Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure) τεχνική και επεξεργασία.

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,942
Alexandria, Greece
Re: Απάντηση: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Καλό κάδρο Βασίλη, απλά εγώ θα άφηνα εκτός τα δεξιά στοιχεία που δείχνουν την συμμετοχή του ανθρώπου στη φύση. Θα την ήθελα πιο "άσπιλη". Επίσης νομίζω πως έχεις πουσάρει αρκετά την περιοχή του κόκκινου και το νερό έχει αποκτήσει μία μπλε χροια. Πράγματα βέβαια που διορθώνονται.
 

bilste1965

Established Member
20 February 2011
165
Κατερίνη
Απάντηση: Re: Απάντηση: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Καλό κάδρο Βασίλη, απλά εγώ θα άφηνα εκτός τα δεξιά στοιχεία που δείχνουν την συμμετοχή του ανθρώπου στη φύση. Θα την ήθελα πιο "άσπιλη". Επίσης νομίζω πως έχεις πουσάρει αρκετά την περιοχή του κόκκινου και το νερό έχει αποκτήσει μία μπλε χροια. Πράγματα βέβαια που διορθώνονται.

Θοδωρή σε ευχαριστώ για το σχολιασμό και τις παρατηρήσεις σου αυτές μας κάνουν όλους μας καλύτερους . Το πουσάρισμα στο κόκκινο-πορτοκαλί μου ξέφυγε στην εξαγωγή της φωτογραφίας ,και δεν το διόρθωσα όταν την ανέβασα , το μπλε είναι από τα φίλτρα (πιθανόν από την ποιότητα τους ) και μάλιστα στο ND16 είναι πολύ έντονο δεν έχω βρει τρόπο να το διορθώσω χωρίς να χάσω τον ουρανό (ή όπου αλλού έχει μπλε αποχρώσεις ).

Η "unity at dawn" είναι εξαιρετική !!!!!:SFGSFGSF::SFGSFGSF:
Έχω την αίσθηση ότι είναι από τις καλύτερες όσο αφορά τις διαβαθμίσεις και το φως στα σύννεφα και τον ουρανό . Η δε "κίνηση" αέρινη και ονειρική . Συγχαρητήρια και πάλι .
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,942
Alexandria, Greece
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Αν ασχολείσαι με μάσκες και layers στο PS γίνεται εύκολα. Διαφορετικά, ακόμη και με μία βούρτσα στο Lightroom/CameraRaw και συναφή θα σου κάνει τη δουλειά.
 

bilste1965

Established Member
20 February 2011
165
Κατερίνη
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Αν ασχολείσαι με μάσκες και layers στο PS γίνεται εύκολα. Διαφορετικά, ακόμη και με μία βούρτσα στο Lightroom/CameraRaw και συναφή θα σου κάνει τη δουλειά.

Με το Ps είμαι σε νηπιακή κατάσταση το χρησιμοποιώ μόνο για την αφαίρεση περιττών στοιχείων . Με το Lightroom περισσότερο άλλα το δοκίμασα !!!
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,347
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Πολύ μου αρέσει Τεο...

Quiet life by Costas Boukouvalas, on Flickr

Βαζω και εγώ μια από τις αγαπημένες μου φωτό απο την τελευταία εξόρμηση στο Πόρτο Λάγος. Είχα πολύ περιορισμένο χρόνο (ειμασταν πολλά άτομα παρέα απο τα οποία μόνο εγώ φωτογράφιζα) και δυστυχώς δεν είχα τριποδι μαζί αλλά είχα πάρει μαζί τα φιλτρα μου ND,CPL, η φωτό έχει τραβηχτεί στο χερι σε 4 δευτέρα ταχύτητα κλείστρου (ας είναι καλά η σταθεροποίηση της ΕΜ1.2)
 

timaios

AVClub Addicted Member
16 November 2009
1,363
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Εξαιρετική φωτογραφία καί χωρίς τρίποδο; καλές έξορμήσεις Κώστα μέ ύγεία πάνω άπ'όλα.
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,347
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Ευχαριστώ Τιμο, αυτά είναι τα καλά της νέας τεχνολογίας, ήθελα να την τραβήξω σε hires (για να γλυκανω και άλλο το νερό από το stacking και να πάρω την Max λεπτομέρεια από την μηχανή) αλλά χωρίς τριποδι είναι αδύνατο με την ΕΜ1.2 (μόνο η ΕΜ1Χ υποστηρίζει τέτοια λειτουργία). Τελικά αποδείχθηκε πως ήταν πολύ καλύτερα που δεν το έκανα γιατί ο γλάρος είχε ελάχιστη υπομονή και τα 4 δευτέρα ήταν το Max όριο του, θα έβγαινε κουνημένος και θα αναγκαζόμουνα να τον αφαιρέσω τελειως (έχω και δεύτερη αφού άλλαξε σύντομα θέση). Μου αρέσει πολύ ως στοιχείο σύνθεσης στο κάδρο, συμπληρώνει αρμονικά τα υπόλοιπα στοιχεία της φύσης (νερό, ουρανός, γη, βλάστηση) και νιώθει σαν βασιλιάς στο θρόνο που του έστησε ο υπηρέτης του (άνθρωπος)
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,942
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Να γράψω κάτι σχετικά με την τελευταία φωτο. Γενικά θεωρώ ότι η ΜΕ δεν αποτελεί είδος φωτογραφίας αλλά τεχνική φωτογράφισης που "κουμπώνει" σε κάποια είδη φωτογραφίας. Άλλοτε χρησιμοποιείται για τεχνικούς λόγους (πχ αστροφωτογραφία) και άλλοτε για αισθητικούς λόγους. Στο τελευταίο, συνήθως μέσω της ΜΕ ο σκοπός είναι να αναδείξουμε το θέμα απομονώνοντάς το με έναν ιδιαίτερο τρόπο από τα υπόλοιπα στοιχεία του κάδρου τα οποία υπό συνήθεις συνθήκες θα λειτουργούσαν αποπροσανατολιστικά.

Εδώ λοιπόν θεωρώ ότι δεν χρειαζόταν να εφαρμόσουμε τη ΜΕ. Αυτό το βλέπω και σε κάποιες άλλες φωτογραφίες που αναρτήθηκαν στο νήμα κατά καιρούς. Φυσικά π'αντα προέχει η προσωπική αισθητική αλλά πχ στην πιο πάνω φωτογραφία, η οποία κινείται μεταξύ φωτογραφίας κλασικού τοπίου και ταξιδιωτικής, θεωρώ ότι η ΜΕ δεν έχει θέση. Μάλιστα, όπως έχει το κάδρο, θα προτιμούσα μία λήψη 3:2 μόνο για τη θάλασσα με τον ορίζοντα στο βάθος ή θα κρόπαρα με ένα τετράγωνο κάδρο μόνο για το δεξί κομμάτι αυτού που βλέπουμε. Επίσης θεωρώ ότι εδώ η α/μ δεν χρειαζόταν. Υποψιάζομαι ότι το χρώμα είναι έντονο στην αρχική φωτογραφία και με τα παραπάνω που έγραψα θα αποτελούσε μία καλή φωτογραφία τοπίου ή ταξιδιωτική.

Διαβάζω επίσης ότι όπως λέει ο Κώστας, αν ο γλάρος εμφάνιζε κίνηση λόγω της ΜΕ, θα τον αφαιρούσε. Εγώ αυτή την κίνηση θα τη θεωρούσα ουσιαστικό μέρος της σύνθεσης σε φωτογραφίες ΜΕ. Το κάνω σε αρκετά σχετικά κάδρα με κινούμενα πουλιά ή βάρκες. Είναι στοιχεία που μαρτυρούν τη γραμμικότητα του χρόνου, μια ροή του χρόνου που μόνο η ΜΕ μπορεί να αναδείξει. Θα έλεγα μάλιστα πως σε μερικές περιπτώσεις η ίδια η ουσία της ΜΕ σε ένα κάδρο εξαρτάται από αυτά τα κινούμενα θέματα.

Αυτά από εμένα για την προηγούμενη φωτογραφία. Ελπίζω να μην κούρασα και να μην παρεξηγήθηκα.
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,347
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Καλημέρα Τεο και σε ευχαριστώ που σταθηκες στην φωτογραφία και την σχολίασες. Παρεξήγηση και κούραση δεν παίζουν και το ξέρεις, χαιρόμαστε να σε διαβάζουμε.

Να πω δυο λόγια παραπάνω για τη φωτογραφία και πως προεκυψε.

Εισαγωγικά να πω οτι όλες οι φωτό που ανάρτησα στα διαφορα νήματα είναι από jpeg της μηχανής και βγήκαν Α/Μ γιατί έτσι είχα ρυθμίσει την μηχανή όλο το ταξιδιωτικο τριήμερο. Ήταν μια προσωπική πρόκληση. Μάλιστα ειχα εφαρμόσει και ένα έντονο προφίλ στις καμπύλες έκθεσης της μηχανής που ήταν κατάλληλο περισσότερο για δρόμο πάρα για τοπίο. Σε τοπίο πρώτη φορά δοκίμασα το Α/Μ, συνήθως κάνω χρήση της full spectrum μηχανής αλλά δεν την είχα μαζί. Τα εγχρωμα RAW δεν τα έχω επεξεργαστεί κάν, ούτε κάν έχω προλάβει να τα δω. Δυστυχώς ο χρόνος είναι ελάχιστος πια για επεξεργασία. Σε γενικές γραμμές είμαι πολύ ικανοποιημένος από τις φωτό που βγήκαν σε Α/Μ απευθείας από τη μηχανή ακόμη και αυτές του τοπίου.

Πάμε τώρα στην εξόρμηση στο Πόρτο Λαγος που έγινε ξαφνικά με την παρέα με αποτέλεσμα να αφήσω το τριποδι στο ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ στην Ξάνθη. Όταν φτάσαμε ήταν μεσημέρι και το φως αρκετά έντονο για να δώσει ικανοποιητικό έγχρωμο στο τοπίο, ο ήλιος ήταν κόντρα στο κυρίως θέμα που ήταν το εκκλησάκι έτσι αποφάσισα να αφήσω το A/M προφίλ σε όλες τις φωτό και να τονίσω στο κάδρο τις έντονες αλλαγές του φωτισμού που προκαλούσε ο ήλιος. Μετά από μια σειρά ταξιδιωτικών φωτό στο χερι φόρεσα στην μηχανή τα φιλτρα ND (που ευτυχώς υπηρχαν στην τσάντα) και έψαξα να βρω ένα σημείο όπου μπορούσα να ακουμπήσω την μηχανή και να τραβήξω μερικες LE το εκκλησάκι με την ξύλινη γέφυρα που ηταν και το κυρίως θέμα. Δυστυχώς το μοναδικό σημείο που προσφέρονταν ήταν ένας ξύλινος φράχτης που δεν ήταν πολύ σταθερός και αρκετες λήψεις όπου έκανα χρήση hires (πολλαπλά κάδρα και ενωμα στη μηχανή) για LE δεν βγήκαν άριστες σε λεπτομέρεια. Θα ανεβάσω και από αυτές μια αλλά θα είναι πάλι Α/Μ :FSGSFGS4:

Όταν τελείωσα τις LE και κράτησα τη μηχανή στα χέρια μου και περπάτησα λίγο είδα αυτό το θέμα μπροστά μου με φορεμένα τα φιλτρα και μου άρεσε πολύ το φως όπως έγραφε Α/Μ στο βάθος του ορίζοντα. Η παρέα φώναζε να φύγουμε (είχαν μπει στα αυτοκίνητα ήδη) και το μόνο που άλλαξα στην μηχανή ήταν να βγάλω τη λειτουργία hires για να μπορεί να γίνει η λήψη στο χερι. Δεν είχα δει κάν τον γλάρο αρχικά, τον είδα στο δεύτερο κάδρο. Δεν ημουν σίγουρος οτι η λήψη θα ήταν καλή και δεν θα έβγαινε κάτι κουνημένο στα 4 δευτέρα που μου έδινε η μηχανή. Ευτυχώς δεν φύσαγε πάρα πολύ και ο γλάρος δεν πολύκουνήθηκε.

Αν η φωτό είχε τραβηχτεί με ώριμη σκεψη ως φωτό τοπιου ή ταξιδιωτική χωρίς δηλ. την τεχνική LE (που τυχαια προέκυψε στη συγκεκριμένη) θα είχα αφαιρέσει το δεκαρι ΝD φίλτρο και θα άφηνα το CPL μόνο κατάλληλα ρυθμισμένο. Αλλά πιστευω τότε δεν θα είχε αυτή τη δυναμική που έχει τώρα γιατί υπήρχε έντονος κυματισμός (ούτε κάν τα 4 δεύτερα δεν τον έκρυψαν πλήρως) και το τελικό αποτέλεσμα που δίνει τώρα το νερό βοηθά κατά τη γνώμη μου να αναδειχθεί και ο ουρανός αλλά και το θέμα δεξιά. Θα δω και την έγχρωμη μιας και εδώ ο ήλιος ήταν πίσω μου και μπορεί να είναι επίσης ενδιαφερουσα. Το οτι έπρεπε να μπει σε άλλο νήμα ο Τεο έχει δίκιο παρότι είναι φωτό μακράς έκθεσης δεν προέκυψε σχεδιασμένα ως τούτη. Παραταύτα την έβαλα εδώ όχι ως παράδειγμα προς μίμηση αλλά για να δείξω και την πρόοδο της τεχνολογίας που με βοήθησε χωρίς σχεδιασμό, τυχαια (είχα αφήσει πάνω τα φιλτρα) να βγει μια φωτό με την τεχνική LE που υπό άλλες προυποθεσεις δεν θα είχε πραγματοποιηθεί και δεν θα είχα αυτό το αποτέλεσμα. Μην ξεχνάμε οτι υπάρχει μηχανή πλέον που μπορεί να τραβήξει και hires στο χερι. Αυτή η πρόοδος (εξαιρετικη σταθεροποίηση στο σώμα, hires αρχείο υπερυψηλής ανάλυσης στο χερι) δίνει έξτρα δυνατότητες σύνθεσης στον φωτογράφο τοπίου και ειδικά σε αυτόν που ασχολείται με την ταξιδιωτική φωτογραφία που για κάποιο λόγο έχει ελαχιστο χρόνο ή ελαχιστο εξοπλισμό μαζί του. Και έγραψα παραπάνω και τον λόγο που στην συγκεκριμένη φωτό η τεχνική έστω και τυχαία πιστεύω πως βοηθά να ισσοροπησει καλύτερα το θέμα ως φωτό τοπιου.
 
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

"floating symmetry"

Στη λίμνη Βεγορίτιδα, το μέρος όπου πιθανότατα θα βρούμε τα περισσότερα βυθισμένα δέντρα στην Ελλάδα.



floating symmerty by Teo Kefalopoulos, on Flickr

Αυτή η φωτογραφία είναι μαγεία.. Αυτό σημαίνει πως δημιουργήθηκε από μάγο, δέξου τα πιο ειλικρινή μου συγχαρητήρια..
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,942
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Αυτή η φωτογραφία είναι μαγεία.. Αυτό σημαίνει πως δημιουργήθηκε από μάγο, δέξου τα πιο ειλικρινή μου συγχαρητήρια..
Σ' ευχαριστώ πάρα πολύ! Νομίζω δεν υπάρχει μαγεία στη φωτογραφία, υπάρχει όραμα, λήψη και υλοποίηση αυτού που έχουμε στο μυαλό μας. Θεωρώ τη φωτογραφία μια από τις πιο δυνατές εκδοχές της ανθρώπινης δημιουργίας. Το να δημιουργούμε ως άνθρωποι δεν συμβαίνει συχνά και σίγουρα δεν συμβαίνει εύκολα.

Θα κλείσω τις αναρτήσεις μου για το 2019 με ένα βίντεο που έφτιαξα με 12 επιλεγμένες φωτογραφίες μου που φτιάχρηκαν μέσα στο 2019. Αποτελούν μια αναφορά στο πριν και το μετά μίας φωτογραφίας μακράς έκθεσης και θεωρώ ότι είναι ενδεικτικό του τρίπτυχου "όραμα, λήψη, υλοποίηση".

Εύχομαι καλή χρονιά σε όλους σας, να έχουμε πρώτα υγεία και τα υπόλοιπα έπονται!

 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,942
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Ωραίο θέμα! Εγώ προσωπικά σε αυτό το κάδρο ή θα έβαζα το τείχος να ξεκινά από την κορυφή του κάδρου ή περίπου από το κέντρο του. Στο σημείο που τελειώνει, μου δίνει την αίσθηση ότι με οδηγεί πολύ ψηλά στο κάδρο χωρίς να βλέπω κάτι νέο στο βάθος. Οπότε αισθητικά ή θα χρησιμοποιήσω το τείχος σαν διαχωριστικό (από πάνω ως κάτω) ή θα το χρησιμοποιήσω σαν να "καρφώνω" τον αρνητικό χώρο (άρα θα το τελείωνα στο κέντρο). Επίσης επειδή το κοντινό μέρος του κάδρου δεν είναι νεταρισμένο, αν δεν υπήρχε άλλη λύση για κάτι τέτοιο με μονή λήψη, θα έκανα focus stacking σε 2-3 σημεία του τείχους. Γενικά μου αρέσει.
 

anochampions

Supreme Member
6 December 2009
3,655
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Ευχαριστώ πολύ για τις συμβουλές, φίλε! Για αυτό σε εκτιμώ ιδιαίτερα!
Μια ερώτηση για το focus stacking. Όλες οι λήψεις πρέπει να είναι μακράς έκθεσης?
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,942
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Αναλόγως του αν έχεις αέρα κλπ., αναλόγως του θέματος και πόσο το επίμαχο τμήμα του συνδέεται με το νερό και τέλος αναλόγως του πόσο καλά γνωρίζεις να κάνεις masking. Στη συγκεκριμένη περίπτωση θα έκανα μία επιπλέον απλή λήψη (όχι ΜΕ) μόνο για το κοντινό τμήμα που φαίνεται θολό. Για να πετύχεις αυτό που ανέφερα σχετικά με τη θέση του θέματος μέσα στο κάδρο, ή θα στρέψεις τη μηχανή προς τα επάνω (για να τελειώνει το θέμα στο κέντρο) ή προς τα κάτω (για να τελειώνει στο άνω άκρο του κάδρου).

Να συμπληρώσω ότι στις κορυφές του τείχους καλό θα ήταν να μαζέψεις λίγο τα highlights (πχ με ένα burn) για να δώσεις στο τείχος πιο "απειλητικό" ύφος, σαν μάζα που σχίζει το νερό. Θεωρώ ότι τα highlights έτσι όπως δείχνουν πάνω στο τείχος, το κάνουν σχετικά "ήπιο" σε σχέση με το νερό άρα συναφές ως προς το ύφος. Θα επέλεγα την αντίθεση, ένα άγριο τείχος μέσα σε ήπιο νερό.
 

anochampions

Supreme Member
6 December 2009
3,655
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Ευχαριστώ ξανά. Κάδρα έχω κι άλλα. Σίγουρα ένα με το θέμα να τελειώνει στο κέντρο.
Θα ήθελα όμως να δοκιμάσω και το focus stacking.
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,942
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Εδώ είναι εύκολο να το κάνεις, όπως είπα μόνο για το κοντινό κομμάτι. Δεν χρειάζεται να κάνεις τη διαδικασία του layer blending ως συνήθως. Ένα απλό masking πάνω στο επίμαχο κομμάτι αρκεί (με μεγάλο feather στη βούρτσα γύρω από το νερό).
 

panos_adgr

Supreme Member
24 October 2007
4,573
Πειραιάς
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Αχ αυτά τα layers.... Όλα καλά μέχρι τώρα όταν κάνω stack... Αλλά με τα layers ακόμα δεν τα έχω καταφέρει καλά.... Όσα tutorials και να έχω δει δεν τα έχω καταφέρει ακόμα καλά. Να πω την αλήθεια δεν το έχω πάρει και πολύ ζεστά ακόμα. Ωραίες και οι δύο.