Search
Search titles only
By:
Search titles only
By:
Home
Forums
New posts
Search forums
What's new
New posts
Latest activity
Members
Current visitors
Κανονισμός Λειτουργίας
Σωματείο AVClub
Log in
Register
Search
Search titles only
By:
Search titles only
By:
New posts
Search forums
Menu
Install the app
Install
Reply to thread
Home
Forums
Φωτογραφία - Video
Φωτογράφιση - Τεχνικά ζητήματα λήψης - Επεξεργασία
Βασικές Αρχές Φωτογραφίας
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Message
<blockquote data-quote="panos_adgr" data-source="post: 1057979751" data-attributes="member: 5067"><p><strong>Re: Βασικές Αρχές Φωτογραφίας για Αρχάριους</strong></p><p></p><p>Τα γραφόμενά μου δεν έχουν σκοπό υπόδειξης του τρόπου εργασίας του καθένα μας. Απλά καταθέτω τον τρόπο που λειτουργώ πιο πολύ για να βοηθήσω ή να βοηθηθώ σε οποιαδήποτε πεδία. Είτε σε επίπεδο λήψης είτε σε επίπεδο επεξεργασίας.</p><p></p><p>Πολλές φορές έχει τύχει μετά από ανάρτηση φωτογραφιών στο φόρουμ μας να γίνει αντικείμενο συζήτησης η επεξεργασία της κάθε φωτογραφίας. Κάποιες από αυτές τις φορές έχουμε γράψει ότι καλό θα ήταν αν καταθέτουμε και κάποια στοιχεία για τον τρόπο που επεξεργαζόμαστε τις φωτογραφίες μας. Υπάρχουν βέβαια πολλών ειδών περιπτώσεις όσον αφορά την τεχνική αλλά και το τελικό αποτέλεσμα που θέλουμε να καταλήξουμε. </p><p>Είπα λοιπόν να κάτσω και να γράψω τον πιο βασικό κορμό επεξεργασίας που ακολουθώ μέχρι να φτάσω στο τελικό αποτέλεσμα, για αρχή. Όσον αφορά ειδικές περιπτώσεις έχω κατά καιρούς γράψει πολύ λίγα πράγματα σχετικά με τεχνικές που χρησιμοποιώ.</p><p></p><p>Πάμε λοιπόν.</p><p>Λήψη.</p><p>Όλα ξεκινούν από εδώ. Κατά την λήψη πρέπει πάντοτε πριν πατήσουμε το κλικ να μην σκεπτόμαστε ότι αν κάνουμε και κάνα λαθάκι, θα το διορθώσουμε στο post processing… Όχι…. Ξεκινάμε πάντοτε, όπως έχουμε πει και στο παρελθόν εδώ, απελευθερώνοντας το κλείστρο όταν στο κάδρο μας έχουμε το θέμα μας φωτομετρημένο και καδραρισμένο σωστά. Η οθόνη της μηχανής μας δίνει τώρα πια την δυνατότητα να τσεκάρουμε το πολύτιμό μας κλικ πριν φύγουμε από τον τόπο και το θέμα μας διορθώνοντας επί τόπου θέματα που αφορούν την έκθεση ή μικροδιορθώσεις του κάδρου. Κάποιες φορές πιάνω τον εαυτό να αντιλαμβάνεται διαφορετικά την εικόνα από το σκόπευτρο και αλλιώς από την οθόνη μετά την λήψη. </p><p>Ειδικά στο κομμάτι της έκθεσης τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά σε σχέση με το παρελθόν και όσους ασχολούνταν με το φιλμ. Τι θέλω να πω… Θέλοντας να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο τις δυνατότητες της μηχανής μας σε τομείς όπως το δυναμικό εύρος και θόρυβος πρέπει κατ’ αρχήν να γνωρίσουμε τα όρια των μηχανών μας σε αυτά τα θέματα και μετά ανάλογα να τις χρησιμοποιήσουμε. Αυτό που περιγράφω έχει να κάνει και με τον τρόπο που χρησιμοποιούμε την μηχανή μας. Αναφέρομαι κυρίως σε αυτούς που κάνουν λήψεις με RAW και όχι με jpeg. Έτσι λοιπόν στο φόρουμ μας υπάρχουν πολλά γραφόμενα για το παραπάνω θέμα που έχει να κάνει κυρίως με την έκθεση προς τα δεξιά (ETTR) χρησιμοποιώντας το ιστόγραμμα της μηχανής μας κάνοντας λήψεις φωτεινές ακριβώς πριν κλιπάρουν τα Highlights, για να εκμεταλλευτούμε το δυναμικό εύρος του αισθητήρα στα σκοτεινά αλλά και για να πετύχουμε υψηλό λόγο σήματος προς θόρυβο, για λιγότερο θόρυβο φυσικά στα αρχεία μας.</p><p>Προσέχουμε επίσης πάρα πολύ (ειδικά με τις σύγχρονες μηχανές των 20+ MPixels) να είναι σταθερό το χέρι μας κατά την λήψη ακόμα κι αν έχουμε φακό ή σώμα με σταθεροποίηση. Μην ξεχνάμε πως και η σταθεροποίηση σε κάποιες περιπτώσεις απαιτεί 1’’ για να έχει την υψηλότερη αποτελεσματικότητα.</p><p></p><p></p><p>Επεξεργασία.</p><p>Δουλεύω κατά 99,9% σε περιβάλλον Photoshop (Adobe Camera Raw). Βέβαια στην πλειονότητα των βημάτων που ακολουθώ θα βρείτε λύσεις σε όλα σχεδόν τα προγράμματα.</p><p>Εισάγω το αρχείο Raw στο Adobe Camera Raw και το πρώτο πράγμα που κάνω είναι έλεγχος ευθυγράμμισης του ορίζοντα ή της γεωμετρίας. Ακριβώς μετά κάνω διόρθωση χρωματικών εκτροπών και παραμόρφωσης του φακού (το τελευταίο εάν και αφ’ όσον χρειάζεται). Τα παραπάνω βήματα θεωρώ ότι είναι το ίδιο απαραίτητα και σοβαρά όπως η έκθεση και το καδράρισμα. Οι χρωματικές εκτροπές στο τέλος τις επεξεργασίας όπως και η κακή γεωμετρία ή ο στραβός ορίζοντας είναι ικανά να μας απαξιώσουν όλη την δουλειά…</p><p> Αμέσως μετά ρυθμίζω την φωτεινότητα του αρχείο. Αν έχω πουσάρει την λήψη με την μέθοδο του ETTR τότε η πρώτη μου κίνηση είναι να επαναφέρω με τον κέρσορα exposure την έκθεση της σκηνής στο 0 (μηδέν) ή όπου κρίνω ότι είναι καλύτερα μελετώντας όλα τα τμήματα της εικόνας. </p><p>Επόμενό μου βήμα είναι ρυθμίσω τα Highlights και τα Shadows. Ο τρόπος που το κάνω κάθε φορά έχει να κάνει και με το τελικό αποτέλεσμα που επιδιώκω. Αν θέλω π.χ να ξεφύγω λίγο τα πειράζω λίγο παραπάνω. Αν θέλω να δώσω ένα ρεαλιστικό αποτέλεσμα χωρίς υπερβολές πράττω ανάλογα. </p><p>Αν με τους παραπάνω τρόπους δεν πετύχω αυτό που θέλω πηγαίνω στο πινακάκι με το ιστόγραμμα και τα 4 κανάλια φωτεινότητας και την καμπύλη και ρυθμίζω κατά βούληση.</p><p>Μόλις τελειώσω με τα παραπάνω πηγαίνω στο εργαλείο Dahaze ή Contrast (διαλέγω το κάθε εργαλείο ανάλογα την περίπτωση) και ανάλογα επεξεργάζομαι την εικόνα. Το dehaze κυρίως το χρησιμοποιώ σε τοπία όπου έχω συνήθως θολούρα στην ατμόσφαιρα ή σε συννεφιασμένα τοπία για να δραματοποιήσω τον ουρανό και να γίνουν πιο έντονα τα σύννεφα. </p><p>Μόλις έχουν γίνει όλα τα παραπάνω πηγαίνω στα χρωματικά κανάλια και ρυθμίζω την φωτεινότητα εάν και εφ’ όσον χρειάζεται σαν αποτέλεσμα των παραπάνω ρυθμίσεων. Κυρίως ρυθμίζω το μπλε το οποίο έχω την τάση να το ‛σκοτεινιάζω’ και αν είναι πολύ έντονο να μειώνω λίγο τον κορεσμό του. Έχω επίσης την τάση να αυξάνω το πορτοκαλί κανάλι (όσο πιο προσεκτικά μπορώ) σε περιπτώσεις όμως όπου δεν έχω λήψεις με ηλιοφάνεια.</p><p></p><p>Για το τέλος αφήνω πάντοτε την ρύθμιση οξύτητας. Το κάνω γιατί κατά την διάρκεια της επεξεργασίας τα παραπάνω βήματα επηρεάζουν τομείς όπως η οξύτητα (με τις ρυθμίσεις και αλλαγές στο contrast αλλά και την διόρθωση των χρωματικών εκτροπών) αλλά και θορύβου, με αύξηση των φωτεινότητας των shadows, του contrast ή του Dehaze. Επίσης το μπλε κανάλι είναι και το πιο επιρρεπές σε θόρυβο οπότε μιας και τραβάω πολλά τοπία είναι ένα κομμάτι που πάντα με απασχολεί αφού υπάρχει σε πολλές μου φωτογραφίες. </p><p></p><p>Τελειώνοντας την επεξεργασία λοιπόν ρυθμίζω την οξύτητα και μόλις την φέρω εκεί που θέλω και έχω ολοκληρώσει κάνω αποθορυβοποίηση προσεκτικά για να μην χάσω πληροφορία αλλά και να μην έχω θόρυβο. </p><p>Αν κατά την λήψη έχω λειτουργήσει σωστά τότε είναι πάντοτε πιο εύκολη η επεξεργασία. Ειδικά όσον αφορά τον θόρυβο και την οξύτητα βοηθάει πάρα πολύ. Αυτά τα δύο για εμένα και το είδος που φωτογραφίζω είναι που επηρεάζονται από πάρα πολλούς παράγοντες, όπως η έκθεση, η σταθερότητα λήψης, και την επεξεργασία κατ’ επέκταση. </p><p></p><p>Τέλος και μετά από τα τελευταία 4-5 χρόνια που ασχολούμαι με την επεξεργασία έχω αρχίσει και δουλεύω τοπικά τις φωτογραφίες μου. Είναι κατά την άποψή μου ο ιδανικότερος τρόπος επεξεργασίας. Θέλει βέβαια προσοχή και πρέπει να γίνεται όταν έχουμε κάνει τις Global βασικές ρυθμίσεις επεξεργασίας και να επεμβαίνουμε διορθωτικά κατ´ ελάχιστο για να μην γίνεται αντιληπτό.</p><p>Άλλη παράμετρος που πρέπει να προσέχουμε φυσικά και δεν αναφέρω παραπάνω, είναι και η ισορροπία λευκού. Εκεί θέλει αρκετή προσοχή. Έχω παρατηρήσει αρκετές φορές πως κατά την επεξεργασία το μάτι / εγκέφαλος μπορεί να συνηθίσει ή να προσαρμοστεί χρωματικά στην εικόνα και όταν την ξαναδούμε μετά από ώρα διακρίνουμε πράγματα που μπορεί αρχικά να μην είχαμε παρατηρήσει.</p><p>Π.Χ. κάποιες φορές μετά από δεύτερη ματιά έχω διαπιστώσει ότι η εικόνα μου είναι χρωματικά πολύ θερμή ή ψυχρή. Ή ότι είναι πολύ έντονα τελικά τα χρώματα ή το αντίθετο. </p><p>Γενικά καλό είναι μόλις τελειώνουμε με την εικόνα μας να της ρίχνουμε και μια δεύτερη ματιά πιο μετά.</p><p></p><p>Αυτά από εμένα. Αν έχετε κάτι να μου προτείνεται που σας βοηθάει και θα μπορούσε να βοηθήσει κι εμένα είμαι όλος αυτιά και μάτια. </p><p>Εύχομαι να μην σας κούρασα.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="panos_adgr, post: 1057979751, member: 5067"] [b]Re: Βασικές Αρχές Φωτογραφίας για Αρχάριους[/b] Τα γραφόμενά μου δεν έχουν σκοπό υπόδειξης του τρόπου εργασίας του καθένα μας. Απλά καταθέτω τον τρόπο που λειτουργώ πιο πολύ για να βοηθήσω ή να βοηθηθώ σε οποιαδήποτε πεδία. Είτε σε επίπεδο λήψης είτε σε επίπεδο επεξεργασίας. Πολλές φορές έχει τύχει μετά από ανάρτηση φωτογραφιών στο φόρουμ μας να γίνει αντικείμενο συζήτησης η επεξεργασία της κάθε φωτογραφίας. Κάποιες από αυτές τις φορές έχουμε γράψει ότι καλό θα ήταν αν καταθέτουμε και κάποια στοιχεία για τον τρόπο που επεξεργαζόμαστε τις φωτογραφίες μας. Υπάρχουν βέβαια πολλών ειδών περιπτώσεις όσον αφορά την τεχνική αλλά και το τελικό αποτέλεσμα που θέλουμε να καταλήξουμε. Είπα λοιπόν να κάτσω και να γράψω τον πιο βασικό κορμό επεξεργασίας που ακολουθώ μέχρι να φτάσω στο τελικό αποτέλεσμα, για αρχή. Όσον αφορά ειδικές περιπτώσεις έχω κατά καιρούς γράψει πολύ λίγα πράγματα σχετικά με τεχνικές που χρησιμοποιώ. Πάμε λοιπόν. Λήψη. Όλα ξεκινούν από εδώ. Κατά την λήψη πρέπει πάντοτε πριν πατήσουμε το κλικ να μην σκεπτόμαστε ότι αν κάνουμε και κάνα λαθάκι, θα το διορθώσουμε στο post processing… Όχι…. Ξεκινάμε πάντοτε, όπως έχουμε πει και στο παρελθόν εδώ, απελευθερώνοντας το κλείστρο όταν στο κάδρο μας έχουμε το θέμα μας φωτομετρημένο και καδραρισμένο σωστά. Η οθόνη της μηχανής μας δίνει τώρα πια την δυνατότητα να τσεκάρουμε το πολύτιμό μας κλικ πριν φύγουμε από τον τόπο και το θέμα μας διορθώνοντας επί τόπου θέματα που αφορούν την έκθεση ή μικροδιορθώσεις του κάδρου. Κάποιες φορές πιάνω τον εαυτό να αντιλαμβάνεται διαφορετικά την εικόνα από το σκόπευτρο και αλλιώς από την οθόνη μετά την λήψη. Ειδικά στο κομμάτι της έκθεσης τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά σε σχέση με το παρελθόν και όσους ασχολούνταν με το φιλμ. Τι θέλω να πω… Θέλοντας να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο τις δυνατότητες της μηχανής μας σε τομείς όπως το δυναμικό εύρος και θόρυβος πρέπει κατ’ αρχήν να γνωρίσουμε τα όρια των μηχανών μας σε αυτά τα θέματα και μετά ανάλογα να τις χρησιμοποιήσουμε. Αυτό που περιγράφω έχει να κάνει και με τον τρόπο που χρησιμοποιούμε την μηχανή μας. Αναφέρομαι κυρίως σε αυτούς που κάνουν λήψεις με RAW και όχι με jpeg. Έτσι λοιπόν στο φόρουμ μας υπάρχουν πολλά γραφόμενα για το παραπάνω θέμα που έχει να κάνει κυρίως με την έκθεση προς τα δεξιά (ETTR) χρησιμοποιώντας το ιστόγραμμα της μηχανής μας κάνοντας λήψεις φωτεινές ακριβώς πριν κλιπάρουν τα Highlights, για να εκμεταλλευτούμε το δυναμικό εύρος του αισθητήρα στα σκοτεινά αλλά και για να πετύχουμε υψηλό λόγο σήματος προς θόρυβο, για λιγότερο θόρυβο φυσικά στα αρχεία μας. Προσέχουμε επίσης πάρα πολύ (ειδικά με τις σύγχρονες μηχανές των 20+ MPixels) να είναι σταθερό το χέρι μας κατά την λήψη ακόμα κι αν έχουμε φακό ή σώμα με σταθεροποίηση. Μην ξεχνάμε πως και η σταθεροποίηση σε κάποιες περιπτώσεις απαιτεί 1’’ για να έχει την υψηλότερη αποτελεσματικότητα. Επεξεργασία. Δουλεύω κατά 99,9% σε περιβάλλον Photoshop (Adobe Camera Raw). Βέβαια στην πλειονότητα των βημάτων που ακολουθώ θα βρείτε λύσεις σε όλα σχεδόν τα προγράμματα. Εισάγω το αρχείο Raw στο Adobe Camera Raw και το πρώτο πράγμα που κάνω είναι έλεγχος ευθυγράμμισης του ορίζοντα ή της γεωμετρίας. Ακριβώς μετά κάνω διόρθωση χρωματικών εκτροπών και παραμόρφωσης του φακού (το τελευταίο εάν και αφ’ όσον χρειάζεται). Τα παραπάνω βήματα θεωρώ ότι είναι το ίδιο απαραίτητα και σοβαρά όπως η έκθεση και το καδράρισμα. Οι χρωματικές εκτροπές στο τέλος τις επεξεργασίας όπως και η κακή γεωμετρία ή ο στραβός ορίζοντας είναι ικανά να μας απαξιώσουν όλη την δουλειά… Αμέσως μετά ρυθμίζω την φωτεινότητα του αρχείο. Αν έχω πουσάρει την λήψη με την μέθοδο του ETTR τότε η πρώτη μου κίνηση είναι να επαναφέρω με τον κέρσορα exposure την έκθεση της σκηνής στο 0 (μηδέν) ή όπου κρίνω ότι είναι καλύτερα μελετώντας όλα τα τμήματα της εικόνας. Επόμενό μου βήμα είναι ρυθμίσω τα Highlights και τα Shadows. Ο τρόπος που το κάνω κάθε φορά έχει να κάνει και με το τελικό αποτέλεσμα που επιδιώκω. Αν θέλω π.χ να ξεφύγω λίγο τα πειράζω λίγο παραπάνω. Αν θέλω να δώσω ένα ρεαλιστικό αποτέλεσμα χωρίς υπερβολές πράττω ανάλογα. Αν με τους παραπάνω τρόπους δεν πετύχω αυτό που θέλω πηγαίνω στο πινακάκι με το ιστόγραμμα και τα 4 κανάλια φωτεινότητας και την καμπύλη και ρυθμίζω κατά βούληση. Μόλις τελειώσω με τα παραπάνω πηγαίνω στο εργαλείο Dahaze ή Contrast (διαλέγω το κάθε εργαλείο ανάλογα την περίπτωση) και ανάλογα επεξεργάζομαι την εικόνα. Το dehaze κυρίως το χρησιμοποιώ σε τοπία όπου έχω συνήθως θολούρα στην ατμόσφαιρα ή σε συννεφιασμένα τοπία για να δραματοποιήσω τον ουρανό και να γίνουν πιο έντονα τα σύννεφα. Μόλις έχουν γίνει όλα τα παραπάνω πηγαίνω στα χρωματικά κανάλια και ρυθμίζω την φωτεινότητα εάν και εφ’ όσον χρειάζεται σαν αποτέλεσμα των παραπάνω ρυθμίσεων. Κυρίως ρυθμίζω το μπλε το οποίο έχω την τάση να το ‛σκοτεινιάζω’ και αν είναι πολύ έντονο να μειώνω λίγο τον κορεσμό του. Έχω επίσης την τάση να αυξάνω το πορτοκαλί κανάλι (όσο πιο προσεκτικά μπορώ) σε περιπτώσεις όμως όπου δεν έχω λήψεις με ηλιοφάνεια. Για το τέλος αφήνω πάντοτε την ρύθμιση οξύτητας. Το κάνω γιατί κατά την διάρκεια της επεξεργασίας τα παραπάνω βήματα επηρεάζουν τομείς όπως η οξύτητα (με τις ρυθμίσεις και αλλαγές στο contrast αλλά και την διόρθωση των χρωματικών εκτροπών) αλλά και θορύβου, με αύξηση των φωτεινότητας των shadows, του contrast ή του Dehaze. Επίσης το μπλε κανάλι είναι και το πιο επιρρεπές σε θόρυβο οπότε μιας και τραβάω πολλά τοπία είναι ένα κομμάτι που πάντα με απασχολεί αφού υπάρχει σε πολλές μου φωτογραφίες. Τελειώνοντας την επεξεργασία λοιπόν ρυθμίζω την οξύτητα και μόλις την φέρω εκεί που θέλω και έχω ολοκληρώσει κάνω αποθορυβοποίηση προσεκτικά για να μην χάσω πληροφορία αλλά και να μην έχω θόρυβο. Αν κατά την λήψη έχω λειτουργήσει σωστά τότε είναι πάντοτε πιο εύκολη η επεξεργασία. Ειδικά όσον αφορά τον θόρυβο και την οξύτητα βοηθάει πάρα πολύ. Αυτά τα δύο για εμένα και το είδος που φωτογραφίζω είναι που επηρεάζονται από πάρα πολλούς παράγοντες, όπως η έκθεση, η σταθερότητα λήψης, και την επεξεργασία κατ’ επέκταση. Τέλος και μετά από τα τελευταία 4-5 χρόνια που ασχολούμαι με την επεξεργασία έχω αρχίσει και δουλεύω τοπικά τις φωτογραφίες μου. Είναι κατά την άποψή μου ο ιδανικότερος τρόπος επεξεργασίας. Θέλει βέβαια προσοχή και πρέπει να γίνεται όταν έχουμε κάνει τις Global βασικές ρυθμίσεις επεξεργασίας και να επεμβαίνουμε διορθωτικά κατ´ ελάχιστο για να μην γίνεται αντιληπτό. Άλλη παράμετρος που πρέπει να προσέχουμε φυσικά και δεν αναφέρω παραπάνω, είναι και η ισορροπία λευκού. Εκεί θέλει αρκετή προσοχή. Έχω παρατηρήσει αρκετές φορές πως κατά την επεξεργασία το μάτι / εγκέφαλος μπορεί να συνηθίσει ή να προσαρμοστεί χρωματικά στην εικόνα και όταν την ξαναδούμε μετά από ώρα διακρίνουμε πράγματα που μπορεί αρχικά να μην είχαμε παρατηρήσει. Π.Χ. κάποιες φορές μετά από δεύτερη ματιά έχω διαπιστώσει ότι η εικόνα μου είναι χρωματικά πολύ θερμή ή ψυχρή. Ή ότι είναι πολύ έντονα τελικά τα χρώματα ή το αντίθετο. Γενικά καλό είναι μόλις τελειώνουμε με την εικόνα μας να της ρίχνουμε και μια δεύτερη ματιά πιο μετά. Αυτά από εμένα. Αν έχετε κάτι να μου προτείνεται που σας βοηθάει και θα μπορούσε να βοηθήσει κι εμένα είμαι όλος αυτιά και μάτια. Εύχομαι να μην σας κούρασα. [/QUOTE]
Verification
Post reply
Home
Forums
Φωτογραφία - Video
Φωτογράφιση - Τεχνικά ζητήματα λήψης - Επεξεργασία
Βασικές Αρχές Φωτογραφίας
Top
Bottom
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
Accept
Learn more…