Haydn:String Quartets op.76(1-3)

17 June 2006
62,715
Χολαργός
O Jοseph Haydn(1732-1809)είναι ένας απο τούς πιό αδικημένους κλασσικούς συνθέτες τού μουσικού μας φόρουμ.
Iσως γιατί η μουσική του θεωρείται ´απλή´,ίσως γιατί βρίσκεται μεταξύ τών γιγάντων Bach ,Μοzart,Beethoven.
Oμως ολη η μουσική βιβλιογραφία τον θεωρεί ως τον ´Πατέρα τής Συμφωνίας καί τού Κουαρτέτου Εγχόρδων´.Καί είναι αλήθεια.
Ταυτοχρονα ο Haydn διεύρυνε την μουσική έννοια τής σονάτας αλλά και τού Piano Trio.
Eπί πολλά χρόνια είχε θέση στην αυλή τών Esterhazy και το 1766 έγινε Kapellmeister..
Μόλις το 1790 ´ελευθερώθηκε´και επισκέφτηκε το Λονδίνο(όπου ξαναπήγε το 1794)και εκεί έγινε δεκτός μέ μεγάλο ενθουσιασμό ,οπότε και η φήμη του ξεπέρασε τά σύνορα τής Αυστρίας..
Ο συνθέτης γνώρισε τον Mozart και λέγεται οτι είχαν παίξει παρέα σε μερικά κουαρτέτα..Είχε εκτιμήσει αφάνταστα τό ταλέντο του και ο Mozart αντιστοίχως τού αφιέρωσε ένα set έξι κουαρτέτων πού σήμερα είναι γνωστά και ως ´Haydn Quartets'..
O Βeethoven είχε ζητήσει απ´τον Haydn μερικά μουσικά μαθήματα,αλλά οι χαρακτήρες τους ήσαν εκ διαμέτρου αντίθετοι και ο Ludwig τελικά τον θεώρησε ´ανεπαρκή´ως δάσκαλό του..Οι σχέσεις τους περνούσαν συχνά μεγάλη ένταση..
Ο Joseph Haydn ως προσωπικότητα εξέφραζε το ιδεώδες τού Διαφωτισμού γιά τόν ´έντιμο άνθρωπο´.Ανθρωπος μέ χιούμορ,πού συχνά αποτυπωνόταν στην μουσική του,μέ πολλούς φίλους,διακριτικός,αξιοπρεπής και έντιμος..
Φαίνεται πάντως οτι μεγαλώνοντας υπέφερε και απο περιόδους καταθλίψεως,στίς οποίες συντελούσαν και οι ρινικοί πολύποδες πού τον έκαναν να υποφέρει..
Πέθανε στά τέλη τού Μαϊου τού 1809..
15 μέρες μετά δόθηκε μιά συναυλία στην μνήμη του μέ βασικό έργο τό Requiem τού Mozart................................

O Haydn συνέθεσε 83 κουαρτέτα εγχόρδων..
Η εξάδα τού op.76 ανήκει στίς πλέον εμπνευσμένες,γεμάτες φώς ,λυρισμό και χιούμορ,συνθέσεις του..
Το πρώτο(Νο1) σε G mazor,ξεκινά μέ το τσέλλο πού παρουσιάζει το πρώτο θέμα,το οποίο στην συνέχεια το επαναλαμβάνουν τά λοιπά όργανα.
Το adagio γέμει λυρισμού και ´ιερότητας´ ενώ το Μenuetto επιτρέπει στο πρώτο βιολί νά εκφράστεί θυελλωδώς γιά νά φτάσουμε στο αρμονικότατο Finale πού μουσικά ξεκινά μέ μιά αρκετά πολύπλοκη εισαγωγή πού προβλέπει τά μελλούμενα..
Το Νο 2(Fifths)´σε Dminor πήρε το όνομά του απο τό καινοφανές μοτίβο πού εισάγει τό πρώτο βιολί στά πρώτα μέτρα,πού επαναλαμβάνεται και στην συνέχεια..
Το andante o piu tosto allegretto είναι μιά εξαιρετική σύνθεση χαρμολύπης.
Ακολουθεί τό Witches Menuet,όπου οι χαμηλές νότες τών δυό οργάνων μιμούνται τίς υψηλές τών δυό άλλων ,δημιουργώντας μιά ιδιαίτερη αρμονική αντίθεση..
Το τελευταίο μέρος αλλάζει γλυκύτατα απο Dminor σέ Dmazor ώστε να κλείσει το έργο σέ έναν τόνο πολύ πιό χορευτικό και ´ταχύ´..

Τό πολύ γνωστό No 3(Εmperor) σέ C mazor πήρε το όνομά του απο τό δευτερο μέρος,τό οποίο ο Haydn το συνέθεσε σαν Υμνο στόν Αυτοκράτορα Franz τον δεύτερο ,έχοντας επηρεασθεί απο το God Save the Queen πού τον εντυπωσίασε στην δεύτερη επίσκεψή του στο Λονδίνο.Το μέρος αυτό χρησιμοποιήθηκε αργότερα γιά τον Γερμανικό εθνικό ύμνο..

Το 1ο μέρος είναι ευφυές και κυριαρχείται απο ένα ισχυρό αντιστικτικό στοιχείο,αναγκαίο γιά να υποδεχτεί τό γιά τον Haydn σημαντικότατο δεύτερο μέρος πού έχει 4 παραλλαγές..
Στην πρώτη το δεύτερο βιολί εισάγει την μελωδία γιά νά υπερκεραστεί στην συνέχεια απο το πρώτο .
Στην δεύτερη παραλλαγή κυριαρχεί το cello και στην τρίτη η viola ,ενώ στην τέταρτη κυριαρχεί το πρώτο βιολί γιά να δοκιμαστούν νέα ,πιό σύνθετα στοιχεία αρμονίας.
Το Menuetto είναι ένα μέρος πού προσφέρει ιδιαίτερη χαλάρωση στον ακροατή ,σάν την απόλαυση τής μεσημεριανής σιέστας,πού προετοιμάζει το δραματικό finale το οποίο κλείνει θυελλωδώς ως Presto.

Eργα υψηλής απόλαυσης και αισθητικής,πού η μουσική τους κυριολεκτικά ´στολίζει´τό σαλόνι μας.
Εργα πού μάς αποσπούν απο την σκληρή καθημερινότητα προβάλλοντας το γνήσιο τάλαντο,πού μοχθεί γιά νά μάς δοθεί η δυνατότητα τής εκ-στάσεως ,έστω και γιά λίγο απο την τραχύτητα τού βίου..
Εργα φιλίας και προσήλωσης πού ξαναβάζουν τά πράγματα στην θέση τους,παρά τις πρόσκαιρες ´διαφορές´,πού μπορεί νά προκύψουν από ασήμαντες αφορμές ή μάλλον απο παρεξηγήσεις προθέσεων.
Ο 'πατέρας´ Haydn ειναι η μορφή πού μέ την Μουσική του καθησυχάζει ,δίνει σθένος ,αίσθηση τού χιούμορ αλλά και την απαραίτητη εκείνη τρυφερότητα πού απαιτείται γιά νά υπερκεραστούν ασήμαντα ´ανθρώπινα´.

Η Naxos προσέφερε την δυνατότητα στούς Kodaly Quartet νά ηχογραφήσουν μιάν εξαίρετη σειρά,πού άν κάποιος επιθυμεί να εντρυφήσει στά πιο πολλά κουαρτέτα τού Haydn είναι σαφώς η πρώτη επιλογή ,άν μάλιστα συνεκτιμήσουμε και τήν τιμή απόκτησής τους..


511Xs4LS0ZL._SL500_AA280_.jpg




Στον Κώστα.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
10,104
Ειλικρινά είναι συγκινητική η αναφορά σου, και σου οφείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ...

Θέλω τους φίλους μου πίσω ... όλους ....
 

apo1

AVClub Enthusiast
9 August 2009
1,199
Ευχαριστουμε!!!
Μ'αρεσει ο Haydn και εχουν γινει λιγα αφιερωματα εως τωρα.
Υπαρχει εξηγηση?
Δεν θεωρειτε απο τους "μεγαλους"
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Ο Ηaydn είναι ένας τιτάνας πάνω στις πλάτες του οποίου στηρίχθηκε όλη κλασσική περίοδος. Mozart, Beethoven, Schubert ακόμα και οι Ιταλοί του Bel-Canto (Rossini, Bellini, Donizetti) οφείλουν τα μέγιστα στον papa-Haydn (όπως τον αποκαλούσε και ο Mozart).

Ένας πραγματικά πλήρης άνθρωπος, που η μουσική του κάλυπτε τα πάντα και συνέθεσε για τα πάντα.

Τα κουαρτέτα του Οp.76 είναι το διάσημο έργο του στη μουσική δωματίου με το Αυτοκρατορικό να ξεχωρίζει. Το πασίγνωστο 2ο μέρος, το χρησιμοποίησε επίσης ο Haydn στο 2ο μέρος του επίσης περίφημου κονσέρτου για τρομπέτα (μια ακρόαση και των 2 έργων θα το κάνει άμεσα αντιληπτό).

Η προσωπική μου αδυναμία στα κουαρτέτα του Haydn είναι τα κουαρτέτα του Ηλίου (Οp.20).

Ωραίες ηχογραφήσεις μας έδωσαν τα Amadeus και Hagen Quartets. Tacacs και quarteto Italiano επίσης όμορφες ερμηνείες Είχα πάρει πλήρες πακέτα όλα τα κουαρτέτα του Haydn με το Aeolian Quartet σε προσφορά (36 Ευρώ 22 CD). Εξαιρετικό βρίσκω και το project του Buchberger quartet, σε πολύ οικονομική τιμή σε brilliant classics. Πρέπει να τα έχουν ηχογραφήσει όλα. Παίζουν με όργανα εποχής, με εντέρινες χορδές, σε μια παλιά καθολική εκκλησία, που φημίζονται για το ήχο τους και είναι πραγματικά τέλειο.

Και για τους πολύ απαιτητικούς σε όλα τα επίπεδα η ερμηνεία του Quator Mosaique. Αλλά ας μην γελιόμαστε.... O Haydn είναι ο κλασσικότατος των κλασσικών. Οποιοσδήποτε γνωρίζει μουσική και μπορεί να παίξει τα έργα του, ακούγεται υπέροχο. Είναι χαρακτηριστικό της κλασσικής εποχής και περισσότερο από όλους στον Haydn

Το περίεργο είναι ότι τις τελευταίες μέρες κατέβασα και άκουγα και εγώ Haydn. Την συμφωνία του Αποχαιρετισμού και την Missa in Augustiis (Nelson Mass) ή λειτουργία των δύσκολων καιρών που της είχε αποδώσεις ο Haydn. Υπέροχα έργα...
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
18,546
Μεσευρώπη
Η μόνη λογική εξήγηση που έχω για την παραμέληση του Haydn από το ευρύ κοινό είναι ότι δεν έχει μύθο. Έζησε την πιό ανέφελη ζωή που μπορεί να φανταστεί κανείς για ένα μουσικό: Σχετικά νέος βρήκε μιά ασφαλή θέση στην ορχήστρα του Δούκα Esterhazy, σύντομα έγινε διευθυντής και έμεινε εκεί σχεδόν 40 χρόνια, εκδίδοντας τα έργα που συνέθετε για τις ανάγκες της αυλής. Όταν ο Δούκας πέθανε και ο Haydn αναγκάστηκε να φύγει, ήταν ο πιό διάσημος μουσικός της Ευρώπης και δεν είχε κανένα πρόβλημα βιοπορισμού. Πέθανε πλήρης ημερών, εύπορος, πασίγνωστος και σεβαστός από όλους. Η προσωπική του ζωή ήταν το ίδιο μονότονη: Παντρεύτηκε σε νεαρή ηλικία μιά μέγαιρα που του έκανε τη ζωή μαρτύριο μέχρι που χήρεψε, μεσήλικας πλέον και...αυτό ήταν όλο. Στη ζωή του Haydn δεν υπάρχει ούτε ο καθημερινός αγώνας για επιβίωση ενός Mozart, ούτε οι μουσικές επαναστάσεις ενός Beethoven, ούτε η πολιτική δράση ενός Wagner, ούτε οι προσωπικές τραγωδίες ενός Schubert, Mahler ή Schumann. Ήταν, και νομίζω ότι έτσι έβλεπε ο ίδιος τον εαυτό του, ένας απλός Kapellmeister, ένας μουσικός που έπρεπε να προσφέρει καθημερινά μουσική με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Ήταν βέβαια ένας ιδιοφυής Kapellmeister...
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Θα πω μερικά πράγματα, ελπίζω να μην παραξεγηθώ ή παρεξηγηθούν.
Κατά την γνώμη μου όποιος δεν θεωρεί τον Haydn τουλάχιστο ισάξιο του Mozart και του Beethoven, είναι απλά ανόητος. Mozart και Beethoven δεν θα υπήρχαν αν δεν υπήρχε Haydn. Αυτό αρκεί.

To Cosmopolitan του 17ου αιώνα, είναι το τελευταίο πράγμα που πρέπει να απασχολεί κάποιον που ακούει μουσική. Η ίδια μουσική μπορεί να πει πολλά περισσότερα ακόμα και αυτά που δεν έχουν ειπωθεί και καταγραφεί.

O Haydn προσέφερε μουσική σε όλες τις φόρμες που ήταν γνωστές στην εποχή του και πολλές από αυτές τις εφευρέθηκαν από αυτόν. Ήταν ένας υπάλληλος; Ναι ήταν αλλά εξέφραζε την χαρά, την λύπη, το γέλιο, το κλάμα, τον προβληματισμό, το παράπονο, όλα τα αισθήματα μέσα από την μουσική του και την τέχνη του. Δεν νομίζω ότι υπήρξε συνθέτης που να είχε το χιούμορ που έχει η μουσική του (ίσως μόνο ο Rossini). Αρκεί να ακούσει κανείς τα φινάλε από τις συμφωνίες του. O χορός και η καλή διάθεση στα μενουέτα του; Απλά μεστή ζωή. Ακούστε τις λειτουργίες του. Οι μεταφυσικές ανησυχίες του και μέσα από αυτές την κριτική του για τα πολιτικά γεγονότα την αισιοδοξία και την απαισιοδοξία του; Από τα θρησκευτικά του έργα επίσης, το Stabat Mater του είναι τόσο σπαρακτικό, που ίσως και να βάλεις τα κλάματα. Η συμφωνία του αποχαιρετισμού; Η καλύτερη και ευφυέστερη πράξη για να εκφράσει την βουβή διαμαρτυρία του για κάτι που δεν πήγαινε καλά, σε καιρούς που δεν μπορούσα να ειπωθούν αλλιώς. Γενικώς είπε και μίλησε για τα πάντα και σε μεγάλη ποσότητα. Είμαι σίγουρος πως ο Mahler, που προσπαθούσε να συμπεριλάβει τα πάντα στην μουσική του, θα τον φθονούσε.

H άποψη μου. Το τεράστιο έργο ενός συνθέτη μεγάλου, όπως ο Haydn, μπορεί να μας πει, πολλά πράγματα για την εποχή του, για τις συνθήκες και τα αισθήματα του. Η φαντασία του καθενός μας μπορεί να προσθέσει πολλά περισσότερα πράγματα. Από εκεί και πέρα το βιογραφικό και η εκτίμηση μόνο αυτού, μπορεί να μας κρύψει πολλά πράγματα και πολύ λίγο θα μας βοηθήσει. Νομίζω ότι η γνωριμία με το έργο πρέπει πάντα να προηγείται και μετά να ακολουθήσουν τα υπόλοιπα βιογραφικά στοιχεία. Αλλιώς δεν μιλάμε για τέχνη.
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Eυχαριστώ θερμά γιά τις συμπληρώσεις πού στην ουσία ειναι ´αυτόνομες´παρουσιάσεις.:D

Ισως έτσι να απαντάται και το ερώτημα τού φίλου apo1.
Εως τώρα είχα παρουσιάσει την συγκλονιστική ´Δημιουργία´και τίς ´Επτά τελευταίες λέξεις τού Ιησού στον Σταυρό´..
Μακάρι ο Haydn να βρεί και στό μουσικό μας φόρουμ την θέση πού τού αναλογεί.
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
18,546
Μεσευρώπη
Για να μην παρεξηγούμαι: θεωρώ τον Haydn μέγιστο συνθέτη, όντως ισάξιο του Mozart και του Beethoven. Η αναφορά μου στην προσωπική και επαγγελματική του ζωή είχε σκοπό να εξηγήσει γιατί δεν είναι πιό γνωστός στο ευρύ κοινό, και εννοώ το κοινό που δεν ακούει κλασική μουσική. Όλοι ξέρουν τον Beethoven-"ο κουφός συνθέτης"- και το Μότσαρτ-"αυτός που έγραψε το Ρέκβιεμ, γυρίστηκε και ταινία"-για λόγους άσχετους με τη μουσική τους. Είναι αυτό που αποκαλώ "μύθο" των καλλιτεχνών αυτών. Η ζωή του Haydn δεν προσφέρεται για μεταφορά στον κινηματογράφο-εκτός ίσως από τον Θόδωρο Αγγελόπουλο. Το μόνο που έχει να προσφέρει ο Haydn είναι η μουσική του-αλλά τι πλούτος! Μιλάμε για 104 συμφωνίες, και γω δεν ξέρω πόσα κουαρτέτα και τρίο. Ακριβώς επειδή μόνο η μουσική του τον κάνει ενδιαφέροντα είναι και θα μείνει κτήμα των τυχερών που ακούνε μουσική μόνο για την ποιότητά της, και όχι για τις συνθήκες που γράφηκε ή για το αν σημαίνει το ένα ή το άλλο.
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Κώστα έτσι ειναι..Ο Haydn δέν είχε ´δράματα´..Καί επίσης βρισκόμαστε στήν περίοδο πού οι Καλλιτέχνες χρειάζονταν χορηγούς και υπηρετούσαν σέ φιλόμουσες αυλές ,αναγκαστικά.
Ο Haydn ήταν ένας απλός ´υπηρέτης τής Τεχνης´πού απετέλεσε τό ενδιάμεσο πέρασμα γιά να αναδειχθεί η ατομικότητα τού Mozart και τού Beethoven..Ομως η μουσική του είναι ένα μεγάλο δώρο γιά τούς φίλους τής κλασσικής και όχι μόνον.
Y.Γ.
Επίσης άξιες μνείας είναι οι θαυμάσιες Λειτουργίες του.
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Addicted Member
16 March 2009
1,378
Αθήνα
Θα πω μερικά πράγματα, ελπίζω να μην παραξεγηθώ ή παρεξηγηθούν.
Κατά την γνώμη μου όποιος δεν θεωρεί τον Haydn τουλάχιστο ισάξιο του Mozart και του Beethoven, είναι απλά ανόητος. Mozart και Beethoven δεν θα υπήρχαν αν δεν υπήρχε Haydn. Αυτό αρκεί.

To Cosmopolitan του 17ου αιώνα, είναι το τελευταίο πράγμα που πρέπει να απασχολεί κάποιον που ακούει μουσική. Η ίδια μουσική μπορεί να πει πολλά περισσότερα ακόμα και αυτά που δεν έχουν ειπωθεί και καταγραφεί.

O Haydn προσέφερε μουσική σε όλες τις φόρμες που ήταν γνωστές στην εποχή του και πολλές από αυτές τις εφευρέθηκαν από αυτόν. Ήταν ένας υπάλληλος; Ναι ήταν αλλά εξέφραζε την χαρά, την λύπη, το γέλιο, το κλάμα, τον προβληματισμό, το παράπονο, όλα τα αισθήματα μέσα από την μουσική του και την τέχνη του. Δεν νομίζω ότι υπήρξε συνθέτης που να είχε το χιούμορ που έχει η μουσική του (ίσως μόνο ο Rossini). Αρκεί να ακούσει κανείς τα φινάλε από τις συμφωνίες του. O χορός και η καλή διάθεση στα μενουέτα του; Απλά μεστή ζωή. Ακούστε τις λειτουργίες του. Οι μεταφυσικές ανησυχίες του και μέσα από αυτές την κριτική του για τα πολιτικά γεγονότα την αισιοδοξία και την απαισιοδοξία του; Από τα θρησκευτικά του έργα επίσης, το Stabat Mater του είναι τόσο σπαρακτικό, που ίσως και να βάλεις τα κλάματα. Η συμφωνία του αποχαιρετισμού; Η καλύτερη και ευφυέστερη πράξη για να εκφράσει την βουβή διαμαρτυρία του για κάτι που δεν πήγαινε καλά, σε καιρούς που δεν μπορούσα να ειπωθούν αλλιώς. Γενικώς είπε και μίλησε για τα πάντα και σε μεγάλη ποσότητα. Είμαι σίγουρος πως ο Mahler, που προσπαθούσε να συμπεριλάβει τα πάντα στην μουσική του, θα τον φθονούσε.

H άποψη μου. Το τεράστιο έργο ενός συνθέτη μεγάλου, όπως ο Haydn, μπορεί να μας πει, πολλά πράγματα για την εποχή του, για τις συνθήκες και τα αισθήματα του. Η φαντασία του καθενός μας μπορεί να προσθέσει πολλά περισσότερα πράγματα. Από εκεί και πέρα το βιογραφικό και η εκτίμηση μόνο αυτού, μπορεί να μας κρύψει πολλά πράγματα και πολύ λίγο θα μας βοηθήσει. Νομίζω ότι η γνωριμία με το έργο πρέπει πάντα να προηγείται και μετά να ακολουθήσουν τα υπόλοιπα βιογραφικά στοιχεία. Αλλιώς δεν μιλάμε για τέχνη.

Αγαπητέ Brucknerian
Βεβαίως και ο Haydn είναι πυλώνας της κλασσικής μουσικής, βεβαίως προηγείται και είναι πάνω από όλα η επαφή με το έργο τέχνης. Άλλωστε το έργο τέχνης μπορεί και να μην έχει καμία σχέση με τα βιογραφικά στοιχεία του καλλιτέχνη. Αυτό που είναι το σημαντικό και μας αφήνει ενεούς μπροστά στην τέχνη, είναι ότι αποτελεί πρωτογενή δημιουργία που δεν μπορεί λογικά να εξηγηθεί και κινητοποιεί το συναίσθημα μας με διαφορετικούς τρόπους.

Έτσι η παθιασμένη υποστήριξη σου για την μουσική του Haydn δεν κομίζει γλαύκα στην Αθήνα, πολύ περισσότερο όταν απευθύνεται σε αναγνώστες που αγαπούν την κλασσική μουσική και που λόγω της αγάπης τους αρέσκονται στο να ανταλλάσσουν πληροφορίες και να εκφράζουν τα συναισθήματα που τους προκαλεί. Άλλωστε κάποιος ακόμα και αν δεν συμφωνεί μαζί μας δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί ανόητος.

Από την άλλη πλευρά κανέναν δεν κοίμιζε η μητέρα του με τραγούδια του Schubert. Ότι μας αρέσει σε κάθε είδος τέχνης το έχει κατακτήσει καθένας μόνος του και αυτό έχει απαιτήσει ενασχόληση και προσπάθεια. Είναι λοιπόν φυσικό να έχουμε ενδιαφερθεί για το περιβάλλον, την ιδιωτική ζωή και την ατμόσφαιρα της εποχής που έζησαν οι δημιουργοί. Αυτό δεν είναι κακό ούτε αποτελεί κουτσομπολιό του cosmopolitan.

Θα συνεχίσω να σε διαβάζω με ενδιαφέρον ανεξάρτητα αν διαφωνώ με τα, με διδακτική χροιά, σημεία της παρέμβασης σου.
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Αγαπητέ Brucknerian
Βεβαίως και ο Haydn είναι πυλώνας της κλασσικής μουσικής, βεβαίως προηγείται και είναι πάνω από όλα η επαφή με το έργο τέχνης. Άλλωστε το έργο τέχνης μπορεί και να μην έχει καμία σχέση με τα βιογραφικά στοιχεία του καλλιτέχνη. Αυτό που είναι το σημαντικό και μας αφήνει ενεούς μπροστά στην τέχνη, είναι ότι αποτελεί πρωτογενή δημιουργία που δεν μπορεί λογικά να εξηγηθεί και κινητοποιεί το συναίσθημα μας με διαφορετικούς τρόπους.

Έτσι η παθιασμένη υποστήριξη σου για την μουσική του Haydn δεν κομίζει γλαύκα στην Αθήνα, πολύ περισσότερο όταν απευθύνεται σε αναγνώστες που αγαπούν την κλασσική μουσική και που λόγω της αγάπης τους αρέσκονται στο να ανταλλάσσουν πληροφορίες και να εκφράζουν τα συναισθήματα που τους προκαλεί. Άλλωστε κάποιος ακόμα και αν δεν συμφωνεί μαζί μας δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί ανόητος.

Από την άλλη πλευρά κανέναν δεν κοίμιζε η μητέρα του με τραγούδια του Schubert. Ότι μας αρέσει σε κάθε είδος τέχνης το έχει κατακτήσει καθένας μόνος του και αυτό έχει απαιτήσει ενασχόληση και προσπάθεια. Είναι λοιπόν φυσικό να έχουμε ενδιαφερθεί για το περιβάλλον, την ιδιωτική ζωή και την ατμόσφαιρα της εποχής που έζησαν οι δημιουργοί. Αυτό δεν είναι κακό ούτε αποτελεί κουτσομπολιό του cosmopolitan.

Θα συνεχίσω να σε διαβάζω με ενδιαφέρον ανεξάρτητα αν διαφωνώ με τα, με διδακτική χροιά, σημεία της παρέμβασης σου.

Περί της ανοησίας θα επιμείνω, γιατί κάποια στιγμή πρέπει να αποδεχτούμε ότι είναι μέρος τους εαυτού μας, της ζωής μας. Η αντίληψη της είναι το μυστικό. Εγώ το κάνω συχνά και καθημερινά. Έτσι κάντε το εξής ερώτημα που έκανα και εγώ στον εαυτό μου. Πόσο Ηaydn ακούσατε σε σχέση με τον Beethoven και τον Mozart; Γιατί; Ας απαντήσει ο καθένας μόνος του αλλά η απάντηση με βάση μόνο τα βιογραφικά στοιχεία (βολεμένος κ.λπ) για μένα είναι ανεπαρκής.

Το έκανα πριν αρκετά χρόνια εγώ αυτό. Άκουσα και παρακολούθησα την μουσική. Το δικό μου συμπέρασμα: Δεν υπάρχει συνθέτης που να έχει τόση ποσότητα με αντίστοιχα μεγάλη ποιότητα. Χωρίς να επαναλαμβάνεται (όπως π.χ. o Vivaldi) και πάντα να βρίσκει κάτι καινούργιο να εκθέσει, να συμφωνήσει, να διαφωνήσει και να παρουσιάσει.

Ήταν μια ψυχή, πολύ πιο κοντά στο καθημερινό άνθρωπο. Όπου από απλός άνθρωπος έγινε υπεράνθρωπος. Μια φύση που είχε μια εξέλιξη που όλοι άνθρωποι καλό θα ήταν να την κυνηγήσουμε. Δεν ήταν ο de-facto μύθος (μύθος για τον μύθο ή από μύθο), αλλά ένας μύθος που είχε πορεία και δημιουργήθηκε. Αυτό είναι κάτι που δεν μπορούμε να το δεχτούμε εύκολα μάλλον.

Εκείνο που υποστήριξα είναι ότι η μουσική αλλά και οποιαδήποτε μορφή τέχνης, θα πρέπει κάποιος αρχικά να την παρακολουθεί. Έτσι νομίζω προκαλεί τα αισθήματα ή συναισθήματα που έχουμε. Έπονται τα βιογραφικά στοιχεία ή το cosmopolitan της εποχής, που ίσως βοηθήσουν ίσως όχι. Το ένα δεν αναιρεί το άλλο. Συμφωνώ ότι αυτό ο καθένας το κατακτά μόνος του.

Επίσης δεν είμαι καθόλου διδακτικός. Κάποιος που διδάσκει τι πρέπει να κάνει; Να εκθέτει γεγονότα, καταστάσεις με σκοπό να υποκινήσει την σκέψη για το σχηματισμό άποψης και γνώμης. Νομίζω ότι δεν έκανα αυτό, εξέφρασα απευθείας την προσωπική μου γνώμη, η οποία μπορεί να αντιτίθεται στων πολλών την κρίση. Αν και το διδακτικός, στο ευρύτερο παιδαγωγικό σύστημα μας, σημαίνει, αποδοχή συγκεκριμένης γνώσης, άποψης, θέσης με κύριο εκφραστή της τον παπαγαλισμό. Δεν νομίζω ότι έκανα αυτό.

Με λίγα λόγια: Give Haydn a chance. Το ότι δεν έχει μύθο ή δράμα δεν είναι επαρκές για να δικαιολογήσουμε ότι δεν ακούγεται ή ότι είναι "αδικημένος". Φταίμε και εμείς που δεν "ακούμε". ´Έχουμε χρυσό και τον αγνοούμε. Ανόητος ήμουν που δεν τον άκουγα τόσο συχνά και ευτυχής και υπερικανοποιημενος που έκανα το "κλικ" κάποια στιγμή. Επίσης η μουσική του και η έκφραση του θα μας βοηθήσει να αντιληφθούμε καλύτερα αυτούς που ακολούθησαν. Τέλος η αγάπη που απέκτησα για την μουσική του Haydn, δεν μείωσε καθόλου την σημαντικότητα που αναγνώρισα σε άλλους συνθέτες. Αν δεν υπήρχε ο Haydn, ο κλασικισμός και η μουσική γενικότερα δεν θα είχε αυτή την υπέροχη πορεία της.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
10,104
Τα παρόντα κουαρτέτα, ιδιαίτερα για την δική μου εκτίμηση το 76#2, είναι απίστευτα κομψοτεχνήματα, φτερούγισμα ελπίδας σε βαλτωμένες ζωές, δροσερό αεράκι σε μπαγιάτικο κακοφορμισμένο δωμάτιο νοσοκομείου... ιδιαίτερα πολύτιμη η σύσταση του Μανώλη για τους Buchberger quartet στην Brilliant, υπέροχος ζεστός ήχος και ''εκλεπτυσμένες'' αντηχήσεις ...
 

tmjuju

Administration Team
Staff member
21 January 2007
21,629
Μπράβο για το θέμα παίδες.
Προσωπικά προτιμώ για ανεξήγητους λόγους την έκδοση της astree - Quatuor Mosaiques από το τυπικό θα έλεγα δισκάκι της decca. Ειδικά στο
Καθώς οι γνώσεις μου είναι περιορισμένες – δεν ήξερα καν ότι η έκδοση της astree έχει οπαδούς.
Θα προσπαθήσω να ακούσω και τη σχετική έκδοση της naxos .
ΤΝΧ! Και θα ψάξω και τις αναφορές σας για τα λονδρέζικα κ.ο.κ.