Τα 10+ μεγαπίξελς και εμείς...

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Βλέπω ότι αρκετοί άρχισαν να προσανατολίζονται σε μηχανές των 10+ μεγαπίξελς, κυρίως σε ρεφλέξ, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις και σε κόμπακτ. Ωραία, επιθυμητό αυτό, αλλά να ξέρετε ότι όσο ανεβαίνουμε σε αναλύσεις, η καλή φωτογραφία γίνεται πιο δύσκολη υπόθεση.

Πρώτα από όλα φθάνουμε στα φυσικά όρια των αισθητήρων και των φακών. Ακόμη και στο APSC μέγεθος αισθητήρα που χρησιμοποιούν οι ρεφλέξ τα 10 μεγαπίξελς είναι πολύ κοντά στο όριο των σημερινών τεχνολογικών επιλογών. Π.χ. όλες οι μηχανές με 10 μεγα δίνουν σαφώς χειρότερο αποτέλεσμα από τις μηχανές της ίδιας εταιρείας με 6 ή 8 μεγα. Ειλικρινά τα 1600 Iso με την NIKON D200 είναι σχεδόν πάντα άχρηστα, ενώ με τη CANON 350D ελάχιστες φωτο πετούσα (αλλά πάντα τις περνούσα από πρόγραμμα αφαίρεσης θορύβου (Neat Image). Επομένως για να πάρει κανείς καλές φωτο εκεί που το φως είναι λίγο με τις SONY A100, NIKON D80, D200, CANON 400D θα πρέπει να προσπαθήσει περισσότερο ή να έχει φακό πιο φωτεινό από 2.8 ή 2.8 με σύστημα σταθεροποίησης. Κάτι όχι εύκολο για όσους μπαίνουν τώρα στη φωτογραφία.

Επίσης πρόβλημα προκύπτει και με τους φακούς. Οι φακοί των 35 χλστ. είχαν σχεδιαστεί με τις προδιαγραφές του φιλμ, δηλ. με ένα όριο 120 γρ./χλστ. για τους καθαρά επαγγελματικούς φακούς, άρα για αρχεία ψηφιακά περίπου 4000Χ2800 πίξελς. Ήδη έχουμε φθάσει στα όρια αυτών των αρχείων και φυσικά έχουμε ξεπεράσει το όριο της ανάλυσης των γραμμών/χλστ. Οι νέοι φακοί όπου σχεδιάζονται ειδικά για τους APSC αισθητήρες έχουν πολύ μεγαλύτερη αναλυτική ικανότητα, αλλά φέρνουν στην επιφάνεια προβλήματα που νομίζαμε ότι δεν θα ξαναβλέπαμε (π.χ. βινιέτα (σκοτίνιασμα στα άκρα της φωτο) σε διαφράγματα 7.1 ή και 8.0, όπως θα δείτε με τα αρχεία από τον φακό NIKON AFS 18-200 VR που χρησιμοποίησα σε δυο πρόσφατα ταξίδια μου. Και για να διορθωθούν τα νέα προβλήματα, πρέπει να τραβούμε σε .raw και όχι σε .jpg. Και φυσικά διαλέγουμε τους καλύτερους φακούς που μπορούμε να αγοράσουμε, αλλιώς δεν εκμεταλλευόμαστε τα 10 μεγα. Και οι φακοί των κιτ είναι για πέταμα.

Raw και όχι jpg χρειαζόμαστε και γι άλλο λόγο. Όσο ανεβαίνουν τα πίξελς, τόσο δυσκολεύονται οι επεξεργαστές των μηχανών να δώσουν εξαιρετικό αρχείο έτοιμο για εκτύπωση κατευθείαν από τη μηχανή. Για να μην κάνουν λάθη, έχουν την τάση όλοι οι κατασκευαστές να δίνουν εικόνες πιο soft σε σχέση με τις μηχανές των 6, 8 πίξελς. Άρα η κάθε φωτο θα χρειαστεί περισσότερο κόπο για να γίνει εντελώς sharp στο PS με τις εντολές filters>sharpen>unsharp mask ή filters>sharpen>smart sharpen. Αφού θα γίνουν αυτά τότε ας τραβούμε σε .raw για να ελέγχουμε καλύτερα το αποτέλεσμα.

Και ερχόμαστε στον ΗΥ μας. Πρώτα από όλα πρόγραμμα μετατροπής των .raw αρχείων της μηχανής σε .dng, jpg. Το πιο καλό πρόγραμμα είναι αυτό της Imacon/Hasselblad, ειδικά στη διαχείριση του white balance. Εγώ χρησιμοποιώ τον camera converter της Adobe που λειτουργεί ως twain μέσα από το PS τα ίδιας εταιρείας και είναι πολύ καλό και γρήγορο. Επίσης καλό είναι το Nikon Capture NX (και μόνο το NX, αλλά μόνο για όσους έχουν ΗΥ με διπλοπύρηνο επεξεργαστή και 2.0 GB στη RAM. Και το Bibble καλό είναι. Το Raw Shooters ήταν ακόμη καλύτερο, αλλά πλέον αγοράστηκε από την Adobe και δεν το βρίσκουμε δωρεάν για τις νέες μηχανές, αλλά θέλει 140 δολάρια.

Επίσης θέλουμε πρόγραμμα επεξεργασίας φωτογραφιών Photoshop CS2 ή το αν δουλέψουμε με τα βασικά το Photoshop Elements 3.0 ή 4.0. Τέλος. Όλα τα υπόλοιπα με ζορίζουν ή δεν κάνουν τελικά το ίδιο αποτέλεσμα. Φυσικά το PS έχει μεγάλο Learning curve, αλλά αξίζει.

Χρειαζόμαστε και πρόγραμμα αφαίρεσης θορύβου για τις εικόνες που τραβούμε σε υψηλά iso. Εγώ χρησιμοποιώ μια παλιά έκδοση του Neat Image. Πιο καλό είναι το Noise Ninja. Δεν χρειάζεστε πάντως να πληρώσετε για τις εκδόσεις pro και οι basic καλές είναι.

Και τέλος ένα πρόγραμμα αρχειοθέτησης εικόνων. Ωραία, τραβούμε συνέχεια φωτο, τις αποθηκεύουμε στον ΗΥ μας, κάνουμε και backup, μετά όμως πώς τις βρίσκουμε; Σε 2-3 χρόνια και ειδικά αν έχετε αλλάξει ΗΥ, πολύ δύσκολα θα βρείτε σχετικά πρόσφατες φωτο. Η λύση είναι μια μικρή φωτογραφική βάση δεδομένων. Βέβαια θέλει δουλειά για τη συμπλήρωση όλων των πεδίων και αρκετές ώρες, αλλά θα έχουμε φωτο. Εγώ χρησιμοποιώ το Iview. Το πιο καλό είναι το Fotostation.
 
17 June 2006
24,479
Αθήνα
Πολύ χρήσιμες πληροφορίς Βλάση αν και προσωπικά σπάνια θα κάτσω να διορθώσω μια φωτογραφία στο pc. Πρέπει να έχει πολύ πρόβλημα σε σημείο που να μην φτιάχνετε ικανοποιητικά για να κάτσω να ασχοληθώ.

Οσο για τα Mp αρχίζουν μου φαίνεται και οι ρεφλέξ να μπάινουν στο τρυπάκι που ακολουθούν και οι compact: περισσότερα MP με ίδιο μεγεθος σένσορα. Μπορεί οι γνώστες να το ξέρουν αυτό, αλλά το μεγάλο πόπολο θα πάει ντουγρού για τα περισσότερα mp .
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,948
Θεσσαλονίκη
σε αισθητήρα APS-C των 10 mp ζορίζεται περισσότερο ο φακός σε σχέση με έναν full frame αισθητήρα των 12 ή 16 mp, διότι ο τελευταίος έχει τη διπλάσια επιφάνεια, ακόμη και παρά το γεγονός ότι στον APS-C χρησιμοποιείται το (οξύτερο) κέντρο του φακού.

Η επόμενη αγορά μου σε σώμα (αν και το βλέπω να αργεί λιγάκι) θα είναι σε ff. Μέχρι τότε, αγορά μονο φακών, και μόνο φακών για κανονικό 35mm φορμά. Ευτυχώς ο μόνος EF-S που έχω είναι ο 18-55
 

Φρα.Πε.

Supreme Member
17 June 2006
6,446
Ελευσίνα
Δηλαδή για να καταλάβω οι φακοί που είναι σχεδιασμένοι για ψηφιακές dslr (πχ DX για Nikon) θα είναι πρακτικά άχρηστοι σε μια FF υλοποίηση αργότερα?
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,948
Θεσσαλονίκη
δεν δοκίμασα να δω εάν είναι και ασύμβατοι (δλδ να μην τους δέχεται καν η μοντούρα της μηχανής) αλλά καθώς έχουν μειωμένο κύκλο κάλυψης, φαντάζομαι θα έδιναν μαύρες γωνίες
 
Εγώ πάλι είμαι της άλλης λογικής.
Έχω την 350d και με απασχολούσε το κλασσικό θέμα του τι φακό να πάρω για κύριο.
Σκεφτόμουν τον 17/40 της canon, αλλά είναι πολλά τα λεφτά Άρη!
Μετά σκέφτηκα τον Tamron 17-35 ο οποίος από τα λίγα κλικ στη μηχανή μου μου φάνηκε ότι αξίζει πέρα για πέρα τα λεφτά του!
Τελικά κατέληξα στον tamron 17/50 ο οποίος λένε ότι είναι optimised for APS-C αισθητήρες.
Δε ξέρω κατά πόσο είναι αλήθεια αυτό, αλλά ο φακός είναι εκπληκτικός πραγματικά.
"μπερδεύει" λίγο στην εστίαση, αλλά είναι αρκούντως γρήγορος.
Επίσης, το 2.8 είναι απλά φανταστικό να το έχεις στη διάθεσή σου! Σε συνδυασμό με το απροβλημάτιστο ISO400 της canon που έχω, σπάνια χρειάζεται να βιδώσω το εξωτερικό φλας μου.
Εκτός από όλα αυτά, παίρνει και σχετικά φτηνά φιλτράκια, αφού είναι Φ67 το βίδωμά του.
Αυτός ο Tamron ήρθε για να μείνει. Θα πηγαίνει πακέτο με αυτή τη συγκεκριμένη μηχανή, όπως και ο canon 70-210 με σταθερό f4 (τρομερό χαρακτηριστικό!), μοντέλο 1987 παρακαλώ!
Άσχετα αν θα αλλάξω μηχανή κάποτε.

Αν αλλάξω θα πάω στην αντίστοιχη της 5D που θα υπάρχει τότε, φυσικά με την αφρόκρεμα των φακών της σειράς L όπως έχω πει και αλλού.

Προς το παρών αδυνατώ να κάνω justify το έξτρα κόστος που ζητάνε οι καλοί φακοί της σειράς L.
Όχι ότι δεν έχουν διαφορά από τους θερντ-πάρτυ (όπως ο tamron που έχω).
Απλά δεν έχω τα μάτια και την εμπειρία για να δω αυτή τη διαφορά.
 

Babis K.

Super Moderator
Staff member
17 June 2006
29,401
Αθήνα
Κακαλιός Στέργιος said:
... όπως και ο canon 70-210 με σταθερό f4 (τρομερό χαρακτηριστικό!), μοντέλο 1987 παρακαλώ!

Στέργιο, έχω τον ίδιο φακό αλλά πρίν μερικές μέρες ανακοίνωσε τον καινούριο.:frown: Μακάρι να το ήξερα....
Με IS (σταθεροποιητή) που σου δίνει 4stops παραπάνω.... Τιμή 1250 $
Πολύ τον σκέφτομαι πάντως...

(Ούπςςςςς.... 70-210 ; Νόμιζα οτι μιλάς για τον 70-200.)
 

Attachments

  • 70-210is.jpg
    70-210is.jpg
    18 KB · Views: 8
Last edited:

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,948
Θεσσαλονίκη
Στέργιε, λυπούμαι που θα σε στεναχωρήσω, αλλά ο 17-50 της Tamron δεν είναι απλώς "optimised", είναι αποκλειστικά για APS-C αισθητήρες. Στην 5D δεν θα κάνει.

Είναι λίγο ψιλοαπάτη αυτό με τα "dc" τα "otpimised" κλπ. Υπάρχουν οι "βελτιωμένες" για ψηφιακούς αισθητήρες εκδόσεις των φακών (με επίστρωση για τις αντανακλάσεις που ενδέχεται να δημιουργούνται από την επιφάνεια του ίδιου του αισθητήρα -αν και προσωπικώς δεν έχω δει πρόβλημα με τους μη βελτιστοποιημένους φακούς μου), και υπάρχουν και οι "ειδικοί για dslr" φακοί, όπως βαφτίζονται οι φακοί με μειωμένο κύκλο κάλυψης (APS-C, DX κλπ). Διαφορετικά θα ήταν υπερευκαιρία ένας 17-50 με σταθερό 2.8 για ff σε τέτοια τιμή.
 
Απάντηση: Re: Τα 10+ μεγαπίξελς και εμείς...

send said:
Στέργιε, λυπούμαι που θα σε στεναχωρήσω, αλλά ο 17-50 της Tamron δεν είναι απλώς "optimised", είναι αποκλειστικά για APS-C αισθητήρες. Στην 5D δεν θα κάνει.

Είναι λίγο ψιλοαπάτη αυτό με τα "dc" τα "otpimised" κλπ. Υπάρχουν οι "βελτιωμένες" για ψηφιακούς αισθητήρες εκδόσεις των φακών (με επίστρωση για τις αντανακλάσεις που ενδέχεται να δημιουργούνται από την επιφάνεια του ίδιου του αισθητήρα -αν και προσωπικώς δεν έχω δει πρόβλημα με τους μη βελτιστοποιημένους φακούς μου), και υπάρχουν και οι "ειδικοί για dslr" φακοί, όπως βαφτίζονται οι φακοί με μειωμένο κύκλο κάλυψης (APS-C, DX κλπ). Διαφορετικά θα ήταν υπερευκαιρία ένας 17-50 με σταθερό 2.8 για ff σε τέτοια τιμή.

Δε με στεναχωρείς αγαπητέ μου. Όπως γράφω και παραπάνω, αυτός ο φακός θα μείνει παρέα με αυτή τη μηχανή. Όταν και αν πάω σε ff θα πάρω αφρόκρεμα. Αφού μάθω να βγάζω καμιά φωτό της προκοπής πρώτα.
Αλλά είναι πολύ-πολύ καλός αυτός ο tamron. Και αυτό το "50" βοηθάει αρκετά!
 
Μπάμπης Κολέζας said:
Στέργιο, έχω τον ίδιο φακό αλλά πρίν μερικές μέρες ανακοίνωσε τον καινούριο.:frown: Μακάρι να το ήξερα....
Με IS (σταθεροποιητή) που σου δίνει 4stops παραπάνω.... Τιμή 1250 $
Πολύ τον σκέφτομαι πάντως...

(Ούπςςςςς.... 70-210 ; Νόμιζα οτι μιλάς για τον 70-200.)

Δες εδώ, είναι ο πρώτος φακός που αναφέρεται:
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/EF-lenses/EF80200mmf28L/index1.htm

Eπίσης, το σχετικό θρέντ:
http://www.dpgr.gr/forum/index.php?board=108;action=display;threadid=23474

135 ευρώ από ebay, μαζί με μια Lowepro τσάντα δώρο. Τσαμπαντάουα.
Αλλά πολύ καλός φακός για τα λεφτά του, για την ηλικία του και φυσικά για το 10% των φωτογραφιών που βγάζω (εκτός από όταν πηγαίνω στη θάλασσα, οπότε δε βγαίνει καθόλου από τη μηχανή :ROFLMAO: )
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,948
Θεσσαλονίκη
ένας Sigma 15-30 για να σου μείνει και σε περίπτωση αγοράς ff (βέβαια 2.8 είναι η αλήθεια δεν έχει), δεν θα ήταν προτιμώτερος? Εσύ ξέρεις καλύτερα ασφαλώς...

Εγώ λέω πάντως εντός μηνός να πάω για τον 70-300is. 539 € (και 50 € cashback) στο technikdirekt...
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,948
Θεσσαλονίκη
Re: Απάντηση: Τα 10+ μεγαπίξελς και εμείς...

Κακαλιός Στέργιος said:
(εκτός από όταν πηγαίνω στη θάλασσα, οπότε δε βγαίνει καθόλου από τη μηχανή :ROFLMAO: )


παπαράτσι και άγιος ο Θεός

:fahne90: :fahne90: :fahne90:
 
Απάντηση: Re: Τα 10+ μεγαπίξελς και εμείς...

send said:
ένας Sigma 15-30 για να σου μείνει και σε περίπτωση αγοράς ff (βέβαια 2.8 είναι η αλήθεια δεν έχει), δεν θα ήταν προτιμώτερος? Εσύ ξέρεις καλύτερα ασφαλώς...

Εγώ λέω πάντως εντός μηνός να πάω για τον 70-300is. 539 (και 50 cashback) στο technikdirekt...

Πολύ καλή επιλογή. Αν τυχόν μου περισσέψουν φράγκα, θα πάω να τον πάρω σίγουρα.

Αυτό το καλοκαίρι ο 70-210 σε μερικές περιπτώσεις με "δυσκόλεψε" λίγο, σε...μακρυνά θέματα... :speechless-smiley-0
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Αν θέλετε τέτοια, ελάτε να σας δώσω τον sigma 400/5.6 για 2-3 μέρες. κανείς δεν καταλαβαίνεις ότι τον έχεις πάρει πορτρέτο από 30 μέτρα.
 
Last edited:

Billy the Kid

Moderator
Staff member
28 April 2007
14,953
Αθήνα
Κάτι τέτοιο κατάλαβε η ZEISS και έβγαλε φακούς σε μοντούρες Νikon και Canon. Tώρα πρέπει να σοβαρευτούν και να τρέξουν. Τουλάχιστον να δίνουν έναν αξιοπρεπή φακό κίτ. Μόνο η Pentax αντιμετωπίζει το θέμα πιο σοβαρά προσφέροντας έναν πραγματικά καλό και φθηνό φακό σε κιτ με την Κ20D.
 

NNOW

AVClub Addicted Member
3 July 2006
1,354
Θεσσαλονίκη
O κορεσμός από τα 10 και πάνω mp φάνηκε αρκετά στα πρώτα τεστ της 50d αλλά και στις nikon d300 που οι παλιές 30d,40d τις ρίχνουν στα αυτιά σε καθαρότητα και θόρυβο.
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
O κορεσμός από τα 10 και πάνω mp φάνηκε αρκετά στα πρώτα τεστ της 50d αλλά και στις nikon d300 που οι παλιές 30d,40d τις ρίχνουν στα αυτιά σε καθαρότητα και θόρυβο.

Στο θέμα της καθαρότητας και της οξύτητας της εικόνας και στην ποιότητα των χρωμάτων διαφωνώ κάθετα. Για το θόρυβο ψηλά, οριακά ισχύει (μισό στοπ; κάπου εκεί).
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,948
Θεσσαλονίκη
Χρώματα είναι ίδια ολόιδια, δεν υπάρχει διαφοροποίηση. Σε πραγματική ανάλυση ο δοκιμαστής ζορίστηκε για να βρει διαφορά χρησιμοποιώντας τον EF 50/1.4 USM! Δηλαδή τι φακό έπρεπε να της φορέσει για να δει διαφορά? Στο σύστημα Canon (γιατί δεν φαντάζομαι ότι η τελευταία κατασκεύασε μηχανή αποκλειστικώς για φακούς Zeiss) πόσοι πια φακοί είναι οξύτεροι?
 

vaggt

AVClub Enthusiast
29 June 2006
900
Να κάνω και γω μια χαζή ερώτηση;

Τι χρησιμεύει σε έναν ερασιτέχνη φωτογράφο μια μηχανή με 10+ mp;