SANTANA , AMIGOS 1976 Was it a sellout ?

Nikos F

Supreme Member
19 June 2006
6,177
Αλιμος
amigos1976.jpg



κατά την ταπεινή μου άποψη όχι , απλά διαφορετικό , αποτελεί μια ριζική
και σχεδόν απρόσμενη αλλαγή ρότας από την σπουδαία δημιουργική και όχι τόσο εμπορική του περίοδο 72-74.
Υποθέτω ότι το AMIGOS ήταν έτσι σχεδιασμένο από την αρχή για στόχευση μεγαλύτερων πωλήσεων από αυτές
των τελευταίων 2-3 lps αλλά και για να λειτουργήσει ως μέσο επαναπροσέγγισης του κυρίως πυρήνα των φανς
του group (LATIN ROCK LOVERS).
H κίνηση απέδωσε ,το άλμπουμ έγινε top 10 και χρυσό ,όμως για τη επίτευξη αυτών των στόχων
ο CARLOS έπρεπε να ''εγκαταλείψει'' όλες αυτές τις αργές, συνειδητοποιημένες ,πνευματικές μουσικές -κιθαριστικές αναζητήσεις
του πρόσφατου παρελθόντος και να επικεντρωθεί σε πιο στανταρισμένες χορευτικές φόρμουλες και συναισθηματικές μπαλάντες.
Δεν ξέρω αν σε αυτή την αλλαγή κατεύθυνσης έπαιξε ρόλο και σε πιο βαθμό η ριζική αλλαγή του line -up , μόνο ο
μπασίστας Dan Brown υπήρχε από το αρχικό σχήμα του 1969.
Οταν πρωτάκουσα το δίσκο στις αρχές των 80's με ψιλοαπογοήτευσε κυρίως διότι μου είχε φανεί ως μια ημιτελής επιστροφή
στα ''βασικά'' του στύλ που κυριαρχούσε στα SANTANA (69) και ABRAXAS (70),ύστερα από αρκετές και προσεκτικές ακροάσεις έγινε φανερό ότι
το AMIGOS διεκδικεί με πειστικό τρόπο τις δικές του αρετές και ακόμη περισσότερο ότι υπερτερεί σε συγκεκριμένους τομείς των ''original''
προκατόχων του. Ηδη ο CARLOS είχε στους ώμους του αρκετή συσσωρευμένη εμπειρία η οποία διακρίνεται από το πιο συγκρατημένο - τιθασευμένο παίξιμο
και τον σταδιακό τρόπο με τον οποίο βάζει τον ακροατή στο ''παιχνίδι'', αντί να τον βομβαρδίσει με καταρράκτες και αστραπές κιθαριστικης
δεξιότητος.
Συνθετικά ο Carlos περνάει σε δεύτερο ρόλο, κάτι σαν τον καπετάνιο που αφήνει στο πλήρωμα να κουλαντράρει το σκάφος και αυτός απλά επιβλέπει ,
τα μέλη ο ΒROWN και ο κιμπορτίστας TOM COSTER ''ευθύνονται'' για την πλειοψηφία των
tracks ,αυτή η συνθετική του ''υποχώρηση'' δεν βγαίνει σε κακό μιας και το φόρτε του ήταν σχεδόν πάντα τα ''spiritual - meditation'' πολύπλοκα έργα
και εδώ δεν υπάρχει τίποτα τέτοιο...

Το opening track DANCE SISTER DANCE και μακράν κορυφαίο του δίσκου (θα τον αγόραζα μόνο γι' αυτό) αποτελεί έξοχο παράδειγμα του νέου στυλ του γκρουπ
αν σας συγκινήσει τότε το AMIGOS σας κάνει. Εδώ έχουμε ένα dance number επαρκέστατο συνθετικά και ξεχειλίζον από ενέργεια , το παίξιμο του
CARLOS είναι εμπνευσμένο και αναζωογονητικό υποστηρίζοντας με άριστο τρόπο την πολύ catchy μελωδία. Εμένα προσωπικά μου αρέσει η ιδέα της
παράτασης της διάρκειας του κομματιού (μην ξεχνάμε το 76 βγήκαν και τα πρώτα maxi singles)μιάς και σε κάποιο σημείο μετεξελίσσεται σε ένα ιδιαιτέρως όμορφο και
συναρπαστικό jam (απλά προσέξτε το synth background !) το
το οποίο ανεβάζει το έργο σε άλλο επίπεδο πέραν της απλουστευμένης ''κουνήστε τους γοφούς σας'' μουσικής ιδεολογίας,χωρίς υπερβολή μέσα στα 10 καλύτερα latin dance
tracks από καταβολής του είδους.

Τα υπόλοιπα κομμάτια κινούνται στο ίδιο πνέυμα με την μόνη σημαντική διαφοροποίηση ότι κάποια εξ αυτ´ων (TELL ME ARE YOU TIRED , LET IT SHINE)
κατέχουν αξιοσημείωτες funky αρετές , εδώ όμοως χρειάζεται προσοχή διότι τα όρια του funk με αυτά της salsa είναι ιδιαιτέρως δυσδιάκριτα ας όψεται η ικανότητα
- ταλέντο του Santana να τα ενσωματώνει σε ένα ομοιογενές σύνολο.

Οι ακροατές δοκιμάζουν και άλλες ευχάριστες εκπλήξεις σαν το διασκεδαστικό - μουρμουριστό synthesizer riff που ακομπανιάρει την χορωδία στο let it shine
ή την ωμή ένταση του LET ME , η μόνη ένσταση μου θα ήταν η εισαγωγή της κατα τ´αλλα επιτυχημένης (Carlos Classic) ατμοσφαιρικής μπαλάντας
EUROPE , το γενικότερο κιθαριστικό μοτίβο θυμίζει κάτι από σαπουνόπερα ή μουσική επένδυση για δελτιο καιρού , τελος πάντων ίσως ΚΑΙ γιαυτό έγινε
top ten record.

Aν μη τι άλλο το AMIGOS μας παρουσιάζει ένα CARLOS να εισέρχεται επιτυχώς στην LATIN - DANCE κατηγορία με ένα καλά δομημένο , καλά ισορροπημένο ,
έμπειρα και συγκρατημένα παιγμένο , όχι ground breaking ή ιδιαιτέρως εντυπωσιακό άλμπουμ, είναι σαν να μας λέει ότι ''είπε ότι ήταν να πεί με τα προηγούμενα
του έργα τώρα όμως ''ερχεται για να μείνει'' με αυτήν την επιτυχημένη στην πράξη φόρμουλα , take it or leave it...

***1/2 , 4 , B
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,518
Μιά και ο Νίκος πρόλαβε και μου πήρε τη μπουκιά από το στόμα (δεν έχω κανένα μα κανένα πρόβλημα) ας συμπληρώσω ορισμένα πράγματα, γιατί εν πολλοίς έγραψε αυτά που θα έγραφα.

Με την ανώμαλη προσγείωση του Ίκαρου (τριλογία Welcome, Borboletta, Lotus, που προαναγγέλθηκε από το Caravanserai και υποστηρίχτηκε από τα Love Devotion & Surrender και Illuminations) ο Carlos κατάλαβε τι σήμαινε εμπορική αποτυχία.
Το κακό ξεκίνησε από το Caravanserai όπου ο κόσμος έτρεξε να πάρει αυτό που δεν πήρε στο ΙΙΙ. Αν και το Caravanserai ήταν το απώγειο, ο κόσμος ενθουσιάστηκε εν μέρει.
Μετά έφαγε μιά κατραπακιά στο ντουέτο με Maha...
Ύστερα με το λευκό, άσπιλο και αμόλυντο Welcome, μετά με το εξωτικό Borboletta.

Όλα αυτά είχαν τόση σχέση με αυτό που ήξερε ο κόσμος ως Santana όση και το Rboubob....

Και μετά ένας δίσκος τριπλός ζωντανός και εισαγωγής με όλα τα προηγούμενα (γιά όσους δεν τα εμπέδωσαν) και καπάκι ένας προσωπικός με μιά σύζυγο τζαζίστα που έπαιζε άρπα......
Δηλαδή πάρ' το αυγό....


Η καριερίστικη αυτοκτονία που προείδε ο Clive Davis δεν ήταν και τόσο ατυχής πρόβλεψη....
Ετσι λοιπόν.... back to basics.

Ο δίσκος έπρεπε να έχει ΤΡΑ-ΓΟΥ-ΔΙΑ....
Kαι να ΧΟ-ΡΕΥ-Ε-ΤΑΙ.....

Έξω όλοι οι ταγαρο-γκελεμπίες κλπ, και κρατάμε ένα βασικό σχήμα.
Μένει μόνο ο Coster, ο Shrieve και ο Rollie ήδη την είχαν κάνει γιατί δεν άντεχαν τον τριπαρισμένο Carlos, και οι παραγωγάντζες (Rubinson) φέραν ό,τι βρήκαν στο ράφι γιά να στήσουν ένα γκρουπ, αρπαχτής και επιστροφής.
Πήραν και τον Carlos , τον στήσαν σε μιά γωνιά, που λέει και το άσμα, και του είπαν: ΠΑΙΖΕ.....

Τα καλά κράτησαν ουσιαστικά στο Dance sister dance η αλλιώς baila mi hermana (να μην ξεχνάμε τους ισπάνικς) ή αλλιώς κούνα το κορμί σου αδερφούλα (μπας και έρθει κανένα φράγκο....)

Το θέμα, το ίδιο το πιό νευρικό από το Oye como va, αλλά εξαιρετικά δεμένο και σφιχτό. Ο Greg Walker, ο τραγουδιστής που ήρθε επίσης να σώσει την κατάσταση, εξαιρετικός, ψυχωμένος soul, κρατάει όλο το βάρος και ο Carlos έχει τον καλύτερο ίσως ήχο που είχε ποτέ....(περίοδος Welcome, Borboletta, Amigos ακριβώς πριν πάει στη Yamaha). Όπως προαναφέρθηκε, το ίδιο το κομμάτι, αν και χορευτικό και εμπορικό αξίζει όσο δυό και τρεις δίσκοι μαζι.

Από τα ρέστα τώρα....
Το δεύτερο κομμάτι (Take me with you), πολύ καλό επίσης, κρατάει τη σύνδεση με τα προηγούμενα - λέγε με jazz, λίγο ευρηματικό, λίγο εξερεύνηση, αλλά μέχρι εκεί.
To τρίτο μας λέει ξεκάθαρα ότι δεν κάναμε λάθος, χτυπήσαμε την πόρτα ενός disco club. Όμως με βαρειά υπογραφή....Και πάλι ο Walker είναι άξιος στο ρόλο του.
Η ξενερωσιά είναι το Gitano.... Είπαμε...,άγνωστο ποιός είπε στον Carlos ότι υπάρχουν και ακουστικές κιθάρες..... Συμπαθητικό ως μελωδία, αλλά η ακουστική το κατέστρεψε. Όπως και ο ισπανικός στίχος σε αντίθεση με το dance sister dance...
Στο Tell me are you tired, κοπιάρουν ολόκληρα θέματα από τους headhunters του Herbie Hancock στην εισαγωγή και μετά και πάλι disco....
Τώρα γιά το Europa....
Ό,τι και να πει κανείς είναι λίγο γιά αυτό το καρακιτς κομμάτι που φαντάζει ακόμα περισσότερο ως τέτοιο λόγω του τερατώδους airplay που δέχτηκε στα 30 χρόνια που ακολούθησαν....
Αρχικά σαν προσπάθεια Ι αντιγραφής του Samba pa ti (αργότερα ήρθαν και άλλες: Revelations, Moonflower με μεγαλύτερη ή μικρότερη επιτυχία), έδωσε τη χαριστική βολή σε όσους αμφισβήτησαν τον ρόλο του Carlos ως πατριάρχη του feedback και του μελιστάλαχτου ήχου και ήταν αυτό που του γέμισε ξανά την τσέπη. Πάντως άσχετα με το εύκολο της μελωδίας του, θα έλεγα ότι ενορχηστρωτικά δεν ακολούθησε τις εύκολες φόρμες και τελικά είναι πιό μεστό και σοβαρό από το Samba pa ti που αντέγραψε, οπότε το θεωρώ σήμερα και διαχρονικά πιό original....

Τώρα γιά το let it shine που κλείνει το δίσκο, όπως άρχισε - χορευτικά, μιλάμε γιά μιά χορευτική γκιραπιά που θα μπορούσε να βάλει γιαλιά σε πολλά ονόματα εποχής, ιδίως με το νωχελικό αργό μπητ στο hihat της εισαγωγής και το μπάσο σύνθ με τις κόγκες.....

Κι όμως τότε ήταν η απόλυτη απογοήτευση, οδύνη και ντροπή.
Ήταν ο πρώτος δίσκος του Carlos που μίσησα. Ακουγα μόνο δυό κομμάτια.
Σήμερα βάζω μιά βαθμολογία σαν του Νίκου.
Σήμερα είναι alltime classic.
 
Last edited:

Nikos F

Supreme Member
19 June 2006
6,177
Αλιμος
Ο Greg Walker, ο τραγουδιστής που ήρθε επίσης να σώσει την κατάσταση, εξαιρετικός, ψυχωμένος soul, κρατάει όλο το βάρος και ο Carlos έχει τον καλύτερο ίσως ήχο που είχε ποτέ....(περίοδος Welcome, Borboletta, Amigos ακριβώς πριν πάει στη Yamaha). Όπως προαναφέρθηκε, το ίδιο το κομμάτι, αν και χορευτικό και εμπορικό αξίζει όσο δυό και τρεις δίσκοι μαζι.

Πράγματι έχει δίκιο ο chief λάθος μου που δεν τόνισα την εξαίρετη
φωνητική παρουσία του Walker, για μένα (όπως και για πολλούς ακόμα)
σίγουρα ο καλύτερος βοκαλίστας που είχε η μπάντα , με δεύτερο μαντεύετε
ποιόν έτσι ?
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,518
Re: Απάντηση: SANTANA , AMIGOS 1976 Was it a sellout ?

ώστε στο Amigos είναι το Europa ? Ευτυχώς δεν το έχω .

Βρε άσε μας από 'κει...:violent-smiley-030:

Όταν παρακολουθείς έναν μουσικό οφείλεις να ακολουθείς και να ερευνάς....

Σε πρώτη ευκαιρία θα το ακούσουμε τουγκέδερ από το χάρτινο να σου εξηγήσω μερικά τινά....


Πάντως όσον αφορά στους τραγουδιστές πρέπει να ομολογήσω ότι η περίοδος της τριλογίας ήταν ατυχέστατη όσο αφορά στην επιλογή τους καθώς όλοι ήταν ξενέρωτοι, γλυκανάλατοι και άνευ ειδικού βάρους.
Ορισμένοι πχ είχαν περγαμηνές, πχ Leon Thomas αλλά δεν ταιριάζανε γιά να δέσει το γλυκό.. Να μην αναφέρω πχ τις τραγικές στιγμές Leon Patillo και Alex Ligertwood:Banane0: Αλλά αυτά θα τα πούμε αναλυτικά στην τριλογία...


Επίσης να μην ξεχνάμε την εικαστική υποβάθμιση που γνωρίσαμε στο δίσκο αυτό με την φριχτή κιτς ρέπλικα των αριστουργηματικών εξωφύλλων που είχαμε συνηθίσει στα Ι, Abraxas, ΙΙΙ όπου είχαμε συνθέσεις κορυφαίων εμπνευσμένων γραφιστών και τις πολύ καλές φωτογραφίες Caravanserai, Live with Buddy Miles - ακόμα και το λιτό Welcome με μιά απλή χρυσή γραμματοσειρά σε λευκό φόντο ή το απλό μοτίβο του Borboletta ήταν αιώνες μπροστά στο κακόγουστο εξώφυλλο του Amigos....
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
κακόγουστο το εξώφυλλο , ακουστικές κιθάρες ο Κάρλος , αντιγραφές -κόπιες από Hanckock γιατί να το ακούσουμε και να μου εξηγείς ταυτόχρονα ;
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,518
Re: Απάντηση: SANTANA , AMIGOS 1976 Was it a sellout ?

κακόγουστο το εξώφυλλο , ακουστικές κιθάρες ο Κάρλος , αντιγραφές -κόπιες από Hanckock γιατί να το ακούσουμε και να μου εξηγείς ταυτόχρονα ;

γιατί όλα αυτά δεν ήταν αρκετά γιά να μειώσουν την αξία του....
-bye-
 

Nikos F

Supreme Member
19 June 2006
6,177
Αλιμος
Παράξενο το πόσοι λίγοι ενδιαφέρονται γι αυτήν την περίοδο του
group όλο οι ίδιοι και οι ίδιοι... εμείς οι δυό δηλαδή...:grandpa: :grandpa:
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,518
Re: Απάντηση: SANTANA , AMIGOS 1976 Was it a sellout ?

Παράξενο το πόσοι λίγοι ενδιαφέρονται γι αυτήν την περίοδο του
group όλο οι ίδιοι και οι ίδιοι... εμείς οι δυό δηλαδή...:grandpa: :grandpa:

ναι ρε συ...:AFADF0:
Μήπως πρέπει να διαγράψουμε το thread και να σου ρίξω ένα τηλέφωνο?:ROFLMAO:
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Παράξενο το πόσοι λίγοι ενδιαφέρονται γι αυτήν την περίοδο του
group όλο οι ίδιοι και οι ίδιοι... εμείς οι δυό δηλαδή...:grandpa: :grandpa:

εχω να πάρω δίσκο των Santana από το 1978 περίπου ( εξαιρούνται οι επανεκδόσεις σε βαρύ βύνιλιο των Ι , ΙΙ, και ΙΙΙ και σε cd του caravanserai πρόσφατα ) . Αρα πρέπει να το επαναδιατυπώσω : Εχω να ασχοληθώ με καινούργια δουλειά τους από το 1978 . Τώρα θα το κάνω ; :ROFLMAO:
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,518
μετά το 78 βγάλανε αρκετά ενδιαφέροντα πράγματα....

πχ το brothers (γιά μένα), το milagro, το blues for Salvador, το live at filmore 68 βγήκε επίσης πρόσφατα, φυσικά το supernatural....
Και αυτά δεν τα λέω εγώ...
Τα είπε κι ο Αργύρης....
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,518
Τα είχα σκοπό Νίκο, αλλά be my guest...
Και τα δυό αγαπημένα (κι ας είναι περιφρονημένα από άλλους).

Τα πιάνεις και εγώ ασχολούμαι με την τριπλέτα...
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Ο ΑΓΔ προχθές μου έφερε στο σπίτι μεταξύ άλλων και το Amigos . Η πρωτη ακρόαση , και μοναδική μέχρι στιγμής που του εκανα , δείχνει έναν συμπαθητικό δίσκο , που ίσως να μην αγόραζα , αλλά δεν με χάλασε και που τον άκουσα . Οπωσδήποτε τα τρία πρωτα τραγούδια - η το πάλαι ποτέ α´ βινυλιακή πλευρά - είναι σαφώς καλύτερη , κυρίως διότι στην τελευταία τα συνθις πάιζουν πολύ πιό κιτσάτα θέματα , σχεδόν παιδικά και γιατί η β´ πλευρά περιέχει το Gitano που δεν ακούγεται σχεδόν.

Πάντως είναι καλύτερο από το τραγικό Μarathon πχ . ( **1/2 με προοπτική να γίνει ***)
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,518
συγνώμη στο marathon βάζεις 2 1/2 ?

Τόσο βάζω και εγώ....

Αρα κοντά είμαστε...
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Λοιπόν το Amigos έχει κάτι απροσδιόριστο που σε κάνει να θες να επιστρέψεις σ' αυτό και να το ξανακούσεις . Κι όσο το ακούς , τόσο σου αρέσουν τα περισσότερα κομμάτια του . Μέχρι και το Gitano μου αρέσει και απομένει μόνο το let it shine με τα αντιπαθητικά συνθις να κρατάει ψηλά τη σημαία του χειρότερου τραγουδιού . Ο Χάνκοκ βέβαια έχει και αλλού την τιμητική του εκτός από το Tell me you are tired , αφού και στο Let me υπάρχει η σχεδόν απροκάλυπτη κόπια των Headhunters . Οσο για το Europa , επιτέλους ακούω το συμπαθητικό του μπάσσο ( στα πάρτυ παλιά δεν ακουγόταν , θες λόγω κακών συστημάτων , θες λόγω κακής ελληνικής κόπιας ) . Πάντως *** άνετα .
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,518
Re: Απάντηση: SANTANA , AMIGOS 1976 Was it a sellout ?

Α , να μην το ξεχάσω . Μού αρέσει και το εξώφυλλο. Πολύ .

μπλιάχ.....


Πάντως γιά το μπάσο...
λίγο πολύ λεπτομέρεια, αλλά το πιό ενδιαφέρον σημείο είναι ότι στις πρώτες φράσεις και εκεί όπου τονίζεται χτυπάει πέμπτες και όχι τονικές - οι οποίες θα έκαναν το κομάτι να ακούγεται εξαιρετικά μπανάλ...

είπαμε λεπτομέρεια.:grandpa: