Surrealism and absurdity in rock'n'roll

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
d7731622w31.jpg


Songs of the bailing man / PERE UBU

Σίγουρα ένα από τα πλέον ιδιοσυγκρασιακά σχήματα , οι Pere Ubu χρωστούν την «τρέλλα» και τον σουρρεαλιστικό χαρακτήρα τους , στον David Thomas , ιθύνοντα νού , πολυσχιδή προσωπικότητα και συνάμα γκροτέσκα φιγούρα που σπάνια συναντάται σε άλλα γκρούπ με όλες αυτές τις ιδιότητες . Ο σουρρεαλιστικός garage/punk/new wave ήχος τους είναι αμέσως αναγνωρίσιμος , κυρίως λόγω του τρόπου που τραγουδά ο Thomas και των εξ ίσου σουρρεαλιστικών στίχων του ( «Who would question the worth of a dog / who would query the use of a dog αναρωτιέται στο The use of a dog ενώ στο «The vulgar Boatman bird» όπου υπάρχει σημείωση στο τέλος των στίχων , που έχει ως εξής : «Τhere doesn’t seem to be any such bird. The fact should be overlooked.»[/Ι] ).

Στο Songs of the bailing man , έχει ήδη αποχωρήσει ο μέχρι τότε αρχικός κιθαρίστας τους Tom Herman και ο ντράμερ τους Scott Krauss και τις θέσεις τους έχουν καταλάβει δύο μορφές του underground , ο Mayo Thompson ( Red Krayola ) και ο Αntοn Fier ( Feelies Lounge Lizards και μετέπειτα Golden Palominos ) αντίστοιχα . Αυτές οι αλλαγές έχουν ως αποτέλεσμα το γκρούπ να αποτελείται κατά τα 3/5 του από τα ίδια μέλη με τους Red Crayola ( with Art and Language ) της ίδιας περίπου εποχής ( 1981 ) ( Thompson , Ravenstine και Thomas - αφού ο τελευταίος είχε λάβει μέρος στις ηχογραφήσεις του Soldier Talk του 1979 ) γεγονός εμφανές π.χ στο «The use of a dog» .

Ο Mayo Thompson είναι γνωστός για την ανεκτίμητη συνεισφορά του στην ψυχεδέλεια , όμως η καθοριστική αλλαγή είναι στον ντράμμερ . Ο Fier είναι σαφώς καλύτερος ντράμμερ από τον αποχωρήσαντα Herman , έχει μεγαλύτερη ποικιλία στο παίξιμο του , έχει περισσότερες επιρροές από τζαζ , δεν περιορίζεται στο να συνοδεύει απλώς αλλά προσθέτει συνέχεια λεπτομέρειες και κυρίως δεν βαράει , σαν ξυλοκόπος , με όση δύναμη έχει . Eκτός των άλλων παίζει και marimba , αλλά και πιάνο . Αυτό , συν το γεγονός ότι συνεισφέρει με δύο τουλάχιστον συνθέσεις του – μεταξύ των οποίων και η επτάλεπτη , με jungle tribal χαρακτήρα, «A day such as this» – έχουν ως αποτέλεσμα να χάσει μεν το γκρούπ τον επιθετικό σκληρό ροκ χαρακτήρα του , αλλά να κερδίσει σε σοβαρότητα (αν και παράλογα αστεία) , ποικιλία στην αισθητική του κατεύθυνση , πολυπλοκότητα στις ενορχηστρώσεις , εμφανίζοντας έτσι ένα πιο arty χαρακτήρα , σουρρεαλιστικό όπως πάντα , αλλά μουσικά εξαίρετο , καθώς η πολυρρυθμική υποστήριξη που προσφέρει ο Fier πλουτίζει τον ήχο τους , λειαίνοντας ίσως τις γκαραζοαιχμές προς όφελος ενός πιο μαλακού και μελαγχολικού ήχου που φλερτάρει και με την τζαζ ( στο μισό π.χ. «The long walk home» παίζουν bop κανονικά ) πράγμα που επιτείνει και η χρήση της τρομπέτας . Από την άλλη βέβαια στο Petrified ξεδίνουν σε ένα φρενιτιώδες τέμπο , ενώ στα «Stormy Weather» και «Horns are a dilemma» , τα ηλεκτρονικά του Ravenstine έχουν την τιμητική τους , με το πρώτο ειδικά να κυριαρχείται από την γνωστή παράλογη κακοφωνία τους . Κατά τα λοιπά , το art punk τους είναι εδώ πιο arty και σχεδόν καθόλου punk , οι κακοφωνίες τους το ίδιο υπέροχες , και τα τραγούδια τους παραμένουν αυτοκαταστρεφόμενα όπως πάντα . Ο σαρκασμός και το ντανταϊστικό χιούμορ πάντα σε πρώτη γραμμή ( τα κομμάτια έχουν την ακόλουθη αρίθμηση : 1,2,3,…8,9,0,1 , ενώ το 1 δεν υπάρχει στον δίσκο , αλλά υπάρχουν οι στίχοι του ) .Για μένα ο καλύτερος δίσκος τους , φιλόδοξος , τεχνικά άρτιος , εκτελεστικά εξαιρετικός και με μια παραγωγή και ηχογράφηση άψογη ( βινύλιο , nimbus pressing , στις 45 rpm ) , όπερ σημαίνει πως το Songs of the bailing man με μέτρο σύγκρισης το γενικότερο ηχητικό στίγμα της εποχής είναι αριστουργηματικό .
On a day such as this / insist / on more than the truth H y p e r b o l e ( ****1/2 )
 
17 June 2006
14,350
Mακράν ο πιο ιδιωματικός δίσκος των Pere Ubu.
Πρέπει να ομολογήσω ότι οι αυθεντικοί Pere Ubu δεν μου “γέρασαν” καλά.
Σήμερα επιστρέφω πιο άνετα στην ποπ πλευρά τους, το The Tenement Year (1988) και το Cloudland (1989). Eιδικά στο 2ο που τότε είχε θεωρηθεί το ξεπούλημά τους στις μεγάλες δισκογραφικές εταιρίες: βλέπετε, δέχθηκαν να εγκαταλέιψουν την αναρχική Noise-Pop των πρώτων δίσκων τους και να αφεθούν στα χέρια ενός μεγαλο-παραγωγού, του Stephen Hague, ο οποίος, άκουσον άκουσον, είχε κάνει την παραγωγή σε δίσκους των Pet Shop Boys (!) και των New Order (!!) - ό τι έπρεπε δηλαδή για να αναθεματίσουν οι φανατικοί.
Είναι παράξενο πόσο χαριτωμένα γερνάει το Cloudland, σε σύγκριση με τα άλλα άλμπουμ του γκρούπ. Αλλά εγώ, αν επρόκειτο να κρατήσω ένα δίσκο που να έχει σχέση με το γκρούπ, θα κρατούσα το Monster Walks The Winter Lake του David Thomas με τους Wooden Birds, στην ουσία reunion των Ubu, με τον Maimone και τον Allen Ravenstine στα συνθεσάϊζερς + τσέλο και ακορντεόν που χρωματίζουν τον ήχο τους με αδιανόητες αποχρώσεις.
Ενας πολύ προσωπικός δίσκος.

8667.jpg
 
19 June 2006
8,661
Αυτό το final solution πάντως έχει στοιχιώσει πολλές ακροάσεις μου.
Ωραία παρουσίαση Ντοκ.
Δεν το έχω και πρέπει να το πάρω.

Ευτυχώς που έχω τον Λύμπε κοντά γιατί αλλιώς με έβλεπα προφυλακισμένο για χρέη.