Panasonic GX9

snik38

New member
10 September 2006
22
να σου ζητησω μια δοκιμη ακομα αν ειναι ευκολο, στην gx80 που εχω οταν βαζω την το κλειστρο για πανω απο 1 λεπτο συγκεκριμενα στο 1.30-2 ακομα και στο iso 100 εχω αρκετο θορυβο το αντιμετωπιζει και η gx9 αυτο το προβλημα η οχι; Μιλαμε για αρχειο raw παντα οχι Jpeg. Ευχαριστω προκαταβολικα για τον χρονο σου.
 

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
20,413
Αθήνα
Κατ' αρχήν να σου πω ότι το iso 100 στην GX80 πρέπει να αποφεύγεται, δεν είναι εγγενής ευαισθησία αλλά "τεχνητή" για χρήση σε πολύ φωτεινό περιβάλλον που θες να κρατήσεις ανοιχτό σχετικά διάφραγμα. Καλύτερα να ανεβάζεις iso 400 στο οποίο δουλεύει άνετα η μηχανή, μειώνοντας τον χρόνο έκθεσης. Καμιά φορά και το 800 θα σου βγάλει καλύτερο αποτέλεσμα. Επίσης εκμεταλλεύσου την καλή μηχανή jpeg που σε χρόνους πάνω από 1-1,5" τραβάει κι ένα dark frame, ρύθμισε την έκθεση όσο καλύτερα μπορείς, φτιάξε και την καμπύλη φλατ με φωτεινά στο -2, σκοτεινά +2 (τουλάχιστον). Θα πάρεις καλό αποτέλεσμα που δύσκολα θα αναπαράγεις από raw αρχεία - εκτός αν ακολουθήσεις ειδικές τεχνικές πολλαπλών λήψεων...

Πάμε στην GX9 με την οποία δεν έχω προλάβει να ασχοληθώ με raw. Tράβηξα 2-3 με αργούς χρόνους 1,6"-2" αλλά με αρκετό φώς (σκοτεινό δωμάτιο), και τις ίδιες με την GX80. Δεν παρατήρησα ιδιαίτερες διαφορές - το οποίο είναι καλό για την "νέα" μια και τα pixel μίκρυναν.

Θα επανέλθω... όταν βραδιάσει!:flipout:
 
Last edited:

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,554
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
To εγγενές ISO των τελευταίων m43 είναι το ISO 200 για μέγιστο DR, καλύτερη διαχείρηση του θορύβου, στο ISO 100 κάποιες δίνουν πολύ καλυτερο αρχείο σε υφές με συγκεκριμένο χρωμα π.χ. το κόκκινο θυσιάζοντας όμως DR, δες τε δείγματα στο Imaging resource https://www.imaging-resource.com/cameras/panasonic/reviews/ με το κόκκινο ύφασμα σε iso 100 και 200.

Σε long exposures όμως υπάρχουν άλλες ιδιαιτερότητες ανα μηχανή και ανα εταιρία, γενικά οι Panasonic δεν έχουν δυνατότητες για πολύ μεγάλους χρόνους έκθεσης γιαυτο έχουν συνήθως και max limit τα 120 δευτ.και αν κάποιος θέλει να ασχοληθεί σοβαρά με LE συνιστώ να τις αποφεύγει. Με ISO 200 ξεκινάς κατά τη γνώμη μου, μην κατεβαίνεις σε 100 αλλά φόρα ένα ND αν θες χαμηλότερους χρόνους. Πάντα τραβάς dark frame για να φύγει ο χρωματικός θόρυβος. Από εκεί και πέρα φροντίζεις να μην έχει ζοριστεί πολύ η μηχανή και να είναι σχετικά κρύα. Θυμάμαι και εγώ που είχα δοκιμασει με την GX80 όταν την είχα ο θόρυβος στις LE ανέβαινε εκθετικά μετά από καμποση χρήση και το είχα γράψει.
 

evanfotis

Moderator
Staff member
26 March 2008
5,489
To video 4K έχει περιορισμό 5 λέπτα όπως η GX80; και το κροπ πόσο είναι;
 

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
20,413
Αθήνα
Έχω το κουμπί του video απενεργοποιημένο, και ιδού ένα σοβαρό ελάττωμα: δεν παίρνει άλλη λειτουργία! :smash:

...κοιτάξτε τα specs στο dpreview ή αλλού, έλεος! :flipout:
 

evanfotis

Moderator
Staff member
26 March 2008
5,489
...κοιτάξτε τα specs στο dpreview ή αλλού, έλεος! :flipout:

..και όμως, δεν αναφέρεται, και έψαξα στα βασικά sites. Για την 80 βρήκα αλλά όχι για αυτήν..

Tελικά το αναφέρει ο Gordon Lang στα 2,27'...
1.23 crop χωρίς περιορισμό χρόνου όμως!
https://youtu.be/fZIV3ebUXvc?t=147
 

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
20,413
Αθήνα
Μμμ... για Ευρώπη βέβαια θα έχει το μισάωρο - τα "χαζά" της Ευρωπαϊκής Ένωσης...
 
19 June 2006
4,594
Θεσσαλονίκη
να σου ζητησω μια δοκιμη ακομα αν ειναι ευκολο, στην gx80 που εχω οταν βαζω την το κλειστρο για πανω απο 1 λεπτο συγκεκριμενα στο 1.30-2 ακομα και στο iso 100 εχω αρκετο θορυβο το αντιμετωπιζει και η gx9 αυτο το προβλημα η οχι; Μιλαμε για αρχειο raw παντα οχι Jpeg. Ευχαριστω προκαταβολικα για τον χρονο σου.

Είναι φυσιολογικό να αυξάνεται ο θόρυβος σε μακρές λήψεις .. συμβαίνει σε όλους τους αισθητήρες .. βέβαια όχι στον ίδιο βαθμό .. και επιπλέον εξαρτάται απο την θερμοκρασία του αισθητήρα .. αρα και απο την θερμοκρασία του περιβάλλοντος ..

http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.performance.summary/#thermal_noise

http://www.clarkvision.com/reviews/evaluation-canon-7dii/index.html

Κάπου στη μέση της σελίδας είναι ο παρακάτω πίνακας καθώς και άλλα ενδιαφέροντα ..

Code:
                              Table 3 
           Canon 7D Mark II Dark Current and Noise vs Temperature 
 
                                     Noise from Dark Current in Electrons 
 Temperature   Dark current            versus  Exposure Time (seconds) 
  (C)   (F)   electrons/sec.    10 sec    30 sec    60 sec    120 sec    300 sec 
 
   33    91     0.626             2.5       4.3       6.1       8.7       13.7
   30    86     0.381             2.0       3.4       4.8       6.8       10.7
   23    73     0.146             1.2       2.1       3.0       4.2        6.6
   23    73     0.084             0.9       1.6       2.2       3.2        5.0
   22    72     0.064             0.8       1.4       2.0       2.8        4.4
   19    66     0.043             0.7       1.1       1.6       2.3        3.6
   15    59     0.023             0.5       0.8       1.2       1.7        2.6
   12    54     0.022             0.5       0.8       1.2       1.6        2.6
   12    54     0.016             0.4       0.7       1.0       1.4        2.2
    4    39     0.0082            0.3       0.5       0.7       1.0        1.6
    0    32     0.0032            0.2       0.3       0.4       0.6        1.0
    0    32     0.0033            0.2       0.3       0.4       0.6        1.0
    2    36     0.0038            0.2       0.3       0.5       0.7        1.1
   -2    28     0.0036            0.2       0.3       0.5       0.7        1.0
   -2    28     0.0022            0.1       0.3       0.4       0.5        0.8
   -9    16     0.0020            0.1       0.2       0.3       0.5        0.8
 
19 June 2006
4,594
Θεσσαλονίκη
Re: Απάντηση: Panasonic GX9

To εγγενές ISO των τελευταίων m43 είναι το ISO 200 για μέγιστο DR, καλύτερη διαχείρηση του θορύβου, στο ISO 100 κάποιες δίνουν πολύ καλυτερο αρχείο σε υφές με συγκεκριμένο χρωμα π.χ. το κόκκινο θυσιάζοντας όμως DR, δες τε δείγματα στο Imaging resource https://www.imaging-resource.com/cameras/panasonic/reviews/ με το κόκκινο ύφασμα σε iso 100 και 200.

.

Είναι μπέρδεμα αυτο που κάνει η Panasonic με το "μη εγγενές" ISO100 .. δεν είναι ακριβώς fake .. αλλά αλλάζει mode λειτουργίας ο αισθητήρας/ADC ανεβάζοντας την χωρητικότητα του πιξελ σε φωτοηλεκτρόνια αλλά έχει σαν αποτέλεσμα και αυξημένο ηλεκτρικό θόρυβο στα σκοτεινά.

Απο πρόχειρες μετρήσεις στα δείγματα του imaging resource φαίνεται οτι το "ISO100" είναι μάλλον ISO140 .. δηλ. σε σχέση με το ISO200
- αυξάνεται η χωρητικότητα σε φωτοηλεκτρόνια κατά 1,4Χ (ένα κανονικό ISO100 θα την άυξανε κατα 2Χ ..)
- αυξάνεται ο ηλεκτρικός θόρυβος στα καρασκοτεινά κατά 1.3Χ

Tα παραπάνω δίνουν για ISO100 vs 200

- 0,4 στοπ χειρότερη δυναμική περιοχή (που θα εμφανίζεται ως περισσότερος θόρυβος στα καρασκοτεινα)
- λιγότερο θόρυβο στα φωτεινά (λόγω μεγαλύτερης έκθεσης ..)

Ο συνδυασμός των παραπάνω θα μας δώσει περίπου ισοπαλία στα "απλώς σκοτεινα" (2-3 στοπ πάνω απο τα "καρασκοτεινα") και κάπως καλύτερο αρχείο στους μεσαίους και φωτεινούς τόνους που αντέχει περισσότερο σε σκληρή επεξεργασία..

Αρα είναι χρήσιμο και το ISO 100 αρκεί να ξέρεις τι σου δίνει (χειρότερα καρασκοτεινά καλύτεροι μεσαίοι τόνοι) και να προσέχεις την υπερέκθεση .. διότι ουσιαστικά είναι ISO140 ..
 

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
20,413
Αθήνα
Έτσι είναι σε ότι αφορά την θερμοκρασία του αισθητήρα, το έχω "γευθεί" όταν βρέθηκα στην κορφή του Φιλοπάππου σούρουπο με ~40 Κελσίου. Τράβηξα μερικές εκατοντάδες καρέ και παρότι έκανα διαλείμματα, τα raw αρχεία της GX80 μου έβγαλαν άσπρες κουκίδες, ειδικά από την μέση και μετά. Τα jpeg βέβαια με έσωσαν, αφού όπως προείπαμε η μηχανή τραβάει κι ένα dark frame και μετά πέφτει επεξεργασία - η οποία κρατάει κάμποσο.

Επανερχόμενοι στην GX9 vs 80, χθες τράβηξα μερικές στα 100mm (200ff) με αργούς χρόνους "ημιχεράτα", δηλαδή χέρια μεν αλλά με αγκώνες στηριγμένους σε... κάτι. Φακοί ο 35-100/f4-5,6 και ο 45-150 αναβαθμισμένοι για dual IS. Πάλι η 9 κατεβαίνει άνετα στο μισό δευτερόλεπτο, και είχα κάμποσες πετυχημένες στο 1". Από κοντά και η 80, δεν μου φάνηκε να διαφέρει πολύ - ίσως το dual IS της προσθέτει ικανότητες που δεν έχει το σκέτο IBIS. Η επόμενη σύγκριση (αν προλάβω πριν μου πάρουν την "παλιά") θα έχει μεγαλύτερες εστιακές με χεράκια στον αέρα (στην κοιλιά μου για την ακρίβεια)...
 

snik38

New member
10 September 2006
22
Η αληθεια ειναι πως δεν ειχα ψαχτει τοσο με το θεμα του iso, την πηρα την gx80 σαν μηχανη μικρη για τα ταξιδια οταν δεν μπορω να εχω την d750 μαζι μου και κατα καιρους κανω μερικα long exposures με nd φιλτρα σε ταχυτητες ανω του 1 λεπτου και το παρατηρησα οποτε λεω θα ειναι λογω μικρου αισθητηρα το προβλημα. Θα δοκιμασω να δω σε iso 200 αν αλλαξει κατι αλλιως υπαρχει καποια λυση σε ληψη raw; (συγνωμη για το offtopic)
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,554
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Panasonic GX9

Δημήτρη και η παλιά και η καινούργια σου μηχανή έχουν Dual IS και καμία τους δεν έχει τη βερσιον 2, δες εδώ: http://av.jpn.support.panasonic.com/support/global/cs/dsc/connect/dual_is.html

Γιαυτο νομίζω λίγες θα είναι οι διαφορες μεταξύ τους που θα οφείλονται κυρίως στα λίγο πιο σύγχρονα γυροσκόπια.

ΥΣ
LE κυρίως με RAW θα δούλευα για να ελέγξω τον θόρυβο , αρκεί η μηχανή να έχει πάρει και dark frame...
Ηλία ευχαριστώ για τις επεξηγήσεις,χρήσιμες όπως πάντα και κρατώ τη σούμα
 

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
20,413
Αθήνα
Όπως τα λες Κώστα, δεν περίμενα να είναι καλύτερη η 9, αλλά απ' ότι δείχνει μια βελτίωση υπάρχει - κυρίως στους φακούς χωρίς σταθεροποίηση. Ή μπορεί να έχουμε διαφορές από κομμάτι σε κομμάτι, ποιός ξέρει?
 

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
20,413
Αθήνα
Εξαιρετικός κι ένας από αυτούς που με "έπεισαν" να προχωρήσω στην αγορά! Must read για όσους ενδιαφέρονται!!!
 
19 June 2006
4,594
Θεσσαλονίκη
Η αληθεια ειναι πως δεν ειχα ψαχτει τοσο με το θεμα του iso, την πηρα την gx80 σαν μηχανη μικρη για τα ταξιδια οταν δεν μπορω να εχω την d750 μαζι μου και κατα καιρους κανω μερικα long exposures με nd φιλτρα σε ταχυτητες ανω του 1 λεπτου και το παρατηρησα οποτε λεω θα ειναι λογω μικρου αισθητηρα το προβλημα. Θα δοκιμασω να δω σε iso 200 αν αλλαξει κατι αλλιως υπαρχει καποια λυση σε ληψη raw; (συγνωμη για το offtopic)

Κατ'αρχην να διευκρινήσω οτι τα παραπάνω που έγραψα αφορούν την GX9 (και την G8 που έχει ίδιο αισθητήρα).

Η GX80 είναι διαφορετική και πλησιάζει πολύ σε αυτό που έγραψε ο Κώστας (σχεδόν άχρηστο ISO100 ..).

Πιό συγκεκριμένα .. το ISO100 της GX80 διαφέρει ελάχιστα απο το ISO200 .. είναι κάτι σαν ISO170-180 δηλ επιτρέπει λιγότερο απο 1/3 στοπ περισσότερη έκθεση (έναντι του 1/2 στοπ που δίνει η GX9) μέ αντίστοιχα αυξημένο θόρυβο στα σκοτεινά (δηλ. η αύξηση του θορύβου στα σκοτεινά είναι λιγότερη απο την αύξηση στην GX9 )

Δεν διαπίστωσα υπέρμετρη αύξηση θορύβου σε μακρά λήψη που βρήκα (ISO200 15sec) αλλά αυτό μπορεί να αλλάζει σε λήψεις >1min όπως και με την θερμοκρασία περιβάλλοντος ..

Αν θέλεις άνοιξε ένα νημα στην τεχνική κατηγορία .. ανέβασε μερικά RAW Black Frame** σε 2 διάρκειες που σε ενδιαφέρουν (π.χ. 2min + 4min) με ISO100, 200, 400 (και 125,160,250,320 αν υπάρχουν) να κάνουμε μια ανάλυση

Πάντως γενική λύση σε αυτό το πρόβλημα είναι πολλαπλές λήψεις και στακάρισμα .. μπορείς να φτάσεις σε αποτέλεσμα ίσως και καλύτερο απο την d750 μονής λήψης .. απλά θα φάς 4Χ περισσότερο χρόνο ..

** Black Frame = με το καπάκι του φακού φορεμένο και σε σκοτεινό χωρο καλύτερα .. σκοπός είναι να μην δεχθεί καθόλου φως ο αισθητήρας .. για να μετρήσουμε τον ηλεκτρικό θόρυβο ..
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,554
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Panasonic GX9

Και να θέλει να παει πάνω από 2 λεπτά δεν μπορεί σε LE με μια λήψη Ηλία, εκεί τερματίζουν οι περισσότερες Panasonic, δεν ξέρω τι παίζει με τη φρέσκια GX9.
 

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
20,413
Αθήνα
Θα την δοκιμάσω και θα σας πω, αλλά δεν είμαι ιδιαίτερα αισιόδοξος - ούτε και την αγόρασα περιμένοντας κάτι τέτοιο...