρωτούν!
Βλέποντας τις φωτογραφίες θαύμασα το σασί και την τακτική καλωδίωση. Πολλές λάμπες και πολύ υλικό αδελφέ !!! Από την όλη "εικόνα" και από διαίσθηση θεωρώ πως έχετε εξαιρετική απόδοση!
 

STENTOR

Established Member
11 August 2008
124
Γαλάτσι
που υπάρχουν τόσο μικρά σινεμπλόκ;;
Σίγουρα θα βρεις ό,τι ζητάς. Τον γνωρίζω χρόνια και χρόνια και πάντα είχε λύση να προτείνει!
1655581380102.png
 
  • Like
Reactions: vlad66

STENTOR

Established Member
11 August 2008
124
Γαλάτσι
Σίγουρα θα βρεις ό,τι ζητάς. Τον γνωρίζω χρόνια και χρόνια και πάντα είχε λύση να προτείνει!
View attachment 199033
Απέναντι από το κτίριο τη ΔΕΗ. Η στάθμευση είναι ένα θέμα!
 

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
10,847
Αγιοι Αναργυροι
Συγχαρητήρια vlad66 που λύσατε ένα σύνθετο πρόβλημα με κοινά μέσα. Θα υιοθετήσω την ιδέα σας και ΦΥΣΙΚΑ θ΄αναφέρω την "πατρότητά" της όταν με ρωτούν!
Βλέποντας τις φωτογραφίες θαύμασα το σασί και την τακτική καλωδίωση. Πολλές λάμπες και πολύ υλικό αδελφέ !!! Από την όλη "εικόνα" και από διαίσθηση θεωρώ πως έχετε εξαιρετική απόδοση!
ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια!
(στον ενικό σας παρακαλώ... :LOL:)

το μηχάνημα σαφώς και δεν είναι δική μου σχεδίαση, δεν φτάνω ούτε "μια ... από τα ... " του σχεδιαστή του!
το συγκεκριμένο είναι πρωτότυπο και όχι μοντέλο παραγωγής.
τα κανονικά δεν έχουν το παραμικρό θέμα θορύβου μιας και δοκίμασα και άκουσα ένα ενός φίλου εδώ στο φόρουμ πριν ένα χρόνο περίπου.
όμως επειδή δεν ήταν δικό μου και ήταν ολοκαίνουργιο, δεν το "εξέτασα" σε βάθος για να δω τι έχουν εφαρμόσει οι σχεδιαστές του.
 

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
10,847
Αγιοι Αναργυροι
Σίγουρα θα βρεις ό,τι ζητάς. Τον γνωρίζω χρόνια και χρόνια και πάντα είχε λύση να προτείνει!
View attachment 199033
δεν τον ήξερα αυτόν... είμαι υπόχρεος!!
ήδη είδα κάτι ελαστικά προφίλ για καπάκι πικάπ που χάθηκαν και έσπαγα το κεφάλι μου τι να βάλω στην θέση τους !!!