Μπαρόκ μουσική.

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,860
Αθήνα-Κέντρο
Δεν θυμάμαι ποιος από τους δύο το είχε γράψει σε κάποιο παλιό νήμα. Ο Ντοκ ή ο Λύμπε. Ότι ο ήχος παραπέμπει σε σκελετούς συνουσιαζόμενους σε τσίγγινη σκεπή. Μάλλον ο Λύμπε, και σε αγγλικά, νομίζω.

Το θυμάμαι αλλά και κάποιος πρόσφατα ελάλησε οτι απεχθάνεται τον ήχο του.

Και ξεχνάω ποιός αλλά δεν έχει σημασία,όλα θέμα προτίμησης είναι.

Υ.Γ. Και κάποιος είχε προτείνει σε τσέμπαλο ολ´κληρο το "Καλοσυγκερασμένο Κλειδοκύμβαλο", σαν πρόκληση για τους λοιπούς.
 

mstr

Supreme Member
23 July 2009
4,353
Όποιος και να το είπε εδώ αυτή η "εξυπνάδα" αποδίδεται στον Sir Thomas Beecham, παλιό Άγγλο μαέστρο (μακαρίτης εδώ και 60 χρόνια) από τους ιδρυτές της Φιλαρμονικής του Λονδίνου....
http://kaitaia.com/jokes/Music/harp2.htm


Να ρωτήσω, επειδή σ'αρέσει και σένα το τσέμπαλο...

Έχεις ακούσει ποτέ σόλο εκτέλεση μουσικής σε τσέμπαλο, ζωντανά κατευθείαν χωρίς ηχεία εννοείται...? Και κάτι που να διαρκεί πολλή ώρα? Ήταν καθόλου κουραστικό? Εννοώ λόγω του ηχοχρώματος που έχει, που απ'ότι καταλαβαίνω, μπορεί να ενοχλεί κάποιους στα αυτιά.


Και δεύτερον, είναι εύκολο να ανεβάσεις ή ο οποιοσδήποτε, μια καλή ηχογράφηση, που να έρχεται πολύ κοντά (με σωστό ηχεία/ακουστικά) στον πραγματικό ήχο ενός τσέμπαλου?
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,823
Μεσευρώπη
Re: Απάντηση: Μπαρόκ μουσική.

Δεν θυμάμαι ποιος από τους δύο το είχε γράψει σε κάποιο παλιό νήμα. Ο Ντοκ ή ο Λύμπε. Ότι ο ήχος παραπέμπει σε σκελετούς συνουσιαζόμενους σε τσίγγινη σκεπή. Μάλλον ο Λύμπε, και σε αγγλικά, νομίζω.

Ούτε ο ένας ούτε ο άλλος, η αφεντιά μου ήταν (αν και η εξυπνάδα αυτή είναι αρκετά γνωστή). Και με εκφράζει απόλυτα. Έχω ακούσει τσέμπαλο μόνο από ηχογράφηση, αλλά έχω αρκετά καλό ηχοσύστημα και έχω ακούσει σε ηχογραφήσεις ψηφιακές και αναλογικές, παλιές, νέες, ιστορικές...δε με αγγίζει, τι να κάνουμε.
 

mstr

Supreme Member
23 July 2009
4,353
Φυσικά δε κατακρίνουμε κανέναν, αν δε του αρέσει ένα όργανο ή/και είδος μουσικής.

Απλά ακούγεται λίγο "κάπως", αν μια τέτοια έκφραση έχει ειπωθεί από έναν μαέστρο, έναν άνθρωπο φιλότεχνο.

Πιστεύω ότι η ενασχόληση με τις τέχνες, και ιδιαίτερα με την κλασική μουσική, σε κάνει να είσαι λίγο πιο ισορροπημένος, ακόμη και στον τρόπο που θα εκφραστείς για κάτι.

Οπότε φάουλ στον μακαρίτη για τον τρόπο που εκφράστηκε και όχι φυσικά γιατί δε του άρεσε το τσέμπαλο. :-D



Η εικόνα που έχω εγώ είναι η εξής: Λόγω της ιδιαίτερης ηχητικής του ταυτότητας, και σε συνδυασμό με κάποια ευαισθησία που έχουν μερικοί άνθρωποι στις υψηλές συχνότητες, μπορεί να προκληθεί μια ακουστική κόπωση ή κορεσμός.

Υποψιάζομαι πάντως ότι αυτό εξαρτάται τόσο από το ιδιαίτερο ηχόχρωμα του εκάστοτε οργάνου (δεν έχουν όλα τον ίδιο ήχο), όσο και από παράγοντες όπως ο χώρος που είναι το τσέμπαλο, η ηχογράφηση αν το ακούμε έτσι, η απόσταση του ακροατή κτλ. Αλλά έτσι, πολλά όργανα αν τα ακούς σόλο για πολύ ώρα, μπορεί να φέρουν την ίδια ακουστική κόπωση.


Σίγουρα θα επιδιώξω να ακούσω ζωντανά, έστω και για λίγο, σε κάποιο ωδείο ή αν έχει ο τοπικός Νάκας στην πόλη μου. Εμένα με μαγεύει πάντως ο ήχος του και αυτές οι μπαρόκ συνθέσεις για αυτό το όργανο.
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
Στις δεκαετιες '60 και' 70 ειχε χρησιμοποιηθει αρκετα για πιο εκλεπτυσμενες ενορχηστρωσεις. Οχι μπαροκ/κλασικης εννοω. Λχ ο Χατζιδακις το χρησιμοποιεί αρκετα, διαρκώς μαλιστα στο Χαμόγελο της Τζοκόντας. Και σε ροκ τραγουδια. Εκεί δινει πολυ χαρακτήρα, πώς να το κανουμε. Μπορουμε να φανταστουμε το Golden Brown διχως αυτο; Το Scarborough Fair; Ο George Martin επισης το εβαλε σε παρα πολλα των Σκαθαριων. Fixing a hole, Piggies, Lucy. Ηλεκτρικο, στο Because, εκ των ουκ ανευ στοιχειων του τραγουδιου.

Στις σωστες δοσεις μου αρεσει.
Στα κλασικα, το πιανο ειναι πολυ πιο εκφραστικο. Δεν λεω οτι δεν μπορω να ακουσω τις παρτιτες του Μπαχ ετσι, αλλα σε πιανο δεν ειναι καλυτερες;
 

mstr

Supreme Member
23 July 2009
4,353
Πραγματικά τη χρονιά που φεύγει, άκουσα πολλά κομμάτια σε τσέμπαλο. Έχει γίνει το αγαπημένο μου όργανο.

Θα μπορούσα να βάλω κάτι διαφορετικό, όπως κάποιες ωραίες μουσικές συνθέσεις με άρπα που ακούω τελευταία από Handel, ή ένα ωραίο κονσέρτο για όμποε από Telemann. Θα τα βάλω επόμενη φορά.

Θα ευχηθώ καλή χρονιά, με τον "κούκο" του Louis-Claude Daquin


https://www.youtube.com/watch?v=V3HN9V1C8jE
 

spageo

Supreme Member
7 May 2007
3,472
Καρέας
...Φυσικά η μουσική της εποχής μπαρόκ δεν αποτελείται μόνο από την μουσική γιά το υπέροχο πληκτροφόρο, αλλά φυσικά και από άφθαστης ομορφιάς ορχηστρικά κομμάτια με σόλο όργανα ή όχι, που αποτελούν αυτό που οι βρεταννοί περιγράφουν σαν "joie de vivre".
Ας σταθούμε γιά λίγο στην εποχή του "όψιμου" μπαρόκ στο λεγόμενο στυλ galante, που κύριοι πρωταγωνιστές του είναι οι Jean-Philippe Rameau και ο Georg Philipp Telemann. Το στυλ αυτό χρονικά είναι αντίστοιχο του καλλιτεχνικού ρεύματος που ονομάζουμε ροκοκό και η αισθητική του χαρακτηρίζεται από την απαγκίστρωση από την αυστηρή αντίστιξη και την χρήση
πιο ελεύθερων δομών, με έμφαση στην αντίθεση μεταξύ μελωδίας και διακριτικής συνοδείας. Είναι στην ουσία ο "καταλύτης" που βοηθάει στην μετάβαση στην λεγόμενη "κλασσική" περίοδο.
Πρώτο προτεινόμενο έργο, υποδειγματικό της περιόδου είναι η Ouverture Suite σε Ντο μείζονα "Hamburger Ebb und Fluth",TWV 55:C3
Γιά 2 όμποε, 2 φλάουτα με ράμφος, φαγκότο, έγχορδα και μπάσσο κοντίνουο, γνωστή και σαν "Μουσική των νερών" του G. Ph.Telemann:


Η εκτέλεση του έργου από την Ορχήστρα μπαρόκ της Βρέμης. Τα μέρη:

1.Εισαγωγή: 0:00
2.Σαραμπάντ "Η κοιμωμένη Θέτις":8:55
3.Μπουρέ "Η εγειρόμενη Θέτις": 12:28
4.Λούρ "Ο ερωτευμένος Ποσειδώνας":14:16
5.Γκαβότ "Οι παιχνιδιάρες Ναϊάδες": 16:11
6.Harlequinade "Ο σκερτσόζος Τρίτονας": 17:00
7."Ο θυελλώδης Αίολος": 18:16
8.Μενουέτ "Ο ευχάριστος Ζέφυρος": 20:16
9.Ζίγκ "Άμπωτις και παλίρροια": 22:54
10.Canarie "Οι εύθυμοι βαρκάρηδες": 24:30

Γιά δεύτερο έργο του ίδιου αγαπητού συνθέτη προτείνεται η Ouverture Suite σε Ντο μείζονα, TWV 55 : C6,Γιά 3 όμποε,φαγκότο, έγχορδα και μπάσσο κοντίνουο.
Παίζουν οι Ars Lyrica του Houston


Τα μέρη:

I. Ouverture 0:14 - 3:36
II. Harlequinade 3:44 - 6:38
III. Espagniol 6:54 – 8:49
IV. Bourrée en Trompette 8:53 – 10:39
V. Sommeille 10:46 – 14:22
VI. Rondeau 14:36 – 15:52
VII. Menuets I & II 16:00 – 19:00
VIII.Gigue 19:08 – 21:22

...Βάλτε ακουστικά και καλή ακρόαση!
Καλή χρονιά!
 

mstr

Supreme Member
23 July 2009
4,353
...Φυσικά η μουσική της εποχής μπαρόκ...

...Βάλτε ακουστικά και καλή ακρόαση!
Καλή χρονιά!


Καλή χρονιά να έχουμε!

Έκανα ακριβώς αυτό, έβαλα ακουστικά, και τα απόλαυσα και τα δύο βιντεάκια. Πολύ ωραίες και οι δυο εκτελέσεις. Μου άρεσε και η δεύτερη, παρά τα όποια βηχαλάκια από το κοινό :D

Η μουσική μπαρόκ είναι πραγματικά πάρα πολύ ωραία, είτε σε σόλο όργανα, είτε σε πιο ενορχηστρωμένα κονσέρτα/σουίτες. Ιδιαίτερα μου αρέσει στα παραπάνω αλλά και σε άλλα, η παρουσία των πνευστών οργάνων, μεταξύ άλλων.

Να ανεβάζεις που και που, μου αρέσουν πολύ οι αναρτήσεις σου, και πιστεύω και σε άλλους.
 

spageo

Supreme Member
7 May 2007
3,472
Καρέας
...Πάμε Βιβάλντι!

...Αλλά πρώτα λίγο από ιστορία:

Η Πολιορκία της Κέρκυρας από τους Τούρκους το 1716 και το θαύμα του Αγίου Σπυρίδωνα
Στις αρχές Ιουλίου του 1716, κατά την διάρκεια του έβδομου και τελευταίου Ενετοτουρκικού Πολέμου (1714-1718), οι Οθωμανοί Τούρκοι πολιόρκησαν από θαλάσσης την Κέρκυρα, που βρισκόταν εκείνα τα χρόνια υπό ενετική ( βενετσιάνικη) κατοχή. Κατάφεραν να αποβιβάσουν δυνάμεις στο νησί και να κυριεύσουν τα οχυρά του Μαντουκιού, της Γαρίτσας και τα Φρούρια Αβράμη και Σωτήρος.
Οι σφοδρές επιθέσεις των Τούρκων για την κατάληψη της Κέρκυρας κράτησαν για έναν ολόκληρο μήνα. Οι ντόπιοι, Ενετοί και Έλληνες, υπό την αρχηγία του γερμανού κόμη Γιόχαν Ματίας φον ντερ Σούλενμπουργκ (1661-1747), αντέταξαν σθεναρή και αποτελεσματική άμυνα, αποκρούοντας τις τουρκικές επιθέσεις. Στις 8 Αυγούστου, οι Τούρκοι πραγματοποίησαν γενική έφοδο, αλλά αποκρούστηκαν από τους πολιορκημένους με καλά οργανωμένη αντεπίθεση.
Την επομένη , 9 Αυγούστου, σφοδρή θύελλα προκάλεσε μεγάλες καταστροφές στα τουρκικά πλοία. Την νύχτα της 10ης Αυγούστου, οι Τούρκοι αποφάσισαν να εγκαταλείψουν το εγχείρημα κατάληψης της Κέρκυρας και την επομένη, 11 Αυγούστου, άρχισαν να αποχωρούν από το νησί.
Ο κερκυραϊκός λαός, που όλο το διάστημα της πολιορκίας τελούσε συνεχείς παρακλήσεις και προσευχές, απέδωσε την σωτηρία της Κέρκυρας στην επέμβαση του προστάτη του νησιού Αγίου Σπυρίδωνα. Σύμφωνα με την εκκλησιαστική παράδοση, ο άγιος με την μορφή καλόγερου βγήκε από τον ομώνυμο ναό και κρατώντας αναμμένο πυρσό προκάλεσε πανικό στους Τούρκους στρατιώτες, οι οποίοι το έβαλαν στα πόδια.
Σε ανάμνηση του γεγονότος αυτού, κάθε χρόνο στις 11 Αυγούστου, τελείται μεγάλη λιτανεία των λειψάνων του Αγίου Σπυρίδωνα, συνοδεία των Φιλαρμονικών του νησιού, την οποία παρακολουθούν πλήθος Κερκυραίων και επισκεπτών του νησιού.

Γιατί τα είπαμε αυτά;

Ορατόριο για την Κέρκυρα
Η επιτυχής για τους βενετσιάνους έκβαση του έβδομου (και τελευταίου) βενετοτουρκικού πολέμου με ορόσημα την πολιορκία της Κέρκυρας (καλοκαίρι 1716) από τους Οθωμανούς και την νίκη των χριστιανικών δυνάμεων στο Petrovaradin της Ουγγαρίας, εμπνέει στον Vivaldi το εκκλησιαστικό στρατιωτικό ορατόριο «Ιουδήθ θριαμβεύουσα» που παρουσιάζεται στο Ωδείο της Pieta στη Βενετία το Νοέμριο του 1716. Το έργο αυτό, όπου αντικατοπτρίζονται αλληγορικά τα γεγονότα του αγώνα κατά των Οθωμανών, έγινε και πάλι γνωστό μόλις το 1927, παρουσιάστηκε το 1941 και θεωρείται ως το δραματικό αριστούργημα του Vivaldi.
Ας σημειωθεί ότι η “Ιουδήθ” είναι το μόνο ορατόριο του Vivaldi, που διασώθηκε.

Η παράσταση που ακολουθεί δόθηκε το περασμένο καλοκαίρι (2020) στο Bressanone του ιταλικού Τυρόλου από τη χορωδία της Venice Monteverdi Academy και την ορχήστρα Lorenzo Da Ponte υπό την διεύθυνση του Roberto Zarpellon.
Στους φωνητικούς ρόλους:

Luciana Mancini - Juditha
Silvia Alice Gianolla - Holofernes
Silvia Frigato - Vagaus
Marta Redaelli - Abra
Claudia De Pian – Ozias



Τα μέρη του έργου:

Teil 1
00:00 Chor: arma, caedes, vindictae, furores
04:24 Arie Holofernes: Nil arma, nil bella
08:05 Arie Vagaus: Matrona inimica
13:01 Arie Juditha: Quo cum patriae me ducit amore
17:20 Arie Abra: Vultus tui vago splendori
20:38 Vagaus und Chor: O quam vaga, venusta, o quam decora
22:26 Arie Vagaus: Quamvis ferro et ense gravis
27:23 Arie Juditha: Quanto magis generosa
36:16 Arie Holofernes: Sede, o cara
40:51 Arie Juditha: Agitata infido flatu
44:58 Vagaus und Chor: O servi, volate
48:58 Arie Juditha: Veni, veni, me sequere fida
56:29 Arie Abra: Fulgeat sol frontis decoræ
01:00:37 Chor: Mundi rector de caelo micanti

Teil 2
01:04:30 Arie Ozias: O Syderae, o stellae
01:10:34 Arie Holofernes: Nox obscura, tenebrosa
01:17:55 Arie Juditha: Transit Aetas
01:22:59 Arie Holofernes: Noli, o Cara
01:28:08 Sopran und Chor: Plena nectare
01:30:22 Arie Juditha: Vivat in Pace
01:34:48 Arie Vagaus: Umbrae caræ
01:41:59 Arie Abra: Non ita reducem
01:45:59 Rez. Juditha: Summe astronum
01:47:51 Arie Juditha: In sonno profundo
01:53:36 Rez. Juditha: Impii, indigni, tyranni
01:55:12 Arie Abra: Si fulgida per te
02:00:01 Arie Vagaus: Armatæ face et anguibus
02:04:17 Arie Ozias: Gaude felix Bethulia
02:07:44 Rez.Ozias: Ita decreto æterno
02:08:58 Chor: Salve invicta Juditha

Το έργο είναι μεγαλούτσικο (>2 ωρ). Είναι όμως συγκλονιστικά όμορφο. Αν κάνετε επιλογή, μην παραλείψετε να ακούσετε την τελευταία άρια του Vagaus: Armatæ face et anguibus. Η Silvia Frigato είναι καταπληκτική δραματική σοπράνο σε μπαρόκ ρόλους.....
 

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,860
Αθήνα-Κέντρο
ΠΟολύ όμορφη η ιστορία και η παρουσίασή σου φίλε μας.

Και η πρόταση φυσικά άκρως ενδιαφέρουσα.

Σε ευχαριστούμε πολύ,προσωπικά θα πασχίσω να βρώ χρόνο να ακούσω όλο το έργο.
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,823
Μεσευρώπη

mstr

Supreme Member
23 July 2009
4,353
...Πάμε Βιβάλντι!

...Αλλά πρώτα λίγο από ιστορία:

....

Το έργο είναι μεγαλούτσικο (>2 ωρ). Είναι όμως συγκλονιστικά όμορφο. Αν κάνετε επιλογή, μην παραλείψετε να ακούσετε την τελευταία άρια του Vagaus: Armatæ face et anguibus. Η Silvia Frigato είναι καταπληκτική δραματική σοπράνο σε μπαρόκ ρόλους.....


Ευχαριστούμε για την ανάρτηση και τις ενδιαφέρουσες πληροφορίες!

Προσωπικά, θα έλεγα ότι δεν είμαι τόσο εξοικειωμένος με έργα κλασικής μουσικής που έχουν φωνητικά, όπερες κτλ. Οπότε, είναι μια καλή ευκαιρία, να διαθέσω και´γω κάποια στιγμή τον χρόνο, να το ακούσω.

Υπάρχει όμως ένα απόσπασμα από μια όπερα του Rameau, που μου αρέσει πάρα πολύ, έχει έναν δυναμισμό και μια επιβλητικότητα. Είναι το παρακάτω.



Jean Philippe Rameau - Les indes galantes - Les Sauvages


https://www.youtube.com/watch?v=cF_XlT1SRHY
 

Portioli

Supreme Member
3 June 2007
3,900
Dystopia
MARAIS / SAINTE-COLOMBE: The Greatest Masterworks


Από τους αγαπημένους μου συνθέτες .
Προτείνω την συλλογή με τα καλύτερά του έργα στη Naxos.


marinamariasmall.jpg
 

spageo

Supreme Member
7 May 2007
3,472
Καρέας
MARAIS / SAINTE-COLOMBE: The Greatest Masterworks


Από τους αγαπημένους μου συνθέτες .
Προτείνω την συλλογή με τα καλύτερά του έργα στη Naxos.


View attachment 176508

Η αλήθεια είναι ότι όσοι είδαμε το "Tous les Matins du Monde" αγαπήσαμε τον Μαραί και πρωτογνωρίσαμε τον Sainte-Colombe. Τον Μαραί τον είχα πρωτογνωρίσει από την λυρική τραγωδία του "Αλκυόνη", μιά παράσταση της οποίας ανακάλυψα πρόσφατα και συνιστώ ανεπιφύλακτα! Παίζουν οι Jordi Savall & Le Concert des Nations....
Η ενδυματολογία είναι σύγχρονη όπως και η χορογραφία. Το έργο του 1706 έχει μιά από τις ομορφότερες Γαλλικές εισαγωγές και υπέροχα χορευτικά.


Σ' όσους δεν έχουν παρακολουθήσει ζωντανά Tragedie en musique την συνιστώ...
 

ln()

Supreme Member
1 February 2007
5,755
Βόλος
Η αλήθεια είναι ότι όσοι είδαμε το "Tous les Matins du Monde" αγαπήσαμε τον Μαραί και πρωτογνωρίσαμε τον Sainte-Colombe.
Και το soundtrack της ταινίας είναι μια ιδανική πρώτη γεύση του έργου του. Μόλις είδα ότι έχει βγει και σε πολυκάναλο!

71UKZTJhdML._SX425_.jpg
 

spageo

Supreme Member
7 May 2007
3,472
Καρέας
Μετά το ιταλικό και το γαλλικό μπαρόκ πάμε λίγο Χαίντελ (διστάζω να τον χρεώσω στο γερμανικό ή το αγγλικό μπαρόκ) με μιά από τις ομορφότερες ιταλικές άριες, που έγραψε: την "Lascia ch'io pianga", από την δεύτερη πράξη της "ιταλικής" όπερας του Rinaldo (1711), την πρώτη Λονδρέζικη.

Η άρια τραγουδιέται από την Αλμιρένα (μελλόνυμφη του κεντρικού ήρωα Ρινάλντο) : "Αφήστε με να θρηνώ γιά τη σκληρή μου μοίρα...."

Εκτέλεση εδώ από την Kirsten Blaise, σοπράνο με συνοδεία εγχόρδων


Τον 17ο & 18ο αιώνα υπήρχαν περιπτώσεις που οι γυναικείοι ρόλοι τραγουδιούνταν από άντρες κοντρατενόρους ή/καί οι ρόλοι σοπράνο-μέτζο να εναλλάσσονται με κοντρατενόρους (οι γνωστοί και ως καστράτοι). Όσοι είδατε το φιλμ "Φαρινέλλι" θα με θυμηθείτε. Πάμε λοιπόν στην εκτέλεση της άριας από τον γάλλο κοντρατενόρο Philippe Jaroussky:


Θα τελειώσω με μιά έκπληξη την εκτέλεση της άριας από την υπέροχη Barbra Streisand, από δίσκο του 1976:


με συνοδεία των Columbia Symphony Orchestra και Claus Ogerman...
 

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,860
Αθήνα-Κέντρο
Μελωδικότατη και πολυαγαπημένη η άρια του Handel που παρέθεσες.

Οντως μου ήρθε στο μυαλό το "Farinelli",ταινία που είχα δεί πολλά χρόνια πριν και ευκαιρία να ξαναδώ σύντομα.

Υ.Γ. Η streisand μου είχε ξεφύγει,ίσως γιατί δεν παρακολουθούσα την πορεία της και με εξέπληξε ευχάριστα.