Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure) τεχνική και επεξεργασία.

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,319
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Πάντα ήθελα να δοκιμάσω να ενσωματώσω και το ανθρώπινο στοιχείο στην ΜΕ, ακούω άποψεις χωρίς φόβο κα πάθος.


View attachment 153034
 

Attachments

  • _6189830-1.jpg
    _6189830-1.jpg
    285.9 KB · Views: 1

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,942
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Καλησπέρα. Πολύ ωραίο μέρος για λήψεις ΜΕ!

Σχετικά με την ανθρώπινη παρουσία, σε τέτοιες λήψεις νομιζω πως σε λίγες περιπτώσεις θα ταίριαζε το εφέ του κινούμενου νερού με ακίνητο άνθρωπο, πουλιά κλπ. Γενικά, όταν προσθέτεις τέτοια στοιχεία, σημαίνει ότι αυτά είναι το θέμα σου και επειδή ο άνθρωπος συνδέεται με τη ζωή και την κίνηση (αλλά και τη στιγμή), αισθητικά η παρουσία του πρέπει να δένει με το κάδρο. Αν λοιπόν έχεις προσθέσει άνθρωπο σε κάδρο ΜΕ, νομίζω πως και ο άνθρωπος πρέπει να εμφανίζει ghosting για να δένει αισθητικά με την κίνηση στο νερό ή τα σύννεφα. Γενικά οτιδήποτε έχει ζωή (άνθρωπος, πουλιά, ζώα κλπ), αν είναι να μπει σε λήψη ΜΕ πρέπει να έχει κίνηση. Αν είναι να μπει σε κάδρο στιγμιαίας λήψης, προφανώς θα είναι ακίνητος. Οπότε έχουμε τον παράγοντα της αισθητικής αρμονίας.

Ένα δεύτερο σημείο που θέλω να σχολιάσω είναι το που τοποθετούμε τον άνθρωπο. πχ σε ένα τέτοιο κάδρο, θα τον έβαζα σε σημείο όπου με βάση το σχήμα του, το χρώμα από τα ρούχα του κλπ (για θέματα τονικότητας σε α/μ) θα μπορεί να κάνει καλή αντίθεση μέσα στο κάδρο για να δώσουμε έμφαση στην παρουσία του. Στο συγκεκριμένο σημείο όπου βρίσκεται η κοπέλα, το άνω μισό της μπερδεύεται με το τσιμεντένιο background και χάνεται η παρουσία της. Θα προτιμούσα να την έβλεπα πιο αριστερά, σχεδόν στο κέντρο του κάδρου. Όπως βλέπεις, στο κάδρο σου έχεις δύο χρήσιμες γωνίες. Μία είναι το ένωμα της κουπαστής αριστερά με το πλακόστρωτο και η άλλη η τσιμεντένια βάση στο κέντρο-δεξιά. Νομίζω αυτές οι πολύ οξείες γωνίες μπορούν να δουλέψουν προς όφελος του θέματος (κοπέλα) και να τονίσουν την παρουσία της σαν να τη δείχνουν. Επομένως αν την τοποθετήσεις στο συγκεκριμένο σημείο, θα ωθείς το βλέμμα πάνω της τόσο λόγω των γωνιών αλλά και κάνοντας τονική αντίθεση με το νερό στο background. Προσθέτω σε αυτό ότι δείχνει να βλέπει προς το βάθος δεξιά. Παραθέτω αυτή την εναλλακτική με μία γρήγορη επεξεργασία:

View attachment 153044


Εναλλακτικά θα προτιμούσα η κοπέλα να κάθεται όχι εντελώς με πλάτη στο φακό αλλά ελαφρά γυρισμένη προς τα δεξιά και να κάθεται ακόμη πιο αριστερά, να στηρίζεται στην κουπαστή με τον αριστερό της αγκώνα και την παλάμη στο αριστερό μάγουλο σαν να είναι βυθισμένη σε σκέψεις και να ατενίζει στο βάθος δεξιά.

Επίσης θα "τολμούσα" ένα άλλο φορμά, σε τετράγωνο κάδρο, με την κοπέλα πάλι στην ίδια θέση:

View attachment 153045

Συμπληρωματικά να πω ότι θα έβγαζα από το νερό εκείνη τη δέστρα στο βάθος, μου χαλάει την αρμονία του νερού (το έκανα πρόχειρα στο PS). Όσο για τον πύργο δεξιά, νομίζω είναι θέμα για κάδρο από μόνος του και στη συγκεκριμένη περίπτωση δρα "ανταγωνιστικά" με την κοπέλα όχι μόνο λόγω του σχήματος-παρουσίας αλλά και λόγω της τονικής αντίθεσης που προκαλεί. Εύκολα τραβάει το μάτι πάνω του. Επομένως στη θέση σου, για το συγκεκριμένο κάδρο νομίζω πρέπει να κάνεις επιλογή θέματος. Ή ο πύργος ή η κοπέλα αλλά όχι και τα δύο στο κάδρο. Φυσικά όλα αυτά είναι δικές μου αισθητικές προτάσεις και μπορείς άνετα να τις προσπεράσεις :smile:
 

Attachments

  • _6189830-1_v2_points.jpg
    _6189830-1_v2_points.jpg
    115.8 KB · Views: 0
  • _6189830-1_v1.jpg
    _6189830-1_v1.jpg
    98.1 KB · Views: 0

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,319
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Θοδωρή δάσκαλε (αν μου επιτρέπεις να σε αποκαλώ έτσι) σε ευχαριστώ για τις πολϋτιμες συμβουλές και τον χρόνο που αφιέρωσες για να σχολιάσεις το συγκεκριμένο κάδρο.

Να πω δυο λόγια πως προέκυψε το κάδρο πρώτα, σήμερα ξύπνησα στις 6.15 το πρωί να προλάβω να επισκεφτώ το φρούριο Πέτρου και Παύλου στο νησάκι της Αγιας Πετρούπολης γιατί στις 11.30 επέστρεφα με τρένο στην Μόσχα, έφτασα με τη γυναίκα μου στις 8.00 περίπου και διαπίστωσα οτι ανοίγει στις 9.30 :slapface:, οπότε άρχισα να περπατώ το νησάκι γύρω γύρω και να τραβώ φωτό έως ότου ανοίξει (θα δεις πιθανόν μερικες ακόμη που ανέβασα σε αλλά νήματα). Εκεί λοιπόν επειδή ήταν πρωί, είχα μαζί τρίποδο και φιλτρα και σκέφτηκα να κάνω και μερικες δοκιμες φωτό ΜΕ. Δεν ήταν προγραμματισμένο και ολα έγιναν με πίεση χρόνου. Δυστυχώς από τις 8.00 είχαν αρχισει τα δρομολόγια και περνούσαν συνεχώς καραβάκια που δυσκόλευαν πολύ τις φωτογραφίες αφού έδιναν κίνηση και θολούρα, εξηγώ ότι είναι φωτό hires 1’’ και κάτι δευτ. 8 συνεχομενων λήψεων ενωμένων αυτόματα στην μηχανή , jpeg μικρής ανάλυσης με μετατροπή στο tablet στο τρένο σε Α/Μ. Εκεί που φωτογράφιζα είδα τη γυναίκα μου να διαβάζει ένα βιβλίο στα σκαλιά και δοκίμασα μια δυο λήψεις λέγοντας της να πάρει 1-2 πόζες χωρίς να σηκωθεί μιας και δεν ήταν και πολύ συνεργάσιμη :argue:.

Όταν μετά είδα τη λήψη και την μετατροπή της σε Α/Μ το πρώτο που σκέφτηκα ήταν γιατί δεν επέμενα να την βάλω στο κενο χώρο αριστερά, οπότε με αφήνει απολύτως σύμφωνο η πρόταση σου.

Την πρόταση με την στροφή την δοκίμασα εν μέρη και βάζω ενδεικτικά την λήψη από την λάθος δεξιά μεριά πάλι (την άφησα έγχρωμη γιατί εκείνη τη στιγμή έσκασε μύτη ο ήλιος και μου άρεσε η αρμονία με τον χρυσό τρούλο στο βάθος).

View attachment 153046

Σύμφωνο επίσης με βρισκει η αφαίρεση της σημαδούρας (δεν μπορούσα να επέμβω με το ταμπλετ και να θελα) και σίγουρα το ανθρώπινο στοιχείο δυναμώνει τρομερά όταν αφαίρεσες τον Πύργο οπότε και εκεί η συμβουλή σου είναι οδηγός για μελλοντικά πιο καλοσχεδιασμένο κάδρο. Και πάλι σε ευχαριστώ για τον χρόνο σου.
 

Attachments

  • _6189833.jpg
    _6189833.jpg
    280.3 KB · Views: 0

panos_adgr

Supreme Member
24 October 2007
4,573
Πειραιάς
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Ακόμα μία λήψη.
Έγινε πολύ αργά το απόγευμα και με ελάχιστο φως. Η εστίαση με δυσκόλεψε πάρα πολύ μιας και ήταν τόσο σκοτεινά που δεν έβλεπα για να την κάνω χειροκίνητα. Ευτυχώς κατάφερε να εστιάση η μηχανή κάποια στιγμή στον αφρό της θάλασσας. Δεν είχα μαζί μου από αμέλεια το remote control της μηχανής και έκανα την λήψη με προτεραιότητα διαφράγματος και 30s. Στην επεξεργασία χρειάστηκα +2.5 stop ανέβασμα η έκθεση για να πάρω το παρακάτω αποτέλεσμα. Χρειαζόταν τουλάχιστον 50s για να είναι καλύτερη.

Motionless Waves by Panagiotis Adamopoulos, on Flickr
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,942
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Αν είχες λιγότερο δυνατό φίλτρο θα υπήρχε και η λύση των πολλαπλών λήψεων.
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,942
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Δηλαδή;

Αν με κανονική λήψη έπαιρνες χρόνο πχ 5", θα μπορούσες να συνδυάσεις 10 λήψεις για να πάρεις καλύτερη μορφή στα νερά αλλά χωρίς υπερέκθεση στα βράχια.
 

panos_adgr

Supreme Member
24 October 2007
4,573
Πειραιάς
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Αν με κανονική λήψη έπαιρνες χρόνο πχ 5", θα μπορούσες να συνδυάσεις 10 λήψεις για να πάρεις καλύτερη μορφή στα νερά αλλά χωρίς υπερέκθεση στα βράχια.

Έχεις δίκιο!
Θα έκανα stacking και με Mean ή Median και θα είχα και λιγότερο θόρυβο...
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,942
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

"morphing through time"
Δέλτα Αξιού. Καλό το stacking αλλά θα το χρησιμοποιούσα μόνο ως έσχατη λύση. Η γραμμική καταγραφή του χρόνου και η όλη διαδικασία μιας τέτοιας λήψης δεν συγκρίνεται με τίποτα...



morphing through time by Teo Kefalopoulos, on Flickr
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,319
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Τεο μου αρέσει πολύ το τελευταίο θέμα σου, ολα δένουν αρμονικά !
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,942
Alexandria, Greece
Re: Απάντηση: Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Τεο μου αρέσει πολύ το τελευταίο θέμα σου, ολα δένουν αρμονικά !
Σ' ευχαριστώ πολύ! Σε αυτή τη λήψη (60"), το stacking θα ήταν καταστροφικό για τα σύννεφα. Ακόμα και θέματα που κινούνται κατά την καταγραφή (πχ εδώ οι βάρκες που επιπλέουν), αποδίδονται πιο ομαλά με μονή λήψη γιατί η κίνησή τους φαίνεται γραμμικά στο κάδρο κι όχι σαν επικολλήσεις όπως στο stacking. Είναι βέβαια θέμα φιλοσοφίας και αισθητικής πάνω στη φωτογραφία και στη δική μου οπτική, η γραμμική καταγραφή είναι καλύτερη γιατί αποδίδει τη λήψη σαν "ταινία μικρού μήκους"...
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,942
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

"lesser heaven"
Τελευταίο φως, υγρασία, ζέστη, κουνούπια, κουτσομπόλες πάπιες και ενοχλητικοί περαστικοί να ρωτάνε διαρκώς αν φωτογραφίζω τις πάπιες...



lesser heaven by Teo Kefalopoulos, on Flickr
 

panos_adgr

Supreme Member
24 October 2007
4,573
Πειραιάς
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Εξαιρετική!

Είναι με μια λήψη ή με πολλές όπως μου είχες περιγράψει;
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,942
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Σ' ευχαριστώ πολύ. Είναι με δύο λήψεις μεγάλης διάρκειας. Μία για το νερό και μία για τα σύννεφα. Αν ήταν πολλές σύντομες λήψεις θα έβλεπες ένα άσχημο αποτέλεσμα στα σύννεφα. Tο stacking λειτουργεί καλά για το νερό αλλά όχι για σύννεφα.
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,942
Alexandria, Greece
Re: Απάντηση: Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Σ' ευχαριστώ πολύ. Πάντως για τόσο "κρεμώδη" νερά, πιθανόν να χρειαστείς πιο δυνατό φίλτρο (ND1000-ND2000). Επίσης γνώμη μου είναι ότι για να έχει αξία το αποτέλεσμα, δεν πρέπει να βγάζουμε το οτιδήποτε με αυτή την τεχνική. Για αρχή μπορείς να πειραματιστείς σε οτιδήποτε αλλά καλό θα ήταν στη συνέχεια να ασχοληθείς με πιο συγκεκριμένα θέματα. Επίσης στην πρώτη σελίδα έχω link με ένα σχετικό οδηγό για λήψεις μακράς έκθεσης τον οποίο καλό θα ήταν να διαβάσεις πριν ξεκινήσεις.
Καλή επιτυχία!
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,942
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Κώστα κατά τη γνώμη μου, κάτι δεν πήγε καλά με το white balance. Επίσης, σαν σύνθεση θα άφηνα εκτός όλο το δεξί κάθετο κομμάτι δεξιά από τις μπάρες γιατί:

1. τραβάνε έντονα το μάτι και δημιουργούν δυσαρμονία με τα αριστερά 3/4 ηρεμία και το δεξί 1/4 ένταση.
2. θα προτιμούσα μόνο τα αριστερό 3/4 γιατί δίνουν ένα ωραίο συνδυασμό φύσης και ανθρώπινης παρέμβασης (μπάρες).
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,319
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Ευχαριστώ Θοδωρή για τις παρατηρήσεις σου.

Το wb είναι πειραγμένο στο tablet και μάλλον το παράκανα λίγο. Όσο για το δεξί κομμάτι ήταν δύσκολο να το κόψω τελειως στη ληψη, να φανταστείς οι χειρολισθήρες ήταν ανάμεσα σε 4 τέτοιες κολώνες και τους ήθελα οπωσδήποτε στο πλάνο. Μετά δεν σκέφτηκα να τον κόψω τελειως.

και μια ακόμη απο άλλη γωνία πιο μπροστά χωρίς αυτούς ...

Storm on island Moni. by Costas Boukouvalas, on Flickr