Kurt Sanderling

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Addicted Member
16 March 2009
1,375
Αθήνα
Αξίζουν λίγα λόγια παραπάνω για τον Sanderling έναν από τους σημαντικούς μαέστρους του 20ου αιώνα. Τις πληροφορίες τις μάζεψα από συνεντεύξεις του σε Γερμανικές εφημερίδες.

Γεννήθηκε στο Arys μια πόλη 3000 κατοίκων της Ανατολικής Πρωσίας που σήμερα ονομάζεται Orzysz και βρίσκεται στο βορειοανατολικό τμήμα της Πολωνίας. Όποτε οι γονείς τον έχαναν ήξεραν ότι θα τον εύρισκαν εκεί που θα παίζονταν ένα εμβατήριο από κάποια στρατιωτική πάντα. Την εποχή της αυτοκρατορίας το Arys ήταν από τα μεγαλύτερα κέντρα στρατιωτικών ασκήσεων της Γερμανίας. Αργότερα σαν νέος ακούγοντας τους Wilhelm Furtwängler, Erich Kleiber, Otto Klemperer, Bruno Walter να διευθύνουν του γεννήθηκε το όνειρο της διεύθυνσης. Για τον Furtwängler έλεγε ότι τα κονσέρτα του δημιουργούσαν την αίσθηση ότι ήσουν και εσύ παρών κατά την δημιουργία, κατά την γέννηση του έργου. Ο δρόμος όμως για την διεύθυνση περνούσε από την δουλειά του πιανίστα συνοδείας στις πρόβες των τραγουδιστών της όπερας . Αυτή ήταν η πρώτη απασχόληση του δεκαεννιάχρονου Sanderling το 1931 στην όπερα του Βερολίνου. Διευθυντής ήταν ένας σημαντικός μαέστρος ο Georges Sébastian που θα τον ξανάβρισκε στην πορεία του.

Το καλοκαίρι του 1935 βρισκόταν στην Ιταλία για διακοπές όταν τον ειδοποίησε ο πατέρας του να μην επιστρέψει στην Γερμανία λόγω των προβλημάτων που ήδη αντιμετώπιζαν οι Γερμανοί εβραϊκής καταγωγής. Έτσι κατέφυγε σε έναν θείο του στην Ρωσία. Στην Μόσχα τον πήρε βοηθό ο Georges Sébastian που εκείνη την εποχή έτυχε να είναι ο διευθυντής της ορχήστρας της ραδιοφωνίας της Μόσχας.
Συνέχισε σαν διευθυντής ορχήστρας στην Ουκρανία στο Charkov, μετά στην Ρωσία στο Novosibirsk.

Σημειωτέων ότι ο Sanderling δεν είχε κάνει σπουδές μαέστρου που ίσως να μην υπήρχαν στην εποχή του. Υποστήριζε ότι η δουλειά αυτή μαθαίνεται στην πράξη.
«Ο λόγος που η δουλειά του μαέστρου είναι αφάνταστα δύσκολη οφείλεται στο ότι δεν μαθαίνεται με ένα όργανο στο χέρι. Η διεύθυνση κατά βάση μαθαίνεται μόνο με τον ζωντανό ήχο».
Από το 1942 έως το 1960 γίνεται αρχιμαέστρος και συν διευθυντής με τον κατά επτά χρόνια μεγαλύτερό του Mraωinski της περίφημης ορχήστρας του Leningrad που από τότε ήταν μια ονομαστή ορχήστρα. Τότε ούτε αυτός ούτε ο Mravinskij είχαν την απαιτούμενη εμπειρία να διευθύνουν μια ορχήστρα με τέτοια φήμη.
«Η ορχήστρα ήταν αναγκασμένη σε σύντομο χρονικό διάστημα να μας μεταφέρει την εμπειρία που χρειάζεται ένας διευθυντής». Περιγράφει τον φόβο του να μην μπορείς να πείσεις μια ορχήστρα. «Δεν πρέπει να το σκέπτεσαι. Αν το σκέπτεσαι είσαι ήδη χαμένος». Τα πρώτα χρόνια είχε δη τον σκληρό και αυταρχικό Mravinski, τον Toscanini της Ρωσίας, τον δάσκαλο του Jansons, του Gergiev, του Temirkanov, να κλαίει σε στιγμές που αισθάνονταν ανήμπορος.

Το 1952 παρά λίγο να εκδιωχθεί από την ορχήστρα. Ήταν η χρονιά ενός μεγάλου κομματικού συνεδρίου. Όπως λέει, πριν από κάθε μεγάλο συνέδριο γίνονταν εκκαθαρίσεις των λιγότερο ενεργά κομματικών πολιτών. Έτσι πριν το συνέδριο του Leningrad με αφορμή την εβραϊκή του καταγωγή και την έλλειψη εγκυκλίων σπουδών μπήκε από κομματικά στελέχη που δεν είχαν σχέση με την μουσική σε διαθεσιμότητα. Οι κομματικές αποφάσεις ήταν πάντα οριστικές μιας και δεν ήταν δυνατόν το κόμμα να κάνει λάθος. Τότε παρενέβη ο Mravinski και με την βοήθεια δύο φίλων του κατόρθωσε να προσπεράσει την εσωκομματική γραφειοκρατία ερχόμενος σε απευθείας επαφή με τον Στάλιν. Η απόφαση διαθεσιμότητας με προσωπική παρέμβαση του ίδιου του Στάλιν ακυρώθηκε. Αυτοί που τον βοήθησαν ήταν ο Nikolai Tscherkassov και ο Shostakovich. O Tscherkassov, φίλος του Mravinski, ήταν ο αγαπημένος ηθοποιός του Στάλιν. Ήταν ο πρωταγωνιστής των ταινιών του Eisenstein Ιβάν ο Τρομερός και Αλέξανδρος Νιέφσκη.

Τα χρόνια περνούν και το 1960 επιστρέφει στο Βερολίνο. Αναγνωρίζει πως η Σοβιετική Ένωση τον έσωσε από το ¨Άουσβιτς και του προσέφερε ανέλπιστες δυνατότητες να αποδείξει την δουλειά του. Πάντα όμως αισθανόταν ξένος, δίπλα στον Mravinski αλλά δεύτερος. Παρά το τραύμα του φασισμού η νοσταλγία για την πατρίδα του μεγάλωνε και η Ανατολική Γερμανία ήθελε μια ορχήστρα που θα αποτελούσε το αντίπαλο δέος στην φιλαρμονική του Βερολίνου. Στην ορχήστρα έμεινε έως το 1977 και ονομαστή είναι η εγγραφή της στην 10η συμφωνία του Shostakovich. Από το 1964 -1967 διηύθυνε τη ορχήστρα της Δρέσδης και μετά την πτώση του τείχους πολλές ακόμη ορχήστρες. Ήταν όμως ήδη μεγάλος σε ηλικία για να ξεκινήσει μια διεθνή καριέρα.

Στην ερώτηση κατά πόσο η προσωπική γνωριμία με τον Shostakovich του έδωσε την δυνατότητα να έχει μια ιδιαίτερη άποψη για την μουσική του ο Sanderling απαντά ότι το σημαντικό δεν ήταν η προσωπική γνωριμία, αλλά η γνώση των συνθηκών κάτω από τις οποίες αυτή η μουσική γράφτηκε. «Γνώριζα την μουσική πριν γνωρίσω τον συνθέτη. Είχα όμως το πλεονέκτημα έναντι των δυτικών συναδέλφων να γνωρίζω κάτω από ποιες συνθήκες γράφτηκε η μουσική. Έτσι γνώριζα και δεν χρειάζονταν να υποθέσω όπως οι άλλοι συνάδελφοι, για πιο πράγμα μιλάει ο Shostakovich. Η μουσική δεν προκύπτει από το πουθενά ούτε οδηγείται στο πουθενά».
Για την σημασία που έχει η γνώση των συνθηκών ζωής του συνθέτη στην σωστή απόδοση της μουσικής του φέρνει σαν παράδειγμα μια συναυλία στο Leningrad στο τέλος της δεκαετίας του 50. Καλεσμένοι ήταν η συμφωνική της Φιλαδέλφειας με τον Ormandy. Παρουσίασαν την 5η του Prokofiev και την 5η του Shostakovich. Αναφέρει ότι σε αντίθεση με τον Prokofiev που τον έπαιξαν όσο πιο ωραία μπορεί κανείς να φανταστεί δεν έγινε το ίδιο με τον Shostakovich.

Κάτι ακόμα που δυσκολεύει την ορθή απόδοση των έργων του Shostakovich είναι και η ανακριβής περιγραφή των έργων του. Να τι λέει πάνω σε αυτό ο Sanderling.
«Ο Shostakovich συνήθιζε όταν προλόγιζε τα έργα να λέει ότι η μουσική του σημαίνει κάτι διαφορετικό από αυτό που ο ίδιος πίστευε. Φοβότανε ότι αν δεν έδειχνε ότι η μουσική του δεν υπακούει στο επίσημο δόγμα του σοσιαλιστικού ρεαλισμού δεν θα μπορούσε να παιχθεί. Ο φόβος του αυτός συνέχισε να υπάρχει και αργότερα όταν οι συνθήκες είχαν αλλάξει και δεν κινδύνευε από διώξεις».
Ένα από τα παραδείγματα που φέρνει είναι η περιγραφή της 15ης συμφωνίας. «Στην πρώτη παρουσίαση του έργου στο Βερολίνο το 1972 από την εξαίρετη κρατική Ρωσική ορχήστρα καθόμουνα στο θεωρείο με τον Shostakovich. Στον σοβιετικό τύπο γραφόταν ότι πρόκειται για ένα χαρούμενο έργο που στο πρώτο μέρος σε βάζει σε ένα ονειρικό κόσμο παιδικών παιχνιδιών. Επειδή γνώριζα τις συνθήκες που το είχε γράψει, γεμάτος ερωτηματικά και ανασφάλεια μετά το πρώτο μέρος ερώτησα τον συνθέτη. Πείτε μου Ντιμίτρι Ντιμίτρειβιτς. Σφάλω ή πρόκειται για ένα βαθιά τραγικό έργο;. Γύρισε προς τα μένα και μου είπε με την βαθιά του φωνή. Όχι δεν σφάλετε. Δεν ξαφνιάστηκα μόνο αισθάνθηκα ευτυχής γιατί είχα ακούσει το έργο σωστά. Αυτό που όμως που με ξάφνιαζε ήταν που η περιγραφή του Shostakovich κράταγε το έργο κλειστό στους ακροατές του. Πάνω σε αυτό θυμάμαι όταν ήμουν στο Λονδίνο και συζητούσα με την φιλαρμονική για το ανέβασμα της 15ης συμφωνίας μου είπαν. Δεν θέλουμε να το παρουσιάσουμε. Πέρυσι ήταν εδώ ο ίδιος ο Shostakovich και ο γιος του διηύθυνε το έργο. Δεν μας άρεσε. Φανήκαν όμως ευγενικοί μαζί μου και συμφώνησαν να παρουσιάσω το έργο. Ζήτησα στο Βερολίνο και μου ετοίμασαν ένα άλλο πρόγραμμα για την παράσταση προκειμένου να ανοίξω στον ακροατή μια άλλη προσέγγιση στην οπτική του έργου. Την επόμενη μέρα οι Times έγραψαν. Πρέπει να αναθεωρήσουμε. Έως τώρα ακούγαμε το έργο λάθος. Αυτό είχε σαν συνέπεια τα επόμενα χρόνια να παρουσιάσω 3 ή 4 φορές πάλι το έργο εκεί. Είναι από τα πράγματα που ξαναθυμάμαι με ευχαρίστηση ».

Ο Sanderling με τον Wand ήταν η τελευταίοι μιας μεγάλης γενιάς Γερμανών μαέστρων από την οποία δεν έχω καταφέρει να ξεφύγω και να ακούσω τους νεότερους που δυστυχώς εκδίδονται μόνο σε cd . Στον Shostakovich τον έχω μόνο σε μια φοβερή 8η. Μπορώ να πω ότι έχει μια από τις καλύτερες 2ες του Rachmaninov και όλος ο Haydn του (συμφωνίες του Παρισιού) είναι εξαιρετικός.
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Ο Kurt Sanderling είναι ένας πολύ μεγάλος μαέστρος. Για μένα ανήκει στην ιδιαίτερη κατηγορία των Γερμανών αρχιμουσικών όπου είχαν την "μοίρα" να τύχουν μιας πρωτοφανούς διπλής πολιτισμικής και μουσικής εκπαιδευτικής διαδικασίας, που συναντήσαμε κυρίως στην Ανατολική Γερμανία. Από την μια της Γερμανικής Σχολής με την παράδοσης των μεγάλων μαέστρων και από την άλλη της Ρώσσικης - Σοβιετικής σχολής. Οι διπλή αυτή επιρροή μας έδωσε εξαιρετικά καλλιτεχνικά αποτελέσματα, εκφραζόμενα από αυτούς του μαέστρους. Σε αυτή την κατηγορία είναι επίσης οι Kurt Mazur, ο Otmar Suitner, o Herbert Kegel (το μεγαλύτερο ταλέντο της παρέας)

Πριν χρόνια η Berlin Classics εξέδωσε μεγάλο κομμάτι της μουσικής ιστορίας της τότε Ανατολικής Γερμανίας και είχε σχετικό πακετάκι με τον Kurt Sanderling, το οποίο νομίζω ότι πιο πληρέστερο και καλύτερο μπορεί να βρει κάνεις σε αυτόν τον Maestro
51H2enjTLeL._SL500_AA300_.jpg


Ξεχωρίζει ο πολύ αναλυτικός κύκλος συμφωνιών του Brahms, όπως και ο Sibelius (συμφωνίες και ποιήματα) που υπάρχει σε Brilliant classics. Στον Shostakovich είναι πραγματικά μοναδικός (μπορεί κανείς να το διαπιστώσει στο πακετάκι το παραπάνω). Επίσης να μην ξεχνάμε ότι στην θρυλική μονοφωνική ηχογράφηση των συμφωνιών 4-6 του Tchaikovsky για λογαριασμό της DG με την Φιλαρμονική του Leningrand την 4η την διευθύνει ο ίδιος (και τις υπόλοιπες ο Mravinsky).
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Addicted Member
16 March 2009
1,375
Αθήνα
Εντύπωση μου είναι ότι ο Sanderling περισσότερο συνδιαμόρφωσε την Σοβιετική σχολή μαέστρων παρά ωφελήθηκε από αυτήν. Δεν έχω εμπειρία ακουσμάτων αλλά συνδυάζοντας κάποια διαβάσματά κατέληξα σε αυτό το συμπέρασμα που μπορεί να μην είναι απολύτως ορθό.

Πρώτον στον μεσοπόλεμο τα σύνορα δεν ήταν τόσο στεγανά όπως μετά τον πόλεμο και ο κόσμος μετακινούνταν εύκολα. Διαφορετικές εθνότητες ήκμαζαν οικονομικά και ζούσαν αρμονικά με τους λαούς των χωρών που τους φιλοξενούσαν. Για παράδειγμα οι Έλληνες από τα παράλια του Πόντου και την Βάρνα έστελναν τα παιδιά τους σε συγγενείς στην Πόλη για να σπουδάσουν. Τα κλειστά σύνορα και η χώρα-κράτος ήταν επακόλουθα του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου.

Έτσι και οι μαέστροι πότε διηύθυναν την μία πότε την άλλη ορχήστρα.
Την θέση του διευθυντή στην ορχήστρα της ραδιοφωνίας της Μόσχας είχε ο Georges Sébastian Γάλλος γεννημένος και σπουδασμένος στην Ουγγαρία που έφυγε από την Γερμανία λόγω της ανόδου του φασισμού. Είχε διατελέσει βοηθός του Walter μετά ανέλαβε βοηθός μαέστρος στην Metropolitan, διευθυντής στην όπερα του Αμβούργου, Λειψίας και μετά του Βερολίνου.
Στην περίπτωση μας στο Leningrad πριν τον Mravinski διευθυντής ήταν ο Αυστριακός Fritz Stiedy βοηθός του Mahler που έφυγε από την Ρωσία το 1937 μεταναστεύοντας στην Νέα Υόρκη.
Την θέση στο Leningrad ίσως να μην είχε αναλάβει ο Mravinski αλλά ο Gustav Brecher, αν δεν είχε διαλυθεί σαν προσωπικότητα. Ήταν Γερμανοευραίος διευθυντής της όπερας της Λειψίας που είχε διευθύνει και την ορχήστρα της ραδιοφωνίας του Leningrad. Ο άνθρωπος αυτός αυτοκτόνησε μαζί με την γυναίκα του διακατεχόμενος από τον τρόμο σύλληψης από τους Ναζί.

Δεύτερον αυτός που είχε επηρεάσει την Ρωσσική σχολή ερμηνείας του Tchaikovsky ήταν Arthur Nikisch. Εθεωρείτο αυθεντία στον Bruckner και Tchaikovsky. Ο Nikisch είχε διατελέσει διευθυντής της Βοστώνης, της Βουδαπέστης και από το 1895 ως τον θάνατο του το 1922 διευθυντής της Gawandhaus της Λειψίας. Οι εκτελέσεις του Tchaikovsky ως τότε χαρακτηριζόταν από μια εκφραστικότητα που απέρρεε από την ρυθμική ελευθερία του τέμπο (rubato). Οι πρώτοι που απέβαλαν την γλύκα και επέβαλαν τα αυστηρά tempi στον Tchaikovsky ήταν ο Mravinski και ο Sanderling. Τις εγγραφές αυτές όλοι τις γνωρίζουμε.

Παρά τα ανωτέρω συμφωνώ απολύτως με την άποψη του Μανώλη (Brucknerian) σχετικά με την διπλή πολιτισμική ταυτότητα των μαέστρων που αναφέρει. Οι μεγάλες ορχήστρες που κουβαλάν πίσω την ιστορία τους παρουσιάζουν, ευτυχώς ακόμη και σήμερα, διαφορές. Η παράδοση είναι σημαντική, είναι στήριγμα, δεν παραγνωρίζεται από τους πολιτισμένους ανθρώπους. Διαφορετική είναι η αίσθηση του τραγικού ανάμεσα στον Ρώσο και τον Γερμανό.
Απολύτως υποκειμενικά, μιας και δεν πρόκειται για το ίδιο έργο, μεταφέρω την προσωπική μου εμπειρία από ζωντανά ακούσματα. Την 5η του Tchaikovsky από την ορχήστρα ραδιοφωνίας της Μόσχας και την 4η του Brahms από την ορχήστρα της Δρέσδης. Η πρώτη μια τεράστια αγκαλιά που χωρούσε όλη την ανθρωπότητα. Η δεύτερη μια μοναδική αίσθηση του χρόνου με αυξομειώσεις ταχύτητας που σου έφερναν ίλιγγο. Και τις δύο φορές είπα τι αξιώθηκα και άκουσα.
Αυτά τα έχω ακούσει σήμερα στην εποχή της παγκοσμιοποίησης.
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Για τον Kegel
51KU1QTGs0L._SS400_.jpg


O Μαέστρος ήταν πραγματική αυθεντία στην σύγχρονη μουσική. Αν θυμάμαι καλά στην πλήρη έκδοση της Philips με έργα Mozart, πρέπει να συμμετείχε σε θρησκευτικά έργα (λειτανίες και εσπερινους νεανικών χρόνων του Mozart, εξαιρετικά απαιτητικά και πρωτόγνωρες ηχογραφήσεις για την εποχή).

Για την Ανατολική Γερμανία πιστεύω, ότι συνετελούταν ένα ισχυρό πολιτισμικό ρεύμα δυο διαφορετικών σχολών. Έχοντας ακούσει από την Berlin Classics πολλά CD της πρώην κρατικής Ανατολικογερμανικής εταιρίας ηχογραφήσεων WEB, της ραδιοφωνίας και μπορώ να εξάγω αυτό το συμπέρασμα άνετα. Πηγαινοερχόταν οι μαέστροι με σχετική άνεση και φαίνεται ότι γινόταν πολύ σημαντική δουλεία και σε πράγματα που δεν φανταζόμασταν. Μουσικολογική έρευνα για παράδειγμα ή ακόμα η προσέγγιση σε θέματα ιστορικής ερμηνείας με αυθεντικά όργανα που μάλλον είχαν κάνει πολύ σημαντικά βήματα από πολύ νωρίς (Bach βλέπετε). Επίσης πολλοί μεγάλοι καλλιτέχνες (κυρίως τραγουδιστές) του τότε Δυτικού κόσμου "τολμούσαν" να πάνε στην Ανατολική Γερμανία να ερμηνεύσουν, μόνο και μόνο, για την καλλιτεχνική εμπειρία και αποτέλεσμα. Έτσι ο Otmar Suitner όταν διεύθυνε υπέροχα Wagner στο Ανατολικό Βερολίνο, εκεί ήταν όλοι οι μεγαλύτεροι τραγουδιστές του κόσμου... και ξέρετε κάτι... δεν ήταν η πλουσιοπάροχη Metropolitan... Η Λειψία και η Δρέσδη είχαν μια μοναδική καλλιτεχνική ανάπτυξη και πιστεύω ότι ο Sanderling είχε την συμμετοχή του. Τέλος τόσο o Sanderling όσο και ο Masur (o 2ος περισσότερο) είχαν πάντα μαζί τους μια αισθητική "Shostakovich" στις ερμηνείες τους. Κάτι που δεν το έχουν αρκετοί Δυτικοί συνάδελφοι τους (και μπορώ να πω και αρκετούς μεγάλους μαέστρους που δεν αποδέχθηκαν ως σπουδαίο συνθέτη τον Shostakovich ακόμα και σήμερα, κατά την γνώμη μου η μεγαλύτερη ανοησία τους παρότι μεγάλοι μαέστροι).

Είναι γενικά μια εποχή αρκετά μυστήρια και πολλά μπορούν να της καταλογιστούν, αλλά στην Ανατολική Γερμανία, σε επίπεδο καλλιτεχνικής ερμηνείας και προσέγγισης, έγινε κάτι πολύ σημαντικότατο. Οι φίλοι της κλασσικής μουσικής οφείλουν να το εξερευνήσουν και σίγουρα θα το απολαύσουν. Αν κάποιο CD από αυτούς τους ανθρώοπους και εκείνη την εποχή βρεθεί στα χέρια σας, κρατήστε το.
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Επίσης όσον αφορα τον Kegel και δεν θα ήθελε κάποιος μεγάλο πακέτο θα πρότεινα και το εξής

51pkhKTsZuL._SL500_AA300_.jpg


Είναι μουσική του Boris Blancher. Οι ορχηστρικές παραλλάγες σε ένα θέμα του Pagganini (το 24ο καπρίτσιο, τι άλλο) είναι εξαιρετικές. Υπάρχει και ντοκουμέντο με τον Fricsay να το ερμηνεύει, αλλά ο Kegel το απογειώνει (και να απογειώνει κάτι που ερμήνευσε ο Fricsay, μπορείτε να φανταστείτε για τι μαέστρο μιλάμε - just trust me:2thumb22sup: ). To έργο είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον και ο συνθέτης δεν φοβάται να εισάγει και "jazz" ιδιομορφίες όπου πολλές φορές η ορχήστρα ακούγεται και παίζει σαν Big jazz band.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
10,100
Κάτι που δεν το έχουν αρκετοί Δυτικοί συνάδελφοι τους (και μπορώ να πω και αρκετούς μεγάλους μαέστρους που δεν αποδέχθηκαν ως σπουδαίο συνθέτη τον Shostakovich ακόμα και σήμερα, κατά την γνώμη μου η μεγαλύτερη ανοησία τους παρότι μεγάλοι μαέστροι).

..καλά, εκτός από τον Μπουλέζ, (όπου πιστεύω υπάρχει κάποιος φθόνος, λόγω του ότι εκτός από μαέστρος 'υπήρξε' συνθέτης) υπάρχουν και άλλοι (με κάποιο διαμέτρημα βέβαια) που να αμφισβητούν τον Σοστακόβιτς ; Θα μας τρελλάνουν ...

Ωραία η συζήτηση σας !!! ... μαθαίνουμε πάρα πολλά !!!
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
18,537
Μεσευρώπη
Είναι πολύ εύκολο να παραβλέψεις τον Sanderling. Πέρασε όλη σχεδόν τη σταδιοδρομία του στην Ανατολική Ευρώπη, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, δεν είχε ποτέ συμβόλαιο με κάποια από τις μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες για να προωθηθεί μέχρι αηδίας στα μήντια, δεν μας απασχόλησε ποτέ με κανένα σκάνδαλο ή εκκεντρικότητες... και όμως είναι ένας σπουδαίος μαέστρος, όπως διαπίστωσα με κάποια έκπληξη όταν άκουσα την ηχογράφησή του της Πέμπτης του Sibelius (η μόνη ερμηνεία του ενός μεγάλου συμφωνικού έργου που γνωρίζω), η οποία στέκεται άνετα δίπλα στην αντίστοιχη του Karajan που επίσης έχω. Κώστα, ευχαριστούμε για την παρουσίαση ενός σπουδαίου μουσικού.

@Δημοκηδής. Μην παραξενεύεσαι, όλοι οι μουσικοί έχουν μιά "μαύρη τρύπα", ένα κενό όπου πέφτει κάποιος μεγάλος συνθέτης. Ο Toscanini δεν άντεχε το Bartok, ο Μητρόπουλος επίσης, o Celibidache αρνούνταν κατηγορηματικά να διευθύνει Mahler, η Κάλας δεν τραγούδησε ποτέ Mozart...μην το ψάχνεις.
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
249351_1_f.jpg


Φίλοι μου εμένα μέ εντυπωσίασε επίσης ο Abendroth πού για πολλά χρονια έζησε στην Α.Γερμανία ''ξεπλένοντας'' καί τό ''περίεργο'' ναζιστικο παρελθόν του.