Re: Απάντηση: Βινύλιο... η λύση για την μειωμενη δυναμική περιοχή στο κέντρο....?
Ενδιαφερον θεμα! Πριν εφευρεθει η στερεοφωνια, υπηρχαν πολλοι δισκοι που επαιζαν απο μεσα προς τα εξω. Στην Αμερικανικη ραδιοφωνια για μια μεγαλη περιδο ηταν το στανταρ. Ολα τα μηχανηματα χαραξης δισκων Αμερικανικης κατασκευης ειχαν την δυνατοτητα να χαραξουν ειτε απο εξω προς τα μεσα, ειτε απο μεσα προς τα εξω.
Παραθετω μια λεπτομερειακη φωτογραφια του μηχανισμου ενος συστηματος χαραξης της Fairchild, κατασκευης του 1930, που δειχνει τον τροπο με τον οποιο αλλαζε η φορα της οδηγησης της κεφαλης:
Εκεινη την εποχη δεν υπηρχε δυνατοτητα ρυθμισης της αποστασης μεταξυ των αυλακιων κατα τη διαρκεια της χαραξης. Τα φτηνοτερα μηχανηματα ηταν σχεδιασμενα για συγκεκριμενο βημα χαραξης, το οποιο δεν αλλαζε, οπως το μηχανημα της φωτογραφιας, της Αμερικανικης Presto:
Τα λιγο πιο ακριβα μπορουσαν να αλλαξουν βημα μονο με αλλαγη εξαρτηματων (leadscrew/half-nut) οπως το Rek-O-Kut της παρακατω φωτογραφιας.
Τα αρκετα πιο ακριβα μηχανηματα ειχαν κατι σαν κιβωτιο ταχυτητων,οπως το Fairchild της πρωτης φωτογραφιας, αλλα και παλι, το βημα αλλαζε μονο με το μηχανημα σταμαημενο. Αρα, οι δισκοι ειχαν αναγκαστικα σταθερο βημα (αποσταση μεταξυ των αυλακιων) ανα πλευρα, καθως ολοκληρη η πλευρα πρεπει να χαραχτει μονομιας.
Την δεκαετια του 40, οι Αμερικανικες Fairchild, Scully, Presto και η Γερμανικη Neumann καταασκευασαν μηχανηματα που επετρεπαν την ρυθμιση του βηματος κατα την διαρκεια της χαραξης, ανοιγοντας νεους οριζοντες στην χαραξη δισκων. Αυτο γινοταν χειροκινητα, με μηχανικα (μοχλους) η ηλεκτρονικα (ποτενσιομετρα η διακοπτες) συστηματα, μεχρι και τα τελη της δεκαετιας του 1950, οταν η Scully και η Neumann δημιουργησαν συστηματα αυτοματης διαχειρισης του βηματος, αναλογα με τις αναγκες του υλικου. Αυτο απαιτουσε συνεργασια με μαγνητοφωνο με συστημα προαναγνωσης, οπου η ταινια περνουσε πρωτα απο μια κεφαλη αναπαραγωγης, μετα εκανε μια βολτα γυρω απο οδηγους, και τελικα περνουσε απο μια δευτερη κεφαλη αναπαραγωγης, η οποια διαβαζε το ιδιο σημα με την πρωτη κεφαλη, με μια χρονικη καθυστερηση. Το σημα της πρωτης κεφαλης οδηγουσε το συστημα αυτοματισμου ενω το σημα της δευτερης κατεληγε στην κεφαλη χαραξης.
Την δεκαετια του 1960, με την αυξημενη πλον ζητηση για στερεοφωνικους δισκους,ηρθε και ο αυτοματισμος της ρυθμισης του βαθους χαραξης. Απο αυτο το σημειο και μετα ο δρομος ανοιξε στο να μπορουν να ασχοληθουν με την χαραξη δισκων και ανθρωποι με λιγοτερο γερα νευρα.
Η Scully και η Neumann κυριαρχησαν λογω της ευκολιας που προσεφεραν τα συστηματα τους, οντας τα πιο ευχρηστα, εργονομικα και αυτοματοποιημενα. Οι ανταγωνιστικες εταιριες εγκατελειψαν τον χωρο της χαραξης δισκων πριν το τελος της δεκαετιας του 1960.Στην μεταπολεμικη Ευρωπη κυριαρχησαν τα μηχανηματα της Neumann ενω στην Αμερικη η αγορα μοιραστηκε μεταξυ Neumann & Scully, μεχρι το 1976, που απεβιωσε ο κυριος Larry Scully, λιγους μηνες μετα την ολοκληρωση του πιο εξελιγμενου του μηχανηματος, του οποιου κατασκευαστηκαν και πουληθηκαν μολις 10 δειγατα.
Καπως ετσι επικρατησε διεθνως η Neumann. Εδω λοιπον φτανουμε στο πιο σημαντικο κομματι της ιστοριας: Τα μηχανηματα της Neumann δεν μπορουσαν να χαραξουν απο μεσα προς τα εξω, λογω μηχανικης ιδιαιτεροτητας! Ετσι λοιπον λυθηκε το ζητημα με φυσικη καταληξη. Αναγκαστικα επικρατησαν οι δισκοι που παιζουν απο εξω προς τα μεσα.
Η πλειοψηφια των δισκων που παιζουν απο μεσα προς τα εξω χαραχτηκαν σε μηχανηματα που δεν διεθεταν αυτοματισμους. Ακομα και στην περιπτωση των Scully, οι αυτοματισμοι ηταν σχετικα πρωτογονοι και δεν διεθεταν συτημα αυτοματης ρυθμισης βαθους, με ελαχιστες πειραματικες εξαιρεσεις. Η ελλειψη αυτοματισμων καθιστα την χαραξη απο μεσα προς τα εξω πιο δυσκολη και ακριβη υποθεση. Στις μερες μας, οι περισσοτεροι μηχανικοι χαραξης δεν δεχονται να χαραξουν δισκους χωρις αυτοματισμους, λογω ελλειψης σχετικης εμπειριας.
Ο δισκος του supersonic πιθανοτατα εχει χαραχτει σε εναν απο τους δυο scully σε επαγγελματικη χρηση στην Ευρωπη. Για δες στην αρχη η στο τελος του δισκου, εχει υπογραφη, η καποιον κωδικο?
Ισως ο μοναδικος χαρακτης τυπου Neumann που μπορει να χαραξει απο μεσα προς τα εξω ειναι ο δικος μου, ως αποτελεσμα εκτενων μηχανολογικων και ηλεκτρονικων μετατροπων. Οριστε και μια φωτογραφια του συστηματος μου, με το μαγνητοφωνο προαναγνωσης στο βαθος.
Ειμαι μηχανικος mastering/χαραξης δισκων, ενας απο τους 3-4 ανθρωπους στον κοσμο που επισκευαζουν/ανακατασκευαζουν/μετατρεπουν συστηματα χαραξης δισκων για λογαριασμο αλλων mastering studios, και επισης εχω το μοναδικο στουντιο χαραξης δισκων στην Ελλαδα.
Οι φωτογραφιες ειναι απο το αρχειο μου, μηχανηματα που εχουν περασει κατα καιρους απο τα χερια μου.
Εχω επισης μετατρεψει τον Fairchild της πρωτης φωτογραφιας ωστε να μπορει να ρυθμιστει το βημα κατα τη διαρκεια της χαραξης με ηλεκτρονικα μεσα, και μπορει να λειτουργησει ειτε χειροκινητα ειτε με συστημα αυτοματισμου. Παραθετω και μια φωτογραφια του εξελιγμενου συστηματος, με στερεοφωνικη κεφαλη χαραξης:
Μπορει να χαραξει και απο μεσα προς τα εξω, και εχω φτιαξει 3-4 δισκους ετσι για να κανω τα πειραματα μου.Δεν μου εχει ζητηθει ποτε απο πελατη μεχρι στιγμης να κανω χαραξη απο μεσα προς τα εξω, αλλα η δυνατοτητα υπαρχει, αν χρειαστει.
Η μοναδικη διαφορα ειναι το θεμα της γραμμικης ταχυτητας που μειωνεται σημαντικα οσο μικραινει η διαμετρος. Η ελλατωση της γραμμικης ταχυτητας ελλατωνει και το μηκος κυματος στην ιδια συχνοτητα, με αποτελεσμα να δυσκολευει την αναπαραγωγη. Ενα σωστα ρυθμισμενο πικαπ δεν θα αντιμετωπισει δυσκολια στην αναπαραγωγη μεσα-εξω. Τα κακορυθμισμενα πικαπ απο την αλλη...
Οσο για το skating force, δεν εχει να κανει με το αυλακι, και σε λειο δισκο χωρις αυλακι υπαρχει, παντα προς την ιδια κατευθυνση, λογω της φορας περιστροφης του πλατω και της γεωμετριας των βραχιωνων με πιβοτ. Το anti-skate το ακυρωνει, οποτε σε ενα συστημα που εχει σχεδιαστει και ρυθμιστει σωστα, ουσιαστικα θεωρουμε πως δεν υπαρχει σε υπολογισιμο βαθμο, αρα ειτε μεσα-εξω, ειτε εξω-μεσα, το ιδιο μας κανει. Στην πραξη, ποσα πικαπ ειναι σωστα σχεδιασμενα, και απο αυτα, ποσα ειναι και σωστα ρυθμισμενα?
Σιγουρα λοιπον δεν ειναι για ευρεια καταναλωση. Το εξω-μεσα οντως ειναι πιο σωστο για μουσικα εργα που ξεκινουν δυνατα και καταληγουν ηρεμα, ενω το μεσα-εξω ειναι το ιδανικο για εργα που ξεκινουν απαλα και καταληγουν σε κρεσεντο.
Επειδη επισης βλεπω πως ο Geovar μετο ζορι κρατιεται, θα προσθεσω πως τα μαγνητοφωνα παιζουν με σταθερη γραμμικη ταχυτητα, αρα και σταθερο μηκος κυματος, και συνεπως δεν εχουν μεταβαλλομενες απωλειες κατα την διαρκεια ενος εργου.
Εχω και μια καλη συλογη απο μαγνητοφωνα, για επαγγελματικη χρηση, τα οποια επισης επισκευαζω και μετατρεπω. Εμαθα να χαραζω δισκους χωρις αυτοματισμους, απο μαγνητοταινια, και το προτιμω σαν διαδικασια, απο τις ψηφιακες πηγες και τους αυτοματισμους που πλεον εχω στη διαθεση μου. Το χειροκινητο, αν και σαφως πιο δυσκολο, τεχνικα υπερτερει, σε μικρο αλλα αισθητο βαθμο. Οποτε μου δινεται η ευκαιρια, το κανω με μεγαλη ευχαριστηση.
Προφανως, στις ηχογραφησεις direct-to-disk, δεν μπορει να υπαρξει προαναγνωση, αρα ουτε και αυτοματισμοι. Εκει πραγματικα θελει πολυ γερα νευρα...