Λήψη και επεξεργασία Α/Μ φιλμ

Billy the Kid

Moderator
Staff member
28 April 2007
14,852
Αθήνα με απόσπαση.
Απάντηση: Re: Λήψη και επεξεργασία Α/Μ φιλμ

Contact sheet πώς εκτυπώνω? Απλά βάζω το φιλμ πάνω στο χαρτί και εστιάζω το φώς, ή χρειάζομαι κανα ειδικό εξάρτημα?

Ααα....πολύ δύσκολο!...
Ένα καθαρό τζάμι για να πιέζονται τα αρνητικά στο χαρτί.....:D
 

ncups

AVClub Addicted Member
9 February 2008
2,547
Κόρινθος
Αυτή τη διαδικασία δεν την έχω κάνει ποτέ και μ'ενδιαφέρει, δεν κατάλαβα όμως.

Στον μεγενθυντή, εκεί που βάζω το αρνητικό, τι βάζω;

Ρωτάω γιατί έχει χώρο μόνο για ένα καρεδάκι, έτσι δεν είναι;Βάζω σε καθαρό γυαλί τα αρνητικά και από κάτω το χαρτί (σάντουιτς) και τα φωτίζω ένα ένα;
 

Billy the Kid

Moderator
Staff member
28 April 2007
14,852
Αθήνα με απόσπαση.
Αυτή τη διαδικασία δεν την έχω κάνει ποτέ και μ'ενδιαφέρει, δεν κατάλαβα όμως.

Στον μεγενθυντή, εκεί που βάζω το αρνητικό, τι βάζω;

Tίποτα

Ρωτάω γιατί έχει χώρο μόνο για ένα καρεδάκι, έτσι δεν είναι;Βάζω σε καθαρό γυαλί τα αρνητικά και από κάτω το χαρτί (σάντουιτς) και τα φωτίζω ένα ένα;

Πάνω στο χαρτί βάζεις με τη σειρά τα αρνητικά (emulsion down)και από επάνω το γυαλί, δηλ: χαρτί>αρνητικά>γυαλί
Σηκώνεις ψηλα την κεφαλή του μεγεθυντήρα ώστε το προβαλόμενο λευκό καρέ να είναι μεγαλύτερο απο 20χ30, βάζεις φίλτρο Νο2 εάν τυπώνεις σε χαρτιά μεταβλητής διαβάθμισης, διάφραγμα 5,6 και χρόνο ανάλογο με τον τύπο του μεγεθυντήρα, περίπου 5-6 sec για αρχή

Εννοείται πως δουλεύεις με φως ασφαλείας :D
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Μετά απο πολύημερη αναζήτηση και αναμονή έχω πλέον όλα τα εξαρτήματα στην διάθεση μου. Ήρθαν τα φίλτρα τα οποία τα έκοψα στις σωστές διαστάσεις και ρολόι μου δωρισε ενας Oberarzt μου που έχει εγκαταλείψει πλέον το αναλογικό.

Κάτι για το οποίο δεν είμαι σίγουρος όσον αφορα το ρολόι είναι το εξής. Έχει και ενα φωτόμετρο και ένα ποτενσιόμετρο. Υποθέτω οτι είναι για να ρυθμίζω την ένταση της δέσμης ώστε οι χρόνοι να είναι ανεξάρτητοι απο τα βατ της λάμπας του μεγενθυτήρα σωστά? Επίσης έχει στους χρόνους υποδιερεσεις του δευτερόλεπτου για fne tuning φαντάζομαι...

Θα κατέβω τώρα στην αγορά να αγοράσω χαρτί και εμφανιστή. Stop, Fix και Wetting Ageng έχω. Υπάρχει κανένα συγκεκριμένο χαρτί που προτείνετε? Θα ακολουθήσω την συμβουλή του Νίκου για τα μικρά και τα μεγάλα σε κάθε περίπτωση.

Μάλλον θα εμφανίσω σε έναν συνδιασμό διάδρομου και μπάνιου. Διάδρομος η στεγνή πλευρά και στο μπάνιο η υγρή. Ο διάδρομος είναι 100% σκοτεινός, το μπάνιο θέλει λίγη δουλεία ακόμα...
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Φαντάζομαι σε όσους έχουν ήδη περάσει την διαδικασία του σκοτεινού θαλάμου τα όσα αισθάνομαι τώρα μετά απο 5 ώρες ενασχόλησης, ήταν αναμενόμενα...

Ακόμα κ με τα αρκετά λάθη που έκανα (έκθεσα λάθος πλευρά του χαρτιού, άνοιξα κατα λάθος το φώς, έκθεσα με το κόκκινο φίλτρο ακόμα τοποθετημένο και άλλα πολλά...) κατάφερα να πάρω αρκετές ικανοποιητικότατες φωτογραφίες... Κρέμονται στο μπάνιο και στεγνώνουν αυτήν την στιγμή!

Προβλέπονται πολλές νύχτες χαράς στο άμεσο μέλλον!!! Μάλλον θα πρέπει να αρχίσω να ψάχνω τις προσφορές στο ebay σε χαρτί γιατί με τις τιμές που είδα και την όρεξη που έχω, δεν με βλέπω καλά... χεχε

Μία απορία μόνο. Απο το site της Ilford βρήκα τους χρόνους για τον developer και τον fixer. Μου κάνει εντύπωση πόσο χαμηλοί είναι. 1 λεπτό και 30 δεύτερα αντίστοιχα. Για τον δε developer απο τα 40 περίπου δεύτερα που εμφανίζεται η εικόνα δεν παρατηρώ πλέον καμία αλλαγή... Είναι ο developer τόσο κρίσιμης σημασίας στο χαρτί όπως και στο φιλμ? Οι χρόνοι, η θερμοκρασία και η ανάδευση εννοώ. Γιατί δεν παρατήρησα και μεγάλη διαφορά...
 

Billy the Kid

Moderator
Staff member
28 April 2007
14,852
Αθήνα με απόσπαση.
Xαχαχα! Γειά σου ρε Αλέξη! :flipout::flipout:
Για το τελευταίο που γράφεις, όντως οι χρόνοι εμφάνισης των χαρτιών είναι πιό μικροί. Η διαφορά μεταξυ των χημικών είναι ότι οι εμφανιστές film είναι κατα κανόνα πιο μαλακοί απο εκείνους των χαρτιών. Αυτό επειδή χρειάζεται επιπλέον χρόνος για να γράψουν καλά οι ενδιάμεσοι τόνοι του γκρί στο φίλμ χωρίς να αυξηθεί ο κόκκος.
Η σωστή εμφάνιση του φίλμ είναι κρίσιμης σημασίας, ένα σωστά εκτεθειμένο και εμφανισμένο φίλμ σίγουρα θα δώσει σωστό αποτέλεσμα.
Διαφορετικά θα πρέπει να το "φέρουμε" όσο γίνεται στην εκτύπωση.
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Το λέω Βασίλη γιατί πραγματικά απο ένα σημείο και μετά δεν παρατήρησα και καμία διαφορά (βέβαια το φως ήταν πολύ αμυδρό οπότε ίσως να μην την έβλεπα στα σκοτάδια). Θεωρητικά αν αφήσω ένα χαρτί παραπάνω απο το κανονικό θα μαυρίσει περισσότερο?
 

Billy the Kid

Moderator
Staff member
28 April 2007
14,852
Αθήνα με απόσπαση.
Μην το αφήσεις περισσότερο γιατί θα αρχίσουν να μπλοκάρουν τα μαύρα και να γκριζάρουν τα λευκά.
Κατα την κρίση σου εάν χρειαστεί μισό λεπτό παραπάνω το κάνεις.
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Οκ!
Επίσης, έχει σημασία για την ποιότητα της εκτύπωσης αν η έκθεση γίνεται για 4 δεύτερα η για 14? Ο φακός κλείνει μέχρι και στο f/45, με συμφέρει να τον κλείνω ή τζάμπα θα τρώω το diffraction χωρίς ουσιαστικό κέρδος? Εκτός του καλύτερου ελέγχου στους χρόνους εννοώ. Αν το χαρτί αντιδρά καλύτερα σε αργές η σε γρήγορες εκθέσεις.

Και άλλη μια απορία. Το χρονόμετρο έχει εναν μετρητή, density meter, τί ακριβώς μπορώ να κάνω με αυτόν?
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Είναι να μην παρασυρθείς απο το άτιμο το ebay... Προσφορά στην προσφορά κατέληξα να έχω χτυπήσει γύρω στα 200 φύλλα! Ληγμένα βέβαια, ORWO ανατολικής Γερμανίας, αλλά γιατί να μην δουλεύουν?
Αλλά αν στα δίνουν 5Ε τα 50 και 100 πως να αρνηθείς?
Αυτά έκανα και με τα φιλμ και έχω ακόμα μια κούτα γεμάτη! χεχε
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Ερώτηση για τους γερόλυκους του σκοτεινού θαλάμου.

Κάνοντας το test strip, όταν έχω multigrade χαρτί, πρέπει να έχω ήδη φορτωμένο το φίλτρο κόντραστ η όχι? Ώς τώρα έχω το 2,5αρι στανταρ μέσα ακόμα και στο τεστ όταν υπολογίζω την βασική έκθεση. Αλλά σκέφτηκα οτι ίσως τελικά να είναι λάθος και να πρέπει να υπολογίσω την έκθεση χωρίς φίλτρο κόντραστ μόνο για τα μεσαία και μετά να διαλέξω φίλτρο.
 

Billy the Kid

Moderator
Staff member
28 April 2007
14,852
Αθήνα με απόσπαση.
Kαλύτερα να έχεις μια γενική άποψη για το "γράψιμο" με ένα μεσαίο κοντράστ και μετά κάνεις τις όποιες επεμβάσεις με τα φίλτρα.
Συνήθως ο χρόνος διπλασιάζεται με φίλτρο 3+ (το ματζέντα)
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Δοκίμασα και το εξής μετά απο λίγο διάβασμα στο apug,
Έκανα πρώτα ενα τεστ με το 5αρι το φίλτρο βρίσκοντας την "σωστή" έκθεση για τα μαύρα μόνο, και μετά κρατώντας αυτή έκανα ένα ακομα τεστ στο οποίο αφού έκθεσα πρώτα με το 5αρι δοκίμασα διάφορους χρόνους με το 00 για να φέρω λίγο διαβάθμιση στα μεσαία και φωτεινά.
Δεν είμαι σίγουρος οτι τα αρνητικά που το χρησιμοποίησα ήταν τα κατάλληλα όμως για κάτι τέτοιο... Ενώ ναι μεν είχα ωραία μαύρα και πολύ διαβάθμιση στα γκρίζα, δεν είχα πολύ φωτεινά highlights. Σαν να είχα στο ιστόγραμμα το white point με αρκετό αέρα στα δεξιά... Ίσως πρέπει να εκθέσω λίγο λιγότερο, ή να κάνω λίγο dodge σε αυτά τα σημεία.
Ή μήπως είναι καλύτερα να εκθέσω πρώτα για τα μεσαιοφωτεινά με ένα χαμηλό φίλτρο πχ 1,5 και μετά να δώσω μερικά δευτερόλεπτα με το 5αρι για να δώσω κόντραστ?

Έχει τρομερό ενδιαφέρον πάντως να κάθεσαι και να δοκιμάζεις και να δοκιμάζεις και να βλέπεις τις εικόνες που παράγεις... Μαθαίνεις να εκθέτεις την φωτογραφία στην αρχή πολύ καλύτερα. Το ψηφιακό μας έχει καλομάθει...
 

chris73

AVClub Addicted Member
3 March 2014
2,916
Θεσσαλονίκη
Tώρα εγώ θα ρωτήσω και όποιος θέλει μπορεί να γελάσει! :flipout:

Βρήκα σε μια παλιά μηχανή στέρεο, γυάλινες φωτογραφικές πλάκες 45x107 φωρτωμένες στις θήκες τους. 50-50 να έχουν εκφωτισθεί κάαααααποτε, δεν υπάρχει καμία ένδειξη. Επίσης νομίζω πιθανότερο είναι να είναι θετικές.

Έχω εμφανίσει λίγο παλιότερα "found films", υπάρχει πιθανότητα να βγεί κάτι από αυτές αν προσπαθήσω να τις εμφανίσω ως αρνητικά? Να προσέξω κάτι στη διαδικασία? Ξέρω πως οι πιθανότητες είναι εντελώς εναντίον μου, αλλά δεν πειράζει καθόλου...
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Δεν έχω εμφανίσει ποτέ πλάκες, δεν ξέρω να σου πω. Το APUG είναι μάλλον το μέρος που θα βρεις καμια πληροφορια, εμένα με έχει σώσει πολλές πολλές φορές που ψάχνω κάτι άκυρους χρόνους και τεχνικές... Αλλιώς στο I shoot Film γκρουπ στο Flickr υπάρχουν μερικοί που μπορεί να ξέρουν κάτι.
 

chris73

AVClub Addicted Member
3 March 2014
2,916
Θεσσαλονίκη
Ευχαριστώ για τα λινκ, όταν το πάρω απόφαση να ασχοληθώ και με κάτι παλιά αρνητικά που βρέθηκαν σε μηχανές θα τα δω καλύτερα.

Alex έχεις εμφανίσει παλιά φίλμ? Και αν ναι ποιά διαδικασία σου πήγε καλύτερα. Όταν διάβαζα παλιότερα όλοι σαν να κατέληγαν σε πολύ χαμηλή θερμοκρασία και πολύ σημπυκνωμένο εμφανιστή. Το έχεις δοκιμάσει? Στις πολύ λίγες δικές μου δοκιμές τα εμφάνισα σε κανονική θερμοκρασία αλλά περισσότερο από το κανονικό χρόνο και γενικά κάτι είχε γίνει.
 

Billy the Kid

Moderator
Staff member
28 April 2007
14,852
Αθήνα με απόσπαση.
Γενικά για πιο λεπτόκοκκα αποτελέσματα χρησιμοποιούνται πιο αραιά διαλύματα,
πχ αν και το ενδεδειγμένο διάλυμα για Rodinal είναι 1+25, συνήθως το αραίωνα στο 1+50 ή ακόμα και στο 1+100, αυξάνοντας ανάλογα τον χρόνο εμφάνισης,
20 λεπτά για το 1+50 και 35' για το 1+100 αν θυμάμαι καλά, στους 20C.
Όλα αυτά σε φιλμ T-MAX 100 και λήψεις πορταίτου.

Όσο για τις πλάκες που αναφέρεις, θα έχει σίγουρα αλλοιωθεί/εξασθενίσει η εμουλσιόν, οπότε μόνο υποθέσεις και στοιχήματα παίζουν.
Ίσως ένας "σκληρός" εμφανιστής χαρτιού όπως ο Dektol καταφέρει να αποκαλύψει κάτι....
 

chris73

AVClub Addicted Member
3 March 2014
2,916
Θεσσαλονίκη
Ναι Billy αυτή που περιγράφεις όπως έχω καταλάβει είναι η άλλη σχολή επάνω στο θέμα.

Δλδ για φιλμ αγνώστου προελεύσεως και αποθήκευσης που έχουν εκφωτισθεί ίσως και περισσότερο από 40 χρόνια πριν. Έως και μία ώρα, 1-100 Rodinal, λίγες αναδεύσεις το πρώτο λεπτό και μετά κάθε 20 λεπτά 1-2 αναδεύσεις στου 20 βαθμούς.

Δεν έχω δοκιμάσει καμιά από τις δύο ακραίες λύσεις προσωπικά αλλά αυτές βλέπω να προτείνονται παντού.

Αν έχουν και άλλοι εμπειρίες με το θέμα ας το αναφέρουν αν θέλουν.