RIAA Preamplifier

kzeprf

New member
9 March 2007
61
ΑΤΤΙΚΗ
Πριν καιρό επισκεύασα το "καλό" μου πικάπ Thorens TD2001, και έψαχνα για phonostage φθηνό, γιατί πιστεύω ότι δεν είναι λογικό για 10 κυβικά εκατοστά κατασκευής κάποιος πρέπει να πάρει δάνειο.
Αποφάσισα να φτιάξω το δικό μου Hi-End. Πολύ πιστεύουν ότι ο προενισχυτής RIAA πρέπει να είναι λιτός (λίγα εξαρτήματα), εν μέρη συμφωνώ (low distortion, πρέπει να ασχοληθούμε με αυτό).
Το κακό όμως με τον RIAA preamp είναι ότι δεν ενισχύει απλώς την τάση εισόδου αλλά φιλτράρει το σήμα ώστε να μιμηθεί τις συνθήκες, τα φίλτρα RIAA εγγραφής του δίσκου. Αυτό σημαίνει ότι όταν γράφτηκε ο δίσκος
μια reverse RIAA καμπύλη χρησιμοποιήθηκε. Αυτή η καμπύλη προφανώς υλοποιήθηκε με ηλεκτρονικά φίλτρα(παθητικά η ενεργά) για να πάρουμε τα τρία σπασίματα στην καμπύλη απόκρισης (~ 50, 500, 2120 Hz).
Αν υποθέσουμε ότι το RIAA φίλτρο που χρησιμοποιήθηκε κατά την εγγραφή του δίσκου, ήταν αρκετά καλό
ώστε να πλησιάζει τη θεωρητική καμπύλη, τότε και εμείς θα πρέπει να έχουμε αντίστοιχο ώστε να κάνουμε την αναπαραγωγή.
Θα πρέπει λοιπόν να είμαστε κάθε φορά κοντά στη RIAA καμπύλη. Για τα πειράματα μου χρησιμοποίησα Burr Brown τελεστικούς
για τους εξής λόγους.
- Έχουν χαμηλό θόρυβο (jfet based).
- Ακούγονται "αναλυτικά" λόγου του ότι τα στάδια εξόδου τους είναι ελαφρώς biased σε κλάση Α
(για αυτό και ζεσταίνονται πιο πολύ).
- Έτσι έχουμε κάτι που πλησιάζει το διακριτό κύκλωμα σε απόδοση, και δίνη μεγάλη ευελιξία στη σχεδίαση (τελεστικός).

Στο σχεδιαστικό κομμάτι τώρα. Πρέπει να φτιάξουμε φίλτρο και ενισχυτή. Δοκίμασα, το κλασσικό κύκλωμα με ένα τελεστικό (παθητικά φίλτρα).
Αυτό έδωσε καμπύλη η οποία είχε τις εξής αποκλίσεις από τη θεωρητική:
- 50 Hz : ~ -2.1 db
- 500 Hz : ~ 2.3 db
- 2120 Hz : ~ -2.5 db

Στη συνέχεια δοκίμασα με δύο τελεστικούς και τα αποτελέσματα, ήταν λίγο καλύτερα. Τελικά πήγα σε 4 τελεστικούς ανά κανάλι (όλα τα φίλτρα ενεργά).
Τα αποτελέσματα ήταν πολύ καλά. Σχεδόν εφαπτόταν στη θεωρητική:
- 50 Hz : ~ -0.3 db
- 500 Hz : ~ 0.7 db
- 2120 Hz : ~ -1.2 db

Αφού έφτιαξα το φίλτρο πρόσθεσα gain γύρω στα 55 db (MC). Θα μπορούσα να σταματήσω εδώ, αλλά πρόσθεσα τα εξής:
- class A output έξοδο με single ended mosfet (τεράστια διαφορά, ο ήχος είναι ποιο ζωντανός + μπορείς να οδηγείς ακουστικά συνετότατα)
- Servo κύκλωμα για τον περιορισμό της DC τάσης εξόδου το τελεστικού που δίνει το μεγαλύτερο μέρος του gain
( θα μπορούσα να βάλω πυκνωτή, αλλά ..).


Κατέληξα με ένα κύκλωμα από 7 τελεστικούς ανά κανάλι (σύνολο 14) συν 2 mosfet.
Ηχητικά πιστεύω ότι το βινύλιο ακούγεται όπως του αξίζει. Βέβαια δεν το έχω συγκρίνει με τα Hi-End που κυκλοφορούν,
αλλά νομίζω ότι τέτοιες υλοποιήσεις δεν γίνονται.
Τέλος θα ήθελα να πω ότι παραδέχομαι ότι οι πολύ τελεστικοί να δίνουν ένα βαθμό distortion παραπάνω, αλλά χρησιμοποιώντας
Burr Brown και καλή τροφοδοσία:
- εξωτερική μέσα σε αλουμίνιο,
- αρκετά micro farad
- σταθεροποιημένη lm317/337
Το καταπολεμάς σε πολύ μεγάλο βαθμό.

Παραθέτω
-τη Καμπύλη απόκρισης σε simulation.
-Η κατασκευή μου. Σε διάτρητη (κουράστηκα αρκετά)
Σε πλακέτα τα αποτελέσματα θα είναι καλύτερα.
-Το κύκλωμα (απλουστευμένο, κάποια στιγμή θα καθήσω να σχεδιάσω το πραγματικό).

P.S.
Ακούγεται πολύ καλά.
Θα ήθελα και τα δικά σας σχόλια.
 

Attachments

  • freq.jpg
    freq.jpg
    57 KB · Views: 183
  • P1.jpg
    P1.jpg
    145.3 KB · Views: 299
  • sch.jpg
    sch.jpg
    101.7 KB · Views: 337
  • P2.jpg
    P2.jpg
    106.3 KB · Views: 279

gfle

AVClub Enthusiast
17 June 2006
1,282
Αθήνα
Ενδιαφερουσα προσεγγιση!
Δεν νομιζω οτι την εχω ξανασυνατησει.

Προσωπικα προτιμω την εξης λυση
http://www.hagtech.com/bugle.html
http://www.hagtech.com/equalization.html
την οποια και χρησιμοποιουσα για αρκετα χρονια
μετα ισως αυτη http://www.kabusa.com/riaa.htm
και στην συνεχεια την υβριδικη http://www.euronet.nl/~mgw/background/riaa/uk_riaa_background_5.html

Καλη συνεχεια!!
 

kzeprf

New member
9 March 2007
61
ΑΤΤΙΚΗ
Θα δοκιμάσω να κάνω PCB και θα επισυνάψω τα αρχεία ώστε να είναι πιο εύκολο για κάποιον να το δοκιμάσει. Πάντως ακούγεται πραγματικά καλά. Δεν σε αφήνει να φανταζεσαι πως θα ακουγόταν ο δίσκος αλλά το ακούς σε όλες τις συχνότητες. Τουλάχιστον στα αυτιά μου.
 

cosworth

New member
8 January 2009
1
Παιδιά επιδή το θέμα του προενισχυτή για πικαπ με ενδιαφέρει πολύ θα ήθελασ την βοήθεια σας κατασκευασά πριν καιρο το παρακάτω κυκλωμα για να συνδέσω το πικαπ μου σε line είσοδο του ενισχυτή http://users.otenet.gr/~athsam/phono_1.htm το θέμα είναι πως απο θέμα ισοσταθμισής το παραπάνω κύκλωμα μου ακούγεται πολύ ωραίο αλλα δεν έχω καθόλου εντασή ήχου δηλαδή στο max του ενισχυτή ακούγεται κανονικά. Η κεφαλή μου είναι Stanton 500 MM 4,5mV kai 47k kai 220pf. Θα μπορούσατε να μου δώσετε ένα κύκλωμα που να είναι αρκετά πιο δυνατό από το παραπάνω για να το φτιάξω?
 

modright

AVClub Enthusiast
31 May 2008
1,104
ΑΘΗΝΑ
Πριν καιρό επισκεύασα το "καλό" μου πικάπ Thorens TD2001, και έψαχνα για phonostage φθηνό, γιατί πιστεύω ότι δεν είναι λογικό για 10 κυβικά εκατοστά κατασκευής κάποιος πρέπει να πάρει δάνειο.
Αποφάσισα να φτιάξω το δικό μου Hi-End. Πολύ πιστεύουν ότι ο προενισχυτής RIAA πρέπει να είναι λιτός (λίγα εξαρτήματα), εν μέρη συμφωνώ (low distortion, πρέπει να ασχοληθούμε με αυτό).
Το κακό όμως με τον RIAA preamp είναι ότι δεν ενισχύει απλώς την τάση εισόδου αλλά φιλτράρει το σήμα ώστε να μιμηθεί τις συνθήκες, τα φίλτρα RIAA εγγραφής του δίσκου. Αυτό σημαίνει ότι όταν γράφτηκε ο δίσκος
μια reverse RIAA καμπύλη χρησιμοποιήθηκε. Αυτή η καμπύλη προφανώς υλοποιήθηκε με ηλεκτρονικά φίλτρα(παθητικά η ενεργά) για να πάρουμε τα τρία σπασίματα στην καμπύλη απόκρισης (~ 50, 500, 2120 Hz).
Αν υποθέσουμε ότι το RIAA φίλτρο που χρησιμοποιήθηκε κατά την εγγραφή του δίσκου, ήταν αρκετά καλό
ώστε να πλησιάζει τη θεωρητική καμπύλη, τότε και εμείς θα πρέπει να έχουμε αντίστοιχο ώστε να κάνουμε την αναπαραγωγή.
Θα πρέπει λοιπόν να είμαστε κάθε φορά κοντά στη RIAA καμπύλη. Για τα πειράματα μου χρησιμοποίησα Burr Brown τελεστικούς
για τους εξής λόγους.
- Έχουν χαμηλό θόρυβο (jfet based).
- Ακούγονται "αναλυτικά" λόγου του ότι τα στάδια εξόδου τους είναι ελαφρώς biased σε κλάση Α
(για αυτό και ζεσταίνονται πιο πολύ).
- Έτσι έχουμε κάτι που πλησιάζει το διακριτό κύκλωμα σε απόδοση, και δίνη μεγάλη ευελιξία στη σχεδίαση (τελεστικός).

Στο σχεδιαστικό κομμάτι τώρα. Πρέπει να φτιάξουμε φίλτρο και ενισχυτή. Δοκίμασα, το κλασσικό κύκλωμα με ένα τελεστικό (παθητικά φίλτρα).
Αυτό έδωσε καμπύλη η οποία είχε τις εξής αποκλίσεις από τη θεωρητική:
- 50 Hz : ~ -2.1 db
- 500 Hz : ~ 2.3 db
- 2120 Hz : ~ -2.5 db

Στη συνέχεια δοκίμασα με δύο τελεστικούς και τα αποτελέσματα, ήταν λίγο καλύτερα. Τελικά πήγα σε 4 τελεστικούς ανά κανάλι (όλα τα φίλτρα ενεργά).
Τα αποτελέσματα ήταν πολύ καλά. Σχεδόν εφαπτόταν στη θεωρητική:
- 50 Hz : ~ -0.3 db
- 500 Hz : ~ 0.7 db
- 2120 Hz : ~ -1.2 db

Αφού έφτιαξα το φίλτρο πρόσθεσα gain γύρω στα 55 db (MC). Θα μπορούσα να σταματήσω εδώ, αλλά πρόσθεσα τα εξής:
- class A output έξοδο με single ended mosfet (τεράστια διαφορά, ο ήχος είναι ποιο ζωντανός + μπορείς να οδηγείς ακουστικά συνετότατα)
- Servo κύκλωμα για τον περιορισμό της DC τάσης εξόδου το τελεστικού που δίνει το μεγαλύτερο μέρος του gain
( θα μπορούσα να βάλω πυκνωτή, αλλά ..).


Κατέληξα με ένα κύκλωμα από 7 τελεστικούς ανά κανάλι (σύνολο 14) συν 2 mosfet.
Ηχητικά πιστεύω ότι το βινύλιο ακούγεται όπως του αξίζει. Βέβαια δεν το έχω συγκρίνει με τα Hi-End που κυκλοφορούν,
αλλά νομίζω ότι τέτοιες υλοποιήσεις δεν γίνονται.
Τέλος θα ήθελα να πω ότι παραδέχομαι ότι οι πολύ τελεστικοί να δίνουν ένα βαθμό distortion παραπάνω, αλλά χρησιμοποιώντας
Burr Brown και καλή τροφοδοσία:
- εξωτερική μέσα σε αλουμίνιο,
- αρκετά micro farad
- σταθεροποιημένη lm317/337
Το καταπολεμάς σε πολύ μεγάλο βαθμό.

Παραθέτω
-τη Καμπύλη απόκρισης σε simulation.
-Η κατασκευή μου. Σε διάτρητη (κουράστηκα αρκετά)
Σε πλακέτα τα αποτελέσματα θα είναι καλύτερα.
-Το κύκλωμα (απλουστευμένο, κάποια στιγμή θα καθήσω να σχεδιάσω το πραγματικό).

P.S.
Ακούγεται πολύ καλά.
Θα ήθελα και τα δικά σας σχόλια.

Εξαιρετικο φαινεται :music-smiley-005:

Το προχωρησες καθολου ?
Μπορουμε να το ακουσουμε ?