RICHARD STRAUSS-SALOME

17 June 2006
62,715
Χολαργός
Moνόπρακτο μουσικό δράμα βασισμένο στο αντίστοιχο έργο τού Oscar Wilde(libretto στα Γερμανικά απο τον Hedwig Lachmann).
Πρωτοπαρουσιάστηκε στην Δρέσδη ,στίς 9/12/1905.Μέρος τού κοινού ενθουσιάστηκε ,αλλά οι Αρχές προειδοποιούσαν ότι τό έργο είναι´ύποπτο διαφθοράς´.
Υπόθεση
Ο Βασιλιάς Ηρώδης Αντύπας τής Ιουδαίας ζεί ´παράνομα´με την Ηρωδιάδα σύζυγο τού αδελφού του,τον θάνατο τού οποίου,αυτός προκάλεσε.
Ο Ηρώδης έχει αρχίσει να βαριέται την Ηρωδιάδα και ποθεί την κόρης της ,απο πρώτο γάμο,Σαλώμη.(ετών 17)
Ο Ιωάννης ο Βαπτιστής ,προφήτης τής Νέας Θρησκείας,με πολυπληθείς οπαδούς αλλά και εχθρούς ανάμεσα στούς Εβραίους, καταριέται την Ηρωδιάδα την ´Κόρη τής Βαβυλώνας´,όπως την αποκαλεί.
Ο Ηρώδης έχει συλλάβει τον Ιωάννη και τον κρατεί ,πολύ καλά φυλλασσόμενο σε μιά στέρνα.Αφ´ενός τον φοβάται,λόγω τής επιρροής πού έχει στον κόσμο,αλλά ταυτόχρονα επειδή δεν επιθυμεί,για πολιτικούς λόγους,να πάθει κάτι είτε απο Εβραίους που διάκεινται αρνητικά σε αυτόν είτε απο την Ηρωδιάδα,έχει διατάξει να τον προσέχουν ιδιαίτερα.
Ο Ηρώδης γιορτάζει τα γενέθλιά του,όταν ακούγεται η βαθειά φωνή του Ιωάννη που προφητεύει την έλευση ενός νέου ´Βασιλείου τού Θεού´.
Ο αρχηγός τής φρουράς Narraboth,ερωτευμένος με την Σαλώμη ,βλέπει την μικρή,να βγαίνει στον κήπο και προσπαθεί να τής τραβήξει την προσοχή.
Αυτή όμως γοητεύεται απο την φωνή τού Ιωάννη και ζητά να τον γνωρίσει.Πείθει εύκολα τον Narraboth και συναντά τον Ιωάννη ο οποίος μέσα στον αυστηρό ασκητισμό του την αποκρούει.Οσο ο Ιωάννης την αρνείται τόσο αυτή επιμένει και αρχίζει να τον ποθεί και να τον ερωτεύεται.Κάποια στιγμή τού ζητά να τον φιλήσει στο στόμα.
Ο Ιωάννης αρνείται με αποστροφή αυτό που τού ζητά η Σαλώμη.Ο Narraboth βλέποντας την Σαλώμη να ερωτοτροπεί με τον Ιωάννη αυτοκτονεί απελπισμένος.
Ο Ιωάννης καταριέται την κόρη τής ´αμαρτωλής Ηρωδιάδας´ και τότε αυτή τυφλώνεται απο οργή ανάμεικτη με πάθος.
Τότε ο Ηρώδης ,η Ηρωδιάδα και η συνοδεία τους βγαίνουν στην αυλή.Ο Βασιλιάς γλυστρά στο αίμα τού νεκρού Narraboth και αρχίζει νάχει παραισθήσεις ακούγοντας φτερούγες πουλιών να ´χτυπούν ´στον αέρα.
Εκείνη την ώρα φτάνουν 5 Ιουδαίοι που ζητούν απο τον Ηρώδη να τούς παραδώσει τον Ιωάννη.Αυτός τούς το αρνείται.
Εν συνεχεία ο Ιωάννης προφητεύει τον ερχομό τού ´Σωτήρα´και την σύντομη τιμωρία τής Ηρωδιάδος η οποία ζητά απο τον Ηρώδη να τον κάνει να σωπάσει.
Ο Ηρώδης για να σταματήσει την διαμάχη ζητά απο την Σαλώμη να πιεί μαζί του και να τού χορέψει.Η Σαλώμη αρνείται,αλλά ο Ηρώδης τυφλωμένος απο τον πόθο τής υπόσχεται ότι εάν χορέψει γι´αυτόν θα κάνει οτιδήποτε τού ζητήσει.
Η Σαλώμη τοτε χορεύει τον περίφημο ´χορό τών επτά πέπλων´,οπου αφαιρεί ένα-ένα τα 7 πέπλα που φορά μέχρι που τελικά κείται ολόγυμνη στα πόδια του.
Ο Ηρώδης ενθουσιασμένος τήν ρωτά ποιά είναι η επιθυμία της.Αυτή τού ζητά το κεφάλι τού Ιωαννη σε έναν ασημένιο δίσκο.
Ο Ηρώδης τρομάζει ,αρνείται και τής προσφέρει μιά σειρά απο πανάκριβα τιμαλφή,αλλά η Σαλώμη επιμένει.Ο Βασιλιάς ενδίδει τελικά και δίνει στην Ηρωδιάδα το ´δαχτυλίδι τού θανάτου´να το παραδώσει στον δήμιο.
Μετά απο ένα μουσικό διάλειμμα,ο δήμιος προσφέρει στην Σαλώμη το κεφάλι τού Βαπτιστή στον ασημένιο δίσκο.
Ακολουθεί μιά απο τίς μεγαλύτερες και πιό ερωτικές μουσικές σκηνές στην ιστορία ,όπου η Σαλώμη μονολογεί με ανάμεικτα συναισθήματα πόθου ,οργής,λύπης και αισθηματος ιδιοκτησίας,σε μιά συγχυτική κατάσταση,πιστεύοντας οτι το μυστήριο τού θανάτου θα είχε λυθεί εάν ο Ιωάννης απλά τής ´έριχνε ένα βλέμμα´.
Τελικά φιλά τα χείλη τής κομμένης κεφαλής.O Ηρώδης σοκαρισμένος διατάζει την άμεση εκτέλεσή της.................
'Well,you have seen your God,Iokanaan,but me,me.......you have never seen.
If you had seen me,you would have loved me.
I thirst for your beauty.
I hunger for your body.
Neither wine nor fruit can appease my desire.
What shall i do Jokanaan?
Νeither rivers nor lakes can quench my passion
Ah.!Why did you not look at me Jokanaan?
If you had looked at me,you would have loved me.
I know that you would have loved me,and the mystery of love is greater than the mystery of death.'
Mουσικά η Οπερα αυτή είναι ένα μετά-Βαγκνερικό αριστούργημα,με ρίζες στον Τριστάνο και Ιζόλδη.
Γεμάτη αντιθέσεις με μιά εκπληκτική ενορχήστρωση,με τον Strauss να εμβαθυνει στούς χαρακτήρες πολυ περισσότερο απο τον ´υστερικό ´Wilde,η Salome είναι μιά απο τίς σπουδαιότερες όπερες τού 20ού αιώνα.H μουσική τού Strauss στιγμές,μπορεί να χαρακτηριστεί έως και ´οργασμική´
Θα έλεγα μάλιστα ότι καταρρίπτει και τον μύθο τής ´στρυφνής και δύσκολης Γερμανόφωνης Οπερας´.
Το θέμα ιδιαίτερα προκλητικό επιδέχεται πολλαπλές ερμηνείες.Η νεαρή Σαλώμη ,προερχόμενη απο ένα διαλυμένο και επιβαρυμένο οικογενειακό περιβάλλον ερωτεύευεται το ´διαφορετικό´που τήν αρνείται.Συνυπάρχουν όλα τα συναισθηματα τής απόρριψης απο το ´αγαπημένο αντικείμενο´,όπως μίσος οργή,πόθος ,απελπισίa ,εκδίκηση,ψευδής αίσθηση οριστικής κατοχής τού ´αγαπημένου αντικειμένου´μέσω τού θανάτου,κ.ο.κ.

Εκτελέσεις.
1)Vienna Philarmonic Orchestra,Solti,Birgit Nilson,Eberhar Waechter,Gerhard Stolze,Grace Hoffman.
Κλασσική εκτέλεση τού 1961,απο την Decca,με την μεγάλη Nilson σε φόρμα και τον Solti ´στα νερά του´.Συναρπαστική.
2)Κarajan,VPO,Hildegard Behrens,Bohme,Baltsa,Van Dam(EMI).Eξίσου συναρπαστική.
3)Schonwandt,Danish radio symphony orchestra,Inga Nielsen,Hale,Goldberg,Siljia(Chandos).Πολυ καλή σύγχρονη εκτέλεση.
4)Giuseppe Sinopoli,Orchestra of the Deutsch Oper,Berlin(D.G.,1991)
Cheryl Studer-Salome,Leonie Rysanek-Herodias,Bryn Terfel-Jokanaan,Horst Hiestermann-Herod.
Σπουδαία ηχογράφηση.
Η Studer είναι η ιδανική Σαλώμη ακόμα και σε σχέση με την Nilsson.Σε μεγάλη φόρμα έχει την ιδανική φωνή για να υποδυθεί την νεαρή Σαλώμη.Εκπληκτικές ψηλές νότες με μιά πεντακάθαρη φρεσκάδα αναδεικνύουν μιά κακομαθημένη,ερωτευμένη ,πεισματάρα ειρωνική,θυμωμένη και εν τέλει ημι-παράφρονα Σαλώμη.
Στην τελική μεγάλη ερωτική σκηνή(11λεπτος μουσικός μονόλογος)τραγουδά μοναδικά,pianissimo,τίς υψηλές νότες.Η καλύτερη Σαλώμη έως σήμερα.
Ο βαρύτονος Bryn Terfel,μοναδικά πειστικός Ιωάννης,ο τενόρος Histermann,υποδύεται θαυμάσια τον νευρωτικό Ηρώδη όπως και η Rysanek την Ηρωδιάδα.
Ο κατά την γνώμη μου ,αδίκως,σχετικά υποτιμημένος Sinopoli, διευθύνει εκπληκτικά την Ορχήστρα και ´στήνει´μιά συναρπαστική παράσταση.
Ο ήχος είναι πλούσιος και ´ζεστός´.Συστήνεται ανεπιφύλακτα σαν πρώτη επιλογή.
Η Salome αποτελεί μιά ευκαιρία ,ακόμα και για τον μη φανατικό οπαδό τής όπερας να εντρυφήσει στο είδος,ξεκινώντας μάλιστα απο μή-Ιταλικό ρεπερτόριο.
Καλή Ακρόαση.
Υ.Γ

Υπάρχει σε DVD πάλι με Sinopoli,αλλά με την Malfitano στον ρόλο τής Σαλώμης απο παράσταση τού 1990.
 
Σπύρο υπερθεματίζω σε όλα! Η Σαλώμη είναι αριστούργημα σταθμός στην ιστορία της όπερας :worshippy: και μια πολύ τολμηρή επιλογή του Στράους που προκάλεσε στην εποχή της πολύ μεγάλο σοκ και κύμα αντιδράσεων.

Το DVD από την Γερμανική Όπερα του Βερολίνου με το Σινόπολι το προέβαλλε το κανάλι της Βουλής την Κυριακή, 1η Απρίλη. Πρόλαβα τον μονόλογο της Σαλώμης με το κομμένο κεφάλι του Ιωάννη και ήταν συγκλονιστικός!

Σε ότι αφορά στις μαγνητοσκοπημένες παραστάσεις θα ήταν παράλειψη και άδικο να μην αναφερθούμε σ' αυτήν την παραγωγή του 1974:
B00004R6DV.02._SCLZZZZZZZ_V46899795_SS500_.jpg

με την ανεπανάληπτη ερμηνεία της ομογενούς από τον Καναδά Τερέζα Στράτας και τη σίγουρη διεύθυνση του Καρλ Μπεμ, μαθητή του Ρίχαρντ Στράους. Θεωρείται αναφοράς, αλλά δε νομίζω πως έχει κυκλοφορήσει σε DVD. Την είχε προβάλλει η Κρατική Τηλεόραση στα μέσα περίπου της δεκαετίας του '80.
 

LEO09

Senior Member
28 January 2007
639
Athens
Εκπληκτικη παρουσιαση!
Δεν ασχολουμαι με την κλασσικη,αλλα με τον τροπο που
παρουσιαζεις το εν λογω cd, θα ηθελα να το εχω αυτην
την στιγμη μεσα στο player & να το ακουω.
Ευγε αγαπητε!
 

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,051
Αιγάλεω
Πλήρης παρουσίαση απο το Σπύρο και με αρκετές εναλλακτικές εκτελέσεις ,όπως πάντα -bye-
Προσωπικά δεν είμαι -ακόμη -"μέσα" για όπερα, αλλά ... :D
 

BENZINA

Senior Member
11 June 2007
480
Thessaloniki
Οντας ενας απο τους τυχερους που παρακολουθησαν τη χθεσινη τελευταια παρασταση της "Σαλωμης" στο Μεγ.Μουσικης,θελω να σταθω σε τρια σημεια-περα απο το καθαρα μουσικο κομματι για το οποιο δε θεωρω οτι ειμαι ειδικος και δε θελω να αναλυσω(αν μου επιτρεπεται απλα αναφερω οτι μου φανηκε καπως "αδυναμη" η ερμηνεια της πρωταγωνιστριας σε αντιθεση με την καταλυτικη παρουσια του Ιωαννη και τον αξιοπρεπεστατη Ηρωδη).
1.νομιζω καπως αστοχη η επιλογη του χωρου του ψυχιατρειου,αφαιρεσε ολη τη δυναμικη και τον βιβλικο εγκολπισμο της ιστοριας ενω η εικονα των γιατρων με τις ποδιες σε καποιες στιγμες ταιριαζε μαλλον σε κωμωδια.
2.Απαραδεκτη η εικονα των αδειων πρωτων σειρων,οπου φανταζομαι ηταν θεσεις για επισημους και προσκλησεις.σε αντιθεση...
3.Εμεινα εκπληκτος απο την κοσμοσυρροη στο μεγαρο για μια παρασταση που ειχε ηδη παιχτει αλλες 3 φορες και κυριως με τετοια κακοκαιρια.Ηταν σχεδον συγκινητικο να βλεπεις τοσο κοσμο με ομπρελλες να τρεχει μεσα στη βροχη να προλλαβει την παρασταση.Αποδειξη ποσο διψασμενο ειναι το κοινο της Θεσσαλονικης και πιθανοτατα ολης της Β.Ελλαδος για τετοια καλλιτεχνικα γεγονοτα(και οχι μονο για μπουζουκοκαταστασεις και οριενταλ,οπως εχει στιγματιστει η πολη μας).Ελπιζω κατι οντως να αλλαζει.
Επομενες ανταποκρισεις τον επομενο μηνα απο τις συναυλιες της συμφωνικης του Μοναχου
 

McZab

Supreme Member
3 July 2006
4,843
Belleville
Κι ας μην είσαι ειδικός, πες καμμιά κουβεντούλα για τη μουσική και το γενικό αποτέλεσμα. Από ειδικούς πήξαμε, ας γράψει και κανένας κοινός, θνητός ακροατής...:ears:
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Aγαπητέ Benzina ευχαριστούμε γιά τήν αναλυτική ανταπόκριση-κριτική τής παραστάσεως πού είδες..
Και ασφαλώς πολύ ευχάριστη η διαπίστωση τής προσελεύσεως τόσου κόσμου γιά ένα τέτοιο γεγονός στήν Συμπρωτεύουσα...Μάλλον ο κόσμος τής Θεσσαλονίκης (και χωρίς επισήμους ευτυχώς)διψά για καλη μουσική σε σχέση με το αθηναϊκό κοινό..
Τό μουσικό φόρουμ όπως θάχεις διαπιστώσει αποτελείται από ερασιτέχνες ακροατές και κάθε επιπρόσθετη γνώμη δέν είναι απλώς καλοδεχούμενη αλλά και απολύτως αναγκαία...
Η Δημοκρατικότητα τού μουσικού φόρουμ είναι τέτοια πού δεχόμαστε και γνώμες ακόμα και μέσω αντιπροσώπου...
Το τελευταίο ως μιά γενική παρατήρηση φυσικά και όχι πρός εσένα πού μάς περιέγραψες τόσο αναλυτικά το μουσικό γεγονός..
 

Maverick

Senior Member
18 June 2006
484
Λυπάμαι που δεν πρόλαβα να σχολιάσω το ποστ του Βενζινά πριν ακολουθήσουν οι απαντήσεις των υπολοίπων. Ο φίλος πήγε στην 4η και τελευταία παράσταση της Σαλώμης που πράγματι είχε περίπου 1200 άτομα με αποτέλεσμα να σχηματίσει λανθασμένες εντυπώσεις. Η 3η είχε πληρότητα γύρω στο 70% και οι 2 πρώτες γύρω στο 50%, δηλ. το μισό ήταν άδειο. Μέχρι να λειτουργήσει το "word of mouth marketing" το παιχνίδι έχει χαθεί, οι παραστάσεις έχουν τελειώσει και το μαγαζί έχει μπεί άγρια μέσα. Τα ίδια γίνονται εδώ και καιρό σε όλες τις εκδηλώσεις συμφωνικής μουσικής και όπερας στο ΜΜΘ. Δυστυχώς η Θεσσαλονίκη έχει αποδείξει εδώ και χρόνια ότι δεν έχει ούτε 1000 άτομα που να μπορούν να στηρίξουν τέτοιου είδους εκδηλώσεις σε μόνιμη βάση. Το γεγονός το έχει καταγγείλει και η διοίκηση του Οργανισμού που προσπαθεί με πενιχρά μέσα να προσφέρει υψηλής ποιότητας εκδηλώσεις σε ένα χώρο με προδιαγραφές αλλά ο κόσμος προτιμάει το ποδόσφαιρο, τις ταβέρνες, τα σκυλάδικα και τις γιορτές του βλαχοδήμαρχου.

Για μια κριτική παρουσίαση της συγκεκριμένης παράστασης δείτε εδώ:
http://www.enet.gr/online/online_text/c=113,dt=17.10.2007,id=15147088
 
18 June 2006
15,906
Αθήνα-Κέντρο
Απάντηση: Re: RICHARD STRAUSS-SALOME

Δυστυχώς Maverick, έχεις απόλυτο δίκιο.

Μ' εκνευρίζει αφάνταστα αυτή η πόλη τον τελευταίο καιρό...

Ε, τί κάθεσαι ?

Μάζεψτα και κατέβα σε εμας εδώ..:ears:




Υ.Γ. Εδώ να δείς "ποιότητα" και "κουλτούρα" (και στατιστικά να το πάρεις πιο πολλές πίστες έχει η Αθήνα !:smash:)
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Από το λίνκ που παρέθεσε ο maverick .

"...Οι τραγουδιστές φορούσαν μοδάτα ρούχα εποχής. Κατά τα άλλα, όλα συνέβησαν ακριβώς όπως υπαγορεύει ο συνθέτης, δίχως την παραμικρή δραματουργική προσαρμογή ή επέμβαση που θα αξιοποιούσε και συνεπώς θα δικαίωνε τη χρονοτοπική μεταφορά. Ως αποτέλεσμα, η σκηνική δράση φάνηκε παράλογη ενώ έμειναν ξεκρέμαστες οι δεσπόζουσες βιβλικές αναφορές. Το παράλογο ενίσχυσαν μέχρι γελοιότητας ο δίκην σφαχτού, εκτός σκηνής αποκεφαλισμός του Ιωάννη με μαχαίρι και η όμοια(!) εκτέλεση της Σαλώμης στο τέλος. Αντιθέτως, η απόδοση του Χορού των επτά πέπλων ως χορογραφία σκιάς, επιτυχές εύρημα που παρέπεμπε σε παραισθησιακό παραλήρημα του Ηρώδη, παρέμεινε μετέωρη και υπονομεύτηκε από την παροδική εμφάνιση/σφήνα της ίδιας της Σαλώμης... Σε ευρεία θεώρηση, ανακόλουθοι ήσαν οι φωτισμοί ..."

Αμα διαβάζεις τέτοια , κατ' αρχήν λές ευτυχώς που δεν πήγαμε και μετά έχεις επιφυλάξεις για την επόμενη παράσταση . Αρα δεν μας φταίνε μόνον τα μπουζούκια και οι πίστες ...
 

BENZINA

Senior Member
11 June 2007
480
Thessaloniki
Κατ'αρχην να ξεκαθαρισω πως δεν θελω να κανω αναλυτικη κριτικη του μουσικου μερους,οχι επειδη δεν εχω αποψη αλλα επειδη νομιζω οτι εχει περισσοτερο ενδιαφερον να παραθεσω επιγραμματικα καποια στοιχεια που μου εκαναν εντυπωση(εξαλλου την οπερα ,εκτος της τελικης σκηνης,δεν την ειχα ξανακουσει-και ναι μετα που την ξανακουσα στο σπιτι παρατηρησα ποσο αδυναμη ηταν η ερμηνεια της Σαλωμης-Μ.Ξυνη).Το σκηνικο με το Ψυχιατρειο εξ'αρχης με ξενισε(πιθανοτατα αυτο ομως εχει σχεση με τις δικες μου αναφορες οσον αφορα το συγκεκριμενο χωρο και τις δικες μου προσδοκιες για πιο προφανεις συμβολισμους και αντιστοιχιες που να δικαιολογουσαν την σκηνοθετικη διασκευη).
Για τη πληροτητα του χωρου,δε νομιζω οτι ειμαι υποχρεωμενος να γνωριζω απο πριν τι επιτυχια ειχε στις προηγουμενες παραστασεις και ουτε με νοιαζει.Εγω αυτο που ειδα ειναι μια μεγαλη μαζα να ερχεται μεσα στην καταιγιδα για να δει οπερα!Κι αυτο στα ματια ενος βερου Σαλονικιου,που εχει μαθει απο μικρος οτι ψυχαγωγια = διασκεδαση=μπουζουκια+ρεμπεταδικα, ειναι πολυ σημαντικη διαπιστωση.Γιατι δειχνει οτι υπαρχει πολυς κοσμος που προτιμα να δει μια παρασταση οπερας στο μεγαρο ακομα και με αυτες τις αδυναμιες που αναφερουν οι "ειδικοι" και μή,παρα να σκοτωσει για μια ακομη φορα την αισθητικη ,την υγεια και εν τελει και την ψυχικη του διαθεση στους περισσοτερους αν οχι ολους απο αυτους τους "ναους διασκεδασης".Και για να μην παρεξηγηθω,δεν κατακρινω οσους τους αρεσει να πηγαινουν μπουζουκια,απλως με ενοχλει η υποταγη της πλειοψηφιας σε εναν μονοτονο και αδιαλλακτο τροπο διασκεδασης(α,βεβαια ειναι και το σινεμα,που απο τα μουλτιπλεξ και μετα μας εχουν γεμισει με τα μπλοκμπαστερ)
Tη μιζερια της πολης την δημιουργουμε ολοι μας,αυτο πρεπει να το καταλαβουμε.Οι επιλογες κατευθυνουν την αγορα,αν και συνηθως με την ευκολη χειραγωγηση του κοινου το αντιθετο συμβαινει.Γι αυτο και ειπα οτι δε με νοιαζει ποσοι πηγανε στις πρωτες παραστασεις.Καλυτερα να παω καπου οπου θα με σεβαστουν ως θεατη,ακροατη ή απλο πελατη κιας ειμαι μονος,παρα να ψαχνω αλλοθι που δεν πηγα σε κακες κριτικες(που στο κατω-κατω ειναι παντα υποκειμενικες)
Τελος για τους αρχοντες της πολης,απο ολα τα κομματα,εχουν δειξει σε γενικες γραμμες ποσο πολυ νοιαζονται για την πολιτιστικη μας αναπτυξη.Τα οργια που εγιναν την χρονια της Πολιτιστικης Πρωτευουσας ειναι νωπα ακομα.Απλα ελπιζω να μην εχει χαθει εντελως η ευκαιρια για την πολη μας...
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Συμφωνώ και πάλι με τον Benzina..
Ακόμα και εάν μιά παράσταση σάν τήν Σαλώμη ανεβάστηκε ´νεωτεριστικά´καί όχι ιδιαίτερα ´επιτυχώς´είναι χίλιες φορές προτιμητέα από διάφορες αρπαχτές συγκροτημάτων πού εδώ και χρόνια δέν έχουν τίποτα πιά να πούν...
Καί είναι σημαντικό πού υπήρξε ικανοποιητική προσέλευση...
Υ.Γ
Στίς μπουζουκλερί η μόνη ´νεωτεριστική διαφορά´ είναι τό είδος τών ανθέων στά πανέρια τών λουλουδούδων..