Φίλτρα φακών , τύποι και χρήσεις τους .

panos_adgr

Supreme Member
24 October 2007
4,573
Πειραιάς
Re: Φίλτρα UV, CPL, ND χρήση τους και εναλλακτικές τεχνικές

Εγώ πάντως έχω να πω ότι και οι δύο έχετε ενδιαφέρουσες προσεγγίσεις και απόψεις. Πρέπει όμως να πω και τα παρακάτω. Θέλω πλέον μόνο καλό εξοπλισμό. Επειδή όμως δεν μου τρέχουν και τα λεφτά από τα πατζάκια θέλω να κάνω καλές κινήσεις. Θα έδινα άνετα 100 αλλά και παραπάνω για ένα καλό 10άρι nd αλλά δεν θα έδινα 300 ή 400 για να πάρω όλο το σετ. Δεν μου χρειάζεται προς το παρόν. Δηλαδή έναν καλό προσαρμογέα και ένα καλό δεκάρι θα τα πλήρωνα. Αλλά δεν θα πλήρωνα να έχω ένα 3αρι και 6άρι ή ένα 8άρι μαζί τα υπόλοιπα. Η D850 μου έκανε ξεκάθαρο από την πρώτη βόλτα ότι δεν αστειεύεται και εκθέτει κάθε φτηνό που κάθετε επάνω της. Γι αυτό την πήρα. Την πήρα επίσης για να μπορώ να παίρνω επιπλέον πληροφορία δίχως θόρυβο και κλιπαρίσματα γιατί όντως μου αρέσουν θέματα με κόντρα φως και έντονα δυναμικά άκρα. Άλλωστε όπως έχω ξαναγράψει η φωτογραφία για εμένα είναι η έκφραση για το πως νιώθω η βλέπω μια σκηνή στο μυαλό μου ή στην φαντασία μου και όχι η απλή αποτύπωση. Άλλωστε φαίνεται κι από το τελικό αποτέλεσμα. Δεν είμαι σε καμία περίπτωση διατεθειμένος να χαραμίσω την D850 με φθηνό φακό αλλιώς δεν υπάρχει λόγος που την αγόρασα. Ήθελα παραπάνω δυναμικό εύρος οξύτητα και τα πήρα. Τώρα όσον αφορά τη μακρά έκθεση είμαι της λογικής της μιας έκθεσης και όχι του stack. Χωρίς να σημαίνει ότι συμφωνώ η διαφωνώ με τον έναν ή τον άλλο τρόπο / τεχνική. Όλες οι τεχνικές είναι επιλογές του καθένα μας για το τελικό αποτέλεσμα που επιδιώκουμε.

Είναι γεγονός ότι οι παρατηρήσεις του πέπλου που λέει ο Ηλίας υφίστανται. Ναι έχω ένα σετ ND πολύ οικονομικό που ευχαριστώ όμως τον φίλο μου που μου το χάρισε γιατί με αυτό πήρα μια γεύση από τον υπέροχο κόσμο της μακράς έκθεσης. Και μην ξεχνάμε ότι όλοι από κάπου ξεκινάμε. Έτσι κι εγώ λοιπόν τώρα. Σιγά σιγά θα μάθω και θα βελτιωθώ.

Αυτό που έχω καταλάβει καλά για τον θόρυβο στην μακρά έκθεση είναι πάντως ότι με μια καλό φωτισμένη λήψη θα είναι περιορισμένος αρκετά. Όσο για το πέπλο δεν βοηθάει στην απουσία η στην μη παρατηριτικότητα του θορύβου... Τα χειρότερα σημεία μου στον θόρυβο είναι εκεί που δεν υπάρχουν λεπτομέριες όπως flat επιφάνειες ή στοιχεία. Αν η λήψη είναι κακή εκεί είναι που φαίνεται άσχημα. Γι αυτό και οι φωτό του Anon δεν είναι καθόλου εύκολη δουλειά... Και οι δύο λέτε ορθά πράγματα αλλά νομίζω πως ο καθένας καλύπτει λίγο διαφορετικά πεδία. Ο ένας μιλάει για έντονα δυναμικά θέματα με έντονα άκρα και ο άλλος για minimal που απαιτούν πολύ σωστή δουλειά για καλό αποτέλεσμα. Μαθαίνω πράγματα και από του δυο και εύχομαι να έχει συνέχεια η κουβέντα γιατί 'αγοραζω'.

Ένα είναι είναι σίγουρο. Ότι τέτοιες τεχνικές απαιτούν γνώση και εμπειρία οποιαδήποτε τεχνική κι αν επιλεγεί. Και σας ακούω και σας διαβάζω με προσοχή.

Συγχωρέστε τυχόν λάθη καθώς γράφω από smartphone και καμιά φορά το λεξικό βάζει τα δικά του....
 

billpeppas

Supreme Member
23 October 2013
6,831
Athens
Re: Φίλτρα UV, CPL, ND χρήση τους και εναλλακτικές τεχνικές

Να μου επιτραπεί, αλλά σαν ημι-επαγγελματίας φωτογράφος τοπίου, το να μην έχεις έστω ένα μετριοτάτης ποιότητας φίλτρο ND είναι μέγα λάθος.
Και για να μπω στο θέμα της κουβέντας σας, προτιμώ ένα φίλτρο των 30 παρά την λύση των 50-100 χωριστών exposures, το stacking και τα συν και πλήν που αυτό παρέχει.

Όποιος έχει θέμα στο να διορθώσει το vignetting ( αστείο ) και το οποιοδήποτε νορμάλ color cast ( δεν ξέρω αν υπάρχει τόσο χάλια φίλτρο που να έχει τόσο διαφορετικό color cast στα διαφορετικά σημεία του φίλτρου που να είναι θέμα η αφαίρεση του cast ), τότε πρέπει να αναθεωρήσει τις γνώσεις του στην επεξεργασία φωτογραφίας και το "επίπεδό" του.
 
19 June 2006
4,594
Θεσσαλονίκη
Re: Φίλτρα UV, CPL, ND χρήση τους και εναλλακτικές τεχνικές

1)
- παραδέχεσαι οτι έχεις και ΜΕ με θόρυβο (λόγω υποέκθεσης .. σωστά ?)
- Εχεις αντίρηση για το ότι η ασπρόμαυρη παρουσίαση είναι πιο επιεικής ?
- Η σκηνή του Πάνου δεν θεωρείς οτι είναι επικίνδυνη για εμφάνιση θορύβου ?

H άποψή μου δεν είναι πάγια απλά δεν έχω διαψευσθεί σε αυτό που λέω .. αν διαψευσθώ το αλλάζω στο πι και φι

2. https://www.dpreview.com/reviews/im...&x=-0.09413444480226581&y=0.32470365145072677

3) Τεο, τώρα με καλείς να σου πω τι ?? Το ND 10stop είναι πιο δυνατό απο ND 6stop
Εγραψες οτι "δεν έχει σχέση με τον χρόνο λήψης" και σου έγραψα οτι δεν το ανέφερα πουθενά αυτό. Συμφωνούμε .. απλά θεώρησα οτι μου πρόσαψες οτι είπα οτι έχει σχέση και διευκρίνησα για το αντίθετο..

Το θέμα είναι όπως λες κατασκευαστικό .. εγώ λέω οτι εκτός απο το μέγεθος και την θέση παίζει ρόλο και η πυκνότητα του φίλτρου .. όσο πιο δυνατό τόσο μεγαλώνουν τα προβλήματα .. δεν έχω εμπειρία, βασίζομαι στα τεστ που έχω δεί. Σε αυτό θα ήθελα την γνώμη σου ..

4) Δεν είναι πολύ το 1/3sec που υποθέτεις ?? .. τουλάχιστον για τα σύγχρονα μοντέλα ?.
Ακόμα και έτσι .. δεν μπορώ να πιστέψω οτι μια διαφορά 5% στην έκθεση μπορεί να δημιουργήσει ορατό πρόβλημα ..
(κάπου έχω μια τριαντάδα του 1sec .. αλλά δυστυχώς δεν ήταν μονοκόματη (κούνημα) χωρίς τρίποδο, χωρίς remote .. πάντως τα νεκρά διαστήματα ήταν πολύ μικρά 1/10sec περίπου)

Μην συγκρίνεις με τις λήψεις του Πανου .. αφου το είπε οτι δεν ηταν προσεγμένες για τέτοια δουλειά .. ούτε απο καδράρισμα (κούνημα) ουτε απο χειρισμό (άλλαζε ρυθμίσεις) και με μεγάλα νεκρά διαστήματα (ανα 44-47-43-65-33-30 sec διαφορά, για διάρκεια 6-15-15-20-10-10-10 sec δηλ. ο νεκρός χρόνος ήταν κάπου στο 70% )

5) Δεν είναι ράψιμο .. απλο averaging (1+2+3+4+5+6+7+8+9+10)/10 καθενός πιξελ .. και το καλύτερο είναι να γίνεται σε RAW δεδομένα όπως στην αστροφωτογραφία.

Eγώ αυτό που βλέπω να προδίδει περισσότερο τους αρχάριους είναι οι περιορισμοί του ενός ND και η δυσκολία επίτευξης σωστής έκθεσης, διάρκειας, βάθους πεδίου κλπ.

6) ΟΚ δεν έχουν όλες ηλεκτρονικό κλείστρο .. τι ποσοστό έχουν στην αγορά αυτές που δεν έχουν ??.
Πόσες φωτο ΜΕ με ND10 υπολογίζεις οτι μπορεί να βγάλει ενας ερασιτέχνης .. πολλαπλασίασε με 16Χ που είναι η διαφορά του ND6 απο το ND10 .. σύγκρινε με τις 200.000+ που δίνουν για τα κλείστρα ..
Περιπτωσιακή περίπτωση .. σορρυ αλλά θέτεις θέμα εκεί που δεν υπάρχει ..

Δεν υποστήριξε κανείς οτι δεν έχει περισσότερο κόπο στην επεξεργασία και κυρίως σε υπολογιστικούς πόρους. Αλλά μετά τις πρώτες φορές γίνεται αυτοματοποιημένα.

Και για τι δοκιμές μιλάς ?

Το pixelshift δεν έχει καμμία σχέση με αυτό που προτείνω ..

7) Μπορεί να υπερβάλω .. πάντως βασίζομαι σε αυτά που διάβασα απο σένα .. πόσα ξόδεψες για φίλτρα ?? Αλλο αν τώρα σου φτάνουν 2 = 300 ..

Το μπάτζετ του καθενός το ξέρει μόνο ο ίδιος .. και εξαρτάται απο την ολοκληρωμένη πληροφόρηση το πως θα το κατανείμει .. εγώ ας πούμε θα φρόντιζα πρώτα για καλό φακό αντί για ND

Τα παραλές σχετικά με το τί σημαίνει οτι κάποιος αγόρασε μηχανή στην ανώτερη κατηγορία .. έχω γνωστούς με σούπερ σώματα και τα δουλεύουν με κιτ φακούς ..

Τα παραλές για το πόσο ρόλο παίζει το σώμα στην ME .. μπορεί με APS-C ή 4/3 σε τιμή ευκαιρίας να χάνεις 1 στοπ δυναμικό εύρος .. αλλά μπορείς να το ισοφαρίσεις με διπλάσιες λήψεις ;)
Aυτό που δεν μπορείς να ισοφαρίσεις είναι το veiling flare ενός μέτριου ζούμ και ενός μέτριου ND.

Πολύς κόσμος έχει αδύναμο μπάτζετ αλλά πολύ ελεύθερο χρόνο (άνεργοι ) και μεράκι με την φωτογραφία και με την επεξεργασία της ..

Τώρα αφού δεν πείθεσαι οτι δεν σε επηρεάζει στην φωτογραφική φιλοσοφία το αν θα κάνεις στακινγκ δεν μπορώ να κάνω κάτι άλλο απο το να επαναλάβω οτι το αποτέλεσμα είναι τουλάχιστον ίδιο σε ποσοστό πάνω απο 95% ..

Επαναλαμβάνω .. οι καταξιωμένοι φωτογράφοι το πιο πιθανό είναι να έχουν μπάτζετ η/και δεν τους φτάνει ο χρόνος, ή/και δεν ξέρουν από στακάρισμα, ή/και έχουν αγύριστα κεφάλια .. όλα παίζουν.

Θα βρώ την σειρά των 1sec (ας μην είναι και κατάλληλη, μια 20σαδα χωρίς κουνήματα πιστεύω θα υπάρχει) και θα επανέλθω με παράδειγμα ..
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,311
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Φίλτρα UV, CPL, ND χρήση τους και εναλλακτικές τεχνικές

Η τεχνολογία σήμερα δίνει την ευκαιρία στον καθένα να επιλέξει τον δρόμο που θέλει. Τα ισχυρά φιλτρα ND καλής ποιότητας είναι η παραδοσιακή μέθοδος δοκιμασμένη και αυτή που χρησιμοποειται ευρέως από την πλειοψηφία των φωτογράφων. Δεν είναι φθηνή επιλογή. Για καλό FF σύστημα (όπως του Παναγιώτη) θέλεις συνήθως φορέα και 1-2 φίλτρα που λόγω μεγάλου σπειρώματος του ευρυγώνιου φακού και αποφυγής βινιέτας εύκολα θα πιάσεις το νούμερο που έγραψε ο Anon. Αν ταυτόχρονα ασχοληθείς και με φωτό τοπίου (όπως σίγουρα θα κάνει ένας ερασιτέχνης που δεν ασχολείται με ΜΕ μόνο) θα χρειαστείς καλό CPL και πιθανόν και μερικά grad, οπότε το κόστος ανεβαίνει αισθητά.
Η μέθοδος που προτείνει ο Ηλίας ειναι πολύ χρήσιμη, βασίζεται και στην νέα τεχνολογία όπου λόγω ηλεκτρονικού κλείστρου μπορείς να μην επιβαρύνεις την μηχανή με πολλά κλικ, θέλει όμως γνώσεις επεξεργασίας και κυριότερο σημαντικό χρόνο στον υπολογιστή. Για όποιον θέλει να μην επενδύσει εξαρχής σε ακριβά φιλτρα και το έχει με την επεξεργασία είναι μια εναλλακτική. Για τον Παναγιώτη που ακόμα δεν έχει κατάλληλο φακό και τα καταφέρνει πολύ καλά στην επεξεργασία ίσως είναι η πιο βατή για την ώρα λύση έως ότου αποκτησει μια καλή σειρά φίλτρων.

Εγώ ως γνωστόν έχω εξοπλισμό m43 και με έχει απασχολήσει αρκετά η ΜΕ, ανέβασα και δείγματα στο παρελθόν στο σχετικό νήμα και ημέρα με ντάλα ήλιο και βραδυνά με σχεδόν ελαχιστο φως. Το καλό είναι οτι λόγω συστήματος έχω μικρά σπειρωματα φακών και μπορώ να αποφύγω τα τετράγωνα φιλτρα. Για τη ΜΕ χρησιμοποίησα εκτενώς την ενσωματωμένη τεχνική pixel shift / hires της μηχανής μου. Πρώτον γιατί πέρνω το Max σε ανάλυση από το συνδιασμό 8 λήψεων με ένα τελικό αρχείο εφάμιλο σε ανάλυση με FF με αισθητήρα πολλών MPX. Δεύτερον γιατί ο θόρυβος είναι σημαντικά μειωμένος από την συνδιαστική λήψη των 8 καρέ κάτι που λόγω μικρού αισθητήρα σε δύσκολες σκηνές το ευρισκα μπροστά μου. Μιας και ολα γίνονται με ηλεκτρονικό κλείστρο δεν έχει φθορά η μηχανή μου, η ευθυγράμμιση είναι άμεση και τα διαστήματα μεταξύ των καρέ μηδαμινά. Ο χρόνος στον υπολογιστή λίγος , πολλές φορές διορθώνω μάλιστα το τελικό αρχείο στο IPad και ας μην είναι ο δόκιμος τρόπος , δεν είμαι επαγγελματίας , μου αρέσει η ενασχόληση με την φωτογραφία αλλά ο χρόνος δεν είναι άπλετος δυστυχώς.

Σίγουρα υπάρχουν μικροπροβλήματα από την κίνηση διαφόρων αντικειμένων π.χ. μια βάρκα αλλά επιλύονται και με λίγο επεξεργασία αφού το 80-90% το κάνει η μηχανή. Με ένα 6 ND και 8 πολλαπλές λήψεις έχω αρχείο που θα ήθελα πολλαπλάσιο σε δύναμη ΝD κάτι που με βοηθά να δουλέψω και ημέρα με μεγάλη ηλιοφάνεια να κρατήσω πιο μικρές τιμές διαφράγματος για να αποφύγω το diffraction , να έχω χαμηλά ΙSO σε λίγο φως κλπ. Είναι τα καλά των 2 κόσμων και αποφεύγω και την υπέρμετρη επεξεργασία μετά. Το αρχείο έχει πολύ μεγάλη αντοχή σε οξυτητα και dehaze κάτι που σίγουρα με το μικρό αισθητήρα δεν θα επερνα σε μονή λήψη. Αν θέλω να τραβήξω και μια κανονική λήψη ξέχωρα για τον ουρανό για να την στοκαρω μετά με το αρχείο hires μπορώ να το κάνω επίσης σε σύντομο χρόνο και με λίγη επεξεργασία.
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,942
Alexandria, Greece
Re: Φίλτρα UV, CPL, ND χρήση τους και εναλλακτικές τεχνικές

Επειδή γίνεται διαρκώς αναφορά στο θέμα της επίτευξης πολύ καλής οξύτητας, πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι το exposure stacking (για το οποίο γίνεται λόγος εδώ), μπορεί μεν να βοηθά στη διατήρηση-αξιοποίηση της απόλυτης δυνατής οξύτητας αλλά αν κάποιος το κάνει, πρέπει να δουλέψει σε διάφραγμα συνήθως f/5.6-f/6.3 (+/-). Μία τέτοια ρύθμιση στο 99% των περιπτώσεων σε λήψεις με περιεχόμενο σε όλο το κάδρο (από μπροστά έως πίσω), θα δώσει περιορισμένο βάθος πεδίου. Δεν θα πάρουμε λοιπόν ευρύ βάθος πεδίου και οι απώλειες ανάλυσης θα είναι απόλυτα υπαρκτές λόγω της τιμής του διαφράγματος, δηλαδή θα έχουμε εξαιρετική οξύτητα σε ένα εύρος λίγων μέτρων εμπρός και πίσω από τη σημείο εστίασης και μετά θα υπάρξει δραστική απώλεια ανάλυσης έξω από το εστιασμένο τμήμα.

Μόνο το focus stacking μπορεί να δώσει ταυτόχρονα απόλυτη οξύτητα και 100% νεταρισμένο κάδρο, κάτι όμως που σε λήψεις ΜΕ είναι αδύνατο να γίνει καθώς πρέπει πριν κάθε λήψη να βγαίνει το φίλτρο, να γίνεται η εστίαση, να ξαναμπαίνει το φίλτρο και να ξεκινά η λήψη, κάτι που φυσικά θα καταστρέψει το τελικό αποτέλεσμα. Επομένως αν θέλετε να πιάσετε καλό βάθος πεδίου, πρέπει να γίνει σε κλειστό διάφραγμα. Εκεί παίζει σημαντικό ρόλο η ποιότητα του φακού και τι μπορεί να αποδώσει σε τιμές f/9-f/16 (ff).

Για τον Ηλία:

1. Το θέμα δεν είναι τι ισχύει τεχνικά αλλά τι φαίνεται σε κανονικές συνθήκες. Το pixel peeping δεν είναι σωστός τρόπος ελέγχου της ποιότητας μίας φωτογραφίας. Ανέφερα και πιο πριν ότι η εκτύπωση (= επιλογή χαρτιού, μεγέθους και απόστασης θεατή από τη φωτογραφία) είναι αυτό που θα κρίνει την ποιότητα μίας φωτογραφίας. Το να ανοίξεις 100% μία φωτογραφία των 50ΜΡ και να τη βλέπεις από 50εκ είναι λάθος. Πάραυτα θόρυβο δεν βλέπω, δεν με αφορά.

2. Άρα επιβεβαιώνεις την άποψή μου ότι μεγαλύτερο ρόλο παίζουν τα ΜΡ παρά η ύπαρξη ή μη του ΑΑ φίλτρου...

3. Τα καλά φίλτρα δεν έχουν πάχος αναλόγως των στοπ. Είναι η εσωτερική τους επεξεργασία που τα καθιστά πιο δυνατά ή λιγότερο δυνατά. Δηλαδή έχουν ένα σταθερό πάχος πχ 0,1mm και μέσα στο γυαλί η επεξεργασία αλλάζει αναλόγως των στοπ. Στα τετράγωνα φίλτρα αυτό που λέω είναι εύκολο να διαπιστωθεί.

4. Βάζουμε στο νεκρό διάστημα και τον χρόνο που χρειάζεται για να γράψει τη λήψη στην κάρτα και να την προβάλλει. Εννοείται πως σε περίπτωση stacking δεν ενεργοποιούμε την αποθορυβοποίηση εντός μηχανής!

5. Εντελώς άλλη κατηγορία η αστροφωτογραφία, 99% τεχνική φωτογραφία. Και οι αρχάριοι, αν αγαπάνε τη ΜΕ σύντομα θα γίνουν πολύ καλύτεροι.

6. Μάλλον εννοείς κάτι άλλο για το τι σημαίνει ηλεκτρονικό κλείστρο. Εννοείς το EFCS η κάτι άλλο;

7. Ξόδεψα χρήματα για να καταλάβω που ήταν το πρόβλημά μου με τις βινιέτες και δεν είχε σχέση με το φίλτρο αλλά με την απόστασή του από τον φακό και τα οπτικά του φακού. Με το ίδιο φίλτρο, στον Zeiss FE 4/2470 στα 24mm είχα βινιέτα ενώ με τον Sony 4/1635, πάλι στα 24mm, πάλι με το ίδιο φίλτρο καθόλου βινιέτα. Γενικά δουλεύω με δύο ποιοτικά φίλτρα και είμαι οκ. Φυσικά άλλοι μπορεί να χρειάζονται 10 διαφορετικά φίλτρα.

8. Τώρα για αυτά που γράφεις περί καταξιωμένων φωτογράφων, απλά τα προσπερνάω, τι να πω...
 
19 June 2006
4,594
Θεσσαλονίκη
Re: Φίλτρα UV, CPL, ND χρήση τους και εναλλακτικές τεχνικές

Για τα αρχικά, απλά να συμπληρώσω οτι η αναμενόμενη αύξηση οξύτητας με την τεχνική του στακαρίσματος προέρχεται απο τη δυνατότητα για πιό δυνατό sharpening .. είναι πιο ελαστικό το αρχείο επειδή έχει λιγότερο θόρυβο.

1) ΟΚ .. το είχα καταλάβει εξ'αρχής ... φροντισμένη έκθεση και επεξεργασία εκεί οδηγούν αλλά και φακοί φίλτρα που δεν αυξάνουν το haze

Να υποθέσω οτι απαντάς "ναί" στα 3 ερωτήματα ?.

Το βασικό είναι να μήν έχεις πολύ υποεκτεθειμένες περιοχές .. αλλά δεν το γλυτώνεις σε σκηνές με μεγάλη δυναμική περιοχή αν δεν χαλαλίσεις καμένα φωτεινά.
Εχει πολύ μεγάλο ρόλο τι σόι επεξεργασία κάνεις .. π.χ. το dehaze και αναδεικνύει πολύ τον θόρυβο και πολλές φορές μπερδεύεται απο αυτόν και δημιουργεί παρατράγουδα (π.χ. κλιπαρισμένα σκοτεινά ..)

2) !!! άλλο βλέπουμε ?? .. δεν είναι οξύτερη η 800E απο την 5Ds ?? Για μένα η σειρά είναι 5DSr, 800E, 5Ds, 800 ..

4) Γιατί να βάλεις προεπισκόπιση για κάθε καρέ ??? έτσι και αλλιώς το φλουτάρισμα δεν το βλέπεις (ένα απο τα κατά της μεθόδου που δεν αναφέραμε ..)
Με ριπή χωρίς προεπισκόπιση ο νεκρός χρόνος είναι πολύ μικρότερος .. 0,1sec (και πολύ λέω ) έχω στην σειρά των 1sec ..

5) Δεν έχει σημασία που είναι "αλλη κατηγορία" η αστροφωτογραφία .. σημασία έχει το ότι το στακάρισμα το κάνουν καλύτερα τα προγράμματα για αστροφωτογράφους .. κατευθείαν στα RAW δεδομένα πριν το demosaic .. και η αποθορυβοποίηση γίνεται με το στακάρισμα .. άντε να χρειαστεί και κανένα blackframe στο τέλος

Aν το αγαπάνε λες ... δεν φτάνει μόνο να τους αρέσει αρχικά αλλά να βολευτούν κιόλας (απο χρόνο, έτοιμη γνώση .. αλλά και οικονομικά). Νομίζω οτι το να έχεις αξιόπιστες εναλλακτικές μόνο βοηθάει ..
π.χ. .. είπες ότι κυρίως βολεύεσαι πιό πολύ να χρησιμοποιείς ND13 .. οι νέοι υποψήφιοι χρήστες ΜΕ πάνε σε ενα φίλτρο ND10 .. τι το κακό έχει να κάνουν πολλαπλές λήψεις 8Χ ND10 για να πιάσουν τους χρόνους του ND13 και να γλυτώσουν το έξτρα κατοστάρικο ?.

6) Aπορώ γιατί ρωτάς και πάλι ?? .. Το 100% ηλεκτρονικό εννοώ .. το EFCS είναι "ημιηλεκτρονικό" δουλεύει η μηχανική 2η κουρτίνα.

7) Τι φίλτρο ήταν αυτό που δημιουργούσε το πρόβλημα .. βιδωτό ??. Και λύθηκε με τα φίλτρα σε φορέα ?
Xρήσιμο τσεκάρισμα είναι να κάνουμε οπτική επισκόπιση με τον φακό ξεκούμπωτο το πώς φαίνεται απο εμπρός και απο πίσω η διαφραγματική οπή υπο γωνία .. γίνεται πιο φανερή η αιτία για τις βινιέτες

ΥΓ είδες που δεν υπερβάλλω για το χιλιάρικο (10Χ100 ;) )

8) Ελα ρε, μην το παίρνεις προσωπικά .. μην μου πείς οτι η πλειοψηφία δεν επηρεάζεται απο τουλάχιστον ένα οποιοδήποτε απο τα τέσσερα .. ακούγεται σκληρό το 4ο αλλά έχουμε μαρτυρίες ..

Αντε να συμφωνήσουμε και να κάνουμε μια σούμα με υπέρ και κατά .. ;)
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,311
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Φίλτρα UV, CPL, ND χρήση τους και εναλλακτικές τεχνικές

Στο θέμα της οξύτητας και της επιλογής διαφράγματος που θίχτηκε πριν να πω ότι σωστές ήταν οι παρατηρήσεις του Anon αλλά αφορουν το FF , στο m43 το f5.6-6.3 έχει ισοδύναμα διπλάσιο βάθος πεδίου σε σχέση με το FF οπότε εχω αρκετά μεγαλο χώρο εστιασμένο και μάλιστα συνήθως επιλέγω και βάζω f8 σε hires mode, οπότε κάνω ταυτόχρονα χρήση τού sweet point του φακού, αποφεύγω diffraction, κρατώ χαμηλά τον θόρυβο, μπορώ να βάλω ND φίλτρο πιο αδύναμο (με ότι θετικό αυτό σημαίνει) και αφήνω φυσικά το στοκαρισμα στην μηχανή δηλ. τρώω ελαχιστο χρόνο στην επεξεργασία, τι άλλο να ζητήσω ? καφέ :slapface:

Επειδη όμως είμαι σούπερ απαιτητικός θα ήθελα σε ένα επόμενο firmware της μηχανής να με αφήνει να κάνω μαζί hires + focus bracketing ή hires+exposure bracketing ...:flipout:
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,311
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Φίλτρα φακών , τύποι και χρήσεις τους .

Τις περισσότερες φορές έχω μαζί ένα Lenspen, απομακρύνω τυχόν σκόνη με το ειδικό συρόμενο βούρτσάκι και μετά με την άλλη πλευρά του καθαρίζω το φίλτρο απο δαχτυλιες, βρώμα με μικρές κυκλικές κινήσεις από το κέντρο προς τα άκρα.

Αν υπάρχει έντονη βρώμα που δεν βγαίνει με το lens pen ο καθαρισμός γίνεται σπίτι με ειδικό καθοριστικό και πανάκι, το καθοριστικό το είχα πάρει από το κατάστημα του Πλανητάριου και το χρησιμοποιούν για καθάρισμα στα οπτικά των τηλεσκοπίων που είναι πιο ακόμη πιο ευαίσθητα από αυτά των φακών.
 

stratigos24

Senior Member
30 January 2011
475
Αθήνα
Σε ευχαριστώ.

Και εγώ πάντα έχω στη τσάντα Lenspen καθώς και ένα υγρό (που ήταν από το ίδιο σετ με το πεν) jjc για τέτοιες δουλειές. Επίσης έχω και 1 μαντηλάκι τύπου γυαλιών για να καθαρίζω.
Είχα στο nd μικρές πιτσιλιές από τη θάλασσα από το κύμα και δεν καθάριζε τελείως καλά με τα παραπάνω.

Σήμερα έτυχε και πέρασα στο δρόμο μου από κατάστημα jumbo και πήρα ένα υγρό/σπρευ μαζί με πανάκι μικροινών (ηταν σετ) καθώς και άλλο ένα υγρό που έλεγε για κρύσταλλα φακών, οθόνες κλπ κλπ. Σε συνδιασμό των 2 καθάρισε καλά. Χρειάστηκε να βάλω και ένα καινούριο πανάκι γυαλιών στο τέλος για σιγουριά, γιατί όσο και αν έκανε καλή δουλεία αυτό με τις μικροίνες άφηνε 2-3 χνουδάκια πάνω στο nd. Φύσαω και τα φίλτρα στο τέλος με φυσητήρι χειρός.

Έχω τρομάξει γιατί θεωρουνται ευαίσθητα τα φίλτρα γιαυτό και ρώτησα. Ελπίζω με τα σπρευ αυτά να είναι οκ σε μελλοντική χρήση.

ΥΓ: Ναι και εγώ με κυκλικές κινήσεις το έκανα, από κέντρο προς τα έξω.
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,311
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Φίλτρα φακών , τύποι και χρήσεις τους .

Ναι και τα σπρέι των οπτικών ματιών κάνουν δουλειά, συνήθως δεν περιέχουν διαβρωτικά των επιστρώσεων αν και ολα τα οπτικά δεν έχουν ακριβώς τις ιδιες επιστρώσεις μιας και δεν είναι ίδια ολα τα φιλτρα, κανόνας είναι να σκουπίζεις σχετικά γρήγορα το υγρό με πανάκι που δεν αφήνει ίχνη ή ειδικά μιας χρήσης διαφανή απορροφητικά χαρτιά φακών.

Τα φιλτρα όσο πιο ακριβά είναι συνήθως έχουν καλύτερη αντοχή σε γρατζουνιές και είναι πολύ πιο εύκολα στο καθάρισμα. Μικρές σκονιτσες μην σε προβληματίζουν και να ξεχαστούν στο φίλτρο ή στον φακό θα επηρεάσουν μόνο σε πολύ κλειστά διαφραγματα, αντίθετα σκόνη στο οπίσθιο οπτικο στοιχείο του φακού είναι ορατή πολύ πιο εύκολα.
 
Last edited:

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,311
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Φίλτρα φακών , τύποι και χρήσεις τους .

Νέο σύστημα φίλτρων Lee 85 από την γνωστή αμερικανική εταιρία Lee για τις ακάθρεπτες μηχανές με φακούς που απαιτούν φιλτρα μικρότερης διάστασης : https://www.dpreview.com/news/30683...ed-specifically-for-mirrorless-camera-systems
 

billpeppas

Supreme Member
23 October 2013
6,831
Athens
Εφόσον θες να ασχοληθείς με το τοπίο, το πρώτο και σωστότερο φίλτρο είναι ένα ND 9-11 stop ( όχι variable, σταθερής απόφραξης, είτε δηλαδή 9 είτε 10 είτε 11 στοπ ).
Σε δευτερεύουσα φάση και ένα CPL.

Το UV απλά δεν δίνουμε ούτε 1 για αγορά, δεν προσφέρει τίποτα ουσιαστικά.

Αν δεν βαράς με τρίποδο και δεν θες long exposures, τότε ξεκινάς με το CPL.

Υπάρχουν τρόποι ( να κάνεις long exposure και χωρίς ND, αλλά είναι πιο πολύς κόπος, πολλά κλικς, πολλά αρχεία στο PC και επεξεργασία αυτών στο photoshop ).
 

scorpio3

Established Member
6 August 2012
249
Εφόσον θες να ασχοληθείς με το τοπίο, το πρώτο και σωστότερο φίλτρο είναι ένα ND 9-11 stop ( όχι variable, σταθερής απόφραξης, είτε δηλαδή 9 είτε 10 είτε 11 στοπ ).
Σε δευτερεύουσα φάση και ένα CPL.

Το UV απλά δεν δίνουμε ούτε 1 για αγορά, δεν προσφέρει τίποτα ουσιαστικά.

Αν δεν βαράς με τρίποδο και δεν θες long exposures, τότε ξεκινάς με το CPL.

Υπάρχουν τρόποι ( να κάνεις long exposure και χωρίς ND, αλλά είναι πιο πολύς κόπος, πολλά κλικς, πολλά αρχεία στο PC και επεξεργασία αυτών στο photoshop ).
Ευχαριστώ πολύ για την ενημέρωση!!!
Βαράω με τριποδι οποτε θα πάω πρωτα σε nd
Επισης οταν εχεις παρασολειγ βολεύει να ρυθμισεις το cpl?
 

billpeppas

Supreme Member
23 October 2013
6,831
Athens
Σε κάποιους φακούς ναι, σε κάποιους όχι, και σε κάποιους δεν μπαίνει και το παρασολέιγ παρέα με φίλτρο/α :p

Γενικότερα, ρυθμίζεις φίλτρο, και μετά κοτσάρεις το παρασολ.
 

scorpio3

Established Member
6 August 2012
249
Σε κάποιους φακούς ναι, σε κάποιους όχι, και σε κάποιους δεν μπαίνει και το παρασολέιγ παρέα με φίλτρο/α

Γενικότερα, ρυθμίζεις φίλτρο, και μετά κοτσάρεις το παρασολ.
εχω sigma 17-50 77mm σε nikon d3500
μπαινει φίλτρο και αν ναι εχεις να μου προτείνεις κάποιο?