Mozart:Symphony No.38(Prague).

17 June 2006
62,715
Χολαργός
Η Βοημία ήταν γιά τον Mozart μιά όαση καθώς η μουσική του ήταν πάντα ιδιαίτερα αγαπητή..
Οταν παρουσιάστηκαν οι Γάμοι τού Φίγκαρο(12/1786) ,η αποθέωση ήταν ολοκληρωτική.
Στήν πρόσκληση πού τού έγινε νά παραβρεθεί και ο ίδιος ,μέ τό πού τήν αποδέχτηκε ''πήρε'' μαζί του καί μιά Συμφωνία (K.504)τήν οποία μάλιστα διηύθυνε στίς 19/1/1787 καί τήν αφιέρωσε στήν Πράγα..
Αν και αρχικά είχε θεωρηθεί πώς η ''Prague'' είχε συντεθεί γιά τήν πόλη,τελικά απεδείχθη ότι ο Mozart τήν είχε τελειώσει πρίν παραλάβει τήν πρόσκληση ..

Η no.38 έχει τρία μέρη μιάς καί τής λείπει τό αναμενόμενο μενουέτο..
1.Adagio. Allegro

2.Andante

3.Finale: Presto

Είναι γραμένη γιά έγχορδα,τύμπανα,2φλάουτα,2 φαγκότα,2 κόρνα καί 2 τρομπέτες.

Τό πρώτο της μέρος πιθανώς νά αποτελεί μιά από τίς πλέον συναρπαστικές σελίδες τής Μουσικής,αλλά ταυτόχρονα δείχνει τό μέλλον.
Ο Amadeus ξεκινά μέ μιά μικρή εισαγωγή,γεγονός σπάνιο γι''αυτόν
Eπίσης τό αρχικό adagio διακρίνεται από ένα μουσικό ''βάρος'' μέ τά τύμπανα νά τού προσδίδουν έναν δραματικό ,σχεδόν οπερατικό τόνο,πού θυμίζει Don Giovanni(η πρεμιέρα δόθηκε στίς 29/10/1787 στήν Πράγα)..

Καί ενώ ο ακροατής γιά τρία λεπτά επικεντρώνεται στό έντονο συναισθηματικό στοιχείο τής μουσικής,η ιδιοφυϊα τού Amadeus οδηγεί τήν ορχήστρα σέ ένα μαγευτικό Allegro όπου έγχορδα, πνευστά και τύμπανα δημιουργούν μιά πελώρια και γεμάτη δύναμη μουσική πανδαισία..

Η ποιότητα της είναι τέτοια πού ανταγωνίζεται επάξια τά δραματικότερα στοιχεία τού Don Giovanni αλλά καί τά τελευταία κουαρτέτα εγχόρδων τού συνθέτη..
Mιά ακόμα μουσική εποποιϊα πού διαψεύδει εκείνους πού θεωρούν τόν Mozart ως έναν συνθετη ''ανάλαφρο'' και λυρικό..απλά..................
Το adagio-allegro είναι ένα μέρος πού πάλλεται από ένταση καί ακόμα καί οί πιό ''τρυφερές'' του εκφάνσεις κρύβουν μιά τέτοια εσωτερική -υπαρξιακή χροια πού δέν επιτρέπει τήν χαλάρωση τής προσοχής καί τών αισθήσεών μας.

Σύνθεση πού δικαίως χαρακτηρίστηκε ''grand''αργότερα...
Υπάρχουν έξι θέματα πού αλληλεπικαλύπτονται μέ μοναδική μαεστρία και πού δύσκολα αναγνωρίζονται αυτόνομα.

Το andante ,μέ πολλές συναισθηματικές εναλλαγές,αλλά καί μέ μιά γρανιτώδη δομή πάνω στήν οποία ο Mozart δημιουργεί πολλαπλές πολυφωνικές αντιθέσεις..
Ομως αυτή η ''βαρύτητα'' και οι σκιές βρίσκονται πάντα εκεί και οι μελωδίες είναι σχεδόν γεμάτες αγκομαχητό....

Τό Presto παραμένει γεμάτο δαιμονιώδη ένταση ,μέ τό φλάουτο πρωτίστως νά σχολιάζει τά βασικά θέματα ,ενώ τά έγχορδα μέ τά τύμπανα βρίσκονται σέ full force..
Tό δράμα παραμένει στήν καρδιά τού έργου καί ξαναπροβάλλει ο Don Giovanni σχεδόν απειλητικός μέσα από μικρές αύρες ελπίδας..

Αλλά αυτό πού στήν ουσία εμφανίζεται στό ασυνείδητο τής μεγαλοσύνης τού Mozart είναι η προαναγγελία τής επανάστασης(γιά εκείνη τήν εποχή) τού Ατόμου,πού θά εκφρασθεί μέ τον καλύτερο δυνατό τρόπο από τόν L.V.Beethoven..

H No 38 έχει όλα αυτά τά στοιχεία ,όπως μού τάγραψε και ο φίλος Maestro σέ μιά συνομιλία μας:''Αν σκεφτείς ότι ο Mozart είναι από τους λίγους συνθέτες με τέτοια συνέπεια στη γραφή τους, που αρκούν 2-3 δευτερόλεπτα για να καταλάβεις ότι ένα έργο είναι δικό του, η πρωτοπορία που επιτυγχάνει με ένα τέτοιο έργο που βλέπει πραγματικά στο μέλλον, γίνεται ακόμη πιο συγκλονιστική..'':smile:

Από εκτελέσεις ενδεικτικά αναφέρω:

51FI0lvbs3L._SL500_AA300_.jpg



61LakbiBqtL._SL500_AA300_.jpg


51KJ8GVTYKL._SL500_AA300_.jpg


images
 
17 June 2009
3,594
Σπύρο :D

Πρόσφατα έφτασε στα χέρια μου η εκτέλεση που ανέφερες ήδη πιό πάνω, το διπλό cd της ΕΜΙ με Klemperer.

Δεν θα είναι η πρώτη φορά που θα ακούσω δίσκο συντροφιά με παρουσίασή σου, εξάλλου το συγκεκριμένο περιέχει και την Hafner, που αν δεν με απατά η μνήμη μου επίσης εσύ παρουσίασες.

Να απελευθερώσω λίγο το μυαλό μου από την επιρροή αυτού που άκουγα τις δύο τελευταίες ημέρες και θα του αφιερωθώ.

:ernaehrung004:
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Addicted Member
16 March 2009
1,376
Αθήνα
Σπύρο όπως πάντα κατατοπιστικός και συνάμα περιεκτικός.
Με την ευκαιρία του post σου άκουσα πάλι την συμφωνία με τον Bohm και τους Βερολινέζους (κουτί της DG με όλες τις συμφωνίες) και τον Krips με την Concertgebouw (κουτί της Philips με 20 συμφωνίες).
Από ότι έχω ακούσει προτιμώ τον Krips που τον θεωρώ σαν μια εξαιρετική επιλογή για όποιον επιθυμεί μια συνολική εγγραφή των συμφωνιών του Mozart.
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Κώστα θά συμφωνήσω μαζί σου πώς ο Κrips αποτελεί μιά πρώτης τάξεως επιλογή γιά box set τών συμφωνιών τού Mozart..
Ευχαριστώ γιά τήν υπενθύμιση..

Καί μάλιστα είχα τήν εντύπωση πώς ήταν στίς προτάσεις μου,αλλά δυστυχώς τόν ξέχασα παρότι έχω τό κουτί του και τόν θεωρώ εξαιρετικό.
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
18,541
Μεσευρώπη
Ευχαριστούμε και πάλι για την παρουσίαση Σπύρο μου. Για τους φίλους του βινυλίου υπάρχει και αυτή η εκτέλεση του Peter Maag που άφησε εποχή.

attachment.php


Ήταν η πρώτη ηχογράφηση που περιελάμβανε όλες τις επαναλήψεις.
 

Attachments

  • maag.jpg
    maag.jpg
    63.3 KB · Views: 129
18 June 2006
15,906
Αθήνα-Κέντρο
Απόψε είχε την τιμητική της,αφού για την 25η ξεκίνησα και κατέληξα να (ξανα)μαγεύομαι από την 38η.

Στο δε σετ, τις έχω με τον Bernstein αλλά αμέσως έβαλα τον Krips για την σύγκριση,ενώ κλαίω για τα χαμένα βινύλια του Boehm και του Otto..:bigcry:

Και φυσικά τώρα που το πάθος ξαναφούντωσε (και επειδή αυτά που αγαπώ τα θέλω πολλές φορές),πάω για αγορά σε cd των ανωτέρω.

Η ποίηση και ο λυρισμός αυτού του -εκ Θεού-ευλογημένου Φαινομένου,είναι Τεράστια σε ψυχικές "εισπνοές" των ώτων,που λίγες λέξεις δεν αρκούν για να περιγράψουν.

Ο Αγαπημένος, is back again..

Υ.Γ.1. Είδες που θυμόμουν την παρουσίασή σου και έτρεξα εδώ κατευθείαν (και ας μην είχα γράψει τότε τίποτα,αφού τα "χειροκροτήματα" δεν είναι του τύπου μου).

Υ.Γ.2.Πράγματι οι ομοιότητες με τον Ντον Τζιοβάνι είναι εκπληκτικές,τόσο στην εισαγωγή όσο και στο Allegro του πρώτου μέρους..
 
18 June 2006
15,906
Αθήνα-Κέντρο
Επανέρχομαι μην μπορώντας να την βγάλω απ το μυαλό μου,λόγω κολλήματος (τα τρώω κάτι τέτοια και μάλιστα συχνά).

Λοιπόν είναι ίσως η μόνη συμφωνία που το πρώτο μέρος της ,θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελεί από μόνο του, Εισαγωγή κάποιας οπέράς του.

Και ναι μεν οι νύξεις στον Ντον Τζιοβάνι είναι οι πρώτες που "καταγραφονται" ,πλην όμως είναι συγκινητικό ακούγοντάς την συνέχεια,πόσα ψήγματα όψιμων έργων του υπάρχουν σε αυτό το μέρος.Ειδικά οι πρωτόλειες αναφορές και υπαινιγμοί που αποκρυπτογραφόντας τα σε οδηγούν στα βήματα του Μαγικού Αυλού ,ειναι ένα σκαρίφιμα που δεν μπορεί παρά να σε αφήσει άφωνο για το Μεγαλείο της Σύνθεσής του.Σου δίνει μεν το ορεκτικό αλλά σου αφήνει για πολύυυ.. μετά το κυρίως γεύμα.
Ιδιοφυία !


Υ.Γ.Η για να το πώ πιο "καθημερινά",το πρώτο μέρος απλά..δεν υπάρχει !!!