"deluge" το αποτέλεσμα της διάχυσης του φωτός σε αραιή ομίχλη μέσα σε 120 δευτερόλεπτα...
deluge by Teo Kefalopoulos, on Flickr
deluge by Teo Kefalopoulos, on Flickr
Ηλία το θέμα της σύνθεσης ενός κάδρου είναι βαθύ και συνήθως δεν μπορεί να έχει μόνο μία εκδοχή. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, πρέπει να λάβουμε υπ' όψιν το αν η θάλασσα μπορεί να έχει σημαντική ή υποβοηθητική σημασία στο κάδρο, αν τα σύννεφα είναι τέτοια που με την υφή τους μπορούν να υποστηρίξουν ένα μεγάλο μέρος του κάδρου, αν η προβλήτα στο ύψος που είναι βοηθά στο να "φεύγει" το βλέμμα στο βάθος του ορίζοντα, αν υπάρχουν στοιχεία που κακώς "τραβάνε" το βλέμμα κλπ. Είναι καθαρά θέμα αισθητικής.
Προσωπικά, θα ήθελα τον ορίζοντα στη μέση του κάδρου γιατί ούτε τα σύννεφα έχουν δραματική υφή (είναι σαν "πανιά"), άρα δεν τους "αξίζει" να κατέχουν τα 2/3 του κάδρου, ούτε η θάλασσα έχει καλή θέση στο κάδρο για να πάρει εκείνη τα 2/3 (να χρησιμεύσει ως "αρνητικός χώρος" που λέμε στη σύνθεση). Έτσι όπως είναι το κάδρο, ο ορίζοντας δεν είναι ούτε στη μέση, ούτε σε κάποιο τρίτο και αυτό προκαλεί μια "νευρικότητα" στην αρμονία του κάδρου.
Τα βράχια καλύπτουν μεγάλο μέρος του κάδρου, έχουν γωνιώδη σχήματα, άρα η υπόστασή τους είναι κάπως "επιθετική". Αυτό έρχεται σε αντίθεση με την "απαλότητα" του υπόλοιπου κάδρου και κατά συνέπεια ο φωτογράφος πρέπει να αποφασίσει αν θα δώσει στα βράχια ρόλο κυρίαρχο ή υποβοηθητικό. Αν τους δώσει κυρίαρχο ρόλο, ίσως πρέπει να εξαιρεθεί εντελώς η θάλασσα από το κάδρο, να γίνει μία λήψη από πιο αριστερά των βράχων με την κάμερα στραμμένη δεξιά και ακόμη πιο κοντά στα βράχια, να τους δώσει δηλαδή μία αίσθηση "in your face" μιας και έχουν κάπως "αυστηρή" δομή. Τότε, θα έδινα στα βράχια το μισόο κάδρο, με το άλλο μισό να μοιράζεται στα κάγκελα και τον ουρανό. Αυτό είναι κάπως δύσκολη σύνθεση γιατί μάλλον απαιτεί και focus stacking αν θέλεις όλο το κάδρο νεταρισμένο.
Αν δώσεις στα βράχια υποβοηθητικό ρόλο, μπορείς να κάνεις το κάδρο με τον ορίζοντα στη μέση και τα βράχια με την προβλήτα να ξεκινάνε από δεξιά και να καταλήγουν στο κέντρο του κάδρου.
Η προβλήτα δεν είναι τεράστια, οπότε σαν γωνία δουλεύει καλύτερα είτε στο ύψος του ματιού (μέση του κάδρου), είτε να τη βλέπουμε από πάνω. Θα την προτιμούσα οριζόντια στο μέσο του κάδρου.
Παρακάτω σου δίνω ένα παράδειγμα του πως μπορεί ένα σύνολο από βράχια (ίδιας δομής με τα προηγούμενα) να συνδυαστεί με θάλασσα και ουδέτερο ουρανό (ο "αρνητικός χώρος" που λέγαμε), δημιουργώντας την αίσθηση της "διαφυγής" στο βάθος του ορίζοντα:
slice of silence by Teo Kefalopoulos, on Flickr
Αν στο κάδρο μου υπήρχε προβλήτα, τα βράχια θα πήγαιναν πιο χαμηλά για να κάνουν με την προβλήτα το μεσαίο 1/3 του κάδρου. Όλα αυτά βέβαια αποτελούν τη δική μου αισθητική προσέγγιση.
Ευχαριστώ πολύ. Σχετικά με το χρόνο λήψης, πάντα λαμβάνουμε υπ' όψιν μας την κίνηση που θέλουμε να αναδείξουμε (ή να αξιοποιήσουμε). Στην προκειμένη περίπτωση το νερό χρειαζόταν αρκετό χρόνο λήψης γιατί είχε πολύ ήρεμη κίνηση (λόγω χαμηλής στάθμης) και κατά συνέπεια, για να πάρουμε "κρεμώδη" υφή στο νερό χρειάζεται αρκετός χρόνος λήψης. Σε κάθε περίπτωση, στην αρχή του thread έχω αναρτήσει ένα λεπτομερή οδηγό για λήψεις μακράς έκθεσης τον οποίο μπορείς να κατεβάσεις και να διαβάσεις. Καλή συνέχεια.πραγματικά μαθηματα! Εξαιρετική!
Ερώτηση( να μαθαίνουμε μιας και βλέπω πώς θες να μοιράζεσαι ): Τα τρία λεπτά έχουν σημασία; εννοώ αν είναι 2 ή 4 θα είναι τοσο διαφορετικό;