Ψηφιοποίηση βινυλίων (Νο. 2) και αναπαραγωγή αρχείων

lakiss51

Supreme Member
8 December 2006
4,632
Καποιοι λενε οτι τα WAV ακουγονται καλυτερα απο τα FLAC. Απλα στο αναφερω (εγω με φλακ την βγαζω)
Αν σου πω πως εκανα (πριν λιγο) συγκριση μεταξυ δυο ιδιων αρχειων wav/flac και...οντως το wav ακουγεται "καπως" διαφορετικο. Πιο απαλο, πιο...τεμπελικο, να πω πιο μελωδικο; παντως υπαρχει μια ακουστη διαφορα, μα πιθανως ο "ηχος" των flac να αρεσει πιο πολυ γιατι ειναι πιο στακατος, πιο...νευρικος! Κι εγω με flac την...παλευω!
Ότι έχεις άστο όπως είναι.
Ότι άλλο φτιάξεις από CD όμως,κάντο flac με το Eac.
(Βινύλια προφανώς δεν φτιάχνεις μόνος σου )
Τελευταια με το foobar σε flac 24 - εχει διαφορα το EAC;
 

sokmav

AVClub Fanatic
5 February 2012
14,227
Αν σου πω πως εκανα (πριν λιγο) συγκριση μεταξυ δυο ιδιων αρχειων wav/flac και...οντως το wav ακουγεται "καπως" διαφορετικο. Πιο απαλο, πιο...τεμπελικο, να πω πιο μελωδικο; παντως υπαρχει μια ακουστη διαφορα, μα πιθανως ο "ηχος" των flac να αρεσει πιο πολυ γιατι ειναι πιο στακατος, πιο...νευρικος! Κι εγω με flac την...παλευω!
Τελευταια με το foobar σε flac 24 - εχει διαφορα το EAC;

To eac είναι ο καλύτερος τρόπος που υπάρχει να κάνεις τα cd σου flac.
O οδηγός του tmjuju,περιέχει όσα χρειάζεσαι κι ακόμα παραπάνω.

Από κει και πέρα,δεν χρειάζεται να μπλέκεσαι με sample rate,bit rate και bit depth.
Άσε αυτό να κάνει την δουλειά,ξέρει.

Τα υπόλοιπα που αγοράζουμε έτοιμα,δεν τα πειράζουμε καθόλου.
 

Sonus Naturalis

Μέλος Σωματείου
12 July 2009
9,101
Αθήνα, Ηλιούπολη
Καλημέρα Παναγιώτη, καλημέρα σε όλους, και ευχαριστώ για τα καλά λόγια που ειπώθηκαν για το σύστημά μου. Ήθελα να πω κάτι για το θέμα της αποθορυβοποίησης το οποίο συζητήθηκε παραπάνω.

Εάν ήθελα να κάνω αποθορυβοποίηση στο αρχείο που έχω γράψει από το βινύλιο, εγώ τί θα έκανα: μαζί με το αποθορυβοποιημένο αρχείο, θα κράταγα και την εγγραφή προ της αποθορυβοποίησης οπωσδήποτε κάπου να την έχω θεωρώντας την ως την ‛original’. Αν σε μία αναβάθμιση του συστήματος μου στο μέλλον παρατηρήσω στη σύγκριση των δύο αρχείων ότι κάτι τρέχει, δεν θα χρειαστεί να ξανακάνω την εγγραφή (μπορώ ενδεχομένως να ξανακάνω την αποθορυβοποίηση, και μάλιστα ίσως με καλύτερα εργαλεία που μπορεί να έχουν βγει μέχρι τότε). Βέβαια αυτό συνεπάγεται διπλάσιο αποθηκευτικό χώρο και με το κάθε ένα κομμάτι στην ανάλυση 24.192 να είναι 250-350 MB (κάθε ολόκληρος δίσκος γύρω στα 3 GB), έάν έχω ψηφιοποιήσει 500 δίσκους η ανάγκη για διπλάσιο storage αρχίζει και γίνεται λίγο πρόβλημα.

Καλώς όρισες στην παρέα! :smile:
Πολύ σωστά το γράφεις. Τις original εγγραφές, τις χύμα, όπως είναι τις κρατάμε πάντα.
Ο χώρος που χρειάζεται όμως είναι πολύ περισσότερος.
Σ' αυτή την ανάλυση ένας δίσκος διάρκειας 50 περίπου λεπτών παράγει περίπου 3,3 GB αρχεία.
Σ' αυτά πρέπει να προσθέσουμε και μία σειρά ενδιάμεσα αρχεία, μετά την εφαρμογή του Track Splitting πριν τα τελικά.
Πάνω σ' αυτά θα εφαρμοστούν τα κατάλληλα plugins αποθορυβοποίησης,DC Remove, Fade in-out και τελικά Dither.

Τι τα κάνουμε όλα αυτά τα ενδιάμεσα; Τα κρατάμε; Διπλασιάζουν τον απαιτούμενο χώρο.
Οπωσδήποτε πρέπει να κρατήσουμε το project, ως project.
Και σημειώσεις για τις παραμέτρους που εφαρμόσαμε δουλεύοντας. Να ξέρουμε πάντα τι έχουμε κάνει όταν ανατρέξουμε σε παλιότερη δουλειά.

Επίσης πάντα φροντίζουμε, αφού βγάλουμε το αρχείο υψηλής ανάλυσης, να παράγουμε από αυτό και το στάνταρ ανάλυσης CD (44,1/16). Σε Wav και αν θέλουμε κατόπιν και σε FLAC. Η παραγωγή και στη στάνταρ ανάλυση είναι απαραίτητη, επειδή μ' αυτήν εξασφαλίζουμε τη συμβατότητα με όλες τις συσκευές που μπορούν να μας τύχουν. Η εγγραφή μας δε θα αφορά ένα μόνο σύστημα. Κι' απ' αυτήν τη στάνταρ ανάλυση θα φτιάξουμε τα Mp3 μας, τα Wma, τα AAC, τα συμπιεσμένα αρχεία που θα τροφοδοτήσουμε το κινητό μας, το φορητό μας player κλπ.
Και θα το ξαναπώ για χιλιοστή φορά. Ποτέ να μην υποτιμούμε τα συμπιεσμένα, όταν είναι καλογραμμένο το αρχικό υλικό!

Μ' αυτά και μ' αυτά όμως, ο χώρος που τελικά καταλαμβάνει ένας ψηφιοποιημένος δίσκος βινυλίου στο δίσκο αυξάνει δραματικά. Κι' αν επιλέξεις να κάνεις την αρχική, την original μεταφορά σε DSD128 (η δική μου επιλογή), τα Gigabytes τρέχουν βροχή.
Ένας δίσκος βινυλίου 50 λεπτών θα πιάσει 7,5-8 Gigabytes περίπου! :rolleyes:

Ένα καλό σύστημα monitoring είναι απαραίτητο όταν δουλεύουμε. Κι' ένα καλό ουδέτερο ζευγάρι ακουστικά.
Πρακτικά δε γίνεται να δουλέψουμε με το σύστημα του σαλονιού.

Ο παράγων κόστος/χρόνος είναι πάντοτε παρών, ακόμα κι' αν πρόκειται για τους δικούς μας δίσκους.
Για 100 βινύλια που γράφεις χρειάζονται 70-80 πλήρη μεροκάματα!
Γι' αυτό μόνο δίσκους σπάνιους που δεν έχουν κυκλοφορήσει σε CD θα γράψουμε, ή δίσκους πολύ αξιόλογους που προσδοκούμε ότι θα λάβουμε πολύ καλύτερο αποτέλεσμα από το εμπορικό CD. Και το παίρνουμε.
Αλλά συνιστώ πολύ προσεκτική επιλογή στο τι θα μεταφέρουμε! -bye-

Υ.Γ. Παρά λίγο να το ξεχάσω:
Για την ψηφιοποίηση βινυλίων ένα πλυντήριο δίσκων δικό μας ή δανεικό είναι απολύτως απαραίτητο! :grandpa:
 

lakiss51

Supreme Member
8 December 2006
4,632
Mιχαλη (Sonus N.) τοσα...μεροκαματα; Κι αυτος που σε αγγελια του ΗΧΟΥ για καθε ψηφιοποιηση LP (σε συστημα των 300.000) ζηταει μονον... 2 , τι ειδους δουλεια θα κανει;

Αποθορυβοποιηση σε αρχεια wav μονον με χρηση υπολογιστου και free προγραμματων ειναι εφικτη;
 
Last edited:

Sonus Naturalis

Μέλος Σωματείου
12 July 2009
9,101
Αθήνα, Ηλιούπολη
Re: Απάντηση: Ψηφιοποίηση βινυλίων (Νο. 2) και αναπαραγωγή αρχείων

Mιχαλη (Sonus N.) τοσα...μεροκαματα; Κι αυτος που σε αγγελια του ΗΧΟΥ για καθε ψηφιοποιηση LP (σε συστημα των 300.000) ζηταει μονον... 2 , τι ειδους δουλεια θα κανει;

Αποθορυβοποιηση σε αρχεια wav μονον με χρηση υπολογιστου και free προγραμματων ειναι εφικτη;
Δεν ξέρω,
Μόνο για να καθαρίσεις ένα δίσκο και να τον βάλεις να παίξει κι' από τις δύο πλευρές θες μία ολόκληρη ώρα.
Χώρια όλα τα άλλα.
Αυτός μία ώρα εργασίας πόσο την εκτιμάει; :chinscratch:

Στείλε μου κάποιο link της αγγελίας σε παρακαλώ, περίεργος είμαι...

Τα free προγράμματα επεξεργασίας καμμιά φορά μπορεί να περιλαμβάνουν και κάποια υποτυπώδη αποθορυβοποίηση, δεν είμαι σίγουρος, έχω καιρό ν' ασχοληθώ μαζί τους.

Για πραγματική και σοβαρή δουλειά όμως, μόνο τα καλά επαγγελματικά plugins.
Και μόνο φτηνά δεν είναι!

Δες τα άρθρα μου που αναφέρω στο post #11, αν θες να ενημερωθείς. -bye-
 

tmjuju

Administration Team
Staff member
21 January 2007
21,651
Εννοείται ότι τα αρχικά αρχεία της ψηφιοποίησης τα κρατάμε και αυτά, πριν όποια επεξεργασία, noise reduction, διαχωρισμό κομματιών κ.ο.κ.
 

Στέλιος Π.

Supreme Member
Συμφωνω με Μιχαλη και Τασο.

Το αρχικο rip εχει μεσα ολη την πληροφορια αν η διαδικασια εχει γινει σωστη και μπορει να μας δωσει με διαφορετικο "πειραγμα" διαφορετικο αποτελεσμα. Οπότε η φυλαξη του ειναι μονοδρομος.
 

Dr Pan K

Supreme Member
18 December 2010
9,067
Απο την μικρη μου εμπειρία, μετα απο αποθορυβοποιηση οσο καλα και να ειναι τα plugin/ τεχνικος/ εμπειρια κτλ o ηχος δεν ειναι ποτε οπως το αρχικο βινυλιο. Προσωπικα θα ακουγα μονο το μη επεξεργασμένο αποτελεσμα και ας εχει λιγο θόρυβο.
 

lakiss51

Supreme Member
8 December 2006
4,632
Μιχαλη (Sonus) ειναι στο τελευταιο τευχος του ΗΧΟΥ, μαλλον ο ιδιος της χ.ε. που εβαλε ο makis
Για την ενημερωση που λες, ηδη εγινε αυθωρει και παραχρημα!
Dr Pan εχεις δικιο, θυμαμαι παλαια που ειχα ορεξη (και παθος νεοφωτιστου!) ασχολιομουν με τις ωρες για "καθαρισμα" (νομιζω με το Cool Edit, καπως ετσι) και οποιο αποτελεσμα υπηρχε απο ενα σημειο και μετα...παραμορφωνοταν. Ισως ηταν ανεπαρκες το "εργαλειο", γιατι στα ηχητικα παραδειγματα που δινει ο Μιχαλης στο site του, οι διαφορες ειναι τεραστιες και αριστες ηχητικα. Μαλιστα (Μιχαλη) τις ακουσα στο ηχοσυστημα και εχεις τα...μπραβο μου!
 
Last edited:
Ψηφιοποίηση και αναγκαιότητα αποθορυβοποίησης....

Καλησπέρα σε όλους

Γενικά, ο Μιχάλης έχει δίκιο, όπως έθεσε εξ αρχής το θέμα. Η αποθορυβοποίηση είναι σημαντική σε μια τέτοια διαδικασία. Όσο κι αν είναι σημαντική όμως, (που είναι, δεν αμφισβητείται), αποκτά πραγματικό νόημα όταν η ψηφιοποίηση γίνεται από δίσκους με κάποια φανερά σημάδια θορύβου, συνήθως τους πολυπαιγμένους ή γενικά τους ταλαιπωρημένους δίσκους, των οποίων βέβαια το μουσικό περιεχόμενο είναι το σημαντικότερο στοιχείο, αυτό που κατά την ψηφιοποίηση καλείται να διασωθεί. Κατά την ταπεινή μου άποψη, φυσικά.

Από κει και πέρα, η διάσωση βινυλίων σε ψηφιοποιημένα αρχεία, χωρίς αποθορυβοποίηση, άρα με μικρότερο κόστος, έχει νόημα αν τα βινύλια είναι πραγματικά σπάνια και πολύτιμα, άρα και αναντικατάστατα. Και αναφέρω την έννοια "κόστος" γιατί πάντα υπεισέρχεται σε μια τέτοια διαδικασία.

Ο λόγος που άνοιξα αυτό το νήμα είναι αυτός της παραπάνω πρότασης, δηλαδή η (ψηφιακή) διάσωση κάποιων βινυλίων μου, που θα μπορούσαν να καταστραφούν ή, εν πάση περιπτώσει, να υποβαθμιστούν (ακουστικά εννοώ) μετά από μια συνεχή χρήση. Είμαι λοιπόν διατεθειμένος να "ζήσω" και με ψηφιοποιημένα αρχεία, στα οποία δεν έχει εφαρμοστεί η διαδικασία της αποθορυβοποίησης.

Και αυτό ακριβώς είναι που μου προσφέρει ο φίλος ο Γιώργος (gdourm), που αναφέρω στην αρχή του νήματος, και ο οποίος ήδη ποστάρισε και εδώ. Αλλιώς, το κόστος θα ανέβαινε σε δυσθεώρατα ύψη και θα ήταν απρόσιτο, για μένα τουλάχιστον. Και ναι, αυτός είναι που έχει καταχωρήσει την αγγελία στον ΗΧΟ. Για αυτούς που ψάχνονται για κάτι τέτοιο, καλό είναι να τον επισκεφθούν και να δουν από κοντά τα όσα αναφέρονται στην αγγελία (διαφήμιση δεν του κάνω, κι εγώ από την αγγελία τον βρήκα). Από την άλλη μεριά, τα βινύλια που προτίθεμαι να ψηφιοποιήσω, εκτός από τη σπανιότητά τους, είναι ταυτόχρονα σε άριστη κατάσταση, ελάχιστα ή καθόλου παιγμένα (κάποια από αυτά - τα περισσότερα - είναι ακόμα σφραγισμένα, σαν να περίμεναν αυτή τη στιγμή να ψηφιοποιηθούν).

Ασφαλώς, δεν περιμένω τέλεια ακουστικά αποτελέσματα από μια τέτοια διαδικασία. Άλλωστε και αυτή-καθεαυτή η ακρόαση των βινυλίων περιέχει εγγενώς τον - όποιο - θόρυβο, που συνοδεύει τόσο το μέσο, όσο και οποιοδήποτε αναλογικό σύστημα, όσο καλό κι αν είναι αυτό. Αλλά, επειδή περνούν τα χρόνια και "ου γαρ έρχεται μόνον", θεωρώ ότι αν δεν το κάνω τώρα, δεν θα το κάνω ποτέ, άρα δεν θα μπορέσω να απολαύσω αυτό που εδώ και πάνω από δυο δεκαετίες είχε γίνει το φετίχ πολλών εξ ημών, δηλαδή η μεταφορά του αρχικού αναλογικού μέσου της εποχής μας (βινύλιο, μαγνητοταινία, κασσέττα) σε ψηφιακή μορφή και μάλιστα σε αυτήν που τότε ήταν διαθέσιμη και εν πολλοίς και θεοποιημένη, δηλαδή το CD ή, αργότερα, η ταινία DAT.

Για το σύστημα που θα αναλάβει την ψηφιοποίηση τα είπαμε. Εμένα με καλύπτει, τόσο η προσωπική μου επαφή με αυτό, μικρή βέβαια, όσο και η εκ των υστέρων δική σας γνώμη, που εκφράστηκε πιο πάνω και την εξέλαβα ως πολύ θετική.

Α, και κάτι άλλο, συμπληρωματικά:
Ασφαλώς, η διαδικασία της αναπαραγωγής και της ψηφιοποίησης πρέπει να συμπεριλαμβάνει και το πλύσιμο των δίσκων, καθώς και τον σχολαστικό έλεγχο της βελόνας για καθαριότητα και γενικά για απουσία ξένων σωμάτων, τόσο σε αυτή, όσο και στην επιφάνεια του βινυλίου. Εξ όσων έχω μέχρι στιγμής συζητήσει με τον Γιώργο, αυτά είναι εξασφαλισμένα. Μάλιστα, προσφέρθηκα να συνδράμω κι εγώ σε αυτά, διαθέτοντας το δικό μου πλυντήριο, ένα VPI HW 16.5, πράγμα που έγινε αποδεκτό, ως επιπλέον στοιχείο στον ήδη υπάρχοντα εξοπλισμό του συστήματός του.
-
 
Last edited:

gdourm

New member
10 December 2010
15
ΑΘΗΝΑ, ΠΕΝΤΕΛΗ
Καλησπέρα σε όλους, και ευχαριστώ Sonus για το καλοσώρισμα.

Συμφωνώ 100% με αυτό που είπες ‘Ποτέ να μην υποτιμούμε τα συμπιεσμένα, όταν είναι καλογραμμένο το αρχικό υλικό!’ Και ακριβώς αυτό που είπες κάνω κι εγώ. Ό,τι γράφω από βινύλιο σε 24.192, τα μετατρέπω και σε ανάλυση CD και σε MP3 στα 320 kbps, και κρατάω και τα τρία αρχεία για διαφορετικές χρήσεις, και μπορώ να σου πω ότι ακουστικά, τουλάχιστον στα δικά μου αυτιά, το ένα αγγίζει το άλλο.

Αποθορυβοποίηση δεν κάνω για τον λόγο που είπες, γιατί είναι δύσκολη ιστορία, και μόνο για τους πολύ ειδικούς το να μην κοπεί κάτι από τη μουσική. Από την άλλη, βέβαια, εμένα προσωπικά μου αρέσει ο βινυλιακός χαρακτήρας στη μουσική που ακούω με όλα τα παρελκόμενα του συγκεκριμένου μέσου. Δεν με ενοχλούν καθόλου.

Τώρα όσον αφορά τα 3 ευρώ που είπε ο άλλος φίλος (Evam 7) για την εγγραφή ενός δίσκου ο οποίος εμένα μου παίρνει μία ώρα δουλειάς και κάτι για να πλυθεί, να μεταφερθεί σε 24.192, να κατηγοριοποιηθεί τραγούδι τραγούδι κλπ., τα 3 ευρώ ως ‘αμοιβή’ φυσικά και δεν περιλαμβάνουν τον κόπο μου, και ακριβώς γι αυτό και δεν είναι αμοιβή. Ο στόχος δεν είναι να βγει κάποιο κέρδος αλλά να αντιμετωπιστούν κάπως τα έξοδα της διαδικασίας, φθορές βελόνας, λάμπες, ρεύμα, σαμπουάν, συντήρηση μηχανημάτων. Πάντως, φαινομενικά παραδόξως, ο ‘κόπος’ μου τελικά ‘πληρώνεται’ επειδή μου αρέσει αυτό που κάνω, η όλη δραστηριότητα και ενασχόληση. (Βέβαια, δεν θα μπορούσε να γίνει αυτό εάν είχα ανάγκη να βγάλω χρήματα για να συντηρήσω τον εαυτό μου από αυτή τη δραστηριότητα. Είναι και αυτή η μικρή λεπτομέρεια.)
 
Τελικά....

Καλησπέρα σε όλους, και ευχαριστώ Sonus για το καλοσώρισμα.

Συμφωνώ 100% με αυτό που είπες ‘Ποτέ να μην υποτιμούμε τα συμπιεσμένα, όταν είναι καλογραμμένο το αρχικό υλικό!’ Και ακριβώς αυτό που είπες κάνω κι εγώ. Ό,τι γράφω από βινύλιο σε 24.192, τα μετατρέπω και σε ανάλυση CD και σε MP3 στα 320 kbps, και κρατάω και τα τρία αρχεία για διαφορετικές χρήσεις, και μπορώ να σου πω ότι ακουστικά, τουλάχιστον στα δικά μου αυτιά, το ένα αγγίζει το άλλο.

Αποθορυβοποίηση δεν κάνω για τον λόγο που είπες, γιατί είναι δύσκολη ιστορία, και μόνο για τους πολύ ειδικούς το να μην κοπεί κάτι από τη μουσική. Από την άλλη, βέβαια, εμένα προσωπικά μου αρέσει ο βινυλιακός χαρακτήρας στη μουσική που ακούω με όλα τα παρελκόμενα του συγκεκριμένου μέσου. Δεν με ενοχλούν καθόλου.

Καλησπέρα, Γιώργο, καλησπέρα σε όλους

Όπως έγραψα, λαμβάνοντας σοβαρά υπ' όψη μου όλα όσα έγραψαν ως προτάσεις όλοι οι φίλοι και ειδικά ο Μιχάλης, δεν μπορώ παρά να επικροτήσω αυτή την άποψη του Γιώργου, με την οποία συμφωνώ πλήρως (ή σχεδόν πλήρως).


Τώρα όσον αφορά τα 3 ευρώ που είπε ο άλλος φίλος (Evam 7) για την εγγραφή ενός δίσκου ο οποίος εμένα μου παίρνει μία ώρα δουλειάς και κάτι για να πλυθεί, να μεταφερθεί σε 24.192, να κατηγοριοποιηθεί τραγούδι τραγούδι κλπ., τα 3 ευρώ ως ‘αμοιβή’ φυσικά και δεν περιλαμβάνουν τον κόπο μου, και ακριβώς γι αυτό και δεν είναι αμοιβή. Ο στόχος δεν είναι να βγει κάποιο κέρδος αλλά να αντιμετωπιστούν κάπως τα έξοδα της διαδικασίας, φθορές βελόνας, λάμπες, ρεύμα, σαμπουάν, συντήρηση μηχανημάτων. Πάντως, φαινομενικά παραδόξως, ο ‘κόπος’ μου τελικά ‘πληρώνεται’ επειδή μου αρέσει αυτό που κάνω, η όλη δραστηριότητα και ενασχόληση. (Βέβαια, δεν θα μπορούσε να γίνει αυτό εάν είχα ανάγκη να βγάλω χρήματα για να συντηρήσω τον εαυτό μου από αυτή τη δραστηριότητα. Είναι και αυτή η μικρή λεπτομέρεια.)
:SFGSFGSF: :SFGSFGSF: :SFGSFGSF:
 

VetNik

AVClub Addicted Member
1 February 2008
1,498
Ό,τι γράφω από βινύλιο σε 24.192, τα μετατρέπω και σε ανάλυση CD και σε MP3 στα 320 kbps, και κρατάω και τα τρία αρχεία για διαφορετικές χρήσεις, και μπορώ να σου πω ότι ακουστικά, τουλάχιστον στα δικά μου αυτιά, το ένα αγγίζει το άλλο.

Αυτό άραγε ωφειλετε στο οτι τα τρία ψηφιακά φορμα ειναι παρεμφερή ηχητικά ή στο οτι το δυναμικό εύρος του βινυλιου ειναι τέτοιο που η αποθήκευση του σε MP3 320kbps ειναι υπεραρκετή;
 

sokmav

AVClub Fanatic
5 February 2012
14,227
Απάντηση: Re: Ψηφιοποίηση βινυλίων (Νο. 2) και αναπαραγωγή αρχείων

Αυτό άραγε ωφειλετε στο οτι τα τρία ψηφιακά φορμα ειναι παρεμφερή ηχητικά ή στο οτι το δυναμικό εύρος του βινυλιου ειναι τέτοιο που η αποθήκευση του σε MP3 320kbps ειναι υπεραρκετή;

Δεν είναι θέμα μόνο δυναμικού εύρους μόνο.
Μια τίμια σύγκριση που είναι πολύ κατατοπιστική και με ολοκληρωμένες μετρήσεις ,είναι εδώ.

Αν λοιπόν δεν είναι αρκετό για το cd μια φορά (το κούρεμα κατά μήκος του φάσματος το έχουμε δει χίλιες φορές στα διαγράμματα,είναι το πιο εύκολο τεστ),για το βινύλιο δεν είναι με τίποτα.

Θα μου πεις ακούμε εκεί πάνω;Ή μπορούν τα ηχεία να το αναπαράγουν;Αμφίβολο.
Αλλά γιατί να το πετάμε;Αφού υπάρχει που υπάρχει...
Και οι σκληροί πλέον είναι φτηνοί...
 

Αντώνης

Established Member
3 July 2007
227
Αθήνα
Re: Απάντηση: Re: Ψηφιοποίηση βινυλίων (Νο. 2) και αναπαραγωγή αρχείων

Προκειμένου να μην ανοίξω καινούργιο νήμα για τι ίδιο αντικείμενο, θα ήθελα να "επεκτείνω" τη συζήτηση, σχετικά κυρίως όσο αφορά την επεξεργασία των αρχείων που προκύπτουν από την ψηφιοποίηση.
Τα αρχεία που προκύπτουν από την ψηφιοποίηση τα παίρνω σε μορφή wav 24/192 (το κάθε αρχείο περιέχει ολόκληρο το δίσκο) και κατόπιν τα επεξεργάζομαι στον υπολογιστή μου προκειμένου να αφαιρέσω τους διάφορους θορύβους (hum, clicks, hiss) και κατόπιν να "κόψω" τα τραγούδια και να τα αποθηκεύσω σε μορφή flac 24/192.
Φυσικά, η μεγαλύτερη δυσκολία και πρόκληση, είναι να αφαιρέσεις τόσο θόρυβο ώστε να μην επηρεαστεί το μουσικό σήμα, έτσι ώστε να μη χαθεί ο αέρας και η φυσικότητα του αναλογικού ήχου, κάτι που εξαρτάται προφανώς και από την κατάσταση του προς ψηφιοποίηση δίσκου.
Μετά από άπειρες στην κυριολεξία ώρες και δοκιμές με συγκρίσεις και ακροάσεις (με ακουστικά πάντα), κατέληξα σε αρκετά ενδιαφέροντα αποτελέσματα, τα οποία (αναλόγως όπως είπα και από την κατάσταση των δίσκων) εννίοτε ήταν καταπληκτικά.
Μερικά κομμάτια τα έχω σε cd και sacd ή dvd-audio ταυτόχρονα, οπότε μπορώ να ελέγξω την ποιότητα της "δουλειάς" μου. Συμπερασματικά, μιλώντας πάντα για ένα καλό δίσκο χωρίς προβλήματα, σαφώς η μεταφορά των κομματιών σε αρχεία υψηλής ανάλυσης υπερέχουν αισθητά από τις εγγραφές σε cd, ενώ σε μερικές περιπτώσεις είναι καλύτερες και από εγγραφές σε sacd (αυτό εξαρτάται και από το transfer στους ψηφιακούς δίσκους, σε μερικούς έχει γίνει απίστευτη δουλειά, σε άλλους χάλια).
Εκεί που υπερέχουν - συνήθως - οι εγγραφές σε sacd ή dvd-audio, είναι το πολύ χαμηλό κατώφλι θορύβου (hiss) και στο εύρος της δυναμικής περιοχής, αλλά πάλι όχι πάντα. Ακόμα όμως και σε ψηφιακούς δίσκους με πολύ καλό transfer (συνήθως sacd), τα άκρα του φάσματος ήταν υπερτονισμένα σε σχέση πάντα με το βινύλιο και υπάρχει μια - αμυδρή πάντως - αίσθηση "ψηφιακίλας".
Αυτό που με παραξένεψε πάντως, είναι ότι σε μερικούς δίσκους (πχ Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon SACD), η πολυκάναλη εγγραφή είναι άψογη και χωρίς σχεδόν καθόλου φύσημα, ενώ η δικάναλη αισθητά κατώτερη με πολύ περισσότερο φύσημα !!
Θα ήθελα να ακούσω και τη δική σας άποψη/εμπειρία σχετικά με την επεξεργασία και γενικά επί του θέματος...
 

DomieMic65

Supreme Member
10 July 2006
9,689
Αθήνα
Re: Οι fixed και οι variable έξοδοι της Impact Twin...

Καλησπέρα, Νίκο, καλησπέρα σε όλους ξανά

Αυτό είναι το πίσω μέρος της Impact Twin, στο οποίο φαίνονται οι διάφορες συνδέσεις:

impact-twin-rear.png


Από την παραπάνω εικόνα, το προτελευταίο από δεξιά τμήμα δείχνει τις αναλογικές συνδέσεις εξόδου. Σε αυτές διακρίνονται (α) αριστερά, πάνω και κάτω, το ζευγάρι CH3(L) + CH4(R) και (β) δεξιά, το ζευγάρι CH1(MAIN L) + CH2(MAIN R). Το manual δεν ξεκαθαρίζει ποιές από αυτές είναι οι fixed και ποιές είναι οι variable, απλά αναφέρει ότι αυτές λειτουργούν τόσο ως balanced, όσο και ως unblanced, εξαρτάται τί είδους καρφί 1/4 (και καλωδίωση φυσικά) χρησιμοποιεί ο χρήστης.

Να υποθέσω ότι οι fixed είναι το ζευγάρι των Main?

Ευχαριστώ.

Υ.Γ.:
Όσο για το αν μπορεί ή όχι να περάσει το σήμα των 24/192 από αυτές, δεν το έχω ακόμα ερευνήσει, αλλά μπορώ να ρωτήσω τον κατασκευαστή. Απλά να αναφέρω ότι άλλαξε το λογισμικό TC Near με νεότερης έκδοσης τέτοιο, και βέβαια δεν ξέρω κατά πόσον το καινούργιο διόρθωσε ή όχι τέτοιου είδους θέματα.
-

Οι main έξοδοι είναι οι variable, όπως λέει και ο Νίκος, και παίζουν μέχρι 192KHz!
Οι fixed δεν παίζουν πάνω από 96
Πολύ κουφό αυτό από την TC .. δεν μπορώ να καταλάβω γιατί! Όσο το είχα ψάξει δεν είχα βρει άκρη (είχα την ΙΤ για κάποια καιρό ... ευγενική παραχώρηση του Νίκου!)
 

Sonus Naturalis

Μέλος Σωματείου
12 July 2009
9,101
Αθήνα, Ηλιούπολη
Ένα σύντομο σχόλιο για τον Αντώνη και τα ερωτήματα που θέτει στο post #36.
Τις απόψεις μου τις έχω εκφράσει με λεπτομέρειες στα προηγούμενα posts τούτου του νήματος. Επίσης στην αρθρογραφία μου. (Βλ. τα άρθρα μου όπου παραπέμπω στο post #11.) Επομένως δε χρειάζεται να επαναλάβω. Στα ειδικότερα ερωτήματα οι παρατηρήσεις μου είναι οι εξής.

  • Η ποιότητα της ψηφιοποίησης εξαρτάται στο μέγιστο βαθμό από την ποιότητα της αρχικής ψηφιοποίησης. Τούτο σημαίνει ότι χρειαζόμαστε απολύτως κορυφαίο εξοπλισμό και στα δύο τμήματα, της αναλογικής αναπαραγωγής και της A/D μετατροπής.

  • Μεταξύ των format υψηλής ανάλυσης οι ακουστές διαφορές είναι πολύ μικρότερες από όσες πιστεύει ο περισσότερος κόσμος (εφ' όσον αναφερόμαστε πάντα σε 24 Bits).

  • Κατά κανόνα πετυχαίνουμε καλύτερα αποτελέσματα από τα CD των εταιρειών, εφ' όσον γίνει σωστά η διαδικασία. Πολλές φορές, αν γίνει σωστά αποθορυβοποίηση, το τελικό αποτέλεσμα μπορεί να ξεπεράσει το αρχικό βινύλιο. Ξέρω ότι δεν γίνεται εύκολα πιστευτό, αλλά ισχύει.

  • Η σύγκριση βινυλίου με τα CD/SACD δεν είναι πάντα ασφαλής διότι δεν γνωρίζουμε από ποιό Master Tape έχουν προέλθει οι ψηφιακές εκδόσεις.

  • Η "ψηφιακίλα" που παρατηρείται ή γίνεται αντιληπτή στα SACD κατά πάσα πιθανότητα οφείλεται στο βαθυπερατό φίλτρο που εξ ορισμού τίθεται στην αναπαραγωγή των DSD64 στα 2,882 MHz.

  • Για την πολυκάναλη εγγραφή των Pink Floyd σε σχέση με τη στερεοφωνική θεωρώ πιθανό ότι η στερεοφωνική προέρχεται από Downmix της πολυκάναλης. Και απ' όσο ξέρουμε η αρχική μίξη και το Master Tape του Alan Parson ήταν σε τέσσερα κανάλια.
 

Αντώνης

Established Member
3 July 2007
227
Αθήνα
@ Sonus Naturalis: Διάβασα όλα τα προηγούμενα post και πραγματικά ήσουν σαφής και κατατοπιστικός.
Κι εγώ πιστεύω ότι από έναν καλό δίσκο, με σωστή επεξεργασία, το αποτέλεσμα μπορεί να είναι εντυπωσιακό, ειδικά στο είδος της μουσικής που ακούω (Hard Rock '70 κυρίως).
Πιθανόν σε νεώτερες παραγωγές (πχ της τελευταίας 15ετίας) και σε άλλα είδη μουσικής, αυτό να μην ισχύει λόγω της σαφώς καλύτερης παραγωγής αλλά και του γεγονότος ότι πλέον οι αρχικές εγγραφές γίνονται ως επί το πλείστον ψηφιακά...
 

ln()

Supreme Member
1 February 2007
5,761
Βόλος
Οι πολυκάναλες εκδόσεις τωβ Pink Floyd είναι νέες μίξεις από τα session tapes. Οι δικάναλες είναι ψηφιοποίηση του αναλογικού δικάναλου master. Γι' αυτό και η διαφορά του θορύβου.