Η απώλεια των παιδιών, εκτός από δυσβάστακτη συμφορά για τους γονείς, πυροδοτεί ως συμβολισμός ισχυρούς υπαρξιακούς και ψυχολογικούς προβληματισμούς (πως νοηματοδοτείται η ζωή που χάνεται πριν καλά-καλά ανθίσει, πως νοηματοδοτείαι η ζωή των γονιών μετά την απώλεια, πόσο εύθραυστη είναι η ευτυχία και η ελπίδα απέναντι σε τέτοιες τραγικές καταβυθίσεις κλπ). Για το μεγαλύτερο τμήμα της ανθρωπότητας εξακολουθεί να αποτελεί μια ενεργή απειλή. Για το λεγόμενο δυτικό κόσμο υποχώρησε μετά το Β' Π.Π. αλλά φαίνεται να επανενσκήπτει, τουλάχιστον στις χώρες που βιώνουν την κοινωνική διάλυση που προκαλεί η τρέχουσα διαχείριση της Κρίσης.
Ο γερμανός ποιητής Φρήντριχ Ρύκερτ χτυπημένος ο ίδιος από τη συμφορά, γράφει το πρώτο μισό του 19ου αιώνα πάνω από 400 ποιήματα με θέμα το θάνατο των παιδιών. Ο Γκούσταβ Μάλερ, με την βαθειά συνείδηση της τραγικότητας της ύπαρξης και την ψυχολογική οξυδέρκεια του, επιλέγει πέντε από αυτά για να φτιάξει τον κύκλο τραγουδιών Τραγούδια για Νεκρά Παιδιά (Kindertotenlieder). Κοινό σημείο όλων αυτών (ορισμένα εκ των οποίων τροποποιούνται από τον ίδιο τον Μάλερ), είναι η σχέση τους με το φως, άμεσα ή έμμεσα, ως 'λύση' στο επέκεινα. Ο ίδιος άλλωστε έχει ζήσει ως αδελφός τέτοιες συμφορές (8 από τα 14 αδέλφια του πέθαναν) και του έμελλε να τις ζήσει και ως πατέρας.
Τρία από τα τραγούδια γράφτηκαν το 1901 (πριν το γάμο του), τα υπόλοιπα δύο το 1904. Ο συνθέτης επέμενε να αντιμετωπίζονται ως αδιαίρετος κύκλος, να παίζονται μαζί και να μη διακόπτονται ούτε από χειροκροτήματα. Η εκτέλεση που παρουσιάζω αποτελεί τη μεγάλη μου αγάπη και σίγουρα μέσα στις καλύτερες ερμηνείες του έργου σύμφωνα με τους κριτικούς και εμπεριέχεται σε ένα cd πραγματική ευκαιρία που έχει επανακυκλοφορήσει η DG στη σειρά "The Originals".
Τραγουδά ο Ντήντριχ Φίσερ Ντισκάου, με τη Φιλαρμονική του Βερολίνου υπό τη διεύθυνση του Καρλ Μπαιμ. Ο μακαρίτης ο Ντάγκαν είχε γράψει πως η ηχογράφηση (το 1963), έγινε λίγο μετά αφότου η πρώτη σύζυγος του Ντισκάου είχε πεθάνει από επιπλοκές της γέννας.
Ο γερμανός ποιητής Φρήντριχ Ρύκερτ χτυπημένος ο ίδιος από τη συμφορά, γράφει το πρώτο μισό του 19ου αιώνα πάνω από 400 ποιήματα με θέμα το θάνατο των παιδιών. Ο Γκούσταβ Μάλερ, με την βαθειά συνείδηση της τραγικότητας της ύπαρξης και την ψυχολογική οξυδέρκεια του, επιλέγει πέντε από αυτά για να φτιάξει τον κύκλο τραγουδιών Τραγούδια για Νεκρά Παιδιά (Kindertotenlieder). Κοινό σημείο όλων αυτών (ορισμένα εκ των οποίων τροποποιούνται από τον ίδιο τον Μάλερ), είναι η σχέση τους με το φως, άμεσα ή έμμεσα, ως 'λύση' στο επέκεινα. Ο ίδιος άλλωστε έχει ζήσει ως αδελφός τέτοιες συμφορές (8 από τα 14 αδέλφια του πέθαναν) και του έμελλε να τις ζήσει και ως πατέρας.
Τρία από τα τραγούδια γράφτηκαν το 1901 (πριν το γάμο του), τα υπόλοιπα δύο το 1904. Ο συνθέτης επέμενε να αντιμετωπίζονται ως αδιαίρετος κύκλος, να παίζονται μαζί και να μη διακόπτονται ούτε από χειροκροτήματα. Η εκτέλεση που παρουσιάζω αποτελεί τη μεγάλη μου αγάπη και σίγουρα μέσα στις καλύτερες ερμηνείες του έργου σύμφωνα με τους κριτικούς και εμπεριέχεται σε ένα cd πραγματική ευκαιρία που έχει επανακυκλοφορήσει η DG στη σειρά "The Originals".
Τραγουδά ο Ντήντριχ Φίσερ Ντισκάου, με τη Φιλαρμονική του Βερολίνου υπό τη διεύθυνση του Καρλ Μπαιμ. Ο μακαρίτης ο Ντάγκαν είχε γράψει πως η ηχογράφηση (το 1963), έγινε λίγο μετά αφότου η πρώτη σύζυγος του Ντισκάου είχε πεθάνει από επιπλοκές της γέννας.