Μιας και οι ετεροχρονισμένες αναστάσιμες τελετές είναι της μόδας στις μέρες μας, θα αδράξω την ευκαιρία να αναστήσω το παρόν νήμα και την καθόλα ενδιαφέρουσα συζήτηση που άνοιξε εδώ πριν καμιά δεκαετία... :rip:
Η αλήθεια είναι ότι μου κάνει εντύπωση η γενική προτίμηση που βλέπω στα σχόλια υπέρ της εκτέλεσης του Άλντο Τσικολίνι, και το λέω αυτό έχοντας υπόψιν τόσο τη συγκεκριμένη εκδοχή (υποθέτω ο λόγος γίνεται για την πιανιστική ανθολογία του '86 και τις μεταγενέστερες επανεκδόσεις της στην EMI), όσο και αυτές του Ντε Λέεβ (τριλογία '75-'80 στη Philips που αναφέρθηκε παραπάνω), του Πασκάλ Ροζέ (Decca 1984) και της Κλάρα Κορμέντι (Naxos 1990).
Η συγκυρία της καραντίνας με διευκόλυνε αρκετά να επανέλθω στην εργογραφία του ιδιόρρυθμου συνθέτη με έναν μίνι μαραθώνιο ακροάσεων για λίγες εβδομάδες ώστε να εντοπίσω αυτό το ιδιαίτερο στοιχείο που κομίζει η δημοφιλής δουλειά του Ιταλού σε σχέση με τις υπόλοιπες τρεις, αλλά φευ, είμαι στη δυσάρεστη θέση να παραδεχτώ ότι απέτυχα παταγωδώς... (Ου)δεν αντελήφθην που έλεγε κι ο Καραβανέας... :laugh:
Πέρα από την πλάκα, η προσέγγιση του Ολλανδού είναι ότι πιο ενδιαφέρον έχω ακούσει σε Σατί. Εντελώς φευγάτος, ατμοσφαιρικός και άκρως εντυπωσιακός. Το μάλλον αργό στυλ που υιοθετεί στο παίξιμό του -το οποίο απ' ότι ακούγεται στην πιάτσα, υποτίθεται ότι αντιβαίνει τη λογική του συνθέτη- θεωρητικά, είναι ικανό να βγάλει στη φόρα όλες τις αδυναμίες του ερμηνευτή. Θεωρητικά πάντα, γιατί στην πράξη μιλάμε για ερμηνεία αναφοράς (και για ηχογράφηση από την Harlekijn Records, ενώ και η Philips/Decca έχει κάνει εξαιρετική δουλειά στη μεταφορά του έργου σε cd).
Για μια πιο ευρεία οπτική στο φαινόμενο Σατί, κατά τη γνώμη μου η ερμηνεία του Ροζέ είναι το τέλειο συμπλήρωμα. Επίσης εντυπωσιακή με τον δικό της τρόπο. Έρχεται επίσης από μια εποχή (80ς) στην οποία η Decca φημιζόταν ακόμη για τις ηχογραφήσεις της στο κλασικό ρεπερτόριο.
Κορμέντι/Naxos, κάτι παραπάνω από τίμια επιλογή, αλλά σαφώς υποδεέστερη των δύο παραπάνω.
Τσικολίνι/EMI/Warner Classics υπερτιμημένη εκδοχή. Μέτρια ερμηνεία και αντίστοιχη ηχογράφηση.