Φακοί: Καλοί, άριστοι και οι θρύλοι....

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Ανοίγω αυτό το θέμα όχι για να γράψουμε όλοι τις εντυπώσεις μας από τους φακούς που διαθέτουμε, αλλά οι πολύ έμπειροι να μας συστήσουν μερικούς άριστους φακούς και μερικούς οι οποίοι έχουν αφήσει εποχή.

Έχει χρησιμότητα ένα τέτοιο θέμα;

Μάλλον έχει. Πρόσφατα βρέθηκα στη Φλώρινα με 2 σώματα και κανένα φακό (ο πιτσιρίκος έκανε ένα καψωνάκι στο μπαμπά του). Έτσι πήγα σε ένα γνωστό μου που δεν ασχολείται πια με το άθλημα, αλλά έχει μια κάβα όπως τη λέει, με φακούς. Ζήτησα 2 κομμάτια ζουμ για να κάνω τη δουλειά μου, (ΝΙΚΚΟΡ ΑΦΔ 80-200 2.8, 20-35 2.8Δ), αλλά μου έκοψε το βήμα λέγοντάς μου να μην ασχολούμε με μετριότητες (;;;!!!!). Αντ' αυτών, μου έδωσε έναν ΑΦ 35-70 2.8, κι έναν σταθερό ΑΦΔ 180 2.8 ΕΔ. Τί να πώ;;;

Ότι η διαφορά αυτού του σχεδόν άνγωστου στο ευρύ κοινό σταθερού 180άρη με τον φημισμένο 80-200 2.8 είναι τόση, όση η διαφορά του 80-200 2.8 με τον 28-200 3.5-5.6 των 300 ευρώ;

Άρα φίλοι μου, βρείτε τους καλύτερους φακούς σας και μας τους συστήνετε.
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,948
Θεσσαλονίκη
κι άλλες ...φιάλες διαθέτει η κάβα?

Πάντως τις προάλλες συζητούσα με τον φωτογράφο που είχε βγάλει τους γονείς μου στο γάμο τους. Μου είπε ότι μία Rollei 6x7 με έναν φακό 135 και έναν 180 για πορτραίτο ήταν ό,τι χρειαζόταν για να κάνει τη δουλειά του. Και την έκανε άριστα, είναι σίγουρο.

Τελευταία με έχει πιάσει λίγο να αγοράζω παλιούς φακούς από ebay (βλ. αντίστοιχο τόπικ). Πολύ καλές εντυπώσεις, σε σχέση με τους σημερινούς της "καταναλωτικής" σειράς των εταιριών (δλδ όχι L, EX κλπ) τους βρήκα σαφώς ανώτερους, σε ανάλυση, σε bokeh (καλά εκεί η διαφορά είναι τεράστια) και παραμορφώσεις. Το μόνο που έχω παρατηρήσει είναι κάποιες χρωματικές εκτροπές. Δεν ξέρω εάν είναι ίδιον γενικώς των φακών της περιόδου. Βέβαια δεν έχω δοκιμάσει nikkor σαν τους ανωτέρω (αν και υπάρχει ο σχετικός προσαρμογέας για EFmount) αλλά βλέπω ότι στο ebay πηγαίνουν αρκετά έως πολύ ψηλά. Για έναν 50άρη 1.2 κοιτάω αλλά.... εδώ χτυπάνε κάτι Porst και Revuenon, για Nikkor δεν το συζητάμε...
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
21 ANGULON

Ο γνωστός έχει πολλούς φακούς στη κάβα. Πρέπει να ξεπερνούν τους 110. Τέλος πάντων....

Για φακούς θρύλους λοιπόν. Ένας φακός θρύλος είναι ο ευρυγώνιος 21 BIOGON (κι όχι ANGULON που λέει εσφαλμένα ο τίτλος). Υπερευρυγώνιος σε σχεδίαση τηλεμετρική, σε 35 mm και σε μεσαίο φορμά. Στο 35 mm η πιο εύκολη υλοποίησή του είναι σε CONTAX G. Σε μεσαίο σε HASSELBLAD και σε MAMIYA 7 (ο 43).

Εχω τραβήξει μισό φιλμ με CONTAX G2 με τέτοιο φακό και η εντύπωσή μου είναι ότι ακόμη και ο NIKKOR 17-35 AFS (ο καλύτερος υπερευρυγώνιος ζουμ για ρεφλέξ) δεν συγκρίνεται μαζί του). Βέβαια ο γνωστός μου είναι λίγο υπερβολικός και όσο εγώ τραβούσα, αυτός ΠΕΤΑΞΕ ΣΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ τον φακό μου (ονομαστικής αξίας 2000 ευρώ στην Ελλάδα!!!!!!!!). Ευτυχώς τον πρόλαβα πριν περάσει το σκουπιδιάρικο.

Ελπίζω αύριο να τραβήξω και το υπόλοιπο φιλμ. Αν το φιλμ (FUJI VELVIA 100) εμφανιστεί εξαιρετικά καλό, τότε σκέφτομαι σοβαρά να πάρω ένα τέτοιο συστηματάκι ειδικά για υπερευρυγώνιες λήψεις (CONTAX G2 ή κοψοχρονιά μια MAMIYA 7/43 N).
 
Last edited:

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Επίσης άλλος φακός θρύλος είναι ο ZEISS 50 1,4. Μπορείτε να τον βρείτε καινούριο στα 400 ευρώ σε μοντούρα ΝΙΚΟΝ και Μ42>CANON EF. Φυσικά χειροκίνητη εστίαση. Επίσης καινούριος κυκλοφορεί για μοντούρα contax και για τηλεμετρικές CONTAX G και LEICA M (δηλ. μπορεί να φορεθεί σε οποιαδήποτε LEICA, αλλά και σε ZEISS IKON και σε VOIGTLANDER/COSINA R/R2A/R3A/RSM/R3M. Μεταχειρισμένους θα βρείτε πολλούς σε μοντούρα Μ42 (βιδωτή), άρα θα πρόκειται για τον απολύτως καλύτερο 50άρη φακό σε Μ42, μαζί με τον Takumar 50 της δεκαετίας του 70 (;).

Πρόκειται για φακό που δεν αγαπά ιδιαίτερα τα εντελώς ανοιχτά διαφράγματα (κάτω από 2.8), αλλά διακρίνεται για την τρισδιάστατη αίσθηση που δίνει στις φωτογραφίες, τα πολύ καλά χρώματα και κορυφαία οξύτητα (τόσο που όταν τον συνηθίσεις, μετά νομίζεις ότι οι φωτο με άλλους φακούς έιναι soft).
 

Photis

Supreme Member
4 July 2006
4,796
behind the camera
Σε σύγκριση με τον 50άρη 1.4 της Nikkor είναι τραγικά καλύτερος κύριε Βλασσίδη; Και πόσο μπορεί να χάσει από τη μοντούρα; Μου αρέσουν πολύ οι νορμάλ φακοί και επισης μου αρέσει το μικρό βάθος πεδίου ειδικά ότνα τραβάω πορτρέτα. Με έχει βολέψει πολύ ο Nikkor, αλλά διαβάζοντας το παραπάνω ποστ με βάλατε σε έντονες σκέψεις.
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,948
Θεσσαλονίκη
Στις Nikon η απόσταση μοντούρας-επιπέδου εστίασης (φιλμ/αισθητήρας) είναι 46.5mm. Στη μοντούρα Μ42 η απόσταση αυτή είναι 45.5mm, όπως επίσης είναι (νομίζω) και στη μοντούρα Contax/Yashica. Λαμβανομένου υπόψη ότι το φυσικό πάχος ενός μηχανικού αντάπτορα (τουλάχιστον 1.5mm) προστίθεται στα παραπάνω 46.5mm, έχω την εντύπωση πως θα υπάρχει πρόβλημα με την εστίαση στο άπειρο. Εδώ έχουν αναφερθεί προβλήματα εστίασης στο άπειρο για προσαρμογείς Μ42->EOS, επειδή συχνά οι φθηνοί προσαρμογείς ξεπερνούν σε πάχος το 1.5mm (η μοντούρα EOS έχει απόσταση 44mm από το επίπεδο εστίασης), με αποτέλεσμα ο Μ42 φακός να εστιάζει ελάχιστα δέκατα του χιλιοστού μπροστά από το επίπεδο του αισθητήρα/φιλμ. Δεν ξέρω τι λύση έχει βρεθεί για Νίκον, πάντως εάν οι προσαρμογείς είναι του ίδιου τύπου με αυτούς για Canon EOS, η διαφορά επιπέδων εστίασης μπορεί να είναι μεγαλύτερη και από 2 χιλιοστά.


Για τον 1.4 50άρη Takumar, θα γράψω σε λίγο... Έχω τη σπανιότερη έκδοσή του με τα 8 στοιχεία (η οποία παρήχθη μόνο το 1964) και λέγεται (ή πάντως φημολογείται) ότι η αμέσως επόμενη έκδοση με τα 7 στοιχεία διεκδικεί τον τίτλο του οξύτερου φακού. Μπορώ να επιβεβαιώσω πάντως ότι και η έκδοση των 8 στοιχείων, αν και soft όπως είναι φυσικό στο 1.4, από f/2.8 και μετά, μεταμορφώνεται: στο f/4 και f/5.6 είναι ό,τι οξύτερο έχω.
http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-02-11-24.shtml

να προσθέσω βέβαια ότι υπάρχουν κάποιες χρωματικές εκτροπές στο 1.4
 
Last edited:

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Οι Zeiss βγαίνουν πλέον απευθείας σε μοντούρα ΝΙΚΟΝ (εστιακές αποστάσεις 50,85). Το πολύ καλό out of focus είναι δεδομένο σε όλους τους άριστους φακούς. Εδώ όμως δεν μιλούμε για οξύτητα, bokeh, χρώματα, αυτά τα βρίσκει κανείς και σε άλλους φακούς. Ο Planar χαρακτηρίζεται από την αδυναμία του να λειτουργήσει άριστα wide open (1,4), αλλά άριστα από το 2,0 και κυρίως από την τρισδιάστατη αίσθηση που δίνει στο καρέ. Πρέπει να το δει κάποιος για να το καταλάβει. Λές και το άτομο ή το αντικείμενο έχει άλλη διάσταση και πλαστικότητα. Επίσης χαρακτηρίζεται από έντονο κοντράστ (πιο έντονο από τους φακούς της nikon και της leica).

Συγνώμη, αν δεν γίνομαι σαφής, αλλά κι εγώ δεν καταλάβαινα περί τίνος πρόκειται, μέχρι που χρησιμοποίησα το φακό κι είδα τί είναι τέλος πάντων αυτό που διαφοροποιεί τους zeiss (και κυρίως τον planar) από τους άλλους φακούς.

Photis δες http://www.zeiss.com/photo >NIKON F>Planar T 1,4/50
 
Last edited:

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Την Πέμπτη κοιτούσα στη Φλώρινα κάποια σλάιντς έργων τέχνης (6Χ6) τραβηγμένα με διάφορες μηχανές και φακούς κατευθείαν πάνω στη φωτοτράπεζα. Μπορώ να πω ότι αυτά που είχαν τραβηχθεί με τους ZEISS CB 80 PLANAR/180 SONNAR ήταν σαφώς καλύτερα από αυτά με τους αντίστοιχους φακούς των MAMIYA.

Άλλη αίσθηση. Έτσι κατάλαβα γιατί κρατάνε οι συγκεκριμένοι φακοί τόσο καλά τις τιμές σε μεταχειρισμένα.
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Χαζέυω εδώ και καιρό στο flickr φωτογραφίες τραβηγμένες με διάφορους Carl Zeiss σε διάφορα φορμά. Και συμφωνώ οτι έχουν μία άλλη αίσθηση. Δεν ξέρω άν ισχύει ή απλά τα άπειρα μάτια το βλέπουν έτσι άλλα βλέπω μία ιδιέτερη συμπεριφορά στο κόντραστ των χρωμάτων. Κι τέτοια διακρίνω και στον 135 MC που πήρα και με έχει εντυπωσιάσει. Με βλέπω να χτυπάω κιάλλους...
 

paulmarinis

Supreme Member
7 September 2007
4,578
Εγω το μονο καλο φακο που εχω ειναι ο Olympus Zuiko Digital ED 50mm 1:2.0 Macro. Σε σχεση με τα 2 κιτ που εχω ειναι πολυ πιο οξυς , τα χρωματα ειναι πιο ζωντανα και αμα πετυχεις και καλο φωτιζμο ολα βγαινουν σχεδον τρισδιαστατα (η ετσι μου φενεται :smile:) Ειναι το ιδιο καλος και για πορτρετα και για macro ΙΜΗΟ.