σε ταινίες που ο ήχος είναι γραμμένος σε DTS ο ήχος της ομιλίας από το κεντρικό ηχείο είναι πολύ χαμηλός σε σχέση με τον ήχο surround. Γιατί γίνεται αυτό?
Έχουν γίνει λάθος ρυθμίσεις? Ο ήχος όταν είναι πεντακάναλος (και σε dolby αλλά όχι τόσο) έχει θέμα με το κεντρικό ηχείο. Αυτό δεν γίνεται σε παιχνίδια...
σε ταινίες που ο ήχος είναι γραμμένος σε DTS ο ήχος της ομιλίας από το κεντρικό ηχείο είναι πολύ χαμηλός σε σχέση με τον ήχο surround. Γιατί γίνεται αυτό?
Έχουν γίνει λάθος ρυθμίσεις? Ο ήχος όταν είναι πεντακάναλος (και σε dolby αλλά όχι τόσο) έχει θέμα με το κεντρικό ηχείο. Αυτό δεν γίνεται σε παιχνίδια...
στο dts οντως το κεντρικο φαινεται να ακουγεται χαμηλοτερα,γενικοτερα σε αρκετους(εαν οχι σε ολους)ενισχυτες.
στον δικο μου(denon 2870)το θεμα λυθηκε με την αυτοματη ισοσταθμιση του ενισχυτη(audyssey).
δεν ξερω γιατι συμβαινει αυτο,αλλα πιστευω οτι εαν ο ενισχυτης διαθετει αυτοματη ισοσταθμιση ηχου,λογικα θα ερθει στα ισα του.
σιγουρα παιζει και η πηγη.
αυτο ομως που αναφερει ο φιλος,το εχω παρατηρησει και με τους 2 ενισχυτες που ειχα,αλλα και σχεδον σε ολα τα dts.
αντιθετως δεν θυμαμαι να ειχα ποτε προβλημα με dd,ανεξαιρετως εαν ειχε ισοσταθμιστη ο ενισχυτης ή οχι.
πιστευω οτι εαν εχει σεταριστει σωστα το συστημα(εφοσον βεβαια υπαρχει αυτοματη ισοσταθμιση στον ενισχυτη)παιζουν σωστα ολα τα ηχεια.
Εγώ πάλι έχω παρατηρήσει ότι ταινία με ταινία έχει διαφορά στο κεντρικό. Σε άλλες ακούγεται κανονικά, και σε άλλες σιγά. Γι αυτό το έχω ρυθμίσει χειροκίνητα +3 db και το έχω αφήσει εκεί.
Πολλά μπορεί να παίζουν ρόλο αλλά σίγουρα όχι το DTS ή DD track ειδικά σε περίπτωση που γίνεται bitstreaming. Επίσης η ισοστάθμιση αν την έχουμε τρέξει σωστά φέρνει τα ηχεία στο ίδιο level κατά την πρώτρη μέτρηση και έτσι προσδιορίζονται τα σχετικά levels. Συνήθως βλέπουμε κοψίματα στα L&R και μεγάλα ειδικά όταν το Center είναι μικρότερο ή πολύ μικρότερο κάτι που δεν αντισταθμίζεται ηχητικά μόνο με τα levels.
Στην περίπτωση μου που τα 3 ηχεία μπροστά είναι στην ουσία ίδια σε ευαισθησία και δυνατότητες δεν υπάρχουν ποτέ τέτοια θέματα σε κανένα track. Αν μονίμως σας φαίνεται ότι "χάνει" το κεντρικό τότε χρειάζεστε άλλο κεντρικό. Στις ταινίες είναι το πιο σημαντικό ηχείο και το σύστημα είναι είται υποταγμένο σε αυτό η παίζει παραπάνω από αυτό καλύπτωντας το.
Στην περίπτωση μου που τα 3 ηχεία μπροστά είναι στην ουσία ίδια σε ευαισθησία και δυνατότητες δεν υπάρχουν ποτέ τέτοια θέματα σε κανένα track. Αν μονίμως σας φαίνεται ότι "χάνει" το κεντρικό τότε χρειάζεστε άλλο κεντρικό. Στις ταινίες είναι το πιο σημαντικό ηχείο και το σύστημα είναι είται υποταγμένο σε αυτό η παίζει παραπάνω από αυτό καλύπτωντας το.
To "χρειάζεται" είναι φυσικά σχετικό και αναφέρομαι στην περίπτωση που "τεχνικά" υπολείπεται απόδοσης σε σχέση με τα L&R. Δυστυχώς αυτό συμβαινει στις περισσότερες περιπτώσεις διότι συνήθως το κεντρικό είναι μικρότερο. Το ότι δίνεις ένταση δεν σημαινει ότι μπορεί και ν'ακολουθήσει αναλόγως τα μεγάλα και ούτε κουβέντα για στάθμες αναφοράς στη θέση ακρόασης στην πλειοψηφεία των περιπτώσεων. Υπάρχουν θέματα όπως η δυναμική συμπίεση για παράδειγμα και max SPL capability τα οποία αν είδη τα L&R αντιμετωπίζουν (το πιο συνηθισμένο) το να ρίχνεις db στο κεντρικό μετά την αυτόματη ισοστάθμιση απλά δυσχαιρένει την κατάσταση. Δυστυχώς δεν υπάρχει τρόπος να κάνεις ένα μικρό ηχείο μεγάλο απλά προσθέτοντας db από τον Pro. Τα levels που σου δίνει ο Pro από το Audyssey π.χ. είναι αυτά που πρέπει και καθορίζονται σύμφωνα με τις ικανότητες του ηχείου ν'ακολουθεί το ένα το άλλο μέσω roll-off points στην καμπύλη απόκρισης. Από εκεί και πέρα κάθε παράμβαση οδηγεί σε προβλήματα δυναμικής συμπίεσης και παραμορφώσεις όσο ανεβάζουμε την ένταση περιορίζοντας το δυναμικό εύρος.
Το σύστημα για αναπαραγωγή χωρίς παραμορφώσεις, δυναμικά και στάθμες εφόσον τηρούμε τις καμπύλες αναφοράς μέσω αυτόματης ισοστάθμισης είναι όσο ικανό είναι το κεντρικό και από εκεί καθορίζονται και οι μέγιστες σωστές στάθμες. Φυσικά αν είχαμε ένα κεντρικό ικανότερο των L&R θα ίσχυε το αντίθετο. Δεν αναφέρομαι στα surrounds γιατί χειροτερεύει η κατάσταση αλλά είναι μικρότερο πρόβλημα να έχεις "υποδεέστερα" surround effects σε σχέση με το κεντρικό κανάλι καθώς και η πληροφορία είναι σαφώς λιγότερη.
Αυτό που θέλω να πω είναι μην πιέζετε το κεντρικό να κάνει πράγματα που δεν μπορεί ειδικά σε μεγάλες στάθμες. Σε μικρές στάθμες (αρκετά κάτω από αναφοράς) you might get away with it......
Εγώ πάλι να προσθέσω ότι καλό είναι να μην στηριζόμαστε απολυτα στα αυτόματα συστήματα ισοστάθμισης είτε λέγονται ypao, είτε audyssey, είτε όπως θέλουν.
Σκεφτείτε ότι πλέων υπάρχουν και σε μηχανήματα των 200 ευρώ και η ανάγκη επινόησης αυτών από τις εταιρίες ήταν όχι για να βοηθήσουν τους πελάτες να ακούν καλυτέρα, όπως πλασάρετε αλλά για να σώσουν τις πώλησης που χάνονταν όταν ο μέσος πελάτης χρήστης φοβόταν να προχωρήσει στην αγορά γιατί δεν ήταν σίγουρος αν θα μπορέσει να καλυμπαρει αυτό το ‘’θηρίο’’ με τα τόσα βυσματακια στο πίσω μέρος!!! Τους νοιάζει πρωτίστως να μη χάνουν πωλησεις λοιπόν…
Σαφώς και είναι ένας μπούσουλας και ένα καλό σημείο για να ξεκινήσεις να φέρεις το σύστημα στα ιδανικά μέτρα, στα μέτρα του χώρου σου και στα μέτρα του γούστου σου. Όμως από εκεί και πέρα υπάρχει ακόμα τεράστιο περιθώριο παραμετροποίησης
Ειδικότερα τώρα όπως πολύ σωστά είπαν πιο πάνω το κεντρικό είναι το ‘’κέντρο’’ του πολυκαναλου συστήματος, οπότε αν όντως το κεντρικό είναι μικρότερο κατηγοριακα από τα κυρία ηχεία τα παρασέρνει όλα στη κακομοιριά του. Αν ακούς σε λογικές εντάσεις και έχεις αντίληψη για το ποτέ αυτό που ακούς είναι παραμορφωμένο σήμα και ποτέ καθαρό μπορείς να του δώσεις μερικά db παραπάνω από αυτά που έβγαλε η αυτόματη ισοστάθμιση (συνήθως σε Denon είναι λίγο πιο έντονο). Μπορείς ακόμα λίγο πιο παρακινδυνευμένα να κατεβάσεις μερικά Hz και την αποκοπή του. Σε λογικές εντάσεις θα σου φανεί πιο γεμάτο αλλά θα έχεις κατεβάσει τα όρια του.
Προσωπικά πιστεύω ότι δεν φταίει τίποτα άλλο παρά ο ίδιος λόγος που κάνει και την εικόνα άλλοτε με πολύ κόκο κι άλλοτε καθόλου και δεν είναι τίποτα άλλο παρά οι συντελεστές της ταινίας. Εχω ταινία που σε συγκεκριμένη ένταση του ενισχυτή οι διάλογοι ακούγονται ξεκάθαρα και στην ίδια ένταση άλλη ταινία δεν ακούγεται τίποτα, πάντα μιλάμε για DTS αν και το χω παρατηρήσει και σε DD. Αρα μην ξεχνάμε και τους ανθρώπους που επεξεργάζονται ηχητικά μια ταινία και πως θέλουν να την αποδώσουν.
Σχετικά με τις ισοσταθμίσεις αναφέρομαι στα levels και όχι στο EQ όπου όσο πιο φθηνό τόσο πιο κακό (δυστυχώς). Μαζί με τις αποστάσεις υπολογίζονται και τα delays που προκαλούνται σε διάφορα στάδια στην αλυσίδα πριν τα ηχεία και αυτός είναι και ο λόγος αποκλίσεων (π.χ. στα sub) σε σχέση με απόλυτα νούμερα.
Παιδιά την παραμόρφωση και τη συμπίεση ή την μετράς με όργανα ή την ακούς αναλόγως μεγέθους, πείρας και σχετικών ακουσμάτων. Σε κάθε περίπτωση τα 3db δεν είναι αμελητέα καθώς απαιτούν διπλασιασμό της απαιτούμενης ισχύως από τον ενισχυτή και όταν βρισκόμαστε στα όρια (υψηλές εντάσεις) τότε μπορεί να πρόκαλέσει διάφορα προβλήματα. Σε σχέση με τα CM9 που αναφέρθηκαν πιο πάνω το HTM4s είναι ελάχιστα χαμηλότερης ευαισθησίας (1db) αλλά μπορεί να αντέξε σαφώς λιγότερη μέγιστη ισχύ (120w vs 200w - CM9). Όπως είπα τα 3db είναι αρκετά ώστε τη στιγμή που φθάνεις το HTM4 σε υψηλές εντάσεις (109db στο μέτρο MAX theoretical) και προσπαθεί ν'ακολουθήσει τα CM9 που έχουν ακόμη λιγο περιθώριο τότε το πιέζεις. Και τα 109 πολλά είναι γιατί μιλάμε για το μέγιστο των ικανοτήτων του στο μέτρο (σαφώς λιγότερο στη θέση ακρόασης). Και αυτά χωρίς να ξέρω τι ενισχυτής υπάρχει όπου εκεί μπορέι να έχουμε κι άλλο θέμα.
Επίσης αν μιλάμε για blu-ray υπάρχουν specifications για το πως δημιουργούνται τα tracks ενώ το πόσο "καθαροί" είναι οι διάλογοι δεν έχει να κάνει με την ένταση που είναι γραμμένο το κεντρικό κανάλι.
Σε γενικές γραμμές η μόνη διαφορά ηχητικής έντασης που υπάρχει στα δύο συστήματα ήχου είναι στην δυναμική περιοχή (dynamic range) που μεταφέρετε στον δίσκο. Στο Dolby digital μεταφέρεται αυτούσιοo το δυναμικό εύρος ενώ στο Dts μεταφέρεται συμπιεσμένο. Η διαφορές στην πράξη είναι ότι, σε Dolby digital ακούγονται πιο ξεκάθαροι και δυναμικοί οι διαλογοι κυρίως με ολόκληρο το συχνοτικό εύρος, και τα δυναμικά όπως εκρήξεις κλπ σε αρκετά μεγαλύτερη ένταση. Απαραίτητη προϋπόθεση για την μεγάλη δυναμική περιοχή στο DD είναι η ρύθμιση max dynamic range του ενισχυτή που ενεργή μόνο σε Dolby digital.
Σε Dts ακούγεται πάντα μια συμπιεσμένη δυναμική περιοχή κατάλληλη περισσότερο για οικιακή ακρόαση δίχως να απαιτούνται υψηλές στάθμες ακρόασης.
Τα περί κεντρικών και περιφερειακών ηχείων είναι καθαρά θέμα ρυθμίσεων. Έχω προσέξει ότι και αρκετά mkv έχουν τα χάλια τους με πειραγμένο σε γενικές γραμμές ηχητικό αποτέλεσμα.
Σε γενικές γραμμές η μόνη διαφορά ηχητικής έντασης που υπάρχει στα δύο συστήματα ήχου είναι στην δυναμική περιοχή (dynamic range) που μεταφέρετε στον δίσκο. Στο Dolby digital μεταφέρεται αυτούσιοo το δυναμικό εύρος ενώ στο Dts μεταφέρεται συμπιεσμένο. Η διαφορές στην πράξη είναι ότι, σε Dolby digital ακούγονται πιο ξεκάθαροι και δυναμικοί οι διαλογοι κυρίως με ολόκληρο το συχνοτικό εύρος, και τα δυναμικά όπως εκρήξεις κλπ σε αρκετά μεγαλύτεροι ένταση. Απαραίτητη προϋπόθεση για την μεγάλη δυναμική περιοχή στο DD είναι η ρύθμιση max dynamic range του ενισχυτή που ενεργή μόνο σε Dolby digital.
Σε Dts ακούγεται πάντα μια συμπιεσμένη δυναμική περιοχή κατάλληλη περισσότερο για οικιακή ακρόαση δίχως να απαιτούνται υψηλές στάθμες ακρόασης.
1) Εγω δεν ξερω γιατι ψyχολογικα παντα το εβλεπα αναποδα.
Διαλογοι και backround ηχους κανονικα και οι εντονες σκηνες παρουσιαζαν εξαρση στα μπροστα και πισω ηχεια.
Θα μου πειτε γιατι καταληγω σε αυτο και οχι στο αναποδο. (χαμηλο κεντρικο)
Γιατι εκτος τους διαλογους, ειχα παντα την αισθηση οτι και οι υπολοιποι ηχοι (μια κορνα αυτοκινητου, το κλεισιμο πιας πορτας, κλπ) ακουγονται στην ιδια σταθμη με τους διαλογους.
Οποτε παντα μου εδινε την αισθηση οτι απλα υπηρχαν ξεσπασματα στον ηχο οταν επρεπε να λαβουν χωρα καποια σπεσιαλ εφε ηχου.
2) Το παραπανω μου δημιουργει την εντυπωση οτι το DTS δεν εχει πιο συμπιεσμενα δυναμικα, αλλα το αντιθετο σε σχεση με το DD.
Μηπως ομως δεν εχουν να κανουν τα δυναμικα. ? Μηπως απλα στην μιξη ηχου καποια ηχητικα εφε εχουν γενικα μεγαλυτερη σταθμη εντασης. ? Παντα ετσι το ενιωθα. Λες και στα ξεσπασματα που ανεφερα, καποια ηχητικα εφε ειχαν μιξαριστει με μεγαλυτερη ενταση.
Το σιγουρο ειναι οτι παντα και σε μενα το κεντρικο διαλογων ακουγοταν πιο χαμηλα. Μηπως ειναι ενα τρυκ, ωστε να εχουμε πρωτα τη σταθμη ηχου τοσο ψηλα ωστε να ακουμε τους διαλογους ικανοποιητικα και τοτε οταν υπαρχουν οι υπολοιπες εξαρσεις να τρομαζουμε/εντυπωσιαζομαστε. ?
Απο οσο ηξερα το dts εχει μεγαλυτερο dynamic range απο το DD. Αλλα ειναι σιγουρο οτι η χαμηλοτερη ενταση κεντρικου εχει να κανει με αυτο, ή μηπως τελικα εχει να κανει με τα παραπανω που ανεφερα. ? (για καποιο λογο, την αισθηση οτι υπαρχει διαφορά σταθμης στους διαλογους/εφε για προκληση εντυπωσιασμου. (και πως αραγε το πετυχαινουν αυτο ?))
offtopic:
Παντως παντα ειχα την αισθηση το dts να εμφανιζει τα περιφεριακα ηχεια πιο διακριτα, αλλα με το DD ο ηχος ειχε καλυτερη τρισδιαστατη τοποθετηση στο χωρο.
Βασικά μιλάμε για το HTM4s έτσι? Η B&W του δίνει max 120W οπότε δεν είναι θέμα τελικού γιατί και τα 200 πολλά είναι και ναι μεν δεν έχεις θέματα clipping αλλά δεν είναι καλό να το υπεροδηγείς και για πολύ ώρα. Αυτό έχει να κάνει με τις εντάσεις που παίζεις και το υλικό φυσικά. Και τα CM9 με τα 300Watt το ίδιο. To ότι έχεις headroom στον ενισχυτή είναι σωστό και σου εξασφαλίζει άνεση και ασφάλεια στα δυναμικά περάσματα και σε peaks π.χ. των 10db ειδικά όταν παίζεις δυνατά. Το αν πιέζεις κάποιο ηχείο εξαρτάται από το τι εντάσεις του ζητάς κι αν είναι κατασκευασμένο γι'αυτές.
Κάνε ένα απλό τεστ. Κλείσε όλα τα ηχεία εκτός από το κεντρικό και βάλε μια ταινία "δυνατή" π.χ. το τελευταίο Transformers, Terminator Salvation και παίξε μόνο με το κεντρικό. Ανέβαζε σταδιακά στάθμη κι άκου προσεκτικά για σημάδια κόπωσης και σημείωσε σε τι volume level στο ενισχυτή/pro τ'ακούς (π.χ. -15). Βγάλε τα +3db βέβαια που έχεις βάλει για το τεστ γιατί η κόπωση θα έρθει από πιο χαμηλά. Το σημείο αυτό (και λίγο παρακάτω) θα είναι το σημείο max που θα πρέπει να ανεβάζεις το volume για να αποφύγεις προβλήματα. Άλλος τρόπος είναι να υπολογίσεις το MAX SPL στη θέση ακρόασης αλλά θες spl meter και στοιχεία για το πόσο ακριβές είναι. Δοκίμασε μόνο με το κεντρικό και το αυτί για αρχή.
Επίσης με το ζόρισμα έρχεται και η παραμόρφωση (λόγω thermal compression) γι'αυτό δεν είναι καλό να παίζουμε στα όρια.
Σε γενικές γραμμές η μόνη διαφορά ηχητικής έντασης που υπάρχει στα δύο συστήματα ήχου είναι στην δυναμική περιοχή (dynamic range) που μεταφέρετε στον δίσκο. Στο Dolby digital μεταφέρεται αυτούσιοo το δυναμικό εύρος ενώ στο Dts μεταφέρεται συμπιεσμένο. Η διαφορές στην πράξη είναι ότι, σε Dolby digital ακούγονται πιο ξεκάθαροι και δυναμικοί οι διαλογοι κυρίως με ολόκληρο το συχνοτικό εύρος, και τα δυναμικά όπως εκρήξεις κλπ σε αρκετά μεγαλύτερη ένταση. Απαραίτητη προϋπόθεση για την μεγάλη δυναμική περιοχή στο DD είναι η ρύθμιση max dynamic range του ενισχυτή που ενεργή μόνο σε Dolby digital.
Σε Dts ακούγεται πάντα μια συμπιεσμένη δυναμική περιοχή κατάλληλη περισσότερο για οικιακή ακρόαση δίχως να απαιτούνται υψηλές στάθμες ακρόασης.
Μήπως τα μπερδεύεις λίγο;To DD μπορεί να έχει bitrate σε έναν απλό δίσκο DVD και σε τηλεοπτικές μεταδόσεις μέχρι 640 kbit/s.Αντίστοιχα το DTS μέχρι 1509.75 kbit/s.Αυτούσιο δυναμικό εύρος (σχεδόν) έχει το DTS - HD Master audio π.χ. με 192 Khz sampling και 24,5 Mbit/s bitrate.
Σε γενικές γραμμές η μόνη διαφορά ηχητικής έντασης που υπάρχει στα δύο συστήματα ήχου είναι στην δυναμική περιοχή (dynamic range) που μεταφέρετε στον δίσκο. Στο Dolby digital μεταφέρεται αυτούσιοo το δυναμικό εύρος ενώ στο Dts μεταφέρεται συμπιεσμένο. Η διαφορές στην πράξη είναι ότι, σε Dolby digital ακούγονται πιο ξεκάθαροι και δυναμικοί οι διαλογοι κυρίως με ολόκληρο το συχνοτικό εύρος, και τα δυναμικά όπως εκρήξεις κλπ σε αρκετά μεγαλύτερη ένταση. Απαραίτητη προϋπόθεση για την μεγάλη δυναμική περιοχή στο DD είναι η ρύθμιση max dynamic range του ενισχυτή που ενεργή μόνο σε Dolby digital.
Σε Dts ακούγεται πάντα μια συμπιεσμένη δυναμική περιοχή κατάλληλη περισσότερο για οικιακή ακρόαση δίχως να απαιτούνται υψηλές στάθμες ακρόασης.
Ακριβώς το αντίθετο συμβαίνει και αυτούσιο το δυναμικό εύρος όταν μιλάμε για απλά DTS & AC3 δεν μεταφέρεται γιατί και τα δυο στα DVD ήταν συμπιεσμένα. Το DTS έχει σαφώς μεγαλύτερο max bitrate μέχρι 1,5mbs ενώ το DD είχε max 640kbs και η συντριπτική πλειοψηφεία των DVD ήταν 384 η 448.
Το θέμα δεν ειναι τα DVD όμως αλλά τα Blu-Ray που είναι lossless οπότε δεν έχουμε τέτοια θέματα και δεν έχει νόημα μια μακρά συζήτηση για τα DVD. Μου φαινετα έχεις μπερδέψει λίγο κάποιες έννοιες περί δυναμικών και χρειάζεσαι αρκετό διάβασμα. Φιλίκά πάντα.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.