diy subwoofer - done

Nickbmw

Established Member
22 February 2014
208
Χαιρετώ τα μέλη. Είπα να κάνω μια σύντομη "παρουσίαση" του custom subwoofer που σχεδόν έχω τελειώσει. Εδώ και κάποια χρόνια δεν είχα subwoofer στο hifi του αυτοκινήτου, και μπορώ να πω ότι μου έλειψε η αίσθηση του χαμηλού να με γαργαλάει στο κάθισμα :smash: Έτσι πήρα την απόφαση, και μετά από αρκετό ψάξιμο/έρευνα, παρήγγειλα ένα 12ιντσο subwoofer της Sundown audio, το SA-12 D2. Όπως μαρτυρά η κωδική ονομασία του driver, είναι διπλού πηνίου με 2 Ohm αντίσταση το κάθε πηνίο, οπότε μπορεί να συνδεθεί είτε ως 4 Ohm είτε ως 1 Ohm, σε ενισχυτές που είναι 1 ohm stable βέβαια. Ο ενισχυτής που βρίσκεται στο αμάξι εδώ και 3 χρόνια είναι ο τετρακάναλος Hertz EP4x, ο οποίος είναι class A/B και μπορεί να αποδώσει 4x100 RMS στα 4 Ohm, ή 4x160 στα 2Ohm. Τα 2 πίσω κανάλια γεφυρωμένα μπορούν να αποδώσουν 300W RMS στα 4 Ohm, και δεν προβλέπεται από τον κατασκευαστή πιο χαμηλή αντίσταση σε γεφυρωμένη σύνδεση. Οπότε, μαζί με το subwoofer, έγινε η παραγγελία και για έναν class D Magnat, τον Power Core One Limited, ο οποίος μπορεί να αποδώσει 600W RMS στα 4 Ohm, ή 1250W RMS στο 1 Ohm. Η Sundown audio δίνει το SA-12 ως 600W RMS, αλλά κατά γενική ομολογία αντέχει πολύ παραπάνω, μάλιστα ο ίδιος ο τεχνικός της Sundown μου πρότεινε να συνδέσω το sub στο 1 Ohm και απλά να μην βάλω το gain στο max (που έτσι κι αλλιώς δε θα το έκανα).

Έπειτα λύση για την καμπίνα του driver της Sundown. Δεν μ'αρέσουν και πολύ οι έτοιμες κατασκευές ποιοτικά, και δεν είναι και matched στον εκάστοτε driver, οπότε ακολούθησα την πιο εγγυημένη λύση και έφτιαξα την καμπίνα που προτείνει η Sundown στο site της για το συγκεκριμένο sub, σε σχεδίαση ported. (δεν έχω δοκιμάσει ποτέ sealed και δεν θελω να το ρισκάρω και να μη μου αρέσει). Η καμπίνα είναι tuned στα 35Hz, και είναι αρκετά μεγάλη. Για την κατασκευή χρησιμοποιήθηκε MDF 19mm, το οποίο παρήγγειλα σε κομμάτια έτοιμα κομένα από τοπικό ξυλουργείο, και ακολουθήθηκε πιστά το σχέδιο της Sundown. Mερικές φωτογραφίες.

Προβάρισμα και μαρκάρισμα όλων των κομματιών με μολύβι έτσι ώστε να ξέρω ακριβώς που θα τρυπήσω :

DSC00118_zps3ce9fded.jpg


Και σχεδόν τελειωμένο (λέω σχεδόν γιατί θα ντυθεί με μοκέτα πρωτού θεωρηθεί ολοκληρωμένο) :

DSC00123_zps127792c3.jpg


Ο driver της Sundown στη θέση του για δοκιμή :

DSC00125_zpse1411cbf.jpg


Ο driver της Sundown :

DSC00098_zps4a8ac6a4.jpg



Χρησιμοποιήθηκε μπόλικη κόλα Atlacoll, και βίδωμα σε κάθε δυνατό σημείο (συνολικά έβαλα 96 βίδες αφού είχα πάρει 100 και περίσεψαν 4). Πρωτού βιδώσω τρύπησα με ψιλό τρυπανάκι 2mm, για να μην ανοίξει το MDF από τις βίδες. Το συνολικό βάρος της κατασκευής είναι εντυπωσιακό και είναι 33,5 κιλά, και θα ανέβει λίγο ακόμα όταν ντυθεί με την μοκέτα. Λαμβάνοντας υπόψην ότι δεν είναι καν ενεργό, είναι να απορείς για την ποιότητα κατασκευής των έτοιμων sub για οικιακή χρήση. Δεν χρησιμοποίησα κάποιο ηχοαποροφητικό υλικό μέσα, τουλάχιστον προς το παρόν, καθώς θα αλλοιώσει τα ακουστικά χαρακτηριστικά της καμπίνας. Και δεν αποκλείεται καθόλου το sub αυτό να χρησιμοποιηθεί και για οικιακή χρήση. Ανυπομονώ να το ακούσω :ears: Αυτά προς το παρόν!
 

n_olympios

Supreme Member
17 June 2006
3,619
Εύγε!

Μου φαίνεται παράξενο που η Sundown δε δείχνει στα σχέδιά της στρογγυλεμένες ακμές. Παίζει μεγάλο ρόλο στα ported κουτιά (ακόμη και σε slot ports όπως αυτή) οι ακμές να είναι στρογγυλεμένες γιατί έτσι διευκολύνεται η ροή του αέρα και μειώνεται ο θόρυβος.

Επίσης προσωπικά θα έβαζα διπλή μπάφλα και νεύρα στο εσωτερικό της καμπίνας. Από την άλλη τείνω πάντα να κάνω αυτό που λέγεται over-engineering, οπότε ίσως και να μη χρειάζεται κάτι τέτοιο σε αυτή την περίπτωση...
 

Nickbmw

Established Member
22 February 2014
208
Εύγε!

Μου φαίνεται παράξενο που η Sundown δε δείχνει στα σχέδιά της στρογγυλεμένες ακμές. Παίζει μεγάλο ρόλο στα ported κουτιά (ακόμη και σε slot ports όπως αυτή) οι ακμές να είναι στρογγυλεμένες γιατί έτσι διευκολύνεται η ροή του αέρα και μειώνεται ο θόρυβος.

Επίσης προσωπικά θα έβαζα διπλή μπάφλα και νεύρα στο εσωτερικό της καμπίνας. Από την άλλη τείνω πάντα να κάνω αυτό που λέγεται over-engineering, οπότε ίσως και να μη χρειάζεται κάτι τέτοιο σε αυτή την περίπτωση...


Eύστοχη η παρατήρηση σου, σκέφτηκα κι εγώ να βάλω ενισχύσεις και 45αρες γωνιες στην θύρα εκτόνωσης, αλλά είπα να κάνω αυτό που δείχνει η sundown, αλλιώς μετά κάνω άλλο κουτί αν δε μου αρέσει
 

Nickbmw

Established Member
22 February 2014
208
Κι αυτό ειναι μια καλή ιδέα για το κουτί, next project αν δε μου αρέσει αυτό που έφτιαξα.

 

Nickbmw

Established Member
22 February 2014
208
Λοιπόν, δεν κρατήθηκα, το έβαλα να παίξει πριν παραλάβω τον mono class D που θα το οδηγήσει. Έχω συνδέσει τα εμπρός και πίσω ηχεία στα 2 εμπρός κανάλια παράλληλα (2 Ohm φορτίο, προβλέπεται από τον κατασκευαστή), και τα 2 πίσω γεφυρωμένα για το sub, με το sub συνδεδεμένο στα 4 Ohm. Με 300W RMS "μόνο" να πηγαίνουν στο sub (θεωρητικά) γίνεται... πάρτυ :drummer: Το μπάσο είναι απίστευτα βαθύ και δυνατό, και ο driver με αυτή την οδήγηση δε δείχνει να ζορίζεται πουθενά, μάλλον ζητάει ρεύμα :smash: Τα "κακά" Mp3 τώρα κάνουν μπαμ από τα πρώτα δευτερόλεπτα πολύ περισσότερο από πριν, αλλά όσα είναι αξιοπρεπή σε ανταμοίβουν με καθαρό δυνατό χαμηλό. Η ταχύτητα του χαμηλού σε (πολύ) ψηλές εντάσεις δεν είναι κορυφαία, αλλά αυτό είναι αναμενόμενο με driver που έχει 20mm xmax one way. Ακόμα θέλει πολύ δουλειά καθώς οι συχνότητες αποκοπής ρυθμίστηκαν πρόχειρα προς το παρόν. Κρατώντας όλες τις ισοσταθμίσεις εκτός, το sub ειναι απολυτα μουσικό και δεν επεμβαίνει δυναμικά στην μουσική, απλά σου δίνει αυτό που πριν έλειπε. Αν το επιθυμείς όμως, επεμβαίνοντας στην ισοστάθμιση, γίνεται πολύ αισθητό, εντός και εκτός οχήματος :hanged:
Bέβαια, η οδήγηση έτσι δεν ειναι ιδανική γιατί φτάνω τον τετρακάναλο στα όρια του, και οδηγώντας με ένα ζεύγος εξόδων και τα 4 ηχεία, η συχότητα αποκοπής χαμηλών είνα συμβιβασμός καθώς ειναι πολύ διαφορετικά τα 6" διαιρούμενα εμπρός με τα 6x9 οβάλ πίσω, που μπορούν να κατέβουν σαφώς πιο χαμηλά. Οπότε οι πρώτες εντυπώσεις ειναι απόλυτα θετικές και το όλο σύστημα αναμένεται να γίνει πολύ καλύτερο με την άφιξη του 2ου ενισχυτή την επόμενη εβδομάδα.