η περιφορά του Επιταφίου...

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,735
πετρουπολη
Απάντηση: Re: η περιφορά του Επιταφίου...

Η σκηνή με το λεωφορείο νομίζω ήταν όλα τα λεφτά και εκεί ίσως εξαντλείται όλη η εμπνευση του Τζούισον.
...

Η ποια?
Με κινδυνο να πληγωσω το φιλο μου το Γρηγορη,αλλα θεωρω οτι προσβαλουμε τη λεξη...
Ενα κιτς και εντελως "διεκπεραιωτικο" ανοσιουργημα.Λεκες στην-μεχρι τοτε-καριερα του Jewison...Γιατι μετα το γ....σε.
Σορρυ Γκρεγκ...
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,313
Αθήνα
Πάνο μου, δεν άρεσε σε πολλούς -από τότε- και κυρίως σ' αυτούς που το θεωρούσαν βλάσφημο. Εμένα μου άρεσε για την τζίσους-φρικ προσέγγιση, που τότε ήθελα να πιστεύω για το Θείο. Τέλος πάντων, όπως όλα κάτι σημαίνουν για το καθένα μας, έτσι κι' αυτό είναι κομμάτι της μεγάλης προσωπικής "σύνθεσης" για το δικό του λόγο. Ξέρεις η ανάγνωση είναι ιδιαίτερη και στο τέλος το νόημα για το καθένα μπορεί να είναι διαφορετικό. Οπότε δεν τίθεται θέμα ούτε πληγώματος, ούτε συγνώμης.

Φιλιά και να 'σαι/στε καλά!
 
Last edited:

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,735
πετρουπολη
Απάντηση: Re: η περιφορά του Επιταφίου...

Πάνο μου, δεν άρεσε σε πολλούς -από τότε- και κυρίως σ' αυτούς που το θεωρούσαν βλάσφημο. Εμένα που άρεσε για την τζίσους-φρικ προσέγγιση, που τότε ήθελα να πιστεύω για το Θείο. Τέλος πάντων, όπως όλα κάτι σημαίνουν για το καθένα μας, έτσι κι' αυτό είναι κομμάτι της μεγάλης προσωπικής "σύνθεσής" για το δικό του λόγο. Ξέρεις η ανάγνωση είναι ιδιαίτερη και στο τέλος το νόημα για το καθένα μπορεί να είναι διαφορετικό. Οπότε δεν τίθεται θέμα ούτε πληγώματος, ούτε συγνώμης.

Φιλιά και να 'σαι/στε καλά!

Γρηγορη η διαφωνια μου δεν εχει καμμια σχεση με την-υποτιθεμενη-"βλασφημια" του εργου.Ισα-ισα που εγω το βρηκα υπερσυντηριτικο και σε νοηματα και σε καλλιτεχνικη εκφραση.Βεβαια δεν το ειδα στην εποχη του,ημουν βρεφος,οποτε δεν μπορω να ξερω το γκελ που εκανε στο κοινο εκεινη την εποχη.
Συγκρινοντας το ομως με αλλες που εβγαιναν εκεινη την εποχη,μια φορμολη την κουβαλαει.
Απο την αλλη ειμαι ταγμενος στο Life of Brian και στον Παζολινι (κατα Ματθαιον) οποτε...
 

Cicadelic Ranger

AVClub Fanatic
16 December 2014
15,302
Αναχρονικό και "παράπλευρο" όντως, populqr & κιτς...ναι αλλα όταν το κιτς γίνεται ευφυία !
Η Σκηνη με τον Ηρώδη ειναι το μεγαλείο αυτης της κιτς ευφυίας και χαράζει σαν νυστέρι κατευθείαν στο ζητούμενο σημείο της ανθρώπινης ψυχής που είναι η ματαιοδοξία, ο ναρκισσισμός, η μεγαλειωμανία κλπ...Ολα τα λεφτα στον Ηρώδη λοιπόν !

Get away You...You...Away of my life...
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,313
Αθήνα
Re: Απάντηση: Re: η περιφορά του Επιταφίου...

Γρηγορη η διαφωνια μου δεν εχει καμμια σχεση με την-υποτιθεμενη-"βλασφημια" του εργου.Ισα-ισα που εγω το βρηκα υπερσυντηριτικο και σε νοηματα και σε καλλιτεχνικη εκφραση.Βεβαια δεν το ειδα στην εποχη του,ημουν βρεφος,οποτε δεν μπορω να ξερω το γκελ που εκανε στο κοινο εκεινη την εποχη.
Συγκρινοντας το ομως με αλλες που εβγαιναν εκεινη την εποχη,μια φορμολη την κουβαλαει.
Απο την αλλη ειμαι ταγμενος στο Life of Brian και στον Παζολινι (κατα Ματθαιον) οποτε...
Πάνο, διαφορετικά ΕΝΤΕΛΩΣ και τα τρία. Όλα αγαπημένα, για διαφορετικό λόγο το καθένα. Το πρώτο μοντιπαϊθονική σάτιρα που τσακίζει, το δεύτερο, γεμάτο συμβολισμούς και λυρικότητα, αριστούργημα και το άλλο το αμφιλεγόμενο, εκλαΐκευση μιας κουλτούρας (εξ ου και το κιτς που διέγνωσες -τόσο όμως γοητευτικό-) που ναι μάλλον έπρεπε να το "βιώσεις" μαζί με την περιρρέουσα ατμόσφαιρα της εποχής. Θυμάμαι τη μητέρα μου και τις αντιδράσεις στην αίθουσα της Γρανάδα στη Λ. Αλεξάνδρας στα μέσα της δεκαετίας του '70. 'Ισως είναι παρωχημένο (dated) και αφελές σήμερα, αλλά εμένα προσωπικά, είναι το τελευταίο που με απασχολεί όταν το ξαναβλέπω...


Είχαμε δεν είχαμε, μιλήσαμε και για τα κινηματογραφικά μας!
-bye-
 

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
15,808
Αθήνα
Re: Απάντηση: Re: η περιφορά του Επιταφίου...

Η ποια?
Με κινδυνο να πληγωσω το φιλο μου το Γρηγορη,αλλα θεωρω οτι προσβαλουμε τη λεξη...
Ενα κιτς και εντελως "διεκπεραιωτικο" ανοσιουργημα.Λεκες στην-μεχρι τοτε-καριερα του Jewison...Γιατι μετα το γ....σε.
Σορρυ Γκρεγκ...

Αφού το άντεξες ολόκληρο μπράβο βρε θηρίο, εγώ το έκλεισα πριν πολλά χρόνια όταν επιχείρησα να το δω.

Καλή Ανάσταση φίλε Γρηγόρη.-bye-
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,313
Αθήνα
Re: Απάντηση: Re: η περιφορά του Επιταφίου...

Αφού το άντεξες ολόκληρο μπράβο βρε θηρίο, εγώ το έκλεισα πριν πολλά χρόνια όταν επιχείρησα να το δω.

Καλή Ανάσταση φίλε Γρηγόρη.-bye-
Επίσης, Πάνο μου, ευχαριστώ!

Εάν διαθέτεις χρόνο και νομίζεις ότι αξίζει, διάβασέ το (τα γεγονότα αναφέρονται με ακρίβεια), όχι για να αλλάξεις γνώμη -χαρά μας άλλωστε να την διαβάζουμε συχνότερα- αλλά για να κατανοήσεις και την οπτική μου αλλά και τον αντίκτυπο της ταινίας στην εποχή της. Θεωρώ ότι δεν είμαστε εκτός θέματος, γιατί η ταινία σαφώς και συνδέεται με το έργο των Βέμπερ και Ράις, το οποίο εντυπωσίασε τον Νόρμαν Τζούισον και υπήρξε η αφορμή για την κινηματογραφική μεταφορά.

GreekIssue.jpg
το οπισθόφυλλο της ελληνικής έκδοσης του '70​
 
Last edited:
Μεγάλο έργο, σαν μουσική, και βεβαίως ροκάρα της ροκάρας (σιγά μην βγάλουμε και ορισμό της ροκ στο λεξικό).

Η ταινία είχε μεγάλες στιγμές (η εισαγωγή με το λεωφορείο που προναφέρθηκε, η προσευχή με τους πίνακες της σταύρωσης κ.α.), αλλά συνολικά ήταν αρκετά άνιση, ως κινηματογράφος. Φυσικά ρόλο έπαιζε και η όλη χιπίλα της εποχής που υπήρχε παντού στην ταινία, πιθανώς αν την έβλεπα στην ώρα της, με τα τότε ερεθίσματα να τη θεωρούσα αριστούργημα, ενώ σε σημερινά δεδομένα βγάζει μαι γραφικότητα. Απ'την άλλη, σαν ταινία, ποτέ δε μου έδωσε την εντύπωση ότι ο Jewison ήθελε να κάνει κινηματογράφο, αλλά περισσότερο παράσταση σε φυσικά σκηνικά. Και αυτό το πέτυχε με το παραπάνω.

Ο Neeley ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΟΣ, το ίδιο και ο Anderson. Το υπόλοιπο καστ ήταν απλά σε ψηλό επίπεδο χωρίς κάτι το εξαιρετικό. Μουσικά πάντως νομίζω, συνολικά το Soundtrack της ταινίας ήταν η καλύτερη ερμηνεία που έχω ακούσει ως τώρα. Ναι, ωραίος ήταν ο Gillan αλλά ο Νeeley για μένα θα έχει κάτι το αξεπέραστο σ'αυτόν τον ρόλο. Η Elliman πάντοτε μου την έσπαγε για το τραγουδιστικό στυλ της, αλλά κάπως κούμπωνε καλά στο σύνολο.

Από τότε που το ανακάλυψα στα γυμνασιακά μου χρόνια (κάπου κοντά στο '93), έχουν περάσει (και μείνει) στα χέρια μου αρκετές άλλες versions, και το'χω παρακολουθήσει και live 2-3 φορές, από κακές έως συμπαθητικές. Νομίζω με διαφορά το καλύτερο έργο του Weber (που εδώ που τα λέμε, με εξαίρεση το Cats και το Phantom, άντε και την Evita, δε θα μείνει και στην ιστορία τόσο για την ποίοτητά του, όσο για την εμπορικότητά του).


ΥΓ: Αυτή η κακή συνήθεια που έχουμε όλοι μας να δίνουμε τέτοιους άσχετους τίτλους στα αφιερώματα, μου κόστισε να δω ότι υπάρχει το θρεντ κατά τύχη μόλις σήμερα, μετά από 7 χρόνια. Αυτή η κακή συνήθεια βέβαια είναι και ένα απ'αυτά που κάνουν τη μουσική κατηγορία εδώ μέσα να είναι ξεχωριστή. Οπότε ας μην τη διακόψουμε... :afro: )
 
Last edited:

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
ΥΓ: Αυτή η κακή συνήθεια που έχουμε όλοι μας να δίνουμε τέτοιους άσχετους τίτλους στα αφιερώματα, μου κόστισε να δω ότι υπάρχει το θρεντ κατά τύχη μόλις σήμερα, μετά από 7 χρόνια. Αυτή η κακή συνήθεια βέβαια είναι και ένα απ'αυτά που κάνουν τη μουσική κατηγορία εδώ μέσα να είναι ξεχωριστή. Οπότε ας μην τη διακόψουμε... :afro: )

Καλά να πάθεις. .
Εδω .....ετσι το χουμε.
Και μεταξύ μας ο τίτλος είναι πολυ σχετικός. ...
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,975
Ιάσωνα, καλά που το μάζεψες :flipout: γιατί θα έπεφτε πολύ καζούρα ... εγώ έκανα 7 χρόνια να δω το δικό σου νήμα για τον Σουζούκι, καθώς νόμιζα ότι αναφερόσουν στο λάιβ των Ντιπ Πέρλπ ...
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
Και εγω προχτες λέω έγραψε ο Ιάσονας για purple. ...και μπαμ!@##&
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,047
Αθήνα
εγώ έκανα 7 χρόνια να δω το δικό σου νήμα για τον Σουζούκι

Εκεί που ήταν θαμμένο, στα Video Clips, ήταν λογικό να μη το δεις. Προχθές που το είδα τυχαία, το μετέφερα στις Παρουσιάσεις.
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,313
Αθήνα
Επίκαιρο το νήμα του τσιφ, όπως φυσικά ο δίσκος αλλά και η κινηματογραφική ταινία που τα τίμησα αυτές τις μέρες...

Χρόνια Πολλά με Υγεία!
 

Nikos F

Supreme Member
19 June 2006
6,153
Αλιμος
εμπορικα πηγε πολυ καλα
το ενα χιτ ηταν αυτο εδω αρχες 70
επαιζε παντου τοτε στο am radio
απο τα πρωτα ακουσματα που θυμαμαι
ο δε head 2 επιτυχιες εκανε αυτην εδω και αλλη μια το 84 απο το chess του ανδρικου
πηρυνα των abba..
https://www.youtube.com/watch?v=PFw7K5-MV8I
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,313
Αθήνα
Ο Ιησούς των χίπις

Γράφει ο Θανάσης Κρεκούκιας | Πηγή: oneman.gr, o-klooun.com

jcs1.jpg

Όταν τα παιδιά των λουλουδιών βαρέθηκαν τον Ιησού των Ευαγγελίων και δημιούργησαν τον δικό τους... Η ροκ όπερα που ασχολήθηκε με την ανθρώπινη διάσταση του Ιησού, αγκάλιασε τη γυναίκα Μαρία Μαγδαληνή και αποκατέστησε την πλεκτάνη που έστησε η Εκκλησία στον Ιούδα.

Το «Jesus Christ Superstar», η πασίγνωστη ανατρεπτική ροκ όπερα σε μουσική του Andrew Lloyd Webber και λιμπρέτο του Tim Rice, κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του 1970 σε LP, με θέμα την τελευταία εβδομάδα της ζωής του Ιησού - από την είσοδο στα Ιεροσόλυμα μέχρι και την Σταύρωση - σε μια τελείως καινούργια και τολμηρή προσέγγιση του Θείου δράματος, απελευθερωμένη από τις μεταφυσικές σάλτσες της Εκκλησίας και επικεντρωμένη στην ανθρώπινη - και αληθινή - πλευρά των πρωταγωνιστών της.

ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ

Στο έργο των Webber & Rice κεντρικό πρόσωπο είναι ο Ιούδας, για πρώτη φορά είναι η δική του σκοπιά που μετράει και όχι αυτή των Γραφών. Ο ανυπόμονος επαναστάτης, ανατρεπτικός ιδεαλιστής, κοινωνικά ευαίσθητος - και καθόλου τυχαία μαύρος στην ταινία του Jewison - Ιούδας δεν έχει την παραμικρή σχέση με τον εκκλησιαστικό «προδότη» που πλήρωσε την αναγκαιότητα της ύπαρξης ενός αποδιοπομπαίου τράγου, όταν στηνόταν στα Ευαγγέλια το «παραμύθι» της καινούργιας θρησκείας, με απώτερο σκοπό να ξεχωρίσει μια κι έξω η ανθρώπινη και άρα αμαρτωλή φύση, από τη θεϊκή υπόσταση του Ιησού.

Στο «Jesus Christ Superstar» δεν έχει θέση ο Υιός του Θεού, αλλά ο συναισθηματικός και «ανθρώπινα» ανασφαλής Ιησούς που δεν γνωρίζει πώς να διαχειριστεί τους καρπούς της διδασκαλίας του, πέφτοντας στην παγίδα ενός «ανθρώπινου» ναρκισσισμού, που τον παρασύρει σε λανθασμένες επιλογές και «ανθρώπινες» αδυναμίες. Αυτό από μόνο του ήταν αρκετό να φρικάρει εκκλησίες και παπάδες, αλλά οι Webber και Rice το χόντρυναν και άλλο, βάζοντας δίπλα στον Ιησού την Μαρία Μαγδαληνή.

Όχι στα γόνατα ως πόρνη να ζητάει συγχώρεση, ούτε πίσω του ως γυναίκα που πρέπει να αντιληφθεί τη θέση της, αλλά δίπλα του. Ως σύντροφο και έμπιστη που προσπαθεί να τον βοηθήσει, να τον ερμηνεύσει και να τον αγαπήσει, όπως όταν στο «I don't know how to love him» τραγουδάει τον έρωτά της για τον Ιησού που «είναι άντρας, είναι απλά ένας άντρας και είχα πολλούς άντρες μέχρι τώρα», κλείνοντας με τους στίχους «τον θέλω τόσο, τον αγαπώ πολύ». Ντελίριο στην εκκλησία...!

ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ

Και βέβαια δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι το έργο σταματάει στη Σταύρωση. Δεν υπάρχουν αποκαθήλωση και ταφή, αλλά πάνω απ’ όλα δεν υπάρχει Ανάσταση. Ο συμβολισμός είναι κάτι περισσότερο από φανερός και ευθύς: ο τελευταίος σταθμός είναι ο θάνατος, αυτή είναι η ανθρώπινη κατάληξη. Τα παρακάτω περισσεύουν ή απλά δεν ενδιαφέρουν. Αυτή η ωμή «παράλειψη» χαρακτηρίστηκε από πολλές Εκκλησίες ως βλασφημία. Έτσι κι αλλιώς το «Jesus Christ Superstar», είτε ως LP, είτε ως θεατρική παράσταση, είτε ως κινηματογραφικό έργο, ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων από την «οργανωμένη» θρησκεία σε ολόκληρο τον κόσμο.

TedNeeleyInJesusChristSuperstar73.jpg
o Ted Neeley σαν Ιησούς στην ταινία​

Καταρχήν η απόδοση και μόνο του Θείου Δράματος με τις φόρμες της ροκ μουσικής θεωρήθηκε προκλητική από τους φανατικούς χριστιανούς. Από την άλλη, οι Εβραίοι χαρακτήρισαν το όλο concept σφόδρα αντισημιτικό και το καταδίκασαν απερίφραστα. Αλλά και πολλοί μη συντηρητικοί κύκλοι αντιμετώπισαν καχύποπτα το γεγονός ότι ο Norman Jewison στην κινηματογραφική μεταφορά του έργου έδωσε στον μοναδικό μαύρο πρωταγωνιστή το ρόλο του Ιούδα. Από την άλλη, η χριστιανική εκκλησία στο σύνολό της δεν μπόρεσε να χωνέψει το συμπαθητικό προφίλ με το οποίο παρουσιάζεται ο Ιούδας, ούτε φυσικά και την επιθετική του στάση απέναντι στον Ιησού. Το κράξιμο έγινε ακόμα πιο μεγάλο όταν ο Tim Rice τόλμησε να δηλώσει ότι «είδαμε τον Χριστό όχι σαν Θεό, αλλά σαν το σωστό άτομο, στον σωστό τόπο, την σωστή στιγμή».

Οι «δικοί μας» βέβαια δεν θα μπορούσαν να μείνουν αμέτοχοι σε όλα αυτά. Έτσι, στην πρεμιέρα της ταινίας στην Ελλάδα, το παπαδαριό μαζί με εξοργισμένους πιστούς μαζεύτηκαν έξω από τους κινηματογράφους δημιουργώντας επεισόδια και καταφέρνοντας να αναβάλλουν τις προβολές, κάτι που τελικά έγινε λίγο καιρό αργότερα αποκλειστικά στο «Αττικόν». Να προσθέσουμε εδώ ότι άπειρες φορές που η ταινία είχε προγραμματιστεί να μεταδοθεί από την τηλεόραση λίγο πριν ή μέσα στη Μεγάλη Εβδομάδα, συνάντησε πάντα την αναχρονιστική αντίδραση της Ιεράς Συνόδου, αφήνοντας όλους όσους ήθελαν να την παρακολουθήσουν, στο έλεος των χολιγουντιανών υπερπαραγωγών του Σεσίλ ντε Μιλ, του Φράνκο Τζεφιρέλι και των ομοίων τους...

"JESUS CHRIST SUPERSTAR", ΤΟ LP

JesusChristSuperstar70.jpg
τα εξώφυλλα των δίσκων της αγγλικής και αμερικάνικης έκδοσης του 1970​

Η ιστορία του «Jesus Christ Superstar» ξεκίνησε το 1969, όταν οι νεότατοι - εικοσάρηδες - και άγνωστοι τότε Andrew Lloyd Webber και Tim Rice, συνέθεσαν μια από τις πιο γνωστές όπερες στην ιστορία της ροκ μουσικής. Η πρώτη ιδέα ήταν να δώσουν το ρόλο του Χριστού στον John Lennon, με τον οποίον ήρθαν σε επαφή. Ο Λένον είδε θετικά την πρόταση, αλλά έθεσε ως όρο της συμμετοχής του στην ηχογράφηση, την παρουσία της Yoko Ono ως Μαρίας Μαγδαληνής. Κάπου εκεί οι Webber & Rice είπαν «Παναγία μου...» και έφυγαν τρέχοντας, βρίσκοντας τελικά τον ιδανικό ερμηνευτή τους στην υπέροχη - σχεδόν οπερική - φωνή του Ian Gillan των Deep Purple.

Το ρόλο του Ιούδα πήρε ο Murray Head, αυτόν του αρχιερέα ο Gary Glitter, του βασιλιά Ηρώδη ο Michael d’Abo και της Μαρίας Μαγδαληνής η Yvonne Elliman. Οι μουσικές φόρμες που χρησιμοποιήθηκαν από τον Webber συνδύασαν μαεστρικά τα κλασικά μοτίβα με τις ροκ εξάρσεις. Αυτές οι τελευταίες βοηθήθηκαν όχι μόνο από τις πρωταγωνιστικές φωνές των Gillan και Head, αλλά και από τους μουσικούς που πήραν μέρος στην ηχογράφηση, μερικοί από τους οποίους έκαναν στη συνέχεια session καριέρα σε μεγάλες μπάντες. Αναφέρουμε ενδεικτικά τους κιθαρίστες Neil Hubbard (Roxy Music, BB King) και Chris Spedding (Alan Price, Nick Mason, Roxy Music, Brian Eno), τον μπασίστα Alan Spenner (Joe Cocker, Peter Frampton, David Coverdale) και τον κρουστό Bruce Rowland (Fairport Convention).

LloydWebberEllimanRice.jpg
Andrew Lloyd Webber, Yvonne Elliman και Tim Rice προωθώντας το μιούζικαλ Jesus Christ Superstar, Λονδίνο, 1970​

Η ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

Ο δίσκος πέρα από τις αντιδράσεις που προκάλεσε, σημείωσε φοβερή επιτυχία και στις δυο πλευρές του Ατλαντικού. Στη Βρετανία το άλμπουμ με το διπλό βινίλιο και το 28σέλιδο λιμπρέτο του Tim Rice ανέβηκε στο Νο 1 του Billboard, ενώ στην ίδια θέση έφτασαν και τα δυο singles που κυκλοφόρησαν παράλληλα με το LP, το «Superstar» και το «I don’t know how to love him». Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν να ανέβει η όπερα στο σανίδι ως θεατρική παράσταση, τόσο στο Broadway της Νέας Υόρκης, όσο και στο West End του Λονδίνου. Στις 12 Οκτωβρίου του 1971 το «Jesus Christ Superstar» έκανε πρεμιέρα στο θέατρο «Mark Hellinger» του Broadway στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης και συνέχισε τις παραστάσεις του για ενάμιση χρόνο.

Από τότε και μέχρι σήμερα το έργο έχει ανέβει από πολλούς θίασους, επαγγελματικούς και ερασιτεχνικούς, σε ολόκληρο τον κόσμο, διατηρώντας τη διαχρονική του αξία ως περιεχόμενο και τη μουσική του φρεσκάδα ως ροκ όπερα. Τη σεζόν 1978-79 η παράσταση ανέβηκε και στην Ελλάδα, στο θέατρο «Καλουτά» με τον τίτλο «Ιησούς Χριστός Υπέρλαμπρο Άστρο», σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Μαλαβέτα και μουσική διεύθυνση - διδασκαλία του Μίμη Πλέσσα. Οι δυο τους υπέγραψαν και την απόδοση στα ελληνικά. Διευθυντής της ζωντανής ορχήστρας ήταν ο Μάικ Ροζάκης, ενώ υπήρχε διπλή διανομή!

YperlamproAstro.jpg

Βασικοί πρωταγωνιστές ήταν στο ρόλο του Ιησού ο Γιάννης Σαμσιάρης και ο Τάκης Μπινιάρης. Ιούδας ο Κίμων Βασιλόπουλος και ο Γιάννης Μιχαηλίδης. Μαρία Μαγδαληνή η Χριστίνα και η Κρίστι Στασινοπούλου. Ηρώδης ο Σταμάτης Φασουλής και ο Ηλίας Πλακίδης. Πιλάτος ο Ντίνος Ταυρίδης και ο Τάκης Καρνάτσος. Στο ρόλο του Αρχιερέα Άννα, ο νεότατος Κώστας Μπίγαλης και ο Κρις Κάλλοου. Συμμετοχή στα φωνητικά είχε και η 14χρονη τότε Μαντώ. Οι παλαιότεροι ίσως θυμούνται και το σχόλιο της Ροζίτας Σώκου: «Έχω δει το Jesus Christ Superstar στο Λονδίνο και έφυγα στη μέση. Ενώ στην Ελλάδα το καταχειροκρότησα. Η παράσταση του Μίμη Πλέσσα ήταν μακράν καλύτερη από την αγγλική».

Το κόστος της παράστασης ήταν ασύλληπτο. Ο μεγάλος θεατρικός επιχειρηματίας της εποχής, Μάριος Σταυρολαίμης, καταστράφηκε οικονομικά, κυρίως λόγω του πολέμου της Εκκλησίας. Στην αρχή οι ουρές στο θέατρο ήταν ατελείωτες. Όταν όμως ξεκίνησαν οι συγκεντρώσεις παραθρησκευτικών οργανώσεων έξω από το «Καλουτά», τα συνεχόμενα «συλλαλητήρια» και οι προπηλακισμοί όσων ήθελαν να δουν το έργο, τα πράγματα δυσκόλεψαν πολύ, με αποτέλεσμα να βγει με το ζόρι η σεζόν. Αξίζει να αναφερθεί ότι στην οντισιόν ήταν παρών και ο Andrew Lloyd Webber.

Η ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ

TheFilm&SoundTrack.jpg
η ταινία του Norman Jewison και το σάουντρακ του 1973​

Την εποχή της μεγάλης επιτυχίας του LP, ο διάσημος σκηνοθέτης Norman Jewison βρισκόταν στα γυρίσματα του μιούζικαλ «ο βιολιστής στη στέγη». Ένας από τους ηθοποιούς της ταινίας (και «Πιλάτος» στον δίσκο των Webber & Rice), ο Barry Dennen, έδωσε μια κόπια στον σκηνοθέτη, παρακινώντας τον να γυρίσει το έργο σε ταινία. Η ιδέα άρεσε στον Jewison και η παραγωγή άρχισε το 1972 στο Ισραήλ. Η μινιμαλιστική γραμμή τόσο στα σκηνικά όσο και στα κοστούμια, τόνισε μοναδικά τη θεατρικότητα του έργου, παντρεύοντας τη χίπικη κουλτούρα της εποχής με το επιβλητικό τοπίο των ερειπίων της αρχαίας Avdat στη μέση της ερήμου.

Το cast αποτελούσαν κυρίως οι ηθοποιοί της παράστασης του Broadway με τον Ted Neely στο ρόλο του Χριστού και τον Carl Anderson σε αυτόν του Ιούδα. Ο Jewison προσπάθησε να πείσει τον Ian Gillan να πρωταγωνιστήσει στην ταινία, αλλά οι Deep Purple ετοιμάζονταν εκείνο τον καιρό για μια τουρνέ στην Άπω Ανατολή και ο τραγουδιστής τους δεν θέλησε να τους εγκαταλείψει την τελευταία στιγμή. Η Yvonne Elliman (Μαρία Μαγδαληνή), ο Barry Dennen (Πιλάτος) και ο Bob Bingham (Καϊάφας) συμπλήρωσαν τα κεντρικά πρόσωπα. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στις 15 Αυγούστου του 1973 στις ΗΠΑ (φανταστείτε τους θρησκόληπτους ανήμερα της Παναγίας...!) και εντυπωσίασε το κοινό από την πρώτη στιγμή με το τολμηρό της γύρισμα.

Σκηνικά, μουσική και χορός απελευθέρωσαν τους ηθοποιούς, οι οποίοι με τη σειρά τους «μετέφεραν» με απόλυτη επιτυχία το βαθύτερο μήνυμα του έργου. Κορυφαία όλων, η συγκλονιστική ερμηνεία του Ted Neely στον πιο απαιτητικό ρόλο της ταινίας, αυτόν του Ισκαριώτη. Το «Jesus Christ Superstar» προτάθηκε για Όσκαρ μουσικής, ενώ οι Neely και Anderson ήταν υποψήφιοι για τη Χρυσή Σφαίρα.

Οι συντελεστές του μπορεί να μην βραβεύτηκαν ποτέ, αλλά οι περιπλανώμενοι χίπις της ερήμου, που χορεύουν, τραγουδάνε και ερμηνεύουν με τον δικό τους τρόπο τις Γραφές, είναι μια εικόνα τολμηρή, πρωτοποριακή, αυθεντική και διαχρονική. Μια εικόνα που διαρκεί 108 λεπτά. Και αξίζει να τη δείτε.

JesusChristSuperstar1973.jpg
 
Last edited:

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,863
Αθήνα-Κέντρο
Ανάμεικτα τα συναισθήματά μου για το συγκεκριμένο έργο.

Το είδα πολύ μετά της εποχής του,οπότε έχασα το first impact.

ναι μεν οριακά ροκ όπερα αλλά κινηματογραφικά υπερβολικά αφελής η προσέγγγισή του για τέτοιο θέμα.

Επιβάλλεται άμεσα μια δεύτερη θέαση,τώρα και με την προτροπή του Γρηγόρη και αν εθιστώ θα ψάξω και την ηχογράφηση.

Αν και επαναλαμβάνω είναι πριν των πρώτων ερεθισμάτων μου.

Ανέβηκε και ατην Σουηδία στα Σουηδικά.

Μαντέψτε ποιά έπαιξε την Μαρία Μαγδαληνή...
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,313
Αθήνα
Re: Απάντηση: η περιφορά του Επιταφίου...

...
Ανέβηκε και ατην Σουηδία στα Σουηδικά.

Μαντέψτε ποιά έπαιξε την Μαρία Μαγδαληνή...
Μήπως η Ανιέτα σου, δεν το ξέρω το υποθέτω...
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,735
πετρουπολη
Δεν υπήρξα ποτέ φαν του Weber αλλά γι'αυτά τα δύο υποκλείνομαι...

What's The Buzz - Strange Thing Mystifying (Jesus Christ Superstar Film 1973)

This Jesus Must Die (Jesus Christ Superstar Film 1973)


Χρόνια πολλά σε όλους...