Οσες περισσότερες φωτογραφίες τραβάμε τόσο λιγότερο θυμόμαστε.

Kosh

Μέλος Σωματείου
7 September 2006
91,699
Εκεί ψηλά.....
Οσες περισσότερες φωτογραφίες τραβάμε τόσο λιγότερο θυμόμαστε, λένε οι αμερικανοί ψυχολόγοι.


Οι αμερικανοί ψυχολόγοι είναι πλέον βέβαιοι. Αφού διεξήγαγαν σειρά από πειράματα με εθελοντές σε μουσεία διαπίστωσαν ότι όσες περισσότερες αναμνηστικές φωτογραφίες τραβάει κανείς από ένα γεγονός, όπως γενέθλια, γάμο ή μια συναυλία, τόσο περισσότερο δυσκολεύεται έπειτα να θυμηθεί το ίδιο το συμβάν.

Με δεδομένο ότι, χάρη στην ψηφιακή τεχνολογία, η λήψη φωτογραφιών και βίντεο, ιδίως από τις κάμερες των κινητών τηλεφώνων, έχει γίνει συχνότατο φαινόμενο, μπορεί να υποθέσει κανείς εύλογα πως η νεότερη γενιά θα έχει λιγότερες πραγματικές αναμνήσεις από τα γεγονότα που ζει και καταγράφει γύρω της. Σύμφωνα με τους ερευνητές, η μανία φωτογράφησης που έχει καταλάβει τους πάντες χάρη στις νέες τεχνολογικές ευκολίες, εμποδίζει τον εγκέφαλο να συγκεντρωθεί στα γεγονότα και να σχηματίσει ακριβείς και διαρκείς μνήμες γι' αυτά.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη δρα Λίντα Χένκελ του πανεπιστημίου Φέρφιλντ του Κονέκτικατ, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στην αμερικανική επιθεώρηση ψυχολογίας Psychological Science. Αντικείμενο έρευνάς τους ήταν να διαπιστώσουν σε ποιό βαθμό η φωτογράφηση των εκθεμάτων σε ένα μουσείο μειώνει την ικανότητα των επισκεπτών να θυμούνται τι είδαν γύρω τους.

Δύο ομάδες εθελοντών κλήθηκαν να περιηγηθούν στο μουσείο και είτε να φωτογραφίζουν ό,τι τους άρεσε, είτε απλώς να κοιτάζουν τα εκθέματα. Την επόμενη μέρα, τα σχετικά τεστ μνήμης έδειξαν ότι όσοι τραβούσαν συνεχώς φωτογραφίες, θυμούνταν και αναγνώριζαν πολύ λιγότερο τα εκτεθειμένα στις προθήκες αντικείμενα, σε σχέση με όσους είχαν περιοριστεί να τα κοιτάζουν.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, η μανία φωτογράφησης που έχει καταλάβει τους πάντες χάρη στις νέες τεχνολογικές ευκολίες, εμποδίζει τον εγκέφαλο να συγκεντρωθεί στα γεγονότα και να σχηματίσει ακριβείς και διαρκείς μνήμες γι' αυτά.

Όπως είπε η δρ. Χένκελ, «οι άνθρωποι τόσο συχνά, με το παραμικρό, βγάζουν την κάμερά τους και σχεδόν ασυναίσθητα "συλλαμβάνουν" τη στιγμή, σε σημείο που τελικά χάνουν αυτό που συμβαίνει ακριβώς μπροστά στα μάτια τους. Όταν οι άνθρωποι εξαρτιούνται από την τεχνολογία, προκειμένου να θυμάται αυτή για λογαριασμό τους, βασιζόμενοι στην κάμερά τους για να καταγράψει ένα συμβάν, τότε δεν έχουν ανάγκη να δώσουν την πλήρη προσοχή τους στο γεγονός, πράγμα όμως που μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες στο πόσο καλά θυμούνται τις ίδιες τις εμπειρίες τους».

Η αμερικανίδα ψυχολόγος μελετά ήδη κατά πόσο το περιεχόμενο μιας φωτογραφίας -για παράδειγμα, αν κάποιος βρίσκεται μέσα στο «κάδρο»- επηρεάζει την μνήμη του. Επίσης, ερευνά σε ποιο βαθμό επιδρά στη μνήμη το αν κανείς επιλέγει ενεργητικά τι θα φωτογραφήσει.

Ενα δεύτερο πείραμα από τους ίδιους ερευνητές έδειξε ότι αν κάνει κάποιος «ζουμ» σε μια συγκεκριμένη λεπτομέρεια του αντικειμένου που φωτογραφίζει, τότε θυμάται καλύτερα όχι μόνο αυτό το συγκεκριμένο τμήμα όπου εστίασε το φακό του, αλλά όλο το αντικείμενο, ακόμα κι αν δεν το περιέλαβε στο πλάνο του. «Αυτό δείχνει ότι το "μάτι" του νου και το "μάτι" της κάμερας είναι διαφορετικά πράγματα» είπε η Χένκελ.

Ακόμα, όπως επισήμανε, ο τεράστιος όγκος ψηφιακών φωτογραφιών που συσσωρεύονται, συνήθως σε κάποιο σκληρό δίσκο υπολογιστή και μάλιστα σε ανοργάνωτη μορφή, αποθαρρύνει πολλούς ανθρώπους να ανατρέξουν στις φωτογραφίες που τράβηξαν στο παρελθόν, με συνέπεια και αυτό να δυσκολεύει την πραγματική ανάμνηση ενός γεγονότος.

Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι η παραδοσιακή μέθοδος ταξινόμησης των (πολύ λιγότερων και μη ψηφιακών) φωτογραφιών σε κάποιο άλμπουμ διευκόλυνε τις αναμνήσεις. «Για να θυμόμαστε, πρέπει να έχουμε εύκολη πρόσβαση στις φωτογραφίες και να αλληλεπιδρούμε μαζί τους και όχι απλώς να τις μαζεύουμε» τόνισε η Αμερικανίδα ερευνήτρια.
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
Να έρθουν να ερευνήσουν κι εμένα, που τις κρατάω κάβα σε raw και τις μετατρέπω τρία και τέσσερα χρόνια μετά, και μετά να μας πουν τι νομίζουν :p
 

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
20,413
Αθήνα
Το διάβασα σήμερα το πρωί και σε γενικές γραμμές αυτά που λένε είναι λογικά. Από την άλλη μεριά, άλλες έρευνες έχουν οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι οι δημιουργικές ασχολίες, όπως η φωτογραφία και η ζωγραφική μεταξύ άλλων, βοηθάνε τους ηλικιωμένους πολύ περισσότερο από τις μέχρι πρότινος θεωρούμενες "σωστές" ασχολίες, όπως τα σταυρόλεξα, σουντόκου κ.λ.π. Το σημαντικότερο ίσως κομμάτι αφορά αυτό που λένε για το άλμπουμ, κι εδώ κατά την άποψή μου η τεχνολογία βοηθάει όσους θέλουν να βοηθηθούν. Εννοώ ότι έχουμε πλέον στην διάθεσή μας το απόλυτο άλμπουμ, την ταμπλέτα! Ο κόπος που χρειάζεται για να επιλέξεις και να τακτοποιήσεις τις φωτογραφίες σου, δεν νομίζω ότι είναι περισσότερος από αυτόν που χρειαζόμασταν για τα "κανονικά" άλμπουμ - ειδικά πριν προκύψουν αυτά τα πραγματικά άθλια με τα αυτοκόλλητα και το διάφανο πλαστικό από πάνω.
Προσωπικά έχω στην ταμπλέτα επιλογή από τις φωτογραφίες μου ξεκινώντας από το 2003 που απέκτησα την πρώτη μου ψηφιακή. Επιπλέον έχω σκανάρει και κάμποσες παλαιότερες, οπότε οι περισσότερες αγαπημένες στιγμές είναι εκεί, τακτοποιημένες και διαθέσιμες ανά πάσα στιγμή. Φυσικά υπάρχει διπλό back-up (+τα αρχεία φίλων και συγγενών), και το καλύτερο είναι ότι με ένα HDMI μπορείς να τις μοιραστείς με όσους αγαπάς.
 

Kosh

Μέλος Σωματείου
7 September 2006
91,699
Εκεί ψηλά.....
.

Γιατί τραβάμε τόσες φωτογραφίες; Τι μας ωθεί στο να βγάζουμε το κινητό μας από την τσέπη και να πατάμε το κλικ σε σταθμούς μετρό, στο γραφείο, στο εστιατόριο και στη κυριακάτικη βόλτα; Θα ξεκινήσω με τις 2 "εύκολες" εξηγήσεις, μια επιστημονική και μια οικονομική.

Ο εγκέφαλος μας και η εξέλιξη της τεχνολογίας

Έρευνες έχουν δείξει πως 70% των αισθητηριακών υποδοχέων μας βρίσκονται στα μάτια μας και γι'αυτό ακριβώς το λόγο χρειαζόμαστε 150 miliseconds για να επεξεργαστούμε μια εικόνα και 100 miliseconds για να της προσδωσούμε νόημα. Στην εποχή του information overload οι φωτογραφίες είναι πάντα πιο επιθυμητές από ένα status update, ένα comment ή ένα άρθρο. Τις καταλαβαίνουμε πιο εύκολα, δεν σπαταλάμε χρόνο και είναι σίγουρα πιο ευχάριστες για το μάτι.

Αν προσεγγίσουμε το θέμα με οικονομικούς ορούς, μπορούμε, επίσης εύκολα, να πούμε πως η απήχηση των smartphones και η εύκολη πρόσβαση σε ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές εξηγούν εν μέρει το φαινόμενο. Δεν χρειάζεται πια να αλλάξεις και να εμφανίσεις φιλμ, οι φωτογραφικές δυνατότητες των περισσότερων smartphones είναι απίστευτα δυνατές, δεν χρειάζεται να αγοράσεις αλμπουμ για την αποθήκευση των φωτογραφιών, ακόμα και το να τις μοιραστείς ή να τις στείλεις σε φίλους σου έχει μηδαμινό κόστος.

Η φυσιολογία του εγκεφάλου μας και η κατακόρυφη πτώση του κόστους που φέρνει η εξέλιξη της τεχνολογίας είναι 2 ατράνταχτα επιχειρήματα με ειδικό βάρος. Παρόλα αυτά, δεν είναι αρκετά ώστε να εξηγήσουν νούμερα όπως τις 208 χιλιάδες φωτογραφίες που ανεβαίνουν στο Facebook κάθε λεπτό.

Οι κοινωνικές προεκτάσεις της φωτογραφίας

Ας πάμε λίγα βήματα πίσω λοιπόν και ας δούμε ποιες αλλαγές έχει επιφέρει η φράση "βγάζω φωτογραφία με το κινητό" στην παραδοσιακή δραστηριότητα της φωτογραφίας. Αρχικά, το κινητό μας τηλέφωνο είναι κάτι που έχουμε συνέχεια πάνω μας οπότε είναι και συνέχεια διαθέσιμο για φωτογραφίες. Επιπλέον, οι κινητές συσκευές κουβαλάνε μαζί τους την έννοια του "μοιράζομαι" λόγω της συνεχούς συνδεσιμότητας τους με το internet και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τέλος η πράξη της φωτογράφησης με κινητό τηλέφωνο υποδηλώνει την ταυτόχρονη ύπαρξη εργαλείων/φίλτρων για την "βελτίωση" των εικόνων.

Κάθε ένα από τα 3 αυτά χαρακτηριστικά κρύβει από πίσω του διαφορετικές κοινωνικές, κυρίως, προεκτάσεις της έννοιας "ψηφιακή φωτογραφία".

Η ανάγκη για πάγωμα του χρόνου

Ξεκινώντας από τη συνεχή παρουσία των κινητών συσκευών στη ζωή μας, τον κατακλυσμό πληροφοριών που αυτές παράγουν και κυρίως την αίσθηση της απίστευτα γρήγορης ταχύτητας με την οποία τρέχει η καθημερινότητα, η φωτογραφία σαν πράξη αποκτάει την ανάγκη του να "σταματήσουμε" το χρόνο, να προσθέσουμε τον εαυτό μας (selfie) σαυτό το παγκόσμιο δίκτυο ειδήσεων, τουιτς και status και να δημιουργήσουμε αναμνήσεις. Κατηγοριοποιούμε την πραγματικότητα και τα γεγονότα με βάση το αν αξίζουν φωτογραφίας ή όχι και βγάζουμε όσο πιο πολλές μπορούμε για να μη μας "ξεφύγει" κάτι.

Βέβαια, το γεγονός ότι φωτογραφίζουμε δεκάδες πράγματα μέσα στη μέρα έχει δημιουργήσει μια ψευδή αίσθηση δυνατής μνήμης. Θεωρούμε ότι αν απαθανατίσουμε κάτι, θα μπορέσουμε να το κρατήσουμε για πάντα στη μνήμη μας (ή του κινητού μας) ενώ έρευνες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι ξεχνάνε πολύ πιο εύκολα γεγονότα ή αντικείμενα που έχουν φωτογραφίσει συγκριτικά με κάποια άλλα που αποφάσισαν να μην τα απομυθοποιήσουν φωτογραφίζοντας τα.
(Υπάρχει μια χαρακτηριστική σκηνή στο The Secret Life Of Walter Mitty όπου ο φωτογράφος, τον οποίον υποδύεται ο Sean Penn, περιμένει για μέρες να εμφανιστεί μπροστά του μια εξαιρετικής ομορφιάς snow leopard για να μπορέσει να την φωτογραφίσει και όταν επιτέλους εκείνη εμφανίζεται, αποφασίζει να την "χαρεί με τα μάτια του")



Το παρόν ως παρελθόν

Κεντρικό ρόλο στην εκτίναξη του αριθμού των φωτογραφιών που παράγουμε κάθε μέρα έχουν φυσικά και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το πιο σημαντικό κομμάτι που έχουν προσθέσει είναι η μετατροπή του παρόντος σε μια μορφή εγγεγραμμένου παρελθόντος, όπως σημειώνει ο social media theorist Nathan Jurgenson. Η ύπαρξη του newsfeed, το οποίο τρέχει ακατάπαυστα και ανανεώνεται κάθε δευτερόλεπτο, λειτουργεί επειδή οι χρήστες αποτυπώνουν το παρόν σε μορφή φωτογραφίας την οποία θα "καταναλώσουν" οι υπόλοιποι χρήστες τις επόμενες ώρες. Αυτή μας η ανάγκη λοιπόν να συμμετάσχουμε στο παγκόσμιο δίκτυο των social media μας κάνει να αποτυπώνουμε όλο και πιο πολύ το παρόν μας με σκοπό είτε να δημιουργούμε αναμνήσεις για μας τους ίδιους, όπως είπαμε πριν, είτε να συνεισφέρουμε στο "μελλοντικό παρελθόν" των newsfeeds για τους άλλους χρήστες. Η εφαρμογή Instagram για παράδειγμα έχει «πατήσει» πάνω στη συγκεκριμένη ανάγκη μας για νοσταλγία με τα vintage και ρετρό φίλτρα να έχουν τρομερή απήχηση σε όλους τους χρήστες ανεξαρτήτου ηλικίας και background.

Η φωτογραφία ως μέσο έκφρασης

Τέλος, η έκρηξη της ψηφιακής φωτογραφίας έφερε μαζί της και δεκάδες εφαρμογές οι οποίες μας επιτρέπουν να επεμβαίνουμε στο τελικό αποτέλεσμα. Είναι πολύ συχνό το φαινόμενο να προσθέτουμε φίλτρα και εφέ ακόμα σε φωτογραφίες οι οποίες αποτυπώνουν πολύ όμορφα το αντικείμενο της φωτογράφησης. Έχουμε φτάσει σε σημείο να δηλώνουμε σαν "άφιλτρες" τις ελάχιστες φωτογραφίες που δεν ρετουσάρουμε, που σημαίνει ότι η ψηφιακή φωτογραφία είναι συνυφασμένη με μια "πειραγμένη" πραγματικότητα η οποία δεν αναγνωρίζει κάποια διαφορά ανάμεσα στο φυσικό και το τεχνητό. Αυτή μας η επιθυμία για επέμβαση στη πραγματικότητα δείχνει την ανάγκη που έχουμε για αυθεντικότητα και προσωπική έκφραση σε ένα δίκτυο που όλα είναι σχεδόν ίδια. H Susan Sontag, γνωστή Αμερικανίδα δημοσιογράφος, στο βιβλίο της "On Photography" είχε γράψει πως η φωτογραφία είναι χρήσιμη τόσο για την αποτύπωση της πραγματικότητας όσο και για την προσωπική δημιουργία. Ο μόνος τρόπος για διαφοροποίηση από τους άλλους είναι να δημιουργήσουμε μια "δική μας" αισθητική που δεν θα μοιάζει με κανενός άλλου. Εκτός από τα γνωστά φίλτρα, ένας άλλος τρόπος προσωπικής έκφρασης με τη μορφή φωτογραφίας είναι και το, σε πολλούς ανεξήγητο, #foodporn. Η πράξη του να βγάζεις φωτογραφία το φαγητό σου αποκτά νόημα αν σκεφτείς ότι είναι ένας πολύ εύκολος τρόπος να εκφραστείς. Ο τύπος φαγητού, το εστιατόριο, ο τρόπος σερβιρίσματος, αν το τρως με παρέα ή όχι μπορούν να δηλώσουν πολλά για το ποιος είσαι.

Ο Πεσσόα για το Instagram

Δεν θα μπορούσε να υπάρξει καλύτερος επίλογος από ένα απόσπασμα από τον "Ηρόστρατο" του Φερνάντο Πεσσόα. "Από τη μια πλευρά, είναι πάρα πολλοί αυτοί που γράφουν, ζωγραφίζουν και γενικώς κακοποιούν τη τέχνη. Από την άλλη, αυτή ακριβώς η πληθώρα καλλιτεχνών μετατρέπει τη δημοσιότητα και την πιο ευτελή αυτοπροβολή σε άμυνα ενάντια στην αφάνεια".

Ίσως λοιπόν, εκτός των προαναφερθέντων, η φωτογραφία να λειτουργεί κυρίως σα μέσο για αυτοπροβολή σε ένα χαοτικό κόσμο που κινείται με γνώμονα το ποιος προκαλεί τη μεγαλύτερη προσοχή.
 

chris73

AVClub Addicted Member
3 March 2014
2,916
Θεσσαλονίκη
Πάρα πολλοί θα πρέπει να είναι οι παράγοντες και πως να γίνει ακριβής έρευνα?
Το αποτέλεσμα πάντως είναι αυτό που περιγράφεις και κάθε ένας μπορεί να κάνει τις δικές του σκέψεις.

Η ευκολία και "δημοκρατία" της τεχνολογίας είναι απλά το μέσο και ο μοχλός που μας δίωεται. Αν θα τον πατήσουμε και σε τι βαθμό όμως εξαρτάται σίγουρα από όλους τους άλλους παράγοντες, δεν μας επιβάλεται από μόνος του.

Για εμένα από τους βασικότερους ρόλους για την έκρηξη της χρήσης της προσφερόμενης ευκολίας-τεχνολογίας παίζει η ματαιοδοξία και ανταγωνιστικότητα του είδους μας.
(η απλά και να μας έχει πάρει η μπάλα γιατί έτσι κάνουν όλοι)

Αν το παραπάνω είναι αληθές, στην "αγωνία" μας να αποδείξουμε στους άλλους ότι έχουμε καλύτερα μπούτια, "μάτι", εξοπλισμό, ή ότι περάσαμε "τέλεια" στο μαγευτικό μέρος των διακοπών μας, νομίζω μόνοι μας αυτοακυρωνώμαστε παράγοντας τέτοιο πλήθος πληροφορίας που όταν εμείς οι ίδιοι δεν μπορούμε να επεξεργαστούμε πόσο μπορεί να το κάνει ένας τρίτος που το πιθανότερο δεν τραβά κανένα ζόρι για το τι ακριβώς φάγαμε στην ταβέρνα σήμερα. Και την ίδια στιγμή ο τρίτος κάνει ακριβώς το ίδιο από την μεριά του κ.ο.κ.

Προσωπική άποψη, ότι κάποιος που τραβάει εκάτονταδες φωτογραφίες πχ σε μία εκδρομή, μάλλον δεν έχει δει σχεδόν τίποτα πραγματικά, ούτε μπόρεσε να ενσωματωθεί και να νοιώσει το δυνατόν το νέο περιβάλον. Μετά γυρνά πίσω και βλέπει στις οθόνες αυτά που είχε μπροστά στα μάτια του, τα αυτιά και τα ρουθούνια του ζωντανά αλλά και τότε έβλεπε μέσα από οθόνες και σκόπευτρα.

Το ίδιο και για σημαντικές στιγμές της ζωής μας. Μερικές φωτογραφίες νομίζω πως μπορούν πολύ καλά να αποδώσουν την εικόνα του παρόντος στο μέλλον, μετά εγώ θέλω να είμαι εκεί για να ζήσω ο ίδιος το παρών. Και η αίσθηση που θα μείνει μέσα μου, μαζί με λίγες φωτογραφίες νομίζω θα "αναδημιουργίσουν" το σύνολο πολύ καλύτερα μετά από πολλές δεκαετίες όταν θα τα ανακαλέσω στη μνήμη μου.

Φυσικά για πρακτικούς λόγους και λόγους δουλιάς δεν το συζητώ. Πρόλαβα την τελευταία εποχή του φιλμ που μόνο αρνητικά είχε αν ήθελα να καταγράψω κάτι για το ντοκουμέντο. Λίγο αργότερα με μια ψηφιακή ή ένα κινητό στην τσέπη μπορούσα να καταγράψω ότι ήθελα και να γυρίσω πίσω στο γραφείο, να το επεξεργαστώ και να το μοιραστώ άνετα στην άλλη πλευρά του κόσμου.

Άλλα όπως τη βρίσκει κανείς, αρκεί να μην γίνεται ενοχλητικός και όταν πάμε για καφέ μου δείχνει στο κινητό του ένα σωρό κλικ. Εγώ είχα πάει για καφέ....:flipout:
 

partisan

Supreme Member
3 June 2014
3,752

μάλιστα... οι αμερικανοί ψυχολόγοι...
έχω παρακολουθήσει 10δες σεμινάρια για θέατρο και φωτογραφία, και έχω διαβάσει αρκετά βιβλία, αυτό που μου έχει μείνει μπορεί να αποκρυσταλλωθεί κόπος έτσι...

η φωτογραφία, αποτελεί το συνδετικό κρίκο ανάμεσα στη μνήμη και στη λήθη

...μάλλον αναφέρονται σε κάτι άλλο και όχι στην φωτογραφία..
 

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
20,413
Αθήνα
Έχει περάσει αρκετός καιρός από το ξεκίνημα του νήματος, οπότε είχα τον χρόνο να το (ξανά)σκεφτώ. Έχοντας και εναλλαγές στα κέφια μου (όπως όλοι φαντάζομαι), μπορώ να πω ότι μια καλή διακριτική μηχανή ποτέ δεν ενόχλησε κανένα - ούτε αυτόν που την κρατάει στα χέρια του - ούτε τους άλλους, ειδικά αν γίνεται λελογισμένη χρήση και όχι κατάχρηση. Μάλλον το αντίθετο ισχύει για τον φωτογράφο, μια και οι φωτογραφίες λειτουργούν σαν τεφτέρι μνήμης των σημαντικών στιγμών και τόπων που βιώνει.
 

theodoros75

Established Member
11 August 2008
123
Ξάνθη
πρεπει να αρχισουμε να ξεσκαρταρουμε και να εκτυπωνουμε τις καλες , οπως καναμε παλια
ειμαι απο τους παλιους που το εκτυπωμενο με κανει να το ζω καλυτερα απο κατι ψηφιακο σε μια οθονη