Mobile World Congress 2008

JohnBougiou

Supreme Member
17 January 2007
3,385
Athens
Ποιο θα είναι το επόμενο βήμα;

technologic.jpg


Με αρκετά ερωτήματα χωρίς απαντήσεις κύλησε το φετινό ραντεβού της αγοράς κινητής τηλεφωνίας Mobile World Congress 2008. Ερωτήματα που κατά κύριο λόγο αφορούν το επόμενο βήμα που πρέπει να κάνουν τόσο οι πάροχοι όσο και οι κατασκευαστές κινητής τηλεφωνίας.

Για άλλη μια χρονιά το Mobile World Congress στη Βαρκελώνη αποτέλεσε το επίκεντρο του ενδιαφέροντος για τις εξελίξεις στο χώρο της κινητής τηλεφωνίας και όχι μόνο. Από τις 11 έως τις 14 Φεβρουαρίου περισσότερες από 1200 εταιρείες συναντήθηκαν στο ετήσιο ραντεβού της καταλανικής πρωτεύουσας, παρουσιάζοντας το σύνολο των λύσεων και των προϊόντων που προσφέρουν.

Ένα ραντεβού που μπορεί να μην είχε τον πανηγυρικό χαρακτήρα που είχαμε συναντήσει σε προηγούμενες διοργανώσεις, αλλά αποτέλεσε και πάλι μια σημαντική πηγή συμπερασμάτων αλλά και συνολικής αντίληψης για τις εξελίξεις που θα δούμε στην πράξη στο άμεσο μέλλον...

Ο κλάδος (όπως μας έδειξε και πέρυσι) δείχνει να βρίσκεται σε μία φάση ωρίμανσης, αλλά και προβληματισμού αναφορικά με το επόμενο βήμα, καθώς οι υπηρεσίες δεδομένων και η διάδοση του mobile broadband αλλάζουν τους όρους του παιχνιδιού. Μπορεί λοιπόν να μη δημιουργήθηκε η προσδοκία για μία νέα τεχνολογία ή κάποια νέα τάση που θα επικρατήσει στην αγορά, όμως οι εξελίξεις αναμένονται εξίσου συναρπαστικές και ενδιαφέρουσες.
Αναλυτικότερα...

Πηγή: otenet.gr

Τα Διλήμματα στο MWC
Ένας πρώτος προβληματισμός που εντοπίσαμε στο φετινό MWC είναι για το αν οι τηλεπικοινωνιακοί οργανισμοί μεσοπρόθεσμα θα εξελιχτούν σε διακομιστές κίνησης ή παρόχους υπηρεσιών, στο οποίο και θα αναφερθούμε εκτενέστερα παρακάτω. Αντίστοιχο δίλημμα, όμως, φάνηκε να εκδηλώνεται και στους κατασκευαστές συσκευών, οι οποίοι διαπιστώνουν ότι η προσθήκη υπηρεσιών στις συσκευές είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητη. Και μάλιστα υπηρεσίες, οι οποίες δεν είναι απαραίτητο ότι συνδέονται με τα «κλειστά» portals των παρόχων, καθώς οι τελευταίοι απλώς προσφέρουν τη σύνδεση. Γι’ αυτό το λόγο είδαμε μεγάλες εταιρείες όπως η Nokia και η Sony Ericsson να λανσάρουν τα δικά τους portals και να ετοιμάζονται να τα προωθήσουν πολύ δυναμικά.

Με βάση αυτό το δεδομένο, τίθεται ένα θεμελιώδες ερώτημα: οδεύουμε προς μία σύγκρουση μεταξύ κατασκευαστών και παρόχων, δεδομένου ότι και οι δύο δείχνουν να επιδιώκουν να πάρουν κομμάτι της ίδιας πίτας; Αν λάβουμε υπόψη ότι η Nokia συμφώνησε με τη Vodafone όσον αφορά την προώθηση του Ovi, θα μπορούσε κανείς να πει πως όχι. Από την άλλη πλευρά όμως, πρόκειται μόνο για μία συμφωνία και ουδείς μπορεί να πει με σιγουριά ότι δε θα αλλάξουν τα δεδομένα σε μερικούς μήνες ή σε 1-2 χρόνια.

Το θέμα είναι ποια πλευρά έχει περισσότερο ανάγκη την άλλη. Από τη μία οι κατασκευαστές χρειάζονται τους παρόχους, καθώς στις περισσότερες χώρες του κόσμου οι τελευταίοι είναι που κάνουν τις περισσότερες πωλήσεις συσκευών. Από την άλλη οι πάροχοι δεν μπορούν να προωθήσουν συγκεκριμένες on portal εφαρμογές και υπηρεσίες χωρίς ειδικά σχεδιασμένα κινητά. Φυσικά, μπορούν να προωθήσουν συσκευές που να φέρουν μόνο το δικό τους λογότυπο και να παράγονται από «άσημους» κατασκευαστές.

Όμως, έχει αποδειχτεί ότι το brand μετρά πολύ στην αγορά μιας συσκευής, ιδίως για τους καταναλωτές στις ανεπτυγμένες οικονομίες. Οι ισορροπίες είναι αρκετά λεπτές και όποιος -είτε πάροχος είτε κατασκευαστής- καταφέρει να τις τηρήσει τότε θα έχει κάνει ένα σημαντικό βήμα όσον αφορά τη διατήρηση των σημερινών -αρκετά υψηλών- ρυθμών ανάπτυξης.

Διακομιστές κίνησης ή παροχείς υπηρεσιών;

Πριν την έναρξη του φετινού Mobile World Congress όλοι οι αναλυτές ανέμεναν ότι το mobile broadband θα βρισκόταν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος και θα αποτελούσε το κεντρικό θέμα του συνεδρίου και της έκθεσης. Και μπορεί η αίσθηση που αποκομίσαμε φέτος να είναι ότι το mobile broadband είναι ένα από τα βασικά θέματα συζήτησης, ταυτόχρονα όμως η ατζέντα ήταν αρκετά διαφοροποιημένη. Την πρώτη ημέρα της έκθεσης είδαμε τους κατασκευαστές (συσκευών και εξοπλισμού) να είναι αρκετά προσεκτικοί, ενώ μια μέρα αργότερα ο Αρούν Σαρίν, διευθύνων σύμβουλος της Vodafone, έθεσε στο τραπέζι, στο αρχικό πάνελ του συνεδρίου, την πραγματική ανησυχία των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας: με το Internet να έρχεται όλο και πιο κοντά στην κινητή τηλεφωνία και τις εταιρείες του συγκεκριμένου χώρου να κινούνται δυναμικά (π.χ. Google, Yahoo!), μήπως οι πάροχοι κινδυνεύουν να εξελιχτούν σε απλούς διακομιστές τηλεπικοινωνιακής κίνησης (γνωστούς και ως bitpipers);

Ο κ. Σαρίν δεν ήταν ο μόνος που έθεσε το ζήτημα. Αντίστοιχο ερώτημα έθεσε και ο Τζον Τσέιμπερς, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Cisco, κατά τη διάρκεια της δικής του κεντρικής ομιλίας στο άνοιγμα του συνεδρίου, αλλά και αρκετοί ακόμη ομιλητές. Ο επικεφαλής του βρετανικού κολοσσού ουσιαστικά ζήτησε από τον κλάδο να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στην ανάπτυξη εφαρμογών και υπηρεσιών, προκειμένου να προλάβει να πάρει ένα μερίδιο από την πίτα που έχει αρχίσει να δημιουργείται. Ταυτόχρονα, υπάρχουν και άλλοι ενδιαφερόμενοι όπως, για παράδειγμα, οι κατασκευαστές κινητών τηλεφώνων, οι οποίοι, προς το παρόν τουλάχιστον, δείχνουν να συνεργάζονται με τους παρόχους. Αλλά, όπως αναφέραμε παραπάνω, αυτό δεν αποκλείεται να αλλάξει στο μέλλον...

Όταν τα data ξεπέρασαν το voice...
Ένα άλλο σημαντικό highlight του φετινού MWC ήταν η παραδοχή ότι τα πακέτα δεδομένων (packet data) ξεπερνούν πλέον σε όγκο διακίνησης τη φωνή σε παγκόσμια κλίμακα, κάτι που συνέβη εξαιτίας της σημαντικής ώθησης που απολαμβάνει πλέον το mobile broadband διεθνώς. Είναι μια παραδοχή που «εξομολογήθηκαν» σχεδόν όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστές τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού και κάποιοι μάλιστα το έδειξαν και με νούμερα. Σύμφωνα, μάλιστα, με την Ericsson αυτό συνέβη για πρώτη φορά τον περασμένο Μάιο του 2007, όπως καταδεικνύουν τα στοιχεία της μεγάλης εγκατεστημένης βάσης παρόχων που διαθέτει η σουηδική εταιρεία, ενώ σήμερα τα πακέτα δεδομένων (packet data) έχουν ξεπεράσει κατά 5 φορές σε κίνηση τη φωνή...

Κάτι τέτοιο, βέβαια, οι πιο «αισιόδοξοι» γνώστες της ελληνικής αγοράς δεν αποκλείουν να συμβεί και στη χώρα μας, ωστόσο παρατηρούν ότι ήδη η κίνηση data έχει αυξηθεί αλματωδώς από το καλοκαίρι και μετά και στα ελληνικά δίκτυα κινητής τηλεφωνίας, κυρίως εξαιτίας του λανσαρίσματος των USB mobile broadband modems, που έκαναν το mobile Internet υπόθεση «plug and play». Η εν λόγω παραδοχή, πάντως, επιβεβαιώνει ότι το mobile broadband είναι πλέον εδώ και όσο οι τερματικές συσκευές HSPA θα αυξάνονται στην αγορά, αλλά και θα βρίσκονται ακόμα και ενσωματωμένες σε φορητούς υπολογιστές, τόσο η χρήση του θα αυξάνει. Κάτι που δημιουργεί πλέον ευκαιρίες για τα δίκτυα να αυξήσουν -επιτέλους- τα έσοδα τους από υπηρεσίες δεδομένων εκτός των SMS, αρκεί να εφαρμόσουν έξυπνες και ευέλικτες πρακτικές τιμολόγησης, δηλαδή flat rate χρεώσεις για ένα σημαντικό όγκο διακίνησης δεδομένων. Το mobile broadband και οι δημοφιλείς social networking εφαρμογές του Web 2.0, που πλέον βρίσκουν το δρόμο τους προς την οθόνη του κινητού, είναι τα δύο μεγάλα στοιχήματα της αγοράς, που δεν έχει περιθώριο να χάσει...

«Αντίπαλα» στρατόπεδα στα κινητά
Όσον αφορά τις συσκευές κινητής τηλεφωνίας, για μία ακόμα χρονιά το Mobile World Congress αποτέλεσε έναν ασφαλή οδηγό για τις τάσεις που θα επικρατήσουν στο χώρο των κινητών τηλεφώνων το τρέχον έτος, αλλά και τη συνολική στρατηγική κατεύθυνση που φαίνεται ότι ακολουθεί κάθε εταιρεία ξεχωριστά. Ξεκινώντας από το τελευταίο, είναι πλέον φανερό ότι «συγκροτούνται» δύο στρατόπεδα κατασκευαστών: ένα εκείνο που θέλει να παρέχει μαζί με το κινητό τηλέφωνο και εμπλουτισμένο περιεχόμενο και εφαρμογές και το δεύτερο που εξακολουθεί να βλέπει το κινητό τηλέφωνο ως μέσο για την παροχή υπηρεσιών από τρίτους, π.χ. δίκτυα, παρόχους περιεχομένου κλπ.

Στο χώρο των λειτουργικών η Microsoft κέρδισε τη μάχη των εντυπώσεων, καθώς στο συνασπισμό των Windows Mobile προστέθηκε ένα ακόμα μεγάλο όνομα, αυτό της Sony Ericsson. Το ΧPERIA X1, το πρώτο προϊόν της συνεργασίας Microsoft και Sony Ericsson αποτέλεσε αναμφίβολα ένα από τα hit της έκθεσης. Πλέον όλοι οι μεγάλοι παίκτες με εξαίρεση τη Nokia (προς το παρόν) διαθέτουν (ή θα είναι σε θέση να διαθέτουν κατά τη διάρκεια της χρονιάς) μια Windows Mobile πρόταση.

Όσον αφορά τις λειτουργίες, η πλοήγηση -θα λέγαμε- ότι έρχεται με ορμή από την περσινή χρονιά, αφού οι συσκευές που υποστηρίζουν δυνατότητες πλοήγησης πληθαίνουν διαρκώς. Μάλιστα, η Nokia προχώρησε ένα βήμα παραπέρα την πλοήγηση, παρουσιάζοντας αντίστοιχη υπηρεσία για πεζούς (pedestrian navigation).

Την ίδια ώρα πλήθυναν μαζικά και οι προτάσεις στις συσκευές με οθόνη αφής. Η τάση που ξεκίνησε πέρυσι με το iPhone και το Prada της LG υιοθετήθηκε πλέον από ένα μεγάλο αριθμό εταιρειών, οι οποίες είχαν εισάγει τέτοιου τύπου οθόνες σε πληθώρα συσκευών. Μάλιστα, με στόχο τη διαφοροποίηση τόσο από το μοντέλο της Apple όσο και από τις παραδοσιακές οθόνες που λειτουργούσαν με τη χρήση της γραφίδας, κάποιοι κατασκευαστές ακολούθησαν δικές τους προσεγγίσεις με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αυτό της LG, με το KF600 που διαθέτει «διαιρούμενη» οθόνη αφής καθώς και το Soul της Samsung με το touchpad. Τέλος, ακολουθώντας τη γενικότερη τάση της αγοράς προς το mobile broadband, όλο και περισσότερες συσκευές που υποστηρίζουν μεγαλύτερες ταχύτητες μεταφοράς δεδομένων έκαναν την εμφάνισή τους στο Fira de Barcelona, καταδεικνύοντας τη σαφή υποστήριξη των κατασκευαστών τερματικών στην υιοθέτηση του HSPA-LTE προτύπου στην ανάπτυξη επόμενης γενιάς ασύρματων δικτύων.

LTE vs WiMΑΧ: ποιο θα επικρατήσει;
Σε καθαρά τεχνολογικό επίπεδο μια άλλη σημαντική αντιπαράθεση που -μάλλον αναμενόμενα- εντοπίσαμε στο φετινό MWC, ήταν για το ποια τεχνολογία το LTE (Long Term Evolution) ή το WiMAX θα αναλάβει τα ηνία, προκειμένου να οδηγήσει την παγκόσμια αγορά τηλεπικοινωνιών στο «εξελικτικό μονοπάτι» (evolution path) των υψηλών ταχυτήτων διακίνησης δεδομένων από ασύρματα δίκτυα.

Η πλέον ενδιαφέρουσα τοποθέτηση έγινε και πάλι από τον κ. Σαρίν, ο οποίος έθεσε το ζήτημα της «σχέσης» μεταξύ του LTE, το οποίο σημειωτέον πήρε την τελική έγκριση από το 3GPP, όπερ σημαίνει ότι πλέον είναι επίσημο πρότυπο και του WiMΑΧ. Ο επικεφαλής της Vodafone, ο οποίος πριν ένα χρόνο από το ίδιο βήμα είχε ουσιαστικά απαξιώσει το WiMΑΧ, φέτος έκανε μία μικρή στροφή περίπου 90ο μοιρών. Η πρόταση του ήταν το WiMax να αποτελέσει τμήμα του LTE όσον αφορά το κομμάτι του TDD. Πρόταση που μάλλον έπεσε στο κενό, καθώς η άλλη πλευρά δεν έδειχνε να είναι προετοιμασμένη. Ενδεικτικό είναι ότι στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε το WiMAX Forum, ξεκάθαρη απάντηση δεν δόθηκε. «Η δουλειά μας είναι να προσπαθούμε να κάνουμε το WiMAX όσο πιο επιτυχημένο γίνεται», ανέφερε σχετικά ο Ρον Ρέσνικ, πρόεδρος του WiMAX Forum.

Σύμφωνα πάντως με το WiMAX Forum, η συγκεκριμένη τεχνολογία είναι εδώ, καθώς υπάρχουν περί τα 260 δίκτυα παγκοσμίως, όπως και περισσότερες από 60 τερματικές συσκευές ήδη διαθέσιμες στην αγορά. Όλες όμως αφορούν το fixed WiMAX, καθώς τα πρώτα τερματικά για Mobile WiMAX, πιστοποιημένα από το WiMAX Forum, θα πάρουν έγκριση εντός του άμεσου προσεχούς διαστήματος και θα είναι εμπορικά διαθέσιμα μέχρι το τέλος του χρόνου. Πρόκειται ωστόσο για συσκευές που λειτουργούν στα 2,3 GHz και στα 2,5 GHz και όχι στα 3,5 GHz που έχει οριστεί η ευρωπαϊκή συχνότητα.

Επίσης, τα πρώτα πιστοποιημένα τερματικά αναμένονται εντός του β’ εξαμήνου του 2008 (κατά πάσα πιθανότητα), οπότε η εμπορική διάθεση δε θα πρέπει να αναμένεται πριν το α’ τρίμηνο του 2009 στην καλύτερη περίπτωση.

Στο Mobile World Congress, WiMΑΧ εξοπλισμός και συσκευές φιλοξενήθηκαν σε περίπου 50 περίπτερα, ενώ το αντίπαλο δέος, δηλαδή το LTE, παρουσιάστηκε σε εκείνα όλων των μεγάλων κατασκευαστών, με εταιρείες όπως η Ericsson και η Nokia Siemens Networks να δίνουν ιδιαίτερη έμφαση.


Πηγή: Telecom Times - Τεύχος 19 - 4 Απριλίου 2008