Ρύθμιση έντασης ηχείων

homodigital

New member
8 October 2009
10
Καλημέρα απο ένα καινούριο στο χώρο με πολλές ερωτήσεις και απορίες.

Ξεκινάω καταρχήν ρωτώντας για το ποια είναι ο ιδανική ένταση σε db σε μια σύνθεση 7.1. με όλα τα ηχεία στα 100w με 92db και 8 ohm και με subwoofer στα 170w και 4ohm. Θέλω να ρυθμίσω όλα αυτα απο τον ενισχυτή της DENON 1910.

Επίσης θέλω να ρωτήσω το εξής. Τα ηχεία μου εχουν υποδοχές twitter και woofer. Τι σημαίνει αυτό? Και ποια είναι η σωστή σύνδεση;

Το subwoofer γιατί έχει υποδοχές να δεχτεί και ηχεία επάνω του? Το σωστό δεν είναι απο τον ενισχυτή;

Αυτά για την ώρα και ελπίζω να υποφέρετε και τις επόμενες μου ερωτήσεις :FSGSFGS4:

Ευχαριστώ πολύ
 

argi

Banned
17 July 2006
7,032
salmonela
Καλημέρα απο ένα καινούριο στο χώρο με πολλές ερωτήσεις και απορίες.

Ξεκινάω καταρχήν ρωτώντας για το ποια είναι ο ιδανική ένταση σε db σε μια σύνθεση 7.1. με όλα τα ηχεία στα 100w με 92db και 8 ohm και με subwoofer στα 170w και 4ohm. Θέλω να ρυθμίσω όλα αυτα απο τον ενισχυτή της DENON 1910.
τι ηχεια εχεις?
αποσταση απο την θεση ακροασης


Επίσης θέλω να ρωτήσω το εξής. Τα ηχεία μου εχουν υποδοχές twitter και woofer. Τι σημαίνει αυτό? Και ποια είναι η σωστή σύνδεση;
διπλοκαλωδιοωση , αλλα ο 1910 δεν εχει

Το subwoofer γιατί έχει υποδοχές να δεχτεί και ηχεία επάνω του? Το σωστό δεν είναι απο τον ενισχυτή;
για να περασεις ηχεια μεσα απο αυτο, αλλα δεν σε ενδιαφερει απο την στιγμη που ο 1910 εχει Pre out

Αυτά για την ώρα και ελπίζω να υποφέρετε και τις επόμενες μου ερωτήσεις :FSGSFGS4:

Ευχαριστώ πολύ
-bye-
 

homodigital

New member
8 October 2009
10
Τα ηχεία είναι crystal audiovideo σειρά system 4.
Oι αποστάσεις τώρα: στα εμπρός περίπου 4 μέτρα απο την θεση ακρόασης, αριστερά και δεξιά περίπου ενάμιση και στα πίσω το ίδιο.
 

argi

Banned
17 July 2006
7,032
salmonela
Οκ και μια ακομα ερωτηση , ποσο καιρο εχεις το συστημα και πως συνηθιζεις να ακους? δυνατα ? μετρια ? Και σου απαντω .
 

homodigital

New member
8 October 2009
10
Τα ηχεία τα έχω 3 χρόνια και τον ενισχυτή 1 βδομάδα. Γενικά τις ταινίες τις ακούω δυνατά και μουσική μέτρια. Παρόλα αυτά η χρηση λειτουργίας των, θα' ναι κυρίως για ταινίες.
 

argi

Banned
17 July 2006
7,032
salmonela
Υπαρχουν λοιπον καποιες προδιαγραφες κατα THX -dolby για καποια επιπεδα σταθμων, αλλα υπαρχει και το ποσο δυνατα θελεις εσυ να ακους.Αν δουλευεις ντεσιμπελομετρο καλο θα ειναι να ρυθμισεις τα ηχεια σου στην σταθμη που ακους, και οχι στο 70+5 που δουλευουν πολλοι.Ο λογος ειναι οτι οι εξαρσεις αλλαζουν αναλογα με την ενταση.Αλλη ρυθμιση θα δεις οτι θελουν στα 70+5 και αλλη στα 80 db.Καλο θα ειναι να εισαι σε ενα πλαισιο που δεν θα ζοριζεις ηχεια - ενισχυτη-τα αυτια σου.Αν παιζεις δυνατα και σε κουρασει , κατι που συμβαινει συνηθως μετα απο καποιους μηνες ακροασεων παιζεις με χαμηλοτερη ενταση απο την αρχικη σου ρυθμιση, με αποτελεσμα να εχεις λαθος db ανα ηχειο.Προσοχη και στην ρυθμιση του σαμπ.Καλως ηρθες.
 

homodigital

New member
8 October 2009
10
Φαντάζομαι οτι το Audyssey Auto Setup πρόγραμμα που υπάρχει στον ενισχυτή κάνει αυτή τη δουλειά απο μόνο του;
Να το εμπιστευθώ?
 

argi

Banned
17 July 2006
7,032
salmonela
Σωστος ο μακης , το αν σου αρεσουν καποια απο τα ηχεια να δηλωνουν παρων περισοτερο ή λιγοτερο ειναι καθαρα προσωπικο.Τις αποστασεις το οντισι τις βγαζει συνηθως <σωστες>.
 

argi

Banned
17 July 2006
7,032
salmonela
Ρειξε μια ματια και σε αυτο το κειμενακι , βοηθα αρκετα.
art by opening the menu of the preamplifier/processor or A/V receiver and find the audio menu. This is where the speaker/and or audio functions should be located. Choose the speaker size option and select large or small for the left and right speakers. This choice is based on the size and frequency range of a system’s speakers. If you own full-range or near full-range speakers, choose “large.” If the center and rear channels are smaller, choose “small” for those channels.

2. Next, determine the speakers’ distances from the main seating position. Installers call this the “money seat,” and it’s where the primary user often sits. Input these distances into the receiver or pre/pro. This enables the receiver or pre/pro to calculate the arrival times of sound to the money seat, in order to produce a synchronized soundfield.

3. The next step is to set the system’s crossover frequency. This determines how the system will divide the sound spectrum from low-end bass, to midrange to high frequency or treble. THX’s specification is 80Hz, which means that all frequencies 80Hz and lower will be sent to the LFE (low-frequency effects) channel, which is reproduced by the system’s subwoofer.

4. If possible, use the test tones that are incorporated in the receiver or preamplifier/processor when finishing the sound output leveling process. “For the average user, we do not recommend using an external calibration disc for calibrating audio channels, especially the LFE channel,” Mansfield warns.

“There are a lot of variables in the decoding of a test disc, which could lead to incorrect calibration. For instance, when decoding the LFE test signal from an external disc, the A/V receiver may level-match, and this action is hidden from the user. This risks setting the LFE incorrectly. In addition, today’s technology-rich A/V receivers and DVD/BD players feature numerous modes, filters and EQ settings that may be turned on during the calibration, also throwing off the correct calibration settings.”

A measurement device will be needed, and the most common product used is a sound pressure level (SPL) meter. A lot of custom installers use more advanced devices like real-time analyzers (RTAs) and fast fourier transform (FFT) analyzers for precise measurements.

These products are available through a number of channels like Radio Shack and Guitar Center. There’s an iPod Touch/iPhone app from Studio Six Digital. And Windows Media Center has a built-in app for audio calibration.

The pros use more advanced products from companies like Sencore.

THX guidelines call for each channel’s (or speaker’s) output level to be set at 75dB. Mansfield says this figure is derived from its commercial theater specifications. “The THX Reference Level is 85dB [the same as studio Reference Level]. The 75dB volume level is used for the pink noise generated from THX Certified receivers and pre/pros. [We found the] pink noise at 85dB proved to be too loud for the average consumer. So the pink noise generator is padded down -10 dB, and the receiver accounts for this during calibration. This is why THX recommends the user calibrate with the internal test tone generator.”

After a system’s front, center and surround channels are established, set the output level of the subwoofer.

Adjusting a subwoofer is tricky, due to the science behind sound reproduction and the size of low-frequency soundwaves and how the human ear hears low frequencies.

The simplest way to calibrate a subwoofer is to do it by ear. This may not be the most scientific method, but it avoids the problems that could result from using a device that can’t provide correct measurements. “Many low-cost SPL meters are not as accurate for measuring low frequencies,” notes Mansfield.

“If you are using a more sophisticated SPL meter, make sure you take each LFE measurement for at least 20 seconds, and be sure to take measurements at each seating position, then set the output for the average measurement.”

5. Once the calibration is complete, it’s a good idea to write the settings down and to go through the process again to be sure everything is correct.

Some receivers and pre/pros also offer advanced equalization functions that require some familiarity with acoustics, sound frequencies and sound measurement equipment. These additional functions can deliver an added level of performance to provide smooth and responsive audio that goes beyond the performance of the basic calibration process.