HDR: Projector με madVR vs Calibrated OLED TV - η μαγεία του Dynamic Tone Mapping

billpeppas

Supreme Member
23 October 2013
6,818
Athens
Με το υλικό σε φυσική μορφή (Blu-ray disc) και σε άυλη μορφή (streaming services) να κυκλοφορεί σιγά σιγά σχεδόν αποκλειστικά σε UHD HDR μορφή (αν θέλουμε immersive soundtrack Dolby Atmos / DTS:X / Auro-3D) [ στα απλά Blu-ray (1080p) επίτηδες δεν βάζουν ήχο Atmos/DTS:X ] οι κάτοχοι προβολέων ή και τηλεοράσεων δίχως υποστήριξη HDR (ή με κακή επίδοση στο HDR) έρχονται σε αδιέξοδο; ή μήπως όχι;

Με τρία σύντομα βίντεο όπου έχουμε σε SDR λήψη, στο ίδιο κάδρο βλέπουμε μια calibrated LG G2 OLED TV και έναν προβολέα BenQ W2000+ ρυθμισμένο για προβολή tone mapped HDR υλικό μέσω του madVR.
Μπορείτε μέσα από τα βίντεο να δείτε την διαφορά με την ίδια πηγή, στην τηλεόραση να απεικονίζεται απευθείας ως HDR (και να κάνει η TV το όποιο tone mapping για καλύτερη απόδοση του HDR) και στον προτζέκτορα να απεικονίζεται ως SDR/DCI-P3 με Dynamic Tone Mapping HDR => SDR conversion στο DCI-P3 color space για καλύτερη απόδοση των χρωμάτων από τον προβολέα μιας και καλύπτει αρκετά καλά το DCI-P3.
Αν ήταν πιο φρέσκια η λάμπα του προβολέα ή έβαζα πανί με gain αντί του 1.0, θα είχαμε ακόμα καλύτερη απεικόνιση.

Ακολουθούν τα video με σκηνές από το Encanto, Bullet Train και The Matrix:



 

anderm

Γενικός Διαχειριστής
Staff member
1 August 2009
10,332
Αθήνα...
Ενδιαφέρον!
Βασίλη, στα πόσα nit είχες ρυθμίσει;

Είναι αρκετά κοντά από όσο μπορεί κανείς να δεί από τα βίντεο. Παρά ταύτα, πρακτικά έχουμε νομίζω κάνει παραχώρηση στα του HDR υλικού παίζοντας σε πολύ χαμηλές στάθμες peak luminance.
Με λίγα λόγια, έχουμε πέσει πολύ κάτω από τα minimum reference requirements του HDR για να ακολουθήσει ο προβολέας εδώ. Έχουμε remapped image στα 100 περίπου nit με τα διάφορα standards να απαιτούν ιδανικά 1000nit peak luminance.

1670456304611.png

1000 nit μπορεί να είναι ακραία τιμή για ένα σκοτεινό χώρο, παρά ταύτα, έστω πως συζητάμε το reference, εάν στο mastering process υπάρχουν σκηνές που έστω και σημειακά φτάνουν σε τέτοιες ακραίες τιμές, δεν είναι το point να φτάσουμε όσο πιο κοντά γίνεται; Και τα requirements ακολουθούν το ST.2080-3 κατά τα προαπαιτούμενα συνθηκών θέασης.
 
  • Like
Reactions: vadergr

billpeppas

Supreme Member
23 October 2013
6,818
Athens
Ενδιαφέρον!
Βασίλη, στα πόσα nit είχες ρυθμίσει;

Είναι αρκετά κοντά από όσο μπορεί κανείς να δεί από τα βίντεο. Παρά ταύτα, πρακτικά έχουμε νομίζω κάνει παραχώρηση στα του HDR υλικού παίζοντας σε πολύ χαμηλές στάθμες peak luminance.
Με λίγα λόγια, έχουμε πέσει πολύ κάτω από τα minimum reference requirements του HDR για να ακολουθήσει ο προβολέας εδώ. Έχουμε remapped image στα 100 περίπου nit με τα διάφορα standards να απαιτούν ιδανικά 1000nit peak luminance.

View attachment 206309

1000 nit μπορεί να είναι ακραία τιμή για ένα σκοτεινό χώρο, παρά ταύτα, έστω πως συζητάμε το reference, εάν στο mastering process υπάρχουν σκηνές που έστω και σημειακά φτάνουν σε τέτοιες ακραίες τιμές, δεν είναι το point να φτάσουμε όσο πιο κοντά γίνεται; Και τα requirements ακολουθούν το ST.2080-3 κατά τα προαπαιτούμενα συνθηκών θέασης.

Η τηλεόραση στα τέρματα εννοείται.
Σε 10% window χτυπάει 940nits (στα μικρότερα από αυτό παίζει στα 960nits).
Ο προβολέας ήταν στα 96nits (η Dolby για τα Dolby Cinemas με HDR προβολείς έχει ορίσει ως target τα 108nits) :)

Φυσικά δεν έχουμε στην διάθεση μας υλικό mastered ως DCI-P3 Dolby Vision for Cinema, οπότε χρησιμοποιήθηκε αναγκαστικά υλικό mastered για Dolby Vision TVs.

Η ουσιαστική διαφορά στην εικόνα, αν το δεις από κοντά που είναι πιο ξεκάθαρα τα πράγματα, η εικόνα στην TV έχει λίγο παραπάνω χρώμα (κορεσμό) στα πολύ φωτεινά σημεία, ενώ ο προβολέας παραδίδει... το χρώμα από πιο χαμηλό luminance. Φαίνεται στα πυροτεχνήματα στο πρώτο βίντεο.
Σε άλλες σκηνές, με μικρότερο dynamic range, η διαφορά είναι αρκετά μικρότερη (όπως π.χ. αν δεις σκηνές από το Matrix, Baby Driver, και περισσότερο σε σκοτεινές ταινίες).

Θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω καλύτερο προβολέα για την διαδικασία, αλλά είναι λίγο πολύ ήδη γνωστά πως παίζουν οι ακριβοί JVC & Sony, οπότε είπα να δείξω τι μπορεί να κάνει ένας οικονομικός προβολέας (των 900€ συγκεκριμένα :D ).

Για το mastering για DV σε προβολείς υπάρχει δημόσιο έγγραφο της Dolby, όχι πολύ αναλυτικό, αλλά αποσαφηνίζει αρκετά από τα βασικά θέματα:

Dolby Vision Cinema Targets & Trims FAQs
 
  • Like
Reactions: vadergr

takisot

Μέλος Δ.Σ.
Staff member
17 June 2006
27,851
Παλλήνη
Thanks Βασίλη. Πάντως πολύ δύσκολο να αναδειχθούν οι οποίες διάφορες μέσω YouTube videos.
Επί της ουσίας και εγώ στον JVC 7900 παίζω στον MadVR με HDR to SDR Tone mapping, 200 Target Peak nits , με εξαιρετικά αποτελέσματα.

Screenshot 2022-12-08 at 16.51.33.png
 
  • Like
Reactions: vadergr

billpeppas

Supreme Member
23 October 2013
6,818
Athens
Κι όμως είναι αρκετά κοντά σε αυτό που έβλεπα, σαν διαφορά εννοείται φυσικά, γιατί το peak brightness χάνεται στο SDR video από την κάμερα εννοείται.

Σε λίγες μέρες θα έχω την Panasonic LZ2000 εδώ, οπότε μπορεί όποιος γουστάρει να έρθει να τα δει live :)
 
  • Like
Reactions: takisot

billpeppas

Supreme Member
23 October 2013
6,818
Athens
Η Panasonic ήρθε και ρυθμίστηκε, η προσφορά ισχύει ακόμα αν θέλει κάποιος να τα δει από κοντά.

Να δώσω και μια πρώτη εντύπωση, δίχως να έχω κάνει μετρήσεις ήδη για τον ήχο, φαίνεται πολύ βελτιωμένη η ηχητική της απόδοση έως και εντυπωσιακή (για τηλεόραση πάντα μιλάμε).

Μιας και θα είμαι εδώ μέρα νύχτα για αυτές τις ημέρες λόγω δουλειών που έχουν να γίνουν για το περιοδικό, ευκαιρία είναι αν θέλει κάποιος να την/τα δει τώρα :)