Λίγα λόγια για την τεχνολογία πλάσμα που όλο πεθαίνει ... κι όμως είναι ακόμα εδώ :music-smiley-005:... και μάλιστα κάθε χρόνο με βελτιωμένα μοντέλα.
Ας δούμε πως μοιάζει ένα τυπικό πάνελ πλάσματος.
Τα κύρια κομμάτια του είναι δύο στρώσεις από γυαλί που περιέχουν τα "κελιά" με τα εικονοστοιχεία. Επίσης μεταξύ κελιών και εικονοστοιχείων υπάρχουν ηλεκτρόδια (και από τις δύο πλευρές). Μέσα σε αυτό το "σάντουιτς" υπάρχει κάποιο/α ευγενές αέριο (Άργο, Νέο, Ξένο), ενώ το κάθε εικονοστοιχείο (pixel) αποτελείται από τρία "κελιά" (subpixels) που έχουν επίστρωση από κάποιο μεταλλικό σουλφίδιο (αυτό που λέμε φώσφορος) το οποίο είναι διαφορετικό για τα τρία βασικά χρώματα.
Ο τρόπος που παράγεται φως και χρώμα με απλά λόγια έχει ως εξής. Στην αρχή δημιουργείται διαφορά δυναμικού μεταξύ των δύο ηλεκτροδίων και το ρεύμα που παράγεται ιονίζει το ευγενές αέριο και το μετατρέπει σε μορφή πλάσματος:
http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_display
http://www.practical-home-theater-guide.com/plasma-display.html
http://electronics.howstuffworks.com/plasma-display.htm
Στο δια ταύτα τώρα, δηλαδή στο τι συνεπάγεται αυτός ο τρόπος λειτουργίας και τι χαρακτηριστικά δίνει στις τηλεοράσεις πλάσματος:
==========================================================
Άρθρο του JL_? σχετικά με την απόδοση του μαύρου στις πλάσμα [#76]
==========================================================
Ας δούμε πως μοιάζει ένα τυπικό πάνελ πλάσματος.
Τα κύρια κομμάτια του είναι δύο στρώσεις από γυαλί που περιέχουν τα "κελιά" με τα εικονοστοιχεία. Επίσης μεταξύ κελιών και εικονοστοιχείων υπάρχουν ηλεκτρόδια (και από τις δύο πλευρές). Μέσα σε αυτό το "σάντουιτς" υπάρχει κάποιο/α ευγενές αέριο (Άργο, Νέο, Ξένο), ενώ το κάθε εικονοστοιχείο (pixel) αποτελείται από τρία "κελιά" (subpixels) που έχουν επίστρωση από κάποιο μεταλλικό σουλφίδιο (αυτό που λέμε φώσφορος) το οποίο είναι διαφορετικό για τα τρία βασικά χρώματα.
Ο τρόπος που παράγεται φως και χρώμα με απλά λόγια έχει ως εξής. Στην αρχή δημιουργείται διαφορά δυναμικού μεταξύ των δύο ηλεκτροδίων και το ρεύμα που παράγεται ιονίζει το ευγενές αέριο και το μετατρέπει σε μορφή πλάσματος:
Κατά την μετατροπή του αερίου σε πλάσμα παράγεται υπεριώδες φως το οποίο είναι μεν μη ορατό, αλλά διεγείρει την φωσφορική επίστρωση των "κελιών". Η διέγερση αυτή προκαλεί την εκπομπή των τριών βασικών χρωμάτων, των οποίων ο συνδυασμός είναι το ορατό φως και χρώμα που φθάνει στα μάτια μας.Το πλάσμα, που μερικές φορές αναφέρεται ως "η τέταρτη κατάσταση της ύλης" (εκτός από τη στερεή, την υγρή και την αέρια), αναφέρεται σε αυτή την περίπτωση σε ένα αέριο στο οποίο έχει παρωχευθεί αρκετή ενέργεια για να αποχωριστούν τα άτομα από τα ηλεκτρόνιά τους (ιονισμός) και να παραχθεί ένα νέφος από ιόντα και ηλεκτρόνια. Επειδή τα σωματίδια αυτά είναι ιονισμένα (φορτισμένα), το αέριο συμπεριφέρεται διαφορετικά από ένα ουδέτερο αέριο, για παράδειγμα όταν υπάρχουν ηλεκτρομαγνητικά πεδία.
http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_display
http://www.practical-home-theater-guide.com/plasma-display.html
http://electronics.howstuffworks.com/plasma-display.htm
Στο δια ταύτα τώρα, δηλαδή στο τι συνεπάγεται αυτός ο τρόπος λειτουργίας και τι χαρακτηριστικά δίνει στις τηλεοράσεις πλάσματος:
- Πολύ καλό μαύρο γιατί όταν δεν θέλουμε φως, απλά δεν ανάβει το συγκεκριμένο pixel. Το πόσο σημαντική είναι η απόδοση του μαύρου έχει συζητηθεί αρκετά σε διάσπαρτα νήματα. Καλό μαύρο σημαίνει υψηλή αντίθεση, πιο τρισδιάστατη εικόνα και δυνατότητα για πιο σωστά χρώματα.
- H χρωμάτική ακρίβεια επιτυγχάνεται σχετικά εύκολα λόγω του ότι πρόκειται για τεχνολογία εκπομπής και όχι "φιλτραρίσματος". Η αναπαραγωγή των χρωμάτων γίνεται με παρόμοιο τρόπο με των CRT πάνω στις οποίες έχουν βασιστεί τα σημερινά χρωματικά πρότυπα.
- Χαμηλός χρόνος απόκρισης, αφού το μόνο που χρειάζεται είναι η ροή ηλεκτρικού ρεύματος. Οι συνέπειες της ηλεκτρικής ροής που παράγουν τελικά το φως είναι σχεδόν ακαριαίες.
- Πολύ καλός χειρισμός κινούμενης εικόνας. Τα εικονοστοιχεία στις πλάσμα ανάβουν στιγμιαία και δεν παραμένουν αναμμένα καθ όλη την διάρκεια προβολής ενός frame. Αυτό ταιριάζει στον τρόπο που το ανθρώπινο μάτι αντιλαμβάνεται την κίνηση.
- Υψηλή ομοιογένεια της οθόνης. Δεν υπάρχουν hot spots και γενικά κομμάτια της οθόνης με λιγότερη ή περισσότερη φωτεινότητα.
- Μεγάλες γωνίες θέασης χωρίς να αλλοιώνεται σημαντικά η απόδοση των χρωμάτων.
- Χαμηλό κόστος παραγωγής ανά ίντσα και μεγέθη που φτάνουν μέχρι τις 150''.
- Η φωτεινότητα των πλάσμα πέφτει με τον χρόνο χρήσης (οι σύγχρονες υλοποιήσεις χάνουν την μισή φωτεινότητα μετά από 60000-100000 ώρες). Σε αυτό οφείλεται και το φαινόμενο του burn in που στην ουσία συμβαίνει όταν συστηματικά κάποια pixel παραμένουν συστηματικά αναμμένα για πολύ περισσότερο χρόνο από κάποια άλλα. Επίσης όταν ένα pixel παραμένει αναμμένο για πολύ ώρα και σε υψηλή φωτεινότητα υπάρχει μια συσσώρευση ηλεκτρικού φορτίου που προκαλεί το λεγόμενο image retention. Όταν το συγκεκριμένο pixel θα πρέπει να αλλάξει κατάσταση θα το κάνει με καθυστέρηση. Τα παραπάνω φαινόμενα και η έκταση τους διαφέρουν από υλοποίηση σε υλοποίηση, αλλά παραμένουν από τα σημαντικότερα μειονεκτήματα της τεχνολογίας. Περισσότερες πληροφορίες για τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης στο αντίστοιχο sticky νήμα.
- Αντανακλάσεις επειδή η εξωτερική επιφάνεια είναι γυάλινη. Σε κάποιες υλοποιήσεις η κατάσταση βελτιώνεται αρκετά με χρήση κατάλληλων φίλτρων. Τα πάνε καλύτερα από τις CRT στον συγκεκριμένο τομέα, αλλά καλό είναι η τοποθέτηση τους να γίνεται σε σημείο στο οποίο δεν θα αντανακλά κάποια πηγή φωτός.
- Ειπώθηκε προηγουμένως πως σε κάθε subpixel χρησιμοποιείται διαφορετική ένωση του φωσφόρου ανάλογα με το βασικό χρώμα που θέλουμε να παραχθεί. Αυτές οι διαφορετικές ενώσεις έχουν παρόμοιες μεν, αλλά όχι και πανομοιότυπες ιδιότητες. Σε αυτό οφείλονται και τα phospor trails όταν υπάρχει έντονη κίνηση σε εικόνα με μεγάλη αντίθεση. Πολύ δύσκολα γίνεται αντιληπτό σε κανονική θέαση, αλλά υπάρχουν άτομα που είναι αρκετά ευαίσθητα στο συγκεκριμένο φαινόμενο. Αν δεν υπάρχει προηγούμενη εμπειρία θέασης σε πλάσμα καλό είναι να τσεκάρεται πριν από αγορά.
- Θόρυβος που έχει να κάνει με τον τρόπο οδήγησης ενός πλάσμα πάνελ και μπορεί να είναι ηχητικός (buzzing) ή οπτικός (PWM noise). Το buzzing είναι στάνταρ σε όλες τις πλάσμα, αλλά δεν γίνεται αντιληπτό από όλους. Αν είστε από τους λίγους άτυχους που το ακούνε μην απογοητεύεστε. Μπορεί να πήρατε τηλεόραση λάθος τεχνολογίας, αλλά έχετε όλα τα προσόντα για να γράψετε στην κατηγορία Hi-End Ο οπτικός θόρυβος εξ αιτίας του Pulse Width Modulation γίνεται αντιληπτός μόνο αν πάτε πολύ κοντά στην οθόνη οπότε και θα παρατηρήσετε ότι τα pixel είναι "ζωντανά" και "χοροπηδάνε" (δεν ξέρω πως αλλιώς να το περιγράψω). Από τις συνήθης συνθήκες θέασης δεν είναι ορατό, εκτός κι αν έχετε όραση γυπαετού.
- Η κατανάλωση εξαρτάται από την φωτεινότητα της προβαλλόμενης εικόνας. Όσο πιο λίγα pixel ανάβουν (ή με όσο μικρότερη ένταση), τόσο λιγότερο ρεύμα χρειάζεται. Η μέση κατανάλωση μιας σωστά ρυθμισμένης 42άρας (HDReady) είναι στα επίπεδα των 180-200W, ενώ μιας 50άρας (FullHD) στα 300-350W. Υπάρχουν και λιγότερο ενεργοβόρες τεχνολογίες, αλλά η οικονομική διαφορά είναι από μικρή ως αμελητέα.
- Κατά την γνώμη μου μια τηλεόραση πλάσμα είναι ιδανική (οι προβολείς δεν μετράνε ) για χρήση Home Cinema. Τα μεγάλα μεγέθη σε προσιτές τιμές, η υψηλή αντίθεση με ελεγχόμενο φωτισμό, η ομοιογένεια της οθόνης και τα σωστά χρώματα κάνουν την διαφορά.
- Επίσης είναι πάρα πολύ καλή επιλογή όταν η χρήση θα είναι κατά κύριο λόγο τηλεοπτικό σήμα χαμηλής ανάλυσης και ειδικά αθλητικά γεγονότα. Για αυτή την χρήση οι HDReady πλάσμα δεν έχουν ανταγωνιστή στην κατηγορία τιμής τους.
- Σε αυτούς που θέλουν να χρησιμοποιούν την τηλεόραση και σαν PC monitor ή στους φανατικούς gamers που θα αφιερωνούν πολλές ώρες της ημέρας παίζοντας. Οι στατικές εικόνες είναι συνηθισμένο φαινόμενο στην συγκεκριμένη χρήση, άρα ο κίνδυνος των image renetion/burn in μεγάλος.
- Σε όσους δεν έχουν ούτε ρολά, ούτε κουρτίνες, ούτε ρόμαν και στα μέλη της Greenpeace
- Κάθε τηλεόραση πρέπει να είναι ρυθμισμένη σωστά, αλλά κατά την γνώμη μου για τις πλάσμα η ανάγκη είναι μεγαλύτερη. Η σωστή ρύθμιση είναι ο μόνος τρόπος για να πάρεις το μάξιμουμ στο μαύρο και στα χρώματα που μπορεί να αποδώσει η τεχνολογία και μειώνει τις πιθανότητες burn in, image retention. Το να αγοράσεις πλάσμα και να την βάλεις να παίζει στο default dynamic mode είναι σίγουρα λάθος αγορά.
- Οι γνωστές για τις πρώτες 100-200 ώρες που η πτώση της φωτεινότητας γίνεται με μεγαλύτερο ρυθμό. Κάποιοι χρησιμοποιούν το γνωστό DVD στρωσίματος (διαθέσιμο στην κατηγορία με τα downloads) και κάποιοι όχι. Σε κάθε περίπτωση καλό είναι να είναι γεμάτη όλη η οθόνη και να μην υπάρχουν ανενεργά ή υπερενεργά pixels.
==========================================================
Άρθρο του JL_? σχετικά με την απόδοση του μαύρου στις πλάσμα [#76]
==========================================================
Last edited: