- 17 June 2006
- 14,350
Τόσα χρόνια που ακούω μουσική, έχω έρθει σε επαφή με άπειρους κιθαρίστες. Υπάρχουν guitar-players και guitar-owners. Kαι υπάρχουν οι ποιητές. Εκτείνονται σ ένα απέραντο φάσμα: άλλοι ποντάρουν στην εκφραστικότητα και στα κότσια, άλλοι στη σεισμική δύναμη, ή στη δεξιοτεχνική μαεστρία. Αλλοι είναι δεξιοτέχνες αλλά τους λείπει η προσωπικότητα. Μπαίνω στον πειρασμό να πώ ότι ο μαίτρ Ralph Towner είναι πέρα και πάνω απ όλα αυτά: ένας λόγιος της κιθάρας. Πάντα ασυναγώνιστος και πάντα διχασμένος. Από τη μια ο ιμπρεσιονιστικός ρομαντισμός του Bill Evans, γεμάτος μελαγχολία, ένταση και ένα πακτωλό από πρωτόγνωρες τονικότητες και ηχοχρώματα. Από την άλλη, η Ευρωπαϊκή έντεχνη μουσική και ειδικότερα η 2η Σχολή της Βιέννης: κλασικισμός, ρομαντισμός, avant-garde και ιδιαίτερα ο Anton Webern. Η απαράμιλλη γοητεία της πλαστικότητας της φόρμας, στραγγισμένη από συναισθηματισμό και εικονικά πάθη, επεξεργασμένη σαν διάνυσμα πολλαπλών δυνατοτήτων, στα όρια της ολοκληρωτικής αφαίρεσης. “Δεν μπήκα στη τζάζ παρά μόνο όταν ανακάλυψα την κλασικότροπη τεχνική στην κιθάρα…την χειρίζομαι σαν ολόκληρο piano-trio…όταν παίζω μόνος μου, η προσέγγισή μου είναι εντελώς ορχηστρική”. Αυτά έλεγε ο Ralph Towner σε μια παληά του συνέντευξη στον Joachim Berendt και αυτά ακριβώς κάνει όλα αυτά τα χρόνια που τον ξέρω.