O Mahler από τό 1888 προβληματιζόταν στό πώς θά μπορούσε να ´παντρέψει´τήν ανθρώπινη φωνή μέ τήν Ορχήστρα....
Γιά την 2η Συμφωνία του εργάστηκε 6 χρόνια περίπου.
Παρ´ότι δέν επιθυμούσε το έργο αυτό να έχει προγραμματικό χαρακτήρα ήταν παγκοίνως γνωστό στούς φίλους του ότι είχε κατά νου ένα υπαρξιακό θέμα πού ήθελε να πραγματευτεί.
Σάν άνθρωπος ταλανιζόταν από ´αγωνίες´γιά τον σκοπό και τό νόημα τής ύπαρξης.
Στήν 2η συμφωνία του ξεκινά από τον θάνατο ενός ´Ηρωα´.
Το πρώτο μέρος(Αllegro Maestoso)σέ φόρμα σονάτας ξεκινά μέ μιά φρενήρη εισαγωγή τών εγχόρδων(τσέλλων,κοντραμπάσων κυρίως)πρίν τήν μαζική είσοδο τών πνευστών.
Πρόκειται στην ουσία γιά ένα Πένθιμο Εμβατήριο,πού θρηνεί γιά τήν απώλεια τού ανθρώπου.
Μέρος τολμηρό,πού από τήν αρχή ως τό τέλος του κρατά τον ακροατή καθηλωμένο...Συναρπαστικές εναλλαγές από την θύελλα στήν γαλήνη καταλήγει σέ μιά άφατη ηρεμία υπό την μορφή σιωπής(ο ίδιος θεωρούσε,ότι μεταξύ πρώτου και δεύτερου μέρους θα έπρεπε να υπάρχει μιά παύσις 5 λεπτών).
Το δεύτερο μέρος (ένα από τά πιό απλά ,μουσικά θέματα,τού Mahler)είναι ένα Αndante,γεμάτο νοσταλγία γιά την χαμένη αθωότητα καί τά ανέμελα χρόνια...
Tό τρίτο μέρος υπο την μορφή Scherzo αφορά στήν απογοήτευση τού ´ήρωα´(μιά κραυγή απελπισίας,όπως σημειώνει ο συνθέτης),πού χάνει τήν πίστη του στήν Ζωή,στον εαυτό του και στόν Θεό...
Ο Μahler ευφυώς χρησιμοποιεί μουσικά,ένα από τά τραγούδια τού ´Μαγικού Κόρνου´,που έχει να κάνει μέ τον ´κήρυγμα´τού Αγ.Αντωνίου τής Πάντοβα στά ψάρια,μιά και η εκκλησία του ήταν άδεια από ανθρώπους...
Μέρος επιφανειακά λαμπερό αλλά βαθύτατα ειρωνικό,πού αποδεικνύει περίτρανα τήν μεγάλη ενορχηστρωτική ικανότητα τού Mahler..
Στό τέταρτο μέρος,τον κύριο ρόλο αναλαμβάνει η ανθρώπινη φωνή...
Πάλι από το Knaben Wunderhorn..το μαγευτικό Ulricht γιά contralto.
Θυμίζει τήν εισαγωγή τού μπάσου στην 9η τού Beethoven,πρίν το φινάλε..
Από την ´ανυπαρξία´τού τρίτου μέρους εισερχόμαστε στό φώς και στήν ελπίδα,η οποία εκφράζεται πλήρως στό Πέμπτο μεγαλειώδες και μαγευτικό μέρος.
Είναι το μεγαλύτερο μέρος τής Συμφωνίας και θεματικά χωρίζεται σέ δύο ενότητες..
Η πρώτη ,αμιγώς ορχηστρική,αφορά στό ´Εμβατήριο τών Νεκρών´την Ημέρα τής Κρίσεως.
Η μουσική είναι θυελλώδης και προκαλεί βαθύτατη συγκίνηση...
Η είσοδος τής Χορωδίας τής Soprano καί τής Contralto αλλάζει τό κλίμα...
Το κείμενο βασίζεται στήν ´Ανάσταση´τού Klopstock,αλλά ο Mahler προσθέτει πολλές δικές του φράσεις.
Η τελευταία φράση τής Χορωδίας Die i shall,so as to Live οδηγεί στο φινάλε Ορχήστρας,Χορωδίας και Σολίστ,μέσα σέ μιά αισιοδοξη ματιά...
Ο Άνθρωπος ξαναβρίσκει τήν Ελπίδα του....
Rise again you will
my heart,in a trice
Your pulsation
will carry you to God.
Η 2η Συμφωνία τού Mahler αποτελεί έργο υπαρξιακό και μυστικιστικό και αποτελεί δωρεά στην Ανθρωπότητα.
Γιά μένα αυτή η Συμφωνία μέ οδήγησε να αγαπήσω τον Mahler και να διερευνήσω τό έργο του συνολικά...
Εχω ακούσει πολλές εκτελέσεις τού έργου αλλά έχω καταλήξει(πρός το παρόν) σε 4 εκτελέσεις...
Τίς αναφέρω κατά σειράν προτιμήσεως.
1)Otto Klemperer,Philarmonia Orchestra& Chorus,Schwartzkopf,Rossi-Maidan..E.M.I.
Ο φρενήρης τρόπος ,πού χρησιμποιεί τά έγχορδα ο Ηer Otto στην έναρξη τού έργου,δέν έχει αποτυπωθεί ξανά ,έτσι,σέ ηχογράφηση..
Ο Klemperer κατανοεί πλήρως τό έργο καί μέ τον γνωστό ,γρανιτωδώς δομημένο τρόπο διευθύνσεως τής Ορχήστρας ,παράγει μιά εκπληκτική εκτέλεση.
2)Simon Rattle,Συμφωνική τού Μπέρμπιγχαμ,Baker,Auger E.M.I.
O Rattle διευθυνει μιά Ορχήστρα,πού στίς μέρες του διήγε περίοδο δόξης...
Στιβαρή διευθυνση γεμάτη ένταση,φέρνει αυτή την ερμηνεία στά επίπεδα τού Klemperer πλήν τής εισαγωγής...Χορωδία και φωνές σέ υψηλόταταο επίπεδο..
Mακράν η καλύτερη σύγχρονη εκτέλεση μέ εξαιρετικό και ισορροπημένο ήχο.
3)Bruno Walter,New York Philarmonic Orchestra,Forrester,Coundari...
Σε ένα ελκυστικό πακέτο μαζί με την 1η συμφνία από την Sony...
Hχογραφημένη το 1958,δεν πρέπει να λείπει απο κανέναν θαυμαστή τού Mahler(ο Walter γνωρίζει τόσο καλά τον Mahler,σάν μαθητής του)...
Σημαντικότατη ηχογράφηση γιά πολλούς λόγους..
4)Maris Jansons,Συμφωνική τού Oslo.,Lott,Harnari,Chandos...
Εξαιρετική ηχογράφηση μέ κύρια σημεία αναφοράς το τέταρτο καί πέμπτο μέρος...
Είχα την τύχη να δώ τον Jansons σε αυτό τό έργο στο Μέγαρο Μουσικής,με την Συμφωνική τού Oslo,που την απογείωσε...
Μεγάλο έργο απο έναν μεγάλο Συνθετη,πού κάποια στιγμή σημείωνε:'Δέν υπάρχει καμιά Κρίση....Καμιά Τιμωρία....Γνωρίζουμε καί Υπάρχουμε....´
Γιά την 2η Συμφωνία του εργάστηκε 6 χρόνια περίπου.
Παρ´ότι δέν επιθυμούσε το έργο αυτό να έχει προγραμματικό χαρακτήρα ήταν παγκοίνως γνωστό στούς φίλους του ότι είχε κατά νου ένα υπαρξιακό θέμα πού ήθελε να πραγματευτεί.
Σάν άνθρωπος ταλανιζόταν από ´αγωνίες´γιά τον σκοπό και τό νόημα τής ύπαρξης.
Στήν 2η συμφωνία του ξεκινά από τον θάνατο ενός ´Ηρωα´.
Το πρώτο μέρος(Αllegro Maestoso)σέ φόρμα σονάτας ξεκινά μέ μιά φρενήρη εισαγωγή τών εγχόρδων(τσέλλων,κοντραμπάσων κυρίως)πρίν τήν μαζική είσοδο τών πνευστών.
Πρόκειται στην ουσία γιά ένα Πένθιμο Εμβατήριο,πού θρηνεί γιά τήν απώλεια τού ανθρώπου.
Μέρος τολμηρό,πού από τήν αρχή ως τό τέλος του κρατά τον ακροατή καθηλωμένο...Συναρπαστικές εναλλαγές από την θύελλα στήν γαλήνη καταλήγει σέ μιά άφατη ηρεμία υπό την μορφή σιωπής(ο ίδιος θεωρούσε,ότι μεταξύ πρώτου και δεύτερου μέρους θα έπρεπε να υπάρχει μιά παύσις 5 λεπτών).
Το δεύτερο μέρος (ένα από τά πιό απλά ,μουσικά θέματα,τού Mahler)είναι ένα Αndante,γεμάτο νοσταλγία γιά την χαμένη αθωότητα καί τά ανέμελα χρόνια...
Tό τρίτο μέρος υπο την μορφή Scherzo αφορά στήν απογοήτευση τού ´ήρωα´(μιά κραυγή απελπισίας,όπως σημειώνει ο συνθέτης),πού χάνει τήν πίστη του στήν Ζωή,στον εαυτό του και στόν Θεό...
Ο Μahler ευφυώς χρησιμοποιεί μουσικά,ένα από τά τραγούδια τού ´Μαγικού Κόρνου´,που έχει να κάνει μέ τον ´κήρυγμα´τού Αγ.Αντωνίου τής Πάντοβα στά ψάρια,μιά και η εκκλησία του ήταν άδεια από ανθρώπους...
Μέρος επιφανειακά λαμπερό αλλά βαθύτατα ειρωνικό,πού αποδεικνύει περίτρανα τήν μεγάλη ενορχηστρωτική ικανότητα τού Mahler..
Στό τέταρτο μέρος,τον κύριο ρόλο αναλαμβάνει η ανθρώπινη φωνή...
Πάλι από το Knaben Wunderhorn..το μαγευτικό Ulricht γιά contralto.
Θυμίζει τήν εισαγωγή τού μπάσου στην 9η τού Beethoven,πρίν το φινάλε..
Από την ´ανυπαρξία´τού τρίτου μέρους εισερχόμαστε στό φώς και στήν ελπίδα,η οποία εκφράζεται πλήρως στό Πέμπτο μεγαλειώδες και μαγευτικό μέρος.
Είναι το μεγαλύτερο μέρος τής Συμφωνίας και θεματικά χωρίζεται σέ δύο ενότητες..
Η πρώτη ,αμιγώς ορχηστρική,αφορά στό ´Εμβατήριο τών Νεκρών´την Ημέρα τής Κρίσεως.
Η μουσική είναι θυελλώδης και προκαλεί βαθύτατη συγκίνηση...
Η είσοδος τής Χορωδίας τής Soprano καί τής Contralto αλλάζει τό κλίμα...
Το κείμενο βασίζεται στήν ´Ανάσταση´τού Klopstock,αλλά ο Mahler προσθέτει πολλές δικές του φράσεις.
Η τελευταία φράση τής Χορωδίας Die i shall,so as to Live οδηγεί στο φινάλε Ορχήστρας,Χορωδίας και Σολίστ,μέσα σέ μιά αισιοδοξη ματιά...
Ο Άνθρωπος ξαναβρίσκει τήν Ελπίδα του....
Rise again you will
my heart,in a trice
Your pulsation
will carry you to God.
Η 2η Συμφωνία τού Mahler αποτελεί έργο υπαρξιακό και μυστικιστικό και αποτελεί δωρεά στην Ανθρωπότητα.
Γιά μένα αυτή η Συμφωνία μέ οδήγησε να αγαπήσω τον Mahler και να διερευνήσω τό έργο του συνολικά...
Εχω ακούσει πολλές εκτελέσεις τού έργου αλλά έχω καταλήξει(πρός το παρόν) σε 4 εκτελέσεις...
Τίς αναφέρω κατά σειράν προτιμήσεως.
1)Otto Klemperer,Philarmonia Orchestra& Chorus,Schwartzkopf,Rossi-Maidan..E.M.I.
Ο φρενήρης τρόπος ,πού χρησιμποιεί τά έγχορδα ο Ηer Otto στην έναρξη τού έργου,δέν έχει αποτυπωθεί ξανά ,έτσι,σέ ηχογράφηση..
Ο Klemperer κατανοεί πλήρως τό έργο καί μέ τον γνωστό ,γρανιτωδώς δομημένο τρόπο διευθύνσεως τής Ορχήστρας ,παράγει μιά εκπληκτική εκτέλεση.
2)Simon Rattle,Συμφωνική τού Μπέρμπιγχαμ,Baker,Auger E.M.I.
O Rattle διευθυνει μιά Ορχήστρα,πού στίς μέρες του διήγε περίοδο δόξης...
Στιβαρή διευθυνση γεμάτη ένταση,φέρνει αυτή την ερμηνεία στά επίπεδα τού Klemperer πλήν τής εισαγωγής...Χορωδία και φωνές σέ υψηλόταταο επίπεδο..
Mακράν η καλύτερη σύγχρονη εκτέλεση μέ εξαιρετικό και ισορροπημένο ήχο.
3)Bruno Walter,New York Philarmonic Orchestra,Forrester,Coundari...
Σε ένα ελκυστικό πακέτο μαζί με την 1η συμφνία από την Sony...
Hχογραφημένη το 1958,δεν πρέπει να λείπει απο κανέναν θαυμαστή τού Mahler(ο Walter γνωρίζει τόσο καλά τον Mahler,σάν μαθητής του)...
Σημαντικότατη ηχογράφηση γιά πολλούς λόγους..
4)Maris Jansons,Συμφωνική τού Oslo.,Lott,Harnari,Chandos...
Εξαιρετική ηχογράφηση μέ κύρια σημεία αναφοράς το τέταρτο καί πέμπτο μέρος...
Είχα την τύχη να δώ τον Jansons σε αυτό τό έργο στο Μέγαρο Μουσικής,με την Συμφωνική τού Oslo,που την απογείωσε...
Μεγάλο έργο απο έναν μεγάλο Συνθετη,πού κάποια στιγμή σημείωνε:'Δέν υπάρχει καμιά Κρίση....Καμιά Τιμωρία....Γνωρίζουμε καί Υπάρχουμε....´
Last edited: