Τρυπάνια και εξαρτήματα διατρησης. Επιλογη και ορθη χρήση.

KOSSTV

AVClub Fanatic
4 February 2015
11,961
Αθηνα
η μικρη ταχυτητα ειναι η σκληρη (οχι μαλακη) ροπη. η μεγαλη ροπη του εργαλειου δηλαδη . για αυτο την βαζουμε στα απαιτητικα βιδωματα
σε αυτην την θεση 1 η ροπη ειναι μεγαλη και η ταχυτητα μικρη
το αντιστροφο συμβαινει στην θεση 2
αλλά αν δεν επιλεξεις το σφυρι, δεν μπαινει κρουση
Νικόλα για να καταλάβω...
Γιατί θεωρητικό είναι το.προβλημα και όχι πρακτικό που σωστά χρησιμοποιώ.

Θεωρούσα ότι η μικρή σκαλα/ταχυτητα (θέση 1) βγάζει την χαμηλή ροπή (π.χ στο GSR 15N)άσχετος εαν πρόκειται για βίδωμα η τρύπημα και η δεύτερη σκαλα/ ταχυτητα (θέση 2 ) την μεγάλη ροπή (30Ν)..
Βλέποντας το πινακακι της Bosch βλέπω ότι δεν υσχιουν..
Συμβαίνει αυτό που λες.

20221221_173310.jpg
Στο τρύπημα όμως με η χωρις σφυρί/κρουση πως η δεύτερη σκαλα έχει μεγαλύτερη δύναμη τρυπηματος...Δεν θα έπρεπε να τα περισσότερα Ν να κάνουν την διαφορα...;
Εγώ αυτό νιώθω σε όλα τα δραπανοκατσαβιδο μου κρουστικο η μη κατά την χρήση...
Αν και μου είπες ότι υσχιει το αντίστροφο στην δεύτερη σκαλα...μικρή ροπή και μεγάλη ταχύτητα.
Αυτό δεν καταλαβαίνω...
 
  • Like
Reactions: nickolas

nickolas

Supreme Member
28 February 2007
4,055
πατρα
για αυτο ειπα οτι ειναι σαν τα ποδηλατα με ταχυτητες που ειχαμε μικροι :)
στην πρωτη ταχυτητα πηγαιναμε αργα αλλά την βαζαμε στην ανηφορα γιατι τι συνεβαινε? ο κινητηρας (τα ποδια μας) μπορουσαν να δωσουν μεγαλη ροπη στο ποδηλατο. χαναμε σε ταχυτητα, κερδιζαμε σε δυναμη να ανταπεξελθουμε στο ζορι της ανηφορας. και ετσι δεν μας εβγαινε η πιστη γιατι με μικρη δυναμη πηγαιναμε σιγα μεν, ξεκουραστα δε

οταν ειχε ευθεια, βαζαμε δευτερα ( και τριτη κλπ) γιατι δεν χρειαζοταν να βαλουμε πολυ δυναμη. ετσι κερδιζαμε σε ταχυτητα χωρις μεγαλο ζορι
με το που βρισκαμε ομως ξανα ανηφορα (ζορι) κατεβαζαμε ταχυτητα, ετσι μπορουσαμε να δωσουμε μεγαλυτερη ροπη στα πεταλια

η δυναμη των ποδιων μας ηταν και στις δυο ταχυτητες η ιδια. το αποτελεσμα ηταν διαφορετικο λογω "μοχλων" (γραναζια)
στην μια περιπτωση κερδιζαμε σε δυναμη στο ζορι, στην αλλη σε ταχυτητα

αν υποθετικα μιλωντας το δραπανοκατσαβιδο μας ειχε μια επιπλεον σκαλα που να την λεγαμε "μιση", και η ταχυτητα περιστροφης σε αυτην να μην ηταν 400 σαλ αλλά 100-150, τοτε η ροπη που θα εβγαζε το εργαλειο θα ηταν κοντα στο 60 !!

στο παλμικο λειτουργει αλλιως. εκει εχεις μονο μια μηχανικη ταχυτητα (οχι δυο οπως στο δραπανοκατσαβιδο) και κοβει απλα ρευματα για να κατεβασει ταχυτητα ( και δυναμη)
 
Last edited:

nickolas

Supreme Member
28 February 2007
4,055
πατρα
με τερμα "γκαζι" (πληρως πατημενη η σκανδαλη) ο κινητηρας του δραπανοκατσαβιδου παραγει καιστις δυο ταχυτητες την ιδια δυναμη, την ιδια ισχυ. πχ 200 βαττ
το πως θα αξιοποιηθει αυτη η δυναμη στο τσοκ, εξαρταται απο το ποια ταχυτητα εχουμε μεσα στο κιβωτιο. θα εχουμε πολυ δυναμη στην ακρη του τσοκ και μικρη ταχυητα, ή μεγαλη ταχυτητα αλλα μικρη δυναμη
σαν το αυτοκινητο. ειτε του εχεις μεσα πρωτη ειτε πεμπτη, στις 6.000 σαλ θα σου δωσει ξερω γω, εκατο αλογα
αν εχεις πρωτη με τα 100 αλογα θα πηγαινει με 30 χιλ/ωρα αλλά δεν θα χαμπαριαζεις απο ανηφορες, αν εχεις πεμπτη θα πηγανεις με 150 χιλ/ωρα αλλά δεν θα εχεις δυναμη να προσπερασεις ή να ανεβεις μια ανηφορα. μονο με την φορα ( αδρανεια) του αυτοκινητου θα ανεβεις. αν ομως η ανηφορα ειναι μακρια θα κατεβασεις ταχυηττα για να βρεις ροπη στις ροδες σου
 

nickolas

Supreme Member
28 February 2007
4,055
πατρα

osatosa

Supreme Member
28 March 2011
5,671
Πάτρα
Εγώ ξέρω ότι όταν θέλεις να βάλεις κάποιο link πατάς το κουμπάκι στην εργαλειοθήκη από πάνω που λέει "insert link" ή (Ctrl + K ) και στο πλαίσιο που αναδύεται κάνεις paste το link. :cool:
 

wagelis

AVClub Enthusiast
8 July 2011
1,035
αν και το έχουμε ξανασυζητήσει εδώ στο φόρουμ αρκετές φορές , νομίζω ο Μιχάλης είχε κάνει και μια αναλυτικότερη ανάλυση ,
1η ταχύτητα , χαμηλές στροφές και μέγιστη ροπή που μπορεί να δώσει το εργαλείο, και
2η ταχύτητα , ψηλές στροφές και χαμηλότερη ροπή , όπου ροπή=δύναμη σε Nm (Νιουτόμετρα)
Βέβαια οι εταιρείες για λόγους marketing δίνουν την μεγάλη (σκληρή ροπή) ενώ αυτό που ενδιαφέρει πρωτίστως είναι η μαλακή ροπή , δηλ. η μέγιστη δύναμη που μπορεί να σου δώσει στις χαμηλές.
Τώρα κάτι νούμερα του στυλ 100 Nm ή 150Nm είναι ναχαμε να λέγαμε . Αν σκεφθείς ότι 1 Νιούτον είναι 102 γραμμάρια δύναμης ,τα 150 είναι εξωπραγματικά και θεωρητικά . Αν τα θυμάμαι και καλά από το σχολείο , γιατί έχουν περάσει και κάτι αιώνες ......
 

mikemtb

Senior Member
15 November 2014
569
γλυφαδα
συμφωνουμε οτι στην θεση "τρυπημα" ο επιλογεας ροπης βγαινει εκτος.
απλα παραθετω την δικη μου αποψη: σε μικρά νουμερα μεχρι 6, βαζω δευτερη μηχανικη ταχυτητα, τον επιλογεα ροπης χαμηλά, και την σκανδαλη λιγο πατημενη (λιγες στροφές) με το που κολλησει , απλα σταματάει να γυρνάει και δεν σπαει το τρυοανακι. οκ, μερικες φορες σπάει τα νευρα οταν το παρακανει στο κολλημα, αλλα τουλαχιστον δεν σπαω τα τρυπανακια.
πανω απο 6άρι, μηχανικη ταχύτητα στο 1 , ροπη ψηλά, φουλ ταχύτητα και απο 10αρι και πανω ροπη οσο παει και πολυ καλα κρατημα το δραπανο!! ολα αυτα για σιδερο και inox. Μια επισήμανση ειδικά στο inox για μεγαλη τρύπα, προτρυπημα οκ με 3mm και ανεβαινεις ανα 2 χιλιοστα (οχι λιγοτερο) ωστε να εχει ψωμι να φαει απο το υλικο. (τα εχουμε φαει στη μαπα σε σκαφη, και διαφορες κατασκευες)

Στάλθηκε από το SM-A528B μου χρησιμοποιώντας Tapatalk
 

nickolas

Supreme Member
28 February 2007
4,055
πατρα
καλη μας μερα!
βαγγελη οχι δεν ειναι εξωπραγματικα :) δειτε τι συμβαινει
1 κιλο ισουται με 9.81 νιουτον. η ροπη μετριεται σε νιουτομετρα (Nm) και ειναι το γινομενο της δυναμης που εφαρμοζουμε επι το μηκος του μοχλου απο τα χερια μας μεχρι τη βιδα στο συγκεκριμενο θεμα

αν εγω ζυγιζω 100 κιλα και παω με ενα μεγαλο κλειδι ενος μετρου να βιδωσω μια βιδα, (οπως γινεται με τα μεγαλα ροποκλειδα) και κρεμαστω πανω σε αυτο το κλειδι, τοτε εφαρμοζω 100κιλα(=981 νιουτον) επι 1 μετρο, αρα εφαρμοζω ροπη 981 Nm (νιουτομετρων)
οταν ενα μεγαλο δραπανοκατσαβιδο λεει ας πουμε οτι εχει ροπη 100 νμ στην πρωτη σκαλα, αυτο σημαινει οτι η ροπη που θα δωσει στην βιδα ειναι περιπου ιση με την δυναμη που θα διναμε εμεις με τα χερια μας με ενα κλειδι 30 ποντους (0.3 μετρα) επι 330 νιουτον (τα οποια ειναι ισα με 330/9.81) δηλαδη 35 κιλα
σε αυτο το παραδειγμα εμεις θα πιεζαμε με 35 κιλα (περιπου ισα με 330 νιουτον) Χ 0.3 μετρα = 100 Nm

θα μπορουσαμε να μετραμε με κιλογραμμομετρα (Kgrm) και συνηθως σε κιλογραμμομετρα δινουν τις τιμες τους τα μεγαλα αεροκλειδα
ενα κιλογραμμομετρο ειναι περιπου ισο με 10 νιουτομετρα.

ετσι στο πιο πανω παραδειγμα μας, ενα δυνατο δραπανοκατσαβιδο των 100 Nm μας δινει στην κεφαλη της βιδας την ιδια δυναμη που θα μας εδινε ενα βαρος 10 κιλων (χοντρικα ισα με 100 νιουτον) κρεμασμενο στην ακρη ενος μεγαλου κλειδιου του ενος μετρου
 
  • Like
Reactions: dk31 and nikfor

nickolas

Supreme Member
28 February 2007
4,055
πατρα
τωρα, σε διαφορα βιντεακια, οπως και στο βιντεο με τις προσφορες για το μεγαλο μπουλονοκλειδο της μεταμπο, θα ειδατε εναν τυπο που κρεμιεται απο ενα μεγαλο δυναμοκλειδο που πρεπει να ειναι περιπου 1,2 μετρα προκειμενου να σφιξει ενα μεγαλο μπουλονι
ο τυπος δηλαδη εφαρμοζει χοντρικα 800 νιουτον (80 κιλα) επι 1,2 μετρα, περιπου ισα με 1100 νιουτομετρα μεχρι να λειτουργησει η καστανια του ροποκλειδου. η καστανια ειναι ομως ρυθμισμενη σε μεγαλυτερα νιουτομετρα, ετσι σε καποιο σημειο βαζει κοντρα και με το ποδι του προσπαθωντας να δωσει παραπανω δυναμη μεχρι να κοψει η καστανια
αν βαρος + δυναμη ποδιου τον κανει να δινει δυναμη 150 κιλων δηλαδη περιπου 1500 νιουτον τοτε επι 1.2 μετρα το μηκος τον κανει να δωσει χοντρικα 1800 νιουτομετρα ροπη καικαπου εκει ειναι ρυθμισμενη η καστανια. ερχεται το μεγαλο μεταμπο μετα , που εχει ροπη ξεσφιγματος 2.100 νιουτομετρα και λυνει την βιδα
 

enduras1

Moderator
Staff member
εμ, εγω βαζω σωστή ρυθμιση στην ροπή (φρένο) του τρυπανιοϋ (δράπανου) και σπανια σπαω τρυπάνι (αρίδα)
emoji4.png



Στάλθηκε από το SM-A528B μου χρησιμοποιώντας Tapatalk
Κυριάκο εγώ οταν τρυπαω σίδερο με δραπανοκατσαβιδο μπαταρίας(π.χ Bosch GSR )το έχεις στην πρώτη σκαλα και όχι στην δεύτερη που μπορεί να έχει και κρούση..
Επιλέγοντας λοιπόν την πρώτη σκαλα(μαλακη) η ροπη και ταχύτητα περιστροφής σε χαμηλά επίπεδα(10-12) τότε μπορεί να τρυπήσεις το σίδερο πιο εύκολα...υπό προϋποθέσεις βέβαια και η ρύθμιση

Εσύ πως το κάνεις.. ;
Κωστη τα έχεις λιγο μπερδεψει.

Η πρωτη σκαλα ειναι η σκληρη οπου αποδιδεται η εγιστη ροπη.Αρκει να το εχεις στο τρυπημα.
Αυτο που αναφερεις σαν ταχυτητα 10-12 δεν ειναι ταχυτητα αλλα ρυθμισεις ροπης.
Εκει ενεργοποιειται η καστανια που αναφερει ο Μακης και το δραπανοκατσαβιδο σταματαει για να μην κανει ζημια στην βιδα.
Και οπως ειναι αυτονοητο αυτη η ρυθμιση της καστανιας οπως σωστα λεει ο Μακης ειναι Μονο για βιδωμα.
συμφωνουμε οτι στην θεση "τρυπημα" ο επιλογεας ροπης βγαινει εκτος.
απλα παραθετω την δικη μου αποψη: σε μικρά νουμερα μεχρι 6, βαζω δευτερη μηχανικη ταχυτητα, τον επιλογεα ροπης χαμηλά, και την σκανδαλη λιγο πατημενη (λιγες στροφές) με το που κολλησει , απλα σταματάει να γυρνάει και δεν σπαει το τρυοανακι. οκ, μερικες φορες σπάει τα νευρα οταν το παρακανει στο κολλημα, αλλα τουλαχιστον δεν σπαω τα τρυπανακια.
 
  • Like
Reactions: panoss1

KILLBILLAROS

New member
31 October 2021
8
Παιδιά,τελικα πήρα το ακονιστήρι της SHEPPACH
Κάνει καλή δουλειά
Τρυπάνια που τα είχα για πέταμα ,έγιναν σαν καινούργια
Εάν του πάρεις τον αέρα είναι παιχνιδάκι το τροχισμα
Μόνο στα μικρά νούμερα, είναι λίγο δύσκολο να το πιάσεις στη δαγκάνα που έχει ,για να είναι σωστή η θέση για τροχισμα
Από τις πιο ωραίες αγορές που έχω κάνει
Την προτείνω εάν κάποιος είναι ατζαμής σαν και εμένα
Τώρα δεν ξέρω εάν φαγωθεί ο δίσκος που έχει
Εαν ρυθμίζεται η θέλει αλλαγή
 

nickolas

Supreme Member
28 February 2007
4,055
πατρα
Παιδιά,τελικα πήρα το ακονιστήρι της SHEPPACH
Κάνει καλή δουλειά
Τρυπάνια που τα είχα για πέταμα ,έγιναν σαν καινούργια
Εάν του πάρεις τον αέρα είναι παιχνιδάκι το τροχισμα
Μόνο στα μικρά νούμερα, είναι λίγο δύσκολο να το πιάσεις στη δαγκάνα που έχει ,για να είναι σωστή η θέση για τροχισμα
Από τις πιο ωραίες αγορές που έχω κάνει
Την προτείνω εάν κάποιος είναι ατζαμής σαν και εμένα
Τώρα δεν ξέρω εάν φαγωθεί ο δίσκος που έχει
Εαν ρυθμίζεται η θέλει αλλαγή

ωραιο εργαλειο το... προστυχο!! :) σε ξελογιασε...
καλοδουλευτο, να το χαρεις!
 

enduras1

Moderator
Staff member
  • Like
Reactions: KOSSTV

nickolas

Supreme Member
28 February 2007
4,055
πατρα
Καλοδουλευτο...
Ενα link πιο ειναι....

Edit:
Το βρηκα...

ειναι ιδια κατασκευη , ιδιο εργαλειο με το Holzmann

και απο τη στιγμη που το βγαζει η holzmann με την ταμπελα της ειναι καλο εργαλειο
 

anastasg

AVClub Addicted Member
11 January 2011
2,796
Αθήνα
Ίσως κάποιοι να το γνωρίζετε αλλά για όσους δεν το γνωρίζουν απλά να αναφέρω ότι υπάρχουν μαγαζιά που αναλαμβάνουν το τρόχισμα κοπτικών εργαλείων.
Στην γειτονιά μου υπάρχουν δύο σε απόσταση 200μ το ένα από το άλλο.
Απλά το αναφέρω με αφορμή το μηχάνημα για το τρόφιμα τρυπανιών.
 
  • Like
Reactions: nickolas

KOSSTV

AVClub Fanatic
4 February 2015
11,961
Αθηνα
Ίσως κάποιοι να το γνωρίζετε αλλά για όσους δεν το γνωρίζουν απλά να αναφέρω ότι υπάρχουν μαγαζιά που αναλαμβάνουν το τρόχισμα κοπτικών εργαλείων.
Στην γειτονιά μου υπάρχουν δύο σε απόσταση 200μ το ένα από το άλλο.
Απλά το αναφέρω με αφορμή το μηχάνημα για το τρόφιμα τρυπανιών.
Ποιοι είναι...;
..και πόσο παιρνουν...;
 

nickolas

Supreme Member
28 February 2007
4,055
πατρα
καλα κανεις και το λες γιωργο.
αλλά για τρυπανακια απλα , δε νομιζω να συμφερει . συμφερει για δισκους κοπης, αργους και γρηγορους, βιντια και τετοια
ομως οταν ενα τρυπανι tct παει κανα 40€ το 8 αρι ή και φτανουν και 100€ με τις επικαλυψεις και τις εσωτερικες ψυξεις, εργαλεια που χρησιμοποιουν οι βιομηχανιες δηλαδη,τοτε θες ειδικευμενα μαγαζια αν μη τι αλλο για τις πετρες που χρειαζεται μια τετοια δουλεια (οι απλες πετρες δεν κανουν, θελουν κορουνδιου). το ιδιο και οι δισκοι κοπης. εκει τετοια μαγαζια ειναι απαραιτητα.
στην αθηνα εχει λιγο ψωμι, εδω στην επαρχια δεν υπαρχουν πια βιομηχανιες

το'χα σκεφτει κι εγω :) να μπω σε κανα αναπτυξιακο νόμο , να αγοραζα μερικα πρωτοκλασατα εργαλεια και να ανοιγα μαγαζακι με τροχισματα απο μαχαιρια μεχρι δισκους κλπ
αλλά πολλη η βαβουρα και θα εχανα και τα επιδοματα , εχω γερασει πια , οπότε δεν λεει...

εν τω μεταξυ (ισως και να ισχυει) ολοι οι αγροτες εδω κατω πιστευουν οτι οι αλυσιδες αλυσοπριονου δεν τροχιζονται καλα με τα μηχανηματα
ετσι αποφευγουν μαγαζια που εχουν ηλεκτρικα εργαλεια για τροχισμα και προτιμουν αυτα που τροχιζουν στο χερι, με αποτελεσμα πολλα μαγαζια αγροτικων μηχανηματων της επαρχιας εχουν μεσα κανα λαθρομεταναστη το καθε αφεντικο και καθεται και τροχιζει με λιμα στο χερι
 
Last edited:

wagelis

AVClub Enthusiast
8 July 2011
1,035
Τα καλά μηχανήματα (ηλεκτρικά) τροχίσματος αλυσίδων είναι "must" αν θέλεις καλό τρόχισμα της αλυσίδας ,γιατί με το χέρι είναι πολύ δύσκολο να το πετύχεις .Ή θα το δώσεις σε μάστορα αλλά χρεώνουν 3 ευρώ την αλυσίδα , οπότε δεν ξέρω αν συμφέρει σε πολλές αλυσίδες .
Βέβαια, υπάρχουν μηχανήματα και μηχανήματα , τα φτηνά τροχιστικά των 30 ευρώ δεν ξέρω αν κάνουν δουλειά , αλλά τα πάνω από 100 κάνουν . Αν πας και σε όρεγκον ακόμη καλύτερα .
 
  • Like
Reactions: nickolas