Manafon - The right to simplicity

17 June 2009
3,594
David Sylvian - Manafon (Samadhisound 2009)

david_sylvian_manafon.jpg



Η μουσική δεν είναι μόνο μια σειρά από νότες ή όμορφα γραμμένοι στίχοι….είναι η αντανάκλαση των συναισθημάτων μας, ένα μυστήριο, έρωτας είναι!
Όπως δεν ξέρεις τι είναι αυτό που σε χτύπησε ξαφνικά και σε έκανε να παραδοθείς άνευ όρων, το ίδιο ξαφνικά σε χτυπά ένα τραγούδι, μια νότα, μια συγχορδία, μια φωνή που σε υπνωτίζει, ένα απ’ όλα ή όλα μαζί……
30 χρόνια μετά το ξεκίνημά του με τους Japan, ο David Sylvian, πιο ώριμος από ποτέ, κυκλοφορεί, τον Σεπτέμβριο του 2009 το Manafon. Μια «πολυεθνική» παραγωγή, αφού ηχογραφήθηκε σε τρείς ηπείρους και συνεργάζονται σε αυτό από την Αγγλία ο John Tilbury piano, ο Evan Parker saxophone, Keith Rowe guitar, και ο Marcio Mattos, cello. Από την Αυστρία, ο Christian Fennesz guitar – laptop, o Franz Hautzinger trumpet, ο Werner Dafeldecker,acoustic bass ο Joel Ryan απότιςΗΠΑ, live signal processor. Οι Ιάπωνες Tetuzi Akiyama, electric and acoustic guitar, Otomo Yoshihide turntables και acoustic guitar, καθώς και οι Toshimaru Nakamura, Sachiko M. και πάλι ο Joel Ryan στους υπολογιστές και στις διαδικασίες ηχογράφησης και μίξης.
Παρ’ ότι η επιλογή των συνεργατών του δείχνει μια πολυσυλλεκτικότητα και ένα εύρος που υπερβαίνει τις προηγούμενες παραγωγές του, το αποτέλεσμα της δουλειάς όλων αυτών των μουσικών είναι ένα συναρπαστικό, εντελώς αφαιρετικό και αντισυμβατικό album, μια επίδειξη απελευθερωμένων και ταυτόχρονα λιτών αυτοσχεδιασμών και εν κατακλείδι απόδειξη της ωριμότητας του David Sylvianμέσα στο χρόνο.
Στην πρώτη ακρόαση, αναρωτιέσαι απλά με πόσο λίγη μουσική μπορεί να γραφτεί ένα τραγούδι. Ή, πόσο πολλή μουσική μπορεί να κρύβεται εκεί που ακούς, ή νομίζεις ότι ακούς έναν μονόλογο…εκεί που νομίζεις ότι δεν υπάρχει μουσική. Κατά κύριο λόγο, με εξαίρεση το μοναδικό instrumental κομμάτι που περιέχεται, το Manafon είναι ένα δείγμα προσωπικής ερμηνείας και φωνητικών. Ο Sylvian αναδεικνύεται γυμνός, άδειος από περιττά προκλητικά στολίδια, η φωνή του, μονότονη και ταυτόχρονα τόσο αντιφατικά γεμάτη αποχρώσεις και εκφραστική.
Η μουσική, διακριτικά, σποραδικά, αμείλικτα σχεδόν αλλά παρ’ όλα αυτά ενσωματωμένη με ένα μοναδικό τρόπο, μας παρασύρει εκεί που κρύβονται οι φόβοι μας, τα μυστικά μας, σκοτεινές πτυχές του εγώ μας, μα….αυτή η μοναχική απαγγελία, με μόνο καθοδηγητή τη δυναμικότητα της φωνής, ένα αργό, βασανιστικό νανούρισμα, έρχεται να διαλύσει το σκοτάδι, να κατευνάσει τους φόβους μας, να μας βοηθήσει να ισορροπήσουμε στη δική μας σκοτεινή πλευρά της σελήνης. Και πίσω από τη φωνή, κάθε πνοή του ανέμου ανάμεσα στα φύλλα των δένδρων, κάθε ρυάκι που κυλά ή κάθε σταγόνα από τον πάγο που λιώνει, είναι εκεί, καθαρά, κρυστάλλινα, για να μας θυμίσουν αυτό που όλοι κοντεύουμε να ξεχάσουμε: τη σχέση του ανθρώπου με την Φύση.
Παρ’ όλα αυτά, θα είναι λάθος αν δεν αποδώσουμε στη μουσική τη θέση που της αξίζει. Ναι, δεν είναι φλύαρη, δεν είναι εύκολη, όμως, αν προσπαθήσεις να την απομονώσεις, σαν μια μικρή όαση μέσα σε ένα «μονότονο» και «μοναχικό» τοπίο, τότε ανακαλύπτεις το μεγαλείο της μέσα από την λιτότητα. Από το χτύπημα μιας χορδής, από ένα φύσημα του σαξόφωνου, ή, πολύ πιο απλά, μια ανάσα, όσοι οι μουσικοί τόσοι και οι συνδυασμοί, τόσοι πειραματισμοί, μουσική που πήρε τη θέση της με το πρώτο παίξιμο ή είναι αποτέλεσμα ωρών επεξεργασίας στο studio…!
 
17 June 2009
3,594
Tracklist
  • Small metal Gods
  • The Rabbit Skinner
  • Random Acts of Senseless Violence
  • The Greatest Living Englishman
  • 125 Spheres
  • Snow White in Appalachia
  • Emily Dickinson
  • The Department of Dead Letters
  • Manafon
To The Department of Dead Letters, το μόνο instrumental, είναι ένα κομμάτι εκθαμβωτικής ομορφιάς, υπόδειγμα αυτοσχεδιασμού και δημιουργικότητας, με το τσέλλο, το σαξόφωνο και το πιάνο σαν μικρές πινελιές πάνω στον καμβά που δίνουν στο τέλος έναν υπέροχα δομημένο πίνακα ζωγραφικής.
Σε κάποια από τα άλλα κομμάτια του δίσκου, ο David Sylvian κάνει αναφορές σε έναν μοναχικό και προβληματισμένο άνθρωπο, αφήνοντάς σε να αναρωτηθείς αν προσπαθεί να σε οδηγήσει στην δική του εικόνα, όπως αυτός θέλει να την παρουσιάσει. Στο The Greatest Living Englishman, η αναφορά σε “ …..a man with so much self in his writing” “and the love that he engendered would ever be enough for him to feel alive”, ή στο Rabbit Skinner “Child of 50’s, with no common sense, and no easy resting place” ηχεί σαν μια προσπάθεια να μας πει τη δική του ιστορία.
Άλλες στιγμές νιώθεις πάλι πως είναι ο Άνθρωπος που αγκαλιάζει τα πιστεύω, τις αξίες και τα ιδανικά του και ταυτόχρονα αντιμάχεται τη σιωπή αλλά και την φωτιά που καίει το μυαλό του, την καρδιά του, αυτήν, την Αιώνια Φωτιά!

Βέβαια, είναι δύσκολο να αγνοήσεις κάποιες σκληρές αναφορές στην αυτοκτονία ή τουλάχιστον σε μια απόπειρα, όπως στο Small metal Gods my suicide, my betterdays, theres nothing I regret ή ακόμα στο The Greatest Living Englishman Here we are then, notes from a suicide….
Το Manafon δεν περιέχει «εύκολα» ή «εύπεπτα» τραγούδια.
Δύσκολα θα μπορέσεις να θυμηθείς τους στίχους κι ακόμα δυσκολότερα να τους σιγοψιθυρίσεις στον δρόμο ή στο αυτοκίνητο…. Δεν θα στριφογυρνάνε στο μυαλό σου εύκολα λόγια όσες φορές κι αν το ακούσεις, και πάλι τότε θα σε χτυπάνε σαν γροθιά στο στομάχι.
Κι όμως, μ’ έναν περίεργο τρόπο, είναι εκεί, κάθε βράδυ που κλείνεις τα μάτια, κάθε στιγμή που μένεις μόνος με τον εαυτό σου, εκεί είναι, τρυπώνει ξεδιάντροπα, βασανιστικά, αιχμηρά, και σε οδηγεί σε μια οδυνηρή και ταυτόχρονα ηδονική μάχη, ενάντια στου δικούς σου δαίμονες.
Ποιος θα βγει άραγε νικητής;
 
17 June 2009
3,594
Για την ιστορία, το Manafon είναι ένα χωριό στην Ουαλία, στο οποίο έζησε ο ποιητής R.S. Thomas και υπηρέτησε για ένα διάστημα σαν πρεσβύτερος. Παρ’ ότι είχε πρόβλημα να γεμίσει την εκκλησία, ήταν ένα ειδυλιακό μέρος για να δημιουργήσεις οικογένεια , να στοχαστείς και να αφιερωθείς στην ποίηση. Κατά κάποιον τρόπο, αυτό, σε συνδυασμό με την εντύπωση που του προκάλεσε η εσωτερική μάχη του Thomas ανάμεσα στην πίστη του και την διαφωνία με τον Χριστιανικό Δογματισμό, οδήγησαν και ενέπνευσαν τον Sylvian για την δημιουργία αυτού του δίσκου.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
10,103
πολύ τρυφερή κατάθεση ... τις ευχαριστίες μου που μας γνώρισες τον δίσκο !
 

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
11,051
Ελλαδα
δεν εχω πλησιασει και γνωρισει τον david οπως ηθελα
ξερω μονο ενα δισκο που εκανε με τον μεγαλο
Robert fripp το The first day kαι πολυ μου αρεσε
μετα την θαυμασια παρουσιαση που εκανες ειναι ευκαιρια
να μαθω περισσοτερα
παω προς αναζητηση

καλη χρονια να εχεις
-bye-

.
 
17 June 2009
3,594
Re: Απάντηση: Manafon - The right to simplicity

δεν εχω πλησιασει και γνωρισει τον david οπως ηθελα
ξερω μονο ενα δισκο που εκανε με τον μεγαλο
Robert fripp το The first day kαι πολυ μου αρεσε
μετα την θαυμασια παρουσιαση που εκανες ειναι ευκαιρια
να μαθω περισσοτερα
παω προς αναζητηση

καλη χρονια να εχεις
-bye-

.

Σ' ευχαριστώ πολύ Στέλιο.

Θα πρότεινα να ακούσεις πρώτα το Gone to Earth, στο οποίο επίσης είχε συμμετάσχει ο Robert Fripp και είναι πιό κοντά στον ήχο του Manafon. Λίγο περισσότερο λυρικό ίσως, ένα κράμα avant garde, free jazz και rock. Δύο δίσκοι, ο ένας αποκλειστικά instrumental, που προετοιμάζουν γι αυτό που θα ακολουθήσει πολύ αργότερα με το Blemish και το Manafon.

Καλή χρονιά και σε σένα -bye-
 
27 June 2006
7,771
Καλή χρονιά κι από μένα!
Μετά την ενασχόληση με τα πάσης λογής γιορτινά, ήρθε η ώρα για μουσικά ψαξίματα και ο Sylvian αποτελεί καλή αρχή, ειδικά μετά από τέτοια μεταχείριση στο κείμενο.
Ο δίσκος εθεάθη σε περίεργες λίστες στο τέλος της χρονιάς.
Θα αναφερθώ σχετικά μετά τις ακροάσεις.
Ευχαριστούμε πολύ για την κατάθεση!
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,518
πάντα μου προξενούσε μελαγχολία και έντονο ενδιαφέρον ο Sylvian.
Βλέποντας τους μουσικούς που συμμετέχουν και το εξώφυλλο κάτι με τραβάει....
 

ecodrifter

Supreme Member
27 January 2009
3,012
Μια και ειναι το πρωτο post για φετος καλη χρονια αν και καθυστερημενα!
Πολυ ωραια τα περιγραφεις symphonie f, ειναι οντως ετσι, με μια διαφορα.
Δεν ειναι simple, προσωπικα χαθηκα μεσα στο Manafon. Ειναι καπως σαν spoken word με το χαρακτηριστικο στυλ του Sylvian (γιατι αυτο βγαινει στην επιφανεια), απο κατω ομως υπαρχουν πολυπλοκα μουσικα layers μεγαλης ομορφιας ανατολικης προελευσης κυριως (η πολυ παρεα με τον Sakamoto βλεπετε), σε χαμηλη ενταση. Ειναι μαλλον θεμα τεχνικης για να αναδεικνυει τη φωνη σχεδον γυμνη.
Τετοιο εγχειρημα δεν εχω ξανακουσει, ουτε απο τον ιδιο σε προηγουμενες δουλιες και κατα τη γνωμη μου δεν συνισταται για πρωτη επαφη μαζι του.
Ειναι πολυ ιδιαιτερος ο Sylvian και αν μου επιτρεπεται θα προτεινα στους ενδιαφερομενους το Brilliant Trees για κατι τετοιο ή τα τελευταια των Japan και μετα το Secrets of the Behive.
Ειναι απο τις δουλιες που πρεπει να κοπιασει κανεις ιδιαιτερα για να τις προσεγγισει, πχ εγω εκανα το λαθος αρχικα να το ακουω σε χωρο με αρκετο θορυβο. Ανακαλυψα στη πορεια οτι η ακροαση ενδεικνυται/επιβαλλεται να γινει σε απολυτη ησυχια.
Καπου υπαρχει και ενα ωραιο βιντεακι το youtube με το Small metal gods για να παρετε μια ιδεα.
e
 
17 June 2009
3,594
Πολυ ωραια τα περιγραφεις symphonie f, ειναι οντως ετσι, με μια διαφορα.
Δεν ειναι simple, προσωπικα χαθηκα μεσα στο Manafon. Ειναι καπως σαν spoken word με το χαρακτηριστικο στυλ του Sylvian (γιατι αυτο βγαινει στην επιφανεια), απο κατω ομως υπαρχουν πολυπλοκα μουσικα layers μεγαλης ομορφιας ανατολικης προελευσης κυριως (η πολυ παρεα με τον Sakamoto βλεπετε), σε χαμηλη ενταση. Ειναι μαλλον θεμα τεχνικης για να αναδεικνυει τη φωνη σχεδον γυμνη.
e

Το simplicity θα προτιμούσα να το μεταφράσετε σαν "λιτότητα" στο συγκεκριμένο. Διότι σίγουρα δεν μιλάμε για απλότητα. Και φυσικά οι επιρροές από την ανατολική φιλοσοφία είναι εμφανέστατες, ας διευκρινίσουμε όμως, από την Άπω Ανατολή, μην περιμένει κανείς να ακούσει κάτι oriental :smileJap::smileJap:.....
Ναι, έχεις δίκιο, δεν συνίσταται για πρώτη προσέγγιση του Sylvian, γι' αυτό άλλως τε πρότεινα το Gone to Earth ως κάτι που θα προετοιμάσει τον ανύποπτο ακροατή γι αυτό που θα ακούσει.
Και, όσο κι αν ακουστεί παράξενο, όταν έγραφα την παρουσίαση ήταν αδύνατον να το ακούω ταυτόχρονα. Χρειαζόμουν ένα αντίδοτο, κάτι πολύ ισχυρό για να ξεφύγω από την επιρροή του και να κατευνάσω την "ένταση" που προκύπτει από την ακρόασή του. Κι έτσι, αυτό το κείμενο γράφτηκε υπό τους ήχους της Passacaglia, ......don't you dare to laugh κύριοι......
 
27 June 2006
7,771
Οι περιγραφές με πάνε πίσω στην εποχή του drift.. προαισθάνομαι μια ανάλογη βαρύτητα... σε άλλους τόνους βεβαίως.
 
17 June 2006
14,350
Και, όσο κι αν ακουστεί παράξενο, όταν έγραφα την παρουσίαση ήταν αδύνατον να το ακούω ταυτόχρονα. Χρειαζόμουν ένα αντίδοτο, κάτι πολύ ισχυρό για να ξεφύγω από την επιρροή του και να κατευνάσω την "ένταση" που προκύπτει από την ακρόασή του.

Συγνώμη αλλά ...αυτό το τόσο προσωπικό κείμενο το γράψατε 'κατευνασμένη';
'Υπό καταστολήν' σα να λέμε;
Το διάβασα και μου άρεσε πολύ.
Τώρα, θα πρέπει να σας απονείμω τα εύσημα εις διπλούν :D

More please