Φωτογραφία: Κρίση? Ποιά κρίση?

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
20,413
Αθήνα
Εδώ και κάμποσο καιρό (ουσιαστικά από το 2010 και εντεύθεν), ακούμε για κρίση στον χώρο, μειωμένες πωλήσεις, άλλοτε κραταιές εταιρείες που πάνε προς την καταστροφή, και άλλα πολλά. Όλα αυτά βεβαίως επιβεβαιώνονται από τις στατιστικές που δείχνουν πεσμένα νούμερα, και τις συνεργασίες - εξαγορές (βλέπε Pentax -> RICOH, Olympus - Sony, Panasonic - Fuji κ.λ.π.). Επί πλέον έχουμε και κινήσεις όπως αυτές γνωστού μέσου στην Αμερική, που απέλυσε εν μια νυκτί όλους τους φωτογράφους, ενώ παράλληλα διοργάνωσε σεμινάρια λήψης φωτογραφιών με... iphone!

Τι συμβαίνει όμως πραγματικά με το μέσο? Την ίδια την φωτογραφία, είτε πρόκειται για μέσο μετάδοσης είδησης και πληροφορίας γενικά, είτε ως τέχνη αυτή καθεαυτή, ή τέλος ως επικοινωνία και καταγραφή της ζωής μας?

Τα στοιχεία είναι συγκλονιστικά! Η χρήση της φωτογραφίας, αυξήθηκε με απίστευτους ρυθμούς, γεγονός που οφείλεται κατ' ουσίαν σε δυο κύριους συντελεστές. Ο πρώτος είναι τα κινητά τηλέφωνα, που έβαλαν μια καλούτσικη φωτογραφική στην τσέπη όλων μας, και η δεύτερος είναι η πλήρης δικτύωσή τους - και η δικτύωση όλων μας γενικώς (παράδειγμα αυτό που διαβάζετε τώρα!). Συντρέχουν βεβαίως και πολλοί άλλοι, όπως π.χ. η μείωση του κόστους του μέσου - τέλος τα φίλμ και οι εκτυπώσεις.

Φτάσαμε λοιπόν στην εποχή της "casual photography", δηλαδή σε αυτό που αναφέρεται εδώ: http://www.core77.com/blog/photogra...lm_opens_wonder_photo_shop_in_tokyo_26487.asp
Όπως λέει σε ελεύθερη μετάφραση ο John Sypal "η μέση 20άχρονη τραβάει 500 φωτογραφίες τον χρόνο, με τις μισές από αυτές να τραβάνε τουλάχιστον μια την ημέρα".

Οι εναπομείναντες "παλιοί" παίκτες λοιπόν (οι εταιρείες που κατασκευάζουν φωτογραφικές) συν οι νέοι (smartphones, social media, κ.λ.π.) έχουν πέσει με τα μούτρα και ψάχνονται, προσπαθώντας για το καλύτερο. Η Canon σκέπτεται να περιορίσει - καταργήσει την γκάμα των βασικών (κάτω από 200$) μηχανών, ενώ άλλοι το έχουν ήδη κάνει επίσημα (Olympus http://www.dpreview.com/articles/31...w-our-reason-to-exist-is-to-push-the-envelope ) ή ανεπίσημα (Panasonic και άλλοι).

Οι δε "παλιοί παίκτες" επαγγελματίες φωτογράφοι, φωτορεπόρτερ κ.α. αντιμετωπίζουν τον ανταγωνισμό των microstockaτζήδων και των περαστικών που έτυχε να περνάνε από το χώρο που συνέβη ένα γεγονός!

"Θαυμαστός καινούριος κόσμος" κατά την εφιαλτική εκδοχή του Άλντους Χάξκλευ και αποδόμηση, ή εκδημοκρατισμός του μέσου? Κάθε άποψη δεκτή...
 

Χιωτης

Moderator
Staff member
19 February 2011
35,487
Βριλήσσια
H χρηση της φωτογραφιας μπορει να αυξηθηκε με απιστευτους ρυθμους αλλα νομιζω οτι η σχεση (το κλασμα) των 'αριστων' φωτογραφιων με αυτες του 'σωρου' μικραινει.
Τι σημαινει αυτο? Οτι οι 'αριστες' φωτογραφιες (αυτες που σου λενε κατι και οχι μονο που δειχνουν κατι) ειναι ποσοστιαια πολυ λιγοτερες σε σχεση με τις συνολικες, καθε χρονος που περναει.

Οι επαγγελματιες παιχτες γνωριζουν την σωστη τεχνικη αλλα επισης γνωριζουν πως να κανουν μια φωτογραφια να 'μιλαει'.
Το δευτερο μπορει να κανει ολη τη διαφορα μεταξυ ενος καλου ερασιτεχνη με κορυφαιο εξοπλισμο και ενος επαγγελματια με μια απλη καμερα.

Οι εποχες βεβαια ειναι δυσκολες και ο ανταγωνισμος μεγαλος, γενικοτερα. Η τεχνολογια κανει δυσκολη τη ζωη σε καποια επαγγελματα περισσοτερο απο οτι σε αλλα.
Ομως ο σωστος επαγγελματιας θα μπορεσει καπως να διαφοροποιηθει η/και να επεκτεινει τους οριζοντες του παραπερα. Ισχυει για καθε επαγγελμα.

Ο "καινουριος κοσμος" της φωτογραφιας οντως ειναι θαυμαστος τεχνολογικα που σημαινει τελος εποχης για καποια πραγματα και συνηθειες αλλα και αρχη για καποια αλλα.
Παραδεισος το μελλον για τους ερασιτεχνες και χομπιστες! Ο επαγγελματιας απο την αλλη πρεπει να ειναι ετοιμος, ανοιχτομυαλος, αισιοδοξος και διαβασμενος. Ε, και λιγο τυχερος :)
 

infin1t3

Established Member
5 September 2012
108
Γενικοτερα πολλα επαγγελματα εχουν επηρεαστει στο συγχρονο καινουργιο κοσμο. Σε αυτο επαιξαν ρολο και η τεχνολογικη προοδος και εξελιξη σε πρωτες υλες που εκανε πολλα εργαλεια πιο προσιτα στο ευρυ κοινο και οικονομικα αλλα και στη καθημερινη προσβαση σε αυτα. Ειτε το εργαλειο ειναι μια φωτογραφικη, είτε ενα κινητο με καμερα, είτε ενα δραπανο απο λιντλ με 20 ευρω, είτε ενα πριονι με 30 ευρω είτε ενας καβουρας υδραυλικου με 5 ευρω στο σουπερ μαρκετ.
Αυτα σε συνδιασμο με το ιντερνετ, τη γνωση που υπαρχει σε πολλά φορουμ, τα wiki, τα παιδια που ειναι προθυμα να απαντησουν εχει εν δυναμει κοψει καποια μεροκαματα απο πολλους ανθρωπους, τεχνικους επαγγελματιες κτλ.
Αυτο πολλες φορες ειναι επικινδυνο για τη φωτογραφια οχι, και δε μπορει ενας φωτογραφος να αποτρεψει εναν ερασιτεχνη απο το να φωτογραφησει πχ μια διαδηλωση. Οσο κινδυνευει ο επαγγελματιας κινδυνευει και ο ερασιτεχνης.
Αλλα αν μιλαμε πχ για την πτωση ενος ρελε σε ενα πινακα, οσα φορουμ και αν διαβασεις οσοι ηλεκτρολογοι και αν σου απαντησουν ειναι επικινδυνο να προσπαθησεις να αγγιξεις πινακα. 9/10 θα αλλαξουν το ρελε, 1/10 ειτε θα πεθανουν με το κατσαβιδι στο χερι είτε θα τρεχουν να παρουν την πυροσβεστικοι πανικοβλητοι.
Γνωριζω απο 1ο χερι πολυ κοσμο που φωτογραφιζει το γαμο του και τις κοινωνικες εκδηλωσεις μονος του είτε με είτε χωρις dslr και καλους φακους. σημασια δεν εχει αυτο. αλλα αυτο ειναι και αλλο μεγαλο θεμα.

Στα γηπεδα της super leage σου απαγορευουν να μπεις στο γηπεδο με dslr. Ο λογος προφανης. Πρεπει και ο επαγγελματιας που ειναι στο γηπεδο και δουλευει για την εκαστοτε εφημεριδα περιοδικο να ζησει. αλλα εκει μπορει να γινει ελεγχος. Αλλου δε γινεται γιατι απλα δεν μπορει να εφαρμοστει.
Ενας επαγγελματιας που αξιζει και εχει εκτος απο γνωσεις, μερακι και ειναι καλος σε αυτο που κανει δεν εχει τιποτα να φοβαται.
Ο επαγγελματιας που ειναι μετριος σιγα σιγα θα αφομοιωθει στο σωρο πολυ πιο ευκολα απο οτι πριν 15 χρονια. Οπου το επαγγελμα του φωτογραφου ήταν πιο διακριτο και οι φωτογραφικες μηχανες που ηταν προσιτες στο ευρυ κοινο ειχαν ΤΕΡΑΣΤΙΑ αποσταση σε σχεση με αυτη του επαγγελματια. Τωρα σχεδον δυσκολευεσαι σε καποιες περιπτωσεις να βρεις διαφορες απο μια φωτογραφια με ενα nokia των 500 ευρω και μια 5D markIII σε ευκολες συνθηκες.
 

konkell

New member
21 February 2008
37
Κιατο
Να προσθέσω, στα σωστά που εγράφησαν ήδη, άλλους δυο παράγοντες

1) η ασυδοσία και η απληστία των εταιριών (βλέπε μέτοχοι) συντελούν, στο να αντιμετωπίζουν τον καταναλωτή, με απαξιωτικό τρόπο
Ενώ έχουν την τεχνογνωσία, για να προσφέρουν ολοκληρωμένα προϊόντα, δεν το κάνουν

Το κινητό από την άλλη, προσφέρει φορητότητα, τηλεφωνία ,ίντερνετ,gps, wifi, φωτογραφική, βίντεο κλπ, όλα σε ένα, άλλα τίποτα καλό - όλα μέτρια
Το κινητό έγινε εδώ και χρόνια είδος πρώτης ανάγκης, αλλα η φωτογραφική μηχανή, θα καταλήξει προϊόν για τον ερασιτέχνη (εραστή της τέχνης) και για τον επαγγελματία

Στις φωτογραφικές, πρόσθεσαν βίντεο,αλλα εμείς οι ίδιοι συμβουλεύουμε,ότι άμα θέλεις βίντεο, μην πάρεις την τάδε, άλλα δεν θα έχεις καλή φωτογραφία (καλά κάνουμε και συμβουλεύουμε) και αν θες φωτογραφική, δεν θα έχεις βίντεο καλό, και κανείς, δεν είναι ποτέ, ικανοποιημένος
{Πρόσθεσαν και gps και τώρα αφαιρούν το gps και βάζουν wifi, ώστε πάλι, να χρειάζεσαι ένα κινητό, για να εισαγάγει τα δεδομένα gps στην φωτογραφία- που το χρησιμοποιούν και για να αδειάζουν την κάρτα μνήμης, σε ιντερνετικους αποθηκευτικούς χώρους}

Αλήθεια, πόσες κάρτες μνήμης, μεγάλης χωρητικότητος αγοράζουμε ,με τα χρήματα που αγοράσαμε την μηχανή μας
Τι τεχνολογία ενσωματώνει η κάρτα και τι τεχνολογία και πολυπλοκότητα, η φωτογραφική
Τι είναι πιο ακριβό;

Πόσο χαζοί νοιώθουμε, που κάθε νέο μοντέλο, υπερκοστολογειται από τις εταιρείες, όταν μπαίνει στην αγορά και σε λίγους μήνες, έχει πέσει η τιμή του, σε σημείο, που να νοιώθουμε κορόιδα
(άσε όταν παύει η παραγωγή, άσε η υποστήριξη )

Ναι μεν, η τεχνολογία εξελίσσεται, αλλά και ίδιες εταιρίες, απαξιώνουν τα προϊόντα τους, βγάζοντας κάθε λίγο, καινούργια μοντέλα, που δεν έχουν καινούργια τεχνολογία,αλλά δυνατότητες που ενσωμάτωσαν, τάχα για να προσφέρουν βελτιωμένο μοντέλο (τεχνολογίας που κατέχουν χρόνια πριν)

πχ δηλαδή δεν ήξερε η Sony, ότι η Rx 100 έπρεπε να έχει, από την αρχή σπαστή οθόνη και θέση αξεσουάρ
η ότι όλες αυτές οι εξωτερικές οθόνες, πάσχουν στο δυνατό ήλιο και πρέπει να έχουν έστω και ένα στοιχειώδες viewfinder;
αλλά ξέχασα, το πουλάει σαν αξεσουάρ και θα το ενσωματώσει στο επόμενο μοντέλο για να μας τα ξαναπάρει

Σε κάθε φωτογραφική μηχανή, σε κάθε κατηγορία κόστους και χρήσης, κάτι λείπει, λες και το κάνουν επίτηδες (και το κάνουν ) και δεν είναι θέμα κόστους

Είναι η αγελάδα που αρμέγουν, που όμως, έγινε κατσίκα και κλωτσάει, την καρδάρα με το γάλα

2) το photoshop
Η φωτογραφία μετατράπηκε σε εικονοπλαστικό μύθευμα
Ονομάζουμε φωτογραφίες, στιγμιότυπα, που μόνο στην φαντασία του εικονοπλάστη υπάρχουν και κανένας αυτόπτης μάρτυς, δεν μπορεί να βεβαιώσει
Ο φωτογράφος, έγινε γραφίστας :beatnik2:
Δεν χρειάζεται να έχεις μηχανή αξιώσεων, ούτε να κατέχεις την φωτογραφική τεχνική
Γιατί να αγοράσεις μηχανή τεχνολογίας, όταν σε λίγο, θα έχει απαξιωθεί, από το ίδιο το σύστημα;

(τι να την κάνω την πιστή απόδοση στο χρώμα,της τάδε μηχανής, αφού θα πάω σπίτι και θα πέσω με τα μούτρα στον κορεσμό)

Τώρα ο καθένας τραβάει, με οτι ναναι, οτιδήποτε,οπουδήποτε και όταν πάει στο σπίτι, γίνεται
ο επόμενος fake φωτογράφος αξιώσεων, σαν τον http://photo.net/photos/rarindra
( άντε και επόμενη http://500px.com/ElenaShumilova )

No hard feelings :ernaehrung004:
 
Last edited:

konkell

New member
21 February 2008
37
Κιατο
Άξιος λόγου είναι και ο απαξιωτικός τρόπος, που εκφράζεται-διαφημίζεται, η νέα τάξη (φωτογραφικών) πραγμάτων, απέναντι στον φωτογραφικό κόσμο
Οι γνωρίζοντες και κατέχοντες(dslr) μπορεί και να γελάσουν, όμως δεν απευθύνεται σε αυτούς (για να φωτογραφίζουν)
αυτό το προϊόν
Απευθύνεται στην καταναλωτική μάζα και η μάζα, δεν έχει παιδεία αξιώσεων
( έχει την παιδεία, που τής διαμορφώνουν τα μαζικά μέσα )

Αλλά κακά τα ψέματα
Το καταναλωτικό μέλλον, ανήκει στο μέσον, που τα κάνει όλα και το έχεις πάντα επάνω σου
και θα το αγοράσει και ο φωτογράφος
 
Last edited:

chrisssb

Μέλος Σωματείου
26 August 2008
29,793
Kingdom of Rain
Εγώ πάλι νομίζω ότι ζούμε στην χρυσή εποχή της φωτογραφίας.
Τώρα που η εμφάνιση γίνεται ψηφιακά στο σπίτι και δεν αποτελεί προνόμιο των επαγγελματιών (μόνο αυτόματη εμφάνιση μπορούσαμε οι απλοί χομπίστες να περιμένουμε).
Τώρα που ακόμη και μια φτηνή ψηφιακή κόμπακτ μπορεί να δώσει εξαιρετικά αποτελέσματα.
Όσον αφορά δε την post production αυτή είτε γινότανε σε στούντιο με διάφορα κόλπα/μέσα είτε γίνεται ψηφιακά με το photoshop η ουσία της παραμένει η ίδια. Το μόνο που άλλαξε είναι η ευκολία και η προσβασιμότητα σε αυτή.
Δεν πρέπει να γινόμαστε Λουδίτες.
Από την μια η δυσκολία δεν ταυτίζεται με την αξία, ενώ από την άλλη η ευκολία έχει απελευθερώσει τη δημιουργηκότητα και την καλλιτεχνική έκφραση περισσότερο από πότε.
 
Last edited:

aikon

Banned
13 February 2014
2,031
Μου θυμίζει το νήμα με το θέμα ότι δεν βγαίνει πια καλή μουσική. Μα αυτό κατά τη γνώμη μου είναι λάθος. Χιλιάδες άνθρωποι βγάζουν φοβερές φωτογραφίες, απλά κάποτε που η διάδοση της πληροφορίας ήταν πιο δύσκολη γνωρίζαμε μόνο έργα κάποιων φωτογράφων που προωθούνταν από τα περιοδικά τα βιβλία κλπ. Απλά συναισθηματικά δενόμαστε με κάποια έργα και κολλάμε. Κάθε εποχή έχει τα δικά της ωραία πράγματα σε κάθε μορφή τέχνης.

Για ρίξτε μια ματιά:
http://500px.com/popular

Εδώ άλλη μια ματιά:
http://www.popphoto.com/photos


Και για εμένα το κορυφαίο site σε όλο τον κόσμο. Κάθε φορά έχει ένα θέμα με απίστευτες φωτογραφίες.
Δείτε για παράδειγμα το θέμα με την Oυκρανία έχω πάθει πλάκα πραγματικά αλλά και όποιο θέμα να ανοίξετε αξίζει:
http://www.boston.com/bigpicture/

Ουκρανία:
http://www.boston.com/bigpicture/2014/02/ukraine_up_close.html

bp7.jpg
 
Last edited:

Αντώνης Τ.

Established Member
20 December 2012
247
Κορωπί
Αρχικά προφανώς οι εταιρίες δενμπορούν να τα δώσουν όλα μαζί. Πρέπει να βγουν επόμενα μοντέλα για να τα αγοράσει κάποιος. Για να αναπτυχθεί η εταιρία, για να βγάλει κέρδη. Σκοπός οποιασδήποτε εταιρίας είναι να σου πουλήσει για να βγάλει κέρδος. Λογική της προγραμματισμένης βραχυβιότητας των προϊόντων. όσο υπάρχουν καταναλωτές που θα σπεύσουν να ψωνίσουν ότι νέο κυκλοφορήσει οι εταιρίες θα λειτουργούν με τις ίδιες τακτικές.

Στο μεταξύ για μεγιστοποίηση κερδών το μάρκετινγκ στρέφει τους καταναλωτές στα σώματα-Dslr. Γονείς αγοράζουν στα 15χρονα χωρίς να υπάρχει προοπτική απλά γιατί έχει και η κόρη της νονάς. Η πλειοψηφία καταντάει να τις έχει παρατημένες σε ένα ντουλάπι. Τους λες χρειάζεται διάβασμα για να γίνει σωστή χρήση και σε κοιτάζουν σαν χάνοι. DSLr για selfies ρε π..? κι όμως. Εμένα δε, τον κατώτερο εδώ μέσα, όταν εξηγούσα κάποιες ρυθμίσεις/τεχνικές έβλεπα παγωμένα βλέμματα. Φυσικά υπήρχαν και περιπτώσεις που το παίζουν ότι γνωρίζουν και ακούς και κανα "Είμαι επαγγελματίας φωτογράφος και πήρα την sony 710 (50 ευρώ) για να βγάζω κανένα βιντεάκι αλλά ακούγεται πολύ ο μηχανισμός του φόκους και το βίντεο είναι λίγο θολό". wtf! δηλαδή.

Υπάρχει και η αστειότητα να βγαίνεις για ένα ποτό και να βλέπεις τύπους με το τελευταίο iPhone (αγορασμένο με 1000 δόσεις) να βγάζουν φωτό και να υπερηφανεύονται για την ποιότητα καλύτερη από μηχανή. Αν πεις όπα φίλε, το φλας δεν γράφει καλα το βράδυ, άμεσα έγινες ο geek (η ζηλιάρης) της παρέας.

Στο μυαλό μου έχω κατασταλάξει στο εξής.
Υπάρχει η κατηγορία καταναλωτών που επειδή το επιτάσσουν το facebook,το instagram και τα ρέστα, βγάζουν φωτό και όταν πηγαίνουν τουαλέττα. Αυτήν την κατάντια και την ασύδοτη υπερέκθεση κάποια μέρα θα την πληρώσουμε.

Υπάρχει και η άλλη κατηγορία των ψαγμένων, ταλαντούχων, καλλιτεχνών που ξέρουν τι θα αγοράσουν και πόσα θα σκάσουν και για ποιο λόγο το κάνουν.

Τέλος, στην τρίτη κατηγορία υπάρχουν τύποι σαν εμένα. Χωρίς φωτογραφικό ταλέντο που πάντα θαύμαζαν μια ωραία φωτό στο national geographic κτλ, που θέλουν μια φωτό το βράδυ χωρίς φλας κ.ο.κ. Πλέον βλέπω με διαφορετικό μάτι κάθε φωτό, προσπαθώ να καταλάβω τις ρυθμίσεις που χρησιμοποιήθηκαν κτλ. Προσπαθώ να βγάλω όχι την καλλιτεχνική, ούτε την ολόσωστη, αλλά αν τύχει θα με χαροποιήσει. Α, τώρα πια είναι να μη βρεθεί φωτογραφικό βιβλίο μπροστά μου..

Η βιομηχανία στηρίζεται στις δύο πρώτες κατηγορίες κυρίως. Στο ψώνιο θα φέρει το νόκια με τα 48.000 mpixel (που θα επιμένει να τραβά κόντρα στον ήλιο και θα αναρωτιέται γιατί δεν βγαίνει ή θα νομίζει ότι είναι και γαμώ). Στον Γιάννη Σπύρου (με όλο το θάρρος και ζητώ συγχώρεση για την τυχαία αναφορά) θα φέρει την επόμενη καινοτομία. Στην πρώτη περίπτωση πουλά το μάρκετινγκ καθαρά, στη δεύτερη πουλάνε με το μαρτύριο της σταγόνας. Κάθε φορά και κάτι λίγο πιο χρήσιμο.

Τα παραπάνω βασιζονται στην εμπειρία μου που έχω αποκομίσει από συναναστροφές με κόσμο στον κλάδο των πωλήσεων και σέρβις.