Duevel Planets

22 June 2006
1,097
Sweden
Εδώ και μερικές μέρες στρώνω τα καινούργια ηχεία που πήρα. Είναι τα Duevel Planets. Τα προηγούμενα ήταν τα Audio Spectrum Artemis TLS. Για όσους θυμούνται είχα γράψει κάποια πράγματα στο πάλαι ποτέ avforum.

Μετά από 6 χρόνια ευτυχισμένης συμβίωσης με τα Artemis ήρθε η ώρα της αλλάγής μιας και πλέον δεν μπορούσα να πάρω κάτι περισσότερο από αυτά τα ηχεία. Έχοντας αλλάξει αρκετούς ολοκληρωμένους, προενισχυτές, τελικούς και καλώδια ήρθε πλέον το πλήρωμα του χρόνου. Έχουμε λοιπόν και λέμε τα υπέρ και τα κατά:

Artemis TLS
Στα υπέρ τους ήταν η ισορροπία σε όλο το φάσμα, το περιγραφικό και βαθύ χαμηλό (40HZ γαρ..), η εκτεταμένη εικόνα και ακρίβεια, τα τεράστια δυναμικά, τα μεγάλα σώματα και η σχεδόν απόλυτη ανάλυση.

Προφανώς κλασσικό ερώτημα είναι γιατί θέλησα να τα αντικαταστήσω.

Τα κατά λοιπόν είναι συγκεκριμένα 5 σημεία (για μένα):
1. Tο πολύ στενό sweet spot που σε υποχρέωνε να κάθεσαι καρφωμένος σε συγκεκριμένη θέση ΑΚΡΙΒΩΣ ανάμεσα τους (6 χρόνια καρφωμένος στην ίδια θέση..)
2. Tα σχετικά ψυχρά μεσαία για τα γούστα μου (με απόλυτα κριτήρια λίγα ηχεία έχουν τοσο καλά μεσαία)
3. H δυσκολία οδήγησης με ολιγόβατους ενισχυτές λόγω της γραμμής μεταφοράς
4. Tα πρίμα τους που γινόντουσαν σκληρά σε μεγάλες εντάσεις (αυτό λύθηκε σε μεγάλο βαθμό με τις λάμπες).
5. Tο design που θύμιζε φέρετρο..

Μετά από τόσα χρόνια θεωρώ ότι έχω κατασταλάξει στο τί ακριβώς ζητάω από ένα ηχείο, οπότε ήταν σχετικά εύκολο να δεχτώ ή να απορρίψω υποψηφιότητες.
Ψάχνοντας αρκετό καιρό για ηχεία που να μην έχουν αυτά τα προβλήματα και έχοντας θεωρητικά καταλήξει πάνω - κάτω στα Quad 989, συνειδητοποίησα ότι μάλλον ήμουν εκτός budget.

Εννοείται βέβαια ότι όταν αλλάζεις ηχεία κάπου θα χάσεις και κάπου θα κερδίσεις - εφόσον μιλάμε για ηχεία κάποιου επιπέδου. Είχα καταλήξει να πάρω κάτι σε βρετανικό μόνιτορ βάσης (βλ. ATC, SPENDOR, PROAC κλπ) για την μεσαία περιοχή που για μένα είναι πλέον καθοριστική στον ήχο μιας και τα ακούσματα μου έχουν αλλάξει κάπως τα τελευταία χρόνια και έχω υπερευαισθησία στις γυναικείες φωνές..
 
22 June 2006
1,097
Sweden
Duevel Planets
Πολλές φορές στο παρελθόν είχε τύχη να ακούσω τα παντοκατευθυντικά Duevel στις εκθέσεις αλλά δεν μου είχαν προκαλέσει το ενδιαφέρον ιδιαίτερα. Μέχρι που άκουσα τα planets. Η συγκεκριμένη υλοποίηση εκτός του ότι είναι πολύ καινούργια (παρουσιάστηκε το 2ο εξάμηνο του 2006) κάνει χρήση 2 μεταλλικών σφαιρών πάνω από κάθε μεγάφωνο οι οποίες στέλνουν τον ήχο προς όλες τις κατευθύνσεις (360 μοίρες).

Η duevel είναι μια πολύ μικρή γερμανική(!) εταιρεία που μέχρι τώρα είχε μόνο 3 μοντέλα(!) ηχείων. Το planets είναι το τέταρτο και σημαντικά φθηνότερο σε σχέση με τα άλλα. Υποψιάζομαι και άλλα μοντέλα με την ίδια σχεδιαστική αρχή (σφαίρες).

Το παράδοξο είναι ότι όλα τα άλλα ηχεία της Duevel χρησιμοποιούν ξυλινους κώνους για την διασπορά, οι οποίοι βρίσκονται ομοκεντρικά τοποθετημένοι (κάτω για τα μεσοχαμηλά - πάνω για τα μεσουψηλά ενώ τα planets 2 σφαίρες τοποθετημένες την μία δίπλα στην άλλη (βλ. φωτό).

Όλα τα Duevel χρησιμοποιούν κόρνα για τις υψηλές συχνότητες. Η κόρνα ποτέ δεν ήταν του γούστου μου και η αλήθεια είναι ότι η χαρακτηριστική χροιά της έκανε αισθητή την παρουσία της στα υπόλοιπα μοντέλα εκτός του planets.
Όταν λοιπόν άκουσα για πρώτη φορά τα planets έπαθα πλάκα!

Το planets eίναι δαπέδου 2 δρόμων bass reflex με 2 τρύπες που ακτινοβολούν στο δάπεδο και έχει ύψος 83εκ(!) και βάρος 10 κιλά(!). Εντυπωσιάζει πως ένα τόσο μικρό ηχείο ακούγεται τόσο μεγάλο. Η τοποθέτηση τους δεν είναι απλή υπόθεση κυρίως λόγω της συμπεριφοράς στο χαμηλό που θα μπουμάρει αν δεν έχει ικανοποιητική απόσταση από τους γύρω τοίχους.

Ένα από τα πιο έντονα γνωρίσματα τους είναι η απίστευτη φυσικότητα που αποδίδει με απόλυτο ρεαλισμό τα φυσικά όργανα (κιθάρα, βιολί, τσέλλο, πνευστά) και φυσικά τις φωνές. Ένα ακόμη είναι ότι η παντοκατευθυντική σχεδίαση εδώ δίνει ρέστα δημιουργώντας μία τεράστια εικόνα σε ύψος, πλάτος και βάθος ή οποία διατηρείται ακόμα και όταν σταθείς πάνω από το ένα ηχείο! Πολύ περίεργο επίσης είναι το γεγονός ότι το χαμηλό του είναι πολύ εκτεταμένο και σε σώμα και σε απόκριση και δεν είναι μίας νότας, παρόλο που χρησιμοποιεί μόνο ένα γούφερ των 6,5 ιντσών. Αυτό επιβεβαιώνει τον σχεδιαστή και δείχνει ότι όποιος ξέρει να φτιάχνει ηχεία μπορεί να πετύχει υψηλές επιδόσεις με χαμηλό κόστος και μέγεθος. Τα πρίμα είναι εκτεταμένα, αναλυτικά, φυσικά και δεν θυμίζουν καθόλου κόρνα.

Τα αρνητικά του είναι ότι:
1. Δεν υπάρχει (εννοείται) απόλυτος εστιασμός - οπότε είναι υποκειμενικό αν κάποιος μπορεί να ζήσει με αυτό.
2. Το χαμηλό δεν κατεβαίνει κάτω από 50-60 HZ και δεν έχει τον έλεγχο του Wilson watt puppy:grinning-smiley-043 ούτε βέβαια του Artemis.
3. Δεν είναι ευαίσθητο (85db), έιναι όμως πολύ ευκολοοδήγητο οπότε αποζημιώνεσαι και στην περίπτωση μου (4 EL34/κανάλι) είναι μια χαρά.
4. Τέλος δεν είναι ηχείο για πάρτι καθώς δεν αντέχει πολλά βατ, ούτε για εντυπωσιασμούς του στυλ "κοίτα πως τρίζουν τα τζάμια" ή "ποιός με κλώτσησε στο στομάχι;".

Από είδη μουσικής θα προτιμήσει την jazz, μουσική δωματίου, συμφωνικά έργα, ακουστική pop, electropop, ambient (βάλτε biosphere - board of canada και θα με θημηθείτε), ηλεκτρονική με bit (aphex twin, kraftwerk).
Δεν είναι στις καλύτερες του με ηλεκτρικά όργανα δηλ. δεν τα πάει καλά με πανκ, new wave, metal, hard rock κλπ. Όχι οτι δεν αποδίδεται η ενέργεια σε τέτοιες μουσικές αλλά δεν σε διαπερνά όπως κανονικά πρέπει.

Πριν τα ακούσω είχα ψηθεί να πάρω τα ATC SCM12 μεταχειρισμένα. Τα άκουσα στο ίδιο σύστημα που άκουσα και τα Duevel (CD+ενισχυτής γύρω στις 4000 ευρώ) και το αποτέλεσμα δεν είχε καμία σχέση.. Από τις πρώτες νότες καταλάβαινες την υπεροχή των Duevel στην φυσικότητα. Είναι περίεργο αλλά έχασε ένα ηχείο όπως το ATC που προσωπικά το έχω σε μεγάλη υπόληψη.

Άφησα για το τέλος το θέμα του design. Το μικρό μέγεθος και βάρος είναι πλεονέκτημα για τους μικρότερους χώρους μιας και στην περίπτωση μου ο χώρος "άνοιξε" σημαντικά. Το ίδιο το ηχείο είναι ένα μικρό έργο σύγχρονης εφαρμοσμένης τέχνης. Η φωτό νομίζω τα λέει όλα.

Συνοψίζοντας πρόκειται για ένα πολύ ιδιαίτερο και ατμοσφαιρικό άκουσμα για τον ψαγμένο μουσικόφιλο που έχει κατασταλάξει και δεν εντυπωσιάζεται από ηχεία τύπου "δυναμίτη".

PS: Ο βασικός λόγος που τα επέλεξα είναι ότι με αυτά τα ηχεία δίνεις προτεραιότητα στην μουσική και όχι στο ηχείο. Απολαμβάνεις την μουσική παντού στον χώρο..
 

Attachments

  • 200605121445.jpg
    200605121445.jpg
    31.5 KB · Views: 262
Last edited:

triangle

AVClub Enthusiast
2 July 2006
806
ΛΥΚΟΒΡΥΣΗ
Μακαρι να εγραφαν και οι δοκιμαστες ετσι!!!!Καλοριζικα και καλοακουστα......Δεν θα σχολιασω τα ηχεια γιατι και τα δυο ειναι ετσι και αλλιως εξαιρετικα......αλλα απο ολο το κειμενο μπραβο ειδικα γιαυτο---------- Μετά από τόσα χρόνια θεωρώ ότι έχω κατασταλάξει στο τί ακριβώς ζητάω από ένα ηχείο, οπότε ήταν σχετικά εύκολο να δεχτώ ή να απορρίψω υποψηφιότητες. -----αυτη ειναι εξαλλου και η ουσια,να ξερουμε οσο το δυνατον τι ζηταμε και τι θελουμε,ετσι μονο παιρνουμε αυτο που θελουμε!!!!! ΚΑΛΕΣ ΑΚΡΟΑΣΕΙΣ.:grinning-smiley-043
 

Internet King

Supreme Member
24 June 2006
4,762
Π. Φάληρο, Αθήνα
Καλορίζικα Γιώργο και καλες ακροάσεις με τα νέα σου ηχεία.

Τα συγκεκριμένα ηχεία προφανώς λόγω της παντοκατευθυντικότητας των μονάδων τους δεν εστιάζουν την εικόνα με τον τρόπο που την έχουμε συνηθίσει στα περισσότερα ηχεία. Με την πάροδο του χρόνου θα τα συνηθίσεις και μετά όλα τα άλλα θα σου ακούγονται "λάθος". Το τελευταίο ειναι ένα φαινόμενο που η ψυχοακουστική το ονομάζει "προσαρμογή".
Η "προσαρμογή" του αυτιού μας σε ένα συγκεκριμένο άκουσμα έχει και τα καλά της αλλά και τα κακά της.
Προσπάθησε τώρα που είναι ακόμα η αρχή να στήσεις τα ηχεία σου σωστά στο χώρο. Θα σου πρότεινα αρχικά να εστιάσεις την προσοχή σου στις έντονες πρώτες ανακλάσεις που δημιουργούνται περιμετρικά του ηχείου λόγω της παντοκατευθυντικότητας των μονάδων. Διαβασε προσεκτικά την μέθοδο που προτείνει ο κατασκευαστής για το συγκεκριμένο ηχείο.
Ο λοβός που δημιουργεί το κάθε ένα από τα δύο ηχεία στον χώρο δεν έχει καμία απολύτως σχέση με αυτόν που δημιουργούσαν τα προηγούμενα ηχεία σου.
Προσπαθούμε με αυτά τα ημι-παντοκατευθυντικά ηχεία (δεν είναι παντοκατευθυντικά σε όλες τις συχνότητες) της Duevel να ξεχάσουμε τον απόλυτο εστιασμό των μουσικών οργάνων ή την απόλυτη θέση των μουσικών/ερμηνευτών επάνω στη μουσική σκηνή. Ξεχνάμε επίσης τα ηλεκτρονικά στερεοφωνικά εφέ που δημιουργούν οι ηχολήπτες στο στούντιο έχοντας μπροστά τους, στο near field, ένα ενεργό μονιτορ αναφοράς που είναι πάντα κατευθυντικό.

Στον αντίποδα έχουμε ένα ηχείο που δημιουργεί την ψευδαίσθηση του φυσικού ήχου που είναι περισσότερο παντοκατευθυντικός παρά κατευθυντικός. Η διαφορά με τον φυσικό ήχο είναι ότι στον χώρο που δημιουργείται ο φυσικός ήχος η επίδραση του χώρου στο τελικό ηχητικό αποτέλεσμα φτάνει στο αυτί του ακροατή με μια συγκεκριμένη χρονική καθυστέρηση που είναι ανάλογη με την θέση που βρίσκεται ο ακροατής καθως και με την γεωμετρία ¨"ηχητική ταυτότητα" του ίδιου του χώρου.
Στην δική σου περίπτωση, με τα Duevel, θα ακούς ταυτόχρονα την ηχητική ταυτότητα ΔΥΟ χώρων. Τον χώρο που έγινε η ηχογράφηση και τον δικό σου χώρο. Σε ένα καθαρόαιμο κατευθυντικό ήχείο η επίδραση του δικού μας χώρου ακρόασης είναι πολύ μικρότερη.

Αυτά τα λίγα προς το παρόν. Εύχομαι Γιώργο να απολαύσεις τις μουσικές αρετές των νέων ηχείων σου και προσπάθησε όσο μπορείς να ξεχάσεις κάποιες τεχνικές λεπτομέρειες, που σε τελαυταία ανάλυση αυτό που καταφέρνουν τελικά να κάνουν είναι να μας ταλαιπωρούν.
 
Last edited:

mipi

Senior Member
30 June 2006
551
Χίος
Άντε George, καλορίζικα και επισήμως.
(Τί κάνω τώρα εγώ με τα 4 Artemis TLS που μου βγάζουν το λάδι στο στήσιμο ?????)
Άμα κατέβω αγωνιώ να τα ακούσω up close and personal.
Τα συγχαρητήριά μου επίσης για τα γραφόμενά σου!-bye-
 
22 June 2006
1,097
Sweden
Στην πράξη πάντως τα συγκεκριμένα ηχεία δεν είναι ακριβώς η μέρα με τη νύχτα με τα προηγούμενα συμβατικά που είχα. Θα έλεγα ότι συμπεριφέρονται σχεδόν με παρόμοιο χαρακτήρα με τα δίπολα (πχ πάνελ). Η μεγάλη διαφορά είναι στις χροιές που τώρα είναι φυσικότατες και στην εικόνα που είναι πολύ μεγάλη σε όλους τους άξονες και κυρίως στο βάθος που μόνο από δίπολα ηχεία έχω ακούσει κάτι παρόμοιο.

Παρόλο που η εικόνα υπάρχει σχεδόν παντού στο χώρο, όταν κάτσεις ανάμεσα τους "βλέπεις" με χωρική ακρίβεια τα όργανα κάτι που δεν είχα προσέξει τις πρώτες μέρες και το ανακαλύπτω σιγά-σιγά τώρα. Το αποτέλεσμα γενικά είναι πιο τρισδιάστατο. Στο θέμα του εστιασμού αυτό που ξενίζει (και πιστεύω ότι είναι θέμα προσαρμογής) είναι η αμεσότητα της φωνής που εδώ έχει υποχωρήση ελαφρώς ανάλογα βέβαια και με την ηχογράφηση. Στα υπόλοιπα όργανα δεν ξενίζει το γεγονός αυτό.

Έχω ψάξει αρκετά το στήσιμο μέχρι τώρα και πιστεύω ότι μάλλον έχω καταλήξει κατά 90%. Η αρχές που προτείνει και ο κατασκευαστής στηρίζονται στους βασικούς κανόνες του hi-fi περί στησίματος ηχείων. Το μόνο έντονο πρόβλημα που παρατήρησα είναι με τις χαμηλές συχνότητες που για να είναι περιγραφικές χρειάζεται τα ηχεία να απέχουν αρκετά από τους πίσω και πλαινούς τοίχους.
 

GEORGE PAPAS

Senior Member
18 June 2006
530
Με γεια.Ειχα τα Artemis TLS και εδωσες ακριβεστατη περιγραφη τους!
Ειδικα το πολυ μικρο sweet spot ηταν το μεγαλυτερο μειονεκτημα του ηχειου...
 

Internet King

Supreme Member
24 June 2006
4,762
Π. Φάληρο, Αθήνα
Το sweet spot είναι για πολλούς ακροατές ένα πλεονέκτημα.

Σε συνδιασμό με μια κατευθυντική εκπομπή ενός ηχείου ή ακόμα και μιας καλοσχεδιασμένης μεμβράνης "figure 8", το sweet spot είναι ίσως το μοναδικό σημείο του χώρου απ όπου όταν ακούς μουσική έχεις την αίσθηση μιας πλήρους και σωστά τοποθετημένης στερεοφωνικής εικόνας χωρίς υπερβολικές εξάρσεις και ψεύτικα sound images. Εχεις και την μικρότερη συμμετοχή του περιβάλλοντος χώρου.

Επίσης επιμένω ότι τα Duevel δεν στήνονται με τον ίδιο τρόπο που στήνονται τα περισσότερα συμβατικά ηχεία. Εχουν περίπου τις ίδιες απαιτήσεις με τα δίπολα ηχεία ή/και τα πάνελς.



'
 
22 June 2006
1,097
Sweden
Συμφωνώ και επαυξάνω και με τα δύο σημεία που ανέφερες.
Απλά τελικά και στα Duevel υπάρχει sweet spot είναι όμως διευρυμένο (όπως στα πάνελ). Στην τοποθέτηση τα αντιμετωπίζεις σαν δίπολα και καμπίνας μαζί. Εγώ εξάλλου αναφέρθηκα στους γενικούς κανόνες στησίματος ηχείων του hifi και όχι των συμβατικών ηχείων συγκεκριμένα..
 
Last edited:

Internet King

Supreme Member
24 June 2006
4,762
Π. Φάληρο, Αθήνα
Απάντηση: Re: Duevel Planets

Η αρχές που προτείνει και ο κατασκευαστής στηρίζονται στους βασικούς κανόνες του hi-fi περί στησίματος ηχείων.


Γιώργο, η άποψη του κατασκευαστή δεν με κάλυψε πλήρως. Μου φάνηκε κάπως μαρκετίστικη αυτή η προσέγγιση. It's too good to be true.
 
Είχα ακούσει παλιότερα σε κάποια έκθεση τα bela luna (αν το γράφω σωστά).
Εντυπωσιακά αληθοφανή και ξεκούραστα.
Επίσης, περίεργο soundstage αλλά πολύ βολικό να ακους παντού καλά!

Καλορίζικα φίλε Τζώρτζ, πολύ "ώριμη" επιλογή!
 
22 June 2006
1,097
Sweden
Στέργιο σ' ευχαριστώ.

Παρεπιπτόντως μεταξύ άλλων ο κατασκευαστής γράφει να μην υπάρχει η ίδια απόσταση από τους πλαϊνούς και τους πίσω τοίχους..
 
Last edited:

Internet King

Supreme Member
24 June 2006
4,762
Π. Φάληρο, Αθήνα
Αναφέρεται στις οδηγίες του κατασκευαστή κάτι για το μέγεθος της απορροφητικότητας των πίσω ή/και πλαϊνών επιφανειών ;
Πρέπει να είναι ανακλαστικές ή απορροφητικές ;
Επίσης εάν αναφέρεται κάτι σχετικό για τον ιδανικό λόγο μεταξύ απόστασης πίσω τοίχου ως προς τον πλαϊνό .
 

McZab

Supreme Member
3 July 2006
4,843
Belleville
Γιώργο καλοάκουστα και δημοσίως...
Η λογική μου (και όχι η γνώση μου) λέει ότι αυτά τα ηχεία θα έπρεπε να είναι τα λιγότερο ευαίσθητα σε τοποθέτησή τους σε σχέση με τον ακροατή και όχι το αντίστροφο. Αντίθετα θα πρέπει να είναι τα πλέον ευαίσθητα σε τοποθέτησή τους σε σχέση με τους τοίχους λόγω των ανακλάσεων.
Όσο για το ρεαλισμό που ειπώθηκε, τα όργανα μιας ορχήστρας δεν είναι ακριβώς παντοκατευθυντικά, αν και τελικά δεν είναι αυτό που έχει σημασία. Ο ήχος είναι κύμα που εξαπλώνεται σφαιρικά. Εσύ πάντα ακούς αυτό που κατευθύνεται σε εσένα μόνο, συν τις ανακλάσεις των υπολοίπων.
Πάντως αυτή η 3D αίσθηση θα πρέπει να είναι εντυπωσιακή.
 

Internet King

Supreme Member
24 June 2006
4,762
Π. Φάληρο, Αθήνα
Προς εσένα κατευθύνεται ο dιrect ήχος (ηχητικό κύμα) καθώς και ο ανακλώμενος από τους τοίχους. Με τον ανακλώμενο συνήθως έχουμε το πρόβλημα. Εκτος κι αν ακούς τα ηχεία σου σε ανοιχτό χώρο, όπου δεν υπάρχουν ανακλάσεις.

Focused or diffused sound stage ?
 
Last edited: