DSCH:String quartet no 8:Come and See.

17 June 2006
62,715
Χολαργός
1960.Δρέσδη.Ιούλιος..
Ο Dimitri Shostakovich βρίσκεται εκεί γιά νά ''συνδράμει'' σέ ένα film σχετικά μέ τούς Βομβαρδισμούς τής Δρέσδης.
Ειναι πλέον 54 ετών ,και έχει αρχίσει η εποχή τής αποσταλινοποίησης.

Ο συνθέτης βρίσκεται σέ τραγική ψυχολογική κατάσταση ,ενώ έχει προσβληθεί απο κάποια νόσο τού κεντρικού νευρικού συστήματος πού τού προκαλεί τρόμο τών χεριών,μυϊκή αδυναμία και δυσχέρεια στήν βάδιση..

Περίπου εκείνη τήν περίοδο γίνεται και μέλος τού Κ.Κ.Σ.Ε. ,γεγονός δυσερμήνευτο ,πού έχει προκαλέσει έκπληξη στούς καλλιτεχνικούς κύκλους τής Ε.Σ.Σ.Δ.

Μέσα σέ τρείς μέρες (12-14Ιουλίου)συνθέτει τό 8ο κουαρτέτο εγχόρδων πού φαινομενικά τό αφιερώνει στά θύματα τού φασισμού καί τού πολέμου(''to the victims of fascism and war''-η φράση εντός εισαγωγικών-)..

Τό έργο αργότερα μεταγράφηκε απ´τον Rudolph Barshai γιά ορχήστρα εγχόρδων (γνωστό ως Chamber Orchestra op.110 a).

O ίδιος ο συνθέτης έλεγε πώς όταν συνέθετε τό έργο βρισκόταν στά πρόθυρα τής αυτοκτονίας καί πώς έκλαιγε συχνά πάνω απ´τίς παρτιτούρες..

Το 8ο κουαρτέτο ,έργο εικοσάλεπτο περίπου,αποτελεί γιά τον Shostakovich τήν αυτοβιογραφία του,τήν αποτύπωση τού ''μεγάλου τρόμου'',αλλά και έναν ποταμό μουσικών αναμνήσεων πού βάδιζαν παράλληλα μέ τήν εμφανή,αλλά καί τήν ''κάτω απ´τήν επιφάνεια '' ζωή του.

Ο συνθέτης κατόρθωσε νά επιβιώσει όλων τών Σταλινικών εκκαθαρίσεων ,ζώντας κάτω από ένα διαρκές καθεστώς φόβου και μέ τον Στάλιν νά παίζει μαζί του τό παιχνίδι τής ''γάτας μέ τό ποντίκι'',άλλοτε επιβραβεύοντάς τον και άλλοτε διασύροντάς τον μέσω τού επίσημου κομματικού τύπου ή καί τών γραφειοκρατών- καλλιτεχνών ''σκερβελέδων''...

Εργο χωρισμένο σέ 5 μέρη,εκ τών οποίων 3 Largo.......

1. Largo 4.52
2. Allegro molto 2.52
3. Allegretto 4.14
4. Largo 5.23
5. Largo3.28

O συνθέτης συχνά ''συστηνόταν'' μουσικά μέ τις 4 νότες πού αντιστοιχούσαν στά αρχικά τού ονόματός του (στήν Γερμανική αλφάβητο) DSCH,πού στήν ουσία ήταν και η κρυφή υπογραφή του...

Το κουαρτέτο ξεκινά ακριβώς μέ αυτό το μοτίβο,τό οποίο επανεμφανίζεται συχνά σέ ολόκληρη τήν σύνθεση..
Συγχρόνως εμφανίζεται σέ δεύτερο επίπεδο ένα άλλο μουσικο θέμα πού αποτελείται απο 5 νότες ,πού δρά σάν ένα συνεχές ''πένθιμο εμβατήριο''.

Μέσα απο τό 8ο κουαρτέτο περνούν σάν κινηματογραφική ταινία θέματα από άλλα έργα τού Shostakovich,όπως ο Εβραϊκός χορός απ´τό piano trio no 2,τό cello concerto No 1,η 1η , 5η καί 10η Συμφωνία, η 2η σονάτα γιά πιάνο,αλλά και η γιά πολλά χρόνια απαγορευμένη αλλά και αγαπημένη του όπερα,η αριστουργηματική Lady Macbeth of Mtsensk..

Το πρώτο Largo δραματικό ,πένθιμο και περίκλειστο συσσωρεύει μεγάλο βαθμό αγχώδους (σέ βαθμό α-κινητικό)ενέργειας η οποία εκτινάσσεται κυριολεκτικά στό Allegro Molto πού θυμίζει τήν ''Μηχανή τού Χασάπη'' πού θερίζει ότι συναντά στό διάβα της ...Μνήμες τού Πολεμου ,μνήμες τής Κρατικής Τρομοκρατίας τού 36??Πιθανότατα και τά δυό...

3 λεπτά θυελλώδους και ασφυκτικής μουσικής πού ανατριχιάζει και καθηλώνει ,μέ ενδιάμεσα περάσματα τής Εβραϊκής μελωδίας τού 2ου piano trio..

To τρίτο μέρος ένα scherzo σάν Danse Macabre γεμάτο ειρωνεία ,σάν χορός μέ τον Διάβολο ,ένα bras de fer θανάτου,μέ στροβιλιστικές μελωδίες πού τίς διακόπτει ο ήχος τού βιολιού πού στριγκλίζει επί τούτου ...

Το 4ο μέρος μοιάζει μέ σκηνή αποκάλυψης καί ξετυλίγει τό νήμα τού κουαρτέτου μέ τόν σχεδόν μεταλλικό ήχο από τρείς νότες πού ακούγονται σάν τίς αντίστοιχες τής 5ης τού Beethoven ,μόνον πού εδώ ειναι σκληρές,αδυσώπητες καί δέν αφήνουν κανένα περιθώριο γιά νά περάσει ίχνος φωτός απ´τά κλειστά παραθυρόφυλλα..

Ακόμα και όταν στό εν λόγω Largo παρεμβάλλεται ένα λυρικό μέτρο σάν προσευχή,εμφανίζονται αυτές οι τρείς νότες ξαφνικά γιά νά θυμίσουν τον συνεχή κίνδυνο πού διατρέχει η ζωή και ο κόσμος ολόκληρος,λές και τίποτα δέν εξαρτάται απ´τον ιδιο τον άνθρωπο..
Ειναι μιά απ´τις συγκλονιστικότερες αναπαραστάσεις τού Τρόμου που προκαλεί η αβεβαιότητα τού Πολέμου μέσα μας αλλά καί έξω μας και ειδικά σέ περιόδους εκτάκτων συνθηκών...

Σάν μιά διαρκής αναμονή τού συνθέτη ,μήν και κτυπήσει τήν πόρτα του κάποιο βράδυ ή μυστική αστυνομία καί τόν πάρει γιά ανάκριση καί τον εξαφανίσει ,οπως στίς κατάπτυστες δίκες τού 36 πού εξοντώθηκε όλη η πρώτη μεγάλη γενιά τής Επανάστασης τού 1917 γιά νά εγκαθιδρυθεί οριστικά και αμετάκλητα η ολοκληρωτική γραφειοκρατία.

Το 4ο μέρος ειναι ένα μουσικό αριστούργημα..................μιά πεντάλεπτη έκρηξη συναισθημάτων κρυμένων γιά χρόνια ολόκληρα πού φάνταζαν αιώνες..

Το τελευταίο μέρος θλιμένο,μέ μιά φαινομενική ησυχία ,πού στάζει θρήνο γιά μιά ζωή πού υποχρεώθηκε νά υπάρξει σέ πολλαπλά επίπεδα ,άλλοτε ειλικρινής,άλλοτε υποκρινόμενη,μονίμως ταλαντούχα και αποκαλυπτόμενη μονον μέ τρόπους πού ένας μεγάλος καλλιτέχνης ειναι ικανός νά ''ανακαλύψει''..

Εργο ζωής,έργο σκληρό ,έργο θρυματισμού αλλά και γενναιότητας,έργο αντάξιο τού μεγαλύτερου συνθέτη τού 20ού αιώνα,έργο πού επιβίωσε μέσα απο τίς Συμπληγάδες τού καιρού του πέρα απο Συστήματα ,απ´τον Ανθρωπο γιά τον Ανθρωπο...
Τέτοιο ειναι τό 8ο κουαρτέτο τού Dimitri Shostakovich ενός ευφυούς παιδιού μιάς πολυτάραχης εποχής,πού σήμερα ξαναορθώνεται μπροστά μας μέ ακόμα πιό ''υποχθόνιο'' τρόπο..
Ο Μεγάλος Τρόμος ................................................

000d7fb8_medium.jpeg



images


000992c2_medium.jpeg



Tά λόγια του ίδιου τού Συνθέτη ειναι χαρακτηριστικά και περιγράφουν μέ τον καλύτερο τρόπο τήν εποχή του:''I feel eternal pain for those who were killed by Hitler, but I feel no less pain for those killed on Stalin's orders.
I suffer for everyone who was tortured, shot, or starved to death. The majority of my symphonies are tombstones.
Too many of our people died and were buried in places unknown to anyone, not even their relatives.
Where do you put the tombstones?
Only music can do that for them. I'm willing to write a composition for each of the victims but that's impossible, and that's only why I dedicate my music to them all."


Κλείνοντας τήν παρουσίαση θά ήθελα νά ευχαριστήσω τόν κύριο Δημήτρη Κατζουράκη ...σταθερό φίλο και αναγνώστη τής Κατηγορίας,πού εδώ και πολύ καιρό σέ μιά ''ανύποπτη '' γραπτή συζήτηση (και ενώ ειχα γράψει δημόσια γιά τήν ''Υπόθεση Τουλάγιεφ'' τού εξαίσιου ιδεαλιστή αναρχικού Βικτορ Σερζ πού συμμετείχε στήν Σοβιετική Επανάσταση και έζησε (17 χρόνια) και κυνηγήθηκε κατόπιν εκεί ),μού υπέδειξε νά αγοράσω καί τίς ''Αναμνήσεις ενός Επαναστάτη '' τού ιδίου.:worshippy::worshippy:

Ο Σέρζ κυνηγήθηκε και στην Ε.Σ.Σ.Δ. αλλά και στην συνέχεια στήν Γαλλία οταν τού έκλειναν τήν πόρτα και οι αντιδραστικοί αλλά και οι ευρωπαίοι αριστεροί τής εποχής ,γιατί δέν πίστευαν οσα τολμούσε νά πεί γιά τήν διαστρέβλωση τής Οκτωβριανής Επανάστασης..
Οπως και γιατί διαφωνούσε μέ τήν ευτελή στάση πολλών Γάλλων ιδεολόγων ,πού οταν ο Χιτλερ ήταν έτοιμος νά εισβάλει στην Γαλλία έτρεχαν νά κρυφτούν ή νά δώσουν ''Γή και Υδωρ'' (οπως συμβαίνει και τώρα καί στην Ελλάδα)
Ενας τραγικός ανέστιος πού κράτησε μέχρις τέλους τίς ιδέες του και ουδέποτε πρόδωσε τήν Ουτοπία καί ήταν απ''τού πρώτους πού μίλησαν γιά τήν εξόντωση ολης τής πρωτης γενιάς αυτών πού συμμετείχαν στήν Επανάσταση:

«Διωγμένοι από το κόμμα, διότι είχαν προτείνει την «καινούργια πορεία», οι νέοι άνδρες προτίμησαν για τον εαυτό τους το πιστόλι. Οι νέες γυναίκες, καθένας το ξέρει, προτιμούν το βερονάλ. Πώς να ζήσεις όταν το κόμμα σού αρνείται το δικαίωμα να το υπηρετήσεις; Αυτός ο κόσμος που γεννιέται μας καλεί, και εμείς του ανήκουμε – και να που στο όνομά του κάποιος μας φτύνει στα μούτρα. «Είστε ανάξιοι…» Ανάξιοι διότι είμαστε η συσπασμένη σάρκα της επανάστασης και η εξοργισμένη σκέψη της; Καλύτερα να πεθάνουμε. Η καμπύλη των αυτοκτονιών ανεβαίνει».
.................................................................................................


Ετσι κάπως έζησε και ο Σοστακόβιτς,αλλά μιλώντας μέσω τής Μουσικής του ..

Ανέστιος στην ιδια του τήν Χώρα ,μένοντας όμως εκεί και καταγράφοντας οσα συνέβαιναν είτε απ´τούς εξωτερικούς εισβολείς ,είτε απ´τούς εσωτερικούς δυνάστες...
Ανέστιος καί Παγκόσμιος,οπως και κάθε σπουδαίος Τεχνίτης........................
 
Last edited:

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
16,078
πετρουπολη
Aυτοι ηταν Σπυρο οι τραγικοτερες φιγουρες.Αποκληροι και απο το κομμα τους και εννοειται απο τους εχθρους,απατρηδες,χωρις εστω ενα συμμαχο.
Ειναι φοβερο γιατι ενω δεν θελησαν να προδωσουν τα πιστευω τους θεωρηθηκαν προδοτες απο ολους.Καπως ετσι ήταν και ο Πλουμπιδης,γι'αυτο ισως αυτοκτονησε ο Μαγιακοφσκι,ακομα και ο Τζον Ρηντ ετσι ενιωθε.
Για μενα αυτοι ειναι οι μεγαλυτεροι και πραγματικοι ηρωες.
Για την παρουσιαση δεν λεω τιποτα.Δεν χρειαζεται...Τον Σοστακοβιτς τωρα τον μαθαινω αλλα απ'οτι οτι εχω ακουσει μεχρι στιγμης με εχει κερδισει...
 
17 June 2009
3,594
Το μαγικό με τον Σοστακόβιτς είναι αυτό ακριβώς. Η ικανότητα να μεταφέρει στον ακροατή στο κλίμα της εποχής και στον εσωτερικό του κόσμο. Καταλαβαίνεις ότι εκεί γίνεται πόλεμος.

Σπύρο και Δαμιανέ ένα μεγάλο προσωπικό ευχαριστώ που μου γνωρίζετε το έργο του και με βοηθάτε να το παρακολουθήσω και να το καταννοήσω καλύτερα :worshippy::worshippy:
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
10,100
Καταρχήν συγχαρητήρια για το κουράγιο σου, την ενεργητικότητα να ανεβάζεις ακούραστα παρουσιάσεις, όταν γενικότερα υπάρχει βουβαμάρα, οφειλόμενη σε χίλιους δύο λόγους, αλλά κυριώτερα στην παγωμάρα της εποχής...

Επί του έργου (που αποτελεί και για μένα κατά καιρούς αγαπημένο καταφύγιο, είτε στην αρχική μορφή του, είτε στην Μπαρσαϊκή -η οποία είναι εξίσου αριστουργηματική) :
Η μουσική έχει πολλές μαγικές ιδιότητες, στις οποίες έχω σποραδικά αναφερθεί στο παρελθόν... μία χαρακτηριστική είναι ότι μπορεί σε περιόδους εσωτερικής αναμπουμπούλας να αναδιατάξει σκόρπιες σκέψεις και συναισθήματα, να βρει χαμένα κομμάτια του παζλ, να τα 'σιάξει' με ζηλευτό τρόπο όλα και ξάφνου η θολούρα να παραδώσει κλειδιά σε μία εκκωφαντική διαύγεια, εντός της οποίας είναι πλέον πανεύκολη η ερμηνεία των έσω και των έξω...

... αυτό το έργο κάνει ακριβώς τα παραπάνω, με περισσή δεξιοτεχνία, λες και δεκάδες χέρια (πιο μικρά και από την βροχή που γράφει και ο CCK) εργάζονται πυρετωδώς για να μπουν όλα στην κεφάλα σου σε μία σειρά...

... στην πρώτη γνωριμία με ξένισε η επιμονή του Σοστακόβιτς να ''ενσωματώσει'' θέματα από προηγούμενα αριστουργήματα του, γεγονός που αφελώς χαρακτήρισα 'ευκολία' και 'μανιέρα'... ιδιαίτερα όταν το έργο έχει ήδη πολλά καινούρια θέματα, είτε σε σπέρματα είτε σε πλήρη ανάπτυξη...

... το πρώτο και το τέταρτο μέρος με στοιχειώνουν με τον πόνο και την τρυφερότητα τους... τα τρία κτυπήματα στο τέταρτο μέρος, (αγαπημένο, στην στερεότυπη στωικότητα του, θέμα αναπαράστασης των (συνήθως) τριών κτυπημάτων της μοίρας και στον Μάλερ), όπως ο Σ. τα αντιπαραθέτει στο γοερό μουρμουρητό των βιολιών, αποτελούν κυριολεκτικά μία από τις λαμπερότερες σελίδες της ανθρώπινης διάνοιας ... το αίμα μεν παγώνει αλλά και ταυτόχρονα η ψυχή διευκολύνεται στο να αποδεχθεί και νηφάλια να προετοιμάσει την συνάντηση με τον θεριστή, χωρίς το άγχος της απεχθούς -ως σκέψη- προσμονής μίας ζωής ... οπωσδήποτε αυτό το σημείο πρέπει να παίζεται αργά, γιαυτό δεν μου αρέσει καθόλου η ερμηνεία του 4ου μέρους από τους Έμερσον, που όμως είναι πολύ καλοί στο υπόλοιπο έργο... ιδανική για μένα η ερμηνεία των Μποροντίν ...
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Addicted Member
16 March 2009
1,375
Αθήνα
... το πρώτο και το τέταρτο μέρος με στοιχειώνουν με τον πόνο και την τρυφερότητα τους... τα τρία κτυπήματα στο τέταρτο μέρος, (αγαπημένο, στην στερεότυπη στωικότητα του, θέμα αναπαράστασης των (συνήθως) τριών κτυπημάτων της μοίρας και στον Μάλερ), όπως ο Σ. τα αντιπαραθέτει στο γοερό μουρμουρητό των βιολιών, αποτελούν κυριολεκτικά μία από τις λαμπερότερες σελίδες της ανθρώπινης διάνοιας ... το αίμα μεν παγώνει αλλά και ταυτόχρονα η ψυχή διευκολύνεται στο να αποδεχθεί και νηφάλια να προετοιμάσει την συνάντηση με τον θεριστή, χωρίς το άγχος της απεχθούς -ως σκέψη- προσμονής μίας ζωής ...

Φίλε μου Δημοκηδή.
Είσαι πολύ εύστοχος στην περιγραφή σου. Όταν τελειώνει, στο τέταρτο μέρος, το Dies Irae του βιολιού έρχονται τα τρία κτυπήματα, οι βόμβες, η φρίκη του πολέμου, η φυσική συνέχεια του Dies Irae.

Είσαι τυχερός αφού αισθάνεσαι ότι η ψυχή απαλύνεται στην αντιμετώπιση του πεπρωμένου της καθαρμένη από την τραγικότητα της σύνθεσης. Εγώ δυστυχώς δεν αισθάνομαι έτσι. Το μόνο που με παρηγορεί, αλλά όχι καθαίρει, είναι το άλλο που γράφεις. Είναι η λαμπρότητα της ανθρώπινης διάνοιας.

Λέγεται ότι όταν ο Σοστακόβιτς άκουσε για πρώτη φορά στο σπίτι του το κουαρτέτο από τους Μποροντίν έβαλε το κεφάλι ανάμεσα στα χέρια του και έκλαψε.

Μετά την παρουσίαση επανέχομαι στην ακρόαση έργων δωματίου του Mozart που διέκοψα και που έχουν κάτι κοινό με το παρόν κουαρτέτο. Αυτό είναι η απλότητα της μουσικής γλώσσας, κοινό στοιχείο όλων των μεγάλων έργων τέχνης. Λέγοντας απλότητα εννοώ το αβίαστο της μουσικής σύνθεσης, την φυσική συνέχεια του μουσικού δρώμενου που το κάνει να φαίνεται απλό και κατανοητό.

Ένα από τα πλεονεκτήματα των βινυλίων είναι ότι μέσα στο κουτί του κουαρτέτου Μπορντίν θα χωρέσει και η εκτύπωση της παρουσίασης που έκανε ο Σπύρος.
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
18,538
Μεσευρώπη
Ένα από τα πλεονεκτήματα των βινυλίων είναι ότι μέσα στο κουτί του κουαρτέτου Μπορντίν θα χωρέσει και η εκτύπωση της παρουσίασης που έκανε ο Σπύρος.

Εξαιρετική ιδέα γιατρέ μου, και για αυτή την παρουσίαση και για πολλές άλλες ακόμα. Τα κείμενα που δημοσιεύονται σε αυτή την κατηγορία είναι συχνά πολύ ανώτερα από τις liner notes που συνοδεύουν αριστουργηματικές ηχογραφήσεις.
 

karavan

Supreme Member
14 June 2010
4,435
Λίγο off topic αλλά μιας και έγινε λόγος το αναφέρω. Μέσα στη χρονιά θα εκδοθεί και τρίτο βιβλίο του Σερζ πάλι από τις εκδόσεις Scripta και πάλι με θέμα τις σταλινικές διώξεις. Θα λέγεται Μεσάνυχτα στην Ευρώπη ή κάπως έτσι, δε θυμάμαι πολύ καλά.
 
Στο βιβλίο του Μιχαήλ Άρνοφ, όπου σταχυολογεί αφηγήσεις των παιδιών του Σοστακόβιτς και γράμματα του σε φίλους του και κυκλοφορεί στα ελληνικά με τίτλο "Ο πατέρας μας DSch" (εκδόσεις Μουσαίο, 2006), υπάρχει ένα πολύ ενδιαφέρον γράμμα του Σοστακόβιτς στο φίλο του Ισαάκ Γκλίκμαν, της 12ης Ιουλίου 1960.

Εκεί, μεταξύ άλλων, αναφέρει την πραγματική αφιέρωση του 8ου κουαρτέτου, που μόλις είχε τελειώσει: "Σκέφτηκα πως όταν πεθάνω είναι απίθανο να γράψει κανείς ένα έργο και να το αφιερώσει στη μνήμη μου. Γι' αυτόν το λόγο αποφάσισα να το γράψω εγώ. Στο εξώφυλλο θα μπορούσε να γραφτεί: 'Αφιερώνεται στη μνήμη του δημιουργού αυτού του κουαρτέτου.'".

Επίσης στην επιστολή γράφονται με τρόπο ιδιόμορφο - χαρακτηριστικό του όξινου χιούμορ, του αυτοσαρκασμού και της ντροπαλότητας του συνθέτη - τα ακόλουθα, πολύ αποκαλυπτικά:

"Η ψευτογραγικότητα του κουαρτέτου είναι τόσο μεγάλη, που γράφοντας το έχυσα τόσα δάκρυα όσα ούρα αποβάλλονται ύστερα από κατανάλωση έξι μπουκαλιών μπίρας. Επιστρέφοντας στο σπίτι επιχείρησα δύο φορές να το παίξω. Ξανά έτρεχαν δάκρυα. Πιθανόν λόγω αυτοθαυμασμού, ο οποίος σύντομα θα μου περάσει και θα μπορέσω ξανά ν' αντιμετωπίσω με κριτική διάθεση τον εαυτό μου."

Η επιλογή και η παρουσίαση του Σπύρου για ένα τόσο θεμελιώδες έργο, ήταν εύστοχη και επίκαιρη. Κατά τη γνώμη μου το αριστούργημα του Σοστακόβιτς, παρά τον πολύ προσωπικό χαρακτήρα του, μας προσφέρει τη γλώσσα για να εκφράσουμε, πέρα από θεμελιώδη και βαθύτερα υπαρξιακά ερωτήματα και την αγωνία, την αποξένωση, το αίσθημα εξαπάτησης, εμπαιγμού και εκμετάλλευσης που αισθάνομαι πως κατακυριεύει όλο και περισσότερους από εμάς, στους ζοφερούς καιρούς που ζούμε.

Πρώτη μου δισκογραφική επιλογή, το κουαρτέτο Μπετόβεν, που έδωσαν και την πρεμιέρα του έργου. Κυκλοφορεί και στην πλήρη έκδοση των κουαρτέτων, σε remastering του 2007 από την μικρή αμερικανική εταιρεία doremi, που απέσπασε και το Χρυσό Διαπασών από το ομώνυμο γαλλικό περιοδικό. Πολύ αγαπημένη και η ερμηνεία του κουαρτέτου Μποροντίν, από τη Σοβιετική Ένωση της δεκαετίας του '70.
 

Elina

Senior Member
13 January 2009
556
Γέρακας
και κάτι κάπως επίκαιρο.. (και off topic!)

πολλά από τα περιστατικά της ζωής του Σοστακόβιτς και το κλίμα της εποχής που τόσο έντονα διαπερνά το έργο του, παρουσιάστηκαν σε μια, τουλάχιστον ενδιαφέρουσα, έκθεση στο cite de la musique του Παρισιού, με τίτλο "Ο Λένιν, ο Στάλιν και η Μουσική"