Ferruccio Busoni - Piano Concerto op.39

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,196
Αθήνα
busoni.jpg


Ο Ferruccio Busoni (Ferruccio Busoni Dante Michaelangelo Benvenuto το πλήρες ονοματεπώνυμο) ήταν συνθέτης και πιανίστας καθώς επίσης και παιδαγωγός και διευθυντής ορχήστρας (1866 Ιταλία, Empoli - 1924 Βερολίνο).
Γόνος μουσικής οικογένειας από Ιταλό πατέρα (κλαρινετίστα) και Ιταλογερμανίδα μητέρα (πανίστα), εκδήλωσε από πολύ μικρή ηλικία
μεγάλη έφεση στη μουσική κάνοντας την πρώτη του δημόσια εμφάνιση στα 7 του χρόνια και έχοντας παίξει συνθέσεις του σε κοινό πριν τα 10.
Στους περισσότερους είναι γνωστός για τις διασκευές - μεταγραφές για πιάνο, έργων του J.S.Bach όπως η Toccata and Fugue BWV 565 και η περίφημη Chaconne. Ο Busoni όμως έγραψε και δική του μουσική όπως όπερες, συμφωνικές σουϊτες, Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα, Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα, κουαρτέτα εγχόρδων , σονάτες , έργα για όργανο και βέβαια πολλά έργα για πιάνο , μεταξύ των οποίων μεταγραφές έργων του Bach αλλά και του Liszt του οποίου επίσης ήταν μεγάλος θαυμαστής.

Το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα op.39 εκτελέστηκε για πρώτη φορά το 1904 στο Βερολίνο.
Πρόκειται για ογκώδες ηχητικό οικοδόμημα σχετικά περίπλοκης αρχιτεκτονικής με επιρροές πιθανώς από Bruckner και Mahler.
Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και Συμφωνία της οποίας η ενορχήστρωση περιλαμβάνει και πιάνο. Κάποιοι ίσως θα έβλεπαν σε αυτό το κοντσέρτο το διάδοχο , τρόπω τινά, του 2ου κοντσέρτου για πιάνο του Brahms το οποίο επίσης διαπνέεται από συμφωνική αύρα.
Ακούγοντας το έργο, πολλοί , σημειολογικά σκεπτόμενοι, θα μπορούσαν να επισημάνουν την Ιταλική και την Γερμανική φλέβα του δημιουργού. Ηχητικά το έργο ανήκει κατά κύριο λόγο στην εποχή του, ύστερο ρομαντισμό.
Απλώνεται σε 5 μέρη και η συνολική του διάρκεια μπορεί να ξεπεράσει τα 70 λεπτά!!
Πρέπει να είναι από τα μεγαλύτερα αν όχι το μεγαλύτερο σε διάρκεια κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα στην πιανιστική φιλολογία.
Οι απαιτήσεις για το σολίστα είναι μεγάλες αν και δεν υπάρχουν πολλά δεξιοτεχνικά πυροτεχνήματα.
Η ενορχήστρωση περιλαμβάνει μεγάλη ορχήστρα και ανδρική χορωδία ,για το φινάλε, η οποία όμως πρέπει να είναι αφανής (εκτός σκηνής). Η χρήση χορωδίας , απ'όσο γνωρίζω, δεν έχει προηγούμενο και επόμενο σε κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα.
Το κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του Busoni είναι από τα έργα που δυστυχώς ακούγονται σπανιότατα στις αίθουσες συναυλιών.


Τα μέρη

I. Prologo e introito. Allegro, dolce e solenne
II. Pezzo giocoso. Vivacamente, ma senza fretta
III. Pezzo serioso (Introductio. Andante sostenuto, pensoso - Prima pars. Andante, quasi adagio - Altera pars. Sommessamente - Ultima pars. A tempo)
IV. All'italiana (Tarantella). Vivace – In un tempo
V. Cantico. Largamente (με ανδρική χορωδία)

Το πρώτο μέρος αρχίζει με μια Brahms-ιανή ορχηστρική εισαγωγή - αρκετά μακροσκελή (4:30) - πριν ''μπει'' μεγαλοπρεπώς το πιάνο.
Ακολουθούν όμορφοι διάλογοι μεταξύ ορχήστρας σολίστα με μικρές ή μεγαλύτερες ζωηρές καντέντζες.
Το δεύτερο μέρος είναι ζωηρό αλλά μάλλον όχι ιδιαίτερα χαρούμενο.
Το τρίτο μέρος , ιδιαίτερα ''γοητευτικό'', είναι το πιο ''εσωτερικό'' και χωρίζεται σε τέσσερα μέρη. Δομικά πρόκειται για τον πυρήνα του έργου.
Το τέταρτο μέρος είναι μια ξέφρενη ταραντέλλα. Εδώ ''δοκιμάζεται'' η δεξιοτεχνία και ...η αντοχή του πιανίστα.
Σο πέμπτο μέρος η χορωδία τραγουδά το "Hymn to Allah" από το έργο Aladdin (1808) του Δανού ποιητή Adam Oehlenschlager και ενδιαφέρον είναι ότι προς το τέλος του, κάπου ακούγεται και το μοτίβο του Ave Maria (έχει ξανακουστεί στο τρίτο μέρος). Προφανώς κάτι ήθελε να εκφράσει ο Busoni με την δια της μουσικής οδού σημειολογική αυτή μίξη των δύο θρησκειών.
Στο τελευταίο αυτό μέρος του έργου το πιάνο έχει κυρίως συνοδευτικό ρόλο.
 
Last edited:

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,196
Αθήνα
Στην πρώτη σελίδα του έργου υπάρχει το παρακάτω σκίτσο (έμπνευσης του συνθέτη) το οποίο αναπαριστά τη δομή του έργου.

scorefrontpage3mn8.jpg


Τα κτίσματα Ελληνορωμαϊκού, Αιγυπτιακού και Βαβυλωνιακού ρυθμού αντιπροσωπεύουν τα αργά μέρη του έργου (1ο, 3ο, 5ο). Ανάμεσά τους υπάρχουν τα δύο ζωηρά μέρη τα οποία συμβολίζονται με το θαυματουργό λουλούδι και το πουλί (2ο) και με τον Βεζούβιο και τα κυπαρίσσια (5ο). Όλ'αυτά σύμφωνα με τον ίδιο τον Busoni.

Το τραγούδι του finale:

Die Felsensaulen fangen an tief und leise zu ertonen

Hebt zu der ewigen Kraft Eure Herzen
Fuhlet Euch Allah nah', Schaut seine Tat!
Wechseln im Erdenlicht Freuden und Schmerzen
Ruhig hier stehen die Pfeiler der Welt.
Wausend und Tausend und abermals tausende Jahre
So ruhig wie jetzt in der Kraft,
Blitzen gediegen mit Glanz und mit Festigkeit
Die Unverwustlichkeit stellen sie dar!
Herzen ergluheten, Herzen erkalteten,
Spielend umwechselten Leben und Tod.,
Aber in ruhigen Harren sie dehnten sich,
Herrlich, kraftiglich, fruh so wie spat
Hebt zu der ewigen Kraft Eure Herzen
Fuhlet Euch Allah nah', Schaut seine Tat!
Vollends belebet ist Jetzo die tote Welt
Preisend die Gottlichkeit schweigt das Gedicht!

και η αγγλική μετάφραση:

The Pillars of Rock begin to make soft and gentle music

Lift up your hearts to the Power Eternal,
Draw ye to Allah nigh, witness his work.
Earth has its share of rejoicing and sorrow,
Firm the foundations that hold up the world.
Thousands and thousands of years march relentlessly,
Show forth in silence His glory, His might,
Flashing immaculate, splendid and fast they stand,
Time cannot shake them, yea time without end.
Hearts flamed in ecstasy, hearts turned to dust again,
Playfully life and death staked each his claim
Yet in mute readiness patiently tarrying,
Splendid and mighty both, for evermore.
Lift up your hearts to the Power Eternal,
Draw ye to Allah nigh, witness his work.
Fully regenerate now is the world of yore,
Praising its Maker e’en unto the end.


Ερμηνείες

Δεν υπάρχουν πολλές ερμηνείες του έργου.
Από τις κλασσικές όμως είναι αυτή της EMI του 1967 με τον
John Ogdon - piano, Royal Philarmonic Orchestra / Daniell Revenaugh.
Ο Ogdon έχει ερμηνεύσει και αρκετά έργα για solo piano του Busoni.

busonipianoconcertoogdonl4.jpg


Άλλες ερμηνείες ενδεικτικά:

-Garrick Ohlsson (piano)
Cleveland Orchestra, Cleveland Men's Chorus ,Christoph von Dohnanyi (1989)

-Marc-Andre Hamelin (piano)
City of Birmingham Symphony Orchestra, Mark Elder (1999)

-Gunnar Johansen (piano)
Men's choir of the NDR & NDR Symphony Orchestra , Hans Schmidt-Isserstedt (1956)

-Noel Mewton-Wood (piano)
BBC Symphony Orchestra, BBC Men's Chorus, Sir Thomas Beecham (1948)

-Volker Banfield (piano)
Bavarian RSO & Chorus, Lutz Herbig (1986)
 

caerbannog

Established Member
7 May 2008
290
Ψηφίζω Ogdon δαγκωτό. Αν θυμάμαι καλά παίζει με το αυστριακό αντίπαλο δέος των Steinway και ο πολύ πλούσιος και τεράστιος ήχος του ταιριάζει με το έργο.Το ίδιο και το βαρύ και λυρικό παίξιμο του πρόωρα χαμένου πιανίστα.Άλλωστε ειδικευόταν στα έργα του Busonι κάποια από τα οποία τα έφερε ξανά στο προσκήνιο. Ηχογραφούσε όμως όχι μονο στην ΕΜΙ αλλά και σε μικρές εταιρείες και δεν ξέρω κατά πόσο σήμερα βρίσκονται στην αγορά. Πρόκειται για ευθυγράμμιση πλανητών...
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Διονύση εξαιρετική παρουσίαση και γιά ένα έργο πού δύσκολα εμφανίζεται στήν πρώτη ´Γραμμή´.

41ESQPQKB8L._SL500_AA240_.jpg


Ψηφίζω και εγώ Ogdon...
Eχω τήν τύχη νά έχω όλη την σειρά 'Great Pianists of the 20th century'καί στο διπλό c.d.πού είναι αφιερωμένο στον Ogdon υπάρχει η εξαιρετική ερμηνεία και στο κοντσέρτο τού Busoni.
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,196
Αθήνα
Ευχαριστώ Σπύρο!
:smileJap:

ogdon1.jpg

Ο Ogdon ήταν προικισμένος πιανίστας με φοβερή ικανότητα στο prima vista και με εντυπωσιακή μουσική μνήμη.
Η ιστορία του όμως περιέχει αρκετές θλιβερές σελίδες.
Ασταθής ψυχολογικά, είχε κάνει 2-3 απόπειρες αυτοκτονίας. Οι φάσεις κατάθλιψης διαδέχονταν τις φάσεις της διαύγειας. Είχε νοσηλευτεί σε ψυχιατρείο (αρκετές φορές) και στο θεραπευτικό σχήμα υπήρχαν μεταξύ άλλων και ηλεκτροσόκ. Δεν έχει ξεκαθαριστεί αν ήταν σχιζοφρενής ή μανιοκαταθλιπτικός. Πέθανε νέος, 52 ετών.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
10,099
Πολύ όμορφη παρουσίαση ...

το έργο έχω ακούσει μόνον αποσπασματικά στο 3ο.... μου έκανε εντύπωση, πράγματι, η ''Μπραμσοειδής' υφή του...

Ο Σωτήρης που είναι ;;;
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Πολύ όμορφη παρουσίαση ...

το έργο έχω ακούσει μόνον αποσπασματικά στο 3ο.... μου έκανε εντύπωση, πράγματι, η ''Μπραμσοειδής' υφή του...

Ο Σωτήρης που είναι ;;;

Κοίταζα τη Φαμπιόλα ;)
Οσο για το κοντσέρτο...καιρός ν'ακούσω κι εγω κανενα έργο μου:musicus: